Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.18 - klo:11:04
Kukahan kertoisi öljypomoille sen, että vaikka tieliikenne ei tarvitsisi tippaakaan öljyjalosteita, niin kysyntä ei laske mihinkään, koska lentokone. Ihan turhaan stressaavat.

Eikös sitä lentokoneistakin ole jo joitain sähköversioita olemassa? Siis melko pieniä vielä, joten se kaupallinen sähkö-jumbo lienee kuitenkin "parin" vuoden päässä yhä, mutta tulossa siis ne on nekin ???
http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/electric-planes-easyjet-wright-electric-battery-powered-a7646701.html

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Autoteollisuuden päättäjät uskovat edelleen että vetyautot tulevat korvaamaan akkukäyttöiset ajoneuvot. Eivät usko latausverkoston olevan riittävän kattava, vetyähän saa tietysti vaikka hanasta. ;D

https://home.kpmg.com/xx/en/home/insights/2017/01/global-automotive-executive-survey-2017.html
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.18 - klo:11:04
Kukahan kertoisi öljypomoille sen, että vaikka tieliikenne ei tarvitsisi tippaakaan öljyjalosteita, niin kysyntä ei laske mihinkään, koska lentokone. Ihan turhaan stressaavat.
http://www.businessinsider.com/oil-executives-panicking-over-electric-cars-2017-12?r=US&IR=T&IR=T

Eiköhän liikenteen käyttämä öljyn kokonaiskulutus lähde laskemaan ensi vuosikymmenen, vaikka lentoliikenne tulee varmasti olemaan viimeinen sektori joka sähköistyy. Sähköautojen yleistyessä sijoittajat tulevat suuntaamaan rahojaan kasvaville aloille ja panikointi on ihan aiheellista. 

Pienenä välimuistutuksena.
https://www.youtube.com/watch?v=jwHN6QQWv2g&t=132s
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.01.18 - klo:11:24
Eikös sitä lentokoneistakin ole jo joitain sähköversioita olemassa? Siis melko pieniä vielä, joten se kaupallinen sähkö-jumbo lienee kuitenkin "parin" vuoden päässä yhä, mutta tulossa siis ne on nekin ???
http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/electric-planes-easyjet-wright-electric-battery-powered-a7646701.html

Myös työkoneissa hybridit tulevat yleistymään lähitulevaisuudessa hyvin nopeasti. Uutisessa tosin keksitään taas pyörää uudelleen.

https://yle.fi/uutiset/3-10011490
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

#1114
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.01.18 - klo:11:24
Eikös sitä lentokoneistakin ole jo joitain sähköversioita olemassa? Siis melko pieniä vielä, joten se kaupallinen sähkö-jumbo lienee kuitenkin "parin" vuoden päässä yhä, mutta tulossa siis ne on nekin ???
http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/electric-planes-easyjet-wright-electric-battery-powered-a7646701.html
Tuossa jutussa ei itse tekniikkaan pureuduttu.. todettiin vain, että akkutekniikan mullistusta vaaditaan ja nyky akkuteknologialla kone ei pääsisi edes ilmaan.
Mitenkähän suihkumoottori korvataan sähköisellä.. aika tehokkaita 'föönejä' tarvitaan?
Pienen (mutta isosiipisen) pelkällä akkuvoimalla toimivan potkurikoneen kuvittelisi olevan helpommin mahdollinen?

Hybridi näyttäisi olevan ensimmäinen kehitysvaihe.. nousut yms. kerosiinilla.
http://www.tiedetuubi.fi/ilmailu/vanha-maasturirahtikone-muuttuu-tulevaisuuden-sahkolentokoneeksi

TDiih

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.01.18 - klo:13:11
Tuossa jutussa ei itse tekniikkaan pureuduttu.. todettiin vain, että akkutekniikan mullistusta vaaditaan ja nyky akkuteknologialla kone ei pääsisi edes ilmaan.
Mitenkähän suihkumoottori korvataan sähköisellä.. aika tehokkaita 'föönejä' tarvitaan?
Pienen (mutta isosiipisen) pelkällä akkuvoimalla toimivan potkurikoneen kuvittelisi olevan helpommin mahdollinen?

Yritykset suunnittelevat jo sähkökäyttöisiä turbiineja ja koneita. Akkutekniikkan energiatiheys on vielä kuitenkin sen verran heikko, ettei kannata esitellä valmiita tuotteita muiden kopioitavaksi.

https://www.theguardian.com/business/2017/nov/28/rolls-royce-electric-passenger-jets-airbus-siemens-e-fan-x-hybrid-electric-plane-2020
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.01.18 - klo:13:11
Pienen (mutta isosiipisen) pelkällä akkuvoimalla toimivan potkurikoneen kuvittelisi olevan helpommin mahdollinen?
No noita pienempiähän on jo olemassa :o
https://www.youtube.com/watch?v=fiu8TFnXYFY

Ja onhan sitä jo joitain tutkielmia "hybrideistäkin" joissa koneen perään on lisätty sähköfööni parantamaan koneen aerodynamiikaa, muta tuo fööni saa potkunsa noiden tavallisten suihkumoottoreiden pyörittämillä generaattoreilla 8)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

^Alle tunnin lentoaikaa vaativissa sovelluksissa sähköpotkuri on jo toimiva. Lentolupakirjaa ja pientä sähkövesitasoa mökinrantaan odotellessa  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 09.01.18 - klo:11:31
Autoteollisuuden päättäjät uskovat edelleen että vetyautot tulevat korvaamaan akkukäyttöiset ajoneuvot. Eivät usko latausverkoston olevan riittävän kattava, vetyähän saa tietysti vaikka hanasta. ;D

Ei kai sitä kukaan pysty varmuudella sanomaan, mikä tekniikka lopulta tämän sähköistymisen kilpajuoksun voittaa. Sähköinen se tulevaisuus varmaankin on, mutta energian varastointitekniikoita on useita ja aika näyttää miten kehittyvät suhteessa toisiinsa. Virtausakku olisi varmaankin paras, jos siitä tulee ns. valmista. Siinä tulisi vetytalouden hyvät puolet ilman haittoja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TDiih

#1119
Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.18 - klo:14:49
Ei kai sitä kukaan pysty varmuudella sanomaan, mikä tekniikka lopulta tämän sähköistymisen kilpajuoksun voittaa. Sähköinen se tulevaisuus varmaankin on, mutta energian varastointitekniikoita on useita ja aika näyttää miten kehittyvät suhteessa toisiinsa. Virtausakku olisi varmaankin paras, jos siitä tulee ns. valmista. Siinä tulisi vetytalouden hyvät puolet ilman haittoja.

Virtausakkujen tehotiheys ja huipputeho ovat melko kaukana siitä mitä LiPoilla tällä hetkellä. Massatuotannon myötä hinnat varmasti tulevat alaspäin ja nuo olisivat kotikäyttöön erittäin hyviä, olettaen että akun voi sijoittaa sisätiloihin. Käytössä olevat elektrolyytit vaativat toimiakseen melko suuren lämpötilan esim. Redflow ZCell 15C - 50C.
https://redflow.com/products/zcell/

https://faq.zcell.com/images/ZBM-efficiency-vs-temperature.png
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 09.01.18 - klo:20:47
Virtausakkujen tehotiheys ja huipputeho ovat melko kaukana siitä mitä LiPoilla tällä hetkellä.

LiPon energiatiheys on Wikipedian mukaan 250 - 730 Wh/litra. Tämä pulju tarjoaa heidän virtausakulleen ja elektrolyytilleen 600 Wh/litra:

http://www.nanoflowcell.com/

Heillä on myös auton prototyyppi jossa järjestelmä käytössä. Kuulemma maailman ainoa katulaillinen sähköauto jossa matalajännitteinen voimalinja (48 V).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ranssi

Muuten voisi ostaa, mutta dieselin aika on ohi:

https://www.nettiauto.com/audi/a8/9358501

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.01.18 - klo:12:06
LiPon energiatiheys on Wikipedian mukaan 250 - 730 Wh/litra. Tämä pulju tarjoaa heidän virtausakulleen ja elektrolyytilleen 600 Wh/litra:
Vertailu massan suhteen olisi olennaisempaa.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 09.01.18 - klo:13:49
^Alle tunnin lentoaikaa vaativissa sovelluksissa sähköpotkuri on jo toimiva. Lentolupakirjaa ja pientä sähkövesitasoa mökinrantaan odotellessa  ;D
https://electrek.co/2018/01/10/battery-electric-airplane-production-pipistrelp-alpha-electro/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Hesse

Suomalainen sähkökone ei vaadi edes lentolupakirjaa (koulutus tietysti olisi hyvä olla varmaan vakuutusyhtiönkin mielestä).
http://flynano.com/

ile

Pakko se oli 4kk kituuttamisen jälkeen vaihtaa bensaturbo takaisin isolohko-dieseliin, kun ei se diesel näemmä kuollutkaan ;)

Tuon pohjalta huomioita (ja mitä nyt noita eri koneita on ollut vähän ristiin, pikaisella matikalla 13 bensa-autoa ja 4 dieseliä)
- Ajan keskimäärin pohjoiseen talven aikana 4-7krt boksi katolla. Baijerin parilitrainen bensaturbo menee kohtalaisen ok-kulutuksella vielä normiajossa, mutta kuormalla, boksi katolla yms kulutus karkaa aika nopeasti vs. isomman dieselin kulutus ei juuri muutu.
- Nyt viimekuukausina dieselin litrahinta on lähestynyt koko ajan bensaa. Varmasti osa selittyy talvilaadulla yms, mutta ihan mutuna ei tuo noin lähellä ole ollut aikaisemmin. Aika reilusti saa ajaa, että saa business case -mielessä käyttövoimaveron katettua.
- Vaikkei ennen bensaa ollutkaan dieseli ollut kuin 10kw tehokkaampi kuin bensa, käytännön voima/tehoero maantienopeuksissa on kyllä selvä vaikka edellinen verrokki oli jopa painavampi.
- Bensan moottoriäänet on kyllä hiljaisemmat ja hienostuneemmat, mutta toisaalta eihän tuo V-kone niin pahalta onneksi kuulosta.
- Huollot aika samoja, isossa huollossa menee tulpat kun taas toisessa menee polttoainesuodatin.

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Arcca

Saa nyt nähdä.

En ainakaan itse ole vielä keksinyt mikä muu kuin diesel olisi 40-50tkm vuodessa ajavana minulle parempi. Etenkin kun se on matka-ajoa ja keskinopeus pyörii 90 km/h paikkeilla.


VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Zego

Jep! Itse olen aina ostanut mitä itse pidän fiksumpana ja diesel on hyvin todennäköisesti seuraavakin auto. Lampaana en seuraa joukkoa miettimättä tarkoin!

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.01.18 - klo:16:20
- Nyt viimekuukausina dieselin litrahinta on lähestynyt koko ajan bensaa. Varmasti osa selittyy talvilaadulla yms, mutta ihan mutuna ei tuo noin lähellä ole ollut aikaisemmin. Aika reilusti saa ajaa, että saa business case -mielessä käyttövoimaveron katettua.
No onhan noilla sentään vielä yli 10c hintaeroa, vaikka parhaimmilaan ollaan oltukin jopa 30c korvissa, mutta taas toisaalta onhan tuosta joku klassinen valokuvakin, kuinka ihan tavis-fossiilisen disun hinta oli yli bensan joskus jonkun lyhyen aikaa, 2012 alkuvuodesta ::)



Lainaus käyttäjältä: TDiih - 12.01.18 - klo:20:14
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/uusien-dieselautojen-myynti-suomessa-kaantyi-jyrkkaan-laskuun/TZS8LTqs
Hyvä, hyvä. Tarkoittaa vain sitä kun uusia ei enää entiseen malliin rekisteröidä, niin niitä on silloin vähempi käytettyinäkin. Mutta kun se kysyntä ei kuitenkaan mihinkään katoa, koska näistä käytettyjen disujen ostajista suurin osa ei ikinä ihan uutta autoa osta, tarkoittaa tämä kaikki tuo että omakin disuni tulee aikanaan olemaan hyvä myyntikappale :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Tämä menee jo vähän ehkä OT, mutta laitetaan nyt tänne.
"OBD-mittaus tulee pakolliseksi Euro 6 -päästöluokkaan kuuluville dieselajoneuvoille, jotka on otettu käyttöön 1.9.2016 jälkeen."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/trafi-kiristaa-valvontaa--lannen-media-jokamiehen-paastohuijaukset-kuriin-tienvarsitarkastuksilla/VLE4iJuX?ref=iltalehti:8bbf&_ga=2.126864201.536840642.1515825120-443203611.1434745197
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.01.18 - klo:16:20
- Nyt viimekuukausina dieselin litrahinta on lähestynyt koko ajan bensaa. Varmasti osa selittyy talvilaadulla yms, mutta ihan mutuna ei tuo noin lähellä ole ollut aikaisemmin. Aika reilusti saa ajaa, että saa business case -mielessä käyttövoimaveron katettua.

Virallisen selítyksen mukaan, talvella kasvaa (ilm. koskee maailmanlaajuisesti) lämmityspolttoaineen ml. diesel kysyntä, ja kesäkautena taasen "jenkkien" autoilusesonkina bensan. Mene ja tiedä. Vähän ajetulla dieselautolla on ainakin pohjosessa aivan toinen markkina ja kysyntä vastaavaan bensaan verrattuna. Tämä ei ole niin helppo case pelkän käyttövoimaveron perusteella. Vastaava Passatin bensa on tilapäisajossa kuluttanut aina 1,5-2l enemmän taajamassa. Voi olla, että uusimpien kohdalla ero on kaventunut entisestään.  :o
Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 12.01.18 - klo:20:51
En ainakaan itse ole vielä keksinyt mikä muu kuin diesel olisi 40-50tkm vuodessa ajavana minulle parempi. Etenkin kun se on matka-ajoa ja keskinopeus pyörii 90 km/h paikkeilla.

Eikös tuohon kaasu ole suorastaan ideaali vaihtoehto jos tankkausasemat sattuvat sijaitsemaan vähänkään reittien varrella? Tuollaisessa matka-ajossa kaasun kulutus on todella pientä. Ja vaikka joku reissu vähän muuhun suuntaan osuisi, bensalla pääsee.

Siihen vielä Gasumin kampanja "tankkaa 89e/kk" -> 1068e/vuosi. 50tkm vuodessa ja jos dieseliä palaa 5L/100km, tekee 2500L. Se maksaa vähän dieselin hinnasta riippuen yli 3000e, esim. 1,35e/L -> 3375e. Jos kaasulla vastaava olisi esim. 3kg/100km, 1500kg kaasua, hinta Gasumin (kalliilla) biokaasulla ilman kampanjaa 2220e. Samoin veroissa säästää jonkun satasen. Öljy vaihtuu autossa tiheämmin (15tkm), mutta normiöljy kelpaa, joten ei lisää kustannusta kuin marginaalisesti. "Villeillä" asemilla biokaasu voi olla halvempaakin, puhumattakaan maakaasusta, mutta lasketaan biokaasulla koska sillä ajaa lähes CO2-neutraalisti. Ilman kampanjaa polttoaineissa tulee säästöä yli 1000e vuodessa. Ja mikä parasta biokaasulla raha jää Suomeen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.18 - klo:23:01
kaasulla vastaava olisi esim. 3kg/100km, 1500kg kaasua, hinta Gasumin (kalliilla) biokaasulla ilman kampanjaa 2220e. Samoin veroissa säästää jonkun satasen. Öljy vaihtuu autossa tiheämmin (15tkm), mutta normiöljy kelpaa, joten ei lisää kustannusta kuin marginaalisesti. "Villeillä" asemilla biokaasu voi olla halvempaakin, puhumattakaan maakaasusta
Itse itselle vastaten.. Näköjään on Gasumilla biokaasun hinta hieman laskenut, laskin 1,48e mukaan mutta näyttää olevan 1,45e ainakin polttoaine.net:n mukaan. Oulun asemalla nyt kallein biokaasu 1,48e. https://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maakaasu
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.01.18 - klo:23:01
Eikös tuohon kaasu ole suorastaan ideaali vaihtoehto jos tankkausasemat sattuvat sijaitsemaan vähänkään reittien varrella? Tuollaisessa matka-ajossa kaasun kulutus on todella pientä. Ja vaikka joku reissu vähän muuhun suuntaan osuisi, bensalla pääsee.

Siihen vielä Gasumin kampanja "tankkaa 89e/kk" -> 1068e/vuosi. 50tkm vuodessa ja jos dieseliä palaa 5L/100km, tekee 2500L. Se maksaa vähän dieselin hinnasta riippuen yli 3000e, esim. 1,35e/L -> 3375e. Jos kaasulla vastaava olisi esim. 3kg/100km, 1500kg kaasua, hinta Gasumin (kalliilla) biokaasulla ilman kampanjaa 2220e. Samoin veroissa säästää jonkun satasen. Öljy vaihtuu autossa tiheämmin (15tkm), mutta normiöljy kelpaa, joten ei lisää kustannusta kuin marginaalisesti. "Villeillä" asemilla biokaasu voi olla halvempaakin, puhumattakaan maakaasusta, mutta lasketaan biokaasulla koska sillä ajaa lähes CO2-neutraalisti. Ilman kampanjaa polttoaineissa tulee säästöä yli 1000e vuodessa. Ja mikä parasta biokaasulla raha jää Suomeen.

Kiitos laskelmista, en tiennyt kaasun olevan noin paljon edukkaampi. Onko tuo 3kg/100km kuinka realistinen? Puolet ajostani on moottoritiellä jossa 120 km/h, puolet helpompaa 100 ja 80 aluetta. Dieselillä itseasiassa pääsen alle 5 litralla mutta olkoon nyt kun webaston kanssa talvella menee aika tarkkaan se.

Minulla olisi itseasiassa kaasutankkauspaikka 2 km kodista ja se on vielä työmatkan varrella. Kaasuautossa on yksi iso ongelma, miksi se ei vaan meinaa tulla kyseeseen. Kaasutankit on liian pieniä ->
- En halua tankata joka toinen päivä. Etenkään kun on -7 ja tuulee niinkuin tänään.
- En halua tankata kahteen eri tankkiin, lisävaiva sekin. Olisin toivonut että etanoliautot saa jalansijaa, mutta toisin käy.
- 15tkm huoltoväli myös negatiivista

Dieselin 1200-1300km tankkausvälit ovat siedettävät. Lupaan ajatella asiaa vakavasti uudestaan kun joku tekee kaasuauton joka pääsee saman kaasulla.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

-karppa-

Mä oikeasti jo katselin uutta Seat:n leonia 1.4TGI:tä, jos olisi saanut tuon 2500 euron romutusedun. Tsekkasin edut, niin romutettava auto olisi pitänyt olla omissa nimissä 12kk, joten tuota hyötyä ei saa. Olisi ollut jo ihan järkevä hankinta hieman päälle 22kâ,¬ hintaa 5 vuoden/150.000km takuulla. Ainoa että olisi jäänyt nykyinen diesel vähän hyödyttömäksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 16.01.18 - klo:21:12
Kiitos laskelmista, en tiennyt kaasun olevan noin paljon edukkaampi. Onko tuo 3kg/100km kuinka realistinen? Puolet ajostani on moottoritiellä jossa 120 km/h, puolet helpompaa 100 ja 80 aluetta. Dieselillä itseasiassa pääsen alle 5 litralla mutta olkoon nyt kun webaston kanssa talvella menee aika tarkkaan se.
Oma Passat B7 vie tuommoisella 80/100/120 pitemmällä matka-ajolla tyypillisesti 3.x jotain kg/100km auto täyteen lastattuna (5hlö+kontti täynnä). Sitten kun on vielä suksiboksi katolla ja pari pyörää perässä, moottoritiellä voi mennä 4.x, viime kerta pitempi matka kovassa tuulessa, katolla telineet nyt talvella, meni 3.9kg, auto samalla lailla täynnä, ajo ei ollut kiireen takia huipputaloudellista..

Nämä uudemman generaation VAG-kaasupirssit ovat lukujen mukaan vielä taloudellisempia, joten uskoisin lukemien menevän tuosta vielä alaspäin varsinkin jos on vain pelkkä kuski eikä kontti täynnä tavaraa. 1.9TDI:llä ajeli samaa matkaa n. 5.8 L/100km parhaimmillaan. 

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 16.01.18 - klo:21:12
Minulla olisi itseasiassa kaasutankkauspaikka 2 km kodista ja se on vielä työmatkan varrella. Kaasuautossa on yksi iso ongelma, miksi se ei vaan meinaa tulla kyseeseen. Kaasutankit on liian pieniä ->
- En halua tankata joka toinen päivä. Etenkään kun on -7 ja tuulee niinkuin tänään.
- En halua tankata kahteen eri tankkiin, lisävaiva sekin. Olisin toivonut että etanoliautot saa jalansijaa, mutta toisin käy.
- 15tkm huoltoväli myös negatiivista

Dieselin 1200-1300km tankkausvälit ovat siedettävät. Lupaan ajatella asiaa vakavasti uudestaan kun joku tekee kaasuauton joka pääsee saman kaasulla.

-Kaasutankkaus poikkeaa bensan/dieselin tankkauksesta - se on nimittäin täysin automatisoitu. Siinä missä dieseliä/bensaa käytännössä tankataan käsi letkussa kiinni täysin sään armoilla, satoi tai paistoi, oli räntää tai voimakas tuuli vastoin naamaa, niin kaasun tapauksessa letku kytketään, painetaan start nappia, ja sitten voi mennä vaikka lämpimään autoon odottelemaan. Ei tarvi seistä tököttää siinä letkun varressa. Kun tankkaus on valmis, valo muuttuu vihreäksi ja letku irrotetaan liittimestä ja that's it. Lisäksi nämä Gasumin asemat ovat erittäin nopeita, tankkaus käy nopsaan. Pieni bonus dieseliin verrattuna on myös se että ei likaa käsiään kahvassa mahdollisesti olevaan dieseliin. Haisee ikävästi ja hankala saada esim. hanskoista pois sitä hajua.

-Toisekseen, jos kaasuasema on matkan varrella, ei bensaa tarvi tankkailla läheskään niin usein kuin kaasua. Omassa tapauksessa (toki vähemmän km kuin sinulla), tankkasin bensaa kesällä ja nyt talvella joulukuussa seuraavan kerran ettei tankissa oleva bensa ihan happane. Joten käytännössä bensaa tarvii tankata vain harvakseltaan jos reitille sattuu asema sopivasti. Onhan se lisävaiva, mutta käytännössä hyvin pieni koska suurin osa ajosta menee kaasulla joten sitä bensaa ei kulu sitten niin paljon. 

-15tkm tosiaan pätee öljyihin mutta ei niitä muita töitä tarvi tehdä 15tkm välein jos tulee paljon kilometrejä, silloin tosiaan on vain öljynvaihtohuolto. Periaatteessa tuonhan voisi teettää missä tahansa pikahuollossa, mutta jos uusi auto, niin ehkä pönikkä (5w-40) käteen ja merkkihuollon pikahuoltoon..

1200-1300km toimintasädettä tuskin tulee tehdasrakenteisiin kaasuautoihin, koska ne ovat hybridejä, eli bensallekin pitää säästää tilaa. Ainahan voi toki laittaa lisätankin jälkiasenteisena ja sitä kautta lisätä rangea, mutta siitä tulee toki extra kulu ja tavaratilaa menee osa, joten ei ehkä ihan normitallaajan valinta. Mutta esim. tuolla omalla Passatilla maantieajossa 500km luokan toiminta säde on ihan realistinen, joskus on kaasurange näyttänyt yli 500km:n lukemia (paljon maantieajoa).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy