Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Zego

Väestönkasvu on se joka tuhoaa maapallomme, ei dieselautot.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jti - 08.06.17 - klo:14:19
Mistä lähtien tää NOx on ollut niin kauheaa myrkkyä? Ei siitä ole paasattu kuin vuosi-pari.

No on tässä diesel-moottoriteollisuuskin pikkasen kussut omiin muroihinsa kun on haluttu tehoja lisää, pienemmällä kulutuksella, niin sylinteripaineiden ja sitä kautta palamislämpötilojen kasvuahan se tietää => NOx-päästöt on lähteneet kasvuun ja niiden hillitsemiseksi tuskin ilman päästönormeja olisi tehty yhtään mitään. No eihän tuo tartte kuin kuuluisan tapaus VAG sekä erilaiset normien "tulkitsijat" vielä päälle ja hommahan annetaan medialle kuin kultalautasella rötösteltäväksi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jti - 08.06.17 - klo:14:19
Mistä lähtien tää NOx on ollut niin kauheaa myrkkyä? Ei siitä ole paasattu kuin vuosi-pari.

LainaaTerveysvaikutukset
Kaasumaiset typen oksidit ovat myrkyllisiä. Niillä ei ole todettu olevan mutageenisiä tai karsinogeenisia vaikutuksia, mutta ne ovat voimakkaita hapettimia, jotka vaikuttavat hengitysteiden kudokseen haitaten luonnollisia puhdistus- ja puolustusmekanismeja. Typpidioksidi on ihmisille haitallisin, sillä se tunkeutuu syvälle hengityselimiin, supistaa keuhkoputkia ja lisää hengitysteiden herkkyyttä muille ärsykkeille, kuten siitepölylle tai kylmälle. Erityisen alttiita typen oksidien terveyshaitoille ovat lapset ja hengityselinsairauksista kärsivät sekä mahdollisesti hitsaus- ja polttoleikkaustöissä olevat työntekijät.
T: Wikipedia
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

roadrunner

Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Daatta

^Kyseisessä artikkelissa lasketaan ainoastaan hiilidioksidipäästöjä. Niiden pohjalta diesel on toki parempi, oikea clean diesel. Mutta NOx päästöjä litiumtehtaat eivät tupruta, ainakaan kaupunkien keskustoihin. Hiilidioksidi on toki kasvihuonekaasu, mutta ei sentään myrkyllinen näillä pitoisuuksilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.06.17 - klo:14:08
Mutta NOx päästöjä litiumtehtaat eivät tupruta, ainakaan kaupunkien keskustoihin.

Aivan niin, poissa silmistä, poissa mielestä, kun ne lithium-kaivostoiminnan, rikastuksen ja akkuteollisuuden paskat ovatkin siellä kehittyvissä maissa => eipä koske meikä-cityihmistä ja näin on hyvä jeesustella ettei myöskään käryä omassa nenässä kuten diesel (muka) tekee ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Zego

Bensan aika on ohi
https://www.empa.ch/web/s604/soot-particles-from-gdi

Soot particles as Trojan horses

The results were sobering: every single one of the tested gasoline cars emitted ten to 100 times more fine soot particles than the diesel Peugeot. Under the microscope, the particles from the gasoline engines were similar in size to the soot particles that had given diesel a bad name: primary particles measuring ten to 20 nanometers in size, which congregate into particle agglomerates measuring 80 to 100 nanometers before leaving the exhaust. “Once inhaled, these particles remain in the body forever,” explains Norbert Heeb. The evidence shows that they can penetrate the membrane of human alveoli in the lungs and thus get into the bloodstream.

jarkko_h

#247
Downsizing bensamoottorit ilman hiukkasloukkua ovat pahimpia pienhiukkasten päästäjiä. Toki, jotkut vanhat suorasuihkut yltävät samaan ja ylikin.

Mitä enemmän pienhiukkasia tutkitaan sen vaarallisemmiksi ne huomataan. On lähes 100% varmaa että downsizing -markkinointiutopia on lopussa ja kaikissa uusissa bensakoneissa on kolmen vuoden sisällä hiukkasloukut.

Jos katsoo kulutusmonitoriportaaleista downsizing -moottoreiden kulutuksia vs. isot koneet, ei voi kuin hämmästellä. Kannattaa verrata mm. Uuden tiguanin 2.0 ja 1.4 nelivetomallien toteutuneita kulutuksia. Ne ovat käytännössä samat. 1.4 litran tsi syö keskikokoisessa nelivetoautossa saman kuin subarun 2.5 vapari nelivetoisessa outbackissä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 14.06.17 - klo:19:30
Jos katsoo kulutusmonitoriportaaleista downsizing -moottoreiden kulutuksia vs. isot koneet, ei voi kuin hämmästellä.

Octavia Combi 1.0 TSI DSG on kuluttanut alimmillaan maantieajossa 4.3l/100km +0.2 mittarivirhe. Kaupungissa pääsee helposti alle kuuden litran. En minäkään lakkaa hämmästelemästä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 14.06.17 - klo:19:50
Octavia Combi 1.0 TSI DSG on kuluttanut alimmillaan maantieajossa 4.3l/100km +0.2 mittarivirhe. Kaupungissa pääsee helposti alle kuuden litran. En minäkään lakkaa hämmästelemästä.
Ja Seat Leon ST 1.0 TSI manuaali on vienyt maantieajossa alimmillaan 3,6 l/100 km. 3500 km keskikulutus on 4,1 l/100 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Patomursu

Ei onneksi ole ohi  8)
Isot premiumit ovat vielä pitkään dieseleitä, pienet kopperot sitten bensalla  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Zego - 14.06.17 - klo:17:57
Bensan aika on ohi
https://www.empa.ch/web/s604/soot-particles-from-gdi

Soot particles as Trojan horses

The results were sobering: every single one of the tested gasoline cars emitted ten to 100 times more fine soot particles than the diesel Peugeot. Under the microscope, the particles from the gasoline engines were similar in size to the soot particles that had given diesel a bad name: primary particles measuring ten to 20 nanometers in size, which congregate into particle agglomerates measuring 80 to 100 nanometers before leaving the exhaust. “Once inhaled, these particles remain in the body forever,” explains Norbert Heeb. The evidence shows that they can penetrate the membrane of human alveoli in the lungs and thus get into the bloodstream.

Toihan on hieno homma. Pienet hiukkaset hoonaavat kalkkeumat ja ahtaumat pois verisuonista  ;D
Ilmankos ihmisten oletettu elinikä on kasvanut bensa-autojen yleistyttyä...

-karppa-

Kuka haluaa ajaa maitopurkin kokoisen iskutilavuuden omaavalla moottorilla ellei ole pakko?

Polttoaine on niin kauan halpaa, kuin sitä saa rahalla  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.17 - klo:21:28
Kuka haluaa ajaa maitopurkin kokoisen iskutilavuuden omaavalla moottorilla ellei ole pakko?

No mennään vielä muutama (enempi kuin 5 mutta alle 50) vuosi ja iskutilavuus on nolla, sähköautojen vallatessa markkinat. Eikä ole hiukkas- eikä NOx-päästöjäkään ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mfroberg

#254
Minä haluan ja ajankin, on minun käsitykseni mukaan konsernin modernein moottori yhdessä 1.5 TSI:n kanssa tällä hetkellä. Hetkeäkään en ole katunut downsizausta Santa Fe 2.2 CRDI 4WD:stä joka veti diisseliä 8-9 l/100km.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

heller

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 14.06.17 - klo:21:44
Minä haluan ja ajankin, on minun käsitykseni mukaan konsernin modernein moottori yhdessä 1.5 TSI:n kanssa tällä hetkellä. Hetkeäkään en ole katunut downsizausta Santa Fe 2.2 CRDI 4WD:stä joka veti diisseliä 8-9 l/100km.


Toi 1.5TSI koeajettuna 150hv mallina oli ihan maltillinen myös. Kulkee jos halutaan, mutta ns referenssimatkalla vei 4.8l/100, eli samoissa kun 1.2TSI. Toiseen suuntaan 5.5, mutta siinä oli hieman enempi ruuhkaa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 14.06.17 - klo:21:44
Minä haluan ja ajankin, on minun käsitykseni mukaan konsernin modernein moottori yhdessä 1.5 TSI:n kanssa tällä hetkellä. Hetkeäkään en ole katunut downsizausta Santa Fe 2.2 CRDI 4WD:stä joka veti diisseliä 8-9 l/100km.

Tuossa on dowsizattu myös autoa. 1.4 tsillä tuo neliveto olisi vienyt 10 litraa satasella. Vertailuna 2017  1.4tsi  4x4 Tiguanit vie keskimääri 9 litraa. Pikkuautoihin sopii hyvin pkkumoottorit, keskikokoisiin nelivetoisiin ja  isoihin autoihin isot moottorit ja vielä isompiin diesel moottorit.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 14.06.17 - klo:22:16
Tuossa on dowsizattu myös autoa. 1.4 tsillä tuo neliveto olisi vienyt 10 litraa satasella. Vertailuna 2017  1.4tsi  4x4 Tiguanit vie keskimääri 9 litraa. Pikkuautoihin sopii hyvin pkkumoottorit, keskikokoisiin nelivetoisiin ja  isoihin autoihin isot moottorit ja vielä isompiin diesel moottorit.

Aamen  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mfroberg

Jep, downsizaus koski koko pakettia, aina liikuin yksin moisella janoisella kamelilla. Tuossahan oli myös oikea jatkuva neliveto(4WD), näissä vaggineissa mistä puhutaan lienee Haldex(AWD). Ensi talvena punnitaan vieroitusoireet neliveto->etuveto.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Geoman

Nettiauton vaihtoautot:
A. Moottori alle 2.0 l, 17 % on ajettu yli 255 tkm
    Moottori yli 2.0 l, 28 % on ajettu yli 255 tkm
B. Bensiinikäyttöiset 19 % on ajettu yli 255 tkm
    Dieselkäyttöiset 27 % on ajettu yli 255 tkm

Näistä voi arvioida että isojen moottoreiden ja dieselien käyttöikä on eri kuin bensiinikäyttöisen ja pienimoottoristen autojen. Ehkä uusien tekniikoiden kehittyminen suosii auton lyhyttä käyttöikää.

Vanhassa dieselissä on kuitenkin usein paljon ajamattomia kilometrejä.

eki204

Mitä vielä, nyt alkaa edullisten diesel autojen ostajien / käyttäjien markkinat. Osallistun varmasti tähän ja hankin uudehkon nelivetoisen ja automaattivaihteistolla olevan dieselin myös tulevaisuudessa.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.06.17 - klo:21:44
No mennään vielä muutama (enempi kuin 5 mutta alle 50) vuosi ja iskutilavuus on nolla, sähköautojen vallatessa markkinat. Eikä ole hiukkas- eikä NOx-päästöjäkään ;D

ei ole hiukkaspäästöjä mutta sitten onkin ongelma se katupöly jota renkaat nostavat ilmaan.  ;D
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

firstvw

Lainaus käyttäjältä: roadrunner - 15.06.17 - klo:23:06
ei ole hiukkaspäästöjä mutta sitten onkin ongelma se katupöly jota renkaat nostavat ilmaan.  ;D
Siis sähköautot nastattomilla renkailla

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 16.06.17 - klo:07:55
Siis sähköautot nastattomilla renkailla

Kyllä. Se kato menee näissä jutuissa aina niin että ensimmäisenä vouhkataan siitä joka on suurin ja kun se on saatu kuntoon, vuorossa on se seuraavaksi suurin tai muuten vain häiritsevin, jne. Vouhkaaminen ei siis lopu koskaan, taso vaan laskee ja yhä vaan pienemmistä piperryksistä nostetaan jatkossakin sitä isoa älämölöä ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 15.06.17 - klo:08:12
Nettiauton vaihtoautot:
A. Moottori alle 2.0 l, 17 % on ajettu yli 255 tkm
    Moottori yli 2.0 l, 28 % on ajettu yli 255 tkm
B. Bensiinikäyttöiset 19 % on ajettu yli 255 tkm
    Dieselkäyttöiset 27 % on ajettu yli 255 tkm

Näistä voi arvioida että isojen moottoreiden ja dieselien käyttöikä on eri kuin bensiinikäyttöisen ja pienimoottoristen autojen. Ehkä uusien tekniikoiden kehittyminen suosii auton lyhyttä käyttöikää.
Kai nyt kaikki jo ymmärtävät ilman tilastollisia tutkimuksiakin sen, että dieseleillä ja isoilla autoilla ajetaan pikkuautoja enemmän. Tekniikan kehittyminen on muuten pidentänyt autojen käyttöikää. Autojen romutusikä kasvaa koko ajan.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.06.17 - klo:10:04
Kai nyt kaikki jo ymmärtävät ilman tilastollisia tutkimuksiakin sen, että dieseleillä ja isoilla autoilla ajetaan pikkuautoja enemmän. Tekniikan kehittyminen on muuten pidentänyt autojen käyttöikää. Autojen romutusikä kasvaa koko ajan.

+ 1. Yleisesti ottaen autot kestävät mekaanisesti hyvin eikä koritkaan happane samaa vauhtia kuin joskus 80-luvulla.  ::)

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 14.06.17 - klo:19:30
Downsizing bensamoottorit ilman hiukkasloukkua ovat pahimpia pienhiukkasten päästäjiä. Toki, jotkut vanhat suorasuihkut yltävät samaan ja ylikin.

Mitä enemmän pienhiukkasia tutkitaan sen vaarallisemmiksi ne huomataan. On lähes 100% varmaa että downsizing -markkinointiutopia on lopussa ja kaikissa uusissa bensakoneissa on kolmen vuoden sisällä hiukkasloukut.

Ainakin jos TM talvitestiä on uskominen, niin joidenkin uudehkojen mallien suorasuihku bensojen pienhiukkaspäästöt ovat järkyttävän suuria. Miksi ?  :o
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.06.17 - klo:10:04
Tekniikan kehittyminen on muuten pidentänyt autojen käyttöikää. Autojen romutusikä kasvaa koko ajan.

Ja mitähän tekemistä näillä on sitten mukamas keskenään? ??? Vai voisiko olla mahdollista että taloudellisessa ahdingossaan ihmisillä ei vain yksinkertaisesti ole varaa hankkia uudempaa kalustoa => pakko roikkua siinä vanhassa ja jatkaa sen paikkaamista että on edes joku millä liikkua kun työpaikka tai toimeentulo muutenkaan ei ole tänä päivänä enää niin kovin 100-varmaa :-\

Ja teknisen kehityksen muutenkin vain kiihtyessä, todellisuudessa niiden käyttöikä sen kun laskee. Katsotaan nyt vaikka kodin elektroniikkaa niin ennen 20v kestänyt töllö kestää nykyään hyvä että 5v, tai kodinkoneissa vaikkapa imuri tai pesukone samaten. No nykyautoissa taasen on tuota sähköteknikkaa jo niin maan pirusti, että vaikka pellit ja moottorit kestäisikin, niin viimeistään jonkin kalliin tietokoneen rikkouduttua auto on jo romutuskunnossa kun joko se uusi tietokone tai viimeistään sen vaihtamisen vaatimat kaikki työkalut maksavat yli korjaamisen järkevyyden rajan :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.06.17 - klo:21:28
Kuka haluaa ajaa maitopurkin kokoisen iskutilavuuden omaavalla moottorilla ellei ole pakko?

Polttoaine on niin kauan halpaa, kuin sitä saa rahalla  ;)

Mitä hyödyt tästä provoamisesta? Moni haluaa, vaikka ei ole pakko, vieläpä tyytyväisenä.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.06.17 - klo:10:52
Moni haluaa, vaikka ei ole pakko, vieläpä tyytyväisenä.  ;)

Ja maitoakin kun saa nykyisin myös 1.5 litrasissa tölkeissä ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

multsi

Nykyautot kestävät hyvin ja toimivat niin kauan kuin toimivat. Modernin auton elämänkaari päättyy uskoakseni siihen, että tietyssä vaiheessa alkaa puskea liikaa vikakoodia P4353 sitä P1234 tätä. Sitten kun  alkaa laueta hiukkasloukkua, ohjausykkiöä tai anturia sieltä sun täältä peräjälkeen, niin se oli sitten siinä. Varaosia saa ehkä romuttamolta jos saa, mutta edessä on kuitenkin sopeuttamista ja ohjelmointia, mitä moni ei osaa tehdä ja korjaamolla työt menevät liian kalliiksi auton arvoon nähden.


Kuten olen aeimminkin sanonut, nyt ei ole mitään ongelmaa pitää elossa 70-90 luvun vanhempaa autoa, mutta koitappa pitää nykyvehjettä liikenteessä 20-30 vuotiaana.

Esimerkkinä; Täälläkin on ollut paljon ongelmia liittyen sähköiseen ohjaustehostimeen tai ohjausvaihteeseen. Jos sulla on 20v Touran, jossa syttyy ratinkuva mittaristoon ja edessä on todella kallis ja vaativa remontti liittyen tehostimeen, niin minkäs teet? Taitaa auto mennä auto paaliin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy