A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Qman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.07.16 - klo:20:32
Moni on tuota valitellut diiselin yhteydessä. Käytätkö normaaliajossa efficiency moodia ? Miten tilanne muiden moodien kanssa ?

Ajelin jonkin aikaa efficiency-moodilla mutta vaihteiston toiminta on tuolloin järjetöntä. Se ei todellakaan suostu pitämään yli 2000 kierroksia jos ei lappu ole latiassa ja kun joskus kuitenkin pitää ehtiä johonkin väliin ilman toisten eteen tunkemista.
Nykyään päällä on auto-moodi tai sitten individual niin että kone/laatikko on auto-moodissa ja ohjaus-sportilla. En oikein osaa sanoa kumpi olisi parempi. Jäykempi ohjaustunumta vähentä vaieltelutaipumusta ja ratin vetelyä mutta ohjaus tulee turhan raskaaksi kevyllä otteella ajettavaksi.

Onkos muuten kukaan säädättänyt eteen voimakkaampia Camber-kulmia. Se yleensä tekee kutaa auton valumiselle ja täsmentää ohjausta. Tämä kuitekin on automallikohtaista. Haittana voi tulla lisääntynyt uraherkkyys.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Qman - 07.07.16 - klo:21:00
Ajelin jonkin aikaa efficiency-moodilla mutta vaihteiston toiminta on tuolloin järjetöntä. Se ei todellakaan suostu pitämään yli 2000 kierroksia jos ei lappu ole latiassa ja kun joskus kuitenkin pitää ehtiä johonkin väliin ilman toisten eteen tunkemista.
Nykyään päällä on auto-moodi tai sitten individual niin että kone/laatikko on auto-moodissa ja ohjaus-sportilla. En oikein osaa sanoa kumpi olisi parempi. Jäykempi ohjaustunumta vähentä vaieltelutaipumusta ja ratin vetelyä mutta ohjaus tulee turhan raskaaksi kevyllä otteella ajettavaksi.

Onkos muuten kukaan säädättänyt eteen voimakkaampia Camber-kulmia. Se yleensä tekee kutaa auton valumiselle ja täsmentää ohjausta. Tämä kuitekin on automallikohtaista. Haittana voi tulla lisääntynyt uraherkkyys.

Ehkä nyt kuitenkin tarkistaisin aurauskulmat ennen kun muihin lähtisin koskemaan.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Ursus

Roadrunner: esim. mulla kulmat juuri säädetty toleranssien keskelle ja siitä huolimatta auto rasittava ajaa tuon puoltaminen takia. Olen testannut ajaa hiljaisilla tieosuuksilla vasenta kaistaa niin silloin auto menee suoraan eikä ala valumaan sen puolen ojaa kohti. Omalla kaistalla alkaa heti kippaaminen ojaan päin. Itse ajattelin, että taidan käydä säädättämässä ei merkkihuollossa camberit niin, että vasemmalla puolella eri kuin oikealla. Olikohan se niin, että auto puoltaa sinnepäin missä enempi neg. Camberia?

mmh

Lainaus käyttäjältä: Antion - 07.07.16 - klo:15:41
Molemmille näytöille on omat asetuksensa siitä mitkä POI:t näytetään. Kyseisestä listasta mistä valitaan mitkä POI:t näkyvät selviää myös merkkien tarkoitus.

Kiitos Antion! Täytyy kaivautua MMI:n syövereihin.

Mjkarhu

IOS MMI appi päivittyi, eivät saaneet vieläkään niitä sisä- ja ulkolämpötiloja mukaan. Ainut muutos mitä huomasin, oli AdBlue tila.

Mitä tuohon auton "tehottomuuteen" tulee, niin olen huomannut saman itse. Kaasun saa painaa lattiaan asti, ennen kuin tapahtuu mitään. Itsellä oli sisäänajon aikana efficiency ja nykyään Individual (auto ja raskaampi ohjaus). Ajelen kyllä aika pintakaasulla, joten lieneekö oppininut oman ajotyylin kaasuvasteeseen.

Ajalin huollon ajan vastaavalla laina-autolla ja siinä kaasuvaste oli täysin erilainen, auto tuntui paljon herkemmältä. Tuskin oli saanut kenkää paljon, sillä long term kulutus oli samaa luokkaa kuin itsellä, eli 6,2 tuntumassa. Kyselin tästä auton palautuksen yhteydessä, mutta eivät myöntäneet että olisi eri ohjelmia autoissa.

Laars

Ei siellä varmasti eri ohjelmia olekkaan, mutta auto ja automaatissa laatikko tosiaan sopeutuu yleiseen ajotyyliin, eli jos pihistelet, niin elektroniikka yrittää sitä parhaansa mukaan mukailla.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Ursus - 07.07.16 - klo:22:52
Roadrunner: esim. mulla kulmat juuri säädetty toleranssien keskelle ja siitä huolimatta auto rasittava ajaa tuon puoltaminen takia. Olen testannut ajaa hiljaisilla tieosuuksilla vasenta kaistaa niin silloin auto menee suoraan eikä ala valumaan sen puolen ojaa kohti. Omalla kaistalla alkaa heti kippaaminen ojaan päin. Itse ajattelin, että taidan käydä säädättämässä ei merkkihuollossa camberit niin, että vasemmalla puolella eri kuin oikealla. Olikohan se niin, että auto puoltaa sinnepäin missä enempi neg. Camberia?

Kyllähän aina välillä sattuu ongelmallinen yksilö. Minulle se oli 2010 2,0 TDI Q joka teki yli 80 km/h nopeuksissa aivan käsittämättömiä sivuheittoja --> autossa kyyditettäville pahoinvointia. (niin ja tämä siis vanhalla hydraulisella ohjaustehostimella jonka piti olla ongelmaton)

Vaihdettiin renkaat 245 --> 225, ei auttanut.
Auto huollossa purettiin/kasattiin etupää uusiksi lopulta saksasta oli tullut taka-akselille uudet ohjeet (kulmat) ja niillä auton käytöstä saatiin jonkin verran rauhallisemmaksi.  Hyväksi tuo ei tullut koskaan.  :(

Ilmeisesti tuo neliveto tuo hieman haastavammaksi alustan säätämisen.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Vice

Qman ja Ursus, onko teillä mikä rengaskoko?
Onko orkkis vanteet? Ainakin osa BMW nelivedoista on tosi herkkiä rengas/vanne asioissa...

Ikävä kuulla näistä ajettavuus/suuntavakaus ongelmista. Omien kokemusten mukaan neliveto Audit on juuri ollut suuntavakaita ja hyviä ajaa. Koska kyse uusista autoista niin itse suosittelen "kiusaamaan" huoltoa ja vaatimaan korjausta. Koeajoautot mitä ajoin 17" rengastuksella (kitka ja kesärengas) ja 16" kesärengas menivät nätisti suoraan. Eli tältäpohjalta sanoisin, että pakko olla vika teidän yksilöissä...

Omani saan parin vko päästä ajoon. Odottaa jo autoliikkeessä luovutusta, mutta pääsen vasta mökiltä palattua sen hakemaan... Täytyy sitten raportoida omia kokemuksia.

Ursus

Mulla on ihan vakiot vw:n 17 " vanteet. Vakaastihan tääkin menee jos hiukan vaan muistaa pitää peukulla ratista kiinni. Käytän vielä uudelleen suuntauksessa jossain vaiheessa.

tpu

Oliko noissa huoltovälin koodauksissa jotain poikkeavuuksia? Kun oma A4 näyttää sekä ensimmäiselle huollolle että öljynvaidolle noin 30000 km etappia. Nyt ajettu noin 4000 ja näyttää että noin 26000 km päästä pitäisi hoitaa nuo molemmat.

Kun joiltakin kuullut että ensimmäinen öljynvaihto pitäisi tehdä jo 15000 km kohdalla.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: tpu - 09.07.16 - klo:09:43
Oliko noissa huoltovälin koodauksissa jotain poikkeavuuksia? Kun oma A4 näyttää sekä ensimmäiselle huollolle että öljynvaidolle noin 30000 km etappia. Nyt ajettu noin 4000 ja näyttää että noin 26000 km päästä pitäisi hoitaa nuo molemmat.

Kun joiltakin kuullut että ensimmäinen öljynvaihto pitäisi tehdä jo 15000 km kohdalla.

Eiköhän se eka huolto ja öljynvaihto ole 30 000 km kohdalla tai 2 v välein ellei km-määrä tule täyteen.
Näin siis dieselillä, bensakoneista en tiedä.
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Qman

Lainaus käyttäjältä: Ursus - 07.07.16 - klo:22:52
Roadrunner: esim. mulla kulmat juuri säädetty toleranssien keskelle ja siitä huolimatta auto rasittava ajaa tuon puoltaminen takia. Olen testannut ajaa hiljaisilla tieosuuksilla vasenta kaistaa niin silloin auto menee suoraan eikä ala valumaan sen puolen ojaa kohti. Omalla kaistalla alkaa heti kippaaminen ojaan päin. Itse ajattelin, että taidan käydä säädättämässä ei merkkihuollossa camberit niin, että vasemmalla puolella eri kuin oikealla. Olikohan se niin, että auto puoltaa sinnepäin missä enempi neg. Camberia?

Mun autossa myös kaikki kulmat käytännössä arvoalueiden keskellä ja silti auto valuu ja vaeltaa.
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
Parhaat rengaspaineet on 265kpa/250kpa. Joka tapauksessa niin että  edessä 15kpa enemmän kuin takana. Jos ero on 10, ohjaus on kuin taikinaa ja jos 20kpa niin reagoi avan liian nopsaan ohjaukseen ja kaikkeen muuhunkin ja ajosta tulee rasittavaa.
Paineita on helppo asetella aamusella kun on kompura ja kolme digimittaria jotka näyttää samaa arvoa mutta soisin että auto kulkisi kuten vaikkapa Ford Focus ilman että pitää kikkailla paineilla.

Tulipa tuossa ajettua vähän matkaa kärry (isohko kuomusellainen) perässä. Kun oli tasaista moottoritietä missä ei ole korkeuseroja tms. pistin merkille että 90km/h mittarinopeudella auto-moodilla kulutus oli n. 9.5L/100km (kierroksen jossain 1500rpm tai hitusen alle) mutta kun naksauttaa ratista pykälää pienemmälle niin että kierrokset vähän nousee niin kulutus putoaa liki litralla ja pysyy siinä kunnes hetken päästä aski vaihtaa itekseen takaisin isommalle.
Vähän samaa olen havainnnut työmakalla mutta olen pitänyt sitä jostain muusta johtuvana. Nimittäin kun ajelee 103km/h mittarissa (2/3 matkasta) on kulutus 5.5L/100km mutta kun tuon motarin (missä siis 100 rajoitus) ajelee 110km/h mittarissa onkin työmatkan kulusu 5.1L/100km. Olen toistanut molempia useita kertoja ja ero on aina jotakuinkin sama. Vaikka nopeus kasvaa vähän niin kulutus tippuu koska kone toimiikin paremman hyötysuhteen kierroksilla.
luulenkin että Audin koneen hyötysuhde 1500rpm kohdalla on huonompi kuin jossain 1800rpm kohdalla. Tehdas on typerästi ohjelmoinut askin käyttämään aina isointa vaihdetta millä auto suinkin kykenee liikkumaan. Lisäksi tämä tietty johtaa siihen että auto on aina hengetön joka tilanteessa.
Ei tämä vielä täytä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkejä mutta jotain outoa tuossa tuntuisi olevan.

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: Qman - 09.07.16 - klo:17:39
Mun autossa myös kaikki kulmat käytännössä arvoalueiden keskellä ja silti auto valuu ja vaeltaa.
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
Parhaat rengaspaineet on 265kpa/250kpa. Joka tapauksessa niin että  edessä 15kpa enemmän kuin takana. Jos ero on 10, ohjaus on kuin taikinaa ja jos 20kpa niin reagoi avan liian nopsaan ohjaukseen ja kaikkeen muuhunkin ja ajosta tulee rasittavaa.
Paineita on helppo asetella aamusella kun on kompura ja kolme digimittaria jotka näyttää samaa arvoa mutta soisin että auto kulkisi kuten vaikkapa Ford Focus ilman että pitää kikkailla paineilla.


Minkähän takia valmistaja antaa suosituspaineet? Itse käytän aina valmistajan suosituspaineita normaalikäytössä. Nämä ovat aina ajettavuuden kannalta parhaat, vaikka muutakin olen testannut. Etenkin eturenkaisiin ei kannata laittaa yhtään ylimääräistä. Huollossakin myös muuttavat aina rengaspaineet "oikeiksi".

a4b8

Ovitarrassa 2,5/2,3 bar kesä ja talvi +0,2 bar.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Camo

Lainaus käyttäjältä: Qman - 09.07.16 - klo:17:39
Mun autossa myös kaikki kulmat käytännössä arvoalueiden keskellä ja silti auto valuu ja vaeltaa.
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
Parhaat rengaspaineet on 265kpa/250kpa. Joka tapauksessa niin että  edessä 15kpa enemmän kuin takana. Jos ero on 10, ohjaus on kuin taikinaa ja jos 20kpa niin reagoi avan liian nopsaan ohjaukseen ja kaikkeen muuhunkin ja ajosta tulee rasittavaa.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Itselläni B8 FL kulki kuin juna ennen hammastangon vaihtoa (mutteriohjaus). Hammastangon vaihdon jälkeen auto alkoi valumaan oikealle. Kulmat katsottu kolmeen kertaan, mutta ei auta asiaan. Myös ratti hieman vinossa vasemmalle. Onko muuten B9 omistajilla ollut ratti suorassa?

Noihin rengaspaineisiin viitataten, niin omani on kyllä hirveä ajettava suosituspaineilla (Hakka Black 225/50/17). Suosituspaineilla ohjaus reagoi hitaasti ja tuntuma tiehen kateissa. Huomasin sen edellisen huollon jälkeen, kun olivat laskeneet paineet suositustasolle. Itse käytän 2.6 bar joka kulmassa. Tuntuu, että nämä Audit ovat erittäin tarkkoja näiden paineiden suhteen.

mi16

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 09.07.16 - klo:20:05
Minkähän takia valmistaja antaa suosituspaineet? Itse käytän aina valmistajan suosituspaineita normaalikäytössä. Nämä ovat aina ajettavuuden kannalta parhaat, vaikka muutakin olen testannut. Etenkin eturenkaisiin ei kannata laittaa yhtään ylimääräistä. Huollossakin myös muuttavat aina rengaspaineet "oikeiksi".

Täällä ajellaan 2.6 ja 2.8 rengaspeineilla ja maantiekulutus reippaassa ajossa 4,3 ja pitkänajan keskikulutus 5,2. Auto kulkee hyvin suoraan, on herkkä ja mukava ohjattava. Reagoi hyvin kaasuun, laatikko nopea ja vaihtaa lähes huomaamattomasti. Motarilla ja suoralla tiellä effency ja muuten dynamik. On aivan kuin eri auto, kuin muutamalla muulla kirjoittelijalla.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Qman - 09.07.16 - klo:17:39
Mun autossa myös kaikki kulmat käytännössä arvoalueiden keskellä ja silti auto valuu ja vaeltaa.
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
Parhaat rengaspaineet on 265kpa/250kpa. Joka tapauksessa niin että  edessä 15kpa enemmän kuin takana. Jos ero on 10, ohjaus on kuin taikinaa ja jos 20kpa niin reagoi avan liian nopsaan ohjaukseen ja kaikkeen muuhunkin ja ajosta tulee rasittavaa.
Paineita on helppo asetella aamusella kun on kompura ja kolme digimittaria jotka näyttää samaa arvoa mutta soisin että auto kulkisi kuten vaikkapa Ford Focus ilman että pitää kikkailla paineilla.

Minulla autossa misukat vakiona ja koska en pidä "löysästä" autosta rengaspaineet edessä 2,6 ja takana 2,8 bar.  ;D
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Rauska

Kumma juttu tuo vaeltaminen  ::) .
Mulla kulkee suoraan ja ratista kääntyy ;-)
Renkaat ne vakiot 17" Misukat normi paineilla
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Vice

Lainaus käyttäjältä: Qman - 09.07.16 - klo:17:39
....
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
...

Onko näin ettei 16" sovi käyttöön quattrossa isompien jarrulevyjen takia?
Myyjä mainitsi tilausta tehdessä, että veloituksetta saan talvisetin. Muistelen et ois sanonut kooksi 16"... No tämä selvinnee parin vko päästä, kun auton haen.

Rauska

^ Mulle sanoi myös, että ei sovi 16" vanteet quattroon ...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Vice

Löysin tällaisen Audin sivuilta. Eli oisko eri jarrulevy koko isoimmassa diesel ja bensa nelikossa...
Alumiinivanne 5-Arm-Facetten-Design. Vannekoko: 7,0Jx16 ET 35. Pulttijako: 112/5. ET: 35 mm. Rengaskoolle 205/60 R16 92H. Väri: kiiltävänhopea. Renkaat tai pyöränpultit eivät sisälly toimituslaajuuteen. Huomautuksia: ei 2.0 TFSI 185kW / ei 3.0 TDI 200kW. Audi-jälleenmyyjäsi kertoo mielellään automallikohtaisista rajoituksista ja hyväksyntämääräyksistä.

optilab

Itsellä S-linen mukana tuomat 18" vanteet Hankookin rinkuloilla. Paineet joka kulmassa 2,8 bar. Kulkee kuin kiskoilla, eikä vetele mihinkään. Ohjaustuntumakin oikein hyvä. Eikä ollut 17" talvisetilläkään mitään ongelmia, joten ihmetellen pitää lukea näitä posteja, kun ihmisillä autot vetelee ja valuu joka suuntiin.
Eipä kyllä ole osunut omalle kohdalle edellisissäkään autoissa moista, joten ehkä mun omat tunnistimet ei vaan ole niin herkistettyjä  :P
MB C300e 4Matic business AMG edition EQ Power -20
Ex A4 Avant B9 Quattro tdi S line sport -16
Ex A4 Avant B8 Alpine Pro Quattro tfsi -11
Ex A3 SB Quattro tdi man -13
Ex A3 SB tdi vajari man -09

icemii

99% varmasti johtuu jarruista, kun jo A4 B7 aikaan oli isommat jarrut noissa moottoreissa

Lainaus käyttäjältä: Vice - 10.07.16 - klo:22:59
Löysin tällaisen Audin sivuilta. Eli oisko eri jarrulevy koko isoimmassa diesel ja bensa nelikossa...
Alumiinivanne 5-Arm-Facetten-Design. Vannekoko: 7,0Jx16 ET 35. Pulttijako: 112/5. ET: 35 mm. Rengaskoolle 205/60 R16 92H. Väri: kiiltävänhopea. Renkaat tai pyöränpultit eivät sisälly toimituslaajuuteen. Huomautuksia: ei 2.0 TFSI 185kW / ei 3.0 TDI 200kW. Audi-jälleenmyyjäsi kertoo mielellään automallikohtaisista rajoituksista ja hyväksyntämääräyksistä.

Latexi

Löysin tällaisen Audin sivuilta. Eli oisko eri jarrulevy koko isoimmassa diesel ja bensa nelikossa...
Alumiinivanne 5-Arm-Facetten-Design. Vannekoko: 7,0Jx16 ET 35. Pulttijako: 112/5. ET: 35 mm. Rengaskoolle 205/60 R16 92H. Väri: kiiltävänhopea. Renkaat tai pyöränpultit eivät sisälly toimituslaajuuteen. Huomautuksia: ei 2.0 TFSI 185kW / ei 3.0 TDI 200kW. Audi-jälleenmyyjäsi kertoo mielellään automallikohtaisista rajoituksista ja hyväksyntämääräyksistä.

Jostain tuollaisista se automyyjä höpisi luovutuksen yhteydessä. Ilmeisesti sitten noissa "tehomalleissa" on tukevammat kalut.
Latexi

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: optilab - 20.12.15 - klo:10:33
Itselleni ei tuo 3-alue ilmastointi ollut minkään tason kynnyskysmys. Toki käyttöpaneeli on tyylikkäämpi, mutta näiden toimintaperiaate hymyilyttää, kun koirankopin kokoiseen alueeseen uskotellaan saatavan ihan oikeasti omat lämpöalueet  ::)

Vastaus tosi vanhaan viestiin, mutta kuitenkin..

Halusin ehdottomasti sekä edelliseen B8.5 että tulevaan B9 tuon 3-alueisen ilmastoinnin. Pointti ei suinkaan, itselläni, ollut nuo alueet vaan lisääntyneet ilmastoinnin suuttimet. Ainakin B8.5:ssä vasta tuon mukana tuli takapäähän suutin esim keskikyynernojan alle.

Näin auton ilmankierto tehostui selvästi. Tämän huomaa helposti tehdessä back-to-back vertailua 1-alueisen ja 3-alueisen välillä. Etenkin kesän kuumilla 1-alueinen puhaltaa kojetaulun keskitason suuttimista selvästi isommalla teholla kompensoidakseen takapenkin puuttuvia suuttimia. Tuo taas johtaa selvästi suurempaan kylmän vedon tunteeseen.

Käytön kannalta tuo on käytännössä aina sync-tilassa jolloin lämpötilan säätö on 1-alue moodissa.

Eli lisäarvot järjestelmässä ihan muualla kuin hifistelyltä maistuvassa 3-alueisuudessa.

TeePee66

Lainaus käyttäjältä: tpu - 09.07.16 - klo:09:43
Oliko noissa huoltovälin koodauksissa jotain poikkeavuuksia? Kun oma A4 näyttää sekä ensimmäiselle huollolle että öljynvaidolle noin 30000 km etappia. Nyt ajettu noin 4000 ja näyttää että noin 26000 km päästä pitäisi hoitaa nuo molemmat.
Kun joiltakin kuullut että ensimmäinen öljynvaihto pitäisi tehdä jo 15000 km kohdalla.

Olisi kiva tietää mitä 185kW bensakoneella ajavilla auto näyttää. Kuten olen muutaman kerran tälläkin palstalla ihmetellyt, omani haluaa uudet öljyt tasan 15tkm kohdalla (nyt ajettu 9800 km, öljynvaihtoon 5200km), mutta huoltoon on vielä tälläkin hetkellä matkaa n.17 000km. Ehkäpä tämä bensakone kaipaa öljyä vakiovälein ja nopeammin kuin huoltoa, mutta tietoa ei tunnu AC:n huoltohenkilöiltä löytyvän vaikka olen sitä yrittänyt selvittää.
A5 Sportback Business Sport Comfort Ed. TFSI 185kW quattro -18
ex: A4 Avant Business Sport TFSI 185 kW quattro -16.
A5 Sportback quattro -12
A5 Coupe -08
A4 Avant -04

Rauska

Lainaus käyttäjältä: TeePee66 - 13.07.16 - klo:18:50
Olisi kiva tietää mitä 185kW bensakoneella ajavilla auto näyttää. Kuten olen muutaman kerran tälläkin palstalla ihmetellyt, omani haluaa uudet öljyt tasan 15tkm kohdalla (nyt ajettu 9800 km, öljynvaihtoon 5200km), mutta huoltoon on vielä tälläkin hetkellä matkaa n.17 000km. Ehkäpä tämä bensakone kaipaa öljyä vakiovälein ja nopeammin kuin huoltoa, mutta tietoa ei tunnu AC:n huoltohenkilöiltä löytyvän vaikka olen sitä yrittänyt selvittää.

Ensinnäkin, auto voidaan koodata luovutuksessa joko kiinteälle öljynvaihtovälille tai joustavalle (ns. Long Life)
Huolto on käsittääkseni aina se 30000 km.

No mulla oli 2010 mallin  A5:ssä molemmat 30 tkm.

2015 mallin 165 kW:n koneessa taas eka öljynvaihto oli luovutettaessa 20 tkm päässä.

Samoin  tässä nykyisessä 185 kW:n koneessa.
Olen nyt ajanut 4000 km ja pyytää öljynvaihtoon 12500 km: kuluttua.
Olen myös huomannut, että jos tulee paljon ns. kaupunkipyöritystä , niin pyytää aiemmin vaihtoon (sen öljyn ;-)


Eli mulla on huoltosoppari, jos se vaikuttaa asiaan?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

TeePee66

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 13.07.16 - klo:19:36
Ensinnäkin, auto voidaan koodata luovutuksessa joko kiinteälle öljynvaihtovälille tai joustavalle (ns. Long Life)
Huolto on käsittääkseni aina se 30000 km.

No mulla oli 2010 mallin  A5:ssä molemmat 30 tkm.
.....
Samoin  tässä nykyisessä 185 kW:n koneessa.
Olen nyt ajanut 4000 km ja pyytää öljynvaihtoon 12500 km: kuluttua.
Olen myös huomannut, että jos tulee paljon ns. kaupunkipyöritystä , niin pyytää aiemmin vaihtoon (sen öljyn ;-)
Eli mulla on huoltosoppari, jos se vaikuttaa asiaan?

Jees, tuosta koodauksesta olen yrittänyt saada tolkkua huollosta, kun piti olla Long Life, mutta menee täysin ajokilometrien mukaan, eli näyttäisi olevan kiinteä 15tkm. Huollossa vaan kovasti väittävät, ettei näin ole, vaan menee ajotavan mukaan.... Metkaa, että ajotyylini on tasan ja tarkkaan 15tkm öljynvaihdon mukaan  ??? Edellisissä kahdessa A5:ssa homma toimi kuten mielestäni pitkikin, eli öljyt ja huolto n. 27tkm. Mutta hyvä tietää, että sinullakin öljynvaihtoa huutaa jo n. 16500 km kohdalla, ei siis juurikaan eroa tuohon kiinteään 15tkm. Minullakin huoltosoppari, eli siihenhän se menee, mutta kuitenkin ihmetyttää kun kilometrit öljynvaihtoon vähenee täysin ajokilometrien mukaan, vaikka pitäisi olla Long life....
A5 Sportback Business Sport Comfort Ed. TFSI 185kW quattro -18
ex: A4 Avant Business Sport TFSI 185 kW quattro -16.
A5 Sportback quattro -12
A5 Coupe -08
A4 Avant -04

Flat

mulla oli kanssa öljynvaihto 15tkm mukaan tehtaalta tullessa, huollossa koodasivat 30tkm vaihtovälin päälle.

msuomal

Reilu 5tkm takana B9:llä. Edelleen ihmetyttää miten hienosti toimii tuo sport alusta ihan ilman dynaamisia säätöjäkin. Ei todellakaan ole pintakova, niinku jotkut ranskanleipään tottuneet autotoimittajat ovat moittineet. Syö hyvin sekä täryytyksen että isommat heitot, mutta on silti kurveissa tarpeeksi napakka. Iskarit on edessä jännästi todella kallellaan (kattokaapa matkaa iskarin päästä lokasuojaan).

Sellaiseen olen kiinnittänyt huomiota, että kaasupolkimen liike on todella pitkä ja poljin suhteessa vasemman jalan tukeen (jossa on mukava kulma) on melko "korkealla". Kun 95% ajosta menee vakkarilla, niin jalkaa joutuu lepuuttamaan kaasupolkimen päällä painamatta sitä kertaakaan pitkiä aikoja putkeen. Jalkojen välinen kulmaero tuntuu selvästi. Jos penkkiä säätää kauemmas, ei kohta yllä painamaan kaasua enää pohjaan :). Jokin tässä yhtälössä on eri tavalla kuin edellisessä. Ehkä tuo pitkä liike on osa tätä ekoilua, että muka tarkemmin saisi kaasua säädeltyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy