Skoda Octavia II, tee se itse vinkkejä

Aloittaja wiltzu, 01.12.09 - klo:08:37

« edellinen - seuraava »

Hannes

Mitenkäs tuohon Occu II:seen saa vaihdettua lätäkkövalon polttimon?? Tarkoitus olisi laittaa ledi polttimot..

Voisko joku ystävällisesti antaa miten homma suoritetaan.

wrc

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 05.10.12 - klo:17:59
Mitenkäs tuohon Occu II:seen saa vaihdettua lätäkkövalon polttimon?? Tarkoitus olisi laittaa ledi polttimot..

Voisko joku ystävällisesti antaa miten homma suoritetaan.
lätäkkövalo? Mikä se o?

Hannes

#32
Lainaus käyttäjältä: wrc - 05.10.12 - klo:18:09
 lätäkkövalo? Mikä se o?

Se o se valo joka syttyy peilin alapuolelle  autosta poistuttaessa tai sinne mennessä, aika yleisesti sitä kutsutaan "lätäkkövaloksi" siksi että ks valo valaiseen auton oven ympäristön ulkopuolelta niin että esim. näin sateisena kesänä näkee pimeässä jos vaikka autolta poissa ollessa ja autolle palatessa oven eteen olisi ilmaantunut vesilätäkkö niin että autoon mentäessä olisi mahdollista kastua kalossit, tuon valon ansiosta osaa siis vältää ks. vaaran ja jopa säilyttää kuivat kengät???

Tuon valon voisi saada ledi polttimolla vielä juhlavammin palamaan että voisi naapuritkin ihmetellä vielä enempi ;D

TLPH

#33
Irroita ensin peilinlasi.Se on muovikorvakkeilla kiinni pyöreässä säätölevyssä kiinni.Näkyy yläreunasta katsoen.
Ruuvarilla tai jollain vetokoukulla saa venytettyä korvaketta/korvakkeita ,samalla kun sormilla varovasti vetää lasia irti.
Homma kannataa tehdä lämpimässä,ettei muovit hajoa.
Kun lasi on irroitettu on poltin(T10)kiinni kumitutissa alareunassa,lähtee vetämällä irti.


Hannes

Lainaus käyttäjältä: tlph - 07.10.12 - klo:13:33
Irroita ensin peilinlasi.Se on muovikorvakkeilla kiinni pyöreässä säätölevyssä kiinni.Näkyy yläreunasta katsoen.
Ruuvarilla tai jollain vetokoukulla saa venytettyä korvaketta/korvakkeita ,samalla kun sormilla varovasti vetää lasia irti.
Homma kannataa tehdä lämpimässä,ettei muovit hajoa.
Kun lasi on irroitettu on poltin(T10)kiinni kumitutissa alareunassa,lähtee vetämällä irti.

Siis onko peili pelkästään noista kohdin kiinni jossa on tuo metallinen pidike?? Sen verran peiliä raotin että näkyi olevan muovipidikkeet klo.9 ja kello 2 suunnassa jotka on noilla metalli klipsellä kiinni, pitääkö nuo irroittaa ensin ja onko noita muovi pidikkeitä monta ja pitääkö niitä irroitettaessa niitä työntää sisäänpäin vai vetää ulospäin???

TLPH

#36
Peili on ainoastaan neljällä klipsillä kiinni pyöreässä kääntölevyssä(säätömoottori levyn alla).
Muoviklipsejä pitää vetää ulospäin,millin tai kaksi samalla sormin vääntää peilinlasia yläreunasta ulospäin varovasti,ettei lasi hajoa.
Riittää kun saa jo kaksikin klipsiä pois lukituskolosta.
Takaisin menee ihan painamalla,klipsit kannattaa vääntää sisäänpäin ,jotta ne puristaa piukasti kääntölevyä ja lukittuu kunnolla.
Kiinikkeet on kello 10,2,4 ja 8 kohdilla.

malfean

Itse irrottaisin mielummin sen suojakuoren yläpuolelta (pre-faceliftissä ainakin), kun se irtoo vain voimakkaasti vetämällä ylöspäin.
Pitää olla vähän käsitystä miten kuori irtoo, mutta kun sen on tehnyt kerran se on helppo tehdä toistekin.
Näin ei ole mitään riskiä rikkoa peiliä tai mitään muutakana osaa sisäpuolelta kun kuori on tarkoitettu irroitettavaksi.

Pääsee suoraan käsiksi polttimon kantaan ja muutenkin hyvä taito oppia.
"Se että muutan mielipiteitäni, ei tarkoita että olisin väärässä."

Hannes

Joo tässä FL:ssä ei ulkopuolista kuorta voi irroittaa.

Kiitokset hyvistä neuvoista, pitääpä kokeilla.

Ouzi

Millainen homma on vaihtaa parkki poltin ? Sain jo umpion irti ja yritin sitten lukea käyttöohjekirjaa ja siellä luki et xenon valollisissa autoissa pitää kääntyä huollon puoleen kun ohjeet olivat kirjassa vain halogeeni umpio malleihin ja tuo xenon umpio eri näköinen. Xenoneiden korkeasta jännitteestä myös varoitetaan. Lyökö siellä sähköt sitten sormille helposti  ???

tsiih

Ei lyö jos kerran umpiokin on jo irti. Avaat sen isomman kannen niin sieltähän se löytyy, varren päässä ylhäällä näköjään.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 10.11.12 - klo:17:56
Ei lyö jos kerran umpiokin on jo irti. Avaat sen isomman kannen niin sieltähän se löytyy, varren päässä ylhäällä näköjään.

Fl:ssä on varren päässä, pre-fl:ssä pitää olla hemmetin pitkät kärkipihdit jotta saa napattua polttimon ulos repimättä johdosta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ouzi

Pitää vissiin irrottaa se keskellä umpiota oleva kansi. Jonka takana on esim. Xenon poltin. Siinä luukussa salaman kuva. Umpiohan on helppo irroittaa vetää salvasta ja irroittaa pistokkeen niin voi vaikka olkkarissa alkaa arvailemaan umpiota.

VAG Whore

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 11.11.12 - klo:01:43
Pitää vissiin irrottaa se keskellä umpiota oleva kansi. Jonka takana on esim. Xenon poltin. Siinä luukussa salaman kuva. Umpiohan on helppo irroittaa vetää salvasta ja irroittaa pistokkeen niin voi vaikka olkkarissa alkaa arvailemaan umpiota.
Joo pari torx-ruuvia ja salpa auki niin kansi aukeaa. Ilman kunnon kärkileukapihtejä ei tule hommasta mitään, on meinaan vittumaisen ahtaassa paikassa tuo parkkipoltin.
Skoda Octavia RS combi 2015 2.0 TSI

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: VAG Whore - 11.11.12 - klo:09:23
Joo pari torx-ruuvia ja salpa auki niin kansi aukeaa. Ilman kunnon kärkileukapihtejä ei tule hommasta mitään, on meinaan vittumaisen ahtaassa paikassa tuo parkkipoltin.
Laiskuus iski ja autoavirol Vantaalta vaihtoi polttimon. summaksi tuli kokonaisuudessaan 11â,¬. Poltin ei vaan ollut sinilasinen niinkuin orkkis. Mutta eipä tuota eroa edes oikein huomaa.

Ghzeit

#45
Vapaasti suomennan ja kopioin erään toisen foorumin threadista Ocun lähi-xenonien vaihdon:
http://www.briskoda.net/forums/topic/64315-howto-new-octavia-headlight-bulb-change/page__st__30

A
Konepelti auki
Valkoinen mutteri (1) kierretään auki
Painetaan neliömäisestä, nypytetystä lätkästä joka näkyy lukkovivun päällä, ja hiukan umpion alla ja vedetään metallisesta lukkovivusta (2) vihreä nuolen suuntaan
Umpio on nyt irti ja lähtee vetämällä. HOX johdot ovat kiinni, joten elä revi tai käsittele varomattomasti! Voit vahingoittaa maalipintaa ja liitäntöjä


B
Irroitetaan umpioon vievä liitin, mieluiten käsin mutta apuna käy myös kapea talttapää.


C
Irroitetaan metallisalvat (1)
Aukaistaan TORX-ruuvit (T20?) (2 & 3)


D
Irroitetaan polttimo aukaisemalla kaksi ruuvia (T10) (1 & 2)


E
Irroitetaan johto (1)
Liu'utetaan polttimon kiinnityslevy pois (2)


F
Asennetaan uusi polttimo päinvastaisilla työvaiheilla.

Jos haluat vaihtaa parkkipolttimon, polttimon "asennuskuppi" näkyy kuvassa D, nuolen 2 takana. En suosittele sormia, alkaa vituttaa. Ota nokkapihdit, etsi suorakaiteen muotoisen kupin pitkiltä sivuilta lukkokielet, purista hellästi lukkokielet alas ja vedä asennushässäkkä ulos. Polttimonvaihto on plug&play homma ja sitten työnnät asennuskupin takaisin paikoilleen.

Testattu, ohje toimii. Koekaniinina oma auto. Jos teette homman ulkona/sisällä antakaa umpioiden lämpötilän tasaantua niin vesi ei kondensoidu umpioiden sisäpuolelle kun ne suljetaan ja asennetaan takaisin paikoilleen.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Karvis

Tuo liitin on sitten v***umainen jos sitä ei ole ennen irroitellut, pienellä harjoittelulla toinen irtoaakin sitten paljon vähemmillä kirosanoilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ghzeit

#47
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.12 - klo:15:51
Tuo liitin on sitten v***umainen jos sitä ei ole ennen irroitellut, pienellä harjoittelulla toinen irtoaakin sitten paljon vähemmillä kirosanoilla.

Arvelinkin kun joskus aikaisemminkin tehnyt tuohon liittimeen asti :D

Edit. Voi saatana! Menee todella vaikeaksi kun tuon liittimen kieli (johon kuvaaja asettaa peukalonkyntensä kuvassa B) on poikki. Ilmeisesti tähän autoon xenonit vaihdettu joskus, tai umpiot otettu tai jtn :D

Päivitin myös postaustani että operaatio sujuu sileämmin.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

tet

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 18.11.12 - klo:15:46
Vapaasti suomennan ja kopioin erään toisen foorumin threadista Ocun lähi-xenonien vaihdon:

FL Scoutissa on vähän erinäköinen umpio. Vaihdoin taannoin pitkien polttimot Nightbreakereihin kun olivat niin ärsyttävän keltaiset. Pitkien polttimonvaihto tapahtui nelikulmaisen kannen alta. Siinä kannen päällä oli kiinni xenonien ballasti, tuossa se näkyy olevan tuolla saman kannen sisällä jossa itse xenon-poltinkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 18.11.12 - klo:19:33
Edit. Voi saatana! Menee todella vaikeaksi kun tuon liittimen kieli (johon kuvaaja asettaa peukalonkyntensä kuvassa B) on poikki. Ilmeisesti tähän autoon xenonit vaihdettu joskus, tai umpiot otettu tai jtn :D

Minulle kävi sama homma, tuo muovinen vipu napsahti hajalle. Kaivoin loputkin muovirojut pois edestä, nyt ruuvarilla pääsee kääntämään suoraan metallikielestä joka siellä muovin alla lymyää.

Pahempi moka kävi kun onnistuin vielä jotenkin murjomaan umpiossa olevan liittimen vastakappaleen niin että se painui umpion sisään liitintä kiinnittäessä. Jotenkin sain sen kiilattua vinoon niin että sain plugin takaisin kiinni, seuraavalla kerralla tarvinnee liimata se hetipitiliimalla umpion runkoon kiinni. Ã,,rsyttää kun muuten asiallisissa systeemeissä käytetään tuollaisia kryptisiä lukitussysteemejä ja runkoliittimet on rungossa jollain onnettomilla muovikynsillä kiinni. :(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.11.12 - klo:08:49
FL Scoutissa on vähän erinäköinen umpio. Vaihdoin taannoin pitkien polttimot Nightbreakereihin kun olivat niin ärsyttävän keltaiset. Pitkien polttimonvaihto tapahtui nelikulmaisen kannen alta. Siinä kannen päällä oli kiinni xenonien ballasti, tuossa se näkyy olevan tuolla saman kannen sisällä jossa itse xenon-poltinkin.

Ei kun se neliskanttinen rasia pitkien polttimoiden päällä liittyy noihin kääntyviin lyhkäsiin, käsittääkseni joku afl ohjaus purnukka. Siitä lähtevät johdot oli muuten aika lyhyet ja hentoiset :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.11.12 - klo:13:03
Minulle kävi sama homma, tuo muovinen vipu napsahti hajalle. Kaivoin loputkin muovirojut pois edestä, nyt ruuvarilla pääsee kääntämään suoraan metallikielestä joka siellä muovin alla lymyää.
Korjauskin samalla lailla, itse tungin ovipaneelin irroitustyökalua suoraan kielen alle ja sain irti. Se on vain melko haastavaa kuskin puolelta kun johtoa on niin vähän ettei umpiota saa kokonaan lokarista ulos, saati käänneltyä vapaasti. Toinen käsipari olisi ollut tarpeen.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

tet

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.11.12 - klo:13:33
Ei kun se neliskanttinen rasia pitkien polttimoiden päällä liittyy noihin kääntyviin lyhkäsiin, käsittääkseni joku afl ohjaus purnukka. Siitä lähtevät johdot oli muuten aika lyhyet ja hentoiset :-\

Ahaa, voi ollakin. En niin tarkkaan tuota tutkaillut, mutta nyt kun sanoit niin se ballasti taisikin olla siinä lyhyiden kohdalla samalla lailla ulkopuolella (kiiltävä mötikkä, kun tämä kyseinen oli musta). Johdot on tosiaan lyhyet, hyvä kun sen rasian sai käännettyä sen verran pois edestä että polttimon mahtui vaihtamaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


rke

mistähän tuollaisen adapterin LED-päivävaloja varten saisi tilattua

Dumlir

Skoda Octavia RS TSI -2011

Hannes

Hienosti palvelevat ^ firmasta , lähetin s-postia ja vastasivat että kannattaa otta nuo polttimot kylmä valkoinen 5000K-6000K ja huomioida että polttimoiden hinta on 1kpl. Nopeasti
tuli vastaukset ja toimitus Suomeen onnistuu.

Onko joku jo tilannut???

weeman

mistähän tuon välijohdon saisi? minkä tuo tuossa videossa asensi. se ilmeisesti sisältää vastuksen jolla vikavalo estetään.

Hannes

Senhän saa tuolta samasta firmasta:http://sklep.motohid.pl/pl/p/Adapter-Kasownik-do-LED-DRL-Octavia-2-FL%2C-Superb/339?currency=EUR

Jos tarkoitit Suomesta niin sitten en tiedä onko kenelläkään valikoimissa tuota.

PerttiPasanen

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 17.01.13 - klo:16:56
Hienosti palvelevat ^ firmasta , lähetin s-postia ja vastasivat että kannattaa otta nuo polttimot kylmä valkoinen 5000K-6000K ja huomioida että polttimoiden hinta on 1kpl. Nopeasti
tuli vastaukset ja toimitus Suomeen onnistuu.

Onko joku jo tilannut???

Suosittelivatko he jotain määrättyä polttimoa? Ainakin tuon sivun mukaan vaihtoehdoiksi käy "3WL, 4x1.5W and 5x1.5W, 5x1.5W + LENS, 4x1.5 + + LENS CREE, Samsung 12xSMD" ja mietinkin, että mikä noista kannattaisi valita.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy