Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

#3960
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:15
Kärppä, sulle ei ilmeisesti kelpaa Suomen onnettomuustutkintolautakuntien asiantuntemus. Olet selvästi nopea kuski, mutta myös asiantuntijoita parempi onnettomuustutkinnassa?

79 %  2000-2015 onnettomuuksista nastarenkaat alla. Tämä on fakta, jota ei voi vääristellä tilastonikkarit, eivätkä Nokian renkaiden tilaama tutkimus.

Suomessa kahdeksan autoilijaa kymmenestä ajaa talvisin nastoilla. Pääkaupunkiseudulla nastojen osuus on 75 prosentin luokkaa. Joten kuka on kiistämässä mitään?

Mutta kerrotko nyt kuka tuon sinun mainitsemasi VTI:n tutkimuksen on tilannut? Ã,,läkä sotke tai yritä nyt kääntää keskustelua minuun, koska et onnistu siinä. Et edes boldatulla vai onko näössäsi vikaa?


Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:26
Nastarenkailla ajo turvallisuuteen vedoten on täysin hätävarjelun liioittelua.  Jos autoilun turvallisuus pelottaa, niin  kovasti ettei uskalla ajaa nykyaikaisilla nordic -kitkoilla kannattaa siirtyä koko perheen kanssa julkisiin.

Vai olisko niin, kun jaksat tätä omaa mantraa toistaa pelkäämisestä, että nimenomaan sinun kannattaisi siirtyä julkisiin, jos pelkäät niin paljon nastarenkailla ajavaa enemmistöä Suomessa  ;D?


Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:36
Nastarenkaiden 79% osuus O nettomuuksissa on hyvin lähellä nastarenkaiden osuutta liikenteessä. Onnettomuuksissa oli yliedustettuina oli kesärenkaat ja erilaiset sekarengastukset. Kitkarenkaiden osuus onnettomuuksista pienempi, kuin kitkarenkaiden osuus liikenteessä.

Jos nastarenkaiden osuus Suomessa on 80% ja niiden osuus onnettomuuksista on 79%, niin silloinhan nastarenkaat ovat nimenomaan erinomaiset talvirenkaat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3961
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.19 - klo:19:18
Eli nastarenkailla tapahtuneita onnettomuuksia oli vähemmän kuin mitä nastarenkaita on liikenteessä. Tämä tuskin yllätti ketään.

Nastarenkaiden 79% osuus koko Suomen onnettomuuksissa 2000-2015 on hyvin lähellä nastarenkaiden osuutta liikenteessä. Onnettomuuksissa oli yliedustettuina oli kesärenkaat ja erilaiset sekarengastukset. Kitkarenkaiden osuus onnettomuuksista pienempi, kuin kitkarenkaiden osuus liikenteessä.


Kaupalle: Tutkija on siis VTI eli Ruotsin  valtion tie- ja liikennetutkimuslaitos. Tutkimuksen tilasi Ruotsin liikennevirasto. Suomen liikenneonnetomuuslautakuntien työtä ei luonnollisesti ohjaa kenenkään agenda.



Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:19:10
Mulle taas on ihan sama millä renkailla kukainen ajaa, kunhan ne on hyväkuntoiset, mahdollisimman tuoreet ja soveltuvat keliin!

Ilmeisesti sitten kuitenkaan ei olekaan "ihan sama" kun miettii foorumiviestejä viimeisen 3 vuoden ajalta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.01.19 - klo:19:44
Ilmeisesti sitten kuitenkaan ei olekaan "ihan sama" kun miettii foorumiviestejä viimeisen 3 vuoden ajalta?

Kummasti sinunkin viestit osuu tähän topic:n? Miksiköhän? Vaikka et edes asu Suomessa.

Eräällä taitaa olla, vain 10 viestiä muihin topic:n ja tänne melkein 100  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:26
Tuo tarkoittaa sitä että nastarenkaan vahvuusalueella (jäisellä pinnalla) 3 km/h nopeuseroa talvinopeusrajoitusaikaan. Taajamanopeuksissa ero vastaa enää 2 km/h nopeuseroa. Kuolemanriski kannalta nopeusero kutistuu noin 1-2  km/h kun huomioidaan ns sekundääriset onnettomuustyypit, joihin jarrutuspito ei vaikuta.

Nämät valtavat erot siis  nastarenkaan vahvuusalueella!

Nastarenkailla ajo turvallisuuteen vedoten on täysin hätävarjelun liioittelua.  Jos autoilun turvallisuus pelottaa, niin  kovasti ettei uskalla ajaa nykyaikaisilla nordic -kitkoilla kannattaa siirtyä koko perheen kanssa julkisiin.
Mikä nopeusero?

Antamassani esimerkissä perustuen sinun mainitsemaasi tutkimukseen uusi kitkarengas pysähtyy n. 10 henkilöauton pituuden verran myöhemmin kuin uusi nastarengas. Vanha kitkarengas taas pysähtyy n. 4 henkilöauton pituuden verran myöhemmin kuin vanha nastarengas.
Kyllä siinä ehtii keilata aika monta ihmistä ja autoa.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:36
Nastarenkaiden 79% osuus koko Suomen onnettomuuksissa 2000-2015 on hyvin lähellä nastarenkaiden osuutta liikenteessä. Onnettomuuksissa oli yliedustettuina oli kesärenkaat ja erilaiset sekarengastukset. Kitkarenkaiden osuus onnettomuuksista pienempi, kuin kitkarenkaiden osuus liikenteessä.
Vuonna 2015 n.85% myydyistä talvirenkaista oli nastoja, ja tätä ennen vielä enemmän. Eli nastarenkaiden osuus onnettomuuksista oli pienempi kuin niiden osuus liikenteessä.

jarkko_h

#3966
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.19 - klo:20:13
Vuonna 2015 n.85% myydyistä talvirenkaista oli nastoja, ja tätä ennen vielä enemmän. Eli nastarenkaiden osuus onnettomuuksista oli pienempi kuin niiden osuus liikenteessä.


On pienempi, mutta 79 vs 85% ero hyvin pieni. Tällä ei kyllä voi perustella nastarenkaan parempaa turvallisuutta verrattuna  esim. Nordic -kitkarenkaisiin varsinkin kun Nordic -kitkarenkaiden osuus onnettomuuksissa on myös niiden markkinaosuutta pienempi.

--
Nopeusero, on se ero joka tarvitaan kompensoimaan tuo ero käytettyjen renkaiden ero jarrutusmatkoissa. VTIn tutkimuksen mukaan tilanne lumella oli päinvastainen. Käytetty kitka oli käytettyä nastaa parempi lumella.

VTIn testit tehtiin useilla testipaikoilla. Osa testeistä tehtiin Suomessa osa Ruotsissa. Osa jäätesteistä tehtiin sisätiloissa. Kyseessä yksi laajimmista rengastestestistä kautta aikain.



Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:19:56
Kummasti sinunkin viestit osuu tähän topic:n? Miksiköhän? Vaikka et edes asu Suomessa.

Kun tykkäät aina viitata riitatilanteissa otsikkoon niin katsotaampa sinne yhdessä jälleen kerran mitä siellä oikein lukee:

"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat"

Mielestäni otsikossa ei mainita renkaiden tahi kirjoittajien maantieteellisistä sijainneista mitään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

#3968
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:20:23
1.
On pienempi, mutta 79 vs 85% ero hyvin pieni. Tällä ei kyllä voi perustella nastarenkaan parempaa turvallisuutta verrattuna  esim. Nordic -kitkarenkaisiin varsinkin kun Nordic -kitkarenkaiden osuus onnettomuuksissa on myös niiden markkinaosuutta pienempi.

2.
Nopeusero, on se ero joka tarvitaan kompensoimaan tuo ero käytettyjen renkaiden ero jarrutusmatkoissa.
VTIn tutkimuksen mukaan tilanne lumella oli päinvastainen. Käytetty kitka oli käytettyä nastaa parempi lumella.

VTIn testit tehtiin useilla testipaikoilla. Osa testeistä tehtiin Suomessa osa Ruotsissa. Osa jäätesteistä tehtiin sisätiloissa.

1. Vuonna 2000 nastarenkaiden osuus oli n. 90%, joten laskee tuon miten tahansa, niin nastarenkaat eivät ole yliedustettuna kuten sinä väitit, vaan nastattomat.

2. Eli jos kitkoilla ajaa 100kmh ja nastoilla 103kmh niin pysähtymismatka jäällä on sama? Tämä laskutoimitus olisi mielenkiintoista nähdä.
Ja entä jos renkaat ovatkin vain 3 vuotta vanhat, saati uudet?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.01.19 - klo:20:32
Kun tykkäät aina viitata riitatilanteissa otsikkoon niin katsotaampa sinne yhdessä jälleen kerran mitä siellä oikein lukee:

"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat"

Mielestäni otsikossa ei mainita renkaiden tahi kirjoittajien maantieteellisistä sijainneista mitään.

Kuten olen useasti todennut valitettavasti otsikko on, niin lyhyt tällä alustalla ettei sinne mahtunut "SUOMESSA".

Jatkossa vain copy-pastetan tämän.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:20:23

VTIn testit tehtiin useilla testipaikoilla. Osa testeistä tehtiin Suomessa osa Ruotsissa. Osa jäätesteistä tehtiin sisätiloissa. Kyseessä yksi laajimmista rengastestestistä kautta aikain.


Kuinka kauan sinulta pitää lypsää, että vastaat kuka tuon VTI:n testin maksoi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:20:41
.

Kuinka kauan sinulta pitää lypsää, että vastaat kuka tuon VTI:n testin maksoi?

Maksajam on kerrottu jo. Lue muutama viesti takas.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:19:36
Kaupalle: Tutkija on siis VTI eli Ruotsin  valtion tie- ja liikennetutkimuslaitos. Tutkimuksen tilasi Ruotsin liikennevirasto. Suomen liikenneonnetomuuslautakuntien työtä ei luonnollisesti ohjaa kenenkään agenda.

En tiedä kuka on kauppa, mutta sinulle kelpaa faktaksi Ruotsin Liikenneviraston tilaama tutkimus ja tunnetusti Ruotsissa ajetaan kitka-agendaa.

Suomalaisen vastaavan laitoksen VTT:n (Valtion teknillinen tutkimuskeskus nykyinen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy) tutkimus ei kelpaa, jos sen tilaaja on Nokian renkaat, jotka ajaa molempien renkaiden agendaa  ;D.

Miksköhän?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3972
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:20:52
En tiedä kuka on kauppa, mutta sinulle kelpaa faktaksi Ruotsin Liikenneviraston tilaama tutkimus ja tunnetusti Ruotsissa ajetaan kitka-agendaa.

Suomalaisen vastaavan laitoksen VTT:n (Valtion teknillinen tutkimuskeskus nykyinen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy) tutkimus ei kelpaa, jos sen tilaaja on Nokian renkaat, jotka ajaa molempien renkaiden agendaa  ;D.

Miksköhän?

Kumpaan itse luotat enemmän:
1. Valtion vai tupakkateollisuuden tilaamaan syöpätutkimukseen ?
2. Valtion vai rengasteollisuuden tilaamaan rengastutkimukseen ?

Luotettavuuteen vaikuttaa myös VTIn historia, resurssit, julkaisut, arvostus ja osaaminen. VTT on kaikilla mittareilla mitattuna pikkutekijä  VTIn verrattuna.

Kyseisen VTIn tutkimuksen arvostusta lisää myös siinä käytetyt monet testipaikat. Testipaikan vaikutus on saatu minimoitua. Kuvassa esimerkiksi VTIn käyttämä jääradat Ruotsissa (vasemmalla) ja Suomessa oikealla). Nuo eivät olleet ainoat radat.




-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:21:01
Luotettavuuteen vaikuttaa myös VTIn historia, resurssit, julkaisut, arvostus ja osaaminen. VTT on kaikilla mittareilla mitattuna pikkutekijä  VTIn verrattuna.

Kerrotko lisää  ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3974
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:21:05
Kerrotko lisää  ;D?

VTIn ja VTTn tiedot löytyvät heidän nettisivuilta. VTTn tutkimus liikenteen suhteen on erittäin suppeaa verrattuna VTIn. VTI on keskittynyt liikenteeseen. VTT on yleistutkimuslaitos, jonka toiminnasta murto-osa kohdistuu liikenteeseen.

-karppa-

Swedish National Road and Transport Research Institute
https://www.vti.se/en/about-vti/about-vti/
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:21:12
VTIn ja VTTn tiedot löytyvät heidän nettisivuilta. VTTn tutkimus liikenteen suhteen on erittäin suppeaa verrattuna VTIn. VTI on keskittynyt liikenteeseen. VTT on yleistutkimuslaitos, jonka toiminnasta murto-osa kohdistuu liikenteeseen.

Jep jep  ;D

We have about 200 employees and are located in Linköping (head office), Stockholm, Gothenburg, Borlänge and Lund.

https://www.vtt.fi/
VTT

    Liikevaihto 180 Mâ,¬
    Liiketoiminnan muut tuotot 77 Mâ,¬
    Yhteensä 258 Mâ,¬ (VTT-konserni 2017 )
    Henkilöstö 2 368 (VTT-konserni 31.12.2017 )
    Toimitusjohtaja: Antti Vasara
    Perustettu: 1942
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3976
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:21:18
Swedish National Road and Transport Research Institute
https://www.vti.se/en/about-vti/about-vti/
Jep jep  ;D

We have about 200 employees and are located in Linköping (head office), Stockholm, Gothenburg, Borlänge and Lund.

https://www.vtt.fi/
VTT

    Liikevaihto 180 Mâ,¬
    Liiketoiminnan muut tuotot 77 Mâ,¬
    Yhteensä 258 Mâ,¬ (VTT-konserni 2017 )
    Henkilöstö 2 368 (VTT-konserni 31.12.2017 )
    Toimitusjohtaja: Antti Vasara
    Perustettu: 1942

Juuri noin. VTT on yleistutkimuslaitos, joka maksettaessa tutkii vaikka peräsuolipihtien pinnoitteita, ilmalämpöpumppuja, palokestoa.... VTI on liikenteeseen keskittynyt ja sillä alalla VTTtä huomattavasti isompi.  VTIllä on mm omat testiradat.

VTT ei ole tehnyt yhtään niin mittavaa liikenteeseen liittyvää rengastutkimusta kuin tuo kyseinen VTIn tutkimus on. Ei lähellekään. 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:21:23
Juuri noin. VTT on yleistutkimuslaitos, joka pyydettäessä tutkii vaikka peräsuolipihtien pinnoitteita. VTI on liikenteeseen keskittynyt ja sillä alalla VTTtä huomattavasti isompi.  VTIllä on mm omat testiradat.

VTT ei ole tehnyt yhtään niin mittavaa liikenteeseen liittyvää rengastutkimusta kuin tuo kyseinen VTIn tutkimus on. Ei lähellekään.

Lässyn Lässyn, kun rupeaa kaivamaan hieman sun faktojen suhteen.

Jatka vain pelkäämistä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.19 - klo:21:18
Swedish National Road and Transport Research Institute
https://www.vti.se/en/about-vti/about-vti/
Jep jep  ;D

We have about 200 employees and are located in Linköping (head office), Stockholm, Gothenburg, Borlänge and Lund.

https://www.vtt.fi/
VTT



    Liikevaihto 180 Mâ,¬
    Liiketoiminnan muut tuotot 77 Mâ,¬
    Yhteensä 258 Mâ,¬ (VTT-konserni 2017 )
    Henkilöstö 2 368 (VTT-konserni 31.12.2017 )
    Toimitusjohtaja: Antti Vasara
    Perustettu: 1942

Karppa, VTT mittaa ja tutkii kaikkea persestä perämoottoriin. Kuinkahan paljon VTT:n henkilöstöstä tekee liikenteeseen tai rengastukseen liittyvää tutkimusta? VTT on mm yksi maailman johtava mittalaitteita kalibroiva instanssi.

Jos TAAS tuommoisen trollin jaksat heittää, niin olet kyllä todella metsässä :D
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

a4b8

Tutkihan vtt sähköpyörän akkutapauksenkin. Heh?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jarkko_h

#3980
Lainaus käyttäjältä: raipuli - 21.01.19 - klo:21:34
Karppa, VTT mittaa ja tutkii kaikkea persestä perämoottoriin. Kuinkahan paljon VTT:n henkilöstöstä tekee liikenteeseen tai rengastukseen liittyvää tutkimusta? VTT on mm yksi maailman johtava mittalaitteita kalibroiva instanssi.

Jos TAAS tuommoisen trollin jaksat heittää, niin olet kyllä todella metsässä :D

Juuri noin.  VTTn roolia monilla alueilla merkittävä, mutta liikennetutkimuksessa pieni verrattuna mm. VTIn. VTT:n liikennetutkimus kuuluu logistiikka ja palvelut alle. Logisiikka ja palvelut -toiminnan osuus on vain 5%  VTT:n toiminnasta ja siitäkin vain osa on varsinaista liikennetutkimusta.


jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.19 - klo:19:18
Eli nastarenkailla tapahtuneita onnettomuuksia oli vähemmän kuin mitä nastarenkaita on liikenteessä. Tämä tuskin yllätti ketään.
Totta, koska kesärenkaat ja sekarengastukset olivat yliedustettuna, molemmat toki laittomia kombinaatioita talvirengaskautena. Samoin kitkan osuus oli pienempi kuin markkinaosuus, juuri tuosta kesärengas ja sekarengastus-syystä johtuen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.19 - klo:18:42
Eli 6,5 vuotta vanhat nastarenkaat olivat melkein yhtä hyvät kuin uudet kitkarenkaat.

Muutetaanpa tutkimuksen tulos metreiksi;
uudet nastarenkaat pysähtyivät 100 metrin matkalla jäällä, kun uudet kitkarenkaat tarvitsivat 131 metriä pysähtyäkseen.
Vanhat ja kuluneet nastarenkaat tarvitsivat 138 metriä pysähtyäkseen, kun kuluneet kitkarenkaat taas tarvitsivat n. 149m pysähtymiseen.
Hidalgon matematiikka ja johtopäätökset eivät ota huomioon renkaiden välillä olevaa suurta hajontaa mikä vaikuttaa myös keskiarvoihin. Suuren nopeuden jarrutus ei ole välttämättä verrannollinen pienen nopeuden jarrutukseen suoraviivaisesti ja tässä testissä referoituihin jarrutusmatkan eroihin, koska erityisesti lähestyessä 0km/h:ta, kitkakerroin tippuu voimakkaasti joka vaikuttaa jarrutusmatkoihin. Varmaan siksi esim. lehtien testeissä mitataan yleensä 5km/h nopeuteen jäällä. Viisammat selittäkööt tuon paremmin/korjatkoon. 

Sivulla 34 on yhden jäätestin (-3C) keskiarvopito ylemmässä graafissa. Yksi uusista nastoista on täysin ylivoimainen ja toinenkin menee yli muiden nastojen, muuten nastojen käyrä on tasaisesti laskeva:
- uutena 3 huonointa nastaa ovat jääbaanalla samalla tasolla kuin 3 parasta nordic-kitkaa. Toisin sanoen, jos ostat budjetti nastan, niin 3 parasta nordic-kitkaa tarjoavat saman (tai jopa paremman) jarrutuspidon. Siis testissä leudolla pikkupakkasella sileällä jääradalla joka on nastan vahvuusalue kitkaan verrattuna.

Käytettynä tilanne muuttuu nastan osalta radikaalisti, erinomaisesti pärjännyt paras uusi nasta tippuu, samoin muiden nastojen tulokset laskevat, mutta eivät yhtä paljon. Kitkojen pito ei laske kuin n.10% vs nastojen jotka tulevat keskimäärin alas n.25%. Samoin KE-kitka tulee alas n. 10% käytettynä.
- käytettynä paras nordic-kitka on yhtä hyvä tai parempi kuin kolmas käytetty nasta ja loput 13 testattua käytettyä nastaa häviävät parhaalle käytetylle nordic kitkalle. Paras käytetty nasta on edelleen parempi kuin paras käytetty nordic-kitka, mutta ero on nyt tuo n. 10%. 
- Kaksi heikointa käytettyä nastaa ovat samalla tasolla kuin parhaat käytetyt KE-kitkat.
- keskiarvotuloksena käytetty nasta on ~10% parempi kuin käytetty nordic-kitkat.   
- Käytetty KE-kitka on keskimäärin about samaa luokkaa parhaan kesärenkaan kanssa.
- huonoin käytetty nasta on kesärenkaan veroinen

Se miten pito korreloi jarrutusmatkaan jäi kaivamatta esiin tästä 154 sivuisesta järkäleestä, ehkä jokin toinen kerta..
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.19 - klo:18:42
Toki tästä ei käy ilmi kuka tutkimuksen oli tilannut tai rahoittanut, joten epäselväksi jää voiko tähänkään luottaa.
Tutkimuksessa lukee kuka sen on tilannut, tilaaja on Transportstyrelsen, paikallinen liikennevirasto. Projektin nimi on "Jämförande test av slitna och nya vinterdäck", eli käytettyjen ja uusien talvirenkaiden vertailu.

Tutkimus on yksi suurimmista mitä VTI on koskaan tehnyt ja todennäköisesti suurin (tai yksi suurimmista) talvirengastesteistä mitä tehty testin valmistumisaikoihin mennessä. Mukana oli 77 eri rengasta. Pelkkiä Ivalon jäätestejä tehtiin kuukauden verran..Tutkimus on dokumentoitu tieteellisen tutkimuksen menetelmin, käytetyt menetelmät ja osatulokset on dokumentoitu joten jos tähän ei voi luottaa niin mihin sitten, lisäksi tutkimuksen tekijöiden ulkopuolinen laadunkatselmointi on tehty. 

BTW. tänään meinasi ajaa auto perään pienellä kaupunkikadulla. Nopeutta oli n. 40km/h, oma kaista oli tukossa ja vastaan tuleva jono loppui, mutta sitten eteen tupsahtikin auto, ilmeisesti ajoi pihaliittymästä siihen. No normaali jarrutus ja omalle kaistalle. Perässä tuleva uudehko auto meinasi ajaa perään ja väisti vastaantulevien kaistalle nastat rahisten. Pisti sitten vähän aikaa ihmeteltyä pakin päälle, niin pääsi vastaantulevakin jatkamaan. Pakkasta oli n. -12C ja tie oli jäässä ajokaistoja lukuunottamatta. Joten vaikka ajaakin nordickitkoilla jotka eivät ole nr#1 neitseellisellä jääradalla hieman 0C:n alla, niin jarruttaessa saa olla varovainen ettei takana tuleva aja kopiksi (vaikka alla olisi nastat), sillä todellinen karhea jääpinta ja hieman kovempi pakkanen saattaa kääntää pitoeron kokonaan päinvastoin.

BTW2. Varsinaisia "Kiina" renkaita ei tässä testissä ollut juuri lainkaan. Tarkka rengaslista löytyy testistä, "budjetti" renkaina oli ihan oikeita merkkejäkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Jos nastat luistaa niin kitkat pitää? Takana tuleva ajoi lähellä / liian lujaa / voi olla huonot renkaat. Olisiko mahdollista että jollain on huonot kitkat kun ajaa talvella?
Vertailet parasta kitkaa halpis nastoihin, eli ihminen joka säästää talvirenkaissa ja ostaisi halvat nastarenkaat olisi valmis maksamaan enemmän kitkoista?
Juurikin autoliitto laski että 3500e ksk arvo autoilla jotka on täällä käytössä , eli aika monelta puuttuu abs ym herkut, kevyitä autoja osalla. Nastarengas toivottavasti edes jonkinlainen noilla talvella eikä loppuunajettu kitka.
Miksi ajon aikana pito on talvella ollut parempi nastoilla kuin kitkoilla itsellä? Kitkoillakin pärjää ja nastat ei tee kesää.

Pihistelijä

Nyt on etelässäkin sellaiset kelit, että pohjolan kitka pitää nastaa paremmin kaikkialla, jopa sileällä jäällä. Eilen tuli ajettu 100 km kaikenlaisia teitä. Kaupungista pieneen mökkitiehen. Pito oli toista talvea alla olevilla Nokian R2:lla suoraan sanoen tautisen hyvä. Kitka on oikea sydäntalven rengas.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jarkko_h

#3985
Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 22.01.19 - klo:05:52

Vertailet parasta kitkaa halpis nastoihin, eli ihminen joka säästää talvirenkaissa ja ostaisi halvat nastarenkaat olisi valmis maksamaan enemmän kitkoista?

Ehdotan että luet tuon jt:n yhteenvedon VTIn testistä huolella. Siiinä verrataan myös ristiin ja myös keskiarvotuloksia verrataan. 

Jos käytetään VTIn useilla eri tutkimusradoilla  tutkiman 77 renkaan keskiarvoa, niin keskimäätin käytetty kitka on jäällä käytettyä nastaa huonompi. Vastaavasti lumella keskimäärin käytetty kitkarengas on nastarengasta parempi.

Ennakoiden pitää ajaa sekä käytetyillä keskimääräisillä renkailla oli nasta tai kitka. Keskimääräisellä käytetyllä kitkarenkaalla vähän nastaa varovaisemmin kiillottuneeksi jääksi muuttumeissa risteyksissä ja nastoilla vähän kitkarengasta varovaisemmin lumipöperössä. Ei ole kovin vaikeaa.

---
VTI:n tekemät  jäätestit ajettiin sileällä karhentamattomalla jäällä sisä ja ulkotiloissa. Nuo myös eri testipaikoilla. Osa Suomessa ja osa Ruotsissa.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.01.19 - klo:06:41
Ehdotan että luet tuon jt:n yhteenvedon VTIn testistä huolella. Siiinä verrataan myös ristiin ja myös keskiarvotuloksia verrataan. 

Jos käytetään VTIn useilla eri tutkimusradoilla  tutkiman 77 renkaan keskiarvoa, niin keskimäätin käytetty kitka on jäällä käytettyä nastaa huonompi. Vastaavasti lumella keskimäärin käytetty kitkarengas on nastarengasta parempi.



Jep, ja nykytalvina tahtoo täällä tiet olla piukkaan painunutta lunta /jäätä, polanteet välillä syvät, päälle sataa uutta lunta. Siksi valinta on nasta. Kaikki kun ei ajele pelkästän suurempia pääväyliä. Sen verran on kisoja vanhoilla autoilla ajettu sekä kitkoilla että nastoilla niin osaa valita

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 21.01.19 - klo:21:34
Karppa, VTT mittaa ja tutkii kaikkea persestä perämoottoriin. Kuinkahan paljon VTT:n henkilöstöstä tekee liikenteeseen tai rengastukseen liittyvää tutkimusta? VTT on mm yksi maailman johtava mittalaitteita kalibroiva instanssi.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:21:01
Luotettavuuteen vaikuttaa myös VTIn historia, resurssit, julkaisut, arvostus ja osaaminen. VTT on kaikilla mittareilla mitattuna pikkutekijä  VTIn verrattuna.

Joo ja? Lue alla Jarkko_h:n kyseenalaistaminen VTT:tä kohtaan, jota minä en niellyt! Kun rupesi hieman VTI:n taustoja selvittämään, niin sen jälkeen rupesi selittely!

Lainaan mythbusters:a: Busted!

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.01.19 - klo:22:10
Juuri noin.  VTTn roolia monilla alueilla merkittävä, mutta liikennetutkimuksessa pieni verrattuna mm. VTIn. VTT:n liikennetutkimus kuuluu logistiikka ja palvelut alle. Logisiikka ja palvelut -toiminnan osuus on vain 5%  VTT:n toiminnasta ja siitäkin vain osa on varsinaista liikennetutkimusta.

Selitykset on, kun persereikä. Meillä jokaisella on sellainen. Nyt rupeaa tulemaan prosentteja ilman lähdettä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.01.19 - klo:00:49
Sivulla 34 on yhden jäätestin (-3C) keskiarvopito ylemmässä graafissa. Yksi uusista nastoista on täysin ylivoimainen ja toinenkin menee yli muiden nastojen, muuten nastojen käyrä on tasaisesti laskeva:
- uutena 3 huonointa nastaa ovat jääbaanalla samalla tasolla kuin 3 parasta nordic-kitkaa. Toisin sanoen, jos ostat budjetti nastan, niin 3 parasta nordic-kitkaa tarjoavat saman (tai jopa paremman) jarrutuspidon. Siis testissä leudolla pikkupakkasella sileällä jääradalla joka on nastan vahvuusalue kitkaan verrattuna.

Käytettynä tilanne muuttuu nastan osalta radikaalisti, erinomaisesti pärjännyt paras uusi nasta tippuu, samoin muiden nastojen tulokset laskevat, mutta eivät yhtä paljon. Kitkojen pito ei laske kuin n.10% vs nastojen jotka tulevat keskimäärin alas n.25%. Samoin KE-kitka tulee alas n. 10% käytettynä.
- käytettynä paras nordic-kitka on yhtä hyvä tai parempi kuin kolmas käytetty nasta ja loput 13 testattua käytettyä nastaa häviävät parhaalle käytetylle nordic kitkalle. Paras käytetty nasta on edelleen parempi kuin paras käytetty nordic-kitka, mutta ero on nyt tuo n. 10%. 
- Kaksi heikointa käytettyä nastaa ovat samalla tasolla kuin parhaat käytetyt KE-kitkat.
- keskiarvotuloksena käytetty nasta on ~10% parempi kuin käytetty nordic-kitkat.   
- Käytetty KE-kitka on keskimäärin about samaa luokkaa parhaan kesärenkaan kanssa.
- huonoin käytetty nasta on kesärenkaan veroinen

BTW. tänään meinasi ajaa auto perään pienellä kaupunkikadulla. Nopeutta oli n. 40km/h, oma kaista oli tukossa ja vastaan tuleva jono loppui, mutta sitten eteen tupsahtikin auto, ilmeisesti ajoi pihaliittymästä siihen. No normaali jarrutus ja omalle kaistalle. Perässä tuleva uudehko auto meinasi ajaa perään ja väisti vastaantulevien kaistalle nastat rahisten. Pisti sitten vähän aikaa ihmeteltyä pakin päälle, niin pääsi vastaantulevakin jatkamaan. Pakkasta oli n. -12C ja tie oli jäässä ajokaistoja lukuunottamatta. Joten vaikka ajaakin nordickitkoilla jotka eivät ole nr#1 neitseellisellä jääradalla hieman 0C:n alla, niin jarruttaessa saa olla varovainen ettei takana tuleva aja kopiksi (vaikka alla olisi nastat), sillä todellinen karhea jääpinta ja hieman kovempi pakkanen saattaa kääntää pitoeron kokonaan päinvastoin.

BTW2. Varsinaisia "Kiina" renkaita ei tässä testissä ollut juuri lainkaan. Tarkka rengaslista löytyy testistä, "budjetti" renkaina oli ihan oikeita merkkejäkin.

Eli lopputulos: Hyvä nastarengas on edelleen paras talvirengas!

BTW:Ette kokeilleet tilannetta toisin päin, että nastakuski olisi tehnyt hätäjarrutuksen ja sinä olisit tullut kitkarenkailla takana? Olisiko silloin pelti kolissut? Miksikö? No jokainen tietää mitä lyhyillä turvaväleillä reaktioaika tarkoittaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 21.01.19 - klo:08:46
Osa nyt haluaa ajaa kitkoilla, osa nastoilla. Miksi se oma valinta on ainoa oikea eikä muiden mieltymykset ole hyväksyttäviä?

Muiden puolesta en osaa vastata, mutta omalta osaltani totean että jokaisen mieltymykset ovat heidän oma asiansa. Jos on kokeillut molempia rengastyyppejä, ja todennut että nastarenkaat sopivat itselle paremmin, asiassa ei ainakaan minulla ole nokan koputtamista.

Ongelma vaan on se, että uskoakseni ainakin puolet suomalaisista kuljettajista ei koskaan ole kokeillut kitkarenkaita. Minä ainakin haluaisin saada heidät jollakin keinolla tsempattua kokeilemaan. Vasta sen jälkeen voi tehdä valistuneen päätöksen siitä, kummat sopivat itselle paremmin.

Tämän sanon sillä kuuluisalla syvällä kokemuksen rintaäänellä, itsekin lähes 30 talvea nastoilla ajaneena. Periaatteena itsellänikin oli, että kyllä nää varmasti paljon paremmat on kuin kitkat, musta tuntuu. Nyt on puolitoista talvea kitkoilla takana, ja enää asia ei tunnu lainkaan niin selvälle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy