Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Automaatti

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 20.09.18 - klo:09:05
Voihan se olla tosiaan että Micheliltä olisi tulossa uutta kitkarangasta. Tuo XI3 on ollut markkinoilla jo ties kuinka pitkään. Tämä nyt on vain spekulointia.

Kyllä tästä talvirenkaan valinnasta voi helposti tulla elämää suurempi kysymys.
Siis varmaan mikä tahansa ison valmistajan rengas on toimiva.
Minulla on kokemusta misukoista ja nyt kun minulle tulee uusi auto, niin taidan ottaa misukan kitkat sanovat testit mitä tahansa.
Omat kokemukset misukoista 2-3 vuoden takaa on, että olivat hiljaiset ja hyvät ajettavat.
Jos taas ostaa käytetyn auton, niin renkaat tulevat mukana ja merkki on sitten se minkä ko. kuski on aikoinaan valinnut.



teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 20.09.18 - klo:09:32

Kyllä tästä talvirenkaan valinnasta voi helposti tulla elämää suurempi kysymys.
Siis varmaan mikä tahansa ison valmistajan rengas on toimiva.
Minulla on kokemusta misukoista ja nyt kun minulle tulee uusi auto, niin taidan ottaa misukan kitkat sanovat testit mitä tahansa.
Omat kokemukset misukoista 2-3 vuoden takaa on, että olivat hiljaiset ja hyvät ajettavat.
Jos taas ostaa käytetyn auton, niin renkaat tulevat mukana ja merkki on sitten se minkä ko. kuski on aikoinaan valinnut.
Uusi Contin kitka on kyllä ollut vakuuttava kaikissa tänä syksynä julkaistuissa vertailuissa.

Automaatti

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.09.18 - klo:09:43
Uusi Contin kitka on kyllä ollut vakuuttava kaikissa tänä syksynä julkaistuissa vertailuissa.

Conti on todella hyvin pärjännyt ja onhan se täysin uusi versio renkaasta.
Luulen kyllä, että Micheliniltä tulee x-ice 4 kohta markkinoille.
Soitin Michelinin kuluttajapalveluun, niin enganniksihan siellä vastattiin. En sitten kysellyt ja tuskin olisivat kertoneet uuden version tulosta.
No, onhan tässä aikaa vielä pitkälle lokakuuta ennen kuin todella ajankohtainen.

erttuli

Taitaa lähteä tilaukseen CVC7, 680e tulee setille hintaa pl. asennus, tasapainotus. Voi vaihtaa alle pikkaisen aikaisemmin eikä ketuta paljaalla tiellä ajo kuten nastoilla. Viime vuonna oli ns. housut kintuissa, kun lunta tuli se 15 cm lokakuun lopulla ja kesänakit alla toki.

joukose

Joukose valitsi ensi kauden kitkansa juuri ja ne on Coninentalin Viking contact 7:t ja sydäntalvella toimii viime keväänä ostetut ja 4 tkm ajetut Nokian hakkapeliitta 9:t. Jos ei nuilla motariajossa ajaminen onnistu niin sitten saan kyllä syyttää itseäni vaikka auto onkin vajaavetoinen A6. ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Myhky

Tilasin juuri Michelin X-ice north neloset. 250 nastaa per gummi! Kyllä nyt on vetopitoa! Aion lisäksi ajella niillä lähinnä pk-seudulla. Tästä tiedosta menee varmasti monella kuppi nurin ja se naurattaa jo valmiiksi ;D
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

joukose

 :)Kuulen jo miten astmaatikot kiroavat sinut ulos kantakaupungista:)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Petunet

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.09.18 - klo:09:29
En ole ikinä ymmärtänyt miksi TM antaa kiihdytysmittauksista saman painoarvon kuin jarrutuksesta. Jäällä kummastakin 10% kokonaispisteistä. Miten kiihdytyspito voi olla yhtä tärkeää kuin jarrutus? Juuri kiihdytyksessä jäällä kitka ottaa eniten takkiinsa nastalta. Jarrutuspito onkin lähempänä. Minusta se vain parantaa kitkan turvallisuutta. Jo ensimmäisessä kiihdytyksessä huomaa onko keli liukas. Nastarenkaalla liukas keli jää helpommin huomaamatta ja se tulee yllätyksenä vasta jarrutuksessa.

TV:ssä haastateltiin kerran Markku Alenia, Timo Mäkistä ja Juha Kankkusta. Kaikki kolme ajavat nastoilla ja kaikki kolme sanoivat syyksi, että niillä voi ajaa nopeammin. Väitän, että moni normiautoilijakin valitsee nastat, koska niillä voi ajaa kovempaa ja huolettomammin. Parantaako se sitten turvallisuutta, jota TM jaksaa hehkuttaa? Mene ja tiedä.

Miksi VTT:n tutkimuksen mukaan kitkoilla ajavat hurjastelevat, ajavat huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä kännissä? Mene ja tiedä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 20.09.18 - klo:11:00
Conti on todella hyvin pärjännyt ja onhan se täysin uusi versio renkaasta.
Luulen kyllä, että Micheliniltä tulee x-ice 4 kohta markkinoille.
Soitin Michelinin kuluttajapalveluun, niin enganniksihan siellä vastattiin. En sitten kysellyt ja tuskin olisivat kertoneet uuden version tulosta.
No, onhan tässä aikaa vielä pitkälle lokakuuta ennen kuin todella ajankohtainen.

X-ICE 4 tulee ilmeisesti vasta seuraavan talven keleihin eli vuoden päästä pääsee ostoksille. Päätin itsekin siirtää kitkojen uusintaa vuodella. Luulisin, että Misukalta tulee silloin hyvä rengas kitkarintamalle.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.09.18 - klo:18:15
Miksi VTT:n tutkimuksen mukaan kitkoilla ajavat hurjastelevat, ajavat huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä kännissä? Mene ja tiedä?

Käyttäjä mattisen servaus tästä aiheesta ei ilmeisesti saanut vielä poskenpäitä tarpeeksi helakanpunertavaan sävyyn kun edelleen pitää viljellä tuota valhetta ihan pokerinaamalla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.09.18 - klo:18:37
Käyttäjä mattisen servaus tästä aiheesta ei ilmeisesti saanut vielä poskenpäitä tarpeeksi helakanpunertavaan sävyyn kun edelleen pitää viljellä tuota valhetta ihan pokerinaamalla?

Ei punoita. Ihan löytyy tuolta tutkimuksesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.09.18 - klo:18:15
Miksi VTT:n tutkimuksen mukaan kitkoilla ajavat hurjastelevat, ajavat huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä kännissä? Mene ja tiedä?

Karppa ylittää itsensä.

SNG


SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.09.18 - klo:18:15
Miksi VTT:n tutkimuksen mukaan kitkoilla ajavat hurjastelevat, ajavat huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä kännissä? Mene ja tiedä?

Tuo "mene ja tiedä" olisi ollut ko tutkimuksen klausuuli johtopäätöksiin validi klausuuli. Kertoisi kaiken ko tutkimuksen ja ko tutkijaryhmän tai ko lausunnonantajan pätevyydestä.

Daatta

Se on hianoo kun saa ruuvata tuhannen nastaa painavan vaunun alle. Pitoa löytyy ja voi ajaa vähän ylikovaa, mutta kukaan ei mieti poloisen tieverkon kantokykyä. Renkaat tehdään testeja varten, eli testit määräävät millaisilla renkailla teillä ajetaan. Jo aikaisemmin on todettu että nykyinen kulutustesti on vitsi, asfaltti ei kestä vastaavaa kulutusta. Mutta näillä mennään, kunnes tilanne muuttuu...

Sain Cupraan siihen kuuluvat talvikiekot eilen. Tuhannen (?) kilometria ajetut Nokia R2 kitkarenkaat, kulutusmerkistä oli 8 kulunut miltei pois. Tönäri näytti kuitenkin 8,2mm urasyvyyttä. Toivottavasti eivät ole liian löysät, koko on 225/40 R18 eli tuskin kumi alle sortuu. Jospa näillä pärjäisi lounais-rannikon jäätävillä teillä.  :P Jos näkee musta Cupran pellolla poikittain niin sitten en pärjännyt, ensimmäinen neliveto alla. Muuten kitkoilla on menty viimeiset 16 vuotta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Automaatti

No joo, nyt on talvirenkaat valittu.
Michelin kitka XI3 oli TM:n testissä seitsemäs ja Tuulilasin testissä toinen.
TM:llä oli 2016 paistetut ja Tuulilasilla 2017 paistetut, se selittää osittain eron tuloksissa.
Tuulilasi totesi renkaista mm. ajomukavuudeltaan testin paras ja polttoainekulutukseltaan huonoin.
Kun on suht pehmeä rengas, niin se on hiljainen ja syö vähän enemmän polttoainetta.
Minulle tärkein ominaisuus on ajomukavuus, joten valinta on XI3.
Ei tuo nyt kummoisia maksa, joten jos tulee pettymys, niin ensi syksynä vaihtoon.
Contissa arvellutti, että rengas saattaa olla vähän pintakova, jotta ääriominaisuudet on saatu hyviksi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 21.09.18 - klo:15:51

Tuulilasi totesi renkaista mm. ajomukavuudeltaan testin paras ja polttoainekulutukseltaan huonoin.
Kun on suht pehmeä rengas, niin se on hiljainen ja syö vähän enemmän polttoainetta.
Minulle tärkein ominaisuus on ajomukavuus, joten valinta on XI3.
Ei tuo nyt kummoisia maksa, joten jos tulee pettymys, niin ensi syksynä vaihtoon.
Contissa arvellutti, että rengas saattaa olla vähän pintakova, jotta ääriominaisuudet on saatu hyviksi.
Joustava rengas on mukava ja rullaa hyvin. Goodyear oli Tuulilasin testissä kaikkein parhaiten rullaava ja sai saman parhaan arvosana mukavuudesta kuin Michelin. Conti sai mukavuudessa toiseksi parhaan arvosana ja rullaamisessa toiseksi paras. Nokian sai myös hyvän tuloksen rullaamisesta ja sen mukavuus arvioitiin keskitasoiseksi. Pintakovuudesta en olisi kovin huolissani. Itse en vielä pintakovilla kitkarenkailla ajanut. Contin saama toiseksi paras arvosana on nyt aika hyvä suoritus kitkarenkaiden joukossa, jossa ylipäätään renkaat ovat keskimärin hyvin pintapehmeitä. Jos paikat pysyvät kiinni hampaissa kesärenkailla, niin kitkojen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmai.

sambolo

Goodyearit on kyllä erittäin mukavat ajaa myös paljaalla tiellä. Ja todella hiljaiset. Taidan ostaa uuden kieroksen tai sitten testata savaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.09.18 - klo:18:15
Miksi VTT:n tutkimuksen mukaan kitkoilla ajavat hurjastelevat, ajavat huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä kännissä? Mene ja tiedä?

Ihan mielenkiinnosta ja provosoivasti kyselen, että etkös itsekin aja myös kitkoilla osaa vuotta? Kertoneeko se myös ajotottumuksista?  ;D
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

ossid

Itse tilasin juuri ensimmäistä kertaa kitkat talouden autoon. Continental ContiVikingContact 7:t tilauksessa, koossa 185/60/15. Hinta tasan 400â,¬ vanntöineen ilman allelaittoa, Tampereella.

Päädyin noihin aikalailla sen perusteella, että sekä Tuulilasin, että TM:n testissä Conti oli paras kitkarengas. Tällä rengaskoolla säästö on niin marginaalinen halparenkailla, että sama laittaa testivoittajaa alle.

Jos jotain kiinnostaa testitulokset, niin "joku" on ne näköjään varmuuskopioinut nettiin :)

Tuulilasin kitkarengastesti: https://i.imgur.com/f211aPh.jpg
TM:n talvirengastesti: https://imgur.com/a/ku45WLJ
Fabia II HB, -11, 1.6 TDI CR 77kW, Elegance

Iero

Lainaus käyttäjältä: ossid - 21.09.18 - klo:23:44
Itse tilasin juuri ensimmäistä kertaa kitkat talouden autoon. Continental ContiVikingContact 7:t tilauksessa, koossa 185/60/15. Hinta tasan 400â,¬ vanntöineen ilman allelaittoa, Tampereella.

Päädyin noihin aikalailla sen perusteella, että sekä Tuulilasin, että TM:n testissä Conti oli paras kitkarengas. Tällä rengaskoolla säästö on niin marginaalinen halparenkailla, että sama laittaa testivoittajaa alle.

Jos jotain kiinnostaa testitulokset, niin "joku" on ne näköjään varmuuskopioinut nettiin :)

Tuulilasin kitkarengastesti: https://i.imgur.com/f211aPh.jpg
TM:n talvirengastesti: https://imgur.com/a/ku45WLJ
Minulla on CVC6 kitkat RAV4H:ssa ja Hybrid Yariksessa - olen 100% tyytyväinen niihin. Viimeiset 20 vuotta olen ajellut kitkoilla kahta harhavuotta lukuunottamatta. Joka vuosi tulee uusia ja entistä parempia kitkarenkaita markkinoille - ainakin testien perusteella. Ihmettelen, että jo 20 vuotta sitten olin kitkoihin hyvin tyytyväinen niin, kuinkahan tyytyväinen nyt voin olla. Aina on ollut automaattivaihteiset autot ja niiden pehmeät liikkeelle lähdöt auttavat. Välillä oli yksi DSG-automaatti, joka pyrki repimään tyhjää ylämäkilähdöissä, vaikka oli nastat alla. Erityisesti hybridi tai täyssähköisissä autoissa tuskin nastoista on juuri mitään etua, kun ottaa vielä huomioon nastojen aiheuttamat vauriot tien pinnoille.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 21.09.18 - klo:21:36
Ihan mielenkiinnosta ja provosoivasti kyselen, että etkös itsekin aja myös kitkoilla osaa vuotta? Kertoneeko se myös ajotottumuksista?  ;D

Molempien autojen kitkat/nastat on uusia eikä renkaat muuta minun ajokäyttäymistä. Muutenkaan renkaat ei minulla ole kahta kautta pidempään. Oli kyse kitkoista tai nastoista.

Kiitoksia kysymästä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

TM:n testissä rengaskoko oli 205/55/16. Oliko Tuulilasin testissä sama?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.09.18 - klo:23:48
Michelin oli TM:n vertailussa niin vanha, ettei ihmekään, jos pito on jo heikentynyt.

Tähän kiinnitin huomioni.
Täällähän on moneen otteeseen todettu että uusi nastarengas menee käyttökelvottomaksi jo ensimmäisen talven aikana kun taas kitkarengas kestää uuden veroisena monta vuotta.
Mitenkäs nyt yhtäkkiä uusi, ajamaton kitkarengas onkin liian vanha tähän testiin ja siten pidoltaan huono?
Eihän kitkarenkaan pidon pitänyt heiketä edes paljon ajettaessa?
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

a4b8

Ihmetyttää miksi TM ottanut testiin noin vanhan renkaan? Lähes kaksi vuotta vanhempi kuin tuoreimmat kilpailijat. Tarkoituksellista manipulaatiota?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

teräksenharmaa

#2726
Lainaus käyttäjältä: Petunet - 22.09.18 - klo:11:21
Tähän kiinnitin huomioni.
Täällähän on moneen otteeseen todettu että uusi nastarengas menee käyttökelvottomaksi jo ensimmäisen talven aikana kun taas kitkarengas kestää uuden veroisena monta vuotta.
Mitenkäs nyt yhtäkkiä uusi, ajamaton kitkarengas onkin liian vanha tähän testiin ja siten pidoltaan huono?
Eihän kitkarenkaan pidon pitänyt heiketä edes paljon ajettaessa?
Tuollaista tuskin on kukaan todennut, vaan taidat vain sepittää satuja. Selvää kuitenkin on, että kaikki renkaat menettävät pitoaan vanhetessaan. Kumista haihtuu öljyjä ja kumi kovettuu. Kun mitataan renkaita liukkaalla alustalla, niin pienetkin muutokset näkyvät selvästi. Kaksi vuotta vanha rengas ei ole enää kovin uusi. Viisi vuotta vanhoja renkaita ei saa edes enää myydä uusina.

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.09.18 - klo:11:40
Ihmetyttää miksi TM ottanut testiin noin vanhan renkaan? Lähes kaksi vuotta vanhempi kuin tuoreimmat kilpailijat. Tarkoituksellista manipulaatiota?
TM:lle kelpaa kaikki, mitä valmistaja/edustaja heille toimittaa. Ei haittaa, vaikka rengas olisi vuosia varastossa seisonut myyntiversio tai erikoistuotantona tehty testioptimoitu uunituore kusetusrengas.

Zego


tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.09.18 - klo:11:43
TM:lle kelpaa kaikki, mitä valmistaja/edustaja heille toimittaa. Ei haittaa, vaikka rengas olisi vuosia varastossa seisonut myyntiversio tai erikoistuotantona tehty testioptimoitu uunituore kusetusrengas.

Artikkelissa oli kyllä mainita, että renkaat on hankittu eri liikkeistä juuri valmistajan manipulaatiomahdollisuuksien pienentämiseksi. Osaa uutuuksista ei saanut vielä kaupasta, mutta niille tehdään vertailutesti kaupasta ostetuilla myöhemmin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.09.18 - klo:11:53
Artikkelissa oli kyllä mainita, että renkaat on hankittu eri liikkeistä juuri valmistajan manipulaatiomahdollisuuksien pienentämiseksi. Osaa uutuuksista ei saanut vielä kaupasta, mutta niille tehdään vertailutesti kaupasta ostetuilla myöhemmin.
Tuotahan ne selittävät, mutta kuitenkin ovat kelpuuttaneet vuosia vanhoista rengasmalleista juuri ennen testiä paistetut yksilöt suoraan valmistajalta sillä verukkeella, kun valmistaja joka vuosi vähän muuttelee rengasta ja tätä uusintaa versiota ei ole vielä kaupoissa. En tiedä sitten, olisiko nyt tätä viimeisintä vertailua tehdessä vähän jo katsottu peiliin ja laitettu kusettamista kuriin, kun nuo tulokset poikkeavat totutusta.

Sinällään naurettavaa tuo TM:n selittelu. Kerranhan eräs kusetusrengas jäi kiinni noissa jälkitesteissä, mutta TM yhteistyössä valmistajan kanssa selitteli vain kohun hiljaiseksi. Ruotsissa yhteistyö ei toiminut samaan malliin ja siellähän tuo kusetus nostettiin esiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy