Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - vwmies

#1
Laitetaanpa vielä vertailuksi Amerikan ikonin T:n keissi, tosin uudesta autosta :

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/8a4f8575-8d33-4f4c-a56b-0d2ea1706d24

Uusi Tesla Model 3 Long Range maksoi -- vuosi sitten vetokoukkuineen ja lyhyehköä lisävarustelistaa rastittamalla noin 65 000 euroa.

Vuotta myöhemmin pettymys oli suuri autokaupassa. Hyvitykseksi tarjottiin vain 39 000 euroa, joka olisi tarkoittanut noin 40 prosentin arvonalenemaa.

Autonvaihtaja T.  jatkoi tarjousten perässä juoksemista ja löysi lopulta hieman paremman tarjouksen. Lopullinen vaihtohyvitys oli noin 45 000 euroa ja tilalle tuli dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz.

Edelleen noin kolmanneksen arvonalenema yhden vuoden omistajuuden aikana on hirveä.

Vielä kauheamman tästä tekee autolla ajettu vain noin 3 600 kilometrin matka ja Tapion mukaan Model 3 jäi muutenkin käytännössä virheettömään kuntoon.

edit: otsikko
#2
Ketjussa on mm. aika hyvin tulleet syyt arvonpudotukseen esille.

GTE Passatti taitaa olla niitä suurimpia arvossa häviäjiä, kun uusia kohtuuhintaisempia sähkäreitä pukkaa markkinoille.

Hybrideistä en sano mitään, sillä inflaation myötä monet uusien hinnat ovat nousseet melkoisesti. Esim. uusi Prius maksaa jo 47kâ,¬. ( :o)

Nyt on menossa suurin murros käyttövoiman suhteen, kun sähkärit alkavat tulla siihen hintaan kauppoihin, että tavallinenkin autoilija pystyy jo vakavissaan (sarkasmia, huom: taloustilanne ) harkitsemaan sellaisen uuden tai -karhean hankkimista.

Toki kaikkien kalliimman hl. autojen hinnat ovat olleet paineessa, kun niitä tuodaan melkein laivalasteittain ensin Saksasta (krhöm. oikeilla km-lukemilla ) ja nyt kruunun kurssin vajottua jopa enemmän Ruotsista. Käsittääkseni ulkomailla käytettyjen hinnat tippuvat vielä nopeampaa tahtia.

Vähän sellainen perstuntuma on jäänyt, ettei perinteisen käyttövoiman uutta autoa enää kannata yksityisen hankkia, ja sähkäriä enkä voisi vielä katsella vuoden-kaksi. Sillä aikaa huristee kolistellen vanhalla, jos leima heltiää kivuttomasti.

Ja nyt, kun uusia sähkäreitä alkaa välillä saamaan maahantuojan varastoista normaalissa toimitusajassa, niin myyjillä on varaa jo kamppiksiinkin. Korona-ajan hintaextra on tosiaan kadonnut. Ja uusia malleja tulee kuukausittain markkinaan.



#3
Vikakoodit näkyvät oikealla lukulaitteella, ei välttämättä halvalla kiinalaisella. Motonettikin voi auttaa, jos ystävällinen areenalainen ei tule apuun.
Jos hyvin käy, niin pelkkä johtokin voi olla irti.

Itsellä on saman aikakauden Passatissa vaihdettu molemmat takapyörien ABS-anturit. Vasen sytytti samat merkkivalot kuin Golfissa, oikea vielä 2 lisääkin. Testeri antoi tulokseksi vain virheen takapyörän anturin signaalissa, ei muuta. Sitten korjaus aloitettiin anturin vaihdolla.

Vika voi myös olla kehässä, mutta pelkkä anturin vikaantuminen on paljon tavallisempaa. Erikoisia mutta kuulemma aivan tavallisia vikoja näissä malleissa, ja molemmat noin 100tkm ajettuna. Pelkkä anturi tarvikkeena kustantaa vain n. 28â,¬, vaihto satasen nurkilla.  :o
#4
Täällä on vaihdettu 3v. sitten vasen anturi n. 70tkm, ABS ja ESP valot loistivat. Nyt palaa lisäksi ratin kuva ja pysäköintijarru keltaisina, ja luettu vikakoodi tulee oikeasta takapyörästä. Ajettu vähän yli satku. Anturi on Mätänetissä n. 30â,¬, työt hieman enemmän . Onneksi on vielä kk aikaa leimalle.
On tää ihanaa tää nykyautoilijan elämä. Auto kuluttaa kesäkelillä 4l molemmin puolin tasaisessa matka-ajossa, mutta nämä anturiviat....  :o :( :-[
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
05.05.23 - klo:14:27
Mielenkiintoinen ja todella harmillinen keissi.

(onneksi ajaa vanhalla kivikautisella nakulla ilman tietotekniikkaongelmia - muuta ilahduttavaa siinä ei kait olekaan, kuin avaimesta käyntiin)

Riitalautakunnan linjauksen mukaan, auton sähkölaitteiden (ilm. pl. 12V akku) pitää kestää koko auton käyttöiän.

Mutta kuka tai mikä auton on myyjä eli maahantuoja Suomessa, jos vaatimuksen kohdistaa sinne ?
Sitä eos, voisiko olla yhteydessä Ruotsin kuluttajaviranomaisiin ja/tai sikäläiseen maahantuojaan ?
Jos ostettu yksityiseltä, niin tie voi nousta pystyyn aika pian.

Jälkiviisaana tämän mallinen auto kannattaisi ostaa vain ja vain marmoripalatsista ja ehdottomasti huoltosopparilla. Tai sitten 5000â,¬ käypää hintaa halvemmalla.... sorry perjantaihuumori.  :-X
#6
Lainaus käyttäjältä: NPu - 24.04.23 - klo:13:24
Minun 2020 Superb iV jolla ajettu 35tkm on nyt neljättä viikkoa korjaamolla. Jätti tienposkeen Tampereella. Ensin limp home moodi päälle ja kun pysäytti bussipysäkille ei siitä enää likkeelle lähtenyt vaan lavetilla pajalle. Diagnostiikka ei mitään selkeää vikaa näyttänyt vaan alettiin käymään Skodalta saatua mittaus/tarkistus listaa läpi. Siinä meni ensimmäinen viikko. Tulokset lähetettiin Skodalle mistä tuli vastaus että tarvitsee vaihtaa vaihdelaatikko. Laatikko tulee Skodalta takuuseen, mutta näemmä joudun maksamaan 35% vaihtotyöstä saadun käyttöhyödyn vuoksi. Nyt siis menossa neljäs viikko ja odotellaan milloin vaihtolaatikko olisi tulossa. Se tulee siis olemaan käytetty tehdas kunnostettu laatikko, ei uusi. Vaihtoon menee sitten viikonpäivät ja kustannusarvio töistä 2000â,¬ eli minulle jäisi 700â,¬ maksettavaksi. Vian etsinnästä maksettavaa vielä siihen 500â,¬ päälle eli yhteensä 1200â,¬. Jos asia ei tyydytä niin pitäisi olla auton myyjään yhteydessä. Tietääkseni myyjä vastaa viasta tai vauriosta joka autossa voidaan olettaa olleen autossa myyntihetkellä, mutta ottaen huomioon että auto on ollut minulla vuoden ja olen sillä 16tkm ajanut niin se voi olla hieman kaukaa haettua. Se että vian etsintä vaatii viikon työn kertoo aika paljon siitä millä tasolla diagnostiikka on. Auto vain raavittu kasaan konserni osista ilman sen parempaa ajatusta kokonaisuudesta. Eiköhän tämä ollut ensimmäinen ja viimeinen Skoda minkä hankin. Tuskin sekaannun mihinkään VAG merkkiin.

Tuttavani on omistanut mm. C- E- ja S- Meset, 535xd Bemun, Audin Q7:ja 2 kpl. Yhteistä näille kaikille on, että ne on hankittu essarina tai uudenkarheana vaihdokkina - ja jokaisessa on ollut huoltosoppari.

Kun nyk. Q7 e-tronista kärähti jtn sähköpuolelta, niin hän sai toki sijaisauton. Autoaan noutaessa hän oli kysäissyt, mitä korjaus olisi maksanut ilman sopparia. Jtn 12-13kâ,¬. Ihanan halpaa.....  :-X

Vinkki: osta kalliimpi auto aina huoltosopparilla, ja vältyt tällaisilta takaiskuilta. Tai sitten jokin perus-peruskulkine ilman hienouksia.  :o 8) ::) :P
#7
Laita tapaus sisään kuluttajariitalautakuntaan, kato netistä vastaava auto ja siinä on navi. Vm. 19 OcuRS on sen verran kallis käytettynä, että siinä kuuluu olla se navitoiminto mikä uutenakin. Nyt ei puhuta tonnin koslasta. Löytyy ihan valmiita pohjiakin, ja kuvat mukaan liitteeksi.  ::)
#8
Tuossa olisi isompi eli Passatti, tosin DSG mutta vähän ajettu ja runsailla varusteilla + met- värillä + tehonnostolla Torilla. Uutena ollut varmaan 36-37kâ,¬ auto.

Speksit

Volkswagen Passat
Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion DSG (105hp ei enää)
Hinta:11 300 â,¬
2013
Mittarilukema
164 624 km
#9
Kauppalehti tietää kertoa kuluneelta viikolta:

Å kodan tuotanto putosi neljättä vuotta perättäin â€" 2022 lähes 17 prosenttia
'
Škoda toimitti viime vuonna asiakkailleen 731 300 autoa. Maailmanlaajuisesti kyse ei siis ole kovinkaan suuresta automerkistä, vaikkakin Suomessa se on erittäin suosittu.

Škoda Auton tuotantomäärät malleittain vuonna 2022

Octavia 141 100; â€"29,7 %

Kamiq 96 300; â€"20,3 %

Kodiaq 94 500; â€"4,2 %

Fabia 92 700; â€"6,5 %

Karoq 87 700; â€"26,4 %

Superb 60 800; â€"8,0 %

Enyaq 53 700; +20,0 %

Scala 39 500; â€"17,9 %

Kushaq 26 800; +110,2 %

Slavia 20 900; â€"

Rapid 17,300; â€"72,8 %

Lähde: Helkama-Auto
#10
Jos ei ole tehtaan säädettävä DCC alusta, niin varmasti orkkikset saa marmorilta kohtuuhintaan. Jos vaihtaa tavalliset, niin silloin mm. myös jouset ovat toisenlaiset - ja nekin maksavat. Pikkumoottorisiin maksoivat etujalat pari-kolme vuotta sitten jtn 75â,¬ / kpl. O.b. varmaan osaa kertoa, onko eri varaosanro kuin esim. 1.4TSi tai 1.9TDi koneisissa. DCC alustan palikoista ei ole kokemuksia.
Jouset voivat sitten olla erilaiset moottorin, alustatyypin ja korimallin mukaan  - niitä on kymmeniä.
#11
Kyse on varmaan siitä punaisesta Outletin Ocusta. DSG ja 243 tkm, itse en kyllä koskisi - ja vielä 2-massavauhtipyöräriski.
Sukulaiseni osti sieltä kolme v. sitten 1.6TDi Passatin, 10v. ikäinen ja jakohihna vaihtamatta. Jstn syystä öljyt oli kyllä vaihdettu ja h-kirja leimattu. Kaikki muu piti itse hoksata tarkistaa ja syynätä renkaiden kuntoa myöten. Siis outlet - sold as it is. Passatti oli muuten ok.

Kysyin tätä otsikon asiaa tutulta marmorin vaihturimieheltä, ja kommentti oli: mahd. vähän ajettu hyvällä huoltohistorialla. Ja kuulemma alkavat kronaamaan (ei yksilöity mikä) 150-200tkm.  :-\
#12
Mmm. RäSä Ocun vakiovarusteisiin kuuluu navi. Jos se ei ole toimiva varustepuutteen vuoksi vm. -19 autossa, niin johan on helkkari.  >:(

Silloin se olisi pitänyt erikseen mainita, että siinä on toimimaton navi - eli virhe / puute. Auton radio ei siis sovellu navigoimiseen. Ei muuta kuin rekkula sisään ja pyytää hoitamaan asian kuntoon. Liike saa pyytää kortin edelliseltä omistajalta tai hommata uuden vaikka maahantuojalta.
Ei se sen kummenpaa ole.  :-* ::) ???
#13
Passattiin tasan samalla padalla + vesipumpulla, orkkis osilla + jarrunesteen vaihtotyöt viime kesänä Lohjalla VAG erikoistuneessa korjaamossa K. vain 650â,¬. Mm. ei ole paha hinta. Mielenrauhaa taas vuosiksi, 100â,¬ vuosi. Jonkun mielestä kallista, mutta kokonaiskustannuksissa melko vähän.  ::)

p.s. Uusien kiesien hinnat ne vasta villejä ovatkin, 34kâ,¬ Passatin muinaisella v. 2013 rahalla ei nyt saa kuin uuden Golfin, sähkäristä ei pelkoakaan... :-[ :-\ :'(
#14
Ajettavuudesta sen verran, että 1.6TDi on areenalla pidetty keulapainoisempana parempana (suuntavakaampana) ajaa kuin 1.0TSitä. Kuinka havaittava ero on, sitä eos. Diesel taas lämpiää pakkasella ilman Webastoa / nokkapeittoa hitaasti, tosin kulutuskin on tasaisessa ajossa 4 l luokkaa tai jopa alle.

1.0TSistä ei ainakaan marmoripalatsin vaihdokkimyyjä ollut vielä kuullut mitään ongelmallista, sekin kulkee hyvissä oloissa pienellä. Itse moottoriahan on kehuttu, ettei sitä ajossa juurikaan noin "pieneksi" tunnista. Vakuutuksissa on tietty jokin hintaero.

Onko kukaan muuten vertaillut huoltokuluja 1. hihnanvaihtoon saakka ?
#15
Esihistoriallisella ajalla eräässä ranskan ihmeessä made in Finland kuului takaa selvää kolinaa tien epätasaisuuksissa. Vian paikallistaminen oli hankalaa, kunnes auton takapäätä heijattiin ramppinosturilla ylös-alas. Iskareiden alasilmukat heiluivat kovasti alatukivarsien kiinnityskohdissa, ja ne kumiset pulttien lävistämät alahelat olivat aivan kuoleentuneet. Uudet sopivat (4 kpl ½ kartiomaista) sai harakiristä kympillä ja ne olivat pian uusitut. Ja kas, siihen loppui kolina. Mittarissa oli myös jtn. 300tkm.

Eos onko tässä sama vika, mutta jäykempi iskari saa jonkun (väsyneen - pehmeän) helan selvästi elämään, jolloin ääni syntyy ja se kuuluu takaa yllättävän selvästi sisään.  Ajotuntumassa tätä ei välttämättä muuten huomaa.  :-\
#16
Kuulostaa aivan kafkamaiselta tuo jatkuva korjaus-päivitysshow.

Omalla 9v. ja n. 100tkm B7 Pasuunalla ei TDi huijauspäivitystä lkm ole vielä (huomenna laukeaa kun näin totean 100% varmuudella) vaatinut kuin vasemm. takapyörän ABS-anturin (oli vähällä tulla Anteron) vaihdon, kustari 300â,¬ ja maksoi pikkupajalla 80â,¬ työ + osa. Toki uudet nastat piti ostaa 9v. jälkeen sekä sekohihna vaihdattaa myös, yhteensä noin tonnin laaki ja vainaa paukku. Meneeköhän mulla nyt liian hyvin (huomenna joku ajaa kylkeen ?).  :P
#17
Ainakin Passat B8:ssa takapenkin alla on pa-pumpun ohjainlaite, se made in Romania (wtf) joka kärähti sukulaisellani alle 60tkm. Meni silti riitalautakunnassa osan osalta korvaukseen, jtn. 150e piti kustantaa omasta kukkarosta.  :-[
#18
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.09.22 - klo:19:42
Kuten tässäkin, niin nuo eturoiskeläpät hakaavat maalipinnan puhki ja alkaa ruostumaan. Onko tästä kyse?
Se on pintaruostetta ja saa fiksattua kyllä helpolla itse.
Vai onko jo pelti jostain läpiruostunut 4 vuodessa?
Maalipinta kun jostain puhkeaa, esim tunkilla väärin nostaessa nostokohdista, niin ruostumaanhan se alkaa.
En jaksa uskoa, että kukaan noista korvaa mitään.

Tuo eturoiskeläpän taakse kertyvä paska on koko konsernin kirous. Joka kevät kannattaa kurkata, pestä ja tarvittaessa paikkamaalata nuo roiskeläpän iskemät.

Joo-o. Nuo tummat läikät ovat ruostuneet jo hyvän aikaa. Omassani laitoin kylkipeltiin heti uutena läpinäkyvät teippisoirot läppien alle.  9v. myöhemmin ei ole mutaa (juu, on pesty 2-3krt) eikä ruostettakaan. Tosin on metallivärinen. Onkos valkeassa muuten lakka värin päällä ?
#19
Aikamoinen kulutus, eihän vain jarruta laahanneet päällä ? Omassa vast. B7 farkussa menee tasamaalla 4,5l n. 105km/h mittarinopeudella. Tosin on 6-vaihteinenkin.

Niin ne tarkistuskohteet vielä kerran: ruosteet, luukut, etuloksujen kompostit, EGR (kas kummaa), mahd. virisofta, 2-massavauhtipyörä.

Sukulaisellani on samanlainen, ruostesuojattu ja -vapaa (on todettu) alle 200tkm rullannut. Kuluttaa 4-5l ajotavan ja nopeuden mukaan.
#20
En tiedä onko halvin, mutta osaava paja ainakin - lähipiirissä on 3 Passattia käynyt rempassa tuolla: Kamitec, Lohja. Kysäise.
#21
Passat B7 (11-14) / Vs: Soittimen vaihto
25.07.22 - klo:20:41
Alkuperäiset naviradiot RNS-310 tai RNS-510 menevät suoraan. GPS-irtoantenni laitetaan taakse ja pitäisi lähteä toimimaan. Antenni käketään jonnekin auton sisään etupäähän, jotta saa signaalin.
Jos haluaa mittaristoon keskinäyttöön tiedot eli opastuksen, se pitää ilmoittaa eli koodata VCDS laitteella. Karttapäivitys voi orkkiksessa olla vanha, joten se on hyvä tarkistaa.

Kiinan naveista ei ole kokemuksia. Yleensä ne vaativat adapterin väliin, jotta kaikki toimisi. 
#22
Auto on eri padalla eli allekirj. 1.6TDi - paremmin liikanimellä "Slowmotion" tunnettu, mutta tiistaina jakopään hihnan vaihto kilkkeineen plus vesipumppu - ja kaikki orkkis osilla, maksoin ei-merkkarilla Uudellamaalla 600e. Tämä K:lla alkava putiikki on erikoistunut konsernin autoihin ja osaa asiansa. En pidä hintaa per 9 vuotta ollenkaan pahana.  :)
#23
 VW-konsernin lataushybrideissä tulipaloriski â€" satatuhatta autoa korjaamolle, osa autoista Suomessa
KL 1.4.2022 14:09

Palovaara. Sadastatuhannesta korjauskampanjaan kuuluvasta autosta suurin osa on Volkswageneita.
Takaisinkutsuttavat autot ovat VW-, Audi-, Seat- ja Škoda-merkkisiä ladattavia hybridejä.

Volkswagen-konsernin valmistamia lataushybridejä kutsutaan tarkistettavaksi mahdollisen palovaaran vuoksi. Korjaamokäynnin vaativia autoja on myös Suomessa.  :-[

Valmistajan mukaan riskiryhmään kuuluu maailmanlaajuisesti yli satatuhatta autoa, kertoo uutistoimisto Reuters. Niistä noin 42 300 on Volkswagen-merkkisiä. Mallit ovat Passat, Golf, Tiguan ja Arteon. Audin osalta takaisinkutsu koskee 24 400:aa autoa, ja loput ovat Seateja ja Škodia.

VW-konsernin tiedottajan mukaan palovaara johtuu suurjänniteakun riittämättömästä eristyksestä.   :-X
#24
Lainaus käyttäjältä: Se toinen Mähönen - 18.01.22 - klo:14:53
No nyt on kurkistettu niin AdBlue-putki siellä on halki ja vaihtoon menee.

Soittelen Volkkarille maahantuojalle tästä aiheesta, ja tiedustelen että onko tosiaan niin, että se on heille OK että alle 100tkm ajettu auto ei kestä normaalia pakkaskeliä (n. -25 ollut kylmimmillään).

Mitä vastasivat ? Onko normaalia ?   Eihän nämä huonoja autoja ole, mutta vikatapauksissa artisti maksaa halpuutuksen ! :o :P  >:(
#25
Lainaus käyttäjältä: ehoglund - 12.02.22 - klo:18:58
Onkohan noiden kusiputkien virhevastuusta mitään ennakkotapauksia? Meni jo toinen 2 v 11 kk kestettyään. VW ilmoittaa, että pakkanen sen on halkaissut ja se on ulkoinen tekijä, jonka vuoksi ei korvata. 2 v varaosatakuu on heillä raja. Ei mene maalaisjärkeen, että pohjolaan tuodaan autoja, jotka ei kestä pakkasta. Koska kusiputkelle ei ole huolto- tai vaihto-ohjelmaa, niin kuluttajana olettaisin sen kestävän kuten muut vastaavat osat kuten vaikka polttoaineletku. Sellaisilla osilla virhevastuu yltää yleensä 4-6 v. Eli onko kukaan kuullut onko virhevastuuta ko. asiassa mittautettu kuluttajariitalautakunnassa tai peräti käräjillä?

Ihan suoraan tästä en osaa sanoa. Sukulaisellani hajosi B8 pasuunassa pa-pumpun ohjainlaite reilusti alle 100tkm. Riitalautakunnan linja käsittääkseni on, että auton sähkölaitteiden kestoikä on auton "elinikä", ts. aikaisemmat rikkoontumiset ovat (osaksi) suhteessa elinikään korvattavia. No, hänellä ei ONNEKSI ole SCR eli AdBlue disuka, mutta hän voitti riitalautakunnassa osan hinnan - eli työ n. 150â,¬ piti maksaa itse.

Tehtaan ja maahantuojan sekä tässä casessa myyjän vastaantulo on tunnetusti nihkeä. VAG ominaisuus eli suomeksi tyyppivika ei tahdo millään mennä virhevastuuseen eli goodwillin, koska tehdas ei tahdo tulla vastaan. Itse veisin tämän casen riitalautakuntaan dokkarien kanssa, ehdottomasti. Karppa voisi jatkaa tästäkin.  :-X

Jos auto myydään Suomeen, sen myös pitää olla täällä toimiva, muuten on piru merrassa.

Yhtä takuuvarmasti pysyn - ja sukulaisenikin - erossa VAG SCR disukoista. Muutaman vuoden päästä näitäkään tuskin enää nykyisellä myyntivolyymilla on paljonkaan tarjolla. Uusi auto kannattaa tämäntapaisten ongelmien vuoksi ottaa huoltosopparilla. Tai sitten etsiä alle jostain 20v. vanha Tojo, miel. ruosteeton yksilö vähillä km, ja ajaa se paaliin. VW laatu on laskenut Golf 4 / Passat B6 jälkeen sen verran paljon, ettei uudemman mallin hankinta juurikaan innosta. Kokemusta on 4 pasuunasta. Outoja vikoja, jotka omistaja maksaa.  :(
#26
Lainaus käyttäjältä: tet - 06.02.22 - klo:13:33
Tämä myytti kummittelee sitkeästi palstalla, korjataanpa saman tien. Myyjäliikkeellä on virhevastuu myymästään autosta rikkoutuneen osan odotettavissa olevan kestoiän ajan. Tuo usein kuultu 6 kk on virheolettama käytetyn auton kaupassa, eli puolen vuoden aikana ilmaantuvan vian oletetaan olleen autossa myyntihetkellä. Eli sen osalta toimitaan, kuin oltaisiin vielä neuvottelemassa kaupasta, ja vika olisi tiedossa. Itse virhevastuun pituuteen tuo 6 kk ei liity mitenkään, se on aina kunkin hajoavan osan/osakokonaisuuden nimellisen kestoiän ajan, ja vähenee lineaarisesti osan ikääntyessä. Uudelle osalle 100%, elinikänsä saavuttaneelle 0%, ja kaikki siltä väliltä osan todellisen iän ja saavutetun kestoiän suhteessa.

Kyllä, ja tarkennetaanpa vielä sen verran, että 6kk ostopäivästä vian ilmetessä näyttövelvollisuus on myyjällä, ts. vian oletetaan olleen jo kaupantekohetkellä. Ellei sitten ostaja ole käyttänyt tai hoitanut autoaan väärin, esim. ajanut vaikka punainen öljykannu on palanut, tai laittanut pataan väärää voiteluainetta. :(

Osallistuminen kuluihin menee sen oletetun käyttöiän mukaan lautakunnassa jos muut seikat ovat ok; esim. oletettu vaihdelaatikon käyttöikä on 300tkm, autolla on ajettu 150tkm ja se on huollettu ohjelman mukaisesti. Tällöin riitatapauksessa voi olettaa korvauksen menevän 50/50%.  :-[

Toinen asia on, jos ostat uuden auton - olet siis 1.omistaja ja se porsii ennenaikaisesti - ja se on huollettu oikein ja oikeaan aikaan - silloin voi myyjä ja/tai maahantuoja tulla enemmänkin goodwillinä vastaan etenkin selvissä tyyppivioissa (esim. TSi ketju tai kuuluisa DSG aski).   :-X

Näistä on jo sen verran kirjoiteltu, että säästän lukijat enemmältä (itselläni ei ole eikä tule kumpaakaan).

200-300tkm 10v. ajetuista autoista ei normaalisti kyllä autoliike tule vastaan, ja usein merkkiliike tuuppaa ne eteenpäin vain näitä myyville.
Toki jos on leimassa ja etupyörä napoineen irtoaa seuraavana päivänä, tai 150m päästä auto lakkaa kulkemasta (Jagge), niin se voi olla kaupan purun paikka - auto ei sovellu ajamiseen !  ;)

Osamaksuehdot kannattaa kysyä sieltä rahoituspuljusta (sitäkään ei tule omiin kulkineisiin otettua).
#27
Me ei olla täällä areenalla Tojo-tuntijoita, eikä varmaan kukaan ulkopuolinen tiedä, onko ko. Varis kolaroitu. Edelliset omistajat ehkä....

Mutta autoliikkeellä on 6kk virhevastuu myymistään autoista. Tosin yli 200tkm alkaa jo olla siinä, että meneekö joku vika luonnollisen kuluman piikkiin - vai saako jotain kymmenyksiä vastaantulona. Voi olla, että joutuu ongelmatapauksessa hakemaan riitalautakunnan päätöksen.

Karppa voisi jatkaa tästä, ei mulla muuta.  :P
#28
Auto ei siis vastaa tilattua = sovittua, ja silloin laittaa juristin hoitamaan asiaa rekkulan kautta. Kotivakuutuksen ehdot on hyvä tarkistaa. Helkaman touhu on ihan tuttua jo vm. 2001 Ocun kohdalla, rahat kyllä kelpaa mutta sitten ei enää toimi. Oli meikän 1. ja viimeinen ske*da.   >:(
#29
Pakko kompata... ostat 53kâ,¬ auton ja siitä puuttuu oleellisia lisävarusteita - saat kolme hunttia. Itse olisin jättänyt ske*dan liikkeeseen.  :(
On hyvä muistaa, että näyttö ratkaisee niin hulinalautakunnassa kuin käräjätuvassakin. Se, jolla on on dokkarit menestyy.  ::)
Voimia.
#30
Tämä on ns. Simply clever case. Ei saa autoja kuin ehkä -23, puolijohteiden hinnat nousevat ja uusia pitäisi ostaa kovaa vauhtia, jotta ilmastao pelastuisi.

Ratkaisuna ongelmaan - nostetaan hintaa  :P :-* !
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy