VAG-merkkien suosio hiipuu

Aloittaja VAGNeverAgain, 01.04.17 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

vwmies

Moni konsernin autolla ajava menee henkisesti rikki näiden "ominaisuuksien" kanssa ja saa trauman; silti jotkut ajavat vielä näitä myyvään liikkeeseen ja tilaavat uuden tai ostavat vaihturihallista aina niin luotettavan tuoreemman kulkupelin. Selvää masokismia. Ja ehkä jtn muutakin. :o  ;)
Yritetään pärjätä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.01.18 - klo:21:40
Karkeasti ottaen pehmeästi toimivaan automaattiin pääsee käsiksi Bemarin korista riippuen seuraavasti:
1er 30 kâ,¬
3er 40 kâ,¬
5er 50 kâ,¬

Kiitoksia. Jos lähdetään siitä, että edellä mainitun Passatin hinta pyörii tuolla 40 000 euron kieppeillä, niin silloin "pehmeästi toimivaa automaattia" haluava voi harkita Passatin sijasta esimerkiksi 3-sarjan bemaria. Tässä vertailussa täytyy sitten itsekunkin pohtia, mitä asioita haluaa autossaan painottaa.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.01.18 - klo:21:40
Premiumeiden hinnoittelu kuuluukin olla jotain muuta kuin kansanautojen, eikä se nyt isommin kuulu  keskusteluun vaihteistojen eroista.

Se, kuinka isosti joku asia liittyy johonkin toiseen asiaan keskustelussa, on tietysti seikka, jonka jokainen arvioi tahollaan. Voidaan esimerkiksi ajatella, että pehmeästi toimiva "laatikko" on yksi osa ns. premiumin hinnanmuodostusta. Toisaalta ei-premium saattaa tarjota vastikkeeksi jotain muuta, esimerkiksi tilaa. Minua kiinnosti tässä yhteydessä se, kuinka paljon (tai mistä) kansanauton nykivästä DSG-vaihtoistosta eroon haluava joutuu mahdollisesti tinkimään, jos hän ottaa tilalle (samanhintaisen) premiumin ja sen pehmeästi toimivan vaihteiston.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 11.01.18 - klo:13:32
Ai-ai-jai sentään! Tämä on aivan väärä lähtökohta. Homma juju on tietysti siinä, ettei pidä alentua ajamaan "kansanautolla", kun tarjolla on pehmeästi vaihtavia todellisia premiumeja. No entäs jos ei halua tai kykene maksaa 60 000 + euroa mersusta tai bmw:stä? Ei hätää, sillä ratkaisu on käytetty auto! Pitää vain odottaa, kunnes 60 000 euron mersun tai bemarin hinta on lähempänä kansanautoluokkaa, ja sitten lyödä kaupat lukkoon. Tämän jälkeen voikin sitten lähteä härnäämään niitä, jotka vielä kiusaavat itseään kansanautoilla  :D

Kolme-neljä vuotta, niin hinnasta häipynyt puolet ja maksaa saman verran, kuin pirkkaskoda  ;D. Ollaan asian ytimessä.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.01.18 - klo:15:59
Ota vaikka Mersun 9-vaihteinen, ZF:n viimeisin 8-vaihteinen ja vaikka FORD/GM 10-vaihteinen verrokiksi DSG:lle, niin ole kyllä aika yksin mielipiteinesi, jos saat DSG:n nykimään noita vähemmän. Sähkömoottorin jatkona DSG:kin toimii jo melko sivistyneesti, mutta polttomoottorit ovat haastavampia. Ennalta arvattavasti ylöspäin vaihdettaessahan DSG on kyllä nopea ja siisti, mutta se vielä riitä tuossa vertailussa. Hyvin toimivan tekniikan yksi tunnusmerkki on se, ettei sen käyttäminen vaadi jotain God-levelin skillsejä, joilla voi keskustelupalstalla elvistellä. 

Pitää varmaan laittaa rasti seinään, että kerrankin ollaan Teräksenharmaan kanssa samaa mieltä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.01.18 - klo:22:28
Kolme-neljä vuotta, niin hinnasta häipynyt puolet ja maksaa saman verran, kuin pirkkaskoda  ;D. Ollaan asian ytimessä.

Jep. Käytetty auto voi usein olla erittäin tarkoituksenmukainen vaihtoehto. Olen vain ollut huomaavinani, että tämän foorumin keskustelu pyörii aika tavalla uusien autojen parissa. Jotain outoa viehätystä niissä tuntuu olevan. Ehkä se on sitten sitä masokismia...

multsi

Onks Cvt unohtunut keskustelusta.

Pehmeästi vaihtavaa automaattia on tarjolla myös cvt:n muodossa, enkä nyt tarkoita 343-Volvoa. Toyotan hybrideissä ei käsittääkseni ole cvt-vaihteistoa, kuten esim Avensiksessa ja Subaruissa, enkä edes tiedä miten se tarkalleen toimii, mutta pari kertaa olen Auris Hybridiä koittanut ja kyllä se uskomattoman pehmeä oli. Muissa hybrideissä lienee vastaava. Lisäksi cvt:ssäkin on nykyään usein ohjelmoitu kiinteät vaihdot jos sellaiset haluaa, eikä jaksa sitä kiljutusta täyskaasulla kuunnella. Eli pehmeään automaatiin pääsee myös käsiksi alkaen +25kâ,¬.

Karseinta paskaa ovat sitten nuo robotisoidut manuaalilatikot, enkä voi ymmärtää miten joku sellaisen voi ostaa.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: multsi - 11.01.18 - klo:23:18
Onks Cvt unohtunut keskustelusta.

Pehmeästi vaihtavaa automaattia on tarjolla myös cvt:n muodossa, enkä nyt tarkoita 343-Volvoa. Toyotan hybrideissä ei käsittääkseni ole cvt-vaihteistoa, kuten esim Avensiksessa ja Subaruissa, enkä edes tiedä miten se tarkalleen toimii, mutta pari kertaa olen Auris Hybridiä koittanut ja kyllä se uskomattoman pehmeä oli. Muissa hybrideissä lienee vastaava. Lisäksi cvt:ssäkin on nykyään usein ohjelmoitu kiinteät vaihdot jos sellaiset haluaa, eikä jaksa sitä kiljutusta täyskaasulla kuunnella. Eli pehmeään automaatiin pääsee myös käsiksi alkaen +25kâ,¬.

Karseinta paskaa ovat sitten nuo robotisoidut manuaalilatikot, enkä voi ymmärtää miten joku sellaisen voi ostaa.
Niinpä. Pikkurahalla saa nimenomaan pehmeää. On se Auris uskomattoman pehmeä myös ohjaustunnoltaan. ;) Ja niitä robotisoituja on löytynyt pikku-Tojotista, eli Toyota tarjoaa kaikkea.

Ja aidan toisella puolella kuvitellaan ruoho vihreämmäksi.
Liikevaihto ja myydyt autot toki todistavat jotain, mutta myös käyttäjät, eli ostajatkin jotain. Väärät mielikuvat synnyttävät suurimmat pettymykset - varsinkin kun ollaan niihin mielikuviin langettu. Totuus on tarua ihmeellisempää - autoilussakin.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.01.18 - klo:17:18
DSG:llä voi tosiaan joku hyvin pieni ero hyötysuhteessa, jota ei tosin taideta havaita edes lehtien vertailuissa. Momentinmuuntimellisethan kuitenkin useampine vaihteineen tarjoavat sopivamman vaihteen useampiin tilanteisiin, joka kompensoi momentimuuntimen tänä päivänä hyvin vähäistä suttaamista. Ja senkin on selvää, että 60-luvun automaatit suttaavat ja hukkaavat energiaa valtavasti, mutta nyt eletään armon vuotta 2018. Tämä tosin se ei taas liity mitenkään nykimättömyyteen, joka tuossa oli pointtina. Ja saat kyllä vertailla Audin DSG-lootia vastaaviin Mersuihin ja Bemareihin, niin on hintaluokka täsmälleen sama. Hinnoista puhuttaessa ei kannata unohtaa sitäkään, että DSG:t ovat tulleet monelle kalliiksi. Se tuskin on sattumaa, että kaikkein mitä hienostuneempiin autoihin mennään, niin sitä vähemmän niistä DSG-laatikoita löytyy.
OT:lle jatkoa:
Eivät taida nuo mainitsemasi Fordin ja GM:n vaihteistot olla tuttuja?

Muutama uutuus em. automaattivaihteistoissa: vaihtotapahtumassa voidaan hypätä sekä ylös-, että alasvaihdoissa useamman portaan yli käyttäen vapaakytkintä, ei momentinmuunninta.
Momentinmuuntimessa käytetään ECCC- teknologiaa, jossa sähköisesti ohjattua kytkintä luistatetaan moottorilta tulevien kuormituspiikkien tasaamiseksi ( vrt. kaksoismassavauhtipyörään ).
Avoimia kytkimiä käytetään vain tarpeellinen määrä, ja näissä vaihteistoissa ainoastaan kaksi on kerrallaan kytkemättä; näin häviöitä pienennetään.
Komponentit ovat entistä pienemmät ja kevyemmät, osia ei ole valmistettu valamalla, voiteluun ja jäähdytykseen käytetään matalan viskositeetin öljyjä. Kitkaa pienentää myös muuttuvageometrinen siipipumppu, joka säätää paineen tilanteen mukaan, sähkökäyttöinen pumppu on integroitu vaihteistoon ja toimii yhdessä start-/stop-automatiikan kanssa.
Vaihteisto on tullut Camaro Z1:een 2017 ja Fordiin tulee 2018 ( F-150 ).

Tämä Canmaron versio on nopeampi vaihdoissa kuin esimerkiksi Porschen PDK.
Eli siitä sitten vain kokeilemaan ja sitten kertomaan paremmuudesta.  ;D

Golfkärry Mk 7.5

TDiih

Lainaus käyttäjältä: multsi - 11.01.18 - klo:23:18
Onks Cvt unohtunut keskustelusta.

Pehmeästi vaihtavaa automaattia on tarjolla myös cvt:n muodossa, enkä nyt tarkoita 343-Volvoa. Toyotan hybrideissä ei käsittääkseni ole cvt-vaihteistoa, kuten esim Avensiksessa ja Subaruissa, enkä edes tiedä miten se tarkalleen toimii, mutta pari kertaa olen Auris Hybridiä koittanut ja kyllä se uskomattoman pehmeä oli. Muissa hybrideissä lienee vastaava. Lisäksi cvt:ssäkin on nykyään usein ohjelmoitu kiinteät vaihdot jos sellaiset haluaa, eikä jaksa sitä kiljutusta täyskaasulla kuunnella. Eli pehmeään automaatiin pääsee myös käsiksi alkaen +25kâ,¬.

Karseinta paskaa ovat sitten nuo robotisoidut manuaalilatikot, enkä voi ymmärtää miten joku sellaisen voi ostaa.

Uudehko CVT Anjovis vaihtoi hyvinkin pehmeästi, kun sellaista kokeilin. Toyotan hybrideitsä CVT:tä ei tosin löydä, vaan se on korvattu pyörivällä sähkökoneella.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jni

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 12.01.18 - klo:09:34
Uudehko CVT Anjovis vaihtoi hyvinkin pehmeästi, kun sellaista kokeilin. Toyotan hybrideitsä CVT:tä ei tosin löydä, vaan se on korvattu pyörivällä sähkökoneella.

Se on CVT eli variaattori olkoonkin toteutustapa mikä tahansa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.01.18 - klo:00:54
Vaihteisto on tullut Camaro Z1:een 2017 ja Fordiin tulee 2018 ( F-150 ).
Tuo vaihteisto tuli F-150:een jo kauan sitten ja löytyy jo tuota seammista malleista. Parissa muussakin merkissäkin käytetään samaa laatikkoa.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.01.18 - klo:09:59
Tuo vaihteisto tuli F-150:een jo kauan sitten ja löytyy jo tuota seammista malleista. Parissa muussakin merkissäkin käytetään samaa laatikkoa.
Ilmeisesti nämä (uudet) Ford-/GM- vaihteistot ovat oligarkille tuttuja juttuja vain Googlesta, kuten muutkin hypettämiset (mm. Tesla )?

Uusin versio tässä em. paketissa on optimoitu 10-portainen. Fordin uusin käyttökohde tälle kevyimmälle ja monipuolisimmalle versiolle tulee olemaan tänä vuonna Mustang.

Tuo rehvakkaasti sanottu "kauan sitten" on tullut samoihin aikoihin uuteen  F-150:een, kun se esiteltiin Camaron Z-1:ssä. Eli juuri tämä 10-vaihteinen versio ei ole ollut vuotta kauempaa markkinoilla. Kehittyneempi versio "voimakäyttöön" F-150:ssä tulee saamaan tänä vuonna tow/baul-asetuksen. Eli kehitys jatkuu ...

Eri asia on sitten "sotkea" näitä ns. kunnon automaatteja kaksoiskytkinautomaatteihin, jotka ovat "kansanautoihin" räätälöityjä, kevyempiä, pienempiä, halvempia - ja erityisesti soveliaampia juuri em. ominaisuuksiensa puolesta etuvetoisiin ja poikittaismoottorisiin (siis pienempiin!) autoihin.

Ja näiden isojen ja kalliden automaattien, kuten ZF-, Ford/GM-, Borg-Warner-, jne. paremmuus- ja hienostuneisuusrehvastelua voisi tuoda esille sitten kun on riittävästi käytännön kokemusta ja näyttöä todellisista ominaisuuksista, kestävyydestä ja pitemmän ajan käyttökuluista.

Summa summarum: Mitumutu -rehvastelut ovat säälittäviä.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.01.18 - klo:12:29
Ilmeisesti nämä (uudet) Ford-/GM- vaihteistot ovat oligarkille tuttuja juttuja vain Googlesta, kuten muutkin hypettämiset (mm. Tesla )?

Uusin versio tässä em. paketissa on optimoitu 10-portainen. Fordin uusin käyttökohde tälle kevyimmälle ja monipuolisimmalle versiolle tulee olemaan tänä vuonna Mustang.

Tuo rehvakkaasti sanottu "kauan sitten" on tullut samoihin aikoihin uuteen  F-150:een, kun se esiteltiin Camaron Z-1:ssä. Eli juuri tämä 10-vaihteinen versio ei ole ollut vuotta kauempaa markkinoilla. Kehittyneempi versio "voimakäyttöön" F-150:ssä tulee saamaan tänä vuonna tow/baul-asetuksen. Eli kehitys jatkuu ...

Eri asia on sitten "sotkea" näitä ns. kunnon automaatteja kaksoiskytkinautomaatteihin, jotka ovat "kansanautoihin" räätälöityjä, kevyempiä, pienempiä, halvempia - ja erityisesti soveliaampia juuri em. ominaisuuksiensa puolesta etuvetoisiin ja poikittaismoottorisiin (siis pienempiin!) autoihin.

Ja näiden isojen ja kalliden automaattien, kuten ZF-, Ford/GM-, Borg-Warner-, jne. paremmuus- ja hienostuneisuusrehvastelua voisi tuoda esille sitten kun on riittävästi käytännön kokemusta ja näyttöä todellisista ominaisuuksista, kestävyydestä ja pitemmän ajan käyttökuluista.

Summa summarum: Mitumutu -rehvastelut ovat säälittäviä.  ::)

Eiköhän noilla ole jo pidemmän aikaa ajeltu ja todettu kestäviksi  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.01.18 - klo:13:02
Eiköhän noilla ole jo pidemmän aikaa ajeltu ja todettu kestäviksi  ???
Viime vuonna tulleet uusimmat eivät ole vielä "pidemmän aikaa ajeltuja". ... ja todettu ...
Edelleen mitumutu rulettaa.  :(
Golfkärry Mk 7.5

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.01.18 - klo:13:14
Viime vuonna tulleet uusimmat eivät ole vielä "pidemmän aikaa ajeltuja". ... ja todettu ...
Edelleen mitumutu rulettaa.  :(

Ainakin vitoseen tuo mainitsemasi Kallis zf tuli 2010  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 12.01.18 - klo:12:29
Ilmeisesti nämä (uudet) Ford-/GM- vaihteistot ovat oligarkille tuttuja juttuja vain Googlesta, kuten muutkin hypettämiset (mm. Tesla )?

En elätkö edelleen jossakin 70-luvulla, niin kuin noista esimerkkivalinnoistasi voisi päätellä, mutta Tesla ja ZF:n 8-vaihteinen ovat jo kyllä jo hemmetin monelle tuttuja tapauksia.  Mersunkin laatikolla taksarit ovat jo ehtineet ajaa aika tavalla. Voihan tosin olla, että yrität vain kääntää huomiota pois noloista kommenteistasi, jotka perustuivat pääosin kokemuksiin museomobiileista.

LainaaUusin versio tässä em. paketissa on optimoitu 10-portainen. Fordin uusin käyttökohde tälle kevyimmälle ja monipuolisimmalle versiolle tulee olemaan tänä vuonna Mustang.

Tuo rehvakkaasti sanottu "kauan sitten" on tullut samoihin aikoihin uuteen  F-150:een, kun se esiteltiin Camaron Z-1:ssä. Eli juuri tämä 10-vaihteinen versio ei ole ollut vuotta kauempaa markkinoilla.

Kun nyt olet selkeästi opettelemassa googlen käyttöä, niin googlaa sekin, että mitä jenkkien mallivuodet tarkoittavat autoissa. Tuo vaihteisto tuli MY17 F-150:een  ja MY18 Poniin. Sekoilet jatkuvasti tässä samassa asiassa.

LainaaEri asia on sitten "sotkea" näitä ns. kunnon automaatteja kaksoiskytkinautomaatteihin, jotka ovat "kansanautoihin" räätälöityjä, kevyempiä, pienempiä, halvempia - ja erityisesti soveliaampia juuri em. ominaisuuksiensa puolesta etuvetoisiin ja poikittaismoottorisiin (siis pienempiin!) autoihin.

Niin no, itse aloitit sekoittelemaan autoja RR:stä lähtien... Nuo luettelemani ovat toki päivän huippuja kokonaisuutena, mutta momentinmuutnimelliset ovat olleet jo pitkään niin nykimättömiä, että ihan hyvin voisimme puhua niistäkin, eikä se muuttaisi mitään. Momentinmuunnin ei vain nyi.

LainaaJa näiden isojen ja kalliden automaattien, kuten ZF-, Ford/GM-, Borg-Warner-, jne. paremmuus- ja hienostuneisuusrehvastelua voisi tuoda esille sitten kun on riittävästi käytännön kokemusta ja näyttöä todellisista ominaisuuksista, kestävyydestä ja pitemmän ajan käyttökuluista.

Viime vuonna tulleet uusimmat eivät ole vielä "pidemmän aikaa ajeltuja". ... ja todettu ...
Edelleen mitumutu rulettaa.  :(

Puhut taas höpöjä. ZF:n 8-vaihteinen on ollut pitkään markkinoilla monen eri mallin ja merkin keulalla. Mersuillakin taksarit ovat jo ajaneet kunniotettavia määriä. Ã,,lä viitsi hirttaa itseäsi siihen lillukanvarteen, että GM/FORD:n vaihteisto on aika tuore.  Ja puhehan oli siitä nykimisestä, johon tämä ei edes liity mitenkään. Momentinmuuntimellisilla luotettavuusongelmat ovat muutenkin olleet paljon vähäisempiä kuin DSG:llä, joten koko tämä väistöliikkeesi tapahtuu aika heikolla pohjalla.

Ja mitä tulee tuohon nykimiseen, niin eutuvetoisissakin on kyllä pehmeästi vaihtavia laatikoita. Niitä ei tosin ole tehty 70-luvulla, niin taidat olla ihan puhtaasti mutuilun varassa niidenkin suhteen.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: jni - 12.01.18 - klo:09:48
Se on CVT eli variaattori olkoonkin toteutustapa mikä tahansa.

No joo, onhan tuosta näköjään käytetty e-CVT-termiä (HSD). Perinteisiä variaattorirullia tuossa ei kuitekaan ole ja siksi metalliketju on ~ikuinen.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Rauta7

OT'tä pukkaa:

Toveri teräksenharmaa, oikkeen vaan maan perusteellisesti kiitoksia asiantuntevista ja ystävällisistä lausunnoistasi. Kun sinua lukee ja kuuntelee niin ei tieltään eksy.  ;D

Golfkärry Mk 7.5

passo_s

Passat on itsellä työsuhde autona. Päätöksenteko hetkellä katselin että jos työpaikka säilyy samana, vag auto on näemmä aina alla. Meillä duunissa vag on edullisin valinta jos nettotulot auton kanssa merkkaa. Bemarin kolmonen omasi hienon automaatin, mutta webaston hankinta olisi tullut siihen kalliiksi.

multsi

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.01.18 - klo:23:55
Niinpä. Pikkurahalla saa nimenomaan pehmeää. On se Auris uskomattoman pehmeä myös ohjaustunnoltaan. ;) Ja niitä robotisoituja on löytynyt pikku-Tojotista, eli Toyota tarjoaa kaikkea.

Ja aidan toisella puolella kuvitellaan ruoho vihreämmäksi.
Liikevaihto ja myydyt autot toki todistavat jotain, mutta myös käyttäjät, eli ostajatkin jotain. Väärät mielikuvat synnyttävät suurimmat pettymykset - varsinkin kun ollaan niihin mielikuviin langettu. Totuus on tarua ihmeellisempää - autoilussakin.  ::)

Niin no... miten sen nyt ottaa. Ei Auris varmasti rata-ajoa harrastavan valinta ole, kuten ei mikään muukaan tämän luokan auto,  mutta normaalissa käytössä noissa tuskin perus-pertti/pirkko huomaa manittavaa eroa, ajaako Aurista, Octaviaa, Astraa tms. Lähinnä kyse on makuasioista; toinen tykkää kirpeästä omenasta ja toinen makeasta. Tämä mielestäni pätee hyvin pitkälti jos vertaillaan minkä tahansa aikakauden autoja samassa koko-/hintaluokassa.

Mua aina huvittaa kun mulla yksi kaveri, joka on ns. vannoutunut vag-uskovainen hautaan asti, sanoo että "toyotat ja kaikki muut riisipussit on niin saaatanan paskoja ajaa". Olen koittanyt joskus kysellä, että miten tämä "saatanan paskuus" konkreettisesti ilmenee, että vetelevätkö ne, ravistavatko ne, vai mikä niissä nyt on niin vikana. Jos ajetaan suoraa tietä, niin mielestäni mitään merkittävää eroa ei oikeasti ole. Hyviä kaikki nykyautot ovat. Kaveri mielipiteineen on kuin suoraan 60-70-luvulta tässä suhteessa, ja vielä ihmeellisempää on, että hänellä ei myöskään ole japseista(nykyään kyllä "eurojapseista") tietääkseni mitään kokemusta. Ei ainkaan omistuskokemusta.

yhä tallissa pitämäni -81 Galant on kieltämättä ajettavuudeltaan melkoisen paska. Siinä ei oikeasti tiedä ratin ja rengaiden suhteesta yhtään mitään, eikä mitään suuntavakavuutta ole, mutta moiseen en ole törmännyt sitten 90-luvun autojen, ja erot ova kaventunet olemattomiin.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: multsi - 13.01.18 - klo:17:36
Niin no... miten sen nyt ottaa. Ei Auris varmasti rata-ajoa harrastavan valinta ole, kuten ei mikään muukaan tämän luokan auto,  mutta normaalissa käytössä noissa tuskin perus-pertti/pirkko huomaa manittavaa eroa, ajaako Aurista, Octaviaa, Astraa tms. Lähinnä kyse on makuasioista; toinen tykkää kirpeästä omenasta ja toinen makeasta. Tämä mielestäni pätee hyvin pitkälti jos vertaillaan minkä tahansa aikakauden autoja samassa koko-/hintaluokassa.

Mua aina huvittaa kun mulla yksi kaveri, joka on ns. vannoutunut vag-uskovainen hautaan asti, sanoo että "toyotat ja kaikki muut riisipussit on niin saaatanan paskoja ajaa". Olen koittanyt joskus kysellä, että miten tämä "saatanan paskuus" konkreettisesti ilmenee, että vetelevätkö ne, ravistavatko ne, vai mikä niissä nyt on niin vikana. Jos ajetaan suoraa tietä, niin mielestäni mitään merkittävää eroa ei oikeasti ole. Hyviä kaikki nykyautot ovat. Kaveri mielipiteineen on kuin suoraan 60-70-luvulta tässä suhteessa, ja vielä ihmeellisempää on, että hänellä ei myöskään ole japseista(nykyään kyllä "eurojapseista") tietääkseni mitään kokemusta. Ei ainkaan omistuskokemusta.

yhä tallissa pitämäni -81 Galant on kieltämättä ajettavuudeltaan melkoisen paska. Siinä ei oikeasti tiedä ratin ja rengaiden suhteesta yhtään mitään, eikä mitään suuntavakavuutta ole, mutta moiseen en ole törmännyt sitten 90-luvun autojen, ja erot ova kaventunet olemattomiin.
Toki monen kohdalla on näin, että ei tajua eikä tiedä ajo-ominaisuuksista hölkäsen pölläystä. Mutta pakkaa olemaan vaan, että tunto ja tarkkuus puuttuvat aasialaisien perusohjauksista. Auriksella(kin) on yksinkertaista testata nopea edestakainen väistöliike - ja todeta sitten miltä tuntui ( ! ). Ja sitten sama vaikka Opel Astralla tai Golfilla. Kyllä ne erot ovat vielä aistittavissa.  ;)
Golfkärry Mk 7.5

esko

Lainaus käyttäjältä: multsi - 13.01.18 - klo:17:36
Niin no... miten sen nyt ottaa. Ei Auris varmasti rata-ajoa harrastavan valinta ole, kuten ei mikään muukaan tämän luokan auto,  mutta normaalissa käytössä noissa tuskin perus-pertti/pirkko huomaa manittavaa eroa, ajaako Aurista, Octaviaa, Astraa tms. Lähinnä kyse on makuasioista; toinen tykkää kirpeästä omenasta ja toinen makeasta. Tämä mielestäni pätee hyvin pitkälti jos vertaillaan minkä tahansa aikakauden autoja samassa koko-/hintaluokassa.

Mua aina huvittaa kun mulla yksi kaveri, joka on ns. vannoutunut vag-uskovainen hautaan asti, sanoo että "toyotat ja kaikki muut riisipussit on niin saaatanan paskoja ajaa". Olen koittanyt joskus kysellä, että miten tämä "saatanan paskuus" konkreettisesti ilmenee, että vetelevätkö ne, ravistavatko ne, vai mikä niissä nyt on niin vikana. Jos ajetaan suoraa tietä, niin mielestäni mitään merkittävää eroa ei oikeasti ole. Hyviä kaikki nykyautot ovat. Kaveri mielipiteineen on kuin suoraan 60-70-luvulta tässä suhteessa, ja vielä ihmeellisempää on, että hänellä ei myöskään ole japseista(nykyään kyllä "eurojapseista") tietääkseni mitään kokemusta. Ei ainkaan omistuskokemusta.

yhä tallissa pitämäni -81 Galant on kieltämättä ajettavuudeltaan melkoisen paska. Siinä ei oikeasti tiedä ratin ja rengaiden suhteesta yhtään mitään, eikä mitään suuntavakavuutta ole, mutta moiseen en ole törmännyt sitten 90-luvun autojen, ja erot ova kaventunet olemattomiin.
Lainaus käyttäjältä: multsi - 13.01.18 - klo:17:36
Niin no... miten sen nyt ottaa. Ei Auris varmasti rata-ajoa harrastavan valinta ole, kuten ei mikään muukaan tämän luokan auto,  mutta normaalissa käytössä noissa tuskin perus-pertti/pirkko huomaa manittavaa eroa, ajaako Aurista, Octaviaa, Astraa tms. Lähinnä kyse on makuasioista; toinen tykkää kirpeästä omenasta ja toinen makeasta. Tämä mielestäni pätee hyvin pitkälti jos vertaillaan minkä tahansa aikakauden autoja samassa koko-/hintaluokassa.

Mua aina huvittaa kun mulla yksi kaveri, joka on ns. vannoutunut vag-uskovainen hautaan asti, sanoo että "toyotat ja kaikki muut riisipussit on niin saaatanan paskoja ajaa". Olen koittanyt joskus kysellä, että miten tämä "saatanan paskuus" konkreettisesti ilmenee, että vetelevätkö ne, ravistavatko ne, vai mikä niissä nyt on niin vikana. Jos ajetaan suoraa tietä, niin mielestäni mitään merkittävää eroa ei oikeasti ole. Hyviä kaikki nykyautot ovat. Kaveri mielipiteineen on kuin suoraan 60-70-luvulta tässä suhteessa, ja vielä ihmeellisempää on, että hänellä ei myöskään ole japseista(nykyään kyllä "eurojapseista") tietääkseni mitään kokemusta. Ei ainkaan omistuskokemusta.

yhä tallissa pitämäni -81 Galant on kieltämättä ajettavuudeltaan melkoisen paska. Siinä ei oikeasti tiedä ratin ja rengaiden suhteesta yhtään mitään, eikä mitään suuntavakavuutta ole, mutta moiseen en ole törmännyt sitten 90-luvun autojen, ja erot ova kaventunet olemattomiin.

Vastaan kun on kokemusta Golfista ja Auriksesta. ( Monesta muustakin volkkarista ja tojosta)
Tuntuma ajamiseen oli ennen erilainen aika paljonkin. Tänä päivänä ero on lähinnä akateeminen eli aika olematon. Eron olemattomuus korostuu lisää siitä faktisesta syystä, että Suomessa on voimassa nopeusrajoitukset.
Aikanaan kun japanilaiset valmistajat tekivät samoja autoa lähes samoilla spekseillä niin Aasian, Amerikan, Afrikan markkinoille oli tehtävä melkoisia kompromisseja monessa suhteessa.
Tämä ei kuitenkaan enää päde.Toki aina pyritään tuomaan esille juuri niitä ominaisuuksia, jotka ko. autossa ovat hyviä. Ei puhuta niistä, missä taas on mahdollisesti ollut ongelmia.


a_jaba

Omalta kohdalta Japsit on jääny kauppaan ihan puhtaasti siitä syystä että pitkänä ihmisenä en saa niissä kunnollista ajoasentoa. Ajan usein pidempiä (200-500km) matkoja ja varmaan oon keskivertoa tarkempi että ajoasento on kunnossa ja niin ei vaan ole onnistunut idän ihmeillä. Faijalla oli aikoinaan 2004 mallinen Land Cruiser jossa sain ajoasennon kondikseen mutta siinä penkki oli sitten huono istuttava vähänkään yli 30min kestävällä matkalla.

Saksalaisissa monesti ajoasennon saa hyväksi ja varsinkin kun on ruksittu sporttipenkit varustelistasta niin säätöjä ja säätövaroja on enemmän kun tarpeeksi.

Se että nyt on toinen VAG putkeen on ihan puhtaasti siitä kiinni että mielestäni niissä on hinta - ulkonäkö - varustetaso - ajettavuus - ergonomia suhde ollut parhaiten kohdallaan.

Trafin tilastoista myös näkee aika puolueettomasti että VAG on onnistunut monen muunkin mielestä tarjoamaan parhaan kokonaisuuden.


PS. Uuden Nissan Xtrailin portaaton CVT-automaatti (X-tronic) on huonoin ikinä ajamani automaattilaatikko. CVT ei todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä tekniikka.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

s-mod

No!

Ajettavuushan on se jokaisen oma mieltymys. Itse en tykkää varsinkkaan toyosta. En nyt erittele miksi. Mutta Jos polttoaineen kulutuksia mootorin suorituskykyyn, tehoon nähden vertaillaan lähes aina vw konserni vie voiton. Niin en ole vielä nähnyt yhtään avensista aurista... joka 177 hv... pärjäisi vaikka 140hv tsi:lle. No vähän karkeaa. Mutta jos ostan hybridin, sähkö volkkarin. Niin en aja sillä niin kun edes mennyt isäni. Eli kiihdyttäminen nopeusrajoitukseen kestää kestää ei säästöä. "hyppy" Ja Olikin kiva nähdä toyota/skoda liikkeessä muitakin kuin eläkeläisiä. Ennen Nelipyörän asiakkaat olivat pelkkiä eläkeläisiä.
"Ranskalainen ei ole vaihtoehto" :-\
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

jarkko_h

Ennen Toyotat olivat aivan hirveitä ajettavia. Tuli ajettua sukulaisten anjovista, corollaa... Olin todella hämmästynyt kun kävin huvikseen koeajamassa Rav4 hybridin. Oli todella mukava, vaivaton ja tunnokas ajettava. Voimalinja aivan fantastinen ruuhka-ajoon. Edes 20 vuotta omaa vag -uskovaisuutta ja aikaisemmat hirveät ajokokemukset toyotilla eivät muuttanut tuota fiilistä. Olin myyty. Luulin että olin henkisesti sairastunut, mutta myös myöhemmin katsomani Teknavin... koeajoraportit tukivat Rav4 hyvää ajettavuutta. Toyota on tehnyt harppauksen.

Nuorempana tärkeää oli karvanopat, 0-100 kiihtyvyys ja mikroautomainen ajofiilis. Tuota saisi repivällä dsgllä ja vagin kovilla alustoilla.  Nykyään arvostaa mukavuutta. Rav4 olisi aivan lyömätön tässä. Muutama pikkuasia Rav4 häiritsee, jos pääsen henkisesti yli noista vaihtuu 20 vuotinen vag uskovaisuus Toyotaan.

Hesse

Viime vuonna konsernin kappalemääräinen myynti nousi 4,3% edelliseen vuoteen verrattuna. USA:n myynnin kehitys oli pitkästä aikaa plussalla, mutta Saksassa miinusta.
https://www.ft.com/content/2f16801d-a244-3b61-a967-4eec5c665861

s-mod

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.01.18 - klo:22:44
Ennen Toyotat olivat aivan hirveitä ajettavia. Tuli ajettua sukulaisten anjovista, corollaa... Olin todella hämmästynyt kun kävin huvikseen koeajamassa Rav4 hybridin. Oli todella mukava, vaivaton ja tunnokas ajettava. Voimalinja aivan fantastinen ruuhka-ajoon. Edes 20 vuotta omaa vag -uskovaisuutta ja aikaisemmat hirveät ajokokemukset toyotilla eivät muuttanut tuota fiilistä. Olin myyty. Luulin että olin henkisesti sairastunut, mutta myös myöhemmin katsomani Teknavin... koeajoraportit tukivat Rav4 hyvää ajettavuutta. Toyota on tehnyt harppauksen.

Nuorempana tärkeää oli karvanopat, 0-100 kiihtyvyys ja mikroautomainen ajofiilis. Tuota saisi repivällä dsgllä ja vagin kovilla alustoilla.  Nykyään arvostaa mukavuutta. Rav4 olisi aivan lyömätön tässä. Muutama pikkuasia Rav4 häiritsee, jos pääsen henkisesti yli noista vaihtuu 20 vuotinen vag uskovaisuus Toyotaan.

Otit hyvän esimerkin toyotista Rav 4 . On muuten viimeinen auto jonka ostaisin 47-51000 euron  hintaluokassa.
Siskollani on kyseinen auto neliveto bensa hybrininä 6/17. Ajettavuudesta ei pahaa eikä hyvää sanottavaa. Mutta kaikki muu onkin päin vittua. Ei voimaa (200hv) kulutus hirveä, vikoja jatkuvasti (korjataan takuuseen) näytöt ja muu tekniikka ala-arvoista. Niin kulutuksesta Jos vag vehkeillä päästään sekailaisessa ajossa ilmoitetuihin kaupunkilukemiin (bensa).
Niin hybridi auton mitattu 8,2l/100km on hirveätä. Ja pieninkin kulutus on ollut maantiellä 6,2l/100km, en tiedä valm.ilmoituksia.
No minun elämykseni autoon oli siinä. Toivottavasti puolessa vuodessa auto on parantunut.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

jarkko_h

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201801272200700074_oa.shtml

Vw ottanut vanhat saksalaiset testimenetelmät käyttöön.

Iero

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 18.01.18 - klo:11:35
Otit hyvän esimerkin toyotista Rav 4 . On muuten viimeinen auto jonka ostaisin 47-51000 euron  hintaluokassa.
Siskollani on kyseinen auto neliveto bensa hybrininä 6/17. Ajettavuudesta ei pahaa eikä hyvää sanottavaa. Mutta kaikki muu onkin päin vittua. Ei voimaa (200hv) kulutus hirveä, vikoja jatkuvasti (korjataan takuuseen) näytöt ja muu tekniikka ala-arvoista. Niin kulutuksesta Jos vag vehkeillä päästään sekailaisessa ajossa ilmoitetuihin kaupunkilukemiin (bensa).
Niin hybridi auton mitattu 8,2l/100km on hirveätä. Ja pieninkin kulutus on ollut maantiellä 6,2l/100km, en tiedä valm.ilmoituksia.
No minun elämykseni autoon oli siinä. Toivottavasti puolessa vuodessa auto on parantunut.


Minun ajoilla Ocun 1.4 DSG Combi -15 kulutti keskimäärln tankattujen litrojen kirjanpidon mukaan 6,73 l/100 km (50 tkm). RAV4H kulutus meikäläisen ajolla ensimmäiset 30 tkm:llä on 6,75 l/100 km. Molempien autojen tehtaan ilmoittama kulutus on 5 l/100 km. Ocun keskikulutusmittari valehteli 0,7 litraa todellista pienempää. RAV4H:n mittari näyttää oikein.



RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 18.01.18 - klo:11:35
Otit hyvän esimerkin toyotista Rav 4 . On muuten viimeinen auto jonka ostaisin 47-51000 euron  hintaluokassa.
Siskollani on kyseinen auto neliveto bensa hybrininä 6/17. Ajettavuudesta ei pahaa eikä hyvää sanottavaa. Mutta kaikki muu onkin päin vittua. Ei voimaa (200hv) kulutus hirveä, vikoja jatkuvasti (korjataan takuuseen) näytöt ja muu tekniikka ala-arvoista. Niin kulutuksesta Jos vag vehkeillä päästään sekailaisessa ajossa ilmoitetuihin kaupunkilukemiin (bensa).
Niin hybridi auton mitattu 8,2l/100km on hirveätä. Ja pieninkin kulutus on ollut maantiellä 6,2l/100km, en tiedä valm.ilmoituksia.
No minun elämykseni autoon oli siinä. Toivottavasti puolessa vuodessa auto on parantunut.
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä vikoja tuossa on ollut.

a_jaba

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselsotkut--apinatestit-ja-seksimatkat-volkswagen-kestaa-kriiseja-hyvin--kurssi-kohoaa/QhW4hEDj

LainaaDieselsotkut, apinatestit ja seksimatkat: Volkswagen kestää kriisejä hyvin â€" kurssi kohoaa

Bergisch Gladbachin teknisen ammattikorkeakoulun autoprofessori Stefan Bratzel muistuttaa, että hinta-laatusuhde ratkaisee, kun autoa ostetaan. Jos suhde on hyvä, moraaliset kysymykset on helppo unohtaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy