Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 25.09.18 - klo:20:33
En tiedä paljoa, mutta aika monessa nykyään myytävässä autossa on vähintään jo 17" renkaat alla. Nykyään jopa 18" alkanut tekemään itseään vakio kooksi. Ei pelkästään SUV malleissa. Ei noihin autoihin viitsi ostaa mitään 15-16" donitseja vain kun TM pojat kertoo että kyllä kyllä, voit pysähtyä testikuskin reflekseillä 10 metriä nopeammin "premiumeilla" kuin noilla keskiverto tai sitä heiman matalamman tason renkailla. Hintaa tekee vain 100, jopa 200 euroa per rengas lisää, mutta vastineeksi kuluvat puolta nopeammin. Laitetaanko alle? Ei kiitos. Rahalle vastinetta? Ei ole.
Ei hintaero ole esim. 17" koossa 200 eur per rengas. Olettaen että siis katsoo niitä hintoja vähän muualtakin kuin valmistajan ovh-hinnastosta. Enkä nyt tarkoita mitään webbiputiikkeja vanhoilla paistoleimoilla. Puolet nopeampi kuluminen = esson baaria vai?

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 25.09.18 - klo:20:33
Huonot renkaat eivät ole = edulliset renkaat. Parhaat renkaat eivät ole = kalleimmat renkaat. Jos sitä ei ymmärrä, en sellaisten kanssa viitsi edes väitellä asiasta. Jokainen uskoo mihin haluaa. Kuten tuossa joku jo kirjoitti, 2011 jälkeen pahojen kuollon kolarien ongelma ei ole olleet huonolaatuiset renkaat vaan huonot kuluneet renkaat. Suurin osa takseista käyttää kesät talvet näitä "huonoja renkaita" kuten totesit ja monta taksien kuollonkolaria on tullut? Ammattikuski ajaa kuten ammattikuskin pitää, ennakoiden ja oikealla tilannenopeudella. ,,kkiyllätyksiin ei sellaista rengasta löydy joka sut pelastaa. Ketjukolarissa ei omat renkaat auta jos perään ajaja ajaa 8 vuotta vanhoilla nokioilla joissa pintaa 3 mm ja nastoja nolla.
Mutta mitäs siitä tulee kun otetaan valmiiksi testin jumbot ja ajellaan sitten ne kulumis/vaihtorajalle? Chekkasin vähän aikaa sitten ruotsalaisen Vi Bilägaren uusimman nastatestin - joukon jumbo, Nexen nastarengas, oli kärkipäätä (Nokian 9 ja Continental), jään jarrutusmatkassa 66% (!) pitempi. Noin valtava ero tekee selvää jälkeä maantienopeudessa jossa todellinen pysähtymismatka jäällä on todella pitkä - kannattaa huomata että rengastestien jään jarrutusmatkat on mitattu todella minimaalisilla nopeuksilla, kun taas esim. kuivan/märän asfaltin testit on sitten tehty suurilla nopeuksilla ja siitä huolimatta niissä erot ovat kohtuu pieniä. Ko. testissä esim. Nexen voitti Nokian kuivalla lämpimän asfaltin testillä (11-13C) 100km/h nopeudesta vähän päälle metrillä. Moinen ero on täysin mitätön. Mutta jäällä 66% pidempi jarrutusmatka ruttaa jo peltiä jos tulee äkkijarrutustilanne ruuhkassa, saati sitten kun noita Nexeneitä tai vastaavia halppiksia on pyöritetty se kolme-neljä talvea ja se vähäinenkin pito on mennyttä.

Mitä taksikuskeihin tulee, heillä tuskin tulee ongelmaksi (mahdollisesti heikkolaatuisen) kumin kovettuminen vuosien kuluessa ja sitä kautta pidon häviäminen sillä takseissa kilometrejä tulee runsaasti mistä johtuen renkaatkin ovat suhteessa "tuoreet" kun niitä vaihdetaan usein, taitaa autotkin vaihtua useammin kuin keskivertoautoilijan renkaat.. Monesti taksin kyydissä olleensa, en aina välttämättä ole samaa mieltä turvallisuuspainotteisesta ennakoinnista ja tilannenopeudesta, joskus on nimittäin vauhtia ollut aika runsaastikin. Ehkä se taito (tuuri?) kompensoi reippaat nopeudet, tiedä häntä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.09.18 - klo:23:58
Ei hintaero ole esim. 17" koossa 200 eur per rengas. Olettaen että siis katsoo niitä hintoja vähän muualtakin kuin valmistajan ovh-hinnastosta. Enkä nyt tarkoita mitään webbiputiikkeja vanhoilla paistoleimoilla. Puolet nopeampi kuluminen = esson baaria vai?

Mutta mitäs siitä tulee kun otetaan valmiiksi testin jumbot ja ajellaan sitten ne kulumis/vaihtorajalle? Chekkasin vähän aikaa sitten ruotsalaisen Vi Bilägaren uusimman nastatestin - joukon jumbo, Nexen nastarengas, oli kärkipäätä (Nokian 9 ja Continental), jään jarrutusmatkassa 66% (!) pitempi. Noin valtava ero tekee selvää jälkeä maantienopeudessa jossa todellinen pysähtymismatka jäällä on todella pitkä - kannattaa huomata että rengastestien jään jarrutusmatkat on mitattu todella minimaalisilla nopeuksilla, kun taas esim. kuivan/märän asfaltin testit on sitten tehty suurilla nopeuksilla ja siitä huolimatta niissä erot ovat kohtuu pieniä. Ko. testissä esim. Nexen voitti Nokian kuivalla lämpimän asfaltin testillä (11-13C) 100km/h nopeudesta vähän päälle metrillä. Moinen ero on täysin mitätön. Mutta jäällä 66% pidempi jarrutusmatka ruttaa jo peltiä jos tulee äkkijarrutustilanne ruuhkassa, saati sitten kun noita Nexeneitä tai vastaavia halppiksia on pyöritetty se kolme-neljä talvea ja se vähäinenkin pito on mennyttä.

Mitä taksikuskeihin tulee, heillä tuskin tulee ongelmaksi (mahdollisesti heikkolaatuisen) kumin kovettuminen vuosien kuluessa ja sitä kautta pidon häviäminen sillä takseissa kilometrejä tulee runsaasti mistä johtuen renkaatkin ovat suhteessa "tuoreet" kun niitä vaihdetaan usein, taitaa autotkin vaihtua useammin kuin keskivertoautoilijan renkaat.. Monesti taksin kyydissä olleensa, en aina välttämättä ole samaa mieltä turvallisuuspainotteisesta ennakoinnista ja tilannenopeudesta, joskus on nimittäin vauhtia ollut aika runsaastikin. Ehkä se taito (tuuri?) kompensoi reippaat nopeudet, tiedä häntä.

Rengas-online.com, Hankook Winter i*Pike RS W419 235/55 R17 103T XL nastarengas 152,70 euroa / kpl ja vastaavasti
Michelin X-Ice North 4 235/55 R17 103T XL nastarengas 265,00 euroa / kpl eli sarjojen ero on 449,20 euroa... eli satasen renkaalta. Ja mitenkäs ne Hankookit pärjäs testesteissä? Niin aivan. Olivat ihan hyvää tasoa. Kun tästä mennään 18" ja 19" renkaisiin, ei tuo 200 euroa per rengas olekaan enään utopiaa? Ihan uusia renkaita myyvät, vai saatko tuoreempia suoraan paistokoneesta jonkun välikäden kautta? Kerro ihmeessä niin minäkin tilaan.. :D

Kuluu puolet nopeammin? Sehän riippuu siitä aika lailla miten paljon ihminen ajaa talvessa ja millaisilla teillä, sä et varmaan uskalla ajaa ettei vaan renkaat kulu niin voi sitten täällä jeesustella. Kovettuuhan ne lähtöpintaan parin talven jälkeen jo.. ei tarvii sitten kulumisesta kärsiä. Jatka samaa malliin  ;D

Eine sun "premium" renkaat rengasvöille ajettuna pidä sen paremmin kuin loppuun ajetut "jumbot".  :P Kerro minulle valtatie jossa nopeus on yli 80 km/h ja jossa tie on kilometrien matkalla peilijäässä talvella? Ei taida montaa löytyä. Kaupungissa nopeudet eivät yllä oikein päätä huimaaviksi. :) Siksi tämä 66% hitaammin peilijäällä ja sen kerrannainen konkreettiseen jarrutusmatkaan normaali elämässä on yhtä scifiä kuin tuo sinun kilometrien mittainen peilijää valtatie/motari väite ainakin täällä etelä-suomessa. Tosin en Lapista tiedä.. ::)

Oho. Yhtä'äkkiä pinnoitetut nastarenkaat käyvät kun ne vaihtaan uusiin joka talvi.. ,,lä viitsi. Lopetin uskomisen joulupukkiin ja aika varhain, tämä menee samaan satuiluun.. Joo rengit ajaa kun pitää tienata, mutta perille olet aina päässyt? Vai jäittekö sutimaan sille peilijäätiellesi jo alkumetreillä?  ;D

Kuten jo aijemmin totesin. Ei ole yhtä ainoaa faktaa "premium" ja "halppis" renkaista. On niin erilaisia kuskeja, erilaisia kilometrimääriä ja erilaisia teitä missä kukin donitsejaan kuluttaa. Tää jatkuva jauhaminen siitä että vain rahalla saa on aivan naurettavaa. Siksi piti vähän herätellä provosoimalla teitä kaikkein kovimpia rengasvalmistajien ja -liikkeiden faneja. Onhan se hyvä että isoilla "premium" rengasvalmistajilla on näin fanaattinen kannattajajoukko. Sehän on heille hyväksi. Mutta älkää ripittäkö meitä muita jotka tekevät muita valintoja. 8)
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

vasara

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:05:23
Rengas-online.com, Hankook Winter i*Pike RS W419 235/55 R17 103T XL nastarengas 152,70 euroa / kpl ja vastaavasti
Michelin X-Ice North 4 235/55 R17 103T XL nastarengas 265,00 euroa / kpl eli sarjojen ero on 449,20 euroa... eli satasen renkaalta.
Kuka idiootti noista nettikaupoista ostaa? Renkaat on niissä kalliita, usein vanhaa tavaraa ja hintaan pitää lisätä rengastyöt.
Renkaat ostetaan aina paikallisesta rengasliikkeestä, jossa ne pyöräytetään samalla auton alle. Myös hinnat on kivijalassa enempi kohdallaan ja renkaiden paistopäivät ..
em. sarjojen hintaero on näin toimien n. 100, oman autoni rengaskoossa 225/50R17 => ilman muuta otan noista kahdesta testivoittaja misukat.
Tuo listaamasi 235/55 R17 rengaskoko & em. Michelin oli minun käyttämäni kivijalan listoilla 770, / sarja sisältäen rengastyöt.

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:05:23
...
Kuten jo aijemmin totesin. Ei ole yhtä ainoaa faktaa "premium" ja "halppis" renkaista.
...
Faktaa on rengastesteissä ja faktaa on omissa kokemuksissa. Joskun on ostanut autoja, joissa ollut halppikset alla ja niillä on ollut surkea ajaa => heti kunnon kumit alle.
Ei ole mitään merkitystä onko tämä 'yksi ja ainoa fakta'.. kunhan riittää itselle.
Kiinapaskakumeja en osta edes periaatteesta, vaikka kuinka nettitrollit niitä mainostaa.. (kuten tässä ketjussa).

tet

Lainaus käyttäjältä: jpee - 25.09.18 - klo:19:21
Monesti ainakin tm:n testeissä erot renkaiden välillä ovat (jääpitoa lukuunottamatta) varsin marginaalisia eri renkaiden välillä. Esim. erot kuivan ja märän asfaltin jarrutusmatkoissa ovat yleensä muutaman metrin luokkaa parhaan ja huonoimman välille. Kysymys onkin, että onko näin marginaalisilla eroilla käytännön merkitystä ja antavato ne oikeuden kutsua halparenkaita "hengenvaarallisiksi"? Väittäisin, että ei.

Aika samaa mieltä. Mutta onhan täällä palstoilla myös niitä, joiden mielestä kitkat ovat kaikki hengenvaarallisia. Silti pääosa vuosikymmeniä kitkoilla ajaneista taitaa vielä olla hengissä? Kun vähän miettii, miten erilaisia ajotapoja näkee talvikeleissä ihan yhdenkin päivän aikana, niin on helppo ymmärtää että renkaiden ominaisuuksien erot (premium vs. halpis tai nasta vs. kitka) häviävät olemattomiin noiden ajotapaerojen rinnalla.

Ja kyllä, aina voi maksimoida yhden ominaisuuden jotta voi sitten luistaa toisessa. Mutta se toimii molemmin päin; ajamalla järkevästi tilanteen mukaan, voi valita mitkä renkaat haluaa. Jos taas haluaa talvellakin sykkiä liikenteessä kuin auringonpistoksen saanut ampiainen, pitää valita ne ehdottomasti parhaat nastarenkaat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

seaboss

Ja tällä säntäily ajotyylillä ja nastarenkailla aiheutetaan miljoonien eurojen edestä tienhoitovelkaa joka talvi sekä pilataan tiet. Mutta jollain kait se tyhmyys täytyy yrittää kompensoida eli nastarenkailla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 26.09.18 - klo:13:18
Ja tällä säntäily ajotyylillä ja nastarenkailla aiheutetaan miljoonien eurojen edestä tienhoitovelkaa joka talvi sekä pilataan tiet. Mutta jollain kait se tyhmyys täytyy yrittää kompensoida eli nastarenkailla.

Kun katsoo stadilaisten ajotyyliä ei se tyhmyys renkaista johdu, vaikka kuinka idiotismejä viljelet!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 26.09.18 - klo:13:18
Ja tällä säntäily ajotyylillä ja nastarenkailla aiheutetaan miljoonien eurojen edestä tienhoitovelkaa joka talvi sekä pilataan tiet. Mutta jollain kait se tyhmyys täytyy yrittää kompensoida eli nastarenkailla.
"Mielenkiintoista". Kesällä päällystettiin uusia ja vanhoja teitä - ja kappas vaan osa tästä uudesta ja uusiopäällysteestä on jo ajourilla vaikka yhtään nastaa ei ole sen pintaa raapaissut. Olisikohan tuolla tien pohjarakenteella ja päällysteen paksuudella (+ ainekoostumuksella) jotain tekemistä kestävyyden kanssa? Ja kun ollaan ensi keväässä, niin uskallan veikata, että isoja, teräväreunaisia kraattereita paljastuu pienempien kuoppien ja kolojen kera - ja nämäkään eivät ole talvirenkaiden aiheuttamia. Arvatkaa, ellette tiedä, mistä johtuvat.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.18 - klo:11:45
Aika samaa mieltä. Mutta onhan täällä palstoilla myös niitä, joiden mielestä kitkat ovat kaikki hengenvaarallisia. Silti pääosa vuosikymmeniä kitkoilla ajaneista taitaa vielä olla hengissä? Kun vähän miettii, miten erilaisia ajotapoja näkee talvikeleissä ihan yhdenkin päivän aikana, niin on helppo ymmärtää että renkaiden ominaisuuksien erot (premium vs. halpis tai nasta vs. kitka) häviävät olemattomiin noiden ajotapaerojen rinnalla.

Ja kyllä, aina voi maksimoida yhden ominaisuuden jotta voi sitten luistaa toisessa. Mutta se toimii molemmin päin; ajamalla järkevästi tilanteen mukaan, voi valita mitkä renkaat haluaa. Jos taas haluaa talvellakin sykkiä liikenteessä kuin auringonpistoksen saanut ampiainen, pitää valita ne ehdottomasti parhaat nastarenkaat.
Niin ja pitää muistaa vielä vaihtaa ne TM:n testeissä jäällä ylivoimaisesti pärjänneet nastarenkaat joka talvi uusiin ja tämän lisäksi kaksivetoisessa kierrättää muutaman kerran talvessa eri akseleiden välillä tasatakseen nastaulkonemaeroja.
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.09.18 - klo:13:32
"Mielenkiintoista". Kesällä päällystettiin uusia ja vanhoja teitä - ja kappas vaan osa tästä uudesta ja uusiopäällysteestä on jo ajourilla vaikka yhtään nastaa ei ole sen pintaa raapaissut. Olisikohan tuolla tien pohjarakenteella ja päällysteen paksuudella (+ ainekoostumuksella) jotain tekemistä kestävyyden kanssa? Ja kun ollaan ensi keväässä, niin uskallan veikata, että isoja, teräväreunaisia kraattereita paljastuu pienempien kuoppien ja kolojen kera - ja nämäkään eivät ole talvirenkaiden aiheuttamia. Arvatkaa, ellette tiedä, mistä johtuvat.  ::)
Tälläiseen Rauta7:n urautumisilmiöön saman kesän aikana en ole törmännyt ainakaan täällä Varsinais-Suomen uusilla asvalttipätkillä. Kerrotko mistä tälläisiä tienpätkiä pääsee ihmettelemään? En silti kiellä etteikö tuolla pohjarakenteissakin paikkapaikoin olisi parannettavaa Suomessa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tet

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.09.18 - klo:13:32
"Mielenkiintoista". Kesällä päällystettiin uusia ja vanhoja teitä - ja kappas vaan osa tästä uudesta ja uusiopäällysteestä on jo ajourilla vaikka yhtään nastaa ei ole sen pintaa raapaissut. Olisikohan tuolla tien pohjarakenteella ja päällysteen paksuudella (+ ainekoostumuksella) jotain tekemistä kestävyyden kanssa?

Toki pohjan pettäminen voi johtaa urautumiseen, mutta se lienee aika erilaista kuin nastojen raapima asfaltti? Ei kai pohjan pettäessä tien pinta kulu karheaksi?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.09.18 - klo:13:23
Kun katsoo stadilaisten ajotyyliä ei se tyhmyys renkaista johdu, vaikka kuinka idiotismejä viljelet!

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa... ;D

vasara

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 26.09.18 - klo:13:32
"Mielenkiintoista". Kesällä päällystettiin uusia ja vanhoja teitä - ja kappas vaan osa tästä uudesta ja uusiopäällysteestä on jo ajourilla vaikka yhtään nastaa ei ole sen pintaa raapaissut. Olisikohan tuolla tien pohjarakenteella ja päällysteen paksuudella (+ ainekoostumuksella) jotain tekemistä kestävyyden kanssa? Ja kun ollaan ensi keväässä, niin uskallan veikata, että isoja, teräväreunaisia kraattereita paljastuu pienempien kuoppien ja kolojen kera - ja nämäkään eivät ole talvirenkaiden aiheuttamia. Arvatkaa, ellette tiedä, mistä johtuvat.  ::)
Uusien asfalttipintojen nopea urautuminen johtuu deformaatiosta, jossa päällyste painuu ja tiivistyy ajouran kohdalla. Uusi pinta on huokoisempaa ja siksi deformaatio on alussa varsin voimakasta.. ja mitä raskaampaa kalustoa liikkuu, niin sitä voimakkaampaa. Ei mitään tekemistä nastarenkaiden / tien pohjan pettämisen kanssa.. sen sijaan päällysteen koostumuksen kanssa tottakait on.
Tutkimuksiakin aiheen tiimoilta on tehty.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.18 - klo:13:52
Toki pohjan pettäminen voi johtaa urautumiseen, mutta se lienee aika erilaista kuin nastojen raapima asfaltti? Ei kai pohjan pettäessä tien pinta kulu karheaksi?
Tästä asfaltin karheudesta sellainen "mielenkiintoinen" havainto, että ajaessani keväällä mm. Helsingistä Tampereelle ajourat asfaltissa olivat selvät; ajoura-alue oli tosi sileäpintaista, mutta urien ulkopuolinen koko muu asfaltti oli tosi karkeaa - tämä useamman kymmenen kilometrin matkahavainto. Ajelin muun liikenteen salliessa "tutkien" tien reuna-alueita myöten - ja sama autossakin tuntuva karheus oli tien reunasta reunaan. Tätä karheutta vähän ajetulla pinnanosalla eivät ole aiheuttaneet nastarenkaat.
Golfkärry Mk 7.5

ile

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:05:23
Rengas-online.com, Hankook Winter i*Pike RS W419 235/55 R17 103T XL nastarengas 152,70 euroa / kpl ja vastaavasti
Michelin X-Ice North 4 235/55 R17 103T XL nastarengas 265,00 euroa / kpl eli sarjojen ero on 449,20 euroa... eli satasen renkaalta. Ja mitenkäs ne Hankookit pärjäs testesteissä? Niin aivan. Olivat ihan hyvää tasoa. Kun tästä mennään 18" ja 19" renkaisiin, ei tuo 200 euroa per rengas olekaan enään utopiaa? Ihan uusia renkaita myyvät, vai saatko tuoreempia suoraan paistokoneesta jonkun välikäden kautta? Kerro ihmeessä niin minäkin tilaan.. :D

Tiedä sitten kuinka kova homma oli löytää mahdollisimman iso hintaero malleille per koko ja merkki. Itse en edes Hankookkia ihan puhtaana halpismerkkinä pitäisi, kun aikaisemminhan puhuttiin noista Triangle-kamoista. Mutta pakko oli kytätä yleisessä 17" -koossa mistä normina puhutaan ja tuossa en kyllä ihan halpis-halpis -kamaan koskisi hintaeron takia. Vielä kun huomioi tarvittavat rengastyöt ja yleensäkin paljonko autoilu kokonaisuudessaan syö lisättynä auton hintalappuun.

Ao. renkaat samasta aikaisemman esimerkin nettikaupasta ja kaikki yleisessä 225/45-17 -koossa painoluokkana 94T tai 94R sen tarkemmin erottelematta pitääkö olla kitka vai nasta. Lähinnä saa jotain käsitystä mistä eroista _yleensä_ puhutaan.
- Triangle 103,70e/kpl
- Hankook Winter i*Pike RS W419 143,50e/kpl
- Bridgestone Noranza 001 153,10e/kpl
- Nokian Hakkapeliitta R2 168,10e/kpl
- Continental CVC6 171,60e/kpl
- Nokian Hakkapeliitta 9 180,50e/kpl
- Continental CVC7 189,60e/kpl

Toinen asia on jo mainittu nettikaupoista hankkiminen. Siinähän pahimmillaan jumppaa pari vuotta sitten paistettuja renkaita edestakaisin ja maksaa rengastöistä ja tasapainotuksista moneen kertaan, jos sattuu tulemaan vähemmän priimaa kohdalle.

Pihistelijä

Netitä kannattaa tilata renkaat vanteineen. Itse hommasin viime syksynä (https://www.renkaatvaihtoon.fi/). Oli edullisempaa kuin paikallisissa kivijaloissa. Rahti oli ilmainen. Renkaat olivat ihan tuoreet.


Nimekekoodi Tuotteen nimi Määrä Kpl-hinta Yhteensä
=================================================================
60147 Nokian Hakkapeliitta R2 4 115.32 , 461.28 ,
205/55R16 94R XL Kitkarenkaat

136203 Motec Cool Silver 4 78.12 , 312.48 ,
6.5x16 5/112 ET38 B66.5

91011 Asennuskustannus 4 7.44 , 29.76 ,

Yhteensä (sis. ALV) (EUR) 803.52 ,
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 26.09.18 - klo:14:02
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa... ;D

Sun antipatiat ja idioottimaiset avautumiset nastarenkaista kahdella foorumilla on surullista luettavaa. Niin kauan, kuin laki sallii nastoilla ajamista joudut elämään sen kanssa. Halusit tai et eikä kiukuttelu muuta sitä miksikään!

Viikonloppuna lähtee kitkat alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 26.09.18 - klo:15:57
Netitä kannattaa tilata renkaat vanteineen. Itse hommasin viime syksynä (https://www.renkaatvaihtoon.fi/). Oli edullisempaa kuin paikallisissa kivijaloissa. Rahti oli ilmainen. Renkaat olivat ihan tuoreet.

Tietty, jos tuohon on tarve ja budjetti kohdallaan - muuten ehkä overkilliä vedellä vannepakettia kokonaan.

Tosin jos itselle on vähän nuo Linnglongit ja Triangle yms showstopper kumeina niin vastaavasti on myös tonniset whatever-vanteetkin. Ja kun vakiona on 18" niin alkaa pikkasen tulemaan hintaa uusia vanteet siinä samalla kun kumeja jumppaa ;)

sakal83

Vuodesta toiseen samat teesit.
Odotellaan sitä iltalehden ensimmäistä otsikkoa. ”Talvi yllätti autoilijat”, niin taas etsitään kuvista, millä renkailla siellä kolisi.
Kunhan ne ei vaan olisi ne samat, mitkä itsellä kullakin on alla, sillä ne renkaatkin aina syypäät ovat  ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: tet - 26.09.18 - klo:11:45
Aika samaa mieltä. Mutta onhan täällä palstoilla myös niitä, joiden mielestä kitkat ovat kaikki hengenvaarallisia. Silti pääosa vuosikymmeniä kitkoilla ajaneista taitaa vielä olla hengissä? Kun vähän miettii, miten erilaisia ajotapoja näkee talvikeleissä ihan yhdenkin päivän aikana, niin on helppo ymmärtää että renkaiden ominaisuuksien erot (premium vs. halpis tai nasta vs. kitka) häviävät olemattomiin noiden ajotapaerojen rinnalla.

Ja kyllä, aina voi maksimoida yhden ominaisuuden jotta voi sitten luistaa toisessa. Mutta se toimii molemmin päin; ajamalla järkevästi tilanteen mukaan, voi valita mitkä renkaat haluaa. Jos taas haluaa talvellakin sykkiä liikenteessä kuin auringonpistoksen saanut ampiainen, pitää valita ne ehdottomasti parhaat nastarenkaat.

Sinä sen sanoit!
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.09.18 - klo:09:00
Kuka idiootti noista nettikaupoista ostaa? Renkaat on niissä kalliita, usein vanhaa tavaraa ja hintaan pitää lisätä rengastyöt.
Renkaat ostetaan aina paikallisesta rengasliikkeestä, jossa ne pyöräytetään samalla auton alle. Myös hinnat on kivijalassa enempi kohdallaan ja renkaiden paistopäivät ..
em. sarjojen hintaero on näin toimien n. 100, oman autoni rengaskoossa 225/50R17 => ilman muuta otan noista kahdesta testivoittaja misukat.
Tuo listaamasi 235/55 R17 rengaskoko & em. Michelin oli minun käyttämäni kivijalan listoilla 770, / sarja sisältäen rengastyöt.
Faktaa on rengastesteissä ja faktaa on omissa kokemuksissa. Joskun on ostanut autoja, joissa ollut halppikset alla ja niillä on ollut surkea ajaa => heti kunnon kumit alle.
Ei ole mitään merkitystä onko tämä 'yksi ja ainoa fakta'.. kunhan riittää itselle.
Kiinapaskakumeja en osta edes periaatteesta, vaikka kuinka nettitrollit niitä mainostaa.. (kuten tässä ketjussa).

Renkaat kalliita nettikaupoissa? Millä vuosisadalla sinä elät  ;D Vanhaa tavaraa? ,,lä hyvä mies sieltä nettikirppiksiltä renkaita osta  ;) Kyllä kivijalkakaupoissa hinnat vaihtelee, mutta eivät koskaan yllä nettikauppojen (kunnollisten) tarjouksiin. Tosin ymmärrän että yrittäjän on saatava juustoa leivälle  :) Taidat olla jonkin paikallisen rengasliikkeen omistajan ystävä kuin noin alkoi niska punoittaa  :P

Faktaa on rengastesteissä joo, mutta se fakta mikä siellä esitetään kertoo kuten aijemmin sanoin, äärimmäisestä pidosta, kestosta, ohjautumisesta, jarrutusmatkasta jne. jne. Ei kovin montaa kertaa tule rallia ajettua talvella ja jos tulisi ostaisin kyllä piikkirenkaat jääradalle  :P Tietysti jos on pakko ajaa k#rpä otsassa siellä liikenteessä talvellakin niin tottakai voi olla että saat sille "misukka" rengastukselle mielestäsi rahalle enemmän vastinetta kun pitää koslaa ruoskia eteenpäin. Itse ajan sivistyneesti ja olen aina pärjännyt kaikissa olosuhteissa, renkailla kuin renkailla tosi hyvin. Kitkoillakin ajettu useampi talvi, pitävät hyvin vaikka jääpito ontuu. Siinäkin tilanteessa puhdas järki auttaa. Sopeutetaan ajaminen vallitsevan kelin ja tilanteen mukaan. Tosin ethän sinä ymmärrä, kun ei ole muita vaihtoehtoja kuin sinulla ajaa kuin miten TM:n pojat Lapissa  ::)

Sinun ja minun "fakta" perustuu meidän erilaisiin kokemuksiin ajamisesta. Tosin en jeesustele täällä sinulle siitä että kokemukseni ajamisesta olisi parempi kuin muilla tai kerääntynyt kokemukseni arvokkaampaa kuin kenelläkään muulla joten pysy housuissasi  ;D

Joskus ostanut autoja joissa huonot renkaat? Kerro renkaiden nimet, mallit ja miten ajoit? Ei ole kuin sanan helinää esittää. Esson baarin jorinoita.

Kiinapaskakumit? Oletko ajanut? Mikä merkin, mallin renkaat? Millaisissa olosuhteissa ja tilanteissa? Nettitrollit? Et muuta keksinyt?  :)

Jos saat 235/55 R17 "misukat" TM:n testivoittajat 770 eur/sarja alle asennettuna niin kerro ihmeessä liikkeen nimi ja numero otan sinne yhteyttä. Varmaan moni muukin täällä kiinnostui asiasta.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:18:28
Renkaat kalliita nettikaupoissa? Millä vuosisadalla sinä elät  ;D Vanhaa tavaraa? ,,lä hyvä mies sieltä nettikirppiksiltä renkaita osta  ;) Kyllä kivijalkakaupoissa hinnat vaihtelee, mutta eivät koskaan yllä nettikauppojen (kunnollisten) tarjouksiin. Tosin ymmärrän että yrittäjän on saatava juustoa leivälle  :) Taidat olla jonkin paikallisen rengasliikkeen omistajan ystävä kuin noin alkoi niska punoittaa  :P

Voithan sinä saada netistä renkaat halvemmalla, mutta kun rengastyöt teetät jollain muulla, niin hinta on monesti melkein sama (Viimeksi eroa taisi olla +25 euroa paikalliseen rengasliikkeeseen), joten ostin sieltä paikallisesta. Muutaman kerran ollut jopa halvempi ja kyllä ihan tuoretta rengasta!

En edes jaksa ruveta kirjoittamaan parista nettifirmasta, jotka ovat vaihtaneet pari kertaa omistajaa, kun ei ole kiinnostanut maksaa lakisääteisiä asioita. Kummasti jatkaa samalla nimellä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:18:28
Renkaat kalliita nettikaupoissa?
...
Näköjään.. verrattuna kivijalkoihin. Juurihan laitoit esimerkin nettikaupasta, jossa Michelin X-Ice North 4 235/55 R17 maksoi 265,00 euroa / kpl => 1060, setti ilman rengastöitä VS kaivamani saman renkaan kivijalka hinta 770, / setti sisältäen rengastyöt.. testivoittajarenkaat ja halpaa kuin saippua, kun osaa ostaa oikeasta paikasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.09.18 - klo:19:19
testivoittajarenkaat ja halpaa kuin saippua, kun osaa ostaa oikeasta paikasta.

Aamen  ;D!

https://paijatkumi.fi/?action=tire_searchForm&tire_type=studded_winter_tire&width=235&height=55&diameter=17&make&search_word&tire_sort_order&used_tires=0

Michelin , X-Ice North 4

Nastarengas

Varastossa vähintään 4 kpl
Leveys    Korkeus    Vannekoko    Kantavuus    Nopeus
235,00    55    17    103    T
(Hinnat sis.vannetyöt ja kierrätysmaksun.Allevaihto+20,/sarja)

192,50 , / kpl

770,00 , / sarja
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:18:28

Jos saat 235/55 R17 "misukat" TM:n testivoittajat 770 eur/sarja alle asennettuna niin kerro ihmeessä liikkeen nimi ja numero otan sinne yhteyttä. Varmaan moni muukin täällä kiinnostui asiasta.
Vaikka tuolta, tai tosta karpan linkistä. Listahinnoista saa kyllä mukavasti pois, kun on ystävällinen. Eli sun tapauksessa ei varmaan paljoa.

https://nettivanne.fi/renkaat/nastarenkaat/68079/michelin-x-ice-north-4/235-55-17
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.09.18 - klo:19:19
Näköjään.. verrattuna kivijalkoihin. Juurihan laitoit esimerkin nettikaupasta, jossa Michelin X-Ice North 4 235/55 R17 maksoi 265,00 euroa / kpl => 1060, setti ilman rengastöitä VS kaivamani saman renkaan kivijalka hinta 770, / setti sisältäen rengastyöt.. testivoittajarenkaat ja halpaa kuin saippua, kun osaa ostaa oikeasta paikasta.

Eihän teitä pitänyt hinta haitata ja nyt itketään kun on kallista nettikaupassa?  ;)
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

jarkko_h

#2814
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.09.18 - klo:19:46
Vaikka tuolta, tai tosta karpan linkistä. Listahinnoista saa kyllä mukavasti pois, kun on ystävällinen. Eli sun tapauksessa ei varmaan paljoa.

https://nettivanne.fi/renkaat/nastarenkaat/68079/michelin-x-ice-north-4/235-55-17

Juuri noin. Eoäystävällisiä joka rakoon puskevia rinkulabrändättyjä volkkareita ajavia kuskeja rokotetaan joka paikassa. Kalliimmat vakuutusmaksut, tuplahinta Skodan kanssa yhteisistä varaosista, enemmän sakkoja liikenteen vaarantamisesta lähiliikkeessä 5% premiumi öykkäröivästä käytöksestä. ... 

Kun vaihtaa Audin Volvoon, Toyotaan... alkaa käytöskin muuttua ja alennuksia tippua muualtakin kuin kasvottomista nettikaupoista :)

Whitewill

Tuo karpan esittämä tarjous on kieltämättä hyvä. Tosin itse ostin uuden sukupolven Nankang SW-8 87.95 euroa kpl eli 351,80 euroa /sarja vannetukusta. Nastoja on michelin x-ice 4:n jälkeen varmasti toiseksi eniten ja kulutuspinta vaikuttaa hyvälle (ihan kuin jonkun "premium" renkaan kopio..?). Kunhan kelit sallii niin alle vain. Eli 770 - 411,80 (vannetyöt + alle asennettuna 60 euroa sarja, www.lpr-rengaspalvelu.fi) = -358,20 euroa halvempi sarjalta, joten vois ostaa seuraavan erän jo valmiiksi.. tai lähteä espanjaan. Minä olen tyytyväinen ja hyvin kulki myös edellisellä SW-7 sukupolvella.

Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 26.09.18 - klo:19:56
Juuri noin. Eoäystävällisiä joka rakoon puskevia rinkulabrändättyjä volkkareita ajavia kuskeja rokotetaan joka paikassa. Kalliimmat vakuutusmaksut, tuplahinta Skodan kanssa yhteisistä varaosista, enemmän sakkoja liikenteen vaarantamisesta lähiliikkeessä 5% premiumi öykkäröivästä käytöksestä. ... 

Kun vaihtaa Audin Volvoon, Toyotaan... alkaa käytöskin muuttua ja alennuksia tippua muualtakin kuin kasvottomista nettikaupoista :)

;D Näyttää ottavan luonnolle. Maksan kyllä rinkuloiden vakuutuksista paljon vähemmän kuin moni verokki, vakuutusyhtiöitä voi kilpailuttaa ihan kuin rengasliikkeitä ja nettikauppoja.. Kannattaa kokeilla. Varaosia löytyy hyvin saksasta ja etenkin puolasta. Jos tietää mitä etsii ja mistä. Siellä kun rinkuloilla ajava on samalla viivalla kun muutkin. Yhtään sakkoa en ole saanut elämäni aikana liikenteessä, kun ei anna volvo, skoda ja bmw miesten provosoinnin nousta huiviin  ;) Kovasti yrittävät.

"Kunhan on ystävällinen" veto oli kyllä paras taas pitkään aikaan ;D Kun itse vaatii konkretiaa pöytään niin on k#sipää mutta jos joku muu sanoo että kiinakumit on paskoja tai nettikaupasta renkaita ostava on idiootti niin ne onkin sitten erittäin "ystävällisiä" henkilöitä ;D  Etenkin kun sillä vastauksella "perustellaan" "premium" renkaiden rahanvastinetta tai eroja edullisempiin renkaisiin. Oi voi  :)

Kokeeko joku nyt niin hurjaa agressioita mielipide-erojen takia että pitää ruveta analysoimaan hekilöpersoonaani, valitsemaani autoa ja kohta varmaan elämänarvoja ja perhetaustaa  ;D ;D ;D ;D Hold your horses  8)
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:20:16
;D Näyttää ottavan luonnolle. Maksan kyllä rinkuloiden vakuutuksista paljon vähemmän kuin moni verokki, vakuutusyhtiöitä voi kilpailuttaa ihan kuin rengasliikkeitä ja nettikauppoja.. Kannattaa kokeilla. Varaosia löytyy hyvin saksasta ja etenkin puolasta. Jos tietää mitä etsii ja mistä. Siellä kun rinkuloilla ajava on samalla viivalla kun muutkin. Yhtään sakkoa en ole saanut elämäni aikana liikenteessä, kun ei anna volvo, skoda ja bmw miesten provosoinnin nousta huiviin  ;) Kovasti yrittävät.

"Kunhan on ystävällinen" veto oli kyllä paras taas pitkään aikaan ;D Kun itse vaatii konkretiaa pöytään niin on k#sipää mutta jos joku muu sanoo että kiinakumit on paskoja tai nettikaupasta renkaita ostava on idiootti niin ne onkin sitten erittäin "ystävällisiä" henkilöitä ;D  Etenkin kun sillä vastauksella "perustellaan" "premium" renkaiden rahanvastinetta tai eroja edullisempiin renkaisiin. Oi voi  :)

Kokeeko joku nyt niin hurjaa agressioita mielipide-erojen takia että pitää ruveta analysoimaan hekilöpersoonaani, valitsemaani autoa ja kohta varmaan elämänarvoja ja perhetaustaa  ;D ;D ;D ;D Hold your horses  8)

Mä en kyllä nähnyt tota sun autoallekirjoitusta... Mulle on ihan sama mimmosilla pikkuautoilla ja -moottoreilla ihmiset ajelee  ;D
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Whitewill

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 26.09.18 - klo:21:01
Mä en kyllä nähnyt tota sun autoallekirjoitusta... Mulle on ihan sama mimmosilla pikkuautoilla ja -moottoreilla ihmiset ajelee  ;D

;D Samaa sanoi työkaveri jolla Brabuksen ML mese. "Kun V8 pauhaa, se muiden unelmat tomuksi jauhaa"  :P
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 26.09.18 - klo:21:07
;D Samaa sanoi työkaveri jolla Brabuksen ML mese. "Kun V8 pauhaa, se muiden unelmat tomuksi jauhaa"  :P

Oliko nankang:t alla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy