Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Vanha totuus sanoo, että jos haluat tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, niin katso mitä rikkaat tekevät tällä hetkellä. Yksi muutoksen rajapyykki on jo saavutettu:

LainaaTeslan Model S -mallin myynti on ohittanut ensimmäistä kertaa Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin lippulaivamallien myynnin Euroopassa

https://tekniikanmaailma.fi/tama-halyttavaa-teslan-model-s-peittosi-ensi-kertaa-euroopassa-saksalaiset-luksusmallit/

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Visa - 19.02.18 - klo:14:51
Heh, ihan viihdyttävää seurata tätä keskustelua välillä työpäivän lomassa  :D

Aika paljon on täällä ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan; on kallista ja huonoa ja ainakaan ei kulje talvella ja suomesta sähkökin loppuu kun nämä hirvitykset laitetaan kaikki samaan aikaan lataamaan  :D :D

Kukahan täällä negatiisesti kommentoineista on edes ajanut sähköautolla koskaan?

Noh, tilasin just äsken jo toisen sähköauton (uusi Nissan Leaf), eipä kyllä ole paluuta enää dieseliin tai bensaan  :D

Eikä muuten maksa tuplaa vastaavaan polttomoottoriautoon ja ajaminen on erittäin edullista.

Tarviiko kokemusta sähköautolla ajosta jos ilman sitäkin tietää ettei sillä voi lähteä perheen kanssa reissuun?  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BMF

#1352
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.02.18 - klo:12:35
Aika normaalia 3v ja -50% uushankintahinnasta, ainakin mitä itse olen noiden ranskisten kanssa pulannut. Ja nyt kun puhutaan kuitenkin sähköautosta, niin tekniikan etenemisvauhdin huomioiden ei yllätä pätkääkään moinen eroosio. Se että omistaja on tuona aikana kerinnyt ajamaan vain 25tkm kertonee enempi ajojen lyhyydestä, vain muutamia km päivässä 8)

Tuossa halvin 28k, rs octavia https://www.autotalli.com/vaihtoauto/35842162/Skoda/Octavia/2015/Tampere?pos=4&page=1&searchType=usedCar minkä löysin ja suht samoilla "arvoilla" ja tämän hankintahinta on ollut manuaalivaihteisena ilman webastoa about 36-37k,. Arvonmenetys kuitenkin  about 8-9k,

Mikäs mahtaa olla tuon nissanin arvonmenetys 14k,+?

Tuohon arvonmenetykseen suhteutettuna pitäisi sähkömopoautolla ajaa melkosen paljon enemmän kuin 25tkm (3 vuodessa) että olisi taloudellisesti kannattavaa...saati sitten että se olisi helpompaa ja käytännöllisempää kuin normi farkkuautolla ajo. Minun käyttötarpeessa tämän auton käyttö olisi ylipäänsä mahdotonta tilanpuutteen vuoksi. Onhan se toki ekoteko...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: BMF - 20.02.18 - klo:12:59
Tuohon arvonmenetykseen suhteutettuna pitäisi sähkömopoautolla ajaa melkosen paljon enemmän kuin 25tkm (3 vuodessa) että olisi taloudellisesti kannattavaa...

No aina perinteisestihän kaiken uuden tekniikan pioneereillä maksatetaan sen tekniikan kehitystyö. Ekat versiot kärsivät aivan hirveästä arvon menetyksestä, puhumattakaan kuinka paljon nuo ovat aikanaan maksaneetkaan kaupasta ulos ajettaessa = menetys on euroissakin mitattuna jo todella ruma luku :o

Montako sukupolvea sitten pitää asioiden kehittyä ennen kuin tuo eroosio rauhoittuu? Veikkaan että sähköautojen tapauksessa ei taida meikäläisen elinikä riittää, sillä sellaista vauhtia tuntuu tuo elektroniikka kehittyvän ja mitäpä muuta noissa juuri enää on kuin elektroniikkaa ja erilaista sähkövimpainta. Toki euroissa mitattuna numerot kaunistuu uusien sähköautojen hintojen tippuessa jo muutenkin juuri tuon kehityksen vuoksi, mutta prosenteissa tuo -50% per 3v lienee jo aika lähellä kaikkien sähköautojen vakio pitkällä tulevaisuudessakin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BMF

#1354
Lainaus käyttäjältä: Visa - 19.02.18 - klo:14:51
Heh, ihan viihdyttävää seurata tätä keskustelua välillä työpäivän lomassa  :D

Aika paljon on täällä ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan; on kallista ja huonoa ja ainakaan ei kulje talvella ja suomesta sähkökin loppuu kun nämä hirvitykset laitetaan kaikki samaan aikaan lataamaan  :D :D

Kukahan täällä negatiisesti kommentoineista on edes ajanut sähköautolla koskaan?

Noh, tilasin just äsken jo toisen sähköauton (uusi Nissan Leaf), eipä kyllä ole paluuta enää dieseliin tai bensaan  :D

Eikä muuten maksa tuplaa vastaavaan polttomoottoriautoon ja ajaminen on erittäin edullista.

Sinulla Visa kun on nyt kokemusta tästä nissanista niin paljonko menetti edeltävä leaf arvoaan ja paljonko kerkesi tulla mittarii ja mikä valmistusvuosi? Oletko säästänyt rahaa verrattuna vastaavaan esim. bensaan tai dieseliin? Liisari?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.02.18 - klo:12:48
Vanha totuus sanoo, että jos haluat tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, niin katso mitä rikkaat tekevät tällä hetkellä. Yksi muutoksen rajapyykki on jo saavutettu:

https://tekniikanmaailma.fi/tama-halyttavaa-teslan-model-s-peittosi-ensi-kertaa-euroopassa-saksalaiset-luksusmallit/
Teslojen ostajilla model-s tuskin on ainoa auto pihassa.
Tavan tallaajat (varsinkin Suomessa) painiskelevat aivan eri kysymysten äärellä autohankinnassaan, kuin taskurahoillaan mielihalujaan täyttävät miljonäärit.
Mutta kieltämättä.. model-s myynti, joka on n. 0,1% Euroopan autokaupasta on sähköautolle iso luku.. ja tuo jutussa huomioitu luksusautojen myyntitrendi.. Eurooppalaisten valmistajien syytä heräillä ja kaippa ne on pikkuhiljaa unihiekkoja pyyhkineetkin silmistään.
Siinä vaiheessa, kun perus perheautoluokassa alkaa sähköautot myyntimäärissä kolkutella polttomoottorien kantapäitä, niin voidaan jo puhua muutoksesta.

Visa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 20.02.18 - klo:14:56
Sinulla Visa kun on nyt kokemusta tästä nissanista niin paljonko menetti edeltävä leaf arvoaan ja paljonko kerkesi tulla mittarii ja mikä valmistusvuosi? Oletko säästänyt rahaa verrattuna vastaavaan esim. bensaan tai dieseliin? Liisari?

2016 Leaf, vajaa 60tkm tullut ajettua, pitkähkö työmatka

Laskin karkeasti säästöä bensassa 5000 eur, huolloissa 500 eur (vrt aik tsi Jetta/Polo ja Golf).

Arvon alenema 37k -> 24k eur (ravistettu hihasta, auto kun jää toistaiseksi kakkosautoksi, arvioitu arvo = nettiauton halvin vastaava miinus muutama tonni). Pienempi arvonalenema % muuten kuin esimerkiksi tsi polossa pari vuotta sitten  ;)

Merkittävästi mukavampi tämä kuin edelliset ja parempi talviautona.

Ei oikein voi perustella bensa/dieselauton ostoa enää  :D

TDiih

Tuskin noilla vanhemmilla Leafeilläkään hinta tulee tippumaan paljon alle 10t, seuraavan viiden vuoden aikana. Tällä hetkellä kaksi halvinta 2012 ja 2013 ~16k, nettiautossa.  Jos 180km rangella olevan Leafin saisi 5-8t,, niin laittaisin oman 2000,/a dieseliä polttavan kotteron samantien seisontaan/paaliin.

https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Visa - 20.02.18 - klo:17:43
2016 Leaf, vajaa 60tkm tullut ajettua, pitkähkö työmatka

Laskin karkeasti säästöä bensassa 5000 eur, huolloissa 500 eur (vrt aik tsi Jetta/Polo ja Golf).

Arvon alenema 37k -> 24k eur (ravistettu hihasta, auto kun jää toistaiseksi kakkosautoksi, arvioitu arvo = nettiauton halvin vastaava miinus muutama tonni). Pienempi arvonalenema % muuten kuin esimerkiksi tsi polossa pari vuotta sitten  ;)

Merkittävästi mukavampi tämä kuin edelliset ja parempi talviautona.

Ei oikein voi perustella bensa/dieselauton ostoa enää  :D

jos autoa ei käytä mihinkään muuhun kuin työmatkan ajamiseen niin varmaan pärjää.
isompi perhe, harrastukset jossa pitää rahdata varusteita, vähänkään isompien kuormien vetäminen tai toistuvat matkat päivän aikana. kyllä itse maksat autoilun mukavuudesta en sillä että pääsee paikasta a paikkaan b mahdollisimman halvalla.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.02.18 - klo:20:58
Porsche lopettaa dieseleiden valmistuksen
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/yllatyskaanne-porsche-lopettaa-dieseleiden-valmistuksen/
Porschen ei olisi koskaan edes pitänyt aloittaa volkkarin dieselien asentamista autoihinsa.
Luksusautojen valmistajan ei tarvitse tehdä budget versioita.. hybridit ja rajummat bensakoneet on possuihin parhaiten sopivia.
Suomen näkökulmasta.. tokkopa kovin moni ostaa vaikkapa uudesta Panamerasta muun kuin veroetu hybridin, joka on hinnaston halvin ja
silti alkaen 462 hv/700 Nm  suorituskyvyllä. Autovero 7 542,, kun turbo versiossa alkaen 100 000, :)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.02.18 - klo:18:45
Tuskin noilla vanhemmilla Leafeilläkään hinta tulee tippumaan paljon alle 10t, seuraavan viiden vuoden aikana. Tällä hetkellä kaksi halvinta 2012 ja 2013 ~16k, nettiautossa.  Jos 180km rangella olevan Leafin saisi 5-8t,, niin laittaisin oman 2000,/a dieseliä polttavan kotteron samantien seisontaan/paaliin.

https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/

Hinta saattaa tippua melko radikaalisti kun akkujen takuuaika päättyy ja/tai kun tomintasäde alkaa pienetyä radikalisti. Vai onko joku sähköautovalmistaja julkaissut uusien akkupakettien hintoja? Tesla suunnitellut jotain akkujen lesinghommaa, jossa akun voi vaihtaa latauspisteessä täyteen?

Ei ole olemassa ilmaista piparia  ;)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Visa - 20.02.18 - klo:17:43
2016 Leaf, vajaa 60tkm tullut ajettua, pitkähkö työmatka

Laskin karkeasti säästöä bensassa 5000 eur, huolloissa 500 eur (vrt aik tsi Jetta/Polo ja Golf).

Arvon alenema 37k -> 24k eur (ravistettu hihasta, auto kun jää toistaiseksi kakkosautoksi, arvioitu arvo = nettiauton halvin vastaava miinus muutama tonni). Pienempi arvonalenema % muuten kuin esimerkiksi tsi polossa pari vuotta sitten  ;)

Merkittävästi mukavampi tämä kuin edelliset ja parempi talviautona.

Ei oikein voi perustella bensa/dieselauton ostoa enää  :D

Fiksudiiliin oli pohdinnassa e-golf.. 2v/60tkm sopimuskustannus noin 15000, tällä hetkellä, tuosta toki 2000, valtion raha pois. Noin 550, kuukausitasolla tämän vuokrasopimuksen kulu siis.

Melko riskitön tapa sähköautoilla, vaikka arvo käytetyillä kuinka romahtaisi uusien myötä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

teräksenharmaa

#1363
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 20.02.18 - klo:14:39
Montako sukupolvea sitten pitää asioiden kehittyä ennen kuin tuo eroosio rauhoittuu? Veikkaan että sähköautojen tapauksessa ei taida meikäläisen elinikä riittää, sillä sellaista vauhtia tuntuu tuo elektroniikka kehittyvän ja mitäpä muuta noissa juuri enää on kuin elektroniikkaa ja erilaista sähkövimpainta.
Ei elektroniikka sinänsä ole mikään määrite. Joku kitaravahvistinkin on puhtaasti elektroninen laite, mutta ei ole sitten keksimisensä jälkeen kärsinyt juurikaan tuollaisesta nopeasta hintaeroosiosta. Autoissa on kaksi tekijää, jotka voivat aiheuttaa teknologian murroksen: akut ja autonominen ajaminen. Muu elektroniikka autossa tuskin tulee mitään erikoisemmin tilannetta heiluttavaa. Akut maksava tällä hetkellä paljon, mutta niiden hinta tulee laskemaan jo ensi vuosikymmenellä laskemaan niin alas, etteivät akut ole enää valtava menoerä. Autonominen ajaminen voi muuttaa autoilun koko kentän. Voi olla, että autojen omistaminen loppuu ja harmaan koko ajan itsekseen liikkuvat brändittömät kulkuvälineet vain käyvät poimimassa meidät kyytiinsä ja kuljettavat määränpäähän.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.02.18 - klo:16:15
Teslojen ostajilla model-s tuskin on ainoa auto pihassa.

Ei ole olemassa ilmaista piparia  ;)


Siinä vaiheessa, kun perus perheautoluokassa alkaa sähköautot myyntimäärissä kolkutella polttomoottorien kantapäitä, niin voidaan jo puhua muutoksesta.
Itse tunnen henkilökohtaiseti kolme Teslan omistajaa. Tesla on varmuudella ainoa auto kahdella näistä: naapurin lääkärillä ja käytettyn Teslan Suomeen tuoneella työkaverillani. Firman entisella toimitujohtajallakin Tesla oli firmaan tullessa ainoa kulkuväline, samoin kuin firmasta lähtiessä, koska työsuhdeauto luonnollisesti jäi firman päänvaivaksi. Tuo nuori lääkäri ja työkaverini eivät ole mitään miljonäärejä, joilla on sukutilan autohallissa kokoelma eksoottisia loisto- ja urheiluautoja. Millaisia havaintoja sinulla on tästä?

Sitten kun sähköautot ovat jo vieneet markkinat perusautoilta, on jo aika tylsä puhua muutoksesta.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 20.02.18 - klo:23:44
Hinta saattaa tippua melko radikaalisti kun akkujen takuuaika päättyy ja/tai kun tomintasäde alkaa pienetyä radikalisti.
Nuo takuuajat ovat sen verran pitkiä, etteipä siinä iässä autoilla ole peristeisestikään ole ollut paljoa uuden arvosta jäljellä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.02.18 - klo:10:46
... Millaisia havaintoja sinulla on tästä?
Sellaisia, että ei ole talouden ainoa auto pihassa. Vaikka Tesla model-s ostajan ei tarvitse olla varsinaisesti miljonääri, niin aika paljon löysää rahaa 100-200 tonnia maksavan auton osto vaatii.. tai sitten on ns. kaikki munat yhdessä korissa.

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

#1366
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.18 - klo:14:19
Sellaisia, että ei ole talouden ainoa auto pihassa.
Samaa voi sanoa mistä tahansa autosta, joka on hankittu talouteen, jossa tarvetta on useammalle autolla.

vwmies

https://www.is.fi/autot/art-2000005576859.html

Eikös juurikin Volvo aloittanut tämän "lopetamme dieselit" -höpinän ilmoituksellaan?

Volvo paljasti tänään uuden V60 Sportswagonin Ruotsissa.


Volvon päätös sähköistää kaikki uudet autot vuodesta 2019 lähtien näkyy osaltaan V60 -mallissa.

Siihen on tarjolla kaksi bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistävää plug-in-hybridivaihtoehtoa:
uusi T6 Twin Engine AWD, joka kehittää tehoa yhteensä 340 hevosvoimaa, sekä 390 hevosvoimainen T8 Twin Engine AWD.

Bensiinimoottorivaihtoehdot ovat T5 ja T6. Dieseliä suosivat kuljettajat voivat valita autoonsa D3- tai D4-moottorin.  :o ;) ;D
Yritetään pärjätä.

jamo75

volvo ilmoitti vaan että se ei enää panosta uusien diesel moottorien kehittämiseen, kyllä nykyisiä voi valmistaa hamaan tappiin kunnes eu nyky koneet kieltää
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.02.18 - klo:17:27
Samaa voi sanoa mistä tahansa autosta, joka on hankittu talouteen, jossa tarvetta on useammalle autolla.
Aha.. sovitaan sitten, että Tesla model-s on ihan jokajampan peruskiesi Suomessa, kun niitä kuitenkin rekisteröitiin 150 kpl vuonna 2017.. verrokkina Skoda Octavia 5 694 kpl. Oletetaan myös, että Skodan ja Teslan ostajat kuuluu samaan sosioekonomisen luokkaan.. kyse on vain siitä, että toinen haluaa ajaa sähköllä ja toinen ei.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.18 - klo:18:32
Aha.. sovitaan sitten, että Tesla model-s on ihan jokajampan peruskiesi Suomessa, kun niitä kuitenkin rekisteröitiin 150 kpl vuonna 2017.. verrokkina Skoda Octavia 5 694 kpl. Oletetaan myös, että Skodan ja Teslan ostajat kuuluu samaan sosioekonomisen luokkaan.. kyse on vain siitä, että toinen haluaa ajaa sähköllä ja toinen ei.
Ihan turha vertailla uusinta teknologiaa käyttävää amerikkalaista Teslaa itäautoon, joka käyttää oman konserninsa massatuotannon halvempia komponentteja. Skoda kuten myös polttomoottori on ollut markkinoilla kuitenkin huomattavasti ennen Teslaa.

Ymmärrän toki myös, että maalaisten, jolla lähimpään kauppaankin on matkaa 20km, on vaikea ymmärtää sähköautoja, joita enimmäkseen kaupungeissa tällä hetkellä käytetään. Maalaisten autot kun muutenkin uusiutuvat selvästi kaupunkilaisia harvemmin. Itselleni esimerkiksi yli viiden vuoden ikäinen auto on jo aivan liian vanha, että sitä ottaisi edes perheen kakkosautoksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.02.18 - klo:18:32
Aha.. sovitaan sitten, että Tesla model-s on ihan jokajampan peruskiesi Suomessa, kun niitä kuitenkin rekisteröitiin 150 kpl vuonna 2017.. verrokkina Skoda Octavia 5 694 kpl. Oletetaan myös, että Skodan ja Teslan ostajat kuuluu samaan sosioekonomisen luokkaan.. kyse on vain siitä, että toinen haluaa ajaa sähköllä ja toinen ei.

Jotta voin spoilata tarinan, niin mikä kertoo onko nuo autot (Teslat) liisattu tai firman nimiin ostettu vai oikeasti "omalla" rahalla/luotolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

maalaisilla on kyllä kalliimmat autot kun sun kaupunkilaisilla mutta menee vähän off topic. eiköhän suurin osa niistä tesloista ole firman nimissä jokainenhan saa laittaa rahansa ihan mihin huvittaa...

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.02.18 - klo:18:58
Ihan turha vertailla uusinta teknologiaa käyttävää amerikkalaista Teslaa itäautoon, joka käyttää oman konserninsa massatuotannon halvempia komponentteja. Skoda kuten myös polttomoottori on ollut markkinoilla kuitenkin huomattavasti ennen Teslaa.

Ymmärrän toki myös, että maalaisten, jolla lähimpään kauppaankin on matkaa 20km, on vaikea ymmärtää sähköautoja, joita enimmäkseen kaupungeissa tällä hetkellä käytetään. Maalaisten autot kun muutenkin uusiutuvat selvästi kaupunkilaisia harvemmin. Itselleni esimerkiksi yli viiden vuoden ikäinen auto on jo aivan liian vanha, että sitä ottaisi edes perheen kakkosautoksi.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 21.02.18 - klo:19:25
maalaisilla on kyllä kalliimmat autot kun sun kaupunkilaisilla mutta menee vähän off topic.
Niin menee. Mihin tämä edes liittyi?   ???

BMF

Jonkun mielestä "ei sittenkään niin päästötön" sähköautoilu on kallista ja kuulemma saa samaan rahaan isommankin kokoluokan autoja. ;D
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vuosi-sahkolla-sahkoauto-kallis-polttomoottoriautoihin-verrattuna/
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

HiTecci

Ja Saksassa "tekohengitetään" wanhaa Euro5 kalustoa - tai sitten ne rahdataan esim. Suomeen ;)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vanhoja-dieseleita-uhkaa-saksassa-vahintaan-1-500-3-300-euron-korjauslasku-ainoa-keino-valttaa-kiellot-6703162
LainaaADAC testasi SCR-katalysaattoreita liikenteessä neljällä Euro 5 -dieselautolla. Liiton mukaan autojen päästöt vähenevät kaupunkiajossa 70 prosenttia. ADAC:n mielestä tulos vahvistaa sen, että vanhempiin autoihin on mahdollista asentaa uudet katalysaattorit ja että ne leikkaavat päästöjä tehokkaasti.

”Testi kumoaa autoteollisuuden valeuutiset lopullisesti”, totesi Württembergin alueen ADAC:n johtaja Dieter Rosskopf esitellessään testituloksia Stuttgartissa.

Münchenin teknisen yliopiston arvostettu professori Georg Wachtmeister on eri lähteiden mukaan tukenut ADAC:n näkemystä. Wachtmeister sanoo omien testiensä pohjalta, että SCR-teknologia on kiistatta ”erittäin tehokas keino” vaikuttaa typpioksidipäästöihin.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

BMF

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.02.18 - klo:14:18
Ja Saksassa "tekohengitetään" wanhaa Euro5 kalustoa - tai sitten ne rahdataan esim. Suomeen ;)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vanhoja-dieseleita-uhkaa-saksassa-vahintaan-1-500-3-300-euron-korjauslasku-ainoa-keino-valttaa-kiellot-6703162

Sähköautoilu on entistä kalliimpaa kun euro 5 disukoita saa kohta käytettynä edullisesti  :D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.02.18 - klo:14:18
Ja Saksassa "tekohengitetään" wanhaa Euro5 kalustoa - tai sitten ne rahdataan esim. Suomeen ;)
...
Tuo tekohengitys on parempi vaihtoehto globaalien kokonaispäästöjen kannalta kuin se, että auto rahdataan Suomeen, itäeurooppaan, Afrikkaan jne.. ja päästöjä vähentävää muutosta ei tehdä. Fakta kuitenkin, että jos auto toimii, niin sille löytyy aina käyttäjä jostain köyhemmästä maasta.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy