Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Autoinssi

#1
Kiitos Enhancer, siellähän se oli kerrottuna käyttöohjekirjassakin, kun ilmastoinnin alta sen luki. Sieltä voi myös valita tuulilasin automaattisen lämmityksen, jos haluaa. Olet siinä oikeassa, että automaattinen Webaston kytkeytyminen on hyvä asia talvipakkasilla, koska auto todellakin lämpiää tosi nopeasti. Kyllä kai siinä joku lämpötilaraja on kesäkelejä ajatellen?
#2
Huolettomasti ovat ajot sujuneet kolmoskoppasella Oculla. Kahdella autolla olen ajanut 100 tkm/auto ilman vikoja ja nyt on kolmas menossa. 1,4 TSI HB on aina ollut kyseessä ja tämä nykyinen on DSG:llä. Ja Winter paketilla. Ja siihen liittyykin nyt kysymys. Nyt kun on kylmää, olen ollut erittäin tyytyväinen auton nopeaan lämpeämiseen, vaikka ei käyttäisikään Webastoa. Tänään kun olin ajanut kylmäkäynnistyksen (-8 astetta) jälkeen 6-7 minuuttia ja kone oli lähes normaalilämpöinen, ajoin auton talliin ja sammutin moottorin. No Webastohan se siellä pöhisi. Varmaankin se ihan normaali jälkipolttotoiminto. Ihmettelin vaan sitä, että se oli ilmeisesti mennyt itsestään päälle? Käyttöohjekirja ei puhu tästä ominaisuudesta mitään? Mielenkiintoista.
#3
Olisi kiinnostavaa tietää mistä merkistä on kysymys?
#4
Arona (17-) / Vs: Seat Arona
29.11.17 - klo:15:30
Onko kertynyt koeajokokemusta Aronasta? Ajettavuus, mukavuus, äänitaso jne? Itsellä nyt Ocu bensakoneella, mutta Aronan kokoinen riittäisi nykyään hyvin. Kävisin muuten itse ajamassa, vaan kun en ole Suomessa koko syyskaudella.
#5
Arona (17-) / Seat Arona
29.11.17 - klo:15:25
Eikö Seat Aronan pitäisi kiireen vilkkaan saada oma mallikohtainen alusta, mihin voisi kohdistaa topikkeja?
#6
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
27.11.17 - klo:15:47
Onko kenelläkään tietoa, koska ensimmäiset esittelyautot Karoqista olisivat Suomessa koeajattavissa? Eipä silti, kun tarjoan vaihtoon kaks vuottaa vanhaa 90 tkm  ajettua Ocua, menee väliraha niin suureksi että nitroja saa kaivella taskusta. Kumma juttu että Ocun arvo tippuu niin nopeasti vaikka se on uutena kysytyin automalli.
#7
Seat / Seat Arona
03.11.17 - klo:21:44
Olisiko syytä avata Aronalle oma malliotsikko? Aronasta on todennäköisesti tulossa omaan luokkaansa ominaisuuksiltaan kärkituote. Toivottavasti se näkyy myös kaupallisena menestyksenä.
#8
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
27.10.17 - klo:21:57
Oliko se niin, että Saksassa Karoq on vastaavaa Octaviaa n. 1000 â,¬ kalliimpi? Autovero ja Saksan 5% pienempi arvonlisävero toki merkitsevät jotain, mutta...
#9
20v kokemuksella kitkarenkaista voin sanoa, että niillä pärjää, jos ei talviaikaan tarvitse pikkuteitä koluta. Päätiet hoidetaan hyvin, mutta taajamien kiillottuneet risteykset ovat joskus aika pahoja. Ennakoinnilla niistäkin selviää.
#10
Uutta maailmalla / Vs: Renault Kadjar
05.10.17 - klo:10:54
Kävin koeajamassa 1,2 bensa-automaatin. En osaa moittia. Aski parempi kuin DSG. Hiljainen, suuntavakaa ja riittävän tilava. Kannattaa käydä itse kokeilemassa. Itsellä Octavia III:lla nyt ajettu 180.000 km. Voisin vaihtaa Kadjariin. Katsotaan kuitenkin vielä Karoq ja Arona.
#11
Kannanpa minäkin nyt sitten korteni kekoon tähän asiaan liittyen - siis dieselin aika on ohi.
Itse pidän tätä hyvin pitkälti psykologisena asiana. Kun tavallinen autoilija aikansa seuraa uutisia kymmenkertaisista mitatuista typenoksidipäästöistä ja kaikenlaisista dieselskandaaleista, joihin useampi autonvalmistaja on sekaantunut, menettää hän pikku hiljaa luottamuksensa dieseliin. Ja siitähän ei mitään hyvää seuraa. Kehitys euroopassa vaikuttaa myös meihin. Saksan rajoitukset vanhojen dieselautojen käytölle heijastuvat ajan kanssa myös meille. Tällä hetkellä on avoinna eräänlainen kiinnostava aikaikkuna käytettyjen dieselautojen tuonnille Suomeen. Sitä ei tule kestämään pitkäään. Oma veikkaukseni on, että viiden vuoden kuluttua Suomessakin on kovin paljon suppeampi tarjonta uusien dieselhenkilöautojen kaupassa kuin tänään. Sen sijaan hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja on erittäin runsaasti tarjolla. Tekniikan kehitystä ajatellen täytyy pitää mielessä mitä suursarjatuotanto tarkoittaa tuotteen hinnassa. Sähköautojen akkujen hinnassa tämä tarkoittanee lähes puolittumista viiden vuoden aikajakson aikana. Tämä ei välttämättä ole ratkaisu pitkää matkaa ajavalle myyntireiskalle, mutta tavallinen autoilija voi hyvinkin kokea ladattavan hybridin tai sähköauton toimivaksi ratkaisuksi viiden vuoden kuluttua. Varsinkin, kun sen hankintahinta ei enää merkittävästi eroa vastaavasta polttomoottoriautosta.
#12
Nyt kun uusiin Flexfuel autoihin saa ensi vuonna 2500 â,¬:n romutuspalkkion, ryhdyin selvittelemään, mitä Flexfuel autoja tällä hetkellä tuodaan maahan. Ilmeisesti ei mitään. Ainakin jos laittaa Nettiautoon vuosimallin minimirajaksi 2017 ja polttoaineeksi RE85, ei vastauksia tule. Onkon kenelläkään tästä parempaa tietoa?
#13
Nyt on suihkittu menemään reilun vuoden aikana 110 kW 1,4 TSI HB man versiolla yli 50.000 km. Keskikulutus ajotietsikan mukaan 5,2-5,3. Ajo painottuu maantielle, mutta moottoritietä tulee ajettua aika paljon. Olen tyytyväinen tähän kulutukseen.
#14
Minä kyllä ennustan että diesel-pajoilla on vilkasta sen jälkeen kun kampanja lähtee käyntiin. Ohjelmamuutos todennäköisesti näkyy käytännössä tehon laskuna tai polttoaineen kulutuksen kasvuna. Pahimmillaan molemmat toteutuvat samanaikaisesti. Mutta ohjelmamuutoksessa on pakko käydä VW-korjaamolla, muuten ei tule katsastuksessa leimaa. Onneksi voi kyseisen operaation jälkeen mennä diesel-pajalle, missä vanhat säädöt palautetaan. Ja voihan siinä samalla lastuttaa vähän lisää tehoakin. VW-korjaamot ovat tämän episodin jälkeen sen verran kusi sukassa, että siellä mennään pilkulleen tehtaan ohjeilla. Sieltä ei saa myötätuntoa lakisääteisten vaatimusten taivutteluun.
#15
Tuli kokeiltua Peugeot 508, Opel Insignia ja Auris. Ei siinä mitään, mutta mielenkiintoisimmat olivat Seat Leon, uusi Passat ja uusikoppanen Audi A6. Konsernifiilis oli hyvin samanlainen näissä. Leon oli hinta/laatusuhteeltaan hyvä, mutta Ocun LB kori sopii mulle parhaiten. Uutta Superbia en ole ajanut, mutta uuden sedan Passatin ostaja maksaa turhaan ylimääräistä, kun vastaaavat ominaisuudet tulee Ocun toimesta paljon halvemmalla. Ja LB kori pesee monikäyttöisyydellään mennen tullen. Melutasosta vielä sen verran, että ei mitään eroa Passatissa 17" kumeilla verrattuna Ocuun 16" renkailla. Päädyin siis Ocuun.
#16
Ei se nyt aivan suojaton ole, mutta asfaltti vilkkuu sieltä ihan eri tavalla kuin aikaisemmin.
#17
Neliveto ilmeisesti lisää kulutusta puolisen litraa sadalla. Ocu III 1,4 TSI man. HB:llä tuli ajettua vähän yli 100.000 km 5,3 keskikulutuksella (atk:n mukaan).
Nyt on vastaava vm 2016 Style alla, ja samoilla lukemilla ollaan.
Toisaalta, pienten kulutuserojen vahtimiselta menee pohja pois(ainakin kustannusmielessä), koska 2 vuotta ja 100 tkm pudottaa auton arvosta n. 9000 â,¬. Litran kulutusero satasella tarkoittaa bensan nykyhinnoilla n. 1500 â,¬ sadan tuhannen ajomatkalla.
#18
Mielenkiintoinen havainto uudessa 2016 Ocussani: Cantoniin liittyvä subwooferin voimakkuudensäätö ei aina näy näytössä! Joltain ulkomaiselta sivustolta bongasin, että Boleron softan voi päivittää merkkihuollossa, jolloin asian voi saada kuntoon. Tässä linkki keskusteluun http://www.briskoda.net/forums/topic/332157-canton-sub-settings-disappeared/
#19
Sen perusteella, mitä konehuoneesta on suosiolla näkyvissä, "äänieristeet" ovat vähentyneet: Muovipanelointi koneen päältä puuttuu kokonaan! Tai panelointi on minun yksilöstäni jäänyt asentamatta paikalleen. Ajattelin ottaa asian esille, kunhan myyjä soittaa minulle lupaamansa ns. jälkisoiton. Luovutuksesta on ensi maanantaina 2 viikkoa, joten soittoa tuskin kuitenkaan enää tulee. Yleensähän jälkisoitto soitetaan 2-3 päivän sisällä luovutuksesta. Toinen kysymykseni olisi liittynyt Smart Link systeemiin. En ole saanut sitä pelittämään. Tällä sivustolla on ollut ansiokasta opastusta asiaan liittyen, mutta ilmeisesti kännykkäni, Samsung S4 Mini ei ole tarpeeksi älykäs siihen puuhaan.
Esittämäni vertailuhavainnot edelliseen autooni verrattuna ovat hyvin hienojakoisia. Mutta kun kahdessa vuodessa sompailee yli 100.000 km, herkistyy tietyille asioille. Vähemmän intohimoisesti autoiluun suhtautuva ei todennäköisesti huomaisi mitää eroa. Paitsi ehkä automaattiseen käynnistymiseen liittyvän eron. Se on yllättävän selkeä.
#20
Ocu III 1,4 TSI HB man. vaihtui viikko sitten samanlaiseen 103.000 km ajettuna. Tilattu huhtikuun lopussa Elegance mallina, mutta vaihtui automaattisesti vuosimallin 2016 mukaiseksi Style-malliksi. Elegancen tilauksessa oli etututkat lisävarusteena. Samoin varapyörä, takaroiskeläpät ja Canton. Maksoin välirahan auton luovutuksen yhteydessä oli kiva ylläri kun väliraha olikin n. 500 â,¬ edullisempi. Stylessä on etututkat vakiona (n.  300 â,¬), mutta mistäköhän se loppu hinnanalennukseen tuli?
Pientä parannusta on havaittavissa: Moottorin ääni on vaimeampi. Samoin käynnistyminen automaattisesti tapahtuu pehmeämmin. Kytkin on kevyemmän tuntuinen. Jotkut alustan kumipuslat ovat ilmeisesti hieman pehmeämmät, kulku on karvan verran pehmeämpää ja alustan äänet himpun verran vaimeampia. Moottorin hiljaisemmasta äänestä johtuen ajomelu on hiukan vaimeampaa kuin aikaisemmin. Näin ollen tien karheuden merkitys ajoäänissä korostuu, muttei se paha ole 16" renkailla ole ollutkaan. Bitumimatto takakontin pohjaan voisi tehdä terää?
Kulutuksesta ei vielä osaa sanoa mitään. Eikös se sisäänajosofta vaikuta 1500 km saakka?
#21
1v11kk ajeltu Ocu III 1,4 TSI HB manualilla, lähes pelkästään maantieajoa. Kilometrejä aika mukavat 100.060 (sata tonnia siis meni juuri rikki).
Ei moni usko, mutta koko matkalta keskikulutus atk:n mukaan 5,3. Vakkari päällä koko ajan ja säätö +10 rajoitusmerkkiin verrattuna.
Ans kattoo kun kuukauden päästä päivitän my2016 vastaavaan versioon ja kone muuttuu "lepuuttavaksi". Laitan kyllä heti kommenttia näkyykö kulutuksessa.
#22
Huhtikuun lopussa tilattu Ocu 1,4 TSI HB Elegance manual, meni tehdastilaukseen etututkan ja Kantonin takia. Auto matkalla Suomeen ja luvattu luovuttaa Heinäkuun alkupuolella. Jos tuo aikataulu toteutuu, on rajatapaus onko myöhässä vai ei.
Mielenkiintoinen juttu muuten se, että tulee nyt 2016 Style mallina. Harmi että tuli tilattua lisävarusteena etututka. Stylessä se on vakiona. Krominväriset ikkunalistat piti alunperin tilata mutta unohdin. Ei se mitään, Stylessä sekin on vakiona.
Jos oikein hyvä tuuri käy, uusi autoveroalennus tuntuu jo heinäkuun toimituksissa? Toivossa on hyvä elää.
#23
Kyllä kai tämän aiheen yhteydessä saa todeta, jos kaikki on kunnossa? 94.000 km on jo ajettu Ocu III:lla, 1,4 TSI HB manual, eikä mitään varsinaista vikaa. Ksenon kaukovalojen ajoittainen sojottaminen kello yhteentoista sadesäällä ei kuulemma ole vika vaan ominaisuus (maahantuojan mukaan). Itse pidän ominaisuutena kylmällä säällä vesikelissä tapahtuvaa jarrujen häipymistä (huonosti suojaava jarrukilpi?). Mutta muuten, ei mitään vikaa. Polttimoakaan ei ole vaihdettu. Kunnollisten turvaurien ansiosta pyyhkijänsulatkin on alkuperäiset. Varasulat on kyllä hankittu kauan sitten, mutta kun niitä ei vielä tarvita.
#24
Juu, sitä vähäisen öljymäärän varoitusta tarkoitin. Tuntuu toimivan.
#25
Ocu III 1,4 TSI man. LB Elegance, ajettu jo 90.000 km. Täytyy olla tyytyväinen, vain "perusvaivat" ovat esiintyneet toistaiseksi: sadesäällä kaukovaloassistentti sekoilee ajoittain ja kaukovalot jää sojottamaan klo 11 suuntaan sekä kylmässä vesisateessa eka jarrutus meinaa mennä pitkäksi. Näihin on jo tuttunut. Tänään tuli ovela häiriö: radio oli pimeä käynnistyksen jälkeen, eikä alkanut toimimaan vaikka kuinka paineli virtaa päälle. Sammutin ja käynnistin mootorin uudelleen, mutta pimeä edelleen. Pidin käynnistyksen jälkeen pidempään radion virtanappia alaspainettuna, hölläsin ja hetken kuluttua radio ja näyttö heräsi eloon aivan normaalisti. Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta?
#26
Ocu III 1,4 TSI LB man. 90.000 km ajettu. Nyt kun on talvinopeudet, tuli bongattua long term kulutuslukema (perustui yli 6.000 km:n ajomatkaan) 4,8 l/100 km. Ajotietsikan virhe huomioituna todellinen kulutus n. 5,2. Se on kyllä pelkkää maantieajoa vakkaria käyttäen, mutta kuitenkin. Pienellä menee. Ja vakkari on aina säädetty +10 verrattuna nopeusrajoitukseen. Ja kun kerran vakkarilla ajellaan, kuka tahansa pääsisi samoihin lukemiin.
#27
Ocu III 1,4 TSI kolmatta kertaa huollossa, 90.0000 km mittarissa, huollon hinta 255 â,¬. Merkkiliike PK talousalueella. Pakko olla rehellinen: halvalla menee. Ei kyllä ollut mitään lisätöitä huollon lisäksi, koska mitään vikoja ei ole ollut. 0,3 l öljyä on joutunu lisäämään 30.000 km:n välein, mutta mitä sitten. Onneksi on se öljytason ilmaisin, niin ei tarvitse tikkua vahtia.
#28
Passat B8 (14-) / Vs: Uusi passat!
31.12.14 - klo:15:10
Tuli koeajettua uusi Passat 1,4 TSI (110 kW) sedan manual Comfort varustetasolla, joten renkaat oli 16" (kitkat). Kylmäkäynnistys sai odotukset korkealle alhaisen melutason suhteen, koska moottorin ääni oli kylmänäkin todella vaimea. Vaimea on myös nykyisen autoni joutokäyntiääni (Octavia III 1,4 TSI manual HB, ajettu n. 80.000 km), mutta ero Passatin hyväksi oli selvästi kuultavissa. Tien päällä rengasäänet aiheuttivat kuitenkin heti pienen pettymyksen, sillä odotin Passatin olevan myös rengasääniltään Octaviaa hiljaisempi. Todettakoon heti perään, että en moiti Octavian rengasääniä (erityisesti kitkarenkailla), mutta odotukset olivat Passatin osalta korkealla. Ajettavuus oli Octaviaan verrattuna täysin identtistä, siis moitteettomalla tasolla. Passatissa on himpun verran enemmän polvitilaa takana, mutta sedanin onnettoman pieni takaluukku häviää kuus nolla Octavian HB mallin isolle luukulle. Passatin sisätilojen leveys on ilmeisesti vähän suurempi (mittojen mukaan), mutta perstuntumalta leveys oli Octaviaan verrattavissa.
Yhteenveto koeajosta: Ei aiheuttanut minulla juurikaan ostamisen hinkua. Uusi Octavia on sen verran pätevä peli, että mielellään sillä ajelee jatkossakin. 
#29
Ihan vaan vinkkinä muillekin: Oma Ocu III 60.000 km:n huollossa, pyysin tekemään takapalojen herkistyksen tarpeen mukaan. Se tehtiin, lisäaikaa meni 0,5h. Väitän, että kannatti maksaa. Seuraavaan huoltoon mennessä takapalojen uusinta jumituksen johdosta olisi ollut melko todennäköistä. Hintaa olisi kertynyt aika paljon enemmän.
#30
Ei voi olla samat jakopääongelmat Ocu kolmosessa mitä oli aikaisemmin, koska jakoketjua ei enää ole 1,4 TSI moottorissa, kun on jakohihna. Minulla on nyt melkein 73 tkm vastaavalla mallilla, kohta 1,5v ikää. Hyvin on menny. Ainoat harmit ovat olleet pitkien valojen ajottainen sojotus klo yhteentoista (automaattivaloasennossa) ja kylmällä ilmalla sadekelillä jarrujen häipyminen jarrutuksen alussa. Öljyä pitää lisätä maltilliset 0,3 l / 30.000 km. Siitä en vielä valita.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy