Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

ile

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.09.17 - klo:00:51
Jahas bemmin 2.0i enemmän noxeja kuin 2.0d.

Liittykö tämä tuohon Ruotsin juttuun? Jos itse luen oikein..
- X1 2.0i: ilmoitettu 33,1mg/km vs. mitattu 33mg/km (+/-0%)
- X1 2.0d: ilmoitettu 18,0mg/km vs. mitattu 335mg/km (+1761%)

vasara

Lainaus käyttäjältä: ile - 08.09.17 - klo:16:09
Liittykö tämä tuohon Ruotsin juttuun? Jos itse luen oikein..
- X1 2.0i: ilmoitettu 33,1mg/km vs. mitattu 33mg/km (+/-0%)
- X1 2.0d: ilmoitettu 18,0mg/km vs. mitattu 335mg/km (+1761%)
Ei liity tuohon, vaan tähän..
- BMW 520d: NOx mitattu: 28mg/km
- BMW X1 2.0i: NOx mitattu 33mg/km

Kummalista taulukossa tosiaan on 520d (mitattu: 28mg/km) VS X1 2.0d (mitattu 335mg/km)
Samat koneet ja yli 10 kertatainen ero? Onkohan nuo mittaukset nyt ihan vedenpitävät ja arvot taulukossa oikeiden autojen kohdalla?

Patomursu

Oiskohan pilkkuvirhe?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.09.17 - klo:09:25
Siltä varalta, ettei tuo ollut vitsi, jonka komiikkaa en vain ymmärrä, niin tee sama vertaus kuudelle listan viimeiselle tai vaikka laske absoluuttisia määriä. Millään järkevällä vertauksella tämä asia ei käänny dieseleiden voitoksi.

Ei varmaan ole tarkoituskaan.

Tässä aika hyvä artikkeli eri käyttövoimamuotoja koskien jos kiinnostaa - bitte auf Deutsch ...

http://www.automobilwoche.de/article/20170908/AGENTURMELDUNGEN/309089956/1276/vw-entwicklungschef-eichhorn-ueber-den-diesel-stickoxid-problem-ist-mit-neuen-motoren-geloest

VW-Entwicklungschef Eichhorn über den Diesel: Stickoxid-Problem ist mit neuen Motoren gelöst

Mitten in der Debatte über saubere Antriebe sagt VW-Entwicklungschef Eichhorn, man habe das Stickoxid-Problem mit den neuesten Diesel-Motoren gelöst. Eine vollständige Abkehr von den Verbrennern sieht er jedenfalls nicht so bald kommen.

Lyhyesti suomeksi: VW-kehitysjohtaja Eichhorn on sitä mieltä, että uusien disukoiden NOx-ongelma on ratkaistu.... ja polttomoottorien poistumista
lähitulevaisuudessa hän ei pidä mahdollisena.

Ja: "Bei den Otto-Motoren führen wir den Partikelfilter in den kommenden zwei Jahren flächendeckend ein."

Eli bensamoottoreihin tulee kattavasti hiukkassuodattimet tulevan 2 vuoden sisällä.

:o ::) :-*
Yritetään pärjätä.

jannesn

Varmaan joo, en yhtään epäile etteikö tuota dieseleiden päästöongelmaa pystyttäisiin ratkaisemaan. Se taitaa mennä vähän niin kuin aina, että kun tähän mennessä mikään taho ei ole siihen pakottanut, niin ei tietenkään ole myöskään tuolta osin moottoreita kehitetty. Pakko on yleensä paras muusa, ja kaikki muu onkin enemmän tai vähemmän huonoa bisnestä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jannesn - 08.09.17 - klo:22:01
Varmaan joo, en yhtään epäile etteikö tuota dieseleiden päästöongelmaa pystyttäisiin ratkaisemaan. Se taitaa mennä vähän niin kuin aina, että kun tähän mennessä mikään taho ei ole siihen pakottanut, niin ei tietenkään ole myöskään tuolta osin moottoreita kehitetty. Pakko on yleensä paras muusa, ja kaikki muu onkin enemmän tai vähemmän huonoa bisnestä.

Kustannussäästöt miljoonien autojen valmistuksessa ovat aina tehtaalle (maineen ohessa) tärkeitä....... toki kun käry käy, ja viranomaiset ahdistavat ajokielloilla sekä EU ympäristöpolitiikalla (Pariisin soppari), niin jotain pitää tehdä. Eihän AdBlue konseptikaan mikään uusi ole, ollut jo vuosia raskaan kaluston arkipäivää. Oma seuraava moottoriajoneuvoni saattaa hyvinkin yli 20 disukavuoden jälkeen kulkea bensiinillä.
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 08.09.17 - klo:22:22
Eihän AdBlue konseptikaan mikään uusi ole, ollut jo vuosia raskaan kaluston arkipäivää.

Mutta niissä sitä AdBlue myös käytetään, kunnon isot säiliöt autoissa ja huoltiksillakin tankkauspistoolit. Vaan tuolla ha-puolella käyttö on kovin minimalistista, kunhan nyt edes jotain sinne putkeen sumutetaan ja näin säiliötkin selvästi alimitoitetut aidosti tarvittaviin käyttömääriin vrt - joidenkin AbBlue-tankkauksesta nyt puhumattakaan, jossain kontin pohjalla, varapyöräkotelossa, täytetään marketin kalliilla irtopulloilla kun raskaanliikenteen tankkauspistooli ei sovi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Asiantuntija sähköautojen maailmanvalloituksesta: ”Se joka väittää niin, on lukenut liikaa sarjakuvia”
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/asiantuntija-sahkoautojen-maailmanvalloituksesta-se-joka-vaittaa-niin-lukenut-liikaa
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Näin se varmaan on.... onko kukaan miettinyt tai laskenut, paljonko tehtaita ja valmistuskapasiteettia tarvitaan lisää, jos vaikka 50% uusista autoista olisi täyssähköautoja ? Nythän auton akun kapasiteetti on tyypillisesti 50..100Ah. Teslan akun kapaziteetti on tässä 55kWh, eli vaatii monisatakertaisen tehon.

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/teslalta-kova-vaite-sahkoautojen-akkujen-valmistuskustannuksista-saatiin-juuri-35-pois-yhdella-rysayksella-6638081   3.4. 2017 klo 08:17

Teslalta kova väite: sähköautojen akkujen valmistuskustannuksista saatiin juuri 35 % pois yhdellä rysäyksellä

Tesla on käynnistämässä akkutuotantoaan valtavassa Gigafactory-tehtaassaan Nevadassa. Akkutekniikkaa sähköautoyhtiö on kehittänyt yhdessä japanilaisen Panasonicin kanssa.

Jotta sähköautoista tulisi jokamiehen kulkuneuvoja, niiden hintaa on saatava alennettua. Autojen kallein osa ovat akut, joten jos niiden valmistuskustannuksia voidaan pienentää, myös autojen hinnat laskevat.

Jo jonkin aikaa sitten Tesla ilmoitti, että akkujen valmistuskustannus on saatu painetuksi 190 dollariin kilowattitunnilta, mutta nyt yhtiö kertoo, että hinta olisi enää ”vähemmän kuin 124 dollaria”. Laskua tulisi siis ainakin 35 prosenttia.

Teslan Model 3:ssa on 55 kilowattitunnin akusto, joten niiden hinta jäisi 6 875 dollariin. Jos näin on, sähköautojen massavalmistuksen aika alkaa ainakin hinnan puolesta olla käsillä. Yhdysvalloissa lasketaan, että akkujen valmistuskustannusten pitäisi laskea noin sataan dollariin kilowattitunnilta, jotta autojen hinnat saataisiin samalle tasolle perinteisten polttomoottoriautojen kanssa.

Kuudessa vuodessa sähköautojen akkujen hinnat ovat laskeneet 80 prosenttia.  :o

Yritetään pärjätä.

HiTecci

Toki sähköreiden hintoja tulee saada alas, mutta aika usein myös diesel-auto on vastaavaa bensa-mallia kalliimpi, mutta ne säästöt tulee käytön aikana ja siksi yhä dieseleitä myydään. No samalla tavalla sähköauton ylläpitokulut suorastaan romahtaa polttiksiin vrt, "ilmaisesta" polttoaineesta nyt puhumattakaan. Eli nyt jos auton myyntihintaa saadaan selkeästi lähemmäs vastaavaa polttista, niin eiköhän se ole sitten siinä, sähkäreiden T-Ford on keksitty :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

#460
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.09.17 - klo:19:26
Toki sähköreiden hintoja tulee saada alas, mutta aika usein myös diesel-auto on vastaavaa bensa-mallia kalliimpi, mutta ne säästöt tulee käytön aikana ja siksi yhä dieseleitä myydään. No samalla tavalla sähköauton ylläpitokulut suorastaan romahtaa polttiksiin vrt, "ilmaisesta" polttoaineesta nyt puhumattakaan. Eli nyt jos auton myyntihintaa saadaan selkeästi lähemmäs vastaavaa polttista, niin eiköhän se ole sitten siinä, sähkäreiden T-Ford on keksitty :)

Näihän se aika pitkälti menee, ja samasta syystä 2 ex Passattiani oli jälkeeni näköjään muutettu pakuiksi  ;). Eli nyt tullaan Suomessa tähän ikuiseen Akilleen kantapäähän eli verotukseen. Jos ei ole liikaa ylimääräisiä euroja, niin sähkäriä ei ennen verotuksen muuttumista suuntaan tai toiseen eri käyttövoimamuotojen kohdalla juurikaan kannata hankkia. Pelkkää spekulaatiota, mutta jos vihreät ovat seuraavassa hallituksessa - niin ties mitä haittaveroja eri energiamuodoille taas pykätään. Kannattaa huomioida, että 2000-luvulla sähkön kustannukset on muuttuneet niin, että nyt kokonaishinnasta vain n. 1/3 on itse tavaraa ja loput loogisesti siirtomaksua, alvia ja sähköveroa. Omalla aurinkovoimalla lataaminen voikin tulevaisuudessa olla monen kohdalla (pientaloissa) aivan täyttä totta.

On hyvä huomioida, että nyt sähkön hinta ollut muutamia vuosia poikkeuksellisen alhaalla (vrt öljyn hinta 2016 alusta).  En siltikään jaksa uskoa, että tieliikenteen kokonaisveropotti tulee laskemaan yhtään - ts. maksut tullaan keräämään samassa suuruusluokassa vaikka käyttömaksuina ja tiemaksuina.

IMO toisen ketjun aiheena voisikin olla kehittyvät bensiinimoottorit, niin saadaan vertailukohtaa disukoihin.

Mutta kun sähköautolta poistetaan autovero (järjen voitto, ja myös ympäristösyistä) plus auton hinta laskee liki polttomoottoriauton tasolle - niin on helppo valinta. Sähköauton melutasokin on alhaisempi sekä ulospäin että sisällä.   ;D
Yritetään pärjätä.

Zego

Teslan koteihin ostettavan akkupaketin elinikäodotus on 10v, miten se korreloi autojen aukkuihin? Luulisi että ehkä samalla tavalla koska lataus suoritetaan samalla logiikalla (mitä olen asiaa opiskellut) paitsi että autoissa pystyy vaikuttamaan siihen ettei lataa täyteen (= jolloin akku kuluu nopeammin) vaan jättää sopivalle tasolle riippuen kuinka paljon tulee ajamaan per päivä (vain 70-80% täyteen).

V60

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.09.17 - klo:19:59

Mutta kun sähköautolta poistetaan autovero (järjen voitto, ja myös ympäristösyistä) plus auton hinta laskee liki polttomoottoriauton tasolle - niin on helppo valinta. Sähköauton melutasokin on alhaisempi sekä ulospäin että sisällä.   ;D

Paitsi että ääntä pitää keinotekoisesti lisätä. Muuten liikenteestä tulee liian vaarallista😀
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

mfroberg

Njaa, mielestäni aivan typerä ajatus. Kun nykyauto liikkuu tasakaasulla niin sen lähestymisen kuulee rengasäänistä eikä mistään muusta. Polttomoottorin äänen kuulee vain kun kiihdytetään. Ja rengasmelu on sähkärissä aivan sama kuin muissakin kulkineissa. Keinotekoinen äänilähde melua lisäämässä kuulostaa typeryyden huipulta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

V60

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 09.09.17 - klo:23:01
Njaa, mielestäni aivan typerä ajatus. Kun nykyauto liikkuu tasakaasulla niin sen lähestymisen kuulee rengasäänistä eikä mistään muusta. Polttomoottorin äänen kuulee vain kun kiihdytetään. Ja rengasmelu on sähkärissä aivan sama kuin muissakin kulkineissa. Keinotekoinen äänilähde melua lisäämässä kuulostaa typeryyden huipulta.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/audi-paljastaa-tallainen-aani-tulee-sahkoautoihin/uKKFkZBA
No on sitä mieltä muutkin. Juurihan aiemmin todettiin että sähköauton etuna on pienempi ohiajomelu joka muodostaa vaaratekijän. Näin se nyt vaan on.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

mfroberg osui naulan kantaan. Melu tulee isommilla nopeuksilla yleensä pääasiasta renkaista, ei moottorista, poislukien esim. dieselin tyhjäkäynti, aivan hitaat nopeudet (matelu kaupungissa) ja tietenkin moottorin huudatus. Olen matkannut Teslalla taksikyytiä useamman kerran ja ei se mitenkään hiljainen auto (moottoritienopeuksilla) ainakaan takapenkillä ole, rengasmelua riittää sisällekin ihan riittävästi. Eli siinä mielessä tässä on vähän molemmat oikeassa, "sähköääni" tarvitaan hitailla nopeuksilla matelua varten, kun taas suuremmilla nopeuksilla rengasäänet muodostavat ylivoimaisesti suurimman melunlähteen, ainakin moderneilla hiljaisilla moottoreilla)

V60 nostaa mielenkiintoisen argumentin laivaliikenteestä ja sen kohtuu massiivisista päästöistä vs hlö-autot. Tähänkinhän on jo olemassa ratkaisu, rikkipäästöt poistuvat kaasukäytöllä, samoin CO2 tehokkuus paranee ja hiukkaspäästötkin romahtavat, tästä ei tosin ole itsellä referenssiä mihin viitata. Typpipäästöjen osuudesta en osaa sanoa. Esimerkki kaasulaivasta Viking Grace.

Sähköautohuumassa unohtuu monesti jo olemassaoleva autotekniikka eli kaasuautot. Kaasupirssi on nykyiselläkin verotuskäytännöllä lähes kaikilla kilometrikombinaatioilla polttoaine+verokuluiltaan halvempi kuin vastaava bensa tai diesel. Tankkaus varsinkin on ilahduttavan edullista (20-30e tankki täyteen), eikä siinä edes sotke sormiaan kuten joskus voi käydä dieseliä tankatessa. Samoin keskikulutus on kohtuu miellyttävä, omassa kaasu-Passattissa on yleensä keskikulutus 3.x kg/100km lukemilla ja kyllä toteutunut range kaasulla about näyttäs pitävät paikkansa ainakin kesäkeleillä (talviajot vielä testaamatta). 

Ympäristöystävällisyyttä voidaan arvioida sekä muiden päästöjen että CO2:n osalta. Alla pieni laskuharjoitus CO2 osalta:
-Diesel: 120g/km (Passat B7 bluemotion 140hp). Toteutunut kulutus sitten vähän enempi..
-Sähkö: 13kWh/100km (e-golffin kulutus tais olla tuota luokkaa) -> 13 kWh/100km * 105g/kWh / 100 = 13,65 g/km. Lataus ja siirto on tietenkin häviöllistä joten siitä vähän lisää, mutta samoin on niitten polttoaineitten osalta joten unohdetaan hetkeksi ja sallitaan pieni epätäsmällisyys. 105g/kWh on keskimääräinen Suomen sähköntuotannon ominais-CO2 päästö 2016.
-Kaasu: 119g/km (Passat B7 Kaasu 150hp). Maakaasulla näin onkin, mutta toisaalta biokaasu on lähes CO2-neutraalia, eli mennään varmaan kaikkineen alle sähkön lukemien. 

Haitallisten päästöjen osalta täyssähköauto on tietenkin paras, tosin keskimääräisesti suurimman painon ansiosta (akkujen lisäpaino) syö teitä ja renkaita eniten ja levittää sitä kautta hieman enemmän niitä (pien)hiukkasia ilmaan. Kaasu palaa erittäin puhtaasti joka tarkoittaa myös erittäin pieniä päästöjä. Hiukkaspäästöjen pitäisi olla erittäin matalat, samoin muut karsinogeenit ja oksidit. Kaasuauton painoero vastaavaan dieseliin on pieni, kokoluokkaa 50-100kg. Dieselissä taasen haasteena on ollut typpipäästöt ja hiukkasia varten pitää olla suodattimet ja tuleehan sieltä kaiken maailman muutakin karsinogeeniä putkesta. Ja ei se kananmunanhaju ja aistinvaraisesti havainnoitava katku varmaan kuitenkaan hillittömän terveellistä ole.

Näin ollen jos etsitään haastajaa dieselille niin itse päädyin 3 dieselin jälkeen (viimeisimpänä 2.0FSI vapari bensa hetken aikaa - aikansa huippua, mutta syöppö nykyvehkeisiin verrattuna) hankkimaan kaasuauton (passat B7). Toki tuli koeajettua useampikin Passat 2.0TDI ("päästöoptimointikone"), mutta täytyy todeta että vaikka unohdettaisiinkin ympäristöystävällisyys, niin kaasukone on miellyttävämpi hiljaisuudella/tärinättömyydellä ja kun potkuakin DSG:nä tuntuu olevan enemmän ja hintakin oli hyvin sopiva, varsinkin siellä vero/tankkauspuolella, niin miksikäs ei.

Eli ennenkuin täyssähköautot räjäyttävät markkinat joko teknologisten ylimurtojen kautta ja/tai valtion rankkojen subventioiden kautta (kuinka todennäköistä? ..:)), tällä hetkellä saatavia, erityisen ympäristöystävällisiä (CO2 ja muut päästöt) vaihtoehtoja ovat kaasuautot (biokaasu varsinkin) (pitempään tai sekalaiseen ajoon tai jos latauslogistiikka ei vain onnistu) ja plug-in hybridit (pätkäajoon jossa akut riittävät).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 09.09.17 - klo:23:01
Njaa, mielestäni aivan typerä ajatus. Kun nykyauto liikkuu tasakaasulla niin sen lähestymisen kuulee rengasäänistä eikä mistään muusta. Polttomoottorin äänen kuulee vain kun kiihdytetään. Ja rengasmelu on sähkärissä aivan sama kuin muissakin kulkineissa. Keinotekoinen äänilähde melua lisäämässä kuulostaa typeryyden huipulta.
Leveä ja kova UHP-rengas karkealla asfaltilla meluaa paljon, mutta kapea kitkarengas sileällä jäällä rullaa äänettä. Suunnattu keila sopivan hiljaista melua on paljon pienempi melun lähde kuin normaali polttomoottorinen auto.

Zego

Jätedieselillä ajettaessa Neste lupaa että leikkkaa 90% CO2:sta ja vertailuissa pitäisi valmistus (myös polttoaine) ja elinkaarikin osata laskea mukaan.

V60

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.09.17 - klo:00:15
mfroberg osui naulan kantaan. Melu tulee isommilla nopeuksilla yleensä pääasiasta renkaista, ei moottorista, poislukien esim. dieselin tyhjäkäynti, aivan hitaat nopeudet (matelu kaupungissa) ja tietenkin moottorin huudatus. Olen matkannut Teslalla taksikyytiä useamman kerran ja ei se mitenkään hiljainen auto (moottoritienopeuksilla) ainakaan takapenkillä ole, rengasmelua riittää sisällekin ihan riittävästi. Eli siinä mielessä tässä on vähän molemmat oikeassa, "sähköääni" tarvitaan hitailla nopeuksilla matelua varten, kun taas suuremmilla nopeuksilla rengasäänet muodostavat ylivoimaisesti suurimman melunlähteen, ainakin moderneilla hiljaisilla moottoreilla)
Hiljaisilla nopeuksillahan vaaratekijät ovat juuri olemassa sähköautojen äänettömyyden osalta. Harvemmin motarilla pitää jalankulkijan tai pyöräilijän varoa autoa.

Tuon aiemman linkin jutun mukaan Saksassa ollaan sitä mieltä että sähköautoihin on saatava polttomoottorin kaltaiset äänet. Audin moottoriosasto tekee töitä tämän asian parissa. Autoilijoista osa varmaan pitää sitä turhana mutta osalle tuo taas "oikean" autoilun fiiliksen. Moottoriurheilussa ääni on keskeinen tekijä ja useimmille sporttisella autolla ajavalle ääni antaa lisätunnelmaa. Jos itsellä on 3-400 hv bensasportti niin haluan kyllä, että siitä myös hillitty voiman ääni kuuluu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Mua taas itkettää nämä wannabe sportit missä tehdään kabiiniin keinotekoisesti kajareista ääniä. Tulee olo, että mitä v...a  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.09.17 - klo:00:15
Eli ennenkuin täyssähköautot räjäyttävät markkinat joko teknologisten ylimurtojen kautta ja/tai valtion rankkojen subventioiden kautta (kuinka todennäköistä? ..:)), tällä hetkellä saatavia, erityisen ympäristöystävällisiä (CO2 ja muut päästöt) vaihtoehtoja ovat kaasuautot (biokaasu varsinkin) (pitempään tai sekalaiseen ajoon tai jos latauslogistiikka ei vain onnistu) ja plug-in hybridit (pätkäajoon jossa akut riittävät).

Vaan se korkeapaineinen kaasuauto on kallis, muutossarjojen törkeistä hinnoista nyt vielä puhumattakaan. Eikä tuo kaasun jakeluverkkokaan nyt "ihan" koko maata sentään vielä kata => pidemmillä siivuilla joutuu ajelemaan sillä nestemäisellä polttoaineella, joka kaasuauton tapauksessa on fossiilista bensaa :-\

Vaan entäs jos nestekaasu, Keski-Euroopplainen AutoGas, sallittaisiin myös Suomessa? Tuollaisen matalapainekaasun muutossarjakin on kustannuksiltaan ihan nimellinen korkeapaineiseen vrt. ja valmista kalustoakin olisi Keski-Euroopassa maahantuotavaksi yllin kyllin ???

Ehkä kuitenkin ekana pitäisi noiden bio-vaihtoehtojen hinnat saada painettua alas, eritoten juurikin Nesteen My Dieselin kaltaisten tuotteiden, jotka ovat 100% kierrätystavaraa, eikä niiden käyttö vaadi autoilijalta kuin sen pistoolin valinnan pumpulla käydessään, autoon ei tarvita yhtään mitään muutoksia => yhdellä ainoalla poliittisella päätöksellä Suomen diesel-autokanta muuttui ympäristöystävällisiksi eco-autoiksi ja Suomi sai näin pelastettua myös kasvonsa EU-herrojen silmissä. Vaan se kysymys onkin miksei tuota päätöstä ole tehty? Mistä kiikastaa? Vieläpä kun kyseessä on valtionyhtiö Nesteen tuote, niin... En vaan voi ymmärtää :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V60

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.09.17 - klo:09:05
Mua taas itkettää nämä wannabe sportit missä tehdään kabiiniin keinotekoisesti kajareista ääniä. Tulee olo, että mitä v...a  ;)

Jos sähköautoissa halutaan saada ääntä aikaiseksi niin silloin on juuri mentävä tuohon wannabe- pörinään. Polttomoottorissa ääni saadaan ihan moottorista ja putkistosta, jos halutaan. Toki monissa käytetään nykyään pieretintä mutta se vaikuttaa kabiiniin eli kuskin viihdyttämiseksi (joo, ihan hanurista) kun ulkoinen melu halutaan pitää matalalla tasolla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.17 - klo:10:04
Ehkä kuitenkin ekana pitäisi noiden bio-vaihtoehtojen hinnat saada painettua alas, eritoten juurikin Nesteen My Dieselin kaltaisten tuotteiden, jotka ovat 100% kierrätystavaraa, eikä niiden käyttö vaadi autoilijalta kuin sen pistoolin valinnan pumpulla käydessään, autoon ei tarvita yhtään mitään muutoksia => yhdellä ainoalla poliittisella päätöksellä Suomen diesel-autokanta muuttui ympäristöystävällisiksi eco-autoiksi ja Suomi sai näin pelastettua myös kasvonsa EU-herrojen silmissä. Vaan se kysymys onkin miksei tuota päätöstä ole tehty? Mistä kiikastaa? Vieläpä kun kyseessä on valtionyhtiö Nesteen tuote, niin... En vaan voi ymmärtää :-\

Nämä ovat 1) kaupallisia / teknisiä (= hinta kilpailukýkyinen) ja 2) poliittisia (millä veroilla ja tuilla ohjataan) päätöksiä. Edarivaalithan ovat tulossa n. 1,5 vuoden päästä.

OT: Riippuu myös puolueiden voimasuhteista ja mitkä niistä ovat hallituksessa, ja sen jälkeen mikä puolue saa tahtonsa (lehmänkaupoilla) läpi aina hallitusohjelmaan. Sen jälkeen pitää ajaa se vielä läpi eduskunnassa. Rahatkin menojen kattamiseen pitää kerätä tulopuolella. Ja liikenne on aina hyvä.  :o
Yritetään pärjätä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.17 - klo:10:04

Vaan entäs jos nestekaasu, Keski-Euroopplainen AutoGas, sallittaisiin myös Suomessa? Tuollaisen matalapainekaasun muutossarjakin on kustannuksiltaan ihan nimellinen korkeapaineiseen vrt. ja valmista kalustoakin olisi Keski-Euroopassa maahantuotavaksi yllin kyllin ???

Ehkä kuitenkin ekana pitäisi noiden bio-vaihtoehtojen hinnat saada painettua alas, eritoten juurikin Nesteen My Dieselin kaltaisten tuotteiden, jotka ovat 100% kierrätystavaraa, eikä niiden käyttö vaadi autoilijalta kuin sen pistoolin valinnan pumpulla käydessään, autoon ei tarvita yhtään mitään muutoksia => yhdellä ainoalla poliittisella päätöksellä Suomen diesel-autokanta muuttui ympäristöystävällisiksi eco-autoiksi ja Suomi sai näin pelastettua myös kasvonsa EU-herrojen silmissä. Vaan se kysymys onkin miksei tuota päätöstä ole tehty? Mistä kiikastaa? Vieläpä kun kyseessä on valtionyhtiö Nesteen tuote, niin... En vaan voi ymmärtää :-\
Siitähän se edelleen kiikastaa, ettei ole keinoja tehdä jätteistä polttainetta merkittävälle osalle autokantaa. Ongelma on valmistuksessa eikä hinnoittelussa tai poliittisissa päätöksissä. Mikä tässä on noin hankala ymmärtää, kun tämä ei ole edes ensimmäinen kerta ihmetellä tätä melko yksikertaista asiaa.

Nestekaasu ei ole erityisen matala CO2-päästöiltään.

Geoman

On ilmeisesti tapahtumassa järkiintyminen sekoilevien poliitikkojen keskuudessa ja tekniikka saa kehittyä rauhassa. Saksassa ei tällä hetkellä poliitikot aja ponnekkaasti dieselin valmistamisen lopettamista, koska tällöin hemenettävät äänestäjänsä. Johan Bernerin liikennetyöryhmän elokuun raportti oli maltillisempi ja mitään sanomattomampi kuin aikaisemmin.

Muutos parempaan on tapahtumassa ja dieselien ympäristökehtiys jatkuu. Uusien vaihtoehtojen kehittelyyn saadaan tarpeellinen lisäaika oikeiden ratkaisujen löytämiseksi. Edellä esitetyissä ajatuksissa on järkeä, mutta maailmanlaajuista junaa ei äkkinäisesti ohjata.

;eillähänon ollut kolme asantuntevaa liikenneministeriä  Vehviläinen, Kyllönen ja Berner. Kaikki on läpäissyt ajokorttitutkinnon.

vwmies

Daimler: Näin kauan kestää ennen kuin sähköauton saa samalla rahalla kuin polttomoottoriauton

http://www.is.fi/autot/art-2000005363032.html    12.9. 2017

TULEVAISUUS
Autonvalmistaja Daimler ilmoitti, että vuonna 2025 sähköauton saa samalla hinnalla kuin vastaavan polttomoottoriauton.    8)
Tällä hetkellä sähköautot ovat akkujen hintatason takia selvästi kalliimpia kuin polttomoottoreilla varustetut autot.

Daimler on asettanut tavoitteekseen kutistaa menojaan neljä miljardia euroa vuosiin 2024"2025 mennessä. Säästökampanja kietoutuu sähköautoihin, sillä niiden tuottaminen tuo yhtiölle puolet vähemmän tuloja kuin vastaavat polttomoottoriautot, Daimler ilmoitti maanantaina.

Talousjohtaja Frank Lindenberg sanoi, että sähköautojen valmistuksen alkutaipaleella yhtiön on tyydyttävä selvästi pienempiin voittomarginaaleihin kuin autoissa, jotka ne korvaa.

Säästöjä haetaan muun muassa tutkimus- ja kehityspuolelta.   :o
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Zego - 09.09.17 - klo:20:01
Teslan koteihin ostettavan akkupaketin elinikäodotus on 10v, miten se korreloi autojen aukkuihin? Luulisi että ehkä samalla tavalla koska lataus suoritetaan samalla logiikalla (mitä olen asiaa opiskellut) paitsi että autoissa pystyy vaikuttamaan siihen ettei lataa täyteen (= jolloin akku kuluu nopeammin) vaan jättää sopivalle tasolle riippuen kuinka paljon tulee ajamaan per päivä (vain 70-80% täyteen).

Tätä on hankalaa kokemusten puutteessa kommentoida, mutta:

Tiesitkö: Plug in hybridiä ei voi jättää seisomaan yli 3 kuukaudeksi - takuu raukeaa!  /  IL 13.9.2017

Ladattava hybridiauto vaatii käynnistyksen aina 3 kuukauden välein.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709132200391808_oa.shtml

Ladattava hybridiauto vaatii käynnistyksen aina 3 kuukauden välein, muuten takuu ei korvaa, jos akku ei enää toimikaan.

Takuun raukeamisesta kertoi maahantuojan edustaja. Maahantuoja neuvoo , että kannattaa pyytää vaikka kaveria käynnistelemään autoa, jos auto jää pitkäksi aikaa seisomaan.

Ladattavat hybridit ovat yleistymässä, mutta tätä ominaisuutta ei yleensä tiedetä.

Tapaus tuli ilmi, kun suomalaismies oli matkustamassa 6 kuukaudeksi etelään ja oli jättämässä Mercedes-autonsa seisomaan. Normaalistihan ihmiset eivät jätä autoaan pitkäksi aikaa käyttämättä, mutta esimerkiksi etelään talveksi lentäville eläkeläisille näin voi käydä.

On mahdollista, että akun ominaisuus saattaa koskea myös normihybridejä.  :o
Yritetään pärjätä.

esko

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.09.17 - klo:15:42
Tätä on hankalaa kokemusten puutteessa kommentoida, mutta:

Tiesitkö: Plug in hybridiä ei voi jättää seisomaan yli 3 kuukaudeksi - takuu raukeaa!  /  IL 13.9.2017

Ladattava hybridiauto vaatii käynnistyksen aina 3 kuukauden välein.

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709132200391808_oa.shtml

Ladattava hybridiauto vaatii käynnistyksen aina 3 kuukauden välein, muuten takuu ei korvaa, jos akku ei enää toimikaan.

Takuun raukeamisesta kertoi maahantuojan edustaja. Maahantuoja neuvoo , että kannattaa pyytää vaikka kaveria käynnistelemään autoa, jos auto jää pitkäksi aikaa seisomaan.

Ladattavat hybridit ovat yleistymässä, mutta tätä ominaisuutta ei yleensä tiedetä.

Tapaus tuli ilmi, kun suomalaismies oli matkustamassa 6 kuukaudeksi etelään ja oli jättämässä Mercedes-autonsa seisomaan. Normaalistihan ihmiset eivät jätä autoaan pitkäksi aikaa käyttämättä, mutta esimerkiksi etelään talveksi lentäville eläkeläisille näin voi käydä.

On mahdollista, että akun ominaisuus saattaa koskea myös normihybridejä.  :o
Ei koske Toyotan ja Lexuksen normihybridejä. Näin ainakin merkkiliikkeessä minulle ilmoitettiin kun kysyin kerran asiaa.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Zego - 09.09.17 - klo:20:01
Teslan koteihin ostettavan akkupaketin elinikäodotus on 10v, miten se korreloi autojen aukkuihin? Luulisi että ehkä samalla tavalla koska lataus suoritetaan samalla logiikalla (mitä olen asiaa opiskellut) paitsi että autoissa pystyy vaikuttamaan siihen ettei lataa täyteen (= jolloin akku kuluu nopeammin) vaan jättää sopivalle tasolle riippuen kuinka paljon tulee ajamaan per päivä (vain 70-80% täyteen).

Käsittääkseni Teslan Powerwallin takuu on 10 vuotta (20% kapasiteetin alenema). Samalla logiikalla jokainen VAG konsernin tuote paalataan 2 vuoden kuluttua käyttöönotosta.

Daatta

Tässä pitää muistaa että käytetyt sähköautojen (powerwallien yms.) akustot eivät suinkaan ole ongelmajätettä. Niistä voidaan rakentaa säätovoimaloita, jotka varastoivat tuuli- ja aurinkoenergialla tuotettua energiaa ja siten tasaavat kulutushuippuja. Lisäksi Teslan yms. akustoja hyödynnetään jo nyt sähkökonversioissa, 50kwh akusto on helppo mahduttaa pieneen henkilöautoon. Jälkimarkkinat ovat jo olemassa: http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=463
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy