Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - kirsko1

#1
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 26.07.18 - klo:12:35
On kyllä ihan uskomattomia lukemia 8) Tuossa kuvassa vertailuna oma farkku golffi samalla tekniikalla (dsg). Tuosta pienempää ei saa millään tosin matka-ajossa toki pienempi kulutus sitten.


Kuunteletko radiota autoilessa? Lataatko matkapuhelinta autossa? Käytätkö ilmastointia? Ajatko tasaisesti vai annatko esim. vauhdin hyytyä ylämäkeen? Rullaatko vapaalla ajaessasi? Oletko käsitellyt tuulilasin pinnoitteella, ettei tuulilasinpyyhkijöitä sateella tarvitse käyttää?

Jos kokeilet vaikkapa viikon ajaa ilman ilmastointia ja annat esim. vauhdin hyytyä ylämäkiin, niin helposti pääset nykyistä pienempiin kulutuslukemiin.

Jos sen sijaan käytät autoa normaalisti - käytät siis auton mukavuusvarusteita etkä tingi omasta ja matkustajien mukavuudesta ja sinulla on aina oikea vaihde valittuna ajaessasi, niin valitettavasti et pääse paljoakaan pienempiin kulutuslukemiin.

Itse käytän autoa normaalilla tavalla.

Mistä tunnistat helpoiten pihistelijät liikenteessä? Ikkunat auki ilmastoidussa autossa, vauhti hyytyy ylämäissä huolimatta liikennevilkkaudesta, kuljettajalla tuskainen ilme ajotietokoneen kulutuslukemanäyttöön.
#2
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 05.07.18 - klo:10:33
Niin.
Eipä sitä lain mukaan 1kmh ylinopeuttakaan saa ajaa, saatika mennä keltaisilla valoilla risteyksestä.
Mikä nyt sitten on jouhevan liikenteen kannalta paras? Ajaa nenä kiinni lakikirjassa vai ajatella, että liikenne olisi enemmänkin yhteispeliä?
Virheitä sattuu ihan varmasti itse kullekin, niin liikenteessä, kuin muussakin elämisessä.
Oman käden "kouluttamiset" ja ilmoittamiset eivät varmasti ainakaan paranna tilannetta  ;)

Ajattelen, että liikenne on yhteispeliä. Toistaiseksi siitä olettamasta on voinut lähteäkin, kun pääoletus on, että kaikki noudattavat sääntöjä.

Uuden tieliikennelain tullessa voimaan (esitetyssä muodossaan), ei enää ennalta-arvattavuusolettamaa olekaan samassa määrin, joten lähes kaikkeen pitäisi pystyä varautumaan, myös siihen, että joku ohittaa päin vastaantulevaa - rikos se toki on - mutta ennalta-arvattavuusolettaman poistuessa nykymuodossaan, syyllisen syyllisyys voi korkeimmassa oikeudessa vähentyä nykyisen lain aikaisesta oikeuskäytännöstä.

Edelleenkin lähden kuitenkin siitä, että yhteispeli = yhteisten sääntöjen noudattamista - ei eri sääntöjä sinulle kuin minulle.

Liikennerikoksista ei siis mielestäsi pitäisi ilmoittaa poliisille? Mielenkiintoinen näkemys liikenneturvallisuuden kannalta.
#3
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 05.07.18 - klo:09:28
Omaan tajuntaan ei mahdu, mikä on leveäkaistatien idea, jos siinä ei saa ohittaa, vaikkakin vastaan tulisi yksittäisiä autoja :o

Leveäkaistatien idea on, että omaa kaistaa ajaen voi ohittaa. Tie on edullisempi kuin nelikaistainen tie saati moottoritie ja paljon jouhevampi kuin vastakkaisiin suuntiin olevat ohituskaistat - etenkin jos on paljon sivuteiden liittymiä:

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf/4000436-vleveakaistaiset_tiet.pdf -julkaisussa kansilehden kuva kertoo kaiken. Ohittamiseen on riittävästi tilaa omaa kaistaa käyttäen. Jos tarvitset ohittamiseen myös muuta kuin omaa kaistaa, niin silloin ohitusta ei tietenkään voi tehdä, kun vastaan tulee autoja - se on täysin kiellettyä.

Myös kaksi henkilöautoa leveämpää mahtuu ohittamaan toisensa ja turvallinen sivumarginaali jää molemmille, kuten kuuluukin.

Leveäkaistatien järkevyys on sitten toinen asia. Itse en niitä kannata, eikä niitä enää aiota rakentaakaan. Toimii mielestäni kuitenkin hyvin, kun ohittajat ja ohitettavat noudattavat liikennesääntöjä.
#4
Lainaus käyttäjältä: V-O - 04.07.18 - klo:23:15
Samaa tietä tulee ajettua paljon.

Voi tosiaan vaan syvästi ihmetellä että mistä noita älykääpiöitä sikiää.

((((Pitäs pystyy paiskaamaan kananmuna vilkuttelijan tulilasiin, ja voisin maksaa vaikka sakonkin moisesta munanheitosta  :-[))))

6 -tietä itsekin paljon ajaneena ei voi kuin hämmästellä niitä jamppoja, jotka lähtevät ohittelemaan muuta kuin omaa kaistaa käyttäen, jos vastaan tulee autoja. Näistä tilanteista syntyy niitä videoita iltapäivälehtiin  :'( 

Korttihan siitä lähtee törkeästä liikenteen vaarantamisesta, kun poliisi osuu kohdalle. Ja ainakin itse ilmoitan tuollaisesta liikennekäytöksestä häkelle itsekin, jos hulluja ohituksia näkee. Helpointa, jos videon lähettää vielä myöhemmin, niin poliisin on pakko puuttua tilanteeseen.
#5
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:09:12
Lukemat on mittarinopudella 120-130 km/h. Olen muutaman kerran nollannut ajotietokoneen kehä III liittymässä ja ajanut Lahteen. Tai toisin päin. Leon 1.0 TSI jaksaa hämmästyttää kuinka taloudellisena se pysyy kovissakin nopeuksissa.

Ajatko tasaista nopeutta vai heijaako vauhtisi mäkien mukaan? Tällä tarkoitan, että kun lähdet ajamaan, kiihdytät tavoitenopeuteen reippaasti, esim. 100 km/h rajoituksella 106-107 mittarinopeutta ja vakionopeussäädin päälle tai 120 km/h rajoituksella 127-128 km/h mittarinopeutta ja vakionopeussäädin päälle ja annat auton tehdä sen, mihin se pystyy, vai teetkö itse jotain toimenpiteitä - laitat puhaltimet tai ilmastoinnin pois päältä kesällä, vaihdat alamäessä vapaalle ja/tai sammutat moottorin jne. keinoja eli onko kyseessä siis normaali ajo vakionopeussäätimellä vai jotain muuta?
#6
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:06:52
Kyllä se vie vähemmän 120-130 km/h nopeudessa. Oma manuaalivaihteistolla ja Michelin Energy Saver+ (205/55R16) renkailla 5,0..5,5 l/100 km. Lukemat ovat ajotietokoneesta. Se on kuitenkin hyvin tarkka.

Tuohon kyytiin kyllä haluaisin päästä näkemään suorituksen, kun nopeus on 120-130 km/h, eli mittarinopeudet 126-137 ja nollataan keskikulutusmittari juuri ennen Turun moottoritietä Helsingin päässä ja ajetaan vaikka Saloon asti ja takaisin. nimim. kokeiltu on - dieselillä onnistuu, ei pienellä bensiinimoottorilla   :D
#7
Olen ollut tienhoidosta vastaavana päällikkönä Joensuun alueella (Samat määritelmät pätevät koko Suomeen ja vaatimukset kasvavat, mitä enemmän liikennettä väylillä on).

Tiekarhuja käytetään jääpolanteiden poistamiseen / karhentamiseen. Niiden nopeus on hiljainen ja mielellään pyritään siihen, ettei vaarallisia polanteita edes pääsisi muodostumaan tielle.

Tiekarhuja on paljon yhteisomistuksessa tiehoitokunnilla, koska heillä on hoidettavanaan vähänliikennöityjä sivuteitä. Sellaisiin paikkoihin se on hyvä väline ja myös keväisin keskikokoisilla väylillä, kun lumivalleja työnnetään enemmän pientareelle sulamisvesien takia. Jos keväisin lumivalleja ei työnnettäisi pitkälle pientareen puolelle, niin sulamisvesien jäätyminen tienpintaan muodostaisi erittäin vaarallisen tilanteen, kun moni vaihtaa kesärenkaat heti, kun se on mahdollista.

Palautetta tienpidosta voi aina antaa alueesta vastaavalle henkilölle. Itse muistan saaneeni aikanaan palautetta silloin, kun sivutie oli auraamatta toiseen kertaan pitkän lumipyryn takia ja vastaavasti silloin, kun oli tehty odotettua parempaa työtä tienhoidossa. Palautetta kannattaa antaa, niin asioista vastaava henkilö kertoo sinulle vastauksia, jos palautteessa on myös jokin kysymys.

Kuinka moni on kokeillut ajaa 150 km/h sulaa ja jäätöntä tietä tai sitten lumipöpperöistä tietä? Jos olet kokeillut ja ajat mielelläsi jälkimmäistä, kannattaa sinun miettiä, että tekisit töitä pakettiautoalustaisen ambulanssin ratissa ja yrität kuljettaa henkilön mahdollisimman turvallisesti ja nopeasti hoitoon.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulee "valitusta" ihmisiltä asiasta, josta he eivät oikeasti tiedä mitään. :)

Nämä ovat näitä ns. Esson baarin juttuja, kun miesporukka kokoontuu ja kertoo totuuksia ja kaikki nyökkäilee toisilleen. Liikenne toimii ennalta-arvattavuuden perusteella, myös keliolosuhteiden osalta. Ei ole vaihtoehtoa, että penttiperusautoilijan mieliksi jätettäisiin moottoriteiden ja kehäteiden hoito tekemättä, ettei liukkautta torjuttaisi, koska hänen autonsa voi likaantua.

Nyt pää pois /ceestä ja ajatelkaa liikennettä kokonaisuutena. Siellä on erilaisia ajoneuvoja erilaisella varustuksella ja erilaisia kuljettajia erilaisilla taidoilla. Tienhoidolla pyritään tasoittamaan olosuhteet kaikille mahdollisimman turvallisiksi. Tämä sana turvallisuus on se, jota ihmiset eivät ymmärrä. Kitkamittauslaite kertoo helposti, milloin on hengenvaarallinen keli, silloinkin tienhoitokaluston kuljettajat näkevät järjettömiä ohituksia ja nopeuksia. Ihmiset eivät nykyään voi osaa tinkiä nopeudesta, koska nykyautot ovat mukavia ja hiljaisia ja suoraan ajaessa myös vakaita. Ajovakaudenhallintajärjestelmät eivät kuitenkaan pysäytä sivuluistoon lähtevää autoa, kun kitkaa ei yksinkertaisesti ole. Vain turvallinen kitka pitää ajoneuvon turvallisesti tiellä

Ihmisten harhakäsitykset tienhoidosta jaksavat hymyilyttää edelleen. Tienhoitoa ei tehdä "pentti perusautoilijan" ehdoilla, vaan sairaankuljetusten, raskaan liikenteen jne. Alueen keskussairaala, teollisuus, liikennemäärät jne. ovat määrääviä tekijöitä, kuinka tienhoitoa tehdään.

Heti, kun joku keksii tiesuolaa paremman aineen, joka sulattaa lunta ja jäätä jopa -30 C asteessa, ja on kustannuksiltaan samanlainen, niin aine varmasti otetaan käyttöön heti. Vaihtoehtona ei ole jättää lunta ja jäätä sulattamatta, jos kyseessä on ihmisten henki ja terveys ja Suomen elinkeinoelämää tukeva liikenne.

Näistä lähtökohdista, kun mietitte uudelleen asioita, niin ymmärrätte paremmin.

Tiesuola ja siihen verrattavat aineet ovat hyviä kaikkialla muualla kuin pohjavesialueilla.

Muita maita koskevat väitteet kannattaa tarkistaa suoraan alueista vastaavilta henkilöiltä kuin tältä palstalta.
#8
Merkkiliikekään ei pysty tekemään tilanteelle muuta, jos auton lukot eivät toimi edes avaimella kuin rikkomaan edullisimman lasin autosta ja sisäkautta avaamaan lukot.

Avaimella pitäisi toimia normaalisti niissä tapauksissakin, kun akku on tyhjä ja ovet lukossa.

Helpointa kutsua hinausauto, niin palveluhenkilö tekee parhaan ratkaisun autosi saamiseksi kyytiin ja vie autosi osaavaan huoltoon.
#9
Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 12.11.17 - klo:19:32
Mikä lienee syynä, että harvasen viikko on uutisia henkilöautojen syttymisistä?
Nyt autoja palaa niin ajossa suoralla tiellä, kuin kolareissakin.

Yksinkertaisesti siksi moottoriajoneuvot voivat syttyä palamaan, kun suurin osa käyttää polttonesteitä energianlähteenä ja ne ovat myös helposti syttyviä. Syitä tosiaan voi olla monia, esim. sähköviat tai onnettomuudet, joissa polttonestesiliön johdot hajoavat ja polttonestettä pääsee kuumalle pinnalle moottoriin tai pakoputkistoon ja neste leimahtaa ja tuli tarttuu auton muoviosiin.

Aiemmassa työssäni tienhoidosta vastaavana esimiehenä yksi erikoinen mahdollinen syttymissyy oli aura-auton sivuaurasta tullut kipinä ja sen sytyttämä maahan valunut bensiini. Tämä ei siis autopalo, mutta liikennepalo kuitenkin. Liikenne on täynnä riskejä ja niiden riskien minimointi kuuluu etenkin liikenteen ammattilaisten työhön.

Vioittuneet sähkölaitteet tai ”väärät” asiaankuulumattomat asennukset moottoriajoneuvoissa myös altistavat ajoneuvopaloille.
#10
Lainaus käyttäjältä: seatts - 24.07.17 - klo:08:28
Paljon vaunu painaa?

Meillä oli uutena vuonna 1988 ostettu tuollainen Matkaaja 8004, SX2 -malli. Kokonaismassa oli muistaakseni ~1150 kg. Silloin se liikkui Audi 100 Avant Quattron perässä.
#11
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.07.17 - klo:09:12
EU-maantiesyklin ajonopeus on 50-120 hm/h keskinopeuden ollessa 62,5 km/h. Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI, jolle luvataan EU-maantiekulutukseksi 3,8 l/100 km. Itse pääsen kuitenkin vähemmällä selvästi nopeammalla keskinopeudellakin. Alla on ajotietokoneen ote eilisestä reissustani. Se sisältää lähes kokonaan maantieajoa. Ajonopeus 60-100 km/h. Satasen nopeutta oli puolet. Ajoin koko ajan rajoitusten mukaan. Satasen alueella satasta.

Ajotietokone on tarkka. Olen tarkistanut sen tankkauksilla. Se näyttää desin todellista pienempiä lukemia eli tässä kulutus on oikeasti ollut 3,4 l/100 km.

Minkälainen ajotyylisi on maantiellä? Onko nopeutesi tasainen samalla nopeusrajoitusalueella vai käytätkö ns. haitaritekniikkaa, että nopeutesi hyytyy ylämäessä ja alamäessä menet kovempaa kuin ylämäessä? Ainakin autossasi vakionopeussäädin ilmeisesti on, joten pitäisi pystyä ajamaan ainakin tasaisesti nopeuden hyytymättä ylämäkiin myös.

Ja ajatko mittarin mukaisia nopeuksia vai todellisia eli n. 6 km/h kuin mittari näyttää?

Tuosta haitariajosta oli vähän aikaa sitten keskustelua nimittäin toisessa ketjussa täälläkin palstalla.

Hyviä kilometrejä
#12
Onko tämä joku uusi sana, kun ei osaa käyttää vakionopeussäädintä tai ajaa tasaisesti, että "optimoi". Kannattaisi varmaan optimoida rahan käyttöä, jollei ole litraa / 100 km varaa maksaa polttoaineesta, että ajaa haitarityylillä ja nopeus seilaa 40 km/h samalla nopeusrajoitusalueella, niin ollaan menty kyllä metsään jo pahemman kerran.

Jos on moottoritie, jossa on hitaammille oma ajokaistansa, niin siellä voi toki ajaa hitaammin, mutta en lähtisi sielläkään tuollaista haitariliikettä ajonopeudessa tekemään, tasainen ajonopeus ja antaa mennä. Ja ei se ole hankalaa pitää se tasainen ajonopeus, vaikkei vakionopeussäädintäkään olisi.
#13
Eilen Helsinki-Joensuu -väli ajettuna. Reittinä Hki-Kvl-Mikkeli-Varkaus-Joensuu.

Mahtui sellainen määrä kyllä "kunnioitettavia" suorituksia mukaan, ettei mitään järkeä.

Jos joku uuden auton omistaja ei ole vielä löytänyt autostaan vakionopeude70nsäädintä tai ei osaa käyttää sitä ja jojoilee 100 km/h alueella 70-110 -todellista nopeutta, niin voi hyvää päivää :D. Ylämäissä hyytyy ja alamäessä mennään yli. Ihan sama, miten ajaa, jos ketään muita ei olisi, mutta tuollainen tieliikenteen haitarinsoittaja on kyllä "kunnioitettava" tapaus.

Loppusanat: etsi autostasi vakionopeudensäädin ja opettele käyttämään (tai seuraa nopeusmittaria ja paina kaasua, jos vauhtisi hyytyy, kiitos.

Turvallista matkaa kesä-Suomessa kaikille!
#14
Ihan ensimmäinen vanhan auton omistajan hankinta kannattaa olla Haynesin tms. toimittama seikkaperäinen korjausopas (löytyy myös yleensä kirjaston valikoimista). Helppo lähteä purkamaan ja tsekkaamaan, missä vika piilee, kun ei purkaessa hajota mitään ja tietää oikean järjestyksen tehdä asioita. Sen mukaan sitten, esim. riippuen omien erikoistyökalujen ja osaamisen tasosta, pienet jutut voi tehdä itse ja vaativammat jättää suosiolla korjaamolle.

Arvion korjauskustannuksista voi aina pyytää ja sellaisen korjaamo antaa ilman kustannuksia. Vanhan auton omistajan ei ole välttämättä järkevää käyttää merkkikorjaamoa, jollei sitten hinta ole sama kuin "Pärnäsen korjaamolla". Facebookin eri ryhmissä myös palveluksia tarjotaan ja vaihdetaan ja osa tekee omalla kotikorjaamolla pientä korvausta vastaan juttuja. Google auttaa alkuun

#15
Lainaus käyttäjältä: waldx - 08.06.17 - klo:19:44


Reklamaatio

Hei, ostin teiltä (JS Autotori oy) käytetyn auton 16.05.2017 kyseinen auto on Skoda Superb II (-09) 148000km.

Kun olin tehnyt kaupat kyseisestä autosta ja lähtenyt kotiin ajelemaan huomasin vian (oletin olevan pieni vika tai ajajasta kiinni) DSG vaihteisto kun vaihtaa vaihdetta 3-4 tulee rykäisy. Kuin kytkimen päästäisi liian aikaisin pois. Ja ryömintä vaiheessa 1..2 tulee tärinää. Noh nyt olen melkein kuukauden ajanut (2500km) kyseisellä autolla ja viat eivät ole lähteneet ajotavasta huolimatta. Ja toinen vika ilmeni kun pesin autoa huomasin että oikea ala umpio on lähtenyt löystymään. Katsoin irronnutta umpiota ja siellä oli liimaa.. jolla se oli liimattu kiinni??

Soitin Rintajoupille (08.06.2017) ja kysyin neuvoja että mikä mahtaa olla vikana kyseisessä autossa, että täytyykö tuoda huoltoon. Sanoivat että epäilevät kytkintä ja kustannus arvio oli +2000e.
Vaatimukseni olisi kaupanpurku kyseisestä autosta ja vaihdetaan toiseen saman hintaluokan autoon. Tai tuotteen lähetys (maahantuojan) huoltoon

Toivon saavani vastauksia viikon sisällä.
Muuten joudun ottamaan kuluttajavirastoon yhteyttä.

Oksanen Jere
+358440313371
Jere.oksanen@live.com

Eli laitoin tuollaisen reklamaation menemään kun eivät vastanneet puheluihini. Kuinka nyt kannattaa sitten toimia?

Pahin virhe toiminnassa on se, että et ole havaitusta ongelmasta ilmoittanut heti, vaan jatkanut ajamista n. 2500 km. Jos vika on sillä hetkellä ollut pieni ja korjattavissa edullisesti, olet sitkeästi jatkanut ajamista ja vika on voinut pahentua. Jos myyjä olisi saanut tiedon viasta heti, olisi voinut kieltää ajamisen, ettei viasta tule pahempaa. Nyt myyjä ei ole voinut vaikuttaa vian pahenemiseen, koska heille kerrotaan vasta 2500 km vian alkamisen jälkeen.
#16
Kodiaq (16-) / Vs: Yleistä Kodiaqista
26.05.17 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 26.05.17 - klo:08:26
Onko kukaan löytänyt paikkaa mistä saa mustan grillin Kodiaqiin?

Ei ole mitenkään erityisesti Kodiaqiin suunniteltu. Mahtuu muihinkin autoihin mukaan: https://www.prisma.fi/fi/prisma/house-kettle-hiiligrilli-57-cm-musta
#17
Ruuhkamaksut tai tiemaksut (nimikkeellä ei ole väliä) ovat kätevin tapa rahoittaa liikenneinfraa. Maksun porrastamisella esim. vuorokauden ajan mukaan voidaan ohjata ihmisten käyttäytymistä ja hillitä liikennevirtoja.

Kuka vain, joka on käynyt Aasian suurkaupungeissa, joissa liikennettä ei rajoiteta mitenkään, ovat kaikessa kaaoksessaan järkyttäviä ja liikenteen päästöt siten myös. Tiemaksuilla ei pyritä rajoittamaan liikennettä, mutta sillä on ohjaava vaikutus - edullisemmin voi siis päästä jollakin muulla tavalla kuin autolla. Jos oma aika on arvokkaampaa kuin julkisissa liikennevälineissä vietetty aika, voi maksamalla saada lisää aikaa. Tiet ovat myös tyhjempiä ja siten ajansäästö on nykyistä huomattavampi.

Yhteiskunnan muuttuessa entistä enemmän 24/7 -suuntaan, niin jokainen voi valita, milloin käy kaupassa  jne. Sinne ei ole pakko ajaa kalleimpaan aikaan. Esimerkkejä löytyy paljon. Kimppakyydit ja muut vastaavat yleistyvät ja se vähentää entisestään ruuhkia, kaiken kaikkiaan uusi tilanne voi olla erittäin hyvä. PK-seutu ja Suomi kaipaa jotain tällaista, jotta uusia alueita pystytään kaavoittamaan ja ihmiset saadaan myös harkitsemaan ns. tarpeetonta liikkumista autoilla.
#18
Lainaus käyttäjältä: esko - 01.05.17 - klo:19:46
Muistelen myös, että puheiksi ne jäi silläkin kertaa.

Kerran ko. henkilö oli kovasti puheissaan haastamassa taas kilvanajoon ja taisi kandidaatti tai parikin ilmoittautua. Nämä pyysivät ilmoittamaan ajan ja radan, jolle mentäisiin ajamaan. Sitten ko. henkilö kieltäytyi sillä verukkeella, että pitäisi ajaa tiellä. Tähän taas muut eivät tietenkään suostuneet.

Kerran hän taas kiersi motolla matkan  Saksa, Itävalta, Sveitsi, Monaco, Italia ja Ranska reissun, kilometrejä ei tullut kuin 2 000.
On kuitenkin ajanut muistaakseni yli miljoona kilometriä m-pyörällä ja mopollakin Kim-il-Sungin kanssa suurinpiirtein yhtä pitkästi...

Kuulostaa hauskalta :)

Jotain tuollaista tämä vagarena kaipaisi, sellaisia ns. moderneja kylähulluja, jotka kertoo uskomattomia juttuja, joita ei ole kai tarkoituskaan uskoa. Vähän kuin vauva.fi -palstalla on kovasti mitä uskomattomampia kirjoittajia ja kirjoituksia :D
#19
Muistaako joku, että täällä forumilla olisi ollut sellainen ketju, jossa joku väitti, että voittaisi 600cc moottoripyörällään 1000cc moottoripyörän kiihdytyksessä? Kuulemma näin olisi ollut, mutta miten tämä päättyi, sitä ei tuttu muistanut. Onko siis jossain suljetulla alueella otettu tällaista kisaa ja miten on käynyt? Jos on laittaa linkki siihen viestiketjuun, niin se olisi paras.

Kiitos jo etukäteen, jos joku pidempään forumilla ollut pystyy auttamaan.
#20
Leon 5F (12–19) / Vs: Leon 2013 Chat
31.01.17 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: reverence - 31.01.17 - klo:19:12
Mitä SEAT julkistaa tänään? Liittyykö Cupraan, vai joko on Ibizan aika?

Tuttu automyyjä on Espanjassa ja sanoi, että liittyy toisiksi pienimpään Seat -malliin. Tästä päättelin itse, että uudesta Ibizasta olisi kyse
#21
Tuttu sanoi törmänneensä "houkuttelevaan" VW-tuotteeseen, mallinimi olisi Passat, mutta hänen mukaansa hienompi kuin Euroopassa. Hinta jäisi paljon edullisemmaksi, mutta ongelmana olisi luotettavan kuljetuksen järjestäminen Suomeen. Voiko tuollaisen kiinalaisen auton saada edes kilpiin Euroopassa - siis helposti?

Itse epäilin koko hanketta, lähinnä epäilyttää laatu, kaikki ongelmat, mitä turvallisuudessa on törmäystesteissä jne. Eli tingitty kaikesta. Mutta koskeeko tämä myös VW -tuotteita. Eli voisiko VW huijata, että törmäystestin autossa olisi käytetty suurlujuusteräksiä ja oikeanlaisia osia, mutta tuotantoautoissa olisikin jotain muuta?

Eli olisiko 5-10 t eur säästö paikallaan, jos tuote on "Made in PRC"?
#22
Kodiaq (16-) / Vs: Uusi Kodiaq tilattu
23.01.17 - klo:12:23
Lainaus käyttäjältä: pasuunaC3 - 23.01.17 - klo:11:50
Ootko varma tuosta että auton voi ostaa rekisteröimättä? Kysyitkö myyjäliikkeeltä?
Eihän noiden valmistus ala kun aikaisintaan maaliskuussa.. mutta jos nyt kaupan peruu niin silti tulee sakkoa..
Ostaa ei huvita kun tämmösiä uutisia leijuu

Silloin, kun autoa ei rekisteröidä tieliikennekäyttöön, niin silloin siitä ei tarvitse maksaa autoveroakaan. Eli esim. ratakäyttöön tulevat kilpa-autot ja -moottoripyörät. Autovero liittyy ainoastaan rekisteröityihin tieliikenteessä käytössä oleviin ajoneuvoihin. Kirjallinen sopimus liikkeen kanssa sitten autosta, ettet sitä halua rekisteröidä. Ja vinkkinä, kannattaa myös sopia kirjallisesti, että takuu ei raukea ajoneuvolta, vaikkei sitä rekisteröidäkään liikenteeseen (jos siis aikomus rekisteröidä se myöhemmin). Kaikki asiaan liittyvät asiat kirjallisesti myyjäliikkeen kanssa, niin ei tule yllätyksiä.
#23
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 19.01.17 - klo:20:46
Olen käsittänyt nykyiset autoverotuksen kiemurat niin, että kun Suomessa verotettu alle 10-vuotias auto viedään pysyvästi ulkomaille ja otetaan siellä liikenteeseen, niin autoveroa palautetaan se summa mikä autossa on veroa jäljellä miinus 300, kulut. Alle 1000, ei palauteta. Jos veroa on yli 20k, jäljellä, niin varmaan kannattaa miettiä olisiko mahdollista järjestää niin, että auto on ulkomailla "käytössä" siihen asti että vero poistuu. Otat autoveron palautuksen tänä vuonna, ja ensi vuonna tuot sen verottomasti takaisin.

Tuo on tarkoituksella juuri niin, ettei asialla voi kikkailla, "auto viedään pysyvästi ulkomaille". Rekisteröinti uudelleen on Suomeen mahdotonta. Vähän sama asia kuin, että pysyvästi rekisteristä poistettua autoa tai moottoripyörää ei enää saa rekisteröityä. Esim. "paalaukseen" menossa oleva auto tai mp.
#24
Kuultua spekulointia erään hallituspuolueen piiriosastolta: Persut ovat hyväksyneet hallitusohjelmassa vain liikenneverkkoyhtiö (LIVE)-selvityken. Näin ollen selvityksen tekeminen on ollut heille täysin ok, LIVE tullee toteutumaan ilman seurantajärjestelmää. Sen sijaan autoveronpoistoa Persut eivät tule hyväksymään. Eli lopputuloksena voi olla olla LIVE ilman autoveronpoistoa. Tämä tulee tosin myös takaamaan sen, ettei kukaan autoileva ihminen äänestä persuja missään, jos he torppaavat autoveronpoiston, mutta haluavat LIVEn.

Mielenkiintoista, mitä tästä kaikesta tuleekaan. Ja autokauppa oli nyt antanut muuten HS:ssa ilmoituksen yhden päivätn perusteella, ettei autokauppa hyydy, vaikka autoveronpoistolla spekuloidaan.
#25
Nyt kiinnostaa tietää itsekin uusia autoja yli 30 ostaneena, että kuinka moni palstalaisista on aikeissa vielä tilata tänä vuonna uuden auton ja saada Suomea nousuun maksamalla usean tuhannen euron "lisäverot" verrattuna, että tilaisi uuden auton vasta myöhemmin ja välttäisi autoverot, kun auto rekisteröidäänkin vuonna 2018.
#26
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 18.01.17 - klo:16:59
Jos on varaa laittaa 100ke autoon, menee tuskin tämän takia vararikkoon. Seuraava auto onkin sitten reilusti halvempi. Kerran se vain kirpaisee :P

Tuo on totta, "jos se ostaessa tuntuu kalliilta, niin kyllä se ajaessa halpenee"  :D
#27
Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 18.01.17 - klo:12:57
Luuletko ettei ne hyvitä auton jo ostaneille tai tänä vuonna ostaville? Luuletko että autokauppa pysäytetään vuodeksi?

Jos veronpalautuksissa saa maksetun autoveron takaisin (vähennettynä tietysti auton ikäkertoimella) autoveron poistumisen jälkeen, niin lupaan syödä 100 lörtsyä Savonlinnan torilla ensi kesänä ja tukea paikallisia pienyrittäjiä samalla  ;D
#28
Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 18.01.17 - klo:15:28
Hehe, mitähän niille käy, jotka ovat ostaneet auton rahoituksella ja vuonna 2018 auton todellinen arvo onkin vähemmän kuin velkaa on jäljellä :D
Siinä on kiva lähteä autokaupoille...

Esimerkki:

Uusi auto maksaa 30000 , ja vaihtoautosta on saanut hyvitystä vaikka 5000 ,. Rahoitus otetaan erotukselle, eli 25000 , / 60 kk (isompi loppuerä 10000,). Auto on pari vuotta vanha ja vero poistuu, joten auton todellinen vaihtoarvo olisi luokkaa 18000 ,? Näin ollen, autonomistajalla olisi jäljellä enemmän velkaa, eikös vaan?

Enemmänkin tämä veron poisto nyt koskee sitä, kun on hankittu n. 85000-120000 eur maksava auto, esim. iso osa uusista MB, Audi, BMW suurista henkilöautoista ja maastureista, että niiden arvo tipahtaa välittömästi useita kymmeniä tuhansia euroja. "Perusautoissa" veron määrä on yleensä alle 10000 euron luokkaa, niin se ei ole suurin ongelma. Sen sijaan ne, jotka ovat autoonsa sijoittaneet suuren summan rahaa, ovat häviämässä eniten ja muutenkaan auto ei Suomessa ole sijoituskohteena ollut arvonsa säilyttävä. Ihmiset menettävät ison osan varallisuudestaan yhdessä yössä, jollei takautuvaa kompensaatiota tule vanhoille autoille.

Tutun Audi-myyjän mukaan prospektit olivat tänään sanoneet hänelle, että auton vaihto siirtyi heti n. vuodella eteenpäin. Autokaupalle laiha vuosi tulossa. Toivottaasti ovat saaneet paljon tilauksia, että luovutuksia tapahtuu nyt puolen vuoden sisällä. Harmillinen markkinahäiriö todellakin.
#29
HOX HOX! Nyt kaikki auton vaihtoa miettivät:

Anne Berner poistaa autoveron 2018, joten miettikää tarkasti.

Lähde YLE: http://yle.fi/uutiset/3-9409670
#30
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.01.17 - klo:08:37
Tälle tienhoidon vastaavalle päällikölle vain esittäisin yhden kysymyksen: Miksi tiekarhuista on luovuttu eikä niitä ole hankittu lisää? Noille olisi kummasti käyttöä ja ajaisin mieluusti noita pienempiä sivuteitä.

http://yle.fi/uutiset/3-7795597

Tiekarhuja käytetään jääpolanteiden poistamiseen / karhentamiseen. Niiden nopeus on hiljainen ja mielellään pyritään siihen, ettei vaarallisia polanteita edes pääsisi muodostumaan tielle.

Tiekarhuja on paljon yhteisomistuksessa tiehoitokunnilla, koska heillä on hoidettavanaan vähänliikennöityjä sivuteitä. Sellaisiin paikkoihin se on hyvä väline ja myös keväisin keskikokoisilla väylillä, kun lumivalleja työnnetään enemmän pientareelle sulamisvesien takia. Jos keväisin lumivalleja ei työnnettäisi pitkälle pientareen puolelle, niin sulamisvesien jäätyminen tienpintaan muodostaisi erittäin vaarallisen tilanteen, kun moni vaihtaa kesärenkaat heti, kun se on mahdollista.

Juuri tästä syystä myös pyritään tekemään tienhoitoa, erilaisilla renkailla ja erilaisilla ajoneuvoilla ajavien tarpeeseen, kaikille mahdollisimman yllätyksettömät ajo-olosuhteet.

Palautetta tienpidosta voi aina antaa alueesta vastaavalle henkilölle. Itse muistan saaneeni aikanaan palautetta silloin, kun sivutie oli auraamatta toiseen kertaan pitkän lumipyryn takia ja vastaavasti silloin, kun oli tehty odotettua parempaa työtä tienhoidossa. Palautetta kannattaa antaa, niin asioista vastaava henkilö kertoo sinulle vastauksia, jos palautteessa on myös jokin kysymys.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy