VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

matalaut

Lainaus käyttäjältä: SlowMotion - 28.12.16 - klo:22:21
Jos nyt suomalaisia asiakkaita ajatellaan, niin VTT:n mukaanhan huijauskoodi ei millään tavalla vaikutttanut päästöihin. Mitä lupauksia on petetty?

1. Miksi autoihin on pitänyt tehdä testisimulaation mukainen huijausohjelmisto?
2. Miksi uutta ohjelmistoa ei asennettu jo 2009 autoon?
3. Miksi tämä piti huijausohjelmisto piti tehdä?

Olisikohan käynyt niin, että alkuperäinen ohjelmisto ei olisi läpäisyt testejä 2009 ja plan B oli rakentaa korjaus heti jos tästä jäädään kiinni. Eräänlaista riskien hallintaa, jossa riski laukesi ja korjaavat toimenpiteet piti tehdä.

Kilpailu muiden autonvalmistajien kanssa on kovaa ja päätettiin, että tehdään nopeasti testiolosuhteissa rajat alittava ohjelmisto. En todellakaan usko, että VW on tässä ainut "harmaalla alueella" liikkuva autonvalmistaja.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.12.16 - klo:23:18
Jos se ei vaikuttanut päästöihin miksi huiauskoodi tehtiin ja se on olemassa useissa eri automalleissa?

Se tehtiin koska se vaikutti päästöihin niissä pohjois-amerikan markkinoille tehdyissä malleissa joissa on "NOx trap". Meillä täällä samoissa autoissa ei ole koko laitetta, joten sen ohjaukseen vaikuttamalla ei voida huijata.

Moottorinohjaukseen ei kuitenkaan kannata tehdä erikseen koodia eri markkina-alueille, joten sama koodinpätkä on varmasti täälläkin myydyissä autoissa. Ei se kuitenkaan mihinkään voi vaikuttaa, kun ei ole fyysisiä komponentteja joiden ohjaukseen se puuttuisi.

Paha mieli on kuitenkin syntynyt tämän koodin olemassaolosta, joten se pitää poistaa.

Ainakaan toistaiseksi mistään lähteestä ei ole osunut silmään muuta selitystä, luulisi että joku taho olisi jo tähän mennessä kaivanut faktat esille ja julkistanut ne, jos täällä myydyissä olisikin jotain erilaista koodia joka voi toimia myös näissä autoissa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

pomo


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M_M - 29.12.16 - klo:07:13
Se tehtiin koska se vaikutti päästöihin niissä pohjois-amerikan markkinoille tehdyissä malleissa joissa on "NOx trap". Meillä täällä samoissa autoissa ei ole koko laitetta, joten sen ohjaukseen vaikuttamalla ei voida huijata.

Moottorinohjaukseen ei kuitenkaan kannata tehdä erikseen koodia eri markkina-alueille, joten sama koodinpätkä on varmasti täälläkin myydyissä autoissa. Ei se kuitenkaan mihinkään voi vaikuttaa, kun ei ole fyysisiä komponentteja joiden ohjaukseen se puuttuisi.

Paha mieli on kuitenkin syntynyt tämän koodin olemassaolosta, joten se pitää poistaa.

Ainakaan toistaiseksi mistään lähteestä ei ole osunut silmään muuta selitystä, luulisi että joku taho olisi jo tähän mennessä kaivanut faktat esille ja julkistanut ne, jos täällä myydyissä olisikin jotain erilaista koodia joka voi toimia myös näissä autoissa?

Miksi koodi jätettiin myös Euroopassa myytyihin autoihin, jos sillä ei ollut mitään merkitystä? Minä en niele tuota sinun selitystä. Anteeksi vain! Tuo koodin vääntäminen on paljon helpompi homma, kuin asennella siivilöitä itse autoon jälkikäteen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

No miksi yleensäkään autoissa on koodia jota ei käytetä? Koska ei kannata tehdä kymmentä erilaista ohjelmaa vaan yksi, jolle määritellään tietyt parametrit minkä mukaan mennään. Lähes jokaisessa VAG-autossa on koodia jota ei käytetä. Esimerkiksi keskuselektroniikalle voi jälkikäteen väittää että autossa on kattoluukku ja sähköinen takaluukku, vaikkei kumpaakaan olisikaan. Koodi niiden ohjaamiseen on kuitenkin olemassa. Sitten saa toki erilaisia vikakoodeja siitä etteivät nuo laitteet toimi, ellei ole niitä jälkiasentanut.

Totta kai olisi ollut halvempaa tehdä eri koodi, kuin korjata autoja jälkikäteen. Mutta ei varmaan ollut tarpeeksi laajasti tiedossa konsernin sisällä tämä riski? Ikävä perustella rahakirstun päällä istuville että nyt pitäisi tehdä erilainen koodi eurooppalaisiin autoihin, koska jos tästä kusetuksesta jäädään kiinni niin se tulee vielä kalliimmaksi. Tai sitten riski oli hyvinkin laajassa tiedossa mutta se otettiin silti, ei kai tuota koko hommaa olisi koskaan tehty jos olisi pidetty todennäköisenä että siitä jää kiinni...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vasara

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 28.12.16 - klo:23:21
...
Kilpailu muiden autonvalmistajien kanssa on kovaa ja päätettiin, että tehdään nopeasti testiolosuhteissa rajat alittava ohjelmisto. En todellakaan usko, että VW on tässä ainut "harmaalla alueella" liikkuva autonvalmistaja.
Ehkä näin, mutta muut eivät ole jäänet kiinni housut kintuissa. Vähän samansorttinen case kuin urheilu ja doping. Vain kiinnijäänyt saa rangaistuksen ja puolustukseksi ei kelpaa, että 'ku kaikki muutkin'.

pomo

Hassua kun tässä samat ihmiset, jotka poistavat hiukkassuodattimia, vaihtavat turboja ja ohjelmoivat autoja (lisäävät päästöjä), ovat nyt huolissaan päästöistä ;D

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

ropellihattu

Nonni. Nyt on omaan kotteroon "korjaukset" tehty. En 15 kilometrin ajolla huomannut mitään muutosta. Samat olemattomat tehot vaikuttivat olevan vielä tallessa... :D

Hyvitykseksi suunnattomista kärsimyksistäni sain pahvikassin jossa oli sisällä ensiapupakkaus, heijastinliivi, avaimenperä sekä Led Lenserin pikkutaskulamppu.

Nyt on paljon parempi mieli... :P
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

belkin67

LainaaTotta kai olisi ollut halvempaa tehdä eri koodi, kuin korjata autoja jälkikäteen. Mutta ei varmaan ollut tarpeeksi laajasti tiedossa konsernin sisällä tämä riski? Ikävä perustella rahakirstun päällä istuville että nyt pitäisi tehdä erilainen koodi eurooppalaisiin autoihin, koska jos tästä kusetuksesta jäädään kiinni niin se tulee vielä kalliimmaksi. Tai sitten riski oli hyvinkin laajassa tiedossa mutta se otettiin silti, ei kai tuota koko hommaa olisi koskaan tehty jos olisi pidetty todennäköisenä että siitä jää kiinni...

Mitä vähemmän eri versioita koodista, sitä helpompaa ylläpito.. onhan matkapuhelimissa ja tablet laitteissakin sama käyttis sisällä.   8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 29.12.16 - klo:12:24
Hassua kun tässä samat ihmiset, jotka poistavat hiukkassuodattimia, vaihtavat turboja ja ohjelmoivat autoja (lisäävät päästöjä), ovat nyt huolissaan päästöistä ;D

Kommentoi kaveri, jonka firmassa lastutetaan autoja ja niillä ajetaan enemmän vuoteen, kun tavis ajaa viidessä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SlowMotion

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.16 - klo:11:21
Miksi koodi jätettiin myös Euroopassa myytyihin autoihin, jos sillä ei ollut mitään merkitystä?

Totuuden tietävä porukka ei kirjoittele tälle palstalle. Me voimme vain tehdä olettamuksia.

Mutta kun täällä Suomessa vaaditaan hyvityksiä petoksesta, niin on aina hyvä palauttaa mieliin, että loppujen lopuksi aika harvaa meistä on petetty tällä "huijauskoodilla".

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: M_M - 29.12.16 - klo:07:13
Moottorinohjaukseen ei kuitenkaan kannata tehdä erikseen koodia eri markkina-alueille, joten sama koodinpätkä on varmasti täälläkin myydyissä autoissa. Ei se kuitenkaan mihinkään voi vaikuttaa, kun ei ole fyysisiä komponentteja joiden ohjaukseen se puuttuisi.
Öh, olenko jo tippunut kärryiltä tässä asiassa, mutta eikö näihin Euroopassa takaisinkutsuttuihinkin - ainakin osaan - ole asenneltu jotain "siivilöitä", oliko se nyt ilmanottopuolelle?
Jos huijauskoodilla ei olisi ollut täällä mitään merkitystä, niin ei kait sinne koneeseen mitään fyysistä tarvitsisi vaihtaa/laittaa, pelkkä ohjelmoinnin korjaus riittäisi?
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 01.01.17 - klo:08:42
Öh, olenko jo tippunut kärryiltä tässä asiassa, mutta eikö näihin Euroopassa takaisinkutsuttuihinkin - ainakin osaan - ole asenneltu jotain "siivilöitä", oliko se nyt ilmanottopuolelle?
Jos huijauskoodilla ei olisi ollut täällä mitään merkitystä, niin ei kait sinne koneeseen mitään fyysistä tarvitsisi vaihtaa/laittaa, pelkkä ohjelmoinnin korjaus riittäisi?

Jos se unohtui asentaa tehtaalla ja ajattelivat nyt laitella ne samalla kiinni, kun ohjelman vaihtavat.. ;D :P
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

TAG

2.0 TDI, pelkkä ohjelman päivitys. Vaikutusta ei ole yhtään mihinkään 3kk kokemuksella.

1.6 TDI paivityset ovat käsitykseni mukaa vasta alkamassa ja niissä softan asennuksen lisäksi joudutaan asentamaan ilmanohjain imupuolelle ennen ilmamassamittaria. Kyse on about euron hintaisesta kiinteästä siivilästä, joten ei tuostakaan nyt ehkä kannata mennä päiväänsä pilaamaan.


tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 04.01.17 - klo:11:48
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-ahdinko-pahenee-yli-100-000-saksalaista-vaatii-dieselgate-korvauksia/r2RzPMF3

No niin, eiköhän tuolta viimein saada faktatietoa näistä meikäläisten autojen huijauksista tai huijaamatta jättämisistä. Ehkä ne tekniset yksityiskohdatkin viimein tulevat päivänvaloon, kun VW:n on pakko latoa faktoja pöytään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RSOCUstin

Eipä ollut Skodalle vielä softaa merkkarilla. Epäilivät että 2-3kk menis vielä. Samalla tuli koeistuttua muuta vRS. Auto ei vielä vaihtunut.

Hesse

Kuutta VW:n johtajaa syytetään mm. väärien lausuntojen antamisesta viranomaiselle ja yleisölle. Oliver Schmidt pidätettiin häneen ollessaan poistumassa USA:sta, muut ovat luultavasti Saksassa.
LainaaCharged with conspiracy:
    Jens Hadler, 50. Head of Volkswagen engine development, 2007-2011.
Charged with wire fraud:
    Bernd Gottweis, 69. Head of quality management and product safety, 2007-2014.
Charged with clean air violations:
    Richard Dorenkamp. 68; Head of VW engines' after-treatment department, 2003-2013. Led the team of engineers that developed the first diesel engine designed to meet U.S. emissions standards.
Charged with wire fraud and clean air violations:
    Heinz-Jakob Neusser, 56. Head of Volkswagen engine development, 2011-2013; head of VW brand development, 2013-2015.
    Oliver Schmidt, 48. Head of VW's Engineering and Environmental Office in Michigan, 2012-2015.
    Jurgen Peter, 59. Engineer in the quality management and product safety group, 1990-present.
http://www.ien.com/product-development/news/20848995/which-vw-executives-did-the-us-indict

Chrysleria epäillään nyt huijausohjelmasta sadassatuhannessa mm. Jeep Grand Cherokeessa, joissa on 3-litrainen VM Motorin diesel.
http://www.dieselprogress.com/January-2017/Another-One-Fiat-Chrysler-Accused-Of-Emissions-Cheating/#.WH0G27n2B5h

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 16.01.17 - klo:20:03
Chrysleria epäillään nyt huijausohjelmasta sadassatuhannessa mm. Jeep Grand Cherokeessa, joissa on 3-litrainen VM Motorin diesel.

Mielenkiintoista nähdä, päästääkö se huomenna virkaan astuva iso pikkupoika jenkkifirman pälkähästä. Kyllähän sitä nyt varmaan jonkin takautuvan lain voi äkkiä säätää, jolla kotimainen firma vapautuu vastuusta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hilleri

Oliskohan nyt pari kuukautta ollut takaisinkutsu-paperi pöydällä odottelemassa ajanvarausta. Ei jaksa, eikä kiinnosta. Sanokaas nyt olenko ymmärtänyt oikein -> ei vaikutusta mihinkään, ei mitään merkitystä käykö ohjelmoimassa uuden softan tai ei?

tet

Lainaus käyttäjältä: Hilleri - 28.01.17 - klo:08:32
Oliskohan nyt pari kuukautta ollut takaisinkutsu-paperi pöydällä odottelemassa ajanvarausta. Ei jaksa, eikä kiinnosta. Sanokaas nyt olenko ymmärtänyt oikein -> ei vaikutusta mihinkään, ei mitään merkitystä käykö ohjelmoimassa uuden softan tai ei?

Kyllä se jossain vaiheessa katsastuksessa narahtaa. Maahantuoja toimittaa Trafille tiedot kenen auto on päivitetty ja kenen ei.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

matalaut

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.01.17 - klo:08:45
Kyllä se jossain vaiheessa katsastuksessa narahtaa. Maahantuoja toimittaa Trafille tiedot kenen auto on päivitetty ja kenen ei.

Multa ei kyselty papereita päivityksestä ja auto meni yllättäen katsastuksesta läpi ekalla. Auto oli siis käynyt päivittyksessä ennen katsastusta.

Uudellenohjelmoinnin jälkeen on ihan pieni tunne siitä, että vääntöä on liikkeelle lähdettäessä aikaisempaa enemmän. Voi olla tunne ja ei perustu faktaan. Eiköhän siellä ole joitain bugeja päivitetty, jotka kannattaa käydä korjaamassa.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Petunet

Ei tarvita papereita, Trafi tietää päivityksen tilan valmistenumeron perusteella maahantuojan antamista tiedoista.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

hece

Eihän ne millään vielä voikaan katsastuksessa vaatia että auto on päivitetty kun parhaimillaan puoli vuotta, osaan malleista vähemmän aikaa (ja onko kaikkii vielä edes) on ollut päivitys tarjolla. Mutuna sanoisin että parin vuoden päästä niitä aletaan syynäämään, siinä ajassa on about käyneet kaikki autot jo jossain määräaikaishuollossa. Oma 2.0TDI kävi päivityksessä viime viikolla, kaupunkipyörityksessä en huomannut eroa kuten ei pitäisikään.

Hilleri

Toi nyt tietenkin riippuu missä sitä autoa huoltaa. Mä en käy vuoden 2009 yetiä missään maahantuojan huolloissa pyörittämässä. Em. tavalla kun toimin, niin tuota softaa en autooni saa ellen sitä erikseen mene (toki ilmaiseksi) teetättämään.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Hilleri - 30.01.17 - klo:17:52
Toi nyt tietenkin riippuu missä sitä autoa huoltaa. Mä en käy vuoden 2009 yetiä missään maahantuojan huolloissa pyörittämässä. Em. tavalla kun toimin, niin tuota softaa en autooni saa ellen sitä erikseen mene (toki ilmaiseksi) teetättämään.

Helpoiten se onnistuu, kun menee merkkiliikeen sivuille ja valitsee huollon. Varaa sitä kautta vain takaisinkutsun ja ei aikaakaan kun kyselevät sopivaa huoltoaikaa. Korjauksen aikana voi sitten vaikkapa kokeilla uusimpia autoja sekä päivityksen päätteeksi (ainakin VW) tarjoaa kassillisen tavaraa. Taskulamppu ja ensiapupakkaus oli ainakin tervetulleita minulle. Kyllä tuo omakin auto huoltuu omassa tallissa edullisimmin  :)
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Hesse

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 22.12.16 - klo:22:06
VW on luvannut käyttää 750 miljoonaa dollaria 80 tuhannen 3-litraisen dieselauton korjaukseen tai takaisinostoon USA:ssa. Lisäksi VW maksaa 250 miljoonaa lisää ilmansuojeluun.
http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/vw-emissions-scandal/2016/12/20/vw-deal/95664236/
Summat kasvavat, sillä nyt luvataan vähintään 1,2 miljardia, neljään miljardiin asti. 2009-2012 mallisia ei pystytä korjaamaan. Bosch maksaa yli 300 miljoonaa, vaikka on omasta mielestään syytön.
http://www.ien.com/operations/news/20850734/vw-to-pay-12b-or-more-to-us-owners-of-big-diesels

tet

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 02.02.17 - klo:12:31
2009-2012 mallisia ei pystytä korjaamaan.

Onkohan tuossa se raja jossa vaihtui LNT -> SCR? Eli keräävät pöntöt olisi kaikki susia?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hilleri

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 30.01.17 - klo:21:54
Helpoiten se onnistuu, kun menee merkkiliikeen sivuille ja valitsee huollon. Varaa sitä kautta vain takaisinkutsun ja ei aikaakaan kun kyselevät sopivaa huoltoaikaa. Korjauksen aikana voi sitten vaikkapa kokeilla uusimpia autoja sekä päivityksen päätteeksi (ainakin VW) tarjoaa kassillisen tavaraa. Taskulamppu ja ensiapupakkaus oli ainakin tervetulleita minulle. Kyllä tuo omakin auto huoltuu omassa tallissa edullisimmin  :)

Näin olen nyt toiminut. Varasin ajan tuosta Hyvinkään Länsi-autosta. Sieltä kyllä ikinä mitään kylkiäisiä ole saanut :)
Kuulemma tunti voi mennä, mutta voi olla nopeampikin keikka. Tämähän on tällainen pakollinen softapäivitys, jotta jää merkintä tietoihin että "toteutettu". Toteaako tuota päivitystä kukaan enää tuon merkinnän jälkeen, vai voiko skeidan käydä softaamassa tehokkaammaksi huoletta tuon jälkeen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy