Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.01.19 - klo:08:59
Vähän sama kun mittaat autosi kulutusta tankkauksesta vs. ajotietokoneen ilmoittama kulutus vain yhden tankillisen perusteella ja tuosta sitten lähdet "faktana" keuhkoamaan paljonko sitä eroa just siinä sun autossasi noiden välillä onkaan ::)

En keuhkoa mitään yhden tankkauksen perusteella, vaan 32 peräkkäisen tankkausen perusteella (olen kirjannut jokaisen tankkaukseni 36 tkm matkalla). Kirjannut myös joka tankkauksen ajotietokoneen antaman arvon. Tankkauksista laskettu 36 tkm keskiarvo on 4,1 l/100 km, kun ajotietokoneiden lukemien keskiarvo on 4,0 litraa. Leonin ajotietokone on hyvin tarkka. Se näyttää 0,1 litraa liian vähän.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.01.19 - klo:08:19
Leonin ajotietokone on hyvin tarkka.

Pikemminkin sinun autossasi se on säädetty näyttämään tarkasti oikeaa lukemaa.
Varsinainen mittaustarkkuus ei ole sen parempi tai huonompi kuin muissakaan konsernin samaa pohjalevyä käyttävissä tuotteissa.
Omassani kulutusmittari näytti huomattavan positiivisia lukemia kunnes säädin sen näyttämään oikein, nyt on tarkka.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 19.01.19 - klo:10:36
Pikemminkin sinun autossasi se on säädetty näyttämään tarkasti oikeaa lukemaa.
Varsinainen mittaustarkkuus ei ole sen parempi tai huonompi kuin muissakaan konsernin samaa pohjalevyä käyttävissä tuotteissa.
Omassani kulutusmittari näytti huomattavan positiivisia lukemia kunnes säädin sen näyttämään oikein, nyt on tarkka.

Tuohon ei ole paljoa lisättävää!

Kyllä lähtökohtaisesti VAG-konsernin kulutusmittari näyttää 0.5-0,7 litraa liian optimistisia lukemia vrt todellisuus!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 19.01.19 - klo:10:36
Varsinainen mittaustarkkuus ei ole sen parempi tai huonompi kuin muissakaan konsernin samaa pohjalevyä käyttävissä tuotteissa.

Niin no periaatteessa mittatarkkuus on pikemminkin lähellä mittauksen toistettavuutta, kuinka tarkasti jonkin vermeksen itsensä mittaama on usealla toistokerralla lähellä oikeaa totuutta (olosuhteista riippumatta). Tästä tulee se mittavirhe ja jos mittavirheen hajonta on pientä, on mittarikin tarkka ja se pitää vaan kalibroida oikealle alueelle s.e. tuon hajonnan keskiarvo vastaa oikeaa totuutta => todennäköisyys sille että mittarin osoittama arvo on lähellä totuutta on jo melko suuri 8)

Nyt jos ajatellaan auton matkamittaria, niin renkaat, rengaspaineet, kuorma... kaikki vaikuttavat tuohon mittaukseen vaikka rengas ei vielä luistaisikaan, eikä sillä mittauksen tarkkuudella tuosta eteenpäin (pulssitetaanko jotain anturia 100 vaiko 100.000 krt metrillä) voida kuin korkeintaan lisätä tuota epätarkkuutta. Ja kun kalibrointikin tehdään vain tiettyyn olosuhteeseen, tietyillä rengaspaineilla yms. niin olosuhdemuutos tarkoittaa tällöin aina ja jokakerta myös mittaustuloksen muutosta :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Petunet

Näinhän se. Tehtaan jäljiltä tämä näytti noin 0.6 L/100km liian positiivisia lukemia mutta korjauskerrointa muuttamalla sain sen näyttämään samaa kuin tankkauksesta laskettu kulutus.
Maksimiheitto on ollut yhden kerran 0.1L/100km, muut tankkaukset ovat olleet näytön tarkkuuden rajoissa samat kuin laskettu kulutus.
Polttoaineen kulutushan lasketaan suuttimien aukioloajoista: kun tiedetään polttoaineen paine, lämpötila, suuttimien koko ja aukiolo niin saadaan ainemäärä.

Matkamittarin virhettä en ole ottanut kulutuslaskennassa huomioon kuten en sitäkään että kuinka tarkasti tankkauspisteen mittari näyttää oikein.
Tämä tarkkuus riittää minulle.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Zego



ttiikeri

Dieselin aikako ohi.... ei suinkaan. Uusiutuva diesel tulee ja laittaa bensa autot pannaan....

Nesteen polttoaineasiantuntijaSeppo Mikkonen sanoo, että monilta on jäänyt huomaamatta, kuinka dieselin päästöjä on jo otettu hallintaan.

" Uusien dieselautojen pienhiukkaspäästöt ovat jo noin 10 vuoden ajan olleet erittäin matalat hiukkassuodattimien ansiosta. Itse asiassa dieselautojen hiukkas-, häkä- ja hiilivetypäästöt ovat pienemmät kuin bensiiniautojen. Myös typenoksidien päästöjä on vähennetty murto-osaan ureakatalysaattorin avulla. Kuorma- ja linja-autoissa se tuli yleiseen käyttöön viitisen vuotta sitten ja henkilöautoihin se yleistyy ensi syksystä alkaen. Vain pienimpiin henkilöautoihin puhdistusteknologian asentaminen voi olla liian kallista, Mikkonen toteaa.

Hän kertoo, että vaaditut päästömittaustavat ovat osin peräisin 1970-luvulta, ja niiden läpäisyyn riittää silloisen Kupla-Volkkarin moottoriteho. Jatkossa vilppi ei enää onnistu, sillä päästömittauksissa siirrytään syksystä 2017 alkaen todellisten ajotilanteiden mittauksiin.

Keski-Euroopan näkökulma on Mikkosen mielestä ollut kapea ja nykytilanteeseen tarraava " myös autoteollisuuden näkövinkkelistä, koska se on heidän päämarkkinansa. Siellä eletään yhä yleisessä uskossa, että biopolttoaineita käytetään vain muutamien prosenttien pitoisuuksina bensassa ja dieselissä.

Seppo Mikkosen mukaan päästöongelmat ovat ratkaistavissa, joten niiden vuoksi dieselistä luopuminen ei ole tarpeen. Dieselautot ovat ilmastopäästöiltäänkin kelvollisia, sillä dieselauto kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin vastaava bensiini- tai kaasuauto. Lisäksi dieselauto voi kulkea 100-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella, mikä ei ole mahdollista bensiiniautoille.

" On todennäköistä, että henkilöautoissa sähkö tulee aikanaan yleisemmäksi käyttövoimaksi. Sen sijaan diesel ja dieseliä lähellä olevat keskitisleet säilyvät ylivoimaisena polttoaineena raskaalle liikenteelle, lentoliikenteelle ja merenkululle. Näillä alueilla uusiutuva dieselpolttoaine ja moderni moottoritekniikka yhdistettynä nykyaikaiseen pakokaasujen puhdistukseen ovat keskeinen keino päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseen kustannustehokkaasti. Näyttää siis siltä, että Rudolf Dieselin 1890-luvulla kehittämän dieselin tarina jatkuu.

Myös suuret saksalaiset autonvalmistajat Volkswagen-konserni, Daimler-Benz ja BMW ovat tyrmänneet puheet dieseleiden kuolemasta.

Saksan suurimman yrityksen,12 autobrändin Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sanoi äskettäin, että vaikka tulevaisuus on sähköinen, dieseleitä tarvitaan välttämättä myös lähitulevaisuudessa.

Audi A4 1.8 TFSI

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.01.19 - klo:19:32
Dieselin aikako ohi.... ei suinkaan. Uusiutuva diesel tulee ja laittaa bensa autot pannaan....

Nesteen polttoaineasiantuntijaSeppo Mikkonen sanoo, että monilta on jäänyt huomaamatta, kuinka dieselin päästöjä on jo otettu hallintaan.

" Uusien dieselautojen pienhiukkaspäästöt ovat jo noin 10 vuoden ajan olleet erittäin matalat hiukkassuodattimien ansiosta. Itse asiassa dieselautojen hiukkas-, häkä- ja hiilivetypäästöt ovat pienemmät kuin bensiiniautojen. Myös typenoksidien päästöjä on vähennetty murto-osaan ureakatalysaattorin avulla. Kuorma- ja linja-autoissa se tuli yleiseen käyttöön viitisen vuotta sitten ja henkilöautoihin se yleistyy ensi syksystä alkaen. Vain pienimpiin henkilöautoihin puhdistusteknologian asentaminen voi olla liian kallista, Mikkonen toteaa.

Hän kertoo, että vaaditut päästömittaustavat ovat osin peräisin 1970-luvulta, ja niiden läpäisyyn riittää silloisen Kupla-Volkkarin moottoriteho. Jatkossa vilppi ei enää onnistu, sillä päästömittauksissa siirrytään syksystä 2017 alkaen todellisten ajotilanteiden mittauksiin.

Keski-Euroopan näkökulma on Mikkosen mielestä ollut kapea ja nykytilanteeseen tarraava " myös autoteollisuuden näkövinkkelistä, koska se on heidän päämarkkinansa. Siellä eletään yhä yleisessä uskossa, että biopolttoaineita käytetään vain muutamien prosenttien pitoisuuksina bensassa ja dieselissä.

Seppo Mikkosen mukaan päästöongelmat ovat ratkaistavissa, joten niiden vuoksi dieselistä luopuminen ei ole tarpeen. Dieselautot ovat ilmastopäästöiltäänkin kelvollisia, sillä dieselauto kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin vastaava bensiini- tai kaasuauto. Lisäksi dieselauto voi kulkea 100-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella, mikä ei ole mahdollista bensiiniautoille.

" On todennäköistä, että henkilöautoissa sähkö tulee aikanaan yleisemmäksi käyttövoimaksi. Sen sijaan diesel ja dieseliä lähellä olevat keskitisleet säilyvät ylivoimaisena polttoaineena raskaalle liikenteelle, lentoliikenteelle ja merenkululle. Näillä alueilla uusiutuva dieselpolttoaine ja moderni moottoritekniikka yhdistettynä nykyaikaiseen pakokaasujen puhdistukseen ovat keskeinen keino päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseen kustannustehokkaasti. Näyttää siis siltä, että Rudolf Dieselin 1890-luvulla kehittämän dieselin tarina jatkuu.

Myös suuret saksalaiset autonvalmistajat Volkswagen-konserni, Daimler-Benz ja BMW ovat tyrmänneet puheet dieseleiden kuolemasta.

Saksan suurimman yrityksen,12 autobrändin Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sanoi äskettäin, että vaikka tulevaisuus on sähköinen, dieseleitä tarvitaan välttämättä myös lähitulevaisuudessa.
Kaksi vuotta vanha juttu. Tämän jälkeen on mm. moni valmistaja ilmoittanut luopuvansa dieselistä henkilöautoissa.

Zego

Jep, mutta mistä syystä? Ei välttämättä mistään todellisesta vaan politikoinnista.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 28.01.19 - klo:20:21
Kaksi vuotta vanha juttu. Tämän jälkeen on mm. moni valmistaja ilmoittanut luopuvansa dieselistä henkilöautoissa.

Sori vaan, puoli vuotta sitten julkaistu. Tosin mikään ei ole tuon jälkeen olennaisesti muuttunut. Ehkä se että bensamottorien kieltopäätöksiä on tullut lisää, niihin kun ei vaan saa minkäänlaista uusiutuvaa polttoainetta ilman kalliita muutoksia 😁
Audi A4 1.8 TFSI

jt

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.01.19 - klo:20:44
Sori vaan, puoli vuotta sitten julkaistu. Tosin mikään ei ole tuon jälkeen olennaisesti muuttunut. Ehkä se että bensamottorien kieltopäätöksiä on tullut lisää, niihin kun ei vaan saa minkäänlaista uusiutuvaa polttoainetta ilman kalliita muutoksia 😁
Tuossa on validi pointti. Diesel joutui haitallisten päästöjen ja niiissä huijaamisen takia todelliseen kiirastuleen jolloin yleinen mielipide kääntyi niitä vastaan. Tilalle sitten ostellaan bensaa, jossa haitalliset (NOx) päästöt ovat pysyneet about kurissa, hiukkasuodattimet tulevat nyt sitten vielä lisäksi. Perusbensan haasteeksi/ongelmaksi tulee jatkossa kuitenkin se että bensaa ei voi lantrata 100% biopolttoaineeksi joka kävisi nykykalustolla ongelmitta. Etanoli vaatii pieniä muutoksia moottoreihin ja toisaalta esim. uusimpien suorasuihkujen kanssa (esim. TSI) konversio ei välttämättä enää onnistu, samoin jos on 2007 tai uudempi niin menee hankalammaksi lainsäädännön osalta. 

Esim: https://eflexfuel.fi/muutoskatsastus
eFlexFuel on mahdollista muutoskatsastaa ennen 1.1.2007 käyttöönotettuhin bensiiniautoihin
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Noissa Dieseleissä naurattaa kun raskasliikenne tahtoo unohtua vallan. Paljonkohan noita vanhoja miljoona ajettua kuorma-autoa vanhalla tekniikalla on ajossa, kärryn kanssa tai ilman, rekkavetureita. linja-autoja.
Kulutus kärryn kanssa siinä vähintään 40l/100km ja ajetaan paljon kilsoja, aika paljon saa ajaa hlöautolla siihen määrään mitä noista tulee.
Samoin bensakoneista toisista tulee niin sinertävä ja haiseva öljyinen pakokaasu ulos ajon aikana, takana ei viitsi ajaa vaan ohi pitää mennä.
Kustannuskysymyksiä, noita kun saadaan uusittua, ei uuteen mutta uudempaan niin saadaan päästöjä alas, täällähän on Euroopan vanhin autokanta käytössä.

ttiikeri

#2083
Laitan tämän jutun tähänkin

Uusiutuvalla dieselillä ja biokerosiinilla on hyvät tulevaisuuden näkymät. Demarit ja vihreätkin liputtavat raskaan liikentéen siirtymistä uusiutuvaan dieseliin omissa ohjelmissaan. Samalla voi tankata hlömallien nykydieseliin samaa ainetta ja kyseisten autojen elinkaari pitenee. Bensamallien taival on synkempi kun etanolin määrää ei voi polttoaineeseen lisätä joten ne pitäisi siten kieltää koska biovaihtoehtoa ei ole, jos muunnossarjoja ei asenna.

Finnairin koneet tulevat usasta Suomeen tankattuina biokerosiinilla jo nyt. Neste ajaa kapasiteettiaan ylös jotta saa sekä uusiutuvan dieselin ja tulevaisuudessa uusiutuvan kerosiinin riittämään. Suomesta löytyy paljon vaihtoehtoja uusiutuvan dieselin tuottamiseen alkaen puuteollisuuden mäntyöljystä, jätteistä, paistinrasvoista eteenpäin... lisäksi luodaan kotimaisia työpaikkoja unohtamatta nesteen edelläkävijyyttä kyseisen teknologian alalla. Kyllä tämä uusiutuva diesel on todella varteenotettava kotimainen vaihtoehto tulevaisuuden liikennepolttoaineeksi, maassa ja ilmassa kerosiinin muodossa.

Ja sitten tuosta verotuksesta, uusiutuva diesel luetaan ns rikillisiin polttoaineisiin vaikka siinä ei ole rikkiä ollenkaan, tästä syystä verokohtelu on sama kuin perinteisen dieselin. Uusiutuvaa dieseliä voidaan jo nyt tuottaa samaan hintaan kuin tavallistakin dieseliä ja kun prosessit kehittyvät hkilpailukyky paranee entisestään.

Valtiovalta ei tällä hetkellä uskalla liputtaa uusiutuvan dieselin puolesta mutta linja tulee muuttumaan pian. Jos halutaan heti liikennepäästöjä maassamme alas laitetaan pumpuille uusiutuvaa dieseliä jakeluun halvemmalla kuin fossiilinen, niin päästötalkoot alkaa samantien, miten sama hoidetaan sähköautoilla tai bensa autoilla?. Ostetaan uudet sautot joiden valmistuksen co2 on posketon, aja 3 vuotta jotta saat kuitattua s auton valmistuksessa syntyvät huimat  c02 vs fossiilinen polttomottoriauto ja rakennetaan sadoilla miljoonilla latausverkosto koko harvaan asuttuun maahan. fakta on se että tämä sähköistyksen perässä juokseminen tulee kuluttajille kalliiksi niissä maissa, joissa valtiovalta puskee teknologiaa, ja vaatii olla eturintamassa ottamaan uusinta teknologiaa käyttöön. Laitetaan uusituvaa dieseliä tankkiin, nautitaan vähäpäästöisestä diesel autoilusta ja odotellaan kun akkujen hinta tulee kunnolla alas joskus 2030 jälkeen, jolloin  voidaan alkaa ottamaan ko teknologiaa EDULLisesti käyttöön. 

Kuten todettua, dieselillä on valtava potentiaali olla tärkeä palanen ilmastotalkoissa ja ne talkoot pitää aloittaa heti. Autot, polttoaine  ja jakelujärjestelmä on olemassa, nyt tarvitaan valtiovallalta vaan veropäätös että uusiutuva diesel on hinnallisesti kilpailukykyinen.
Audi A4 1.8 TFSI

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.01.19 - klo:20:44
Sori vaan, puoli vuotta sitten julkaistu. Tosin mikään ei ole tuon jälkeen olennaisesti muuttunut. Ehkä se että bensamottorien kieltopäätöksiä on tullut lisää, niihin kun ei vaan saa minkäänlaista uusiutuvaa polttoainetta ilman kalliita muutoksia 😁

Ai siis puoli vuotta sitten julkaistu juttu, jossa kerrotaan että "päästömittauksissa siirrytään syksystä 2017 alkaen todellisten ajotilanteiden mittauksiin"?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

ttiikeri

#2085
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.01.19 - klo:07:41
Ai siis puoli vuotta sitten julkaistu juttu, jossa kerrotaan että "päästömittauksissa siirrytään syksystä 2017 alkaen todellisten ajotilanteiden mittauksiin"?

Niin, onko mikään muu Mikkosen esittämistä väitteistä vanhentunut tai ei pitäisi paikkaansa?  Tuo yksi lause ei varmaankaan ollut jutun ydin 😁
Audi A4 1.8 TFSI

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 29.01.19 - klo:07:17
Kuten todettua, dieselillä on valtava potentiaali olla tärkeä palanen ilmastotalkoissa ja ne talkoot pitää aloittaa heti. Autot, polttoaine  ja jakelujärjestelmä on olemassa, nyt tarvitaan valtiovallalta vaan veropäätös että uusiutuva diesel on hinnallisesti kilpailukykyinen.

T,,YTT,, ASIAA !!! :)

Eikä pidä unohtaa tuota raskastakaan liikennettä, joilla painetaan sen "miljoona kilometriä" useamman kympin sadalle kulutuksella. Myös näihin sopii tuo uusiutuva diesel sellaisenaan ja Suomen liikennepäästöissä otettaisiin jo ISO askel kohti ecompaa, ihan vain puhtaan poliittisella polttoaineverotuksen päätöksellä jos sitä tahtoa löytyy 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 28.01.19 - klo:20:44
Sori vaan, puoli vuotta sitten julkaistu. Tosin mikään ei ole tuon jälkeen olennaisesti muuttunut. Ehkä se että bensamottorien kieltopäätöksiä on tullut lisää, niihin kun ei vaan saa minkäänlaista uusiutuvaa polttoainetta ilman kalliita muutoksia 😁
Julkaistu 6/2017: https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/531767-onko-dieselin-loppu-pian-kasilla-nesteen-ekspertti-muistuttaa-vahalle-huomiolle

Dieseleille on tullut tuon jälkeen lisää rajoitteita joihinkin kaupunkeihin esim. Saksassa. Bensan kieltopäätöksistä en ole kuullut.

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Geoman

#2089
Suomalaisten optimismi dieselin tulevaisuudelle biopolttoaineita käyttäen tulee esiin mm. käytettyjen autojen tuontiluvuissa, vuonna 2018 yli 39'000 käytettyä autoa (nämä kaikki eivät ole dieseleitä mutta polttomoottoriautoja kylläkin).

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 30.01.19 - klo:08:49
Suomalaisten optimismi dieselin tulevaisuudelle biopolttoaineita käyttäen tulee esiin mm. käytettyjen autojen tuontiluvuissa, vuonna 2018 yli 39'000 käytettyä autoa (nämä kaikki eivät ole dieseleitä mutta polttomoottoriautoja kylläkin).

Tämä on mielestäni hyvin valitettavaa. Suuri osa tuoduista on suurella koneella, joiden arvo tulee tippumaan kuin lehmän häntä. Käytettyjen tuonti pitäisi saada ohjattua Euro 6d TEMP suuntaan, Euro 4 ja sitä vanhemmille lätkäistä jonkinlainen haittamaksu.

Saasteenestolaitteiston toiminta tulisi tarkastaa OBD-testillä katsastuksessa, nykyinen savutustesti on aika vitsi. Tuossa ei tule esille edes purkkasoftatut autot, jos kartan alapää pidetään lähes vakiona, liikenteessä savua saattaa tulla vaikka kuinka paljon. Puolilämpöisellä disukalla pakkasessa ajettaessa saasteenestolaitteistot eivät yksinkertaisesti vain toimi, eikä niiden lobatun lain puitteissa edes tarvitse toimia. Tämä on mielestäni aivan käsittämätöntä, koska pakkaskelillä pahimmat saasteet jäävät leijailemaan matalalle.

Polttoainepuolella yksi typerimmistä polttoaineista on kaasusta valmistettu Shellin GTL. Onneksi tälle ei sentään kait ole mitään biostatusta annettu. Kaasua kun voisi käyttää suoraan, ilman että tuottamisessa hukataan puolet energiasta.

https://www.shell.fi/motorists/shell-fuels/shell-diesel.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=diesel&gclid=CjwKCAiAs8XiBRAGEiwAFyQ-eqzrvDh3XdDtaRorQYGZGc6ChAjgSIWgbEbfCYLjhuwhmLbxnT9R2xoCNskQAvD_BwE
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 30.01.19 - klo:10:21
Pitkään ajellaan vielä dieseleillä ja bensalla.
Ennen sähköautoja jalostuu vielä Hybriditekniikka paljon, se on selviö juttu.
100% kaikissa olosuhteissa toimivat sähköautot ovat vielä pitkässä kuusessa.
Kannattaa vielä ostaa kunnon bensapelejä kun saa.
Ei nyt kumminkaan varastoon hamstrata kuten suomalaiset aikoinaan hehkulamppuja. :D

Autonvalmistajat eivät paljoa välitä pitkien matkojen maista, koska markkinat ovat melko markinaaliset. Tulevat hybridit tulevat pitkälti olemaan pikkukoneisia ~70-100km rangella olevia pluggareita, tai suuremmalla koneella olevia 48V kevythybridejä kaljalaatikon kokoisella akulla. Nyt mm. GM on todennut että ei ole järkevää valmistaa enää hybridejä vaan, siirretään resurssit täyssähköihin. Ford on myös samoilla linjoilla ja tulossa on täyssähköinen F150, johon vielä vuosi sitten ei olisi uskonut kukaan.

Suurikoneisten autojen hamstraaminen tässä kohtaa on mielestäni verrattavissa loistelamppujen hamstraamiseen  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ReijoM

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.01.19 - klo:07:07
Bensan kieltopäätöksistä en ole kuullut.

Frankfurt suitsii myös bensa-autoja
http://caravan-lehti.fi/pinnalla/diesel-autojen-rajoitukset-tiukentuvat-saksassa/

Diesel on kuitenkin se polttomoottori, jolle löytyy täysin 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettu polttoaine.
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-lanseerasi-100-sti-jatteista-ja-tahteista-valmistetun-neste-my-uusiutuvan-dieselin
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

TDiih

My Diesel käytti jo 2017 käytännössä kaikki Suomessa olevat käyttökelpoiset rasvat. Eikö noita rasvoja jo laivata ulkomailta Suomeen, mikä ei ole ekologisesti kovin kestävää.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/kokonaan-uusiutuva-diesel-myy-hyvin-kotimaan-j%C3%A4terasvat-eiv%C3%A4t-riit%C3%A4-tuotantoon-1.201958
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 30.01.19 - klo:10:51
Autonvalmistajat eivät paljoa välitä pitkien matkojen maista, koska markkinat ovat melko markinaaliset. Tulevat hybridit tulevat pitkälti olemaan pikkukoneisia ~70-100km rangella olevia pluggareita, tai suuremmalla koneella olevia 48V kevythybridejä kaljalaatikon kokoisella akulla. Nyt mm. GM on todennut että ei ole järkevää valmistaa enää hybridejä vaan, siirretään resurssit täyssähköihin.

Mitä pidempiä ovat etäisyydet, sitä vähemmän on autoja. Tuo tosiaan taitaa olla luonnon laki. Joku tuollainen 70-100 kilometriä plugarissa rangea kun yhdistyisi tekniikan keveyteen, niin se olisi aikalailla täydellistä. Akkuun vielä tehoa lisää, jotta sähkömoottoriin saadaan lisää potkua, jolloi polttomoottorina voi olla joku litrainen pikkumoottori. Toki nykyinenkin GTE:n 85 kilowattiakin tuntuu riittävän täysin.

Lainaus käyttäjältä: ReijoM - 30.01.19 - klo:11:15
Diesel on kuitenkin se polttomoottori, jolle löytyy täysin 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettu polttoaine.

Miten luokittelet biokaasulla liikkuvan ottomoottorin?

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 30.01.19 - klo:11:42
My Diesel käytti jo 2017 käytännössä kaikki Suomessa olevat käyttökelpoiset rasvat. Eikö noita rasvoja jo laivata ulkomailta Suomeen, mikä ei ole ekologisesti kovin kestävää.

Jostain luin, että Neste on jo maailman suurin eläinperäisen rasvajätteen ostaja.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 30.01.19 - klo:10:45
Saasteenestolaitteiston toiminta tulisi tarkastaa OBD-testillä katsastuksessa, nykyinen savutustesti on aika vitsi.
No mutta uusissa disuissahan se nimenomaan on jo näin, ei niitä enää poljeta konttorin takapihalla, vaan tarkistus tehdään OBD-testillä 8)

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.01.19 - klo:12:06
Miten luokittelet biokaasulla liikkuvan ottomoottorin?
Lisätään että ilman mitään muutoksia. Kaasu-laitteetkin laitetaan ensin käyntiin bensalla, saati sitten muutoslaitteiston asennus wanhempaan kalustoon, jota ei uusiutuvaa dieseliä varten tartte dieseliin asentaa, vaan se bio-litku on sopivaa sellaisenaan suoraan pumpusta vaikka 70-luvun vapari-disuun :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

#2096
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.01.19 - klo:13:32
No mutta uusissa disuissahan se nimenomaan on jo näin, ei niitä enää poljeta konttorin takapihalla, vaan tarkistus tehdään OBD-testillä 8)

Tuo testaus on aivan läppä, koska ohjainlaitteilta ei lueta livedataa lainkaan, pelkästään pitkäaikaiset vikakoodit. Käytännössä tuon osalta mennään vain huonompaan suuntaan aikaisemmasta mittaustavasta ja läpi menee mikä tahansa räpellys minkä nollaa konttorin pihassa.

http://www.diagno.fi/blogi/2018/10/27/26925
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ReijoM

#2097
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.01.19 - klo:12:06
Miten luokittelet biokaasulla liikkuvan ottomoottorin?

Joo, ehkä hieman tarkennusta vaatii. Muutetaan tuota hieman. Kun ostan auton, niin mihin muuhun myytävään autoon löytyy 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistettu polttoaine kuin dieseliin, huomioiden vielä autojen hintaluokka sekä dieselin myyntimäärät, jos tätä edes tarvitsee huomioida. Dieseliin on kuitenkin helppo ja valmis vaihtoehto.

Samoin voisin tarkentaa tuota polttomoottori kohtaa HiTeccin kommentilla muunnostarpeesta, jos haluaisi ajaa täysin biopohjaisella polttoaineella. Näillekin ostajille diesel on ilmastomuutoksen näkökulmasta hyvä vaihtoehto, muistaa vaan tankata MyDieseliä ;-)

Pienhiukkaset ja typenoksidithan onkin näissä uusissa jo hyvällä tasolla, vaikka verrattuna siihen bensiini vaihtoehtoon. Ehkä tässä on asiassa kuitenkin karannut nyt mopo käsistä vähän itse kullakin.

Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

TDiih

#2098
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 30.01.19 - klo:14:08

Uskon kyllä Toyotan tutkineen hybridiasian hyvinkin tarkkaan ja luottavan tulevaisuuden sen varaan. Tojo ei yleensäkään lähde höntyileen.

Aika moni luotti Neuvostoliittoonkin. Toyotan hybridien myynti sukeltaa jo Jenkkilässä.

https://insideevs.com/toyota-admits-losing-sales-to-tesla

Toyotan väite itselataavasta pitäisi kieltää kuluttajien huijauksena.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

ttiikeri

#2099
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.01.19 - klo:07:07
Julkaistu 6/2017: https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/531767-onko-dieselin-loppu-pian-kasilla-nesteen-ekspertti-muistuttaa-vahalle-huomiolle

Dieseleille on tullut tuon jälkeen lisää rajoitteita joihinkin kaupunkeihin esim. Saksassa. Bensan kieltopäätöksistä en ole kuullut.

Ollaanpa tarkkoja, kielto koskee vanhoja dieseleitä ei uusia 6 normin dieseleitä. Bensamoottorien myynti on kielletty tai suunnitellaan kiellettäväksi 2030 alkaen ainakin tanskassa, ruotsissa. Ranskassa ja Iso-Britanniassa 2040 mukaanlukien hybridit. Suomessa työryhmä esittää huomaa! fossiilisia polttoaineita käyttävien bensa ja diesel autojen kieltoa.. Arvioin että paine kasvaa bensamiesten suonissa kun biolinjaukset tulee seuraavan hallituksen esittämänä vuoden sisällä. Onko bensiiniautojen aika pian ohitse? Kannattaa lukea alla oleva sillä työryhmän esittämä yksi keskeinen keino päästöjen pienentämiseksi on uusiutuvat polttoaineet kuten uusiutuva diesel, biokaasu....

ILMO45-työryhmän raportti esittää fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kieltämistä kotimaan liikenteessä kokonaan vuodesta 2045 alkaen.

Lisäksi raportissa esitettyjen muiden 27 toimenpiteen arvioidaan käytännössä johtavan fossiilisten liikennepolttoaineiden käytön marginalisoitumiseen jo tätä aiemmin.

Lue lisää: Työryhmä ehdottaa liikenteen hiilipäästöjen vähentämiseen neljää kokonaisuutta ja yhteensä 28 keinoaMyyntikielto on raportin mukaan vahva toimenpide, ”mutta myös nykyhetkeen vaikuttava viestinnällinen työkalu”, joka luo ennen kaikkea pitkän aikavälin näkymää fossiilisten polttoaineiden käytöstä luopumiseen.

Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.

Uusiutuvien polttoaineiden osuus kasvaa

Lisäksi tavoitellaan nestemäisten biopolttoaineiden osuuden nostamista kaikista nestemäisistä polttoaineista 30 prosenttiin vuonna 2030 ja sataan prosenttiin vuonna 2045 kotimaisessa liikenteessä. Nestemäisten biopolttoaineiden absoluuttinen määrä tieliikenteessä ei kuitenkaan nouse vuoden 2030 jälkeen. Nestemäisten biopolttoaineiden lisäksi kasvatetaan voimakkaasti kotimaassa tuotetun biokaasun käyttöä. Fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin kielto vuonna 2045 ohjaisi siirtymää uusiutuviin polttoaineisiin ja vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.

ovat työstäneet asiantuntijat seuraavista organisaatioista: HSL Helsingin seudun liikenne, Helsingin yliopisto, Ilmatieteen laitos, ITS Finland ry, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Sitra, Tampereen teknillinen yliopisto, Teknologiateollisuus, Trafi, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Viestintävirasto ja ympäristöministeriö sekä Fortum, Gasum ja Neste. Lisäksi kirjoittamiseen on osallistunut laaja joukko asiantuntijoita eri organisaatioista. VTT on tehnyt raporttia varten laskelmia ylläpitämänsä autokantamallin pohjalta.



Audi A4 1.8 TFSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy