Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 12.04.18 - klo:18:25
myös jälkiasenteisena jo olemassa oleviin kotteroihin. Muuten alkaa taru olemaan jo taputeltu.

No sinällään tuo ACCT ei kovin erikoinen SCR:n lisälaite ole, joten ainakaan mitään teknistä estettä en näe miksei tuota voisi myös jälkiasentaa nykyisiin SCR-järjestelmiin ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 12.04.18 - klo:18:32
https://yle.fi/uutiset/3-10154009

Valmistusmäärät ovat vielä pieniä ja siten hinnat hieman korkeita, mutta se ongelma ratkeaa melko pian  :)

https://twitter.com/JMPyper/status/983332189977923584?s=19
Kunno propagandaa ;D Joo säästää polttoainekuluissa mut mites hankintahinta ja latausasema kotiin jyvitettynä käyttövuosille..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 12.04.18 - klo:23:18
Joo säästää polttoainekuluissa mut mites hankintahinta ja latausasema kotiin jyvitettynä käyttövuosille..

Latausasemahan ei ole autokohtainen = sama laturi käy siihen seuraavaankin ja sitä seuraavaan ja... Toki lataustekniikkakin kehittyy vuosien varrella, uudet laturit ovat entistä monipuolisempia, mutta eiköhän tuo Type2 -liitäntä silti niissä säily aika monta sähköautosukupolvea eteenkinpäin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

jt

Täälläkin on välillä keskusteltu vaikuttaako vai eikö vaikuta (EUx) dieselien päätetyt ja mahdolliset käyttörajoitukset eri maissa käytettyjen hintatasoon.

Keskustelin viikonloppuna erään Tukholman seudulla asuvan suomalaisen kanssa, oli aikeissa vaihtaa diesel Volvonsa, vm2014, tais olla V60 mallia, uuteen (käytettyyn) autoon. Kaveri oli tarjonnut Volvoaan 3 eri Volvo liikkeeseen Tukholman seudulla ja vielä Uppsalassakin, mutta yhdessäkään ei liike ollut halukas ottamaan autoa vaihdossa lainkaan. Kaikissa oli sama viesti "myy yksityisesti". Meinasi sitten tarjota autoaan pohjois-Ruotsissa, jos kelpaisi siellä. Mitä "mutu" tuntumalla on vilkuillut vaikkapa blocketin käytettyjen tarjotaa, ei mitään dieselin hintaromahdusta ole tapahtunut. Mutta tässä vaiheessa täytyykin muistaa että tarjolla olevat autot ovat tietenkin niitä joita ei ole myyty. Todellinen kauppahinta voi aina olla jotain muuta kuin pyyntö samoin mikä on autoliikkeen hyvitys jos siis liike "armollisesti" suostuu ottamaan käytetyn vastaan. Mainitsi myös tutustaan joka oli myynyt Ford Galaxyn, arvon alenemaa oli kahdessa vuodessa tullut about 10kâ,¬ per vuosi, eli yhteensä n. 20kâ,¬. Tulee siinä jo kilometrille hintaa pääomakulujen puolelta.

Ehkäpä impact onkin sellainen että pyynnit pysyvät about samoina ja varaston suuruus pyritään suhteuttamaan kysyntää, eli ei oteta pihaa täyteen pelkkiä dieseleitä. Sinällään tällä voi olla impactia paikallisesti, sillä Ruotsissa dieseleiden uusmyynnin osuus on ollut about 50% luokkaa ja vasta viime aikoina osuus on hieman tipahtanut. Varsinkin Volvoissa jotka keskimäärin ovat isoja autoja, dieselin osuus on ollut huomattava.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

BMF

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen--moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/ESzBGGYQ

No kyllä tällä touhulla saadaan viimeistään minun dieselautoilu lopetettua. Jos ei webastolla enää moottoria jatkossa lämmitellä niin morjens.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tet

Lainaus käyttäjältä: BMF - 17.04.18 - klo:08:11
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uudet-dieselsaannot-johtavat-erikoiseen-tilanteeseen--moottorin-esilammitys-pakkasella-ei-ole-enaa-mahdollista/ESzBGGYQ

No kyllä tällä touhulla saadaan viimeistään minun dieselautoilu lopetettua. Jos ei webastolla enää moottoria jatkossa lämmitellä niin morjens.

Jotenkin kuvastavaa, että juuri vag-autoista on tuossa kyse. Mikä siinä on, ettei siellä osata ohjelmassa tulkita anturitietoja oikein. Omassa disussa jälkiasennus-weballa liian vähän aikaa lämmittäminen aiheutti käynnistysvaikeuksia, kun ECU luuli että kone on lämmin eikä suostunut hehkuttamaan. Tehdasasenteisessa tuon ei pitäisi olla mikään ongelma, weba voisi kertoa ECU:lle että nyt on lämmitelty näin ja näin kauan, jolloin kartasta voitaisiin ottaa sopivat parametrit tilanteeseen. Mutta ei näköjään saksalainen osaa, helpointa on vaan estää koko lämmittimen käyttö. :o
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Geoman

Eiköhän tähänkin löydy jokin ratkaisu. Tällä hetkellä muutokset ovat niin nopeita, että kaikki ei pysy mukana.

Polttoainekäyttöinen lämmitin voisi toimia siten. että se lämmittäisi sisätilat ja öljypohjan. Tällöin riittäisi yksinkertaisempi ilmapuhalluslämmitin (ilmapuhallus lämmittäisi sisätilat ja pakokaasut öljyn/öljypohjana). Tällöin sisälämmitys olisi tehokas,

VW:ssä tosiaan, jos lämmitysaika on alle 5 minuuttia, on talvella käynnistysvaikeuksia. Itse lämmitän ennen ajoa 15...20 minuuttia ja sitten vielä ajon aikana noin 10 minuuttia.

Kyllä näihin ratkaisuja löytyy ja muuallakin on kylmää kuin Suomessa. Mutta missään ei niin paskasta ilmaa kuin Suomessa (tiepöly).

BMF

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.04.18 - klo:08:18
Jotenkin kuvastavaa, että juuri vag-autoista on tuossa kyse. Mikä siinä on, ettei siellä osata ohjelmassa tulkita anturitietoja oikein. Omassa disussa jälkiasennus-weballa liian vähän aikaa lämmittäminen aiheutti käynnistysvaikeuksia, kun ECU luuli että kone on lämmin eikä suostunut hehkuttamaan. Tehdasasenteisessa tuon ei pitäisi olla mikään ongelma, weba voisi kertoa ECU:lle että nyt on lämmitelty näin ja näin kauan, jolloin kartasta voitaisiin ottaa sopivat parametrit tilanteeseen. Mutta ei näköjään saksalainen osaa, helpointa on vaan estää koko lämmittimen käyttö. :o

Ilmeisesti kaikki muutkin jälkiasenteiset letku/säteilylämmittimet on kielletty tai ainakin takuu loppuu siihen. Täytyy varautua jatkossa paukkupakkasilla etätyöpäiviin.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Euro6 kertoo jotta 2h kuluttua moottorin sammutuksesta pitää moottorin lämpötilan olla vallitsevassa ulkolämpötilassa. Nyt jos moottoria esilämmitetään sellaisenaan, niin virhettähän tuosta paukkaa ja kojelauta loistaa sateenkaaren väreissä. Mutta nou hätä, tähän on jo valmiit ratkaisut olemassa ainakin Eberillä ja Weballa. Lämmityksen käynnistyessä ensin huijataan auton logiikkaa mukamas käynnistämällä auto laittamalla siihen virrat päälle hetkeksi. Nyt siis käynnistyy tuo em. 2h kello, joka aika on käytettävissä esilämmitykseen ihan huoletta. Jos kuitenkin jostain syystä esilämmitystä halutaan jatkaa tuon yli, "käynnistetään" auto uudelleen ennen kuin 2h kello kuluu umpeen ja näin on taas se seuraavat 2h aikaa jatkaa esilämmitystä 8)

Nyt on muuten laivoillekin tulossa omat päästöleikkauksensa "jo" 2050 ::)
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/laivojen-hiilidioksidipaastoille-suitset-paastot-puolitettava-vuoteen-2050-mennessa-6720470
LainaaKansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on päässyt sopimukseen laivojen hiilidioksidipäästöjen puolittamisesta.

Yli 170 valtiota on mukana sopimuksessa, jonka mukaan päästöt on puolitettava vuoteen 2050 mennessä vertailuvuoteen 2008 verrattuna.

Päästövähennyksestä sovittiin Lontoossa pidetyssä kokouksessa.

Laivaliikenne tuottaa nykyään 2-3 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä eli sen päästöt ovat samaa luokkaa kuin Saksan kaikki päästöt.

Liikenne kuitenkin kasvaa voimakkaasti, ja ilman rajoittavia toimia päästöt kasvaisivat vuoteen 2050 mennessä jopa moninkertaisiksi.

Laivat eivät ole mukana Pariisin ilmastosopimuksessa. Meriliikenteen rikki- ja typpipäästöille on asetettu rajoituksia muun muassa Itämerellä.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

#1629
Itse olen käynnistellyt työkoneita tiettömillä taipaleilla metsässä. Riittää kun saa öljy pohjan lämpöiseksi niin kyllä käynnistyy (usein nestekaasupuhalluslampulla, suoraan tai pohjaan rakennetun kanavan kautta).

Öljypohjan lämmittimiä (sähkö) oli tehdasasenteisina jo 1960-luvulla Volksawagen 1200 ilmajäähdytteisissä henkilöautoissa, vastus oli öljypohja sisällä. Hyvin lähtee nykyiset BMW:kin kun on sähköinen Defa tai Calix öljypohjan lämmitin.

WS58

Ajettiin euro 6 sport dieselillä (ei-wag) pääsiäisen alla 900 km Lappiin, 2 taukoa. Ajotietokoneen mukainen kulutus 5.3/100. Auto sisältä ääriään myöten täynnä, 4h (tavaraverkko on), katolla boksi jossa suksia ja lumilautoja. Kuorma ei vaikuttanut ajettavuuteen tai suorituskykyyn ollenkaan (vääntö 400, jäykkä alusta).
Kun työmatkat menee junalla ja metrolla niin tällaiseen käyttöön tarvitsen autoa eniten.
Mitenköhän vastaava menisi bensa-, kaasu- tai sähköautolla? Bensalla menisi toki mutta >>10L/100km.
Ja webasto toimii hyvin sekä ajastettuna että ajon aikana lämmittimenä (tarvittaessa).
Kaikenmaailman skenaarioita voi esittää mutta mikä toimii tässä ja nyt on se jolla on merkitystä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.04.18 - klo:08:18
Jotenkin kuvastavaa, että juuri vag-autoista on tuossa kyse. Mikä siinä on, ettei siellä osata ohjelmassa tulkita anturitietoja oikein. Omassa disussa jälkiasennus-weballa liian vähän aikaa lämmittäminen aiheutti käynnistysvaikeuksia, kun ECU luuli että kone on lämmin eikä suostunut hehkuttamaan. Tehdasasenteisessa tuon ei pitäisi olla mikään ongelma, weba voisi kertoa ECU:lle että nyt on lämmitelty näin ja näin kauan, jolloin kartasta voitaisiin ottaa sopivat parametrit tilanteeseen. Mutta ei näköjään saksalainen osaa, helpointa on vaan estää koko lämmittimen käyttö. :o

Vähän veikkaan että toi anturitieto juttu on ihan pelkkää selittelyä ja oikea syyllinen WLTP-päästömittaus.

Itse itseäni lainaten "Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia" -topicista

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.04.18 - klo:21:27
Tässäpä mielenkiintoista luettavaa  :o

"Haluatko esilämmittää dieselautosi moottorin 30 asteen pakkasella? Ei muuten onnistu enää kaikissa Euro 6-autoissa"

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/cb281a36-2769-378a-8688-80329f447f58?ref=ampparit:7286

Veikkaanpa että jutussa ei ole kerrottu sitä todellista syytä tähän ettei moottoria enää voi lämmittää millään ja se vastaus on WLTP-päästömittaus. WLTP-päästömittauksessa kuulemma otetaan myös webaston päästöt huomioon hiilidioksidi ja ym. päästöinä ja arvaan tässä kohtaa, että uudessa päästömittauksessa on porsaanreikä. Tämä webaston kokoinen porsaanreikä mahdollistaa lämmittimen käytön kunhan lämmitin ei lämmitä moottoria ja silloin myös päästöt jätetään rauhaan lämmittimen osalta.

Jos asia on näin kun arvailen niin näiden päästönormien tekijöiden asiantuntemus on mielestäni samaan aikaan huvittavalla ja surullisella tasolla. Toisaalta on ihan totta, että moottoreiden kylmäkäynnistystä ei suurilla markkinoilla harrasteta niin eipä se asia varmaan ketään ulkopuolista paljoa kiinostakkaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

BMF

#1632
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.04.18 - klo:09:04
Vähän veikkaan että toi anturitieto juttu on ihan pelkkää selittelyä ja oikea syyllinen WLTP-päästömittaus.

Mutta tässähän ostaja tekee viimekädessä päätöksen haluaako webastoa vai ei? Päästöt/verotus kyllä kasvaa webaston ja muun lisävarustelun ( esim isommat renkaat) mukaan, mutta ei mielestä riitä perusteeksi pudottaa sitä kokonaan pois listalta.

Toki porukka alkaa jälkiasentamaan jatkossa webastot vero-/päästöalennuksen vuoksi. Joka on mielestäni jo sinällään huono asia. Ja tämä taas voisi johtaa siihen että moottorin anturit heittää häränpyllyä ja tämän vuoksi koko webaston käyttö sitten yleisesti kielletään.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

LainaaDieselautoja ei ole ostettu lainkaan romutuspalkkion turvin.
Autoala arvioi, että pikkudieselit katoavat kokonaan markkinoilta.
Hänen mukaansa pienissä dieselautoissa puhdistuslaitteet tulevat liian kalliiksi, eivätkä ne edes välttämättä mahdu pienikorisiin autoihin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005644808.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 17.04.18 - klo:08:55
Itse olen käynnistellyt työkoneita tiettömillä taipaleilla metsässä. Riittää kun saa öljy pohjan lämpöiseksi niin kyllä käynnistyy (usein nestekaasupuhalluslampulla, suoraan tai pohjaan rakennetun kanavan kautta).

Öljypohjan lämmittimiä (sähkö) oli tehdasasenteisina jo 1960-luvulla Volksawagen 1200 ilmajäähdytteisissä henkilöautoissa, vastus oli öljypohja sisällä. Hyvin lähtee nykyiset BMW:kin kun on sähköinen Defa tai Calix öljypohjan lämmitin.

Kai nyt nykyautot lähtevät käyntiin ilman öljyn lämmittämistäkin, koska nykyöljyt pysyvät juoksevina kovillakin pakkasilla.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 17.04.18 - klo:09:03
Ajettiin euro 6 sport dieselillä (ei-wag) pääsiäisen alla 900 km Lappiin, 2 taukoa. Ajotietokoneen mukainen kulutus 5.3/100. Auto sisältä ääriään myöten täynnä, 4h (tavaraverkko on), katolla boksi jossa suksia ja lumilautoja. Kuorma ei vaikuttanut ajettavuuteen tai suorituskykyyn ollenkaan (vääntö 400, jäykkä alusta).
Kun työmatkat menee junalla ja metrolla niin tällaiseen käyttöön tarvitsen autoa eniten.
Mitenköhän vastaava menisi bensa-, kaasu- tai sähköautolla? Bensalla menisi toki mutta >>10L/100km.
Ja webasto toimii hyvin sekä ajastettuna että ajon aikana lämmittimenä (tarvittaessa).
Kaikenmaailman skenaarioita voi esittää mutta mikä toimii tässä ja nyt on se jolla on merkitystä.
Eipä ole temppu eikä mikään bensakoneeltakaan. 4 henkeä + tavarat oli viikonloppuna kyydissä, Octavia aikalailla täynnä. Vastaavaa vaihtelevaa mittarinopeudeltaan 85-105km/h ajoa vajaa 500km, kulutus tankkauksesta laskien 5.8l/100km. Toki boksi tuo jotain lisää, ja ajotietokone toisaalta ottaa vähän kotiinpäin.

Välitykset tuossa 7-vaihteisessa sopivat tuon 200-250nm vääntävän bensakoneen kanssa juuri nappiin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 17.04.18 - klo:09:03
Ajettiin euro 6 sport dieselillä (ei-wag) pääsiäisen alla 900 km Lappiin, 2 taukoa. Ajotietokoneen mukainen kulutus 5.3/100. Auto sisältä ääriään myöten täynnä, 4h (tavaraverkko on), katolla boksi jossa suksia ja lumilautoja.

Mitenköhän vastaava menisi bensa-, kaasu- tai sähköautolla? Bensalla menisi toki mutta >>10L/100km.

Itselläni päiväreissu maalle ja takaisin pääsiäisenä, palatessa auto täyteen kuormattuna ja kulutus mennessä 4,4l/100km ja palatessa 4,6.
Auto man. VW 1.6TDi "slowmotion".

Ainakin kaupunki/taajama-ajossa ovat lainabensat (pl. Polo 1.0TSi) haukanneet noin 2l enemmän.

Ainakin nettikirjoittelun ja lehtiartikkelweiden mukaan disukan olisi pitänyt kadota henkilöautoista jo 10v. sitten ... ja vieläkin ajetaan.  :o
Yritetään pärjätä.

Rauta7

#1637
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:11:52
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005644808.html
Jospa käsiteltäisiin nykyaikaisia dieseleitä, eikä mitään jälkeenpäin lisättyjä puhdistuslaitteita.

Nykydieselistä hyvänä esimerkkinä on mm. PSA:n DV5R-moottori, jonka pakokaasujenpuhdistus on koottu/rakennettu yhteen kompaktiin kokonaisuuteen heti ahtimen perään (moottorin kylkeen) ja tässä samassa paketissa on myös ureapuhdistin. Koko puhdistinpaketti on alle moottorinkorkuinen sylinteri, jossa ylimpänä on hapettava dieselkatalysaattori ja varastoiva NOx-loukku. Sitten seuraavana järjestyksessä tulee urealisäaineen suihkutusventtiili, sen jälkeen pelkistävä src-katalysaattori ja lopuksi hiukkassuodin. Kätevä, kompakti puhdisti, joka ei vie pienenkään auton toteuttamismahdollisuutta.
Täyttää WLTP:n mukaisen Euro 6c:n ja 6d:n TEMP -päästötason vaatimukset (= tienpäällä suoritetut RDE-mittaukset ). Tuleva Euro 6d:n kiristys (kertoimet tiedetään) on myös jo hallinnassa tällä konstruktiolla.

Dieselin aika ei ole ohi.
Golfkärry Mk 7.5

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 17.04.18 - klo:13:52
Dieselin aika ei ole ohi.

Samaa mieltä!

Ihme miten täällä muutamien kiihkouskovaisten mielestä diesel autot on käyttökelvottomia parin autonvalmistajan naurettavan ilmoituksen takia. Nämä naurettavat ilmoitukset olivat Fiatin pääjohtajan mielipide "Diesel on kuollut" ja Toyotan ilmoitus diesel henkilöautojen valmistuksen lopettamisesta (poislukien hyötyajoneuvot). Yhteistä näille on että eivät millään muotoa ole onnistuneet tekemään kunnollisia diesel autoja. Ainut uskottava diesel autojen valmistaja joka on ilmoittanut jättävänsä leikin kesken on Volvo, joka tosin on ilmoittanut lopettavansa myös bensa moottoreiden valmistuksen samaan aikaan dieselin kanssa. Volvo kyllä käyttää tämän nykyisen polttoainemoottorin perusrakenteen loppuun bensan ja dieselin kanssa eli 2025 vuodesta eteenpäin tekevät vain sähköautoja.

Kaikki uskottavat diesel valmistajat (VAG, Daimler, BMW, PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi) sensijaan jatkavat dieseleiden kehitystä ja innovointia kuten ennenkin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vasara

#1639
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.04.18 - klo:14:54
Samaa mieltä!

Ihme miten täällä muutamien kiihkouskovaisten mielestä diesel autot on käyttökelvottomia parin autonvalmistajan naurettavan ilmoituksen takia. Nämä naurettavat ilmoitukset olivat Fiatin pääjohtajan mielipide "Diesel on kuollut" ja Toyotan ilmoitus diesel henkilöautojen valmistuksen lopettamisesta (poislukien hyötyajoneuvot). Yhteistä näille on että eivät millään muotoa ole onnistuneet tekemään kunnollisia diesel autoja. Ainut uskottava diesel autojen valmistaja joka on ilmoittanut jättävänsä leikin kesken on Volvo, joka tosin on ilmoittanut lopettavansa myös bensa moottoreiden valmistuksen samaan aikaan dieselin kanssa. Volvo kyllä käyttää tämän nykyisen polttoainemoottorin perusrakenteen loppuun bensan ja dieselin kanssa eli 2025 vuodesta eteenpäin tekevät vain sähköautoja.

Kaikki uskottavat diesel valmistajat (VAG, Daimler, BMW, PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi) sensijaan jatkavat dieseleiden kehitystä ja innovointia kuten ennenkin.
Näinpä juuri.. ja Volvonkaan osalta ei voi sanoa vielä oikein mitään. Tavoitteita ja ajatuksia voi olla, mutta vuosi 2025 tulee aika nopeasti vastaan. Epäilen, että valmistaisivat ko. vuodesta eteenpäin vain sähköautoja. Suunnitelmat elää tilanteen mukaan. En nyt muista, että oliko Volvon ajatuksena se, että ko. vuodesta eteenpäin eivät valmistaisi pelkällä bensalla / dieselillä liikkuvia autoja. Jos tavoite onkin, että kaikki autot on minimissään hybridejä, niin sitten kuulostaa enempi järkeenkäyvältä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.04.18 - klo:14:54
Kaikki uskottavat diesel valmistajat (VAG, Daimler, BMW, PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi) sensijaan jatkavat dieseleiden kehitystä ja innovointia kuten ennenkin.

Entiseen tapaan kehitystä ei jatketa. Johan VW:kin jätti 1.6 TDI:n korvaajan esittelemättä. Kukapa olisi tuollaista uskonut vielä muutama vuosi sitten. Monetkin valmistajat ovat siirtäneet kehityspaukkuja hybrideille ja sähköautoille ja vahvassa vastatuulessa olevat dieselit ovat ilmeinen kärsijä tässä tilanteessa.

passo_s

#1641
Kaippa se 1.6 TDi tulee kun Passat B9 esitellään. Muuten tässä joutuu työsuhde volvoilijaksi.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 17.04.18 - klo:13:52
Dieselin aika ei ole ohi.

Ei varmaankaan isoissa autoissa, mutta pikkuautoissa kuten artikkelissa sanotiin. Puhdistustekniikka nostaa diesel-moottorin hinnan liian korkeaksi eikä se pysty enää kilpailemaan bensan kanssa. Jo nyt Golf-luokassa diesel on 3000-4000 â,¬ kalliimpi kuin vastaava bensa. Tulevaisuudessa ero vielä kasvaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 17.04.18 - klo:17:12
Kauppa se 1.6 TDi tulee kun Passat B9 esitellään. Muuten tässä joutuu työsuhde volvoilijaksi.

TM:n mukaan 1.6 TDI korvataan 1.5 TDI:llä.

https://tekniikanmaailma.fi/salakuvissa-seuraavan-sukupolven-volkswagen-golf-kaikkien-aikojen-nettiauto/
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

autoilija14

Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.04.18 - klo:17:17
TM:n mukaan 1.6 TDI korvataan 1.5 TDI:llä.

https://tekniikanmaailma.fi/salakuvissa-seuraavan-sukupolven-volkswagen-golf-kaikkien-aikojen-nettiauto/

On ollut jo hyvän aikaa 2017 tiedossa, että 1.4TSi ja 1.6TDi korvataan 1,5l moottoreilla.....  ;D
Yritetään pärjätä.

passo_s

No hyvä. Tämä 1.6 TDi:llä moottoroitu Passat sopii kukkarolle.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.04.18 - klo:17:22
On ollut jo hyvän aikaa 2017 tiedossa, että 1.4TSi ja 1.6TDi korvataan 1,5l moottoreilla.....  ;D

Eikö se 1.5L TDI pitänyt olla haudattu ja 1.6:lla vedetään hautaan asti?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

sambolo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.04.18 - klo:14:54
Samaa mieltä!

Ihme miten täällä muutamien kiihkouskovaisten mielestä diesel autot on käyttökelvottomia parin autonvalmistajan naurettavan ilmoituksen takia. Nämä naurettavat ilmoitukset olivat Fiatin pääjohtajan mielipide "Diesel on kuollut" ja Toyotan ilmoitus diesel henkilöautojen valmistuksen lopettamisesta (poislukien hyötyajoneuvot). Yhteistä näille on että eivät millään muotoa ole onnistuneet tekemään kunnollisia diesel autoja. Ainut uskottava diesel autojen valmistaja joka on ilmoittanut jättävänsä leikin kesken on Volvo, joka tosin on ilmoittanut lopettavansa myös bensa moottoreiden valmistuksen samaan aikaan dieselin kanssa. Volvo kyllä käyttää tämän nykyisen polttoainemoottorin perusrakenteen loppuun bensan ja dieselin kanssa eli 2025 vuodesta eteenpäin tekevät vain sähköautoja.

Kaikki uskottavat diesel valmistajat (VAG, Daimler, BMW, PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi) sensijaan jatkavat dieseleiden kehitystä ja innovointia kuten ennenkin.

Eikö se ollut niin että volvo sanoi lopettavansa autot joissa pelkästään diesel/bensa kone 2025 mennessä. Eli hybridejä molemmista varmasti tulee.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy