quattrot

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:14:15

« edellinen - seuraava »

Tos®

Oon ettiny uusinta vastaavaa pdf:ää, muttei oo tullu vastaan.
Tuosta edellisestä käy ilmi mitä tietoja perä hyödyntää.

Jos voittas ässällä pari tonnia, vois ottaa projektiksi vaihtaa uusimman haldexin vanhan tilalle ;)

Netissä myydään kyl ohjelmabokseja jolla saa vedon pakotettua jatkuvaksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tuuliviiri

LainaaJos voittas ässällä pari tonnia, vois ottaa projektiksi vaihtaa uusimman haldexin vanhan tilalle

Tai sitten teet Tos tempun toisinpäin ja purat koko nelivedon pois.  ;) Yksi tyyppi kiskoi Transportterilla henkilöautoa pois penkasta. Huomasin kyljessä 4x4 logon. Tokaisin silloin, jotta tuollahan voit sitten ihan kevyesti kiskoa muitakin taakkoja pois penkasta. Tokaisi sitten, että ei hällä ollut mitään nelivetoa. Oli luullut ostaneensa sellaisen, mutta joku oli unohtanut kertoa myyjälle ja Ajoneuvorekisterikeskukseen, että neliveto oli purettu pois ko. ajokista. Ajeli sitten leikisti nelivedolla ja auttoi muita pois penkasta.  :D

Tuuliviiri

OT: Ei kannata vielä viettää Torsenin hautajaisia. Tulevassa uudessa Touaregissa on parhaimmillaan mekaaniset lukot keski- ja takatasauspyörästöissä ja neliveto on toteutettu Torsenin uudemmalla keskitasauspyörästöllä.

Miksi luopuivat Haldexin käytöstä, mene ja tiedä. Mutta mielenkiintoista quattroilijan näkövinkkelistä on siirtyminen Torsenin käyttöön.  ::)

VAG!

#843
aa

Tuuliviiri


LainaaOnko vanhassa Touaregissa muka oikeasti Haldex?

Hups! Tota noin. Noin olen kuvitellut.  ::) Mutta pittee googlata ja äkkiä.


Täällä jotakin.

Tuuliviiri

No jos ei Touaregissa ollut Haldex, niin sitten joku muu vastaavanlainen sähköisesti kontrolloitu nelivetojärjestelmä.

LainaaNeliveto on jatkuva. Hyvissä oloissa voima jakaantuu puoliksi eteen ja taakse. Kun jommankumman akselin jokin pyörä alkaa sutia, voimaa siirtyy pitävämpään päähän. Tästä pitää huolen sähköisesti lukittuva monilevykytkin.

Tarvittaessa kaikki voima johdetaan toiselle akselille. Maastokäyttöä varten autossa on tietysti alennusvaihteisto. Keskitasauspyörästö voidaan lukita käsin ja lisävarusteena lukituksen saa myös takatasauspyörästöön.

Toi oli suora lainaus Tuulilasi 12/2003 -lehdestä.

VWonderman

Siinähän on muistaakseni joku visko. Vähän samanlainen kuin esim. LR Discossa mutta ilman niitä ajoalustavaihtoehtoja. Mutta se ei ole Haldex, toisinkuin eräässä isossa ruotsalaisessa maasturissa.  ;)

LainaaAuton neliveto on jatkuva ja käytettävissä on yksi alennusvaihde ja tasauspyörästön lukko.
Tuareeseen sai myös takalukon, jota tosin kovinkaan moni ei ruksannut...  :-\
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

samulis

^Eiks T-Rexissä & Q7:ssa ole BorgWarnerin systeemiä, mutta toimintaperiaate en osaa sanoa.

Lainaus käyttäjältä: local3 - 03.03.10 - klo:08:51
Mielestäni keskustelussa ovat noussut esiin hyvin Haldex 2:n ja Haldex 4:n tärkein ero: jälkimmäinen ohjaa voimaa taka-akselille jo pelkästä kaasusignaalista kun taas ensimmäinen vaatii pienen luiston etuakselilla aktivoidakseen kunnolla takapään. Tästä siis tuo ero josta puhutte.

...

Markku J:

Veikkaisin että on tehnyt sen käsijarrulla. Ei Haldex tuollaiseen ilman sitä konsistentisti taivu. Torsenkaan ei ennen kolmatta sukupolvea (40-60) mielestäni kovin helposti, vaikka nelipyöräluisu on sillä kyllä aina ollut helpompi luoda ja ylläpitää kuin Haldexilla.
Kyllä jo H2g:kin on vietävissä täysin kaasulla. H:n ongelma on enemmänkin liikkeelle lähdössä ja/tai yleensäkin takapään aktivoinnin vaatimassa luistossa sekä erilaisten elektronisten signaalien aiheuttaman takapään pois kytkessä, esim ESP, käkkäri, jarru tai moottorijarrustus, pelkkä kaasun höllääminen ei kytke takapäätä irti. Millä H-autolla olet saanut luistot aikaan käsijarrulla? Uskon että T:llä luistot on helpompaa, mutta ESP offina H2g:lläkin auto lähtee nättiin kylkimyyryyn pelkällä kaasulla. Done that, been there 4 Winters...

Omat H4g kokemukset rajoittuu Tiguaniin ja Insigniaan. Noissa erona on vielä Insignian eLSD. Tiguan ajettavuudeltaan ei juuri eronut Ocu 4x4:stä, mitä nyt korkea kori toi ehkä vielä enemmän kallisttelua, mutta ote tiehen oli aika lailla samanlainen ja ehkä lievästi yliohjaavaksi säädetty. Insignia oli taas aivan täysin toista maata ja uskon tuon eLSD:n tuovan sen selvän eron noiden välille. Ko ajelun aikana en saanut mitenkään selville oliko se auto enemmän ali- vai yliohjaaja vaikka kuinka yritti mutkissa paiskoa mitä 2.0T automaatista sai irti. Keli tosi "huono" eli lähinnä märkä asfaltti. Tuossahan Flexriden Sport-asetuksella pitäisi auto olla enemmän takavetopainotteinen ja pientä eroa olinkin huomaavani, mutta sitä kokeillessa suurin huomio kiinnittyi vaihteiston ja moottorin yhteistoimintaa. Kaikki ilo loppuu itkuun vai miten se meni ja lopulta se kitkarenkaiden raja tulikin vastaan... Onneksi vain säikäytti...
Oiskin itse asiassa mielenkiintoista kuulla jos Local kävis kokeilemassa tuollaista ja vertais SportDiffiin sitä...? Noitahan on muutamia vaihtoautoina ja varmaan myös koeajoautoinakin jostain saattais löytyä...  ;D

Flat


Tuuliviiri

Varmaan tehtaan järkkäämiä tilaisuuksia. Ihan kivaa, mutta hintaa tuli muistaakseni Saksan veljillemme n. 4 000â,¬. Tuolla hinnalla ilomielin lanaa oman jääradan ja kiemurtelee siellä.

Mutta kyllä ihan selkeästi pitäisi järjestää, kenen tahansa toimesta, sellainen turnee, jossa kierreltäisiin eri laskettelupaikoissa ja noustaisiin tai ainakin yritettäisiin nousta rinteiden päälle. Pelkkä jääajelu ei oikein innosta minua.  ::)

Huhu kertoo, että Kainuussa Hondan maahantuoja järkkäsi tapahtuman joitakin vuosia sitten, jossa useamman CR-V:n voimalla noustiin Vuokatinvaaran päälle, pitkin hissirinnettä, talvisaikaan. Juuri tuollaista kivaa tulisi järkätä meillekin! Tuo sytyttää huonompikuntoisenkin kynttilän.  ;)

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 05.03.10 - klo:09:01
Varmaan tehtaan järkkäämiä tilaisuuksia. Ihan kivaa, mutta hintaa tuli muistaakseni Saksan veljillemme n. 4 000€. Tuolla hinnalla ilomielin lanaa oman jääradan ja kiemurtelee siellä.

Juu, saksankilvet näyttäsi olevan. Ja kaikki ihan samanlaisia.  :D
Tuossa alemmassa videossa oli kyllä muutama jo näköjään löytänyt ne rajat.  ;D

Mikäköhän malli tuo edes on, sillä siinä on S line helmalistat, takapuskuri & ratti muttei etupuskuria?  ???
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

MVQ

Ne on varmaan vaihtanut peruskeulan tuota jäärataa varten kun joku sen tuppaa tuonne kinokseen kuitenkin niin tulee halvemmaksi vaihtaa  :)
Ainakin quattro talviajokoulussa viimme talvena oli kanssa vähän modifioituja keulia noissa käytössä olevissa...
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

Tuuliviiri

LainaaNe on varmaan vaihtanut peruskeulan tuota jäärataa varten kun joku sen tuppaa tuonne kinokseen kuitenkin niin tulee halvemmaksi vaihtaa

Juuri noin ajattelen minäkin. Tuunaus on tarpeen peruuttaa, kun lähdetään tuonne syrjemmälle ajelemaan. Tai voihan sitä ajatella niinkin, että tuunattu auto tuunataan uudestaan.  ;) Itsekin olen huomannut, että jopa vakiopuskurilla ei aina kannata ajella liian jyrkkiä mäkiä. Enempää en puhu.  ::)

Tuuliviiri

Ajot sujuvat urallaan, teillä alkaa näkyä kevään merkkejä, loskassa on möyritty, mitäs sitten seuraavaksi?  ::) Kohta varmaan saa ainakin alkaa niitä kesärenkaita kaivella. Tosin veikkaan, että vasta pääsiäisen jälkeen ne löytyvät quattron alta. Aikaisemmin ei kehtaa laittaa. Vaimokaan ei varmaan anna siihen lupaa.  :-X

Tuuliviiri

Unelma olisi vielä heittää yksi Lapin keikka, ihan sinne perukoille asti. Antaa keväthangen häikäistä, öypakkasen puraista ja ajaa vain sitä kuuluisaa avointa tietä. Ei ruuhkaa siellä ei toista täällä. Porojakaan ei kummoisesti teillä.  ::) Kattellaan ja kuulostellaan.

Flat

Pukataan tämä varmuudeksi tännekkin, saavat torsen&haldex miehet ihmetellä:

Tässä on RS5:sen "uutta" quoattroa selvitetty hieman tarkemmmin:

Audi: The quattro principle

LainaaThe introduction of the Audi RS5 brought a new addition to the quattro all-wheel drive system. Employing a crown gear center differential, the RS5 has the ability to transfer up to 70% of power to either the front or rear wheels. This video gives an in-depth explanation of how the RS5’s crown gear center differential and torque vectoring system work in conjunction to provide unparalleled traction and handling.


Tuuliviiri

Flat tuikkasi sellaisen pläjäyksen, jotta asiaan on syytä palata, kun työ antaa myöten.

Mutta ennen paluuta, heitän pari quattro-ajon unelmaa:

1. Lunta sataa sakeasti ja ajan pimeällä kohti Lapin seutuja.

2. Saan kokeilla erilaisten laskettelurinteiden valloitusta "quattro-tyylillä".

3. Metsäautotie keväällä, kun tie sopivasti upottaa joko loskan tai pehmeän maan seurauksena.

Tällaisia unelmia minulla.  ::)

Tuuliviiri

LainaaTässä on RS5:sen "uutta" quoattroa selvitetty hieman tarkemmmin:

Jiihaa. Erittäin hyvä juttu! Ei mitään pelkoa siitä, että quattroilun taru päättyisi tähän: Tulevaisuuden tekniikassa yhdistetään todella vakuuttavan oloisesti mekaanisuutta ja elektroniikkaa! Mekaanisuus hoitaa voimanjaon etupään ja takapään välillä, nykyistäkin paremmin. Etupään ja takapään sisäistä väännön eroa hoidellaan elektronisesti.

Eli pahin skenaario voisi olla se, että elektroniikan vaurio halvaannuttaisi vain ja ainoastaan akselien sisäisen voimanjaon, mutta ei niiden välistä.  ::)

Kiitos Flat! This made my day!

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 08.03.10 - klo:11:00
Eli pahin skenaario voisi olla se, että elektroniikan vaurio halvaannuttaisi vain ja ainoastaan akselien sisäisen voimanjaon, mutta ei niiden välistä.  ::)

Kyllä tuo keskitasauspyörästökin näyttää minusta avoimelta. Elektroniikan pettäessä voimansiirto jäisi siis täysin avoimeksi. Tosin aika epätodennäköinen tapahtuma, koska sama elektroniikan pettäminen todennäköisesti sammuttaisi moottorinkin. Tai sitten elektroniikan pettäminen pettää myös hydrauliikan keskitasauspyörästöstä, jonka jälkeen se pyörii vain tyhjää.

Vaikuttaa siltä että tosi-torsenistille tuo voi olla vaikea sulattaa. Mekaanista lukkoa ei ole ollenkaan vaan koko systeemi toimii hydrauliikalla elektronisesti ohjattuna. Sitten vielä etu- ja taka-akselien lukot, jotka eivät ole edes omia kytkinpakkojaan vaan yksinkertaisesti käytetään jarruja. Minusta taas tuo systeemi on loistava. Lähes niin yksinkertainen kuin vaan voi olla, ja silti mahdollisuuksiltaan parempi kuin mikään torsen tai viskolukko voi olla.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tupo

LainaaEli pahin skenaario voisi olla se, että elektroniikan vaurio halvaannuttaisi vain ja ainoastaan akselien sisäisen voimanjaon, mutta ei niiden välistä.
Kovasti tuntuvat "quattro-miehet" (henkilöt?) pelkäävän elektroniikkavikoja! Mutta - kuten Qrmu jo totesikin - "elektroniikan" hajoaminen todennäköisesti halvaannuttaa sen koko quattron (mm. moottori) joka tapauksessa.  :'(

LainaaKyllä tuo keskitasauspyörästökin näyttää minusta avoimelta. Elektroniikan pettäessä voimansiirto jäisi siis täysin avoimeksi.
Toimiihan se edelleen mekaanisella 40/60 voimanjaolla = siis ilman minkäänlaista "keskilukkoa".

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 08.03.10 - klo:12:18
Kovasti tuntuvat "quattro-miehet" (henkilöt?) pelkäävän elektroniikkavikoja! Mutta - kuten Qrmu jo totesikin - "elektroniikan" hajoaminen todennäköisesti halvaannuttaa sen koko quattron (mm. moottori) joka tapauksessa.  :'(

Mene tiedä minkä tasoisesta elektroniikan häiriöstä tässä puhutaan, jos se halvaannuttaa quattron mukana moottorin.

Itsellä on kokemusta mekaanisesta viasta, joka aiheutti elektronisen vian ja sen myötä poissa pelistä oli nelivetojärjestelmä, luistonesto ja ajonvakautus. Itse ajamiseen vialla ei ollut mitään vaikutusta vaan auto kulki kuten ennenkin, mutta ilman ko. järjestelmiä.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 08.03.10 - klo:12:18
LainaaKyllä tuo keskitasauspyörästökin näyttää minusta avoimelta. Elektroniikan pettäessä voimansiirto jäisi siis täysin avoimeksi.
Toimiihan se edelleen mekaanisella 40/60 voimanjaolla = siis ilman minkäänlaista "keskilukkoa".

Niin siis kyllä, 40/60 voimajako tulee eri välityssuhteista tasauspyörästön eri puolille kun veto on päällä. Ne eri välitykset ovat vain itse tasauspyörästön akselien puoleisissa päissä, joten ne eivät vaikuta siihen voiko tasauspyörästö päästää tehon läpi täysin toispuoleisesti. Minusta tuo vaikuttaa ihan tavalliselta tasauspyörästöltä joka on käännetty pitkittäin ja annettu eri välitykset eri puolille. Eli siis jos tasauspyörästön molemminpuoleisia kytkinpakkoja ei säädä mikään, voi tuo keskitasauspyörästökin päästää kaiken tehon vain toiselle akselille.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tupo

LainaaMinusta tuo vaikuttaa ihan tavalliselta tasauspyörästöltä joka on käännetty pitkittäin ja annettu eri välitykset eri puolille.
Se on (lähes) "tavallinen tasauspyörästö". (Range Roverissa oli tavallinen keskitasauspyörästö jo 70-luvun alussa.) Nyt on vain lisätty tuo "takapainoitteinen" voimanjako. Lisäksi mukana on ihan "tavallinen" kitkalukko, mutta tällä kertaa sähköhydraulisesti ohjattuna. Kaikki rakanteelliset elementit ovat "vanhoja tuttuja ja turvallisia", mutta ihan vastaavaa pakettia ei taida olla yleisessä käytössä muilla. Kehitys kehittyy - quattroissakin.  ;)

Ilman eletroniikan ohjaamia lukkoja tuo tietenkin käyttäytyy kuten tavallinen tasauspyörästö. Jos auton etupää (tai kumpi tahansa) nostetaan ilmaan, ei taaksekaan välity voimaa (kun siis lukko on pois pelistä). Mutta niinhän siinä tilanteessa käy torsenillakin...

Tupo

LainaaMene tiedä minkä tasoisesta elektroniikan häiriöstä tässä puhutaan, jos se halvaannuttaa quattron mukana moottorin.
Puhuttiin siitä, että nykyauto on joka tapauksesssa täysin riippuvainen elektroniikasta ja eletroniikkavika voi halvaannuttaa minkä tahansa auton osajärjestelmän (ml. moottori, automaattivaihteisto, ajonesto, jne). Suuri(n?) osa uudehkojen autojen vioista on joka tapauksessa sähkövikoja, joten lienee jokseenkin turhaa pelätä vain nelivetotekniikkaan liittyviä sähkövikoja. Mahdollinen "tielle jääminen" kun aiheutuu suurella todennäköisuudellä muusta kuin nelivetoelektroniikan pettämisestä.

Flat

Olikos tämä jo täällä ?

eli tämä jo lähes "vanha" SD juttu

Quattro with sports differential

local3

lq: En toivottavasti missään väittänyt ettei Haldex käyttäisi ESP-sensorien dataa? Kunhan kuvailin sen ajokäytöstä, minkä vuoksi Haldexilla on vaikeampi esim. ylläpitää sivuttaisluisua kuin mekaanisella Torsenilla. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö sähköistä järjestelmää voisi toteuttaa paremmin - yksi lähtökohta olisi ehkä poistaa Haldexista radikaali etupainotteisuus 90-10 kokonaan (nelosversiohan poistaa sen kiihdytyksen ajaksi mutta silti matka-ajossa se jää), tämä lienee xDriven pelastus ajotuntumassa koska 40-60 lähtökohdasta vaihtelu lienee väkisinkin neutraalimpaa, mutta siitä ei ole sanottavaa kokemusta. Veikkaan että juuri tuo etupainotteisuus tekee Haldexin takakäytöksestä niin arvaamatonta, Torsen ja ilmeisesti jopa sähköinen xDrive eivät lähtökohtaisesti koskaan lähentely tuollaista 90-10-tilannetta muuta kuin erikoistapauksissa (ihan noihin ainakaan Torsen T3 ei edes taivu) joten alue jolla veto vaihtelee edessä ja takana on normaalioloissa paljon pienempi ja siten ajokäytös ennakoitavampaa kuin Haldexilla. Haldexiin etupainotteisuus on ilmeisesti valittu kulutussyistä joten siinä on tehty ymmärrettävä mutta todellinen tradeoff päästöjen ja ajodynamiikan kesken.


local3

En nyt heti huomannut täällä mutta UltimateVW.comin quattro-ketjussa on paljon tietoa tuosta uudesta Evolvere-keskitasauspyörästöstä (crown gear diff) joka korvaa Torsenin, se on täysin mekaaninen. Suurimmat edut Torsenia parempi lukittuvuus ja keveys eli vähemmän päästöjä, mitä ensimmäinen tarkoittaakaan en tiedä - mutta mitään sähkökauhuskenaariota Torsen-faneille ei ole tiedossa.

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: local3 - 09.03.10 - klo:11:33
tämä lienee xDriven pelastus ajotuntumassa koska 40-60 lähtökohdasta vaihtelu lienee väkisinkin neutraalimpaa

Käsittääkseni 30:70, joten se kyllä selittää ajokäytöksen.

VAG!

#868
aa

Tuuliviiri

LainaaSuurimmat edut Torsenia parempi lukittuvuus ja keveys eli vähemmän päästöjä, mitä ensimmäinen tarkoittaakaan en tiedä - mutta mitään sähkökauhuskenaariota Torsen-faneille ei ole tiedossa.

Oikein makeaa luettavaa silmilleni. Mekaanisuus siis on ja pysyy jatkossakin.

Mutta mikä tekee uuden tekniikan spekulaatiosta vieläkin mielenkiintoisempaa on se, yleistyykö ko. tekniikka koskemaan kaikkeja Audeja ja peräti kaikkia muitakin konsernin tuotteita, joihin halutaan laittaa nelivetotekniikka?

Kyllähän Audi tekee silloin rahaa ja rutkasti, jos tulevaisuudessa sen omaa tekniikkaa hyödynnetään konsernin tuotteissa, eikä tarvitse enää maksaa lisenssimaksuja Ruotsin tai Yhdysvaltojen suuntaan.

Siis eikös tuo uusi tekniikka olekin Audin oma keksintö?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy