Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

mremonen

^ette ole kuulleet peruutustutkista?  8)
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Mikko

Peruutuskamera on parempi tuollasessa, siis jos on epätasaisesti romua siellä takana. :)

Kahta en vaihda, ensimmäinen on automaatti (mielellään kaksoiskytkin) ja toinen peruutuskamera. Molemmat on tulevissakin autoissa oltava.

re2

#992
Kun ostaa auton käytettynä, niin varusteiden osalta on usein valitettavasti tehtävä kompromissejä. Lisäksi auto menee talliin keula edellä ja edes tutkat nokalla eivät suoraan välttämättä riittäisi, sillä etuseinään jää vielä väliä. Siinä on työtaso koko seinän leveydeltä, jonka alle keula sukeltaa. Tutka ei sitä näe.

Edit: Niin, ja saahan niitä jälkiasenteisiakin tutkia, mutta en taida viitsiä moiseen projektiin ryhtyä. Lopputulos ei kuitenkaan vastaa toiminnaltaan eikä ulkonäöltään tehdasasenteista. Sitten kun rastin varusteita uuden tilaukseen, niin sieltä mahtaa peruutuskamera ja ne tutkatkin löytyä.

Santeri

Heinäkuussa kun vaihdettiin ocsu automaatti passattiin niin vaimo sitä vastusti ylikaiken...
Kerran suostui sitä kokeilemaan ja oli mukamas aivan kauhea eikä tulisi sitä koskaan ajamaan...

No mutta yks kaks eilen olikin päättänyt että haluaakin sillä lähteä pääsiäis reissuun (itse jään kotia kun työt kutsuu). No siihen vaan että eikun harjoittelemaan.
Nyt kahden päivän harjoittelun jälkeen se onkin "ihan kiva" ja "helppohan tää on".

Nyt alko vaan itseä pelottamaan että taitaapi tuo jäädä kohta vaimon käyttöön ja itselle tuo vanha manuaali iv koppa golfi.

Pitääkin vissiin kohta alkaa katsoa golfille seuraajaa...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

re2

Lainaus käyttäjältä: re2 - 21.03.13 - klo:15:20
Ainakin oma S tronic tekee juuri tuota kuvailemaasi "hyökkimistä" kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ei niinkään helposti muuten. Kunhan ehtii kilometrin/minuutin pari lämmetä, niin tätä ei enää esiinny. Talliin ajaessani auto on aina lämmin ja reagoi kaasuun niinkuin pitääkin.

Pääsipä lopulta tuostakin riesasta eroon laatikon softapäivityksellä. Erittäin hyvä niin, vaikka kustannukset omaan piikkiin menivätkin.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: Seppo - 23.03.13 - klo:09:50
Autotallin lattiaan puinen kynnys etupyörien tarkoitetulle kohdalle. Kun auto on oikeassa kohdassa, pyörät tökkäävät tähän kynnykseen. Toimiva, helppo ja halpa systeemi.

Itse ostin motonetista 7 eurolla laajakulmaisen peilin sopivalla kiinnikkeellä ja ruuvasin autotallin seinään. Nyt näkee ajaa sentin tarkkuudella puskurin seinän tuntumaan. Helppo ja erittäin hyvin toimiva ratkaisu.

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

VAG!

TM:n mukana tuli taas syksyn käytettyjen autojen hinnasto. Tähän hinnastoon on kerätty noin 1000 eniten myytyä automallia.

Hinnastosta löytyy 10 erilaista motti&varustetaso -yhdistelmää Superbille ja Passatille vastaavasti 16. Sitten se mielenkiintoinen yksityiskohta. Jokainen hinnaston Superbista on varustettu DSG:llä. Eli kaikki kymmenen eniten myytyä Suberbin kokoonpanoa sisältävät automaattivaihteiston. Passat? Kuudestatoista eniten myydystä kokoonpanosta vain viidessä on DSG.

On kyllä todella iso ero. Superbin ja Passatin ostajakunta on yllättävän erilaista, vaikka itse ajattelin, että ne olisivat itse asiassa melko samaa porukkaa.

Janneh

En haku-toiminnolla löytänyt kysymykseeni vastausta.

Kävin koeajamassa Räsän missä 6-lovinen manuaali. Oli niin tunnonton soppakauha että jotain oli pakostakin vialla. Kävin vielä varmistamassa tuntemukset seuraavana päivänä autoliikkeessä. Istuskelin useammassa autossa kepittämässä 6-manuaalia ja tuntuma oli täysin erilainen kaikissa kokeilemassani. Napakat vaihteen kytkeytymiset ja keskittävä keppi. Juuri sellainen kuin manuaaliaskin pitääkin olla..

Onko yleistäkin että noista vaihteensiirtimistä menee jotain niveliä? Räjäytyskuvia löysin ja onhan sielä aika monta nippeliä nappeliä mikä voi alkaa tekemään klappia kovemmassa kepityksessä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 21.03.13 - klo:14:43
Miten se on, arvoisat "tomaattikuskit", itse kun olen aina manuaalivaihteisella ajanut enkä tiedä: pitää ajaa autotalliin, kynnyksen ylityksessä pitää painaa hieman kaasua etu- ja takapyörien kohdalla. Auton nokka pitää pituussuunnassa sovittaa viiden sentin tarkkuudella oikeaan paikkaan, koska tallin peräseinällä poikittain on yli kymppitonnin maksanut moottoripyörä ja auton takaakin pitäisi saada ovi mahtumaan kiinni. Onko käsitykseni oikea vai pelkkää mielikuvituksen tuotetta, että hieman huonosti vireessä olevalla automaattivaihteistolla varustettu auto saattaa manuaalia helpommin hyökätä kuin "rusakko makuulta" tuollaisessa tilanteessa? Varsinkin, automaattiin tottumattoman käsissä, kun vertaa sitä kytkinpolkimella varustettuun autoon, jollaisella on tullut koko ikä ajeltua.
Puhut siis DSG:stä. Mainitsemasi vaara on sillä ilmeinen.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

DeepBlack-13

#999
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 29.10.13 - klo:10:25
Puhut siis DSG:stä. Mainitsemasi vaara on sillä ilmeinen.

Ainakin minä ajan autoni talliin (golf 1.2 tsi DSG-13) sujuvasti jarrua säätelemällä.
Nyk. Seat Leon st 1.0 dsg -17, Seat Leon st 1.2 dsg -15, Mazda 3 sedan 2.0 at -15, VW golf VII 1.2 hb dsg -13

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 23.03.13 - klo:12:37
Peruutuskamera on parempi tuollasessa, siis jos on epätasaisesti romua siellä takana. :)

Kahta en vaihda, ensimmäinen on automaatti (mielellään kaksoiskytkin) ja toinen peruutuskamera. Molemmat on tulevissakin autoissa oltava.
Samat ajatukset, tosin noiden kahden lisäksi aika joukko muita herkkuja joille pikkusormen antaneilta viedään koko käsi lompakkoineen  ;D
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: DeepBlack-13 - 29.10.13 - klo:11:05
Ainakin minä ajan autoni talliin (golf 1.2 tsi DSG-13) sujuvasti jarrua säätelemällä.
Samoin, niin se parhaiten onnistuu. Ei itsellä ainakaan ole niin suurta autotallia, että siellä pitäisi erikseen vielä kaasua painella.  ;)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Poni

DSG:kin onnistuu tasaisella ryömimään sen verran, että ei tarvitse kaasua painaa.
Jopa pienen kynnyksen ylikin, kunhan pitää liikkeessä.
Mutta ei tarvita kummoistakaan ylämäkeä, kun DSG:n ryömintä ei enää riitä
ja tällöin se ryntäilymahdollisuus on olemassa.
Kaasun annostelu on selvästi vaikeampaa, kuin edellisessä autossani, jossa oli momentinmuuntimella varustettu automaatti.
Perinteisellä automaatilla onnistui mäessäkin piiruntarkka auton liikuttelu.

MJ

Eri voimansiirtovaihtoehtojen pohdiskelussa olen itse käyttänyt muutamia arviointikriteereitä:

1. Ajoneuvon käyttötarkoitus ja tyypillisin käyttöympäristö
Jos autossani olisi juustokupu katolla ja ajelisin lähinnä Kehä III:n sisäpuolella, olisi valintana automaatti. Sekalaisessa ajossa, painottuen maantielle valintana manuaali.
2. Kestävyys, huollon tarve
Kuinka monta tapausta on VAGgineissa tiedossa esim. viimeisen kolmen vuoden ajalta, jolloin manuaaliaski olisi porsinut...? Entäpä sama luku automaattien osalta? Jos manuaaliaski sanoo sopimuksen irti, voidaan se hoitaa kotiverstaalla kuntoon. Automaatin kohdalla nousevat kädet pystyyn koko porukalla.
3. Vaikutus ajoneuvon kulutukseen (ja sitä kautta päästöihin ja hintaan). 
Käsikirjan mukaan omassa kulkineessani manuaalivaihteisella yhdistelmäkulutus 8% pienempi vastaavaan automaattiseen verrattuna. Myös hankintahinta on edullisempi ja ajoneuvoverotus kevyempi kotimaisessa ajoneuvoveroryöväyks... ei kun -verotuksessa.
4. Henkilökohtaiset mieltymykset.
Kokeiltuani moderneja (ja vähän vanhempiakin) automaatteja, en ole pitänyt yhdestäkään. Subjektiivinen mielipide, mutta näin se vain menee. Eli toistakiseksi myös tulevaisuudessa ajokit tulevat keppiaskilla varustettuina. Tämä tietty tarkoittaa sitä että hankinnat on tehtävä Saksasta, missä manuaalivaihteisia ajokkeja on monipuolisemmin saatavilla kuin täällä pohjolan pikku Albaaniassa. Sitten joudun tämän viimeisen kohdan miettimään uusiksi, jos olen halvaantunut tai alaraajojani on amputoitu...
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

tapanixxx

Yksinkertainen vastaus.

Manuaali.

Hinta edullisempi uutena ostettaessa. Käytettynä jälleenmyyntiarvo iäkkäämmissä autoissa >5v jopa korkeampi!

Toimintavarmempi.

Luulen että dsg ongelmat eivät ole vielä loppuneet vaikka tehdään tuo mineraaliöljypäivitys :)


Mikko

Lainaus käyttäjältä: MJ - 16.11.13 - klo:11:07
1. Ajoneuvon käyttötarkoitus ja tyypillisin käyttöympäristö
90 % ajosta kehä III:n sisäpuolella, ei siihen juustoa katolle tarvita. Check.

Lainaus käyttäjältä: MJ - 16.11.13 - klo:11:07
2. Kestävyys, huollon tarve
Lähipiirissä tilanne 2-1, DSG:n hyväksi. Check.

Lainaus käyttäjältä: MJ - 16.11.13 - klo:11:07
3. Vaikutus ajoneuvon kulutukseen (ja sitä kautta päästöihin ja hintaan).
Kulutus automaatilla pienempi. Check.

Lainaus käyttäjältä: MJ - 16.11.13 - klo:11:07
4. Henkilökohtaiset mieltymykset.
Vaikka ennen vannoinkin manuaalin nimeen niin on DSG omiin mieltymyksiin parhaiten sopiva vaihtoehto. Muut kokeilemani automaatit ei. Check.

DSG tuli siis valittua, toista (kuivaa 7-lovista) ei varmaankaan tule koska tuo yksi lähipiirin korjattu automaatti on juuri se oman auton DSG.

tapanixxx

Vaihtohyvitys - uncheck :)

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 16.11.13 - klo:12:09
Vaihtohyvitys - uncheck :)

Onkos tästä olemassa jotain tilastoa jossain?
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Mikko

Ei ole. Kuten ei ole moneen muuhunkaan täällä totuuksina jatkuvasti viljeltyihin, varsinkin vaihtohyvitykseen liittyviin uskomuksiin.

tapanixxx

On tietoa.

Aika paljon ajettu iäkkäämpi dsg oli myyjän mukaan vaikeampi myydä kuin manuaali.

Nämä uudet uutiset dsg:stä ei varmaankaan lisää kysyntää, liekö päinvastoin?

Mikko

On siis toisen käden tietoa yksittäistapauksesta. Se ei ihan täytä tilaston määritelmää, varsinkin jos kyseessä on joku loppuunajettu lintta. Sehän on fakta, että noissa elinkaarensa päässä olevissa kaikki yksinkertainen tekniikka myy ja automaatti on aina riski sille itse autoaan korjaavalle jampalle.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 16.11.13 - klo:12:30
Kuten ei ole moneen muuhunkaan täällä totuuksina jatkuvasti viljeltyihin uskomuksiin.
Check  ::)

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 16.11.13 - klo:12:46
On siis toisen käden tietoa yksittäistapauksesta. Se ei ihan täytä tilaston määritelmää, varsinkin jos kyseessä on joku loppuunajettu lintta. Sehän on fakta, että noissa elinkaarensa päässä olevissa kaikki yksinkertainen tekniikka myy ja automaatti on aina riski sille itse autoaan korjaavalle jampalle.

En tästä tämän enempää. Jokainen tekee päätöksensä mieltymysten ja lompakon/rahoittajan mukaisesti.

Pääasia että pyörät pyörii:)

TT_rex

Luulin, että tämä tieto perustuu johonkin tutkimukseen, jossa populaatio on ollut jollain tavoin kattava (1000...10000). Tutkimuksia kun tuntuu tehtävän nykyään vähän joka asiasta :) Tietenkin jos populaationa on yks myyjä, minä ja eno voi tuloksesta tulla kohtuu värittynyt suuntaan jos toiseen :)
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

makkis

Itse tunnustaudun taas kerran enemmän manuaalin ystäväksi, siksi valinta myös nyt. Vaimo taas on automaattien ystävä, mutta kun itse tuolla enemmän ajelen, valinta sovussa sen mukaan.

Mutta, kyllähän manuaaleissakin on hyviä ja huonoja esityksiä, aivan kuten automaateissa. Esimerkiksi monissa japanialaisissa on mielestäni epämukava vaihteensiirto. En pidä siitä muovisesta kloks-kloks... kloks-kloks äänestä ja tuntumasta, mikä on monien vaihteensiirrossa. Sinänsä itse vaihteet löytyy mukisematta mutta tuo kloks-kloks on itseäni ärsyttävä ominaisuus.

Toisaalta en absoluuttisesti pidä esimerkiksi BMW:n manuaalilaatikoista. Ne ei kloksuta ja ovat täsmällisiä, mutta liikeradat on pitkät. Itselläni oli aikanaan avossa vaihdevälin lyhentäjä ja se oli mukava vaihdella ihan vaan vaihtamisen ilosta.

Tässä uudessa RS:ssä (ja lienee normiocussakin) on lyhyen napakat ja täsmälliset liikeradat. Tämä olkoon esimerkkinä hyvästä manuaalista.

Lisäksi, manuaalissa vaikuttaa usein myös auton onnistunut tai epäonnistunut kytkin-kaasukombinaatio ja moottorin ominaisuudet. Esimerkki huonohkosta mutta tottumisen jälkeen siedettävästä olkoon vaikkapa tuo T5 75kw Transportteri. Kytkin on teräväottoinen, kaasu jäykkä ja moottorissa vääntöä 1Nm alle 1500 kierroksella. Liikkeellelähtöihin pitää aluksi ihan keskittyä ettei stumppaa. Ominaisuus kyllä iskostuu selkäytimeen nopeasti ja sen kanssa tulee toimeen. Siis, vaikka itse laatikko on ihan okei, muut ominaisuudet eivät.

tapanixxx

#1015
Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 16.11.13 - klo:13:04
Luulin, että tämä tieto perustuu johonkin tutkimukseen, jossa populaatio on ollut jollain tavoin kattava (1000...10000). Tutkimuksia kun tuntuu tehtävän nykyään vähän joka asiasta :) Tietenkin jos populaationa on yks myyjä, minä ja eno voi tuloksesta tulla kohtuu värittynyt suuntaan jos toiseen :)

No juu, tilastoja onkin tullut tehtyä itsekin aikas lailla.. ei tosin automaailman komponenttien keston osalta.

Tosin kyllähän tuota "epävirallista" käytännön tietoa ja kokemusta on jonkun verran kertynyt eripuolilta maailmaa.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Mutta mitenkäs se kuuluisa lausahdus menikään.. vale, emävale..... tilasto :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy