Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 24.05.18 - klo:12:26
Kaikki on suhteellista "sanoi" Einstein aikanaan.

Nuo VAG:n dieselit ovat todella vanhoja konstruktioita verrattuna näihin melkein uunituoreisiin bensiinimoottoreihin.
Sivuhuomautus: Vielä vanhempi 1,9 diesel on "kymmenen kertaa" kestävämpi kuin 1,0 TSI. Sekin on "ekoteko".  ;D

Ja vielä komeammat (päästö)erot saat, jos otat vielä vanhemmat dieselit, esimerkiksi Mercedes-Benzin W124-mallin, vertauskohteeksi.  :)

Kannattaa ottaa uusista dieseleistä vertaukseen PSA:n DV5R.

Dieselin aika ei ole ohi - kaikki on edelleen suhteellista.  ::)

Miksi 1.0 tsi ei kestäisi? Onko siihen jotain faktaa olemassa? Mielestäni moottori kestää koosta riippumatta, jos se on suunniteltu ja tehty hyvin, sekä käyttö asiallista. Eihän nykymoottorit kulu mekaanisesti hyvästä öljystä johtuen, jos ei ole suunnittelussa ja toteutuksessa nuukailtu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Vaan entäpäs jos HSL sisäinen piletti olisikin ilmainen Hki asukkaille? Tappaisiko tämä yksityisautoilua entisestään, ilmakin puhdistuisi ja Hki pääsisi pääsötavoitteisiinsa ilman mitään diesel-kietojakin? Hki Kaupungin kassastahan tuo ilmaisuus ei olisi kiinni, sen verran muikeasti Hki tuottaa tänäkin vuonna voittoa = kyse olisikin pelkästä poliittisesta päätöksestä, mutta löytyykö sitä yhteistä tahtoa ???

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsinki-voisi-halutessaan-tarjota-kaupunkilaisille-maksuttoman-joukkoliikenteen---rahasta-ei-tekisi-edes-tiukkaa/nH4mgWrd
LainaaHelsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuoren visiossa Helsinki haluaa tulevaisuudessa tarjota parhaat olosuhteet urbaanille, hyvälle elämälle. Maksuton joukkoliikenne olisi ainakin mitä urbaanein tapa luoda hyvää etenkin kaikkein pienituloisimmille.

Haihattelua? Ehkä, mutta ainakin halutessaan Helsinki voisi toimia hankkeen veturina. Maksuton joukkueliikenne vaatisi toki roiman annoksen poliittista tahtotilaa ja koko joukkueliikennejärjestelmän ravistelemista. Nykyistä edullisempi joukkoliikenne taas olisi mahdollista kuntaosuutta kasvattamalla.

Tekosyitä tämän ajatuksen torppaamiseen ei löydy ainakaan Helsingin kassasta.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.05.18 - klo:10:36
No elektrolyysi onkin yksi kenties tehottomimpia keinoja tuottaa vetyä, mutta siltikin kenties kannattavaa jos raaka-ainetta ja "ilmaista" energiaa on riittävästi tarjolla, kuten esim. merellä toimivissa aurinko-, tuuli-, aalto-, tms. voimaloissa. Yksi vaihtoehto voisi olla CO2 > CO muunnos nikkelin ja grafeenin avulla, joka edelleen vesihöyryn ja raudan kanssa tuottaa ns. vesikaasua, josta edelleen vety on melko helposti eroteltavissa. Kokonaisuus monista sen vaiheistaan huolimatta on siltikin tehokas ja taloudellisesti kannattava 8)
Niin melkein kaikki vety tehdään maakaasusta ja pieni osa elektrolyysillä. Kaikki muu on lähinnä ajatuksen tasolla. Maakaasusta tekemällä ei päästä eroon fossiilisista, eikä elektrolyysissä ole ajatusta ilman ylenmääräistä päästötöntä sähköä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 23.05.18 - klo:21:03
Muitakin mielipiteitä asiasta on, isot autonvalmistajat liputtavat polttokennon puolesta ja se on kärjessä heidän trendeissään. Kts alla...

Myös Toyota aikoo panostaa polttokennoihin tulevaisuudessa, mutta onko edes 30.000 kpl vuodessa vielä mikään määrä noin suuren valmistajan vinkkelistä vuonna 2020 ::)

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toyota-satsaa-rajusti-vetyautoihin-kysynta-kymmenkertaistuu/gDqrHyj9
LainaaJapanilainen Toyota uskoo, että polttokennoilla toimivien sähköautojen (FCEV) maailmanlaajuinen myynti kasvaa huomattavasti vuoden 2020 jälkeen. Nyt niitä myydään noin 3 000, mutta Toyotan laskelmien mukaan myynti ainakin kymmenkertaistuu.

Toyota valmistautuu kasvuun rakentamalla kaksi suurta tehdasta Japaniin. Honshassa sijaitsevalla tehtaalla valmistetaan polttokennoja ja Shimoyamassa korkeapaineisia vetysäiliöitä.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.05.18 - klo:13:47
Niin melkein kaikki vety tehdään maakaasusta ja pieni osa elektrolyysillä. Kaikki muu on lähinnä ajatuksen tasolla. Maakaasusta tekemällä ei päästä eroon fossiilisista, eikä elektrolyysissä ole ajatusta ilman ylenmääräistä päästötöntä sähköä.
Maakaasun konvertointi vedyksi ei välttämättä ole niin järkevää. Sen sijaan, maakaasu on järkevin käyttää sellaisenaan ja korvata sillä esim. diesel-käyttöisiä moottoreita. Hyvä esimerkki ovat Ruotsinlaivat. Viking Grace menee nesteytetyllä kaasulla ja kun vierestä lähtee Siljan vanhempi diesel laiva, niin kyllä sieltä aika paksu savupilvi tupsahtaa. Haitalliset päästöt tippuvat radikaalisti tai jäävät lähes kokonaan pois (esim. rikki), samoin CO2 jää hieman pienemmäksi vaikka täys-fossiilisesta onkin kyse. Samoin maakaasu on korvattavissa biokaasulla ilman mitään teknisiä muutoksia, tosin sitten pitääkin kaivaa lompakkoa vähän enemmän.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.05.18 - klo:11:57
Takaisin dieselihen. Olen verrannut usesti VAG:n 1.0 TSI (85 kW) ja 1.6 TDI (85 kW) moottoreita Seat Leon farkun alla. Leonissa bensa päästää 102 g/km, kun diesel 108 g/km. Silloin täällä epäiltiin, että miten on isommissa autoissa. Silloin ei vielä ollut 1.5 TSI moottoria esim. Passattiin. Nyt on.

1. Passat Variant Highline 1.5 TSI (110 kW) DSG
- 4,9 l/100 km
- 112 g/km

2. Passat Variant Highline 2.0 TDI (110 kW) DSG
- 4,4 l/100 km
- 114 g/km

Näyttää uudet bensat päästävän vähemmän myös isommissa autoissa.
Täytyy sanoa että VAG-konserni on kunnostautunut vähäkulutuksisten bensakoneiden kehityksessä. About 10 v sitten VAG:n dieselit olivat kohtuu hyviä, mutta bensapuolella downsizing teki vasta tuloaan. Dieselin kehitys kulutusmielessä on hidastunut tai jopa pysähtynyt, mutta tähän voivat olla syynä kiristyneet päästönormit ja hankaluus löytää riittävän halpa, tehokas ja vain vähän kulutukseen/suorituskykyyn vaikuttava tekniikkapaketti dieselin päästöjen puhdistamiseen - mikä saattaa olla yksi syy joka johti aikanaan "diesel-gateen".

Toisaalta nuo lukemat taitavat olla vielä NEDC normin mukaan mitattuja? Saas nähdä miten käy kun laitetaan tilalle WLTP - esim. BMW on saavuttanut bensakoneille hyvinkin pieniä arvoja testisyklissä, mutta käytännössä kulutus on ollut sitten ihan jotain muuta, kun taas dieselillä on päässyt myös käytännön kulutuksessa kohtuullisiin arvoihin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 23.05.18 - klo:22:36
Kuka jaksaa ja viitsii latailla noita sähköautoja tuntikaupalla ja toimintasäde on niissä vielä kovin heikko. Varmasti tälläkin saralla kehitystä tapahtuu, mutta 3 min vetytankkaus riittää 500 km ajoon jo nyt, milloinkahan pikalataukset kehittyy yhtä nopeaksi?. Tämä tietysti edellyttää vety tankkausasemia josta voi tankata. Sitten tästä sähkön puhtaudesta. Tietyissä osissa  saksassa hiilivoimalla tuotettu sähköauto päästää reilut 160g,. Vedessä taasen vetyä piisaa joten sen suhteen ei ole ongelmaa.
Parin minuutin "öljytön" tankkaus ja 500km ajoa ei ole hypeä - se on itseasiassa todellisuutta jo tänään (ja jo eilen) - kaasulla. Tankkaamalla biokaasua päästään yhtä mataliin CO2-lukemiin kuin tuulivoima/sähköauto yhdistelmällä ja tässä jätetään huomioimatta akkujen valmistuksen CO2-kuorma. Nyt on kohta vuosi ajeltu lähes kokonaan ilman bensaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 23.05.18 - klo:22:36
Kaikki uusi teknologia vaatii paljon tilaa aluksi, samojen ongelmien kanssa painii sähköautotkin vrt toimintasäde.. Kun teknologia kehittyy vielä niin koko pienenee ja hinta alenee.

Kuka jaksaa ja viitsii latailla noita sähköautoja tuntikaupalla ja toimintasäde on niissä vielä kovin heikko. Varmasti tälläkin saralla kehitystä tapahtuu, mutta 3 min vetytankkaus riittää 500 km ajoon jo nyt, milloinkahan pikalataukset kehittyy yhtä nopeaksi?. Tämä tietysti edellyttää vety tankkausasemia josta voi tankata. Sitten tästä sähkön puhtaudesta. Tietyissä osissa  saksassa hiilivoimalla tuotettu sähköauto päästää reilut 160g,. Vedessä taasen vetyä piisaa joten sen suhteen ei ole ongelmaa.

Uusia vetymalleja pukkaa useammalta valmistajalta, jos tässä ei olisi potentiaalia niin tuskin siihen rahaa laitettaisiin. Ja näissä pileissä ei puhuta muutamasta miljoonasta vaan sadoista.....
Polttokennon historia on jo yli 200 vuotias.

500 kilometrin ajoon jälkeen itse haluan kyllä jaloitella ja tankata kuljettajaa puolikkaan tunnin. Tuon tauon aikana kun jo nykyisellä teknologialla pystyy lataamaan sähköautoon satoja kilometrejä lisää matkaa, joten tuo puoli on jo nyt kunnossa ja tulevaisuus vain tuo mukanaan entistä nopeampaa latausta. Sillä, kuinka monta tuntia lataaminen kotona ottaa, ei ole mitään väliä. Hybridini kuluttaa sähköä enemmän kuin  sähköauto ja tuon hybridinkin lataaminen vie vain murto-osan mahdollisesta ajasta.

Vetyä on toki vedessä paljon, mutta ongelma onkin saada jostain energiaa, jolla tuo vety vapautetaan. Valmistajien panostukset vetyautoon ovat pieniä verrattuna sähköautoon.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.05.18 - klo:01:15
500 kilometrin ajoon jälkeen itse haluan kyllä jaloitella ja tankata kuljettajaa puolikkaan tunnin. Tuon tauon aikana kun jo nykyisellä teknologialla pystyy lataamaan sähköautoon satoja kilometrejä lisää matkaa, joten tuo puoli on jo nyt kunnossa ja tulevaisuus vain tuo mukanaan entistä nopeampaa latausta. Sillä, kuinka monta tuntia lataaminen kotona ottaa, ei ole mitään väliä. Hybridini kuluttaa sähköä enemmän kuin  sähköauto ja tuon hybridinkin lataaminen vie vain murto-osan mahdollisesta ajasta.

Samaa mieltä! Vielä kun saisi sähköauton jonka todellinen range (myös talvella) on se 500km ja hinta reilusti alle 100k, (mielummin 50k, luokkaa) niin voisi ruveta kaivelemaan ostohousuja kaapista. Täytyy kyllä todeta, että jos markkinoille tulee sähköauto 500km todellisella toimintamatkalla n. 50k, hintaan niin saattaa olla jo aika moni muukin autokaupoilla  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

WS58

Mielenkiinnon vuoksi olen lukenut kokemuksia uusimman Nissan Leafin osalta, jonka hinta on kova mutta mahdollinen. Toimintamatka moottoritiellä (120 km/h) vastatuulessa ja vesisateessa (!) 130km. Pikalataus kuumentaa akkuja niin että lataus hidastuu. Eli oikeasti hienoa että uusia tekniikoita kehitetään mutta toimiva ratkaisu tulee löytymään jostain muualta kun akkuautoista.
Ennen sitä uusimmille dieseleille on kyllä vielä paljon käyttöä, omalta osalta suurin tarve talvella ja kesällä harrastuskäytössä (boksi + muuta tavaraa yleensä katolla), 200hv/400Nm dieselillä kulutus 5-5.5/100km. Kannattaa myös siirtää liikkuminen lihasvoimalla (+julkisilla) tapahtuvaksi aina kun mahdollista vaikka siitä olisi vaivaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 24.05.18 - klo:00:13
Tuskinpa - tuohan olisi toteutuessaan/toimiessaan killeri. Tosin virtausakkukin lukeutuu tällä hetkellä "hype" kategoriaan. Tavanomaisilla akuilla liikkuvia autoja sen sijaan on jo nyt vaikka toki kalliita ovatkin.

Toki vasta prototyyppiasteella mennään, mutta lupaava ja mielenkiintoinen teknologia. Eikä sen käytön tarvitse rajoittua vain autoihin. Toivottavasti esim. tästä firmasta kuullaan pian enemmänkin:

http://emagazine.nanoflowcell.com/viewpoint/nanoflowcellR-quo-vadis/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

EU-komissaari:
- ”Dieselautojen aika on ohi " Ne katoavat täysin joidenkin vuosien päästä”
- ”Tämä on menneisyyden teknologiaa.”
- ”Ihmiset ovat ymmärtäneet, että meillä ei tule koskaan olemaan täysin puhtaita " NOx-päästöttömiä " dieselautoja.”

https://tekniikanmaailma.fi/eu-komissaari-dieselautojen-aika-on-ohi-ne-katoavat-taysin-joidenkin-vuosien-paasta/

Nyt on sellainen momentum päällä diesel henkilöautojen alasajon kanssa, ettei sitä enää Boschin ja muiden valmistajien ilmoitukset laboratoriossa toimivista "läpimurroista" riitä pysäyttämään.

Hyvä!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Ja EU-komissaari tietää Diesel teknologiasta jotain? Veikkaan, että sika ymmärtää satelliitista pajon enemmän. Tämä on taas tätä tyhjänpäivästä asioista tietämättömien ihmisten (idioottien) möyhäämistä.

Polttomoottoreiden (diesel ja bensa) osuus tulee vähenemään tulevaisuudessa, se on ihan selvä juttu, kun uudet sähköiset tekniikat kehittyy. Ei ne dieselit kuitenkaan ydessä yössä mihinkään häviä ja suomen autojen uusiutumistahdilla menee jonnekkin 2030 - 2040 luvulle..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

BMF

#1843
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.05.18 - klo:10:52
EU-komissaari:
- ”Dieselautojen aika on ohi " Ne katoavat täysin joidenkin vuosien päästä”
- ”Tämä on menneisyyden teknologiaa.”
- ”Ihmiset ovat ymmärtäneet, että meillä ei tule koskaan olemaan täysin puhtaita " NOx-päästöttömiä " dieselautoja.”

https://tekniikanmaailma.fi/eu-komissaari-dieselautojen-aika-on-ohi-ne-katoavat-taysin-joidenkin-vuosien-paasta/

Nyt on sellainen momentum päällä diesel henkilöautojen alasajon kanssa, ettei sitä enää Boschin ja muiden valmistajien ilmoitukset laboratoriossa toimivista "läpimurroista" riitä pysäyttämään.


Hyvä!
Jätit tuon tärkeimmän uutisen lainaamatta:

"Toisaalta uusien dieselautojen päästöt ovat paljon pienempiä kuin vanhempien autojen, ja bensamoottoriautojen suosion kasvu on tarkoittanut takapakkia Euroopan unionin tavoitteille laskea hiilidioksidipäästöjen määrää."


esim kaikkialla saksassa saa ajaa dieselillä tänä päivänä mikäli on euro 6 hyväksytty. Lupa on kieltää saksassa mutta mikä kaupunki ja missä tekee ensimmäisen "oikean" dieselkiellon ja mitä siitä seuraa?

Joten dieselin kohtalon suhteen ei näytä vielä edes lopun alulta.

ps. Tällä hetkellä nyt on aika edullista ajaa dieselillä verrattuna bensavermeisiin... 95bensa maksoi paikallisella huoltsikalla 24senttiä litralta enemmän kuin diesel.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 28.05.18 - klo:11:26
Ja EU-komissaari tietää Diesel teknologiasta jotain? Veikkaan, että sika ymmärtää satelliitista pajon enemmän. Tämä on taas tätä tyhjänpäivästä asioista tietämättömien ihmisten (idioottien) möyhäämistä.

Polttomoottoreiden (diesel ja bensa) osuus tulee vähenemään tulevaisuudessa, se on ihan selvä juttu, kun uudet sähköiset tekniikat kehittyy. Ei ne dieselit kuitenkaan ydessä yössä mihinkään häviä ja suomen autojen uusiutumistahdilla menee jonnekkin 2030 - 2040 luvulle..
+1!
Juuri näin.

"Puolue" näkyy tekevän ohjelmaansa - ja puolueelliset "asiantuntijat" hurraavat.

Diesel on nykymuodossaan edelleen mäntämoottoreista etevimpiä toteutuksia. Ja dieselin aika ei ole ohitse. Polttomoottoreille loppusoittoa viritellään raakaöljyvarojen hupenemisella, ei tekniikan osaamattomuudella.
Golfkärry Mk 7.5

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.05.18 - klo:10:52
EU-komissaari:
- ”Dieselautojen aika on ohi " Ne katoavat täysin joidenkin vuosien päästä”
- ”Tämä on menneisyyden teknologiaa.”
- ”Ihmiset ovat ymmärtäneet, että meillä ei tule koskaan olemaan täysin puhtaita " NOx-päästöttömiä " dieselautoja.”

https://tekniikanmaailma.fi/eu-komissaari-dieselautojen-aika-on-ohi-ne-katoavat-taysin-joidenkin-vuosien-paasta/

Nyt on sellainen momentum päällä diesel henkilöautojen alasajon kanssa, ettei sitä enää Boschin ja muiden valmistajien ilmoitukset laboratoriossa toimivista "läpimurroista" riitä pysäyttämään.

Hyvä!
Vanha juttu.. ohessa samaa Bieńkowskan julistusta vuodelta 2016.
https://www.politico.eu/article/europe-looks-to-electric-cars-after-diesels-dead-end/

Bieńkowska haluaisi dieselien lisäksi myös bensa-autot pois teiltä.. poliitikko nyt voi puhua mitä sylki suuhun tuo. Roomaa ei rakennettu päivässä, eikä tämäkään case edisty ihan käytännön syistä rakettivauhtia, vaikka kuinka propagandaa levitetään.
Esim. Bieńkowskan kotimaassa Puolassa 80% sähköstä tuotetaan hiilellä ja hiilikaivokset työllistää siellä 100 000 ihmistä.. muutosta ei ole näköpiirissä ja sähköautot ei viherpese tuollaisen talouden päästöjä.

Mutta.. Päästöjen pienentäminen keinoista riippumatta on hyvä asia. Kokonaisuuden ja käytännön reaaliteettien ymmärrys kuitenkin asiassa eduksi.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.05.18 - klo:12:27
Mutta.. Päästöjen pienentäminen keinoista riippumatta on hyvä asia. Kokonaisuuden ja käytännön reaaliteettien ymmärrys kuitenkin asiassa eduksi.

Jo lähtökohtaisesti pitäisi määritelä se "päästö" sillä dieselin korvaaminen bensapelillä on vain NOx vaihtokauppa CO2 kanssa = toinen kun laskee, toinen lisääntyy ja molemmilla päästöillä on myös ne omat huonot puolensa, eli kumpiko loppuen lopuksi sitten on se parempi pitkässä juoksussa ???

Ja entäs sitten bio-polttoaineet? Diesel nyt syö about kaikkea mahdollista munkkirasvasta Nesteen My Dieseliin, vaan bensapelipäs onkin hyvin kranttu sen fuilinsa suhteen millä suostuu toimimaan = bensan tuotanto siis ylläpitää nykyisen kaltaista jalostamotoimintaa, joka ei kovin luontoystävällistä taida olla ja täten se siis jarruttaa kehitystä :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.05.18 - klo:14:45
Jo lähtökohtaisesti pitäisi määritelä se "päästö" sillä dieselin korvaaminen bensapelillä on vain NOx vaihtokauppa CO2 kanssa = toinen kun laskee, toinen lisääntyy ja molemmilla päästöillä on myös ne omat huonot puolensa, eli kumpiko loppuen lopuksi sitten on se parempi pitkässä juoksussa ???

Ja entäs sitten bio-polttoaineet? Diesel nyt syö about kaikkea mahdollista munkkirasvasta Nesteen My Dieseliin, vaan bensapelipäs onkin hyvin kranttu sen fuilinsa suhteen millä suostuu toimimaan = bensan tuotanto siis ylläpitää nykyisen kaltaista jalostamotoimintaa, joka ei kovin luontoystävällistä taida olla ja täten se siis jarruttaa kehitystä :-\

Juuri näin! Päästö asia on hyvin moniulotteinen ja nämä bensan haistelijat eivät näe mitään muuta kuin NOx -kirosanan. Se on totta, että NOx -päästöissä bensa leluilla on etumatkaa dieseliin verrattuna, tosin nyt Euro 6 aikakaudella etumatka on hyvin paljon pienempi kuin ennen ja tulevaisuudessa se pienenee edelleen päästömääräysten kiristysten myötä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

EU6 dieseleissä on suorastaan massiivinen hajonta NOx päästöissä eri valmistajien kesken. ADAC ecotestin mittausten keskiarvot löytyvät ao. linkin takaa. Esim. PSA:lla päästöt ovat kurissa NEDC syklin aikana, mutta sitten tavanomaisessa ajossa arvot repeävät:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/hersteller_vergleich_NOx_emissionen/default.aspx

Yllätys yllätys BMW, VW ja Mercedes ovat keskiarvoissa omassa ryhmässään alimmalla tasolla (~145 mg/km), jota seuraa sitten "keskiluokka" ja sen jälkeen tasaisesti repeävät arvot Renaultin (682mg/km) ollessa pahnan pohjimmaisena. Vaikka dieselit ovatkin puhdistuneet ja esim. hiukkasongelma on kurissa (niin kauan kuin niitä pönttöjä ei "tuunata" pois), käytännön NOx päästöt heittelevät edelleenkin suuresti EU6 luokassa, eikä vastaavaa parannusta kuin hiukkasissa ole tapahtunut NOx puolella. Näitä keskiarvoja voi sitten verrata normiin joka sanoo 80mg/km.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lisäksi voi verrata muita päästökomponentteja, hiilivetyjä, CO:ta, hiukkasia ja sitten tulee luokka "muut" siihen päälle. Ei se bensakaan mikään täysin puhdas ole - ao. esimerkissä bensa tupruttaa 260 kertaisen määrän hiukkasia vs diesel. Samoin CO on lähes 100 kertainen. NOx:t sen sijaan menee alle normin että heilahtaa, siinä missä SCR diesel hipusen ylittää normin. Kaasun päästö on aika samantyyppinen kuin bensan, CO:ta tulee puolet bensasta, suurin ero on hiukkasissa joiden massa on joukon pienin. Mikä on hiukkasten "tausta" taso, siihen en osaa ottaa kantaa sillä jos tehdään tuon tyyppisiä mittauksia ainahan ympäristössä on sitten hiukkasia varsinkin kun keski-Euroopassa ollaan.

Tällä viikolla viereisellä paikalla oleva Ibiza ecomotive oli jonkun aikaa tyhjäkäynnillä kun kuski putsaili ikkunaa, niin kyllä siinä aikamoinen bensankatku levisi ympäristöön ja nyt kuitenkin on kesäkelit eikä mikään talvipakkanen. Dieselillä ei vastaavaa imelää hajua tule (tosin sitten voi tulla dieselin "katku") eikä kyllä tuo kaasukaan aistivaraisesti haise oikeastaan millekään. 

Tuosta adac ecotestistä muutama poiminta (auton nimi löytyy linkistä; yksi esimerkki diesel, bensa ja kaasu):
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4025&info=VW+Passat+Variant+2.0+TDI+SCR+BMT+Highline
HC: 2 mg/km
CO: 13 mg/km
NOx: 84 mg/km
Partikelmasse: 0,5 mg/km
Partikelanzahl:0,06931 10¹¹/km

https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=3977&info=VW+Passat+Variant+GTE+DSG
HC: 13 mg/km
CO: 1258 mg/km
NOx: 11 mg/km
Partikelmasse: 1,0 mg/km
Partikelanzahl: 17,89881 10¹¹/km

https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=4057&info=Audi+A4+Avant+g-tron+sport+S+tronic+(Erdgasbetrieb)
HC: 18 mg/km
CO: 453 mg/km
NOx: 14 mg/km
Partikelmasse: 0,2 mg/km
Partikelanzahl: 0,13125 10¹¹/km

Niin autot ovat nimenomaan satunnaisia poimintoja, koska suuresta osasta ei löydy julkaistu tarkkoja päästömittauksia. 1.5TSI bensakone löytyi myös ja se on puhtaampi kuin tuo 1.4TSI bensa, ennenkaikkea hiukkasten osalta. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pihistelijä

Dieselin ja bensan välinen hinnanero on kaventunut tosi pieneksi. Paikallisella asemalla diesel oli vain 7 s/l bensaa edullisempaa! Taitaa hinnat mennä tasoihin vuoden alussa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tapanixxx

Vaikka bensa ja diesel maksaisivat saman verran niin vähänkään isommissa autoissa diesel tulee jo 10000 km vuosiajolla edullisemmaksi kuin bensa-auto. Siksi ajan dieselillä.

Zego

Diesel tulee tällä menolla halventumaan merkittävästi verrattuna bensaan.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.10.18 - klo:05:01
Dieselin ja bensan välinen hinnanero on kaventunut tosi pieneksi. Paikallisella asemalla diesel oli vain 7 s/l bensaa edullisempaa! Taitaa hinnat mennä tasoihin vuoden alussa.

5-10 s/L hintaerolla hinnat pyöriny jo vuosikausia PK seudulla niin mikä tässä on ihmeellistä?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 25.10.18 - klo:05:11
Vaikka bensa ja diesel maksaisivat saman verran niin vähänkään isommissa autoissa diesel tulee jo 10000 km vuosiajolla edullisemmaksi kuin bensa-auto. Siksi ajan dieselillä.

Jos meinaat tuota x1 niin varmasti tulisi halvemmaksi bensalla.

Edit: hienosti dieselin aika ohi kun ilmaisjakelulehden uusien autojen esittelyissä lähes kaikki dieseleitä :o ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.10.18 - klo:05:01
Dieselin ja bensan välinen hinnanero on kaventunut tosi pieneksi. Paikallisella asemalla diesel oli vain 7 s/l bensaa edullisempaa! Taitaa hinnat mennä tasoihin vuoden alussa.

Oho, kovat on päätelmät. Onko jotain parempaa faktaa tueksi? Ensi kesänä jo diesel ehkä kalliimpaa kuin bensa?

Mitä lueskelin jossain vaiheessa lehdestä, kesällä jalostettu liikaa bensiiniä jota on nyt reilusti varastossa. Ja kun tulee hiljaisempi talvikausi eikä kulutus ole yhtä kova, tuo alkaa vaikuttamaan bensan hintaan. Ja talvilaatu taas nostaa dieselin hintaa sen verran, että ero pienenee talveksi ja taas kasvaa kesäksi. Tuossa ei varmasti kellekään mitään uutta.


Pihistelijä

Ei ole uutta, ei. Vuodenvaihteessa ero on kapein ja kesällä suurin. Näin se on aina elänyt, mutta juuri nyt ero on kyllä normaalia kapeampi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Daatta

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.10.18 - klo:08:07
Edit: hienosti dieselin aika ohi kun ilmaisjakelulehden uusien autojen esittelyissä lähes kaikki dieseleitä :o ;D

Joopa, sama homma jos katselee käytettyjä autoja, vaikkapa nelivetoa. Valtaosa on dieseleitä, tämä tulee vaikuttamaan käytettyjen autojen kaupassa veilä pitkään. Dieseleiden osuus yuontiautotoista on myös huomattava (73%). Keskimääräinen ikä kuusi vuotta, noilla ajellaan (ja saastutetaan) vielä pitkään. Ellei sitten uusi diesel-tekniikka tee temppuja, ovat kalliimpia valmistaa ja myös ylläpitää. Parempi silti nämä uudemmat dieselit kuin 20 vuotta vanhat nokilekat. Vaikka haisevatkin tosi pahalta kun on poltto päällä...

https://www.autotalli.com/artikkeli/Tallaisia-Kaytettyja-Autoja-Suomalaiset-Ostavat-Ulkomailta---Dieselin-Osuus-Edelleen-Suuri
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.10.18 - klo:08:31
Joopa, sama homma jos katselee käytettyjä autoja, vaikkapa nelivetoa. Valtaosa on dieseleitä, tämä tulee vaikuttamaan käytettyjen autojen kaupassa veilä pitkään.

No tuo WLTP-muutos tulee vain yhä ruokkimaan tätä kehitystä, sillä se käytetty tuontipeli menee yhä wanhojen NEDC-verojen mukaan (auton ensirek. on tapahtunut ennen 1.9.2018) eikä WLTP:llä, joka nimenomaan rankaisee mm. juuri nelikkoja = nelikkojen myynti uusina tulee romahtamaan ja siksi niitä ei juuri ole tarjolla ns. suomi-autoina käytettyjen markkinoillakaan = jos käytetyn nelikon haluaa, se on silloin about pakko tuoda ulkomailta tänne ja näin näiden kohdalla tuo himoittu kaluston tuoreutuminen hidastuu :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy