VAG-merkkien suosio hiipuu

Aloittaja VAGNeverAgain, 01.04.17 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Zego

Hinta-laatusuhde ei kovin hyvä ole ollut mutta ei se haittaa kun suurin osa ei seuraa mitä automaailmassa todella tapahtuu ja osa suhtautuu autovalmistajiin kuin uskontoon.  ;D

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Zego - 18.03.18 - klo:06:58
Hinta-laatusuhde ei kovin hyvä ole ollut mutta ei se haittaa kun suurin osa ei seuraa mitä automaailmassa todella tapahtuu ja osa suhtautuu autovalmistajiin kuin uskontoon.  ;D

Vaikea sanoa mikä se suhde on esim. miljoonan auton otannalla. Näistä nettiväännöistä kun tuota ei kovin hyvin selville saa. Omalla kolmen auton otannalla ei ole ollut valittamista hinta-laatusuhteessa. Ehkäpä vageja ostavat enää ne joilla on hyviä omakohtaisia kokemuksia, ja sitten ne ekaa vagia ostavat jotka eivät ole seuranneet keskustelua laatuongelmista? Paljon niitä ostajia kuitenkin näyttää olevan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Zego - 18.03.18 - klo:06:58
Hinta-laatusuhde ei kovin hyvä ole ollut mutta ei se haittaa kun suurin osa ei seuraa mitä automaailmassa todella tapahtuu ja osa suhtautuu autovalmistajiin kuin uskontoon.  ;D

Joo hinta-laatu suhde ei välttämättä ole hyvä mutta selkeästi parempi kuin muilla..

Täällä moni hehkuttaa idän ihmeitä eli tojotaa. Totuus kuitenkin on se, että ne ovat aika kamalia pelejä. Innovaatioissa tai ergonomiassa ovat valovuoden jäljessä saksalaisia..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.03.18 - klo:09:06
Kuten olen sanonnut, niin ihmiset ovat ihmeen tyhmiä!

Tuo varmasti pitää paikkansa. Miten se erityisesti liittyisi Volkswagen-konsernin autoihin on toinen juttu. Autoista intoileminen voitaneen usein (ei aina) sijoittaa tyhmyyden kategoriaan. Ruostuva peltilaatikkohan se vain on.

Merkkiuskovaisuudesta en tiedä. Isälläni oli Kupla, mutta siihen aikaan ei mulla ollut edes ajokorttia. Ahdas ja kylmä auto.  ;)

Koskaan en ole saman merkin/konsernin autoon vaihtanut, mutta Skoda/Seat/VW on kyllä jatkossakin harkinnassa. Onko se sitä "uskovaisuutta", addiktiota vai järkevää kokemusperäistä omien tarpeiden tiedostamista, jää muiden arvioitavaksi. Uskovainenhan ei tunne omaa tilaansa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

a4b8

Millä automerkillä tyhmästä ihmisestä tulee viisas?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

BMF

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 20.03.18 - klo:11:48
Millä automerkillä tyhmästä ihmisestä tulee viisas?

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Popo - 20.03.18 - klo:11:14
Tuo varmasti pitää paikkansa. Miten se erityisesti liittyisi Volkswagen-konsernin autoihin on toinen juttu. Autoista intoileminen voitaneen usein (ei aina) sijoittaa tyhmyyden kategoriaan. Ruostuva peltilaatikkohan se vain on.

Merkkiuskovaisuudesta en tiedä. Isälläni oli Kupla, mutta siihen aikaan ei mulla ollut edes ajokorttia. Ahdas ja kylmä auto.  ;)

Koskaan en ole saman merkin/konsernin autoon vaihtanut, mutta Skoda/Seat/VW on kyllä jatkossakin harkinnassa. Onko se sitä "uskovaisuutta", addiktiota vai järkevää kokemusperäistä omien tarpeiden tiedostamista, jää muiden arvioitavaksi. Uskovainenhan ei tunne omaa tilaansa...
OT: ihmiset ovat ... vai pitäisikö sanoa, että ihmisinä olemme? - Kannattanee se oma peili puhdistaa.

Onhan mielenkiintoista lukea, että uskovainen ei tunne omaa tilaansa, mutta ulkopuoliset (= muut) tietävät ja tuntevat sen.

Näissä autoasioissa(kin) mielipiteitä yritetään rakentaa mm. manipuloimalla ja trollaamalla. Suuri(n) osa kertoo asiaan ja ajankohtaan väkisin ympättyjä - "muilta kuultuja ja kaverin kertomia" - totuuksia.

Ja vuosia sitten tapahtuneet, kokonaisuuden kannalta usein promilleluokkaa olevat ongelmat nousevat pintaan tärkeimpinä, vaikka monta mallisarjaa on jo sen jälkeen paalattu.

Ylimieliset ja rehvakkaat "totuudet" voidaan jättää omaan arvoonsa; näitä vääntöjähän täällä esiintyy suhteellisen useinkin.

Usealta vänkääjältä puuttuu suhteellisuuden taju - ja lähimmäisen kunnioitus.


Golfkärry Mk 7.5

multsi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.03.18 - klo:12:32
Joo hinta-laatu suhde ei välttämättä ole hyvä mutta selkeästi parempi kuin muilla..

Täällä moni hehkuttaa idän ihmeitä eli tojotaa. Totuus kuitenkin on se, että ne ovat aika kamalia pelejä. Innovaatioissa tai ergonomiassa ovat valovuoden jäljessä saksalaisia..

höpöhöpö

Millä tavalla kamalia pelejä? Jos otetaan jokin mitattava ominaisuus kuten melu, kulutus, suorituskyky, jarrut, niin eipä niissä kyllä eroja ole.. Ajo-ominaisuuksissa erot ovat myös aika akateemisia luokkien sisällä loppupeleissä, olipa mikä tahansa vehje kyseessä. Missä suhteessa Toyota on innovaatioissa "valovuoden jäljessä"...? Se voi olla, että Saksalaiset on yleisesti mahdollista personoida varustepaketeilla monipuolisemmaksi ja ehkä ergononomisemmaksi, mutta kulimalleissa tämä ei kyllä tule ilmi.

Kuten aikaisemminkin olen täällä sanonut, niin joskus nämä väitteet ovat aivan absurdeja ja kuin suoraan 70-luvulta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.03.18 - klo:12:12
Vaikea sanoa mikä se (hintalaatu) suhde on esim. miljoonan auton otannalla. Näistä nettiväännöistä kun tuota ei kovin hyvin selville saa. Paljon niitä (VAG:n) ostajia kuitenkin näyttää olevan.

Ihmiset hakevat nykyään usein tietoa netistä. Autofoorumeiltakin haetaan tietoa ja näkemyksiä ostopäätöksiä silmälläpitäen. Kuinka luotettavaa tietoa esimerkiksi tätä foorumia lukeva voida saada, riippuu pitkälti esitetyn kysymyksen laadusta.

Totuudenmukaisinta informaatiota kysyjä saa silloin, kun kyse on jostain yksiselitteisestä ja helposti todennettavasta seikasta. "Saako Octavia Combin takaluukun auki kaukosäätimellä?", on kysymys, johon voidaan vastata ns. faktatiedolla. "Toimiiko Octavian adaptiivinen vakkari lumisateessa?" saattaa jo aiheuttaa tiettyä hajontaa vastauksissa. Olosuhteet vaihtelevat, autoissa ja kuljettajissa voi olla eroja, jne. Mutta tällaiseenkin kysymykseen saa todennäköisesti melko hyvin paikkansapitävän vastauksen.

Sen sijaan sellaiset kysymykset kuin "Kestääkö DSG?", "Uskaltaako ostaa käytetyn auton, jossa on tsi-moottori?" jne, ovat kysyjän kannalta melko toivottomia. Tämä johtuu siitä, että tällaisten asioiden suhteen autofoorumeilta on saatavissa oikeastaan 99 prosenttisesti vain mielipiteitä. Ne toki esitetään usein selkeästi, varmoin äänenpainoin ja ehdottomasti. Ongelmana on vain se, että ne eivät juuri koskaan perustu mihinkään muuhun kuin omakohtaiseen kokemukseen, eikä aina siihenkään. "Mulla porsi DSG, kun olin ajanut X kilometriä". "Ite oon ajanut Y kilometriä, ja hyvin pelittää". "Kaverin vaimolta hajosi moottori, kun oli ajanut Y kilometriä. "Duunikaveri on ajanut X kilometriä ilman mitään häikkää" jne., jne. Omilla kokemuksille on tietysti arvonsa, eikä niiden todenperäisyyttä kukaan kiistäkään. Ongelma siinä, että otannat jäävät johtopäätösten vetämisen kannalta aivan liian pieniksi. Kaiken lisäksi kommentit menevät lähestulkoon aina ristiin: löytyy esimerkkejä sekä hyvästä että huonosta laadusta.

Autoista löytyy toki erilaisia luotettavuus- ja katsastustilastoja, mutta niidenkin informaatio on usein ristiriitaista vaihdellen viranomaisen ja/tai kansallisuuden suhteen. Lisäksi näihin tilastoihin viitataan keskusteluissa hyvin harvoin. Laatu- ja kestävyys -debattia käydäänkin hyvin pitkälti "Minä tiiän" -argumenteilla.

Suuret kuluttajamassat voivat käyttäytyä epärationaalisesti, ja siksi niiden perusteella täytyykin vain varoen tehdä johtopäätöksiä. Toisaalta jokin merkitys kuluttajienkin käyttäytymiselle on mielestäni annettava. Varsinkin silloin, kun se on pitkään jatkunut tietynsuuntaisena.

Eräät VAG:n merkit ja mallit ovat jo vuosikausia keikkuneet myydyimpien autojen listojen kärjessä Suomessa, eikä myynti ole sujunut huonosti muuallakaan. Mielestäni tätä ei voi selittää pelkästään sillä, että juuri VAG:ta myytäisiin paljon liisareiksi (lähde?), tai että juuri VAG:n ostajat vaihtaisivat auton heti takuuajan umpeuduttua (lähde?) Itse uskon, että VAG:kin ostajien joukossa on paljon "ihan tavallisia" autoilijoita, jotka pitävät autoaan pidempään kuin kaksi vuotta. Jos VAG:n laatu todella olisi niin huonoa, kuin täällä usein väitetään, niin eikö tämän jo vähitellen pitäisi alkaa näkyä myyntilastoissakin?

En voi sille mitään, mutta mielestäni VAG-kritiikin ja VAG-myynnin välillä on jo pitkään ollut selvä ristiriita. Mistä oikein on kyse? Itse en oikein jaksa uskoa siihen, että keskimääräinen autonostaja olisi tyhmempi kuin keskimääräinen VAG-areenan keskustelija. Todennäköisin selitys lienee se, että VAG-autot eivät todellisuudessa ole niin huonoja, kuin täällä aina silloin tällöin esitetään. Vikoja ja puutteita niissä kyllä on, ja toinen selitys voikin olla se, että vikoineen ja puutteineenkin ihmiset arvioivat ne paremmiksi kuin kilpailevat merkit. Tälle puolestaan on se luonnollinen selitys, että myös muissa merkeissä on vikoja puutteita.


Popo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 20.03.18 - klo:11:59
OT: ihmiset ovat ... vai pitäisikö sanoa, että ihmisinä olemme? - Kannattanee se oma peili puhdistaa.

Onhan mielenkiintoista lukea, että uskovainen ei tunne omaa tilaansa, mutta ulkopuoliset (= muut) tietävät ja tuntevat sen.

Näissä autoasioissa(kin) mielipiteitä yritetään rakentaa mm. manipuloimalla ja trollaamalla. Suuri(n) osa kertoo asiaan ja ajankohtaan väkisin ympättyjä - "muilta kuultuja ja kaverin kertomia" - totuuksia.

Ja vuosia sitten tapahtuneet, kokonaisuuden kannalta usein promilleluokkaa olevat ongelmat nousevat pintaan tärkeimpinä, vaikka monta mallisarjaa on jo sen jälkeen paalattu.

Ylimieliset ja rehvakkaat "totuudet" voidaan jättää omaan arvoonsa; näitä vääntöjähän täällä esiintyy suhteellisen useinkin.

Usealta vänkääjältä puuttuu suhteellisuuden taju - ja lähimmäisen kunnioitus.

Minulta jäi ilmeisesti muutama hymiö pois, kun meni näin vakavaksi. Karppa tosin lienee tosissaan suurimman osan palsta-ajasta.

Internet oli lupaus jostain paremmasta, mutta jätkät pilas. Nyt kaikki essonbaarin sulkeutuneet yksilötkin voivat muistuttaa omalla viisisenttisellään, mikä on sitä "faktaa" ja mikä kädettömien merkkiuskovaisten huuhaata. Tähän perään hymiö.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Matson757

Lainaus käyttäjältä: multsi - 20.03.18 - klo:12:32
Millä tavalla kamalia pelejä? Jos otetaan jokin mitattava ominaisuus kuten melu, kulutus, suorituskyky, jarrut, niin eipä niissä kyllä eroja ole.. Ajo-ominaisuuksissa erot ovat myös aika akateemisia luokkien sisällä loppupeleissä, olipa mikä tahansa vehje kyseessä. Missä suhteessa Toyota on innovaatioissa "valovuoden jäljessä"...? Se voi olla, että Saksalaiset on yleisesti mahdollista personoida varustepaketeilla monipuolisemmaksi ja ehkä ergononomisemmaksi, mutta kulimalleissa tämä ei kyllä tule ilmi.

Ei Toyotat huonoja ole, mutta suunnittelufilosofia ja kohderyhmä on täysin eri mitä esimerkiksi saksalaisilla premium -merkeillä. Jos etsisin mukavaa ja suorituskykyistä autoa vaikkapa autobahn-ajoon valinta olisi varmasti jokin muu kuin Toyota. Toisaalta kainuulaiselle metsäkoneyrittäjälle nelivetoinen Hilux lienee lähellä ideaaliratkaisua. Kaupunkikäytössä lyhyessä ajossa Toyotan hybridit ovat aika lailla lyömättömiä.

Ergonomia on osittain mielipide-asiakin, mutta allekirjoittaneella japanilaiset rajaa tehokkaasti pois pitkäajalkaisena etu-taka ja ylä-ala -suunnissa säädettävän reisituen puute. Toyotissa ratin pituussäätö on vajaavainen, selkänojassa ristiseläntuen puute aiheuttaa selkäkipuja jo yli puolen tunnin matkoilla, osa säädöistä on portaallisia (tämä kyllä pätee myös Bemareiden vakiopenkkeihin). Osalle kuskeista esimerkiksi BMW E39:n kaltainen jäykkä ja tunnokas ohjaus voi olla jopa hankala, joten keskivertokuljettaja tuskin kiinnittää sähkötehosteiseen, tunnottomaan ja kevyeen ohjaukseen kovinkaan paljoa negatiivista huomiota.

Viestistäni paistaa varmasti läpi mielipiteeni Toyotien joistakin ominaisuuksista, mutta on ymmärrettävää, miksi monet niihin päätyvät. Oma juttunsa olisi tietty kapeakatseiset merkkiuskovaiset ihan valmistusmaasta riippumatta.

-karppa-

Minusta kertoo vain yhden faktan, kun kaikkien huijausten ja surullisten TSI/DSG ongelmien jälkeenkään ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Autot ostetaan tunteella ei faktan tai järkiperustein!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

#193
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:13:35
Minusta kertoo vain yhden faktan, kun kaikkien huijausten ja surullisten TSI/DSG ongelmien jälkeenkään ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Autot ostetaan tunteella ei faktan tai järkiperustein!

Tunnetta on varmasti auton ostamisessa (ja liikenteessä) mukana, se on selvä. Toisaalta en oikein jaksa uskoa, että Suomessa kovin "kuumina" autokaupoilla käytäisiin. Epäilen, että suomalaiset noin ylipäätään, yleiseltä elämänasenteeltaan, ovat kohtalaisen rationaalista porukkaa. Ja vaikka tunteita mukana olisikin, niin kyllähän erilaiset ongelmat tuotteissa tätä tunnekuohua varmasti vaimentavat. TSI/DSG-ongelmat ovat tässä suhteessa kuitenkin vähän hankalasti arvioitava juttu, koska niiden osalta kyse on menneestä ajasta. Tällä hetkellä autokaupoilla käyvillä ei välttämättä ole mitään tietoa vuosien takaisesta DSGâ€"TSI -uutisoinneista, jolloin tämä kysymys jää kokonaan vaille vaikutusta. Mielenkiintoista olisikin tietää, miten DSG/TSI -kirjoittelu vaikutti silloin, kun asia vielä oli ajankohtainen. Putosiko VAG:n myynti Suomessa ja kuinka paljon? Kuinka monia suomalaisia DSG/TSI -jupakka henkilökohtaisesti kosketti? "Suuri DSG/TSI -skandaali" vaikkapa Kiinassa ei välttämättä vielä kauhean paljon suomalaisten kuluttajien käytökseen vaikuta, jos Suomessa ja muissa pohjoismaissa mennään suurin piirtein sanoin kuin ennenkin.

Mitä sitten tulee noihin päästöhuijauksiin, niin nekin ovat saattaneet jäädä suomalaiselle "autokansalle" kohtalaisen etäiseksi asiaksi. Eikä vähiten siksi, että päästöhuijauksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta auton laatuun, kestävyyteen ja sen käytettävyyteen. On tietysti ikävä asia, jos oma "kulkine" saastuttaakin enemmän kuin myyjä/kauppias on ilmoittanut, mutta jos kesälomamatka ko. ajoneuvolla sujuu täsmälleen samoin kuin ennenkin, niin kovin mullistavana asiaa ei välttämättä koeta. Varsinkin, kun näyttää hieman siltä, että muillakaan valmistajilla ei välttämättä ole aivan puhtaita kaasuja putkissaan.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:13:35
Minusta kertoo vain yhden faktan, kun kaikkien huijausten ja surullisten TSI/DSG ongelmien jälkeenkään ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Autot ostetaan tunteella ei faktan tai järkiperustein!

Todella ihmettelen, jos itselle kalliiksi tulleen TSI/DSG-rempan jälkeen "ihmiset eivät äänestä jaloillaan". Minulla ainakin menisi todella tunteisiin, jos auto on rikki ja faktojen perusteella syynä huono tekniikka, mutta artisti itse vastuussa. Se olisi viimeinen auto sitä merkkiä/tekniikkaa.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

kylpykuula

Itse luovuin Seatin dieselistä hyvin pian päästökorjausten ym jälkeen. Ehkä isoin vaikutus oli dieseleiden maine ja mahdolliset tulevat ongelmat. Autona Exeo oli mitä hiljaisin ja mukavin ajaa, mutta pelkona oli tulevat huollot, kun 200000km alkoi lähestyä sekä jakopään remppa. Kokemusta töiden kautta myös kahdesta vw:n Caddyn dieseleistä ja ongelmat olleet yleensä hyvin kalliita.

Mutta kaiken kaikkiaan näillä foorumeilla kannattaa muistaa, että harvempi kirjoittaa autostaan tänne, että "jes mun auto toimii". Myös huomioitava varmastikin se, että dieselit on oletettavasti vikaherkempiä(merkistä riippumatta) puhdistus ja polttoainelaitteiden takia.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Popo - 20.03.18 - klo:14:16
Todella ihmettelen, jos itselle kalliiksi tulleen TSI/DSG-rempan jälkeen "ihmiset eivät äänestä jaloillaan". Minulla ainakin menisi todella tunteisiin, jos auto on rikki ja faktojen perusteella syynä huono tekniikka, mutta artisti itse vastuussa. Se olisi viimeinen auto sitä merkkiä/tekniikkaa.

Mutta kun kaikki merkit ainakin Suomessa viittaavat siihen, että ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Mistä tämä johtuu? En millään jaksa uskoa siihen, että suomalaiset olisivat jonkinlaisia masokisteja, jotka vuodesta toiseen tunnekuohun vallassa ostavat VAG-merkkejä, vaikka kalliit TSI/DSG-rempat verottavat kukkaroa. Itse en keksi tähän oikein muuta selitystä kuin sen, että 1) näiden kalliiden remppojen uhreja on sittenkin melko vähän 2) näitä uhreja löytyy myös muiden merkkien omistajien joukosta.

Popo

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.18 - klo:14:30
Mutta kun kaikki merkit ainakin Suomessa viittaavat siihen, että ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Mistä tämä johtuu? En millään jaksa uskoa siihen, että suomalaiset olisivat jonkinlaisia masokisteja, jotka vuodesta toiseen tunnekuohun vallassa ostavat VAG-merkkejä, vaikka kalliit TSI/DSG-rempat verottavat kukkaroa. Itse en keksi tähän oikein muuta selitystä kuin sen, että 1) näiden kalliiden remppojen uhreja on sittenkin melko vähän 2) näitä uhreja löytyy myös muiden merkkien omistajien joukosta.

Olen täsmälleen samaa mieltä selityksistä 1) ja 2).

Ei kaikkia voi huijata kaiken aikaa. Jos yhtä ehkä jopa kerran kiellon päälle...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

a4b8

Ainakin joissain tapauksissa kannattaisi ilmaisu "ihmiset" muuttaa muotoon "me"
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.18 - klo:14:15
Tunnetta on varmasti auton ostamisessa (ja liikenteessä) mukana, se on selvä. Toisaalta en oikein jaksa uskoa, että Suomessa kovin "kuumina" autokaupoilla käytäisiin. Epäilen, että suomalaiset noin ylipäätään, yleiseltä elämänasenteeltaan, ovat kohtalaisen rationaalista porukkaa. Ja vaikka tunteita mukana olisikin, niin kyllähän erilaiset ongelmat tuotteissa tätä tunnekuohua varmasti vaimentavat. TSI/DSG-ongelmat ovat tässä suhteessa kuitenkin vähän hankalasti arvioitava juttu, koska niiden osalta kyse on menneestä ajasta. Tällä hetkellä autokaupoilla käyvillä ei välttämättä ole mitään tietoa vuosien takaisesta DSGâ€"TSI -uutisoinneista, jolloin tämä kysymys jää kokonaan vaille vaikutusta. Mielenkiintoista olisikin tietää, miten DSG/TSI -kirjoittelu vaikutti silloin, kun asia vielä oli ajankohtainen. Putosiko VAG:n myynti Suomessa ja kuinka paljon? Kuinka monia suomalaisia DSG/TSI -jupakka henkilökohtaisesti kosketti? "Suuri DSG/TSI -skandaali" vaikkapa Kiinassa ei välttämättä vielä kauhean paljon suomalaisten kuluttajien käytökseen vaikuta, jos Suomessa ja muissa pohjoismaissa mennään suurin piirtein sanoin kuin ennenkin.

Mitä sitten tulee noihin päästöhuijauksiin, niin nekin ovat saattaneet jäädä suomalaiselle "autokansalle" kohtalaisen etäiseksi asiaksi. Eikä vähiten siksi, että päästöhuijauksella ei välttämättä ole mitään vaikutusta auton laatuun, kestävyyteen ja sen käytettävyyteen. On tietysti ikävä asia, jos oma "kulkine" saastuttaakin enemmän kuin myyjä/kauppias on ilmoittanut, mutta jos kesälomamatka ko. ajoneuvolla sujuu täsmälleen samoin kuin ennenkin, niin kovin mullistavana asiaa ei välttämättä koeta. Varsinkin, kun näyttää hieman siltä, että muillakaan valmistajilla ei välttämättä ole aivan puhtaita kaasuja putkissaan.

Olen Mattinen hieman pettynyt sinuun, koska muuten yleensä olet hyvin analysoiva kirjoittaja, mutta et edes poiminut minun tekstistäni olennaista eli sitä, että ostaminen ja VARSINKIN auton ostaminen perustuu nimenomaan tunteisiin ei järkeen. Muuten aika moni ajaisia esimerkiksi dacialla.

Tarkoituksella otin tuon päätöhuijauksen esille, koska se on koskettanut aika useaa ihmistä täälläkin foorumilla. Sinänsä kornia ettei kukaan ole oikeasti penkittänyt autoansa ennen ja jälkeen, kun taas ongelmat myönnetään ihan marmorihuollossa.

Mutta kuten totesin ihmiset ovat tyhmiä ja perustelen sen vain tuolla, että kun tunteella ostetaan, niin sitä saa mitä tilaa. Ja kyllä ajan itsekkin vag-konsernin autolla tai oikeastaan sen konsernin autoilla olen suurimman osan kilometreistä ajanut. Eikä niissä ole mitään vikaa, kun toimivat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:17:22
Tarkoituksella otin tuon päätöhuijauksen esille, koska se on koskettanut aika useaa ihmistä täälläkin foorumilla. Sinänsä kornia ettei kukaan ole oikeasti penkittänyt autoansa ennen ja jälkeen, kun taas ongelmat myönnetään ihan marmorihuollossa.

Mutta kuten totesin ihmiset ovat tyhmiä ja perustelen sen vain tuolla, että kun tunteella ostetaan, niin sitä saa mitä tilaa. Ja kyllä ajan itsekkin vag-konsernin autolla tai oikeastaan sen konsernin autoilla olen suurimman osan kilometreistä ajanut. Eikä niissä ole mitään vikaa, kun toimivat!
No, on nyt luettu useampaankin kertaan, että ihmiset ovat tyhmiä. Mutta on hyvä, että yksi ei kuulu tyhmiin ja saamme viisaan valistusta, mm. että auto olisi pitänyt penkittää.  Mitähän tämä pönkittää?  ::)

Ps. "Hienoa" kieltä ja tekstiä - viisaalta.  :(  Huh,  ...
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 20.03.18 - klo:18:42
No, on nyt luettu useampaankin kertaan, että ihmiset ovat tyhmiä. Mutta on hyvä, että yksi ei kuulu tyhmiin ja saamme viisaan valistusta, mm. että auto olisi pitänyt penkittää.  Mitähän tämä pönkittää?  ::)

Ps. "Hienoa" kieltä ja tekstiä - viisaalta.  :(  Huh,  ...

Hyvä esimerkki, että totuus sattuu.

Kyllä minua kiinnostaisi, jos joku huijauspäivitys ajettaisi muuttuuko auto oikeasti. Ei tarvinnut tehdä, kun autoani ei tarvitse huijauspäivittää, jos en itse halua. Tämä ratkaisi sen asian miksi valitsin vielä vag-konsernin auton, vaikka siinä onkin ns. huijausmoottori.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:17:22
Olen Mattinen hieman pettynyt sinuun, koska muuten yleensä olet hyvin analysoiva kirjoittaja, mutta et edes poiminut minun tekstistäni olennaista eli sitä, että ostaminen ja VARSINKIN auton ostaminen perustuu nimenomaan tunteisiin ei järkeen. Muuten aika moni ajaisia esimerkiksi dacialla.

Tarkoituksella otin tuon päätöhuijauksen esille, koska se on koskettanut aika useaa ihmistä täälläkin foorumilla. Sinänsä kornia ettei kukaan ole oikeasti penkittänyt autoansa ennen ja jälkeen, kun taas ongelmat myönnetään ihan marmorihuollossa.

Täytyy peesata Mattista. Suurinta osaa ei varmasti kiinnosta pätkääkään penkitellä autoa päästöpätsien jälkeen, jos sillä pääsee pitkälti samalla kulutuksella ja menohaluilla paikasta toiseen. Muutenkaan nillityskynnys ei kasva, jos nykyiset ketjuongelmien tai EGR-tilanteiden vastaantulot on hyviä - siinähän voi jäädä jopa turvallinen fiilis, että avot kun VV-Auto näinkin hyvin pitää asiakkaistaan huolen.

Ja vaikka DSGt yms muut tilanteet saavat aika paljonkin tilaa tällä foorumilla, veikkaan että hiljaista massaa löytyy reippaasti kenellä ei ole isoja tilanteita konsernin autonsa kanssa tai vaan taso mitä odotetaan on kevyempi (esim Skodan maalipinta). Sama itselläkin, pihassa on konsernin auto numero 12 ja muita merkkejä on ollut ajossa yhteensä 5. Yhdessäkään ei ole ollut mitään isompaa tilannetta, kerran jääty Ventolla tielle (200tkm+ ajettuna kun taisi hörpätä tankin pohjat) ja vastaavasti kerran ei-konsernipelillä.

Mutta kun ei tiedä ja ymmärrä paremmasta niin mikäs tässä pysyä samassa merkissä/konsernissa ihan sama onko DSG tai TSI yms huonossa maineessa vai ei ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ile - 21.03.18 - klo:00:25
Muutenkaan nillityskynnys ei kasva, jos nykyiset ketjuongelmien tai EGR-tilanteiden vastaantulot on hyviä - siinähän voi jäädä jopa turvallinen fiilis, että avot kun VV-Auto näinkin hyvin pitää asiakkaistaan huolen.

Tämä oli varmaan sarkasmia?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Arttu

En viitsisi lähteä penkittämään autoa, jos se muuten hyvin toimii. Muutamalla hevosvoimalla sinne tai tänne ei ole merkitystä. Harvoinhan noita autojen maksimitehoja edes käytetään.

Vag-autojen suosion menetyksestä en osaa sanoa muuten kuin omasta näkökulmastani. Perheessämme on ollut neljä Skodaa. Tällä hetkellä käytössä on Fabia vm.-11 (ajettu 70t.) ja Octavia vm. -18 (vasta sisäänajettu). Kahdella edellisellä Octavialla ajoimme 4-5 vuotta ja mittareissa oli n. 85-90 tuhatta pois vaihdettaessa. Fabiaan on huoltojen lisäksi vaihdettu vesipumppu ja takaiskarit. Ensimmäiseen Ocuun vaihdettiin lämmityslaitteen puhallin (siinä maahantuoja tuli hyvin vastaan). Toiseen Octaviaan ei takuun jälkeen tarvinnut korjata mitään. Ainoastaan ulkopeilien kääntö alkoi jumittamaan, mutta ratkaisin asian sillä, että en käyttänyt koko ominaisuutta viimeiseen vuoteen. Olisihan sen toki voinut korjatakin, mutta unohtui koko asia.

Jos isompia ongelmia ilmaantuisi, eikä maahantuojan vastaantulo tyydyttäisi, vaikuttaisi se toki mielikuvaani. Näiden kokemusten pohjalta ei minulla kuitenkaan ollut mitään syytä miksi en olisi vaihtanut uuteen Skodaan. Skoda on kokemukseni mukaan luotettava auto, jonka hinta/laatusuhde on tavalliselle pulliaiselle hyvä. Jos lompakko olisi paremmassa kunnossa, saattaisin ajella VW:llä. 
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Enhancer

Suosion hiipumisesta en pysty olemaan samaa mieltä, ja tätä tukee myös myyntitilastot sekä omat havainnot tien päältä.

Tuo on mielenkiintoinen näkemys, että VW:llä ajaminen vaatisi kunnossa olevaa lompakkoa Skodaan verrattuna. Skoda on paikoin kalliimpi ja paremmin varusteltu kuin VW, esimerkkinä vaikkapa farmari-Golf ja farmari Octavia. Vastaavia havaintoja myös Karoq / T-Roc -osastolta.

Octavia on paremmin äänieristetty (puhun molempien FL-malleista) ja esimerkiksi sähkötoimista takaluukkua ei saa edes rahalla Golfiin. Toisaalta esim. digimittaristo on Highline-Golfissa vakiona ja ei vielä Suomessa saatavissa Octaviaan ollenkaan.

Muistetaan kuitenkin se, ettei konsernin merkkien ole tarkoitus kilpailla keskenään, vaan vallata markkinaa rinnakkain.

Kevennykseksi vielä pieni videokatsaus uudenkarheaan Corollaan, jokainen voi tuosta tehdä omat johtopäätöksensä rallienglannin saattelemana. Itselläni käsi peitti naaman viimeistään siinä vaiheessa kun näin tuon 80-luvun Corollasta tutun kellon kojelaudassa.

https://youtu.be/J-qE6DIl5EI ja tuosta voi tutustua nykyaikaisen moottorin ja vaihteiston saumattomaan yhteispeliin sekä äänieristykseen https://youtu.be/YPFfv9G1zWw
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Peeveli

En usko tippaakaan sitä, että vagien suosio hiipuisi. Sen sijaan uskon, että niiden suosio vaan kasvaa. Miksi? No, syitä on monia. Tässä muutamia:

*Laaja mallistokirjo ja myös merkkikirjo. Löytyy autoa ja mallia niin cityakaateemiselle älykölle, duunarille, eläkeläispaapalle kuin sievälle kotirouvallekin. Ja kaikkea siltä väliltä. Väitän että muilla valmistajilla ei vastaavaa laajuutta löydy.

* Huippuluokan ergonomia, sisätilojen ja hallintalaitteiden selkeys ja loogisuus. Ajoasento löytyy taatusti niin Masa Niemelle (Pätkä) kuin Juha Miedolle. Nappulat ja viikset toimivat selkeästi ja nippelit ovat oletetuilla paikoillaan. Kojelaudat ovat yleensä rauhallisen muotoisia ja selkeitä, ja muukin sisustus ns. aikaa kestävä materiaaleiltaan ja lookiltaan.

*Vähäruokaiset ja luokissaan suorituskykyiset moottorit ja dsg-lootat. Vaikka koneita ja lootia mollataan, kansakuntamme -kuten muukin maailma- ostaa niitä ja yhä vaan enemmän. Jo pienimmät tsi-ja tdi-koneet tarjoavat muikean kulkevuuden ja menevät lähes hajulla. Pistetään rinnakkain vaikkapa 1,2 tsi/1,0tsi-vagi ja joku kymmeniä heppoja tehokkaampi aasialainen: vagi menee menojaan oikeassa suorituskyvyssä vinguttamatta (turbokoneen vääntö ja nopeavaihtoinen dsg). Niin se vaan on. Toisessa päässä vagilla on tarjolla aika järkihinnoin myös kulkevia pelejä, kuten Leon Cupraa ja Golf GTI:itä/R:ää, ja toki kalliimmissa luokissa vaikkapa Audin tehomallit. Ne ovat kulkevammissa luokissa tavallaan aika yksin: kunnollisia vastapelureita ei ole (on aivan turhaa mesota vaikkapa että kyllä löytyy vaikkapa joku Pösö 308 GTI tai Astra turbo jne) mutta kun ne eivät vaan pääse ominaisuuksiltaan samalle tasolle.

*Aikaa kestävä korimuotoilu ja melkoisen hyvä korroosionesto. Vielä hyvin pidetty kiiltävä kymmenvuotias Golf tai Audi näyttää ok:lta eikä liian vanhalta. Myös sisustus ei vanhene muodoiltaan hetkessä. Alustat on suojattu hyvin, toki maalivikoja voi esiintyä vaan niitä taitaa olla kaikilla merkeillä.

*Laaja myynti-ja huoltoverkosto. Tärkeä asia monille. Palvelusta voidaan olla montaa mieltä, mutta oma aiempi vag-kokemus oli sellainen että vaatimalla takuuvikoja korjattiin mutta koskaan ei saanut esimerkiksi veloituksetonta sijaisautoa siksi aikaa -asia joka monilla muilla merkeillä on ns. itsestäänselvyys. Mutta palvelutaso riittänee suurelle osalle, ja käsittääkseni työsuhdekuski saa aina sijaisauton korjausten/huoltojen ajaksi, ja myös huolenpitosopparin omaava.

*Eurooppalaisuus ja saksalaisuus. Tämä on 2010-luvulla meillä yksi merkittävä peruste monelle. Tuntuu että merkitys on kasvanut aiemmasta. Vielä 80-90-luvulla japanilaisuus oli vahva peruste myös, mutta nyt saksalaisuus ja eurooppalaisuus menee edelle -liekö myös EU:n vaikutusta mene ja tiedä.

*Perushyvä ajettavuus. Oma kokemus vageista on tällainen, paitsi Audi A3 sedan 1,4 etuveto osoittautui epävakaaksi etenkin Nokian talvikitkarenkain. Muut ovat olleet perushyviä ajaa. Koeajoilla joku Golf GTI oli jo aika maukas vehje etuvedoksi, samoin etulukollinen Leon Cupra.

Noista edellä mainituista syistä vagien jälleenmyyntiarvo on hyvä tai erinomainen, merkistä ja mallista riippuen. Huonoja ei taida juuri olla. Ne eivät vaihtoautohalleissa pitkään notku vaikka Seatia lukuun ottamatta takuukin on vain se 2 vuotta. Tuttava on aina ajanut saksalaistaustaisilla merkeillä. Volkkarien jälkeen menossa jo kolmas Octavia. Ja kyllä, aina tsi ja dsg7-kuivamalli. Väliraha 2,5-vuotiaana aina pikkiriikkinen, selviää siis vähin kuluin. Vaihtari on ollut jo käytännössä etukäteen myyty kun saa tehdastilatun uuden alle. Nolla vikaa ollut yhteensä eli ei mitään.

Itse en nyt aja vagilla, mutta en sano koskaan ei koskaan. Mallisto on laaja ja aika usein tulee mielenkiintoisia uutuuksia. Ja ne hyvät perusominaisuudet ovat aika houkuttelevia kieltämättä. Joku alitajuinen pelko sitä tsi-dsg-tekniikkaa kohtaan nykyisin on kiitos foorumeiden ja median, mutta tunnepuoli taas koettaa aina saada aivot deletoimaan tuollaiset ajatukset. :D

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.03.18 - klo:06:30
Tämä oli varmaan sarkasmia?

Noinhan se vaan menee. Kaikille auto ei ole pyhä lehmä eikä asia kiinnosta sen enempää. Sitten kun tulee joku kalliimpi vika ja huoltoneuvoja ilmoittaa, että saat valmistajan/maahantuojan armeliaisuudesta vastaantulon ja maksettaa jää enää helvetin paljon sijaan sika paljon niin kyllähän siinä tietämätön voi kokea saavansa jotain positiivista.

Ja mitä tulee VAG-konsernin tuotteisiin, niin jos uusi sellainen laitetaan viivalle muiden merkkien vastaavien tuotteiden kanssa, niin ymmärrän hyvin miksi ne menestyvät. Itse en ymmärrä sitä nillitystä testivoitoista ja syytöksistä ostetuista tuloksista. Konsernin tuotteet kun vaan ovat todella kilpailukykyisiä tuotteita. Silloin kun toimivat.

Itsellä on nyt 3C Passat ja olen miettinyt vaihtamista tuoreempaan. Melkoisen vaikeeta löytää konsernin ulkopuolelta kilpailukykyinen vaihtoehto. Pitää joko tinkiä joistain ominaisuuksista tai sitten ottaa luotettavuusriski.

jalkkis

Peeveli kirjoitti mun pointit auki!


BMF

Sopii tänne ketjuun hyvin tämä myynti-ilmoitus (huom. lue ilmoituksen lisätiedot).  ;D

https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/9507705

Meinasi aamukahvit lennellä rinnuksille kun tätä luki.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy