VW jäi kiinni päästötulosten vääristelystä - 500,000 autoa pois USA:n teiltä

Aloittaja Freeze, 18.09.15 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

vwmies

Bubbling under:  :( :o >:( :P :-\

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/salainen-autotutkimus-vuoti-julki-paastolukuja-kaunisteltu-rajusti/fjA6Hpb7?_ga=1.247645127.1743938271.1478206215

KL: Salainen autotutkimus vuoti julki: Päästölukuja kaunisteltu rajusti

Saksan liikenneviraston testituloksia autojen todellisista CO2-päästöistä vuoti julkisuuteen. Luvut ovat karuja.

Saksan liikennevirasto KBA on viime toukokuusta lähtien testannut riippumattomassa laboratoriossa 54 dieselauton CO2-päästöjä. Tulokset ovat valmistuneet jo kesän lopussa, mutta KBA panttaa niitä edelleen. Saksalaisen Focus-lehden verkkosivusto on kuitenkin saanut käsiinsä osan salaisista mittaustuloksista.

Tulokset hätkähdyttävät. Lähes kaikki valmistajat ovat ilmoittaneet viralliset grammat pahasti alakanttiin. Kuluttajan kannalta asian tekee ikäväksi se, että CO2-päästöt ja auton kulutus ovat sidoksissa toisiinsa.

Mitä suuremmat päästöt, sitä enemmän auto syö. KBA:n testien perusteella autot kuluttavat tosiasiassa sadalla kilometriä yhdestä kahteen litraan enemmän kuin tehtaat lupaavat.

Tutkimuksen mukaan Audi A6:n dieselit olivat pahimmasta päästä. Oikeiden päästölukujen valossa niiden kulutus on 35 prosenttia tehtaan ilmoittamaa suurempi. Käytännössä se tarkoittaa lähes kahta litraa.

Jaguar XE, Mercedes-Benz C220, Opel Zafira, Volvo V60 ja Porsche Macan kuluttavan oikeasti litran enemmän.

Focuksen julkaiseman listan lisäksi vääriä päästölukuja paljastui ainakin Fiatilta, Jeepiltä, Mitsubishilta ja Peugeotilta.

Volkswagen on jo vastannut KBA:n mittauksiin ilmoittamalla Passatille ja Touragelle aikaisempaa korkeammat CO2-luvut.

Alakanttiin luvatut päästöluvut ja kulutukset saattavat pahimmassa tapauksessa tulla autotehtaille kalliiksi. Esimerkiksi Saksassa pohditaan mitä mahdollisuuksia autonostajilla on hakea huijauksista vahingonkorvauksia. Valtiokin saattaa periä takaisin verosaatavia korkeammista päästöistä.

KBA:n mittaamien automallien dieseleistä osaa on tulosten jälkeen päivitetty uudemmilla versioilla. Niiden päästöluvut voivat erilaisia kuin edeltäjissä.

Tässä ovat Focuksen paljastamat CO2-luvut. Ensin tulevat tehtaiden ilmoittamat grammat kilometrillä, sitten liikennevirasto KBA:n testiluvut.

Audi A3 2.0 TDI:                112 g/km     KBA:  125 g/km

Audi A6 3.0 TDI:                133 g/km     KBA: 179 g/km

BMW 216d:                       109 g/km     KBA: 129 g/km

Jaguar XE 20d:                 106 g/km     KBA: 136 g/km

Range Rover Evoque:       129 g/km     KBA: 157 g/km

Mercedes V-Klasse:          157 g/km     KBA: 173 g/km

Mercedes C220:                115 g/km    KBA: 140 g/km

Opel Zafira 1.6:                 109 g/km    KBA: 131 g/km

Porsche Macan Diesel:      164 g/km    KBA: 187 g/km

Renault Kadjar 1.5 dCi:     103 g/km    KBA: 113 g/km

VW Touareg 3.0 TDI:         174 g/km   KBA: 202 g/km

VW Golf 1.6 TDI:                129 g/km    KBA: 148 g/km

VW Polo 1.2 TDI (EA189):   99 g/km    KBA: 121 g/km

Volvo V60:                         109 g/km    KBA: 125 g/km

Lähde: Focus Online
Yritetään pärjätä.

Flat

Eikös tämä ole hyvä juttu? Kuluttajat saavat halvemmalla autonsa kun valmistaja kusettaa. Polttoainetta kuluu aina kuitenkin kaikki mitä tankkiin laittaa, oli todellinen kulutus mikä tahansa. Jatketaan sama rataa :)

Zego

On todella huono juttu ja pitäisi rankaista jos jonkun toisen maan mittaukset vahvistavat tuon. On hiukan luotto sakemanneihin mennyt viime aikoina...ovatkohan testanneet oikein?
Oliko tämäkin linkitetty jo tänne? http://www.tuulilasi.fi/uutiset/vw-myontaa-audin-ohjelmisto-voi-vaaristaa-paastomittaustuloksia

vwmies

Niinkuin jo joskus aikaisemmin totesin, tämä skandaali ei rajoitu vain VAG autoihin. Esim. Ranskassa tutkitaan Renaultin päästöjä. :-[
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Kaikki autonvalmistajat huijaavat, ainakin kulutuksen osalta ja sitä kautta päästöjenkin osalta poislukien dieselien hiukkaspäästöt. Ei pitäisi olla yllätys enää kellekään on auto sitten aasialainen, amerikkalainen tai eurooppalainen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

yaska

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.11.16 - klo:20:06
Eikös tämä ole hyvä juttu? Kuluttajat saavat halvemmalla autonsa kun valmistaja kusettaa. Polttoainetta kuluu aina kuitenkin kaikki mitä tankkiin laittaa, oli todellinen kulutus mikä tahansa. Jatketaan sama rataa :)

No entä jos joku yrittäisi valmistaa autoja rehellisestikin? Ei olisi oikeudenmukaista mm. autojen verotus = kilpailukyvykkyys. Jos kaikki saa huijata niin kuinka paljon on sallittua? Eikö olisi sama ilmoittaa kaikki autot nollapäästöiseksi niin päästäisiin kerralla tuosta päästöihin perustuvasta autoverosta?

multsi

Joskus 10v sitten ja sitä aiemmin ilmoitetut lukemat vastasivat vielä aika hyvin todellista. Sen jälkeen ne lähtivät paperilla tippumaan, mutta todellisuudessa eivät.

-karppa-

Ei ihme miksi valmistajat eivät halunneet uusia tuota polttoainemittausta tapaa ja ovat haranneet todellisten lukemien ilmoittamista vastaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: multsi - 14.11.16 - klo:21:00
Joskus 10v sitten ja sitä aiemmin ilmoitetut lukemat vastasivat vielä aika hyvin todellista. Sen jälkeen ne lähtivät paperilla tippumaan, mutta todellisuudessa eivät.

Niin. 2008 man. 1.9 TDi farkku Paskatti kulutti oman ajotieturin mukaan keskimäärin loppukesän lukemia 4,1l/100 ja CO2 oli 153gr.
Nyt alla vastaava 2013 1.6TDi naamaliftattu ja vastaavasti loppukesän lukema oli noin 4,4l/100 ja CO2 kai 116gr.
Ajotapa mahdollisimman samantapainen eli joutuisasti mutta pienellä kulutuksella.  WTF ? Where is the beef... ?  :(
Yritetään pärjätä.

mremonen

Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hansolo

Aika hupaisuu, mutta samalla kohtuullisen törkeää toimintaa (no törkeää on ollut myös VAG:n toiminta alunperin). Eikö Volkkari kuitenkin maksa jenkkiomistajalle aika kova rahat takaisinostoissa  :o? Omistajat saavat auton hinnan takaisin, mutta sitä ennen myyvät sivupeilit ja keulakatteet varaosiksi ja palautteena VAG:lle vielä lyövät lekalla muutaman huomaamattoman lommon peräosaan.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

multsi

No eiköhän nuo muutenkin siirry diilerin häkistä suoraan murskattavaksi joten mitä väliä.

hansolo

Myöhemmin nähdään raportteja kuinka autot ovat liikekannalla Afrikassa... :D
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

mremonen

Niin kuin tuonne pimeälle puolelle kirjoitin, niin ensin peruuttaa tolppaan ja ottaa vy:ltä rahat käteen "korjaan itse". Sitten irrottaa turvatyynyt, peilit, penkit, poppikoneen, vararenkaan, akun (mäkistartti), ikkunat(?), tuulilasinpyyhkimet, matot ja tuhkakupit. Ja vie vehkeen paalattavaksi. Tuossa jää äkkiä voitolle :)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 16.12.16 - klo:16:28
Myöhemmin nähdään raportteja kuinka autot ovat liikekannalla Afrikassa... :D

Heh! Kuule, afrikkalaiset eivät hyväksy ihan millä tahansa autoa ja en ole Keniassa koskaan nähnyt yhtään VAG:n autoa. Siellä markkinajohtaja tulee aivan muusta suunnasta.

Multa meni hermo ja tilasin huollosta ajan päästökorjaukselle. Joudun ajamaan ihan itse auton huoltoon ja takaisin.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

vwmies

Nyt kuuluu kummia.......  VW:n "huijausdieseleiltä" jättiyllätys Euroopassa

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-huijausdieseleilta-jattiyllatys-euroopassa/pyW4DFz7

Volkswagen-konsernin päästöskandaalissa ryvettyneet dieselmoottorit ovat säilyttäneet hyvin arvonsa vaihtoautomarkkinoilla Euroopassa, kertoo Automotive News Europe.

VW:n huijausdieseleitä ostaneet kuluttajat ovat vaatineet korvauksia VW-konsernilta sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Amerikkalaiset VW-omistajat ovat jo saaneet kompensaatiota, mutta Euroopassa vasta taistellaan korvauksista.

Ongelmaksi näyttää muodostuvan se, että korvauksia ajavien kuluttaja-asiamiesten argumentti VW:n dieseleiden arvonalenemisesta ei pidä paikkaansa.

Volkswagenin rahoitusyksikkö (VWFS) alaskirjasi dieselautosalkkunsa arvoa 570 miljoonaa euroa vuonna 2015. Käytettyjen autojen markkinoita seuraava tutkimuslaitos Schwacke raportoi, että käytettyjen diesel-volkkareiden hinnat ovat kehittyneet paljon odotettua paremmin.

VWFS arvioi alunperin, että päästöskandaali pudottaa käytettyjen VW-dieseleiden arvoa kolme prosenttia normaalia enemmän.
Schwacken selvityksen mukaan näin ei ole, vaan huijausdieselien arvo on säilynyt hyvin.

Mikä parasta, Schwacken mukaan VW-dieselien arvo kehittyi jopa kilpailijoita paremmin.

Volkswagenin rahoitusyksikkö VWFS voikin saada lähiaikoina mojovan joululahjan. Jos VW-dieselautojen arvon kehitys jatkuu positiivisena, voi VWFS kirjata koko alaskirjaussumman, 570 miljoonaa euroa voittona seuraavalle kahdelle vuodelle.

Ihmeiden aika ei ole ohi...... :o :o
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Eilen kyselin Skodan kampanjaa aiheesta. Ei ole vielä auentu ainakaan huoltoliikeen tiedon mukaan. Eikä varmaan kirjeitäkään siis ole tullut. Menee ensi vuoteen siis.

Hesse

VW on luvannut käyttää 750 miljoonaa dollaria 80 tuhannen 3-litraisen dieselauton korjaukseen tai takaisinostoon USA:ssa. Lisäksi VW maksaa 250 miljoonaa lisää ilmansuojeluun.
http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/vw-emissions-scandal/2016/12/20/vw-deal/95664236/

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 22.12.16 - klo:22:06
VW on luvannut käyttää 750 miljoonaa dollaria 80 tuhannen 3-litraisen dieselauton korjaukseen tai takaisinostoon USA:ssa. Lisäksi VW maksaa 250 miljoonaa lisää ilmansuojeluun.
http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/vw-emissions-scandal/2016/12/20/vw-deal/95664236/

Siis korjaukseen tai takaisinostoon about 9400 taalaa per tapaus. Mitähän ne maksaa vaikka kolmilitraisesta Audista..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

whitejack

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 20.12.16 - klo:08:25
Eilen kyselin Skodan kampanjaa aiheesta. Ei ole vielä auentu ainakaan huoltoliikeen tiedon mukaan. Eikä varmaan kirjeitäkään siis ole tullut. Menee ensi vuoteen siis.

Joulukuun alussa tuli kirje, että päivitysohjelmisto olisi käytettävissä(Yeti 2.0tdi).
Kirjeessä kerrottu, ettei päivitys vaikuta kulutukseen, CO2 päästöihin,tehoon,vääntöön eikä ääneen.
Kehoitetaan suorittamaan normaalin huoltokäynnin yhteydessä tai mahdollisimman pian. No olisinko viikkoa aiemmin käyttänyt normihuollossa, eikä nyt ole tarkoitus lähteä viemään heti uudelleen mulkattavaksi.

Rivien välistä luettavissa, että sijaisauto olisi varattavissa, mikäli sille on tarvetta.

Candywhite

hyvä muistaa pari seikkaa. VW on tahallisesti myynyt tuotteita valheellisin tiedoin, tuote on ollut erilainen kuin mainostettu. Kyseessä siis selvä huijaus.

Koska kyseessä on saksalainen yritys, EU on hampaaton ja kuluttujalla ei ole vaihtoehtoja. Jos kyseessä olisi muu kuin saksalainen yritys niin kuluttujalla olisi oikeus palauttaa tuote ostohintaa vasten ja saada vielä korvaus hukatusta ajasta....

Itsellä huijaus Caddy maxi joka piti syksyllä korjata, mutta mitään ei ole tapahtunut. Saavat tulla pihasta hakemaan ja tuoda sijaus auton korjauksen ajaksi. On aika typerää olla 'pahoillaan' asiasta, mutta se kun ei näy missään niin sanalla ei ole merkitystä.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

pomo

Kyllä sillä myyjällä on oikeus korjata tuote ennen kaupan purkua... Eikä Euroopassa taida mikään raja ylittyä? Mutta jotain järkeä noin niin kuin yleensä tuohon kulutusten testaamiseen pitäisi saada!

epuzki

Eipä näytä oman exeon hinta laskeneen yhtään skandaalin taka. Ihan samoja pyydetään mitä ennen skandaalia. Eri asia, ostaako joku vielä tälläisen.
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

TAG

Hirveetä vaahtoamista asiasta joka vie sen 30 minuuttia ja sillä ei ole mitään vaikutusta moottoriin ja sen toimintaan, ainakaan jos 2.0 TDI.

Muutaman päivän luulin, että resetoitu auto tuli jopa paremmaksi, mutta selvästikin tuo "oppiva äly" päätti alkaa oppimaan autoa huonompaan suuntaan ja siitä lähtien on ollut täsmälleen samanlainen kuin ennenkin. Ei siinä mitään vikaa ole, mutta esim. start-stop toimi erittäin pehmeästi ja mukavasti ensimmäiset päivät päivityksen jälkeen. Nyt samat moottorin vavahtelut polkimessa kuin ennenkin mukana.

Candywhite

Lainaus käyttäjältä: pomo - 27.12.16 - klo:21:46
Kyllä sillä myyjällä on oikeus korjata tuote ennen kaupan purkua... Eikä Euroopassa taida mikään raja ylittyä? Mutta jotain järkeä noin niin kuin yleensä tuohon kulutusten testaamiseen pitäisi saada!

Tuo asenne että toimia saa valehdella/varastaa/jättää tekemättä ja jos kiinni jää niin pahimmillaan joutuu tekemään sen mistä on alun perin jo veloittanut on yksi syy miksi yhteiskunta on sillä mallilla missä se on. Pitäisi olla selvä pesä ero vahingon ja tahallisuuden välillä. Tiedän että menee vähän off topic mutta kuitenkin.

Samaa mieltä siitä että kulutusten mittaus pitäisi saada johdon mukaisemmaksi. Edellisillä autoillani, RS tdi manuaali, Caddy maxi, Voyager, Touran TDI olen ollut hyvin lähellä ilmoitettua kulutusta (pois lukien kylmä startit tai muut poikkeavat olosuhteet). Mutta nykyinen RS 4x4 on todella kaukana ilmoitetusta kulutuksesta, ajo reitit ja tavat ovat hyvin vakiintuneet joten itse laitan kulutus muutoksen auton piikkiin.
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 28.12.16 - klo:08:14
Tuo asenne että toimia saa valehdella/varastaa/jättää tekemättä ja jos kiinni jää niin pahimmillaan joutuu tekemään sen mistä on alun perin jo veloittanut on yksi syy miksi yhteiskunta on sillä mallilla missä se on. Pitäisi olla selvä pesä ero vahingon ja tahallisuuden välillä. Tiedän että menee vähän off topic mutta kuitenkin.

Nyt en ymmärtänyt off topic -juttua. Minusta asia on täsmälleen näin. Autoon tulee takaisinkutsu esimerkiksi viallisen turvatyynyn, venyvän nokkaketjun tai viallisen vaihteiston vuoksi,  niin silloin on kyse laatuongelmasta tai suunnitteluvirheestä.

Jos taas auto ei ole lupausten mukainen tai siihen on tehty jekku, jolla tavoitellaan taloudellista hyötyä. Silloin ollaan ihan eri tasolla asiakkaan ja toimittajan välillä. Olen myyntimies ja en ikinä uskaltaisi huijata asiakasta. Jos minä jäisin samankaltaisesta huijauksesta kiinni, niin asiakassuhde olisi saman tien poikki. Seuraavan ajoneuvon hankinnassa voi tämänkaltainen asia painaa aika paljon.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Tos®

#2187
Lainaus käyttäjältä: whitejack - 27.12.16 - klo:20:22
Joulukuun alussa tuli kirje, että päivitysohjelmisto olisi käytettävissä(Yeti 2.0tdi).
Kirjeessä
Just joku päivä ennen joulua varasin oman huollon, ei ollu tietoa mitään päivityksestä yetiin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SlowMotion

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 28.12.16 - klo:21:18
Jos taas auto ei ole lupausten mukainen tai siihen on tehty jekku, jolla tavoitellaan taloudellista

Jos nyt suomalaisia asiakkaita ajatellaan, niin VTT:n mukaanhan huijauskoodi ei millään tavalla vaikutttanut päästöihin. Mitä lupauksia on petetty?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SlowMotion - 28.12.16 - klo:22:21
Jos nyt suomalaisia asiakkaita ajatellaan, niin VTT:n mukaanhan huijauskoodi ei millään tavalla vaikutttanut päästöihin. Mitä lupauksia on petetty?

Jos se ei vaikuttanut päästöihin miksi huiauskoodi tehtiin ja se on olemassa useissa eri automalleissa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy