A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Hadde

Joko olisi MMV:llä ensifiiliksiä uudesta A4 Allroadista? Miltä tuntuu?  ::) ::)

Lainaus käyttäjältä: MMV - 24.08.16 - klo:10:45
Saapa nähdä millainen tuo 190 heppainen TDI on, kun perjantaina tulee uusi Allroad alle. Melkein harmittaa luopua 50 hevosvoimasta ja 100 Newtonista...
Audi A4 Quattro Allroad B9

MMV

Juu, onhan tuo ollut nyt kolmatta viikkoa. Pääosin kokemus autosta on varsin positiivinen ja oikeastaan suurin ärsytyksen aihe on vaihteiston ylipitkät välitykset, joiden ainoa tavoite on viherpiiperrys. Toinenkin ärsytyksen kohde löytyy todella vähäisestä pikkutavaran säilytysmahdollisuudesta. Autossa ei ainoatakaan kannellista lokeroa pois sulkien hanskalokero ja inhoan näkyvää tavaraa autossa.

Edelleen kaipaa BiTDI Passatin voimantunnetta, jota tästä 190 heppaisesta Audista ei suuremmin löydy. Toki tuolla ehtii ihan hyvin normaalissa liikenteessä, mutta ohitustilanteissa on pakko ulosmitata koko reservi, jotta autolla pääsee sujuvasti ohi. Kai persdyno kalibroituu hiljalleen, joten asia korjaantuu. Alustaltaan tämä on yllättävän mukava ja mielestäni parempi kompromissi kuin tavallisen A4:n alusta. Lisäksi olen yllättynyt auton hiljaisuudesta verrattuna tuohon B8 Passattiin.

Kaiken kaikkiaan positiiviset fiilikset ja kai tällä tuon vuoden siirtää kehoaan. Varmaan pitää ensi keväänä pistää tilaukseen kuitenkin V90 D4/D5 AWD Volvo, joka tällä hetkellä houkuttelee autona eniten.

mmh

Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 15.09.16 - klo:19:53

Siksi kysyisinkin teiltä A4-ammattilaisilta joilla kokemusta jo autosta on, että mitä lisävarusteita tuohon kannattaisi tuolla rahalla mukaan ottaa? Ajokilometrejä tulee vuodessa 40-50tkm, joten ajomukavuus on tärkeämpi tekijä kuin auton ulkonäkö, mutta totta kai auton ulkonäköäkin voi pikkuisen tarvittaessa kohentaa.


Jos ajaisin noin paljon, niin ottaisin A6:n, jos vain reunaehdot sallivat (hiljaisempi, isompi)...

Muutoin onhan täällä jo hyviä vastauksia tullutkin. Itsellä 7000km takana ja sanoisin, että:
Toiminnalliset:
- comfort-paketti (bensamyllyynkin tulee webasto, akustiset lasit,)
- tasaisella alareunalla oleva ratti (paksu ratti on parempi ajaa, IMHO)
- virtu (jos siis haluat/tarvitset navin)
- matrix led
- advanced key (mulla ei ole, olisi pitänyt ottaa)
- 3-alue ilmastointi (saattaa jopa olla parempi kuin vakio)
- 17" vanteet (noilla km-määrillä)
- sound system tai BO
-säiytyslokeropaketti
Tyyli:
- sisävalopaketti (esteettisesti hieno, laajennetussa on värejäkin)
- metalliväri
- nahkat tai alcantara
- musta sisäkatto (on se niin hieno)
- näitähän tyylijuttuja on tarjolla lähes loputon määrä. Mun autossa on pianolakatut listat. Kyllä, niissä näkyy pöly, mutta kyllä ne ovat erittäin hyvän näköiset. Pieni kuituliina ohjaamossa auttaa pitämään listat siistinä.


Lainaus käyttäjältä: Latexi - 16.09.16 - klo:14:42
Onkohan kenelläkään tietoa, saako sen "lisäpitkän" eli 130 km/h syttyvän kaukovalon säädettyä esim. vaikka kytkeytymään jo 100 tms nopeudessa?

Tämä asia kiinnostaisi minuakin, talvirajoituksilla 130km/h voi osoittautua kalliiksi valohoidoksi  :o




msuomal

Lainaus käyttäjältä: MMV - 19.09.16 - klo:08:40
Edelleen kaipaa BiTDI Passatin voimantunnetta, jota tästä 190 heppaisesta Audista ei suuremmin löydy. Toki tuolla ehtii ihan hyvin normaalissa liikenteessä, mutta ohitustilanteissa on pakko ulosmitata koko reservi, jotta autolla pääsee sujuvasti ohi. Kai persdyno kalibroituu hiljalleen, joten asia korjaantuu.
Mulla on nyt ollu tämä 140kw diesel reilut 3kk ja ei ole kalibroitunu :(. Vieläkin kaipailee edellisen 3.0TDI:n 176kw/500N + tiptronic tuomaa sujuvuutta. Varsinkin lastattuna eroa on selkeästi. Jotenkin tämä A4 tuntuu välillä oudon tehottomalta ja toisinaan vetää nätimmin esim. ohituksissa. Lieneekö sitten siitä kiinni sattuuko kierrokset ja vaihteet ja nopeus kohdilleen. Samanlaista tunnetta suorituskyvyn vaihtelevuudesta ei edellisellä autolla tuntunut.

Vice

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 19.09.16 - klo:10:50
Jotenkin tämä A4 tuntuu välillä oudon tehottomalta ja toisinaan vetää nätimmin esim. ohituksissa. Lieneekö sitten siitä kiinni sattuuko kierrokset ja vaihteet ja nopeus kohdilleen. Samanlaista tunnetta suorituskyvyn vaihtelevuudesta ei edellisellä autolla tuntunut.

Tätä samaa olen ihmetellyt. Aika vakio reittiä ajelen ja näin ollen ohituksetkin usein osuus samoihin paikkoihin. Välillä tuntuu nätisti kiertävän ja vauhdin nousevan toisinaan tuntuu paljon verkkaisemmalta  :o Olen ajatellut "tuntemusten" olevan omien korvien välissä, mutta ehkä siinä jotain perää on jos toisista tuntuu samalta.

teräksenharmaa

A4:n monessa mallisssa on melkoisen pitkät välitykset. Tuosta helposti aiheutuu tunne voimattomudesta.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Vice - 19.09.16 - klo:11:18
Tätä samaa olen ihmetellyt. Aika vakio reittiä ajelen ja näin ollen ohituksetkin usein osuus samoihin paikkoihin. Välillä tuntuu nätisti kiertävän ja vauhdin nousevan toisinaan tuntuu paljon verkkaisemmalta  :o Olen ajatellut "tuntemusten" olevan omien korvien välissä, mutta ehkä siinä jotain perää on jos toisista tuntuu samalta.

Itse sain huollon ajaksi sijaisauton ja se oli A4 B9 2l 190 heppasella diisselillä. Tuon 400Nm väännön huomasi kaupunkiajossa kyllä. Mutta motarille kiihdyttäessä meno oli pienoinen pettymys. Samoin kiihtyvyys 80-120kmh. Oma 155kw 2l bensamylly tarjoaa paremman kiihtyvyyden joka nopeudessa. Mutta onhan tuo paperillakin ilmoitettu nopeammaksi. Omalla kohdalla ainoa moottori tuohon B9 korimalliin olisi 184kw bensakone. Tuo 2l diisseli oli melko janoinen myös. Keskikulutus tankkauksen mukaan(olettaen tankin olleen täysi, kun auton otin käyttöön) 7.8l/100km. Toki taajamavoittoista ajoa suht raskaalla kaasujalalla.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

th

#2647
Auto oli tänään "laadunparannuksessa"
Lämpömittarin bugia ei saatu vielä päivitettyä, eli se vaatinee myöhemmin uuden päivityksen.
Ylimääräiset resonointiäänet löytyivät ja aiheutuivat repsikan takaoven sisällä olevasta vaijerista, joka resonoi oven rakenteita vastaan.
Muut laadunparannukset saatiin suoritettua.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: mmh - 19.09.16 - klo:08:43

Tämä asia kiinnostaisi minuakin, talvirajoituksilla 130km/h voi osoittautua kalliiksi valohoidoksi  :o

Eikö se ole 110km/h?

batman14

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 19.09.16 - klo:10:50
Mulla on nyt ollu tämä 140kw diesel reilut 3kk ja ei ole kalibroitunu :(. Vieläkin kaipailee edellisen 3.0TDI:n 176kw/500N + tiptronic tuomaa sujuvuutta. Varsinkin lastattuna eroa on selkeästi. Jotenkin tämä A4 tuntuu välillä oudon tehottomalta ja toisinaan vetää nätimmin esim. ohituksissa. Lieneekö sitten siitä kiinni sattuuko kierrokset ja vaihteet ja nopeus kohdilleen. Samanlaista tunnetta suorituskyvyn vaihtelevuudesta ei edellisellä autolla tuntunut.

Joo huomannut itsekin selkeästi kun verrokkeina on A4 B8 140kw quattro S-tronic ja A6 Allroad FL 160kw. Paperilla pitäisi olla yhtä nopeat, mutta onhan tuo V6 diesel moninkerroin parempi ja voiman tunnetta ihan eri tavalla. Ei hyydy samalla tavalla kuin tuo 2.0TDI. Onhan tuosta ''uudesta'' Audin V6 dieselistä dynolla mitattu aika paljon enemmän tehoa kuin mitä tehdas väittää. Ruotsissa monet pajat saivat tehoksi noin 250hp ja 550nm, kun tehtaan mukaan on 218hp ja 500nm.

Tietääkö muuten joku että onko A4:en 140kw diesel täsmälleen sama kuin B8 kopan? Että onko erot vain vaihteistossa?

Maze79

Lainaus käyttäjältä: mmh - 19.09.16 - klo:08:43
Jos ajaisin noin paljon, niin ottaisin A6:n, jos vain reunaehdot sallivat (hiljaisempi, isompi)...

Muutoin onhan täällä jo hyviä vastauksia tullutkin. Itsellä 7000km takana ja sanoisin, että:
Toiminnalliset:
- comfort-paketti (bensamyllyynkin tulee webasto, akustiset lasit,)
- tasaisella alareunalla oleva ratti (paksu ratti on parempi ajaa, IMHO)
- virtu (jos siis haluat/tarvitset navin)
- matrix led
- advanced key (mulla ei ole, olisi pitänyt ottaa)
- 3-alue ilmastointi (saattaa jopa olla parempi kuin vakio)
- 17" vanteet (noilla km-määrillä)
- sound system tai BO
-säiytyslokeropaketti
Tyyli:
- sisävalopaketti (esteettisesti hieno, laajennetussa on värejäkin)
- metalliväri
- nahkat tai alcantara
- musta sisäkatto (on se niin hieno)
- näitähän tyylijuttuja on tarjolla lähes loputon määrä. Mun autossa on pianolakatut listat. Kyllä, niissä näkyy pöly, mutta kyllä ne ovat erittäin hyvän näköiset. Pieni kuituliina ohjaamossa auttaa pitämään listat siistinä

Kävin tänään pyörittelemässä konfiguraattoria ja tämmönen paketti siellä olis tällä hetkellä:

Audi A4 Avant Land of Quattro Edition 2.0 TSFI (ibris valkoinen)
- Navigointi -paketti
- Comfort -paketti
- Tegnologia -paketti "Tour"
- Advanced key system ja takaluukun automaattinen avaustoiminto
- Audi smartphone interface
- Bang & Olufsen 3D Sound System
- Etusivulasit äänieristelasia ja tummennetut takalasit
- Musta optiikka paketti
- Musta sisäkaton verhoilu
- Sähkösäätöinen kuljettajan istuin
- 3-puolainen tasainen ratti
- Laajennettu Led-sisävalopaketti

Tuota Tegnologia paketti "Tour" jäin miettimään, että pitäisikö sillä rahalla ottaa jotain muuta järkevämpää, mutta ei tuosta autosta nytkään enää mitään hirveän oleellista puutu?

Vice

Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 19.09.16 - klo:22:24
Tuota Tegnologia paketti "Tour" jäin miettimään, että pitäisikö sillä rahalla ottaa jotain muuta järkevämpää, mutta ei tuosta autosta nytkään enää mitään hirveän oleellista puutu?

Kyllä tolla setupilla varmasti pärjää  ;) Itse ruksisin vielä sähkösäätöisenalustan... Tummentuvat sivupeilit... Mutta ihan oman maun mukaan.

Magee paketti lähdössä tilaukseen. Kone on ehdottomasti oikea valinta  8)

Flat

#2652
Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 19.09.16 - klo:22:24
Kävin tänään pyörittelemässä konfiguraattoria ja tämmönen paketti siellä olis tällä hetkellä:

Audi A4 Avant Land of Quattro Edition 2.0 TSFI (ibris valkoinen)
- Navigointi -paketti
- Comfort -paketti
- Tegnologia -paketti "Tour"
- Advanced key system ja takaluukun automaattinen avaustoiminto
- Audi smartphone interface
- Bang & Olufsen 3D Sound System
- Etusivulasit äänieristelasia ja tummennetut takalasit
- Musta optiikka paketti
- Musta sisäkaton verhoilu
- Sähkösäätöinen kuljettajan istuin
- 3-puolainen tasainen ratti
- Laajennettu Led-sisävalopaketti

Tuota Tegnologia paketti "Tour" jäin miettimään, että pitäisikö sillä rahalla ottaa jotain muuta järkevämpää, mutta ei tuosta autosta nytkään enää mitään hirveän oleellista puutu?


Noin hienoon autoon pitäsi laitaa kiva väri. Tuo valkoinen on jo liian "tavis", eikä muutenkan paras väri tuohon autoon. Siitäkin huoilimatta että värit on hinnoiltelu aika suolaisiksi. S-line sport pakettia voisit myös harkita noiden härpäkkeiden sijaan. Tulee vähän fiinimpi sisusta (mm musta katto , puolinahat, valaistut kynnyslistat, harjattu alumiini sisälistat, ja 18" kiekot ).


Tänään aamulla tuli ruudulle ilmoitus, että start&stop ei toimi, ota yhteys korjaamoon. Onko jollain tullut vastaava eteen ? Ainoa lohtu täsäs asiasa on että auto on menossa muutenkin takaluukun korjaukseen, niin saavat tutkia tuotakin samalla kertaa.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.09.16 - klo:08:11
Tänään aamulla tuli ruudulle ilmoitus, että start&stop ei toimi, ota yhteys korjaamoon. Onko jollain tullut vastaava eteen ? Ainoa lohtu täsäs asiasa on että auto on menossa muutenkin takaluukun korjaukseen, niin saavat tutkia tuotakin samalla kertaa.

Kolme kertaa on minulla tullut tuo. Kahdella ekalla kerralla eivät löytäneet mitään vikakoodia järjestelmässä. Nyt perjantaina on auto menossa MMI:n päivitykseen (Initializing... vika) niin katsovat samalla josko tämä kolmas kerta olisi jotain vikakoodia jättänyt. Pakkohan tuo korjata on, vaikka vikakoodia ei näkyisikään?

a4b8

Tuohan olisi parannus, kunhan ei tulisi ilmoitusta. Nykyään moottori sammuu ja ohjaus jäykistyy jo risteykseen tullessa auton liikkuessa. Tien kaartaessa hankala riuhtoa rattia jotta auton saa käyntiin ja pidettyä omalla kaistalla?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Mjkarhu

Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 19.09.16 - klo:22:24
Kävin tänään pyörittelemässä konfiguraattoria ja tämmönen paketti siellä olis tällä hetkellä:

Audi A4 Avant Land of Quattro Edition 2.0 TSFI (ibris valkoinen)
- Navigointi -paketti
- Comfort -paketti
- Tegnologia -paketti "Tour"
- Advanced key system ja takaluukun automaattinen avaustoiminto
- Audi smartphone interface
- Bang & Olufsen 3D Sound System
- Etusivulasit äänieristelasia ja tummennetut takalasit
- Musta optiikka paketti
- Musta sisäkaton verhoilu
- Sähkösäätöinen kuljettajan istuin
- 3-puolainen tasainen ratti
- Laajennettu Led-sisävalopaketti

Tuota Tegnologia paketti "Tour" jäin miettimään, että pitäisikö sillä rahalla ottaa jotain muuta järkevämpää, mutta ei tuosta autosta nytkään enää mitään hirveän oleellista puutu?

Hieno paketti tulossa. Itsellä aika pitkälti samat varusteet, mutta navigointipaketti -> perus navi ja B&O -> ASS. Ibikseen sopii musta teema. Itse laitoin myös sisälistat mustaksi, eli "harmaa" tammilista. Suosittelen tuota, ei näy pöly, naarmut jne. On arvokkaan oloinen ja nuorekas. Tässä vielä kuva netistä http://s2.paultan.org/image/2015/10/Audi-A4-B9-Venice-Review-29.jpg

Lisäksi itsellä on Teknologia paketti city. Siihen olen ollut tosi tyytyväinen. Kaistanvaihtoapu on sellainen, että toimii aina ja kun ajaa jollain toisella autolla, sitä kaipaa tosissaan. Mutta suurin juttu tuossa on peruutuskamera. Jos joudut vähäänkään vääntää parkkihalleissa tai muuten vaan vieraissa paikoissa, suosittelen. Jos yksikin pikkupusu jää tuon takia väliin, on maksanut itsensä takaisin. Ja toimii pimeässäkin hyvin.

Jos olisin nyt tilaamassa autoa uudestaan, harkitsisin vakavasti S-line sport varustepakettia.

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: th - 19.09.16 - klo:13:18
Auto oli tänään "laadunparannuksessa"
Lämpömittarin bugia ei saatu vielä päivitettyä, eli se vaatinee myöhemmin uuden päivityksen.
Ylimääräiset resonointiäänet löytyivät ja aiheutuivat repsikan takaoven sisällä olevasta vaijerista, joka resonoi oven rakenteita vastaan.
Muut laadunparannukset saatiin suoritettua.

Ei ollut tilanne muuttunut tänäänkään lämpömittarin osalta. Joku esp-päivitystehtiin kyllä, kun auto oli lasin vaihdossa. B9 tuulilasi oli lasi+tykötarpeet+työt=900e, onneksi oli lasivakuutus eli 150eurolla selvittiin.

Rohkeita poikia täällä kun A4sen hankintaa miettii, itse en todellakaan tämän hetken tietotasolla hankkisi uutta A4:sta ennen kuin "lapsentaudit" on saatu pois. Tosin pahoin pelkään, että omaamme vaivaava radion voimakkuusvaihtelu jää ominaisuudeksi ja takaluukun satunnainen toimimattomuus...

Mjkarhu

Itse ajattelen niin, että uusissa on aina lastentauteja (ei toki pitäisi). Niitä korjataan ja jos ei tule kuntoon, sovitaan hyvityksistä. Mutta en itse halua ajaa useamman vuoden vanhalla mallilla vain sen takia, että uusissa on jotain "pikkuvikaa". Esim carplay ei toimi kunnolla, vaihtoehtona on ajaa vanhalla mallilla, missä ei ole sitä. En näe tuossa kovin suurta eroa. Toki jos ongelmat on todella suuria, niin kyllähän se harmittaa.

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 20.09.16 - klo:12:39
Itse ajattelen niin, että uusissa on aina lastentauteja (ei toki pitäisi). Niitä korjataan ja jos ei tule kuntoon, sovitaan hyvityksistä. Mutta en itse halua ajaa useamman vuoden vanhalla mallilla vain sen takia, että uusissa on jotain "pikkuvikaa". Esim carplay ei toimi kunnolla, vaihtoehtona on ajaa vanhalla mallilla, missä ei ole sitä. En näe tuossa kovin suurta eroa. Toki jos ongelmat on todella suuria, niin kyllähän se harmittaa.

Meillä uusiauto hankitaan juuri sen tähden, että ei tarvitseisi pajalla notkua muuta kuin pakolliset huollot. B9 kohdalla ei sitten käynyt niin. Kyllä se vaan kovasti korpeaa kun autossa on vikaa, mutta sille ei voida mitään ainakaan toistaiseksi tehdä.

Flat

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 20.09.16 - klo:12:39
Itse ajattelen niin, että uusissa on aina lastentauteja (ei toki pitäisi). Niitä korjataan ja jos ei tule kuntoon, sovitaan hyvityksistä. Mutta en itse halua ajaa useamman vuoden vanhalla mallilla vain sen takia, että uusissa on jotain "pikkuvikaa". Esim carplay ei toimi kunnolla, vaihtoehtona on ajaa vanhalla mallilla, missä ei ole sitä. En näe tuossa kovin suurta eroa. Toki jos ongelmat on todella suuria, niin kyllähän se harmittaa.

Juuri näin, mieluiten uusi lasteataudeilla kuin vanhempi pomminvarma. Tiedän , että tämäkin yksilö on takuu päättyseesä se pomminvarma vikavapaa yksilö.

LainaaMeillä uusiauto hankitaan juuri sen tähden, että ei tarvitseisi pajalla notkua muuta kuin pakolliset huollot. B9 kohdalla ei sitten käynyt niin. Kyllä se vaan kovasti korpeaa kun autossa on vikaa, mutta sille ei voida mitään ainakaan toistaiseksi tehdä.
Ette kai tosisaan luule että juuri lanseerattu auto olisi lastentaudeista  vapaa ? Mikään merkki ei ole. Vähintään vuosi pitäisi odotella jotta selvimmat viat on kitketty pois.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 20.09.16 - klo:12:39
Itse ajattelen niin, että uusissa on aina lastentauteja (ei toki pitäisi). Niitä korjataan ja jos ei tule kuntoon, sovitaan hyvityksistä.

Onko tämä nyt siis ns. uusi normaali? Vai onko niin, että uusissa malleissa on aina ollut lastentauteja, joiden kanssa kukin on sitten toiminut parhaaksi katsomallaan tavalla? Tässä suhteessa olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä henkilöiltä, jotka ovat ostaneet uusia autoja esimerkiksi 1980- ja 90-luvulla. Oliko tuonkin ajan uusissa malleissa oletusarvoisesti lastentauteja, joita sitten korjailtiin ja/tai hyvitettiin? Vaiko ovatko erilaiset viat seurausta lähinnä autojen lisääntyneestä elektroniikasta, jolloin kyseessä olisi vasta viime vuosien ilmiö?

Entä onko lastentautien osalta eroja merkkien välillä? Jos lähdetään Mjkarhun näkemyksestä, jonka mukaan uusissa autoissa on aina lastentauteja, niin koskeeko tämä muitakin merkkejä kuin Audia? Nimittäin jos on löydettävissä merkkejä, joihin edellä mainittu lastentautioletus ei päde, niin silloin voidaan kaiketi lähteä siitä, että uusi malli on mahdollista laittaa myyntiin vasta siinä vaiheessa, kun se on vapaa erilaisista vioista. Ja silloin voidaan luonnollisesti kysyä, eikö Audikin (tai VAG) voisi menetellä samalla tavalla.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.09.16 - klo:13:31
Onko tämä nyt siis ns. uusi normaali? Vai onko niin, että uusissa malleissa on aina ollut lastentauteja, joiden kanssa kukin on sitten toiminut parhaaksi katsomallaan tavalla? Tässä suhteessa olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä henkilöiltä, jotka ovat ostaneet uusia autoja esimerkiksi 1980- ja 90-luvulla. Oliko tuonkin ajan uusissa malleissa oletusarvoisesti lastentauteja, joita sitten korjailtiin ja/tai hyvitettiin? Vaiko ovatko erilaiset viat seurausta lähinnä autojen lisääntyneestä elektroniikasta, jolloin kyseessä olisi vasta viime vuosien ilmiö?

Entä onko lastentautien osalta eroja merkkien välillä? Jos lähdetään Mjkarhun näkemyksestä, jonka mukaan uusissa autoissa on aina lastentauteja, niin koskeeko tämä muitakin merkkejä kuin Audia? Nimittäin jos on löydettävissä merkkejä, joihin edellä mainittu lastentautioletus ei päde, niin silloin voidaan kaiketi lähteä siitä, että uusi malli on mahdollista laittaa myyntiin vasta siinä vaiheessa, kun se on vapaa erilaisista vioista. Ja silloin voidaan luonnollisesti kysyä, eikö Audikin (tai VAG) voisi menetellä samalla tavalla.
Olen ostanut lukuisia autoja 70-90 luvulla eikä niissä ollut juurikaan mitään vikoja. Joskus saattoi joku listanpää irrota tai vastaavaa tiivisteen irvistelyä.  70-80 luvun autot olivat pomminvarmoja vehkeitä. En muista kuin yhden takaisinkutsun joka  koski jarruletkun oletettuja murtumia.  100 000 km oli helppo nakki tuonajan kulkuneuvoille ilman vikoja.
Mitä enemmän on tullut elektroniikkaa ja "härpäkkeitä" sen ongelmallisemmaksi ovat autot muuttuneet. Sama näyttää pätevän tänäänkin. Mitä enemmän elektroniikka sen enemmän  mallissa ongelmia.

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.09.16 - klo:13:20
Juuri näin, mieluiten uusi lasteataudeilla kuin vanhempi pomminvarma. Tiedän , että tämäkin yksilö on takuu päättyseesä se pomminvarma vikavapaa yksilö.
Ette kai tosisaan luule että juuri lanseerattu auto olisi lastentaudeista  vapaa ? Mikään merkki ei ole. Vähintään vuosi pitäisi odotella jotta selvimmat viat on kitketty pois.

Uskomatonta että toisille on ok, että auto ehkä 2vuoden kohdalla takuun päättyessä on viaton  :o Ei voi muuta sanoa että eipä voisi kauempaa "pöydän toiselta puolen" asiaa enää katsoa. No Audi-klasit on näemmä piukasti päässä, joten jatkakaa. Tämä laadun morkkaaja vaikenee.

a4b8

Meikäläisellä vuodesta 1985 ollut 10 uutta autoa. Nykyisen auton puolen vuoden aikana istunut huollon kahviossa enemmän kuin edellisten yhdeksän aikana yhteensä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 20.09.16 - klo:14:03
Olen ostanut lukuisia autoja 70-90 luvulla eikä niissä ollut juurikaan mitään vikoja. Mitä enemmän on tullut elektroniikkaa ja "härpäkkeitä" sen ongelmallisemmaksi ovat autot muuttuneet. Mitä enemmän elektroniikka sen enemmän  mallissa ongelmia.

Näin se varmasti on. Mm. tästä syystä olin melko pidättyväinen lisävarustelistaa tutkiessani, vaikka kyllä Audin lisävarustehinnoittelullakin tietty oli oma vaikutuksensa  ;). Tämän päivän autoihin on saatavilla leegio erilaisia avustimia ja helpottimia, mikä sinänsä on positiivinen asia. Mutta esimerkiksi tätä palstaa lukiessa ei voi välttyä ajatukselta, että mainitut "härpäkkeet" voivat myös olla omiaan tuottamaan mielipahaa. Siinä tapauksessa, että ne eivät toimi. Niiden alkuperäinen tarkoitus on helpottaa ja mukavoittaa autoilua, mutta aika monen kohdalla ne näyttävät tuottavan myös ylimääräistä stressiä käyttöönottoprosessissa ilmenneiden ongelmien vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.09.16 - klo:13:20
Ette kai tosisaan luule että juuri lanseerattu auto olisi lastentaudeista  vapaa ? Mikään merkki ei ole. Vähintään vuosi pitäisi odotella jotta selvimmat viat on kitketty pois.

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 20.09.16 - klo:14:03
Uskomatonta että toisille on ok, että auto ehkä 2 vuoden kohdalla takuun päättyessä on viaton  :o Ei voi muuta sanoa että eipä voisi kauempaa "pöydän toiselta puolen" asiaa enää katsoa. No Audi-klasit on näemmä piukasti päässä, joten jatkakaa.

Kyllä minustakin tuntuu jossain määrin yllättävältä, että tuollaisessa 45 000 â€" 55 000 hintaisessa tuotteessa on vikoja, joita paikkaillaan vuoden päivät. Ja että tätä pidetään (ainakin Audin osalta) täysin normaalina. Niin ikään epäilen, että aika monelle Audin ostajalle nämä viat tulevat ikävänä yllätyksenä. Kyse tuskin lienee asiasta, johon keskimääräinen autonostaja osaa varautua. En myöskään oikein osaa pitää itsestään selvänä, että kuluttajien tulisi tällainen seikka tiedostaa. Puhumattakaan, että se tulisi hyväksyä. No, harva varmaan hyväksyy, ja täytyy toivoa, että esimerkiksi Audi hoitaa tällaiset asiat kuntoon ilman venkurointia. Näissä asioissahan on selvästi kyse tuotteen virheestä.

Flat

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 20.09.16 - klo:14:03
Uskomatonta että toisille on ok, että auto ehkä 2vuoden kohdalla takuun päättyessä on viaton  :o Ei voi muuta sanoa että eipä voisi kauempaa "pöydän toiselta puolen" asiaa enää katsoa. No Audi-klasit on näemmä piukasti päässä, joten jatkakaa. Tämä laadun morkkaaja vaikenee.

No mitä tuossa sitten voi tehdä ?  Olla uskomattako että ei saada koskaan kuntoon ? Auto myyntiin vai ?  Otan vastaan ehdotuksia miten tässä pitäisi menetellä.

Autonvaihtoon ei ole mahdollisuutta näin nopeasti, joten tällä  on vain pärjättävä. Voin tehdä sen suhtautumalla ongelmiin positiivisesti tai sitten negatiivisesti.
Mutta kuten sanoin, nämä lastentaudit eivät tulleet itselleni yllätyksenä, joten ehkä suhtautumiseni asiaan on hieman erinlainen kuin niillä, jotka odottivat että saavat täysin viattoman auton.  Aika monta saksanautoa on tullut omistettua, ja kaikilla on ollut lastentautinsa. Ja B8:sin jälkeen melkein kaikki on kohti parempaa :) Tottakai olisi mukavaa ja vähintäänkin kohtuullista jos mitään vikoja ei olisi, mutta en ole vielä onnistunut omistamaan autoa jossa näitä ei olisi.

Ei laadunmorkkaajien kannata hiljentyä missään tapauksessa, arvokasta tietoa niille jotka ostoa harkitsevat ja niille joilla auto jo on. Pitää vain ymmärtää, että jotkut suhtautavat vikoihin eri lailla.

Ja eihän tässä mitenkään yritetä lakaista vikoja maton alle, eikä vähätellä niitä. Päinvastoin.

Rauska

Mulla on tilanne sinänsä mukava, että ei ole ollut noita räminöitä, luukkuvikoja, radiovikoja ym.
Ainoastaan se ESP-päivitys tehtiin, en kyllä huomannut paljoakaan eroa käytöksessä. Eli n. tunti korjaamolla ja kahvit tarjottiin ....

Mutta on sitä kehitystäkin tullut. Kulutus on tippunut , teho lisääntynyt, navigointi parantunut jne.
Eikä syö öljyä, joka oli taannoin ongelmana aiemmissa koneissa.
Ja tämä rekisteriin huhtikuun lopulla. Eli aiemmissa on noita juttuja ilmeisesti enemmän.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

skriko

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 20.09.16 - klo:14:13
Meikäläisellä vuodesta 1985 ollut 10 uutta autoa. Nykyisen auton puolen vuoden aikana istunut huollon kahviossa enemmän kuin edellisten yhdeksän aikana yhteensä.
Sama oli Sciroccon kanssa. Vikoja enemmän kuin edellisissä 18 autossa yhteensä. Siinäkään ei ollut juuri mitään lisävarusteita.

Mjkarhu

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. En meinaa että pitää tyytyä tilanteeseen, mutta mitä teknisempää, sen enemmän vikoja. Tuskin F1 kisoissa jätetään hommia puolitiehen, ongelma on vaan rakentaa uutta luotettavasti.

rami

Näiden kirjoituksien perusteella kuluttajankin olisi syytä tajuta sellainen seikka mitä enemmän tarpeetonta roinaa sen enemmän vit*tusta ja ongelmia. Onhan se selvää.  Kivahan se joku härpäke on aikansa kun se toimii. Oikeasti olisi kaikista paras kun olisi ensin perusauto johon saisi itse valita haluamansa härpäkkeet. Business mallissa on jo sellaisia härpäkkeitä mitä en tule koskaan käyttämään,joten hankin nekin turhaan. ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy