DSG7 ja öljyt ulos...?

Aloittaja arranger, 10.11.18 - klo:13:04

« edellinen - seuraava »

arranger

Se surullinen kuuluisa ”tein itse ja säästin” -tarina.

Pikkuveljen, joka lähtökohtaisesti tietää mitä tekee (paitsi nyt), onnistui moottoriöljypropun sijaan avaamaan ilmeisesti vaihteiston öljypropun. Siinä valutellessa vielä ihmetteli että onpa puhtaat öljyt. Lopulta ulos saatiinkin alle kaksi litraa melko juoksevaa öljyä  kunnes totuus paljastui.

Mitenkäs nyt? Itse olin käsityksessä ettei noita itse saa edes vaihdettua... mistä uutta tilalle, motonet ei näyttänyt listanneen ollenkaan ja onnistuuko täyttö edes kovin helposti itse? Onko tehtävä alakautta ja kuinka ilmaus?

Ehkä vaan hinaan tuohon naapuriin huoltamolle 😅

djoh

Käsittääkseni voi täyttää ylä tai alakautta, yläkautta suodattimen reiästä viekin sitten enemmän aikaa. Tuossa nyt joku diy aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=_GncqCbO25U

Alakautta täyttämiseen tarvitaan sitten sellainen adapteri. Täytön jälkeen pitäisi olla VCDS tai vastaava käytössä että öljyn saa oikean lämpöiseksi ja laskettua näin ylimääräiset ulos. VCDS:n avulla siis voi nähdä koska öljy on oikeassa lämpötilahaarukassa.

djoh

Sellainen vielä että pihalla tehtynä voi olla aika haastavaa kun auton pitäisi olla vaakatasossa kun ylimääräiset öljyt lasketaan pois. Itse en myöskään laittaisi muuta öljyä tilalle kuin alkuperäistä, huomioi tämä jos viet auton jonnekin nyrkkipajalle koska muuten voi tulla kalliiksi.

arranger

Auto on tällä hetkellä hallissa ja ihan hyvin varustellussa sellaisessa, alakautta täyttökin onnistuu kyllä tarvittaessa.

Ilmeisesti tuo öljy on jotain yleistä tavaraa kaksoiskytkinvaihteistolle. Mikä tuo syy tuolle lämmittämiselle on?

arranger

#4
Kyseessä tosiaan -09 Octavia ja se "kuiva" DSG7, tuo video taitaa olla sen paremman märän laatikon vaihtamiseksi

EDIT: Pääsin tietokoneelle, joten helpompi hakea vähän apuja. Eiköhän tämä tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=9mJ1VtKHwYA

M_M

Lainaus käyttäjältä: arranger - 10.11.18 - klo:13:58
Mikä tuo syy tuolle lämmittämiselle on?

Yleisesti se, että täytölle annetaan speksit tietyssä öljyn lämpötilassa. Lämpötilan muuttuessa muuttuu myös öljyn tilavuus, siitä voi sitten saivarrella loputtomiin paljonko se muuttuu ja onko se merkittävää. Jos haluaa tehdä täytön oikein, niin öljyn lämpötila pitää katsoa testerillä ja sen olla valmistajan määräämässä haarukassa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

arranger

Lainaus käyttäjältä: M_M - 10.11.18 - klo:14:48
Yleisesti se, että täytölle annetaan speksit tietyssä öljyn lämpötilassa. Lämpötilan muuttuessa muuttuu myös öljyn tilavuus, siitä voi sitten saivarrella loputtomiin paljonko se muuttuu ja onko se merkittävää. Jos haluaa tehdä täytön oikein, niin öljyn lämpötila pitää katsoa testerillä ja sen olla valmistajan määräämässä haarukassa.

Aivan, kiitos selvityksestä! Tässä tapauksessa jätettiin nyt lämpölaajenemiset kuitenkin huomioimatta ja saatiin tuon edellä linkkaamani youtube-videon mukaisesti huohottimen kautta valuteltua 1,8 litraa 75W:tä tilalle ja hommasta taidettiin sevitä säikähdyksellä. Moottoriöljytkin lopulta oikeat ja kiitos motonetin castrol-tarjouksen, jäi täysi 4l purnukka vielä seuraavaakin vaihtoa varten. Lopputulemana "hukkaan" meni siis lähinnä tuo vaihteistoöljyyn sijoitettu summa, mutta toki siitäkään vaihdostaei lopulta haittaa varmasti ollut. Aikaa tietysti paloi ruhtinaallisesti tämän kaiken selvittelyyn..

o.b.

Jos oikein muistan, niin oikea täyttömäärä on 1,7l ja täyttö huohottimen reiästä. Kokonaan kuivan laatikkon menee 1,9l. Ja mineraaliöljyä ainoastaan nykyisten suositusten mukaan ;)

Hydrauliikkaöljyt sitten erikseen...

jt

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.11.18 - klo:22:46
Jos oikein muistan, niin oikea täyttömäärä on 1,7l ja täyttö huohottimen reiästä. Kokonaan kuivan laatikkon menee 1,9l. Ja mineraaliöljyä ainoastaan nykyisten suositusten mukaan ;)
Lienee ihan hyvä idea chekata tosiaan myös lisäaineistusten yms. luokitusten osalta että öljy todellakin on oikeaa ja viimeisimpien suositusten mukaista, ettei tule sitten lootasta (mekatroniikasta) vainaja jonkun vuoden päästä.. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

arranger

Aikamme me motonetissä myyjän kanssa asiaa selviteltiin, ja tähän lopulta päädyttiin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590323

Manuaalivaihteista puhutaan öljyn omassa kuvauksessa, mutta saitti - jonka nimeä en muista - ilmoitti Motonetin päässä, että tuo olisi juuri oikeaa tavaraa 0AM -vaihteistolle, ja ohjeen mukainen täyttömääräkin vastasi tuota 1.7 litraa (itse siis taisin tarkalleen valutella 1.75 miinus se mitä meni alussa liitoksen vuotamisen myötä ohi).

Jos joku osaa suoraan sanoa, kuinka vikaan meni tai kaipaako tuo kylkeensä jotain muuta, niin otan vinkit mielelläni vastaan vielä tässä vaiheessa, kun autossa on jotenkuten toimiva vaihteisto  ;D

o.b.

G052512A2 on valmistajan öljymerkintä/varaosanumero. Eiköhän tuo Comma ole ihan käypänen öljy.

Turbokiisseli

Vaimon DSG7 Pololla ajettu nyt 145tkm. Jossain välissä on takaisinkutsuna vaihdettu mineraaliöljyt laatikkoon. Onko jengillä kokemusta öljyjen vaihdon vaikutuksesta laatikon toimivuuteen? Mekatroniikkahan tässä on erillään, eli periaatteessa sama homma kuin  manuaalivaihteiseen pl. täyttö huohottimesta, koska erillistä täyttöproppua ei ole.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.11.18 - klo:18:31
G052512A2 on valmistajan öljymerkintä/varaosanumero. Eiköhän tuo Comma ole ihan käypänen öljy.

Toimii Comma.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 05.01.19 - klo:22:22
Vaimon DSG7 Pololla ajettu nyt 145tkm. Jossain välissä on takaisinkutsuna vaihdettu mineraaliöljyt laatikkoon. Onko jengillä kokemusta öljyjen vaihdon vaikutuksesta laatikon toimivuuteen? Mekatroniikkahan tässä on erillään, eli periaatteessa sama homma kuin  manuaalivaihteiseen pl. täyttö huohottimesta, koska erillistä täyttöproppua ei ole.

Hetken auttoi paremmin 3-4kk, tais olla uus softakin saatavilla. Sitten palattiin tökkimiseen. Reistailu jatkui ja putsattiin laatikko ja mekatroniikka. Siitä vuoden päästä kilahtikin ja vaihdettiin koko laatikko. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16140.120

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy