Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 22.11.17 - klo:14:38
Itselleni suurin ongelma on tuo normaalikokoisen farmariauton saanti täyssähkönä ja vieläpä ajatus siitä että sen saisi tuonne 30-45tonnin hintaluokkaan. Tähän ei taideta täyssähkökikkareilla ihan hetkeen vielä päästä, joten helppo valinta sen suhteen. Hybridifarkkujakaan ei liiemmin ole markkinoilla tähän hintahaarukkaan ja oikeastaan ainoa vakavasti harkittava on tällä hetkellä passat (golf liian pieni), mutta siinäkin hinta karkaa aivan liian korkeaksi ja se toimintamatka sillä sähköllä on liian pieni ajotarpeisiini, joten polttoainekuluissakaan ei voida edes puhua "säästöistä"
Pikkasen menee yli, mutta tämä voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto  :)
http://www.kia.com/fi/mallisto/optima-sportswagon-phev/tutustu/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

#992
Lainaus käyttäjältä: joukose - 22.11.17 - klo:13:13
Et ilmeisesti lukenut tekstiäni ajatuksella.
Mistä päädyit siihen että 200.000 täyssähköauton latausteho käyttää vain 10 % olkiluodon kapasiteetista. Paljonkos keskimäärin yhden sähköauton tarvitsema Ah määrä on. Eihän suomessa tarvitse kuin jouluna paistaa kinkkua kaikkien samoihin aikoihin niin jo kuuluu yleiseltä taholta valitusta. Puhumattakaan siitä että 200.000 sähköautoa latautuu talvi-iltana samaan aikaan.

Sähköautot ne vasta onnettomia ovat. Eihän niistä kuulu edes pörinää. Akutkin on vaihtokunnossa viimeistään 10 v kuluttua kun kapasiteetistä on alle puolet käytettävissä.
En puhunut lataustehosta vaan kapasiteetitsta. Arvion ravistin hihasta, mutta lasketaanpa tuo arvio tässä nyt auki.
Autoja on siis 200 000, niiden ajosuorite 18 000 kilometriä vuodessa ja vuotuinen keskikulutus vaikka 170 Wh/km. Näillä arvoilla sähköä tarvitaan tulisi 0,61 terawattituntia vuodessa. OL 3: vuotuinen sähköntuotanto tulee olemaan 13 TWh vuodessa. Sähköautoille voi laskea raskaalla kädellä häviöitä ja silti ne tarvitsevat alle kymmenesosan OL 3:n tuotannosta.

Tuon 0,61 TWh voi suhteuttaa myös sitä kautta, että Suomen vuotuinen sähkönkulutus on laskenut huippuvuodesta 2007 vuoteen 2016 verrattuna noin viidellä terawattitunnilla eli siis kertaluokkaa enemmän kuin mitä nuo 200 000 sähköautoa tarvitsisivat sähköä. Pelkästään tuolla vähentyneellä sähkönkulutulla ruokkisi siis melkein Suomen koko henkilöautokannan. 

Ampeeritunnit eivät nyt liity kerro oikein yhtään mitään mielenkiintoista. Jos puhutaan tehosta, niin silloin yksikkö on ampeeri. Ei siinä ole mitään järkeä, että kaikki laittaisivat kinkut uuniin, saunan päälle ja vielä autot lataukseen samaan aikaan. Ei tuollaiseen kannata pyrkiä. Tässä yksi keino hillitä hölmöilyä.
https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-kohta-kannattaa-kayda-joulusaunassa-kukonlaulun-aikaan-uusi-sahkomaksu-tulee/

Akut kestävät nykyisin jo aika hyvin ja kehitys on kohti entistä kestävämpiä akkuja. Tässä yksi esimerkki tosielämästä valistumattomien arvausten sijaan.
https://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html?ref=rss


BMF

#993
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 22.11.17 - klo:15:16
Pikkasen menee yli, mutta tämä voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto  :)
http://www.kia.com/fi/mallisto/optima-sportswagon-phev/tutustu/

Joo siis 50 km ekokaasujalalla ja sit pärähtää 2 litran "ympäristöystävällinen ja vähän kuluttava bensamoottori" käyntiin. Ööö ei kiitos.  ;D

Katsoin kyllä edellistä autoa valittaessa tuota optimaa mutta dieselinä kylläkin..

Jos tuon sähkötoimintamatkan sais sinne 200km paikkeille niin täyttäisi oman vaatimuksen.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.11.17 - klo:16:30


Ampeeritunnit eivät nyt liity kerro oikein yhtään mitään mielenkiintoista. Jos puhutaan tehosta, niin silloin yksikkö on ampeeri. Ei siinä ole mitään järkeä, että kaikki laittaisivat kinkut uuniin, saunan päälle ja vielä autot lataukseen samaan aikaan. Ei tuollaiseen kannata pyrkiä. Tässä yksi keino hillitä hölmöilyä.
https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-kohta-kannattaa-kayda-joulusaunassa-kukonlaulun-aikaan-uusi-sahkomaksu-tulee/

Akut kestävät nykyisin jo aika hyvin ja kehitys on kohti entistä kestävämpiä akkuja. Tässä yksi esimerkki tosielämästä valistumattomien arvausten sijaan.
https://www.hs.fi/autot/art-2000005338572.html?ref=rss
"Paistaapa" sitten näköjään viisaus, elleivät uunit.  Ampeeri ei ole tehon yksikkö. Sähköstä puhuttaessa tehonyksikkönä on W (watti), joka on jännitteen ja virran tulo.
TM ei nyt ole sen kummempi auktoriteetti kuin muiden tuottaman "viisauden" julkaisija. TM:n testit ovat nykyään joko muilla teetettyjä ja maksettuja, tai "omin voimin" tehtyjä mitumutu-testejä, joista puuttuu todellinen asiantuntemus.
Golfkärry Mk 7.5

TDiih

Lainaus käyttäjältä: BMF - 22.11.17 - klo:17:17
Joo siis 50 km ekokaasujalalla ja sit pärähtää 2 litran "ympäristöystävällinen ja vähän kuluttava bensamoottori" käyntiin. Ööö ei kiitos.  ;D

Katsoin kyllä edellistä autoa valittaessa tuota optimaa mutta dieselinä kylläkin..

Jos tuon sähkötoimintamatkan sais sinne 200km paikkeille niin täyttäisi oman vaatimuksen.
Tuo riittäisi varmasti hyvin ~80km päivittäiseen ajoon, jos työpaikalla on latausmahdollisuus.

Epäilen ettei yli 100km sähkö rangella olevia hybridejä ole edes tulossa. Pidemmällä päiväsuoritteella ei kannata turhaan raahata ylimääräistä painoa mukana, vaan siirtyä suoraan täyssähköiseen voimalinjaan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 22.11.17 - klo:18:42
"Paistaapa" sitten näköjään viisaus, elleivät uunit.  Ampeeri ei ole tehon yksikkö. Sähköstä puhuttaessa tehonyksikkönä on W (watti), joka on jännitteen ja virran tulo.
TM ei nyt ole sen kummempi auktoriteetti kuin muiden tuottaman "viisauden" julkaisija. TM:n testit ovat nykyään joko muilla teetettyjä ja maksettuja, tai "omin voimin" tehtyjä mitumutu-testejä, joista puuttuu todellinen asiantuntemus.
Se on kyllä varsin hellyttävää, kun sinä alat opettamaan tehon yksikköä, vaikka et ole vielä tuohon ikään mennessä oppinut laskemaan yksinkertaisen polttimon tehonkulutusta. Ymmärsin tuon niin, että joukose hakee ampeerien kautta jonkin verkon osan tehonsiirtokyvyn rajoja. Voin joukosen suhteen olla väärässä, mutta virrankesto on kyllä ihan perusteltu tekijä näissä, koska virran mukaan johtimien neliöt on mitoitettu.

En tiedä, luitko ollenkaan TM:n juttua, mutta auktoriteetti tai testit eivät tuohon liity millään tavalla. Tuossa jutussa lähinnä raportoitiin uudesta tehonsiirtomaksusta. Siinä ei siis testattu mitään tai esitetty auktoriteetin syvällä rintaäänellä kiistanalaisia mielipiteitä.

BMF

#997
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 22.11.17 - klo:19:11
Epäilen ettei yli 100km sähkö rangella olevia hybridejä ole edes tulossa. Pidemmällä päiväsuoritteella ei kannata turhaan raahata ylimääräistä painoa mukana, vaan siirtyä suoraan täyssähköiseen voimalinjaan.

Siinäpäs se kysymys piileekin että milloin niitä täyssähköjä sitten järkihintaan järkikoossa saadaan... Tällä hetkellä molemmat on kaukana siitä...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ile

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.11.17 - klo:16:30
kerro oikein yhtään mitään mielenkiintoista. Jos puhutaan tehosta, niin silloin yksikkö on ampeeri. Ei siinä ole mitään järkeä, että kaikki laittaisivat kinkut uuniin, saunan päälle ja vielä autot lataukseen samaan aikaan. Ei tuollaiseen kannata pyrkiä. Tässä yksi keino hillitä hölmöilyä.
https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-kohta-kannattaa-kayda-joulusaunassa-kukonlaulun-aikaan-uusi-sahkomaksu-tulee/

Voi olla, että näin sähköautojen osalta turistina en vain ymmärrä ;) Mutta eikös worst case erittäin helposti ole se, että joka ilta meillä on tämä 23.12 tuleva tilanne. Ei tarvitse olla kun autot samaan aikaan latauksessa (Tesla taisi imasta sen 11kW) ja saati sitten jos osalla vielä onkin se sauna ja/tai uuni päällä. Voisin kuvitella, että kun väki rahoittuu töistä, harrastuksista yms kauppareissulta keskimäärin 17-20 välillä, pukataan autot piuhan perään. Osa vielä alkaa tekemään ruokaa ja jokunen vielä pukkaa saunan päälle. Saa aika raju rankaisu olla sähkölaskussa, että käyn erikseen virittelemässä auton lataukseen vaikka nyt tähän aikaan. Toki eihän nuo akut kaikilla ole tyhjinä eikä lataukset tapahdu juuri samassa ikkunassa eikä kaikilla ole sitä sähköautoa heti, mutta aika nopeasti noita piikkejä voi tulla.

TDiih

#999
Lainaus käyttäjältä: ile - 22.11.17 - klo:23:32
Voi olla, että näin sähköautojen osalta turistina en vain ymmärrä ;) Mutta eikös worst case erittäin helposti ole se, että joka ilta meillä on tämä 23.12 tuleva tilanne. Ei tarvitse olla kun autot samaan aikaan latauksessa (Tesla taisi imasta sen 11kW) ja saati sitten jos osalla vielä onkin se sauna ja/tai uuni päällä. Voisin kuvitella, että kun väki rahoittuu töistä, harrastuksista yms kauppareissulta keskimäärin 17-20 välillä, pukataan autot piuhan perään. Osa vielä alkaa tekemään ruokaa ja jokunen vielä pukkaa saunan päälle. Saa aika raju rankaisu olla sähkölaskussa, että käyn erikseen virittelemässä auton lataukseen vaikka nyt tähän aikaan. Toki eihän nuo akut kaikilla ole tyhjinä eikä lataukset tapahdu juuri samassa ikkunassa eikä kaikilla ole sitä sähköautoa heti, mutta aika nopeasti noita piikkejä voi tulla.
Kaikissa uusissa sähköautoissa lienee jo latauksen viikoittainen ajastusmahdollisuus. Laitteiden ja softan kehittyessä latauslaitteet osaavat ottaa huomioon verkon tilan, paikallisen kapasiteetin ja kysynnänjouston. Teslan ottamaa virtaa voi säätää manuaalisesti 1A:n portaissa, ja ladata voi esim. 8A virralla. Asetusarvo myös tallentuu sijainnin mukaan, eikä arvoon tarvitse näin ollen yleensä koskea vaikka kävisi silloin tällöin "vieraissa". :P

Aika paljon saa ladata autoja yöllä ennen kuin kulutuskäyrä olisi edes tasainen.
http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/kulutus-ja-tuotanto/kulutus---ja-tuotantoennuste/Sivut/Vuorokausiennuste.aspx?beginDate=20171113&endDate=20171119&showChart=1&showTable=0
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

itse en käytännössä koskaan lataa autoani ilen mainitsemina aikoina, koska ajastan lataukset siten, että liikkeelle lähdettäessä on auto ja akut lämpöisinä sekä akut täynnä. Jos nyt en aivan väärin muista, niin asetuksista löytyy myös joku kalliin sähkön ajan asetus, jolloin autoa ei ladata.

ile

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.11.17 - klo:01:18
itse en käytännössä koskaan lataa autoani ilen mainitsemina aikoina, koska ajastan lataukset siten, että liikkeelle lähdettäessä on auto ja akut lämpöisinä sekä akut täynnä. Jos nyt en aivan väärin muista, niin asetuksista löytyy myös joku kalliin sähkön ajan asetus, jolloin autoa ei ladata.

Totta! Ei oikeasti tullut mieleen, että saahan tuota ajastettuakin toki :D

jt

Lainaus käyttäjältä: ile - 22.11.17 - klo:23:32
Voi olla, että näin sähköautojen osalta turistina en vain ymmärrä ;) Mutta eikös worst case erittäin helposti ole se, että joka ilta meillä on tämä 23.12 tuleva tilanne. Ei tarvitse olla kun autot samaan aikaan latauksessa (Tesla taisi imasta sen 11kW) ja saati sitten jos osalla vielä onkin se sauna ja/tai uuni päällä. Voisin kuvitella, että kun väki rahoittuu töistä, harrastuksista yms kauppareissulta keskimäärin 17-20 välillä, pukataan autot piuhan perään. Osa vielä alkaa tekemään ruokaa ja jokunen vielä pukkaa saunan päälle. Saa aika raju rankaisu olla sähkölaskussa, että
Jos ajatellaan tyypillistä OKT-asujaa, näin ei vain voi tehdä. Yleisin 3*25A liittymä pystyy siirtämään n. 17,3kVA (joka on käytännössä alle 17kA), koska pitää ottaa huomioon myös vaihekulma (loisteho). Sähkökiuas lienee hyvä mutta mikä vain elektroninen mutkikkaampi värkki, sähkömoottori tms, jännite ja virta eivät mene samassa vaiheessa, joten siirtokapasiteetti on pienempi.  Jos kaikesta huolimatta teet näin, pääsulake sanoo naps ja sähköt katkeavat. Varsinkin sähkölämmitteisissä taloissa voi olla yksinkertaista "älyä", eli jos laitat saunan päälle, menee jokin lämmitysvastuksista pois päältä ettei hetkellinen kulutus nouse liian suureksi. Vastaavaa vaaditaan myös jos halutaan yhdistää tehokas pikalataus kotioloihin ja saunan kiuas, uuni tms - eli jonkunlainen ohjaus joka estää suurten kuormien yhtäaikaisen kytkemisen. Hankalin yhdistelmä voi olla vanhahko suorasähkötalo oikein kylmällä pakkaskelillä, koska jo pelkkä lämmitys lohkaisee merkittävän osan kapasiteetista, varsinkin jos on vain 3*25A liittymä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.11.17 - klo:09:37
Kyseinen ekonomisti ei liene päässyt opinnoissaan huonoilla arvosanoilla suoritettuja johdantokursseja pidemmälle. Tuontiöljyn korvaaminen pitkälti kotimaisella energialla tuo verotuloja monella tavalla. Toki poliittinen
Sama pätee myös biokaasuun, joka on suorastaan ilahduttavaa ei vain ympäristön, vaan myös kansantalouden kannalta. Sähkö on kuitenkin niin halpaa per km että verotulot kuitenkin laskevat tästä positiivisesta komponentista huolimatta.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.11.17 - klo:09:37
Rajatuotanto -päästö ovat aina mielenkiintoisia laskettavia. Jotta tässäkin karsittaisiin yksi fundamentaalinen virhe pois, niin huomioidaanpa tämä myös biokasulle. Minkä lasket biokaasuauton rajapäästöksi silloin, jos siirrämme biokaasun käyttöä energiantuotannosta liikenteeseen. Korvataanko biokaasun jättämä aukko maakaasulla?
Aikaisemmin esitetty laskentaskenaario huomioi myös tätä. Siinä on laskettu sähköntuotanto maakaasulla vs biokaasulla ja verrattu syntyviä kokonaispäästöjä - liikenteen biokaasulla CO2-päästöjen vähenemä on yli 50%. Jos puhdas sähköntuotanto kasvaa kuten on tehnyt ja yleinen sähkökulutus laskee, biokaasun käyttö liikenteessä aikaansaa entistä suuremmat CO2-päästöjen vähenemät skenaariossa. Koska laskelma on rankka yksinkertaistus, ero on todennäköisesti jopa suurempi, sillä jos bensa auton CO2 on esim. 120g/km, niin erikseen on vielä lisättävä polttoaineen tuotanto/jalostus/kuljetusketju ja sen CO2.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.11.17 - klo:09:37
Ihan varmasti useinkin tuotantopaikat osuvat kohdilleen. Monesti pääsee pitkälle vain syöttämällä biokaasun maakaasuverkkoon. Se on totta, että lämmöntuotannon tarve vaihtelee paljon kelien mukaan, mutta kylllä sähkönkulutus vaihtelee säiden mukaan.
Kaasuverkko on pääasiassa vain eteläisessä Suomessa. "Ei-gasum" asemat myyvätkin käsittääkseni vain biokaasua. Vaikka mätchejäkin löytyy, jäljelle jäävä haaste on biokaasun hinta energiantuotannossa verrattuna kilpaileviin polttoaineisiin/energiantuotantotapoihin ottaen huomioon vallitsevan vero&tukikäytännön. Toki paikallisiakin verkkoja ja käyttöä on energiantuottoon, esim. Oulun "kaatopaikkakaasu" jota ei käytetä ajoneuvokäyttöön, vain "uustuotettua" kaasua on tarjolla tankkausasemalla. Poikkeus kannatavuusproblematiikkaan lienee se jos kaasuntuottaja, sähköntuottaja ja käyttäjä ovat sama, eikä sähköä siirretä yleisen sähköverkon kautta (sähkön siirron kulut jäävät välistä - esim. maatila tekee polttoaineet, lämmön ja sähkön biokaasulla). Kyllä, jopa traktorissa voi käyttää kaasua korvaamaan fossiilista polttoöljyä :) http://www.valtra.fi/1386.aspx
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

WS58

Varmaan jos myyjiltä kysytään kestävien 2.0 tai isompien dieselien taru voisi loppua. Parempi kate saadaan viimeistään kun lauenneet pienet bensaturbot korjataan ’hyvällä vastaantulolla’. Ja sähköön liittyen, finngridin sivuilta kun katsoo voimajärjestelmän tilan, näkee karun totuuden sähköntuotannon ja tuonnin osalta.

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

V60

Karu laskelma: Sähköautojen latausasemiin pitää käyttää 2 300 miljardia euroa, ja suuren osan siitä maksavat veronmaksajat

https://tekniikanmaailma.fi/karu-laskelma-sahkoautojen-latausasemiin-pitaa-kayttaa-2-300-miljardia-euroa-ja-suuren-osan-siita-maksavat-veronmaksajat/
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tet

Lainaus käyttäjältä: V60 - 28.11.17 - klo:11:37
Karu laskelma: Sähköautojen latausasemiin pitää käyttää 2 300 miljardia euroa, ja suuren osan siitä maksavat veronmaksajat

https://tekniikanmaailma.fi/karu-laskelma-sahkoautojen-latausasemiin-pitaa-kayttaa-2-300-miljardia-euroa-ja-suuren-osan-siita-maksavat-veronmaksajat/

Eli keskimäärin noin 300 â,¬ per nenä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

Luulen että ihan jokainen pallon kansalainen ei tuohon osallistu. Mutta kyllä mä voin köyhille sähköautoilijoille muutaman satkun heittää.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

teräksenharmaa

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/volkswagen-paljasti-lisaa-yksityiskohtia-tulevasta-sahkomaasturistaan-toivottavasti-naista-ovista-ei-luovuta/6676338#gs.rH7pRYQ

Siinäpä vähän esimakua lähitulevaisuudesta. Kansanautobrändin hintaluokassa suorituskykynsä ja käyttösäteensä puolesta monelle matkalle riittävä erityisen muodikas coupe-SUV.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.11.17 - klo:13:37
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/volkswagen-paljasti-lisaa-yksityiskohtia-tulevasta-sahkomaasturistaan-toivottavasti-naista-ovista-ei-luovuta/6676338#gs.rH7pRYQ

Siinäpä vähän esimakua lähitulevaisuudesta. Kansanautobrändin hintaluokassa suorituskykynsä ja käyttösäteensä puolesta monelle matkalle riittävä erityisen muodikas coupe-SUV.
Eipä siinä jos 'lupaus' on kestävällä pohjalla.. "Woebcken kertoi myös, että auto tulee olemaan hinnaltaan edullinen".
Kunhan näitä nyt ropisee vähän joka valmistajalta, niin kilpailu saattaa hinnat ihan oikeasti painaakkin 'edullisiksi' .. joka on aika suhteelinen ja epämääräinen käsite.

teräksenharmaa

Niin Tesla 3 on jo tiputtanut hintatason aika alhaiseksi, eikä VW:n brändillä ole mitään mahdollisuutta lähteä kilpailemaan premium-luokan hinnoilla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.11.17 - klo:14:26
Niin Tesla 3 on jo tiputtanut hintatason aika alhaiseksi, eikä VW:n brändillä ole mitään mahdollisuutta lähteä kilpailemaan premium-luokan hinnoilla.
Tesla 3:sta en ole nähnyt kuin dollarihinnan.. mikä lienee hinta Suomessa.. sitten kuin joku sellaisen täällä saa.
Mutta.. tesla on valmistajana niin marginaalinen, että se ei tuohon mainitsemaani hintakilpailutilanteeseen vaikuta sitä tai tätä. Pelkät lupaukset jostain tuotteesta eivät muodosta varsinaista kilpailuasetelmaa markkinoille.
Tarkoitin lähinnä sitä, kun markkinaehtoisesti toimivat isommat autovalmistajat Euroopassa, Koreassa, japanissa jne... alkavat ihan oikeasti valmistamaankin suuria määriä sähköautoja, niin silloin tulee toivottua kilpailua.

Tässä samassa rytäkässä Tesla sitten häviääkin historian lehdille.. ellei joku ostaja ole kiinnostunut. Julkinen tuki jollekkin yksittäiselle valmistajalle ei enää olisi millään tapaa perusteltua. Teslan 'etuna' on se, että sille on pumpattu jo niin paljon rahaa, että kaatuminen / kaataminen kokonaan voi olla mahdotonta? Sama ilmiö kuin Talvivaara Suomessa.. tukea tuen perään.. aina vaan ja ikuisesti.
Ilmiö osoittaa yhdeltä osaltaan myös sen, kuinka kaikki tuet ovat lopulta kokonaisuudelle vahingolisia ja kääntyvät tuen antajaa, eli viimekädessä veromaksajia vastaan.

V60

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.11.17 - klo:15:02
Tesla 3:sta en ole nähnyt kuin dollarihinnan.. mikä lienee hinta Suomessa.. sitten kuin joku sellaisen täällä saa.
Mutta.. tesla on valmistajana niin marginaalinen, että se ei tuohon mainitsemaani hintakilpailutilanteeseen vaikuta sitä tai tätä. Pelkät lupaukset jostain tuotteesta eivät muodosta varsinaista kilpailuasetelmaa markkinoille.
Tarkoitin lähinnä sitä, kun markkinaehtoisesti toimivat isommat autovalmistajat Euroopassa, Koreassa, japanissa jne... alkavat ihan oikeasti valmistamaankin suuria määriä sähköautoja, niin silloin tulee toivottua kilpailua.

Tässä samassa rytäkässä Tesla sitten häviääkin historian lehdille.. ellei joku ostaja ole kiinnostunut. Julkinen tuki jollekkin yksittäiselle valmistajalle ei enää olisi millään tapaa perusteltua. Teslan 'etuna' on se, että sille on pumpattu jo niin paljon rahaa, että kaatuminen / kaataminen kokonaan voi olla mahdotonta? Sama ilmiö kuin Talvivaara Suomessa.. tukea tuen perään.. aina vaan ja ikuisesti.
Ilmiö osoittaa yhdeltä osaltaan myös sen, kuinka kaikki tuet ovat lopulta kokonaisuudelle vahingolisia ja kääntyvät tuen antajaa, eli viimekädessä veromaksajia vastaan.

Kyllähän tarjontaa alkaa pikku hiljaa tulemaan. Vuoden 2020 kieppeillä punnitaan Teslan haluttavuus.

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201711292200568438_oa.shtml
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vasara

Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.11.17 - klo:15:05
Kyllähän tarjontaa alkaa pikku hiljaa tulemaan. Vuoden 2020 kieppeillä punnitaan Teslan haluttavuus.

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/201711292200568438_oa.shtml
Kyllähän niitä alkaa tulemaan..
Kona Electric hinta estimaatti pienmmällä akustolla alkaen $39,990 .. mitä lie sitten taas Suomessa? 60tâ,¬ varusteineen? Isommalla akustolla?
Tuokaan ei vielä olisi 'kansanauto' ilman Norja- tyylistä tukivyhtiä, johon taas poloisen Suomen veronmaksajilla ei ole maksukykyä.

Rauta7

Samoilla "linjoilla" olen nokivasaran kanssa. Järki kädestä päähän näissä Tesla-hypetyksissä. Kaikki tosiasiat on syytä ottaa huomioon, ja erityisesti ne seikat, että tämä ei ole mikään "kuukauden - parin" rykäisy, vaan kaiken toimivuuden luominen ottaa todella vuosia, ehkä vuosikymmeniä ( meilläkin ) ja jossain ei ole edes tällaisia mahdollisuuksia kattavalle sähköautoilulle - vaikka ilmastolliset olosuhteet olisivatkin suotuisammat.

Tesla sinänsä on kuin kauniisti kääritty karamelli, mutta oikeiden käyttäjien kommentit autosta ovat aika murskaavia.

Meidän media ( valtamedian "apupojat" ) on ottanut työkseen pumpata sähköistä autopropagandaa, kuten ilmaston saastumisen tehoehkäisyä sähköautoilla - unohdetaan ( tahallaan? ) luonnon omat aikaansaannokset näissä asioissa; esimerkiksi tälläkin hetkellä Balilla tapahtuvan tulivuorenpurkauksen aikaansaannokset.
Näilläkin sivuilla tämä agitaatio on saanut muutaman käännytetyn mukaansa.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

TDiih

Saas nähdä missä vaiheessa VW:ltä oikeasti voi ostaa edukkaita sähköautoja Californian ulkopuolella. Käyttäytyvät akkuhankinnoissa "hieman" ylimielisesti ja jäi heti luu käteen.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenille-paha-takaisku-jai-ilman-kobolttisopimusta
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 30.11.17 - klo:15:26

Tesla sinänsä on kuin kauniisti kääritty karamelli, mutta oikeiden käyttäjien kommentit autosta ovat aika murskaavia.
Keitä ovat nämä oikeat käyttäjät, ja missä heidän murskaavia kommenttejaan on? Entä keitä ovat väärät käyttäjät?

Jaska_K

En tiedä tarkkaan mistä täällä pauhataan, kun en jaksanut lukea juttuja läpi, mutta sen verran hokasin että sähköautoista, bensakoneista ja dieseleistä. Tässä ehkä vähän erilainen näkökanta asiaan;
Jos puhutaan päästöistä ja taloudellisuudesta, vihreydestä niin lukekaa tämä artikkeli ja miettikää ajatuksella läpi se jutussa oleva kuva tislauksen jakeista. Sen kun sisäistää niin koko kuva aukeaa :) https://yle.fi/uutiset/3-9241906

Eli lyhyesti, lentopetroolin kulutus kasvaa koko ajan ja samalla bensiinin ja dieselin tuotanto kasvaa suhteessa moninkertaisesti enemmän, siis mikäli lentokoneet halutaan pitää ilmassa keroseenilla ja sitä tuotettavan riittävästi. Mihin tuo bensiini ja diesel piilotetaan jos autot sitä eivät kuluta? Asuntojen lämmityskin öljyllä on nykyään lähes ympäristörikos.

Ja hyvä dokkari oli Ulkolinjan "Villiä menoa valtamerillä", mutta valitettavasti sen katsominen ei onnistu Areenasta enää. Kuitenkin, siinä mainittiin seuraavat faktat:
Valtamerirahtialuksessa polttoaineena käytetään muuhun kelpaamatonta bunkkeriöljyä. Ã,,ärimmäisen likaista, rikkipitoista.
Yksi laiva tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin 50 miljoonaa autoa ja merillä kulkee 60 000 alusta.

Ison koneen ja paskan polttoaineen saastemäärät ovat järkyttäviä, rikkipitoisuus verrattuna ajoneuvoihin on muutama tuhat kertainen, näin yhtäkkiä muistellen. 60 000 ihmistä kuolee vuosittain isojen alusten aiheuttamiin ilmansaasteisiin.

Eli me suomalaiset veronmaksajat, Bernerin mussukat, ollaan täysin yhdentekevässä tilanteessa ajetaanko huviajoa isolohko V8:lla vai liidellään vihreä liiton kokoukseen lentävällä matolla, se ei vaikuta kokonaisuuteen yhtään mitään, edes suomen tai itämeren alueen mittakaavassa. Ainoan eron huomaa pankkitilillä autoa tankatessa.

Siipan siskolla on hybridiToyota. Hauska peli. Se pääsi tässä kerrankin juuri pihasta pois akulla mutta heti 15m päässä ulko-ovelta kone hyrähti käymään, syystä tai toisesta. Vauhtia oli edelleen vain reippaan kävelyvauhdin verran  ;D

Vaikka mielipiteeni ovat mitä on, olen ehdottomasti ympäristön suojelija. Esimerkiksi kierrätän jätteeni niin kuin kuuluu ja ihmettelen miksi sitä ei laajemmin ja tarkemmin vaadita. Mutta tälle päästöasialle ja muulle siihen liittyvälle ei tavallinen taatelitallaaja voi ratkaisullaan tehdä mitään. Ajellaan siis edelleenkin dieseleillä ja bensoilla, kumpi omaan käyttöön paremmin sopii. Jopa Teslalla, miksi ei, jos latauspisteitä olisi tiuhemmin kuin 200km välein.

Kiinnostava vehje olisi esimerkiski XC90 jossa sähköä ja bensakone. Voimaa pirusti. Täytyy vaan olla pörssi kunnossa. Ja ainakin siinä kohdassa kun akut ovat käyttöikänsä päässä. Niidenkään kehitys ei voi olla liian nopeaa kun se taas romahduttaa vanhojen sähköautojen arvon. Politiikkaa. Tais mennä vähän Off-Topic.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

V60

Globaalisti autojen tuotanto taitaa hipoa 80 miljoonaa tällä hetkellä. Juuri oli juttua siitä, että akkuihin tarvittavasta koboltista alkaa tulla pula jo vuonna 2020 suunnitellulla sähköautojen määrän lisäyksellä ja että koboltin tuotannosta tulee 60% Kongosta. Siellähän tuotanto-olosuhteet on mitä on ja pienet lapset on valjastettu työskentelemään kaivoksissa. Eikö tästä nyt pitäisi älähtää jonkun tahon ja boikotoida kyseistä tuotantoa. Vai ajaako sähköautohurmos tällaisten pikkuseikkojen ohi....? Talvivaara/Terrafamea pidettiin Suomen suurimpana ympäristörikoksena ja koko kaivos piti tasoittaa ja istuttaa männyt päälle. Nyt kun suunnitellaan akkuihin tarvittavien metallien jalostusta niin siitä tuleekin yhtäkkiä hieno juttu. Viheraatteen edustajana olisi hieman skitso olo. Ensin vastustetaan mm. ydinvoimaa ja kaivosteollisuutta. Sitten huomataan että näitähän tarvitaan tiettyjen tarkoitusperien toteuttamiseksi.

Mikäli akkuteknologia ei muutu/kehity niin vaikea uskoa senkään pohjalta akkukäyttöisten autojen nousevan suurimmaksi tuotantomääriltään globaalisti näillä näkymin. Henkilökohtaisesti tarkastelen teknologiatilannetta v.2025 kieppeillä. Siihen saakka mennään bensalla ja dieselillä.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy