RS Sumuvalojen polttimoiden vaihtaminen

Aloittaja Jyri, 19.01.14 - klo:18:55

« edellinen - seuraava »

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 26.11.23 - klo:11:49Ostin keväällä 4 kpl tällaisia:
https://www.ledperf.fi/2-polttimon-paketti-h16-19w-taitettu-diamond-white-5000k-p-4973.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-cSlwqbhggMVuFORBR3N2w-KEAQYASABEgI1x_D_BwE

Vaihdoin kuukausi sitten öljyt ja pohjapanssarin ollessa pois tutkailin noiden polttimoiden sijaintia ajatuksena vaihtaa ne. Vasemmalla puolella homma olisi aika nätisti käsillä, mutta tehdas webaston vuoksi oikealla puolella etenkin tämä uloin poltin on ahtaassa paikassa.

Onko sulla FL RS?
Minulla ei siis ollut mitään ongelmaa vaihtaa oikealle puolelle noita polttimoja. Ja tuossakin on orkkis Webasto. Siitä meni muuten taannoin kiertovesipumppu rikki. Sen vaihto vaati sisälokarin ja pohjamuovin irroituksen mutta oli muuten todella yksinkertainen operaatio. Sieltä webaston takaakin näytti olevan mahdollista nuo polttimot vaihtaa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

On vm -17, mutta käyttöönotettu marraskuussa -16. Eli ei ole FL. Käsittääkseni myös siitä tunnistaa, että vakkarin tutka on maskin alaritilässä.

Kyllä sen oikean puolen ulommaisen saa vaihdettua alakautta, mutta auton alla maaten joutuu melkoisesti kurottamaan kättä, jotta ylettyy umpion ja webaston välistä polttimoon.

En vielä tutkinut, että saako tuon moottorin pohjapanssarin (joka irroitetaan öljynvaihdossa) lisäksi irti myös aivan etumaisen muovisuojan aivan heti puskurin helman takaa.
Vai onko se osa etupuskuria?
Ja, auttaako se polttimon vaihdossa käytännössä mitään?

petrisa

Tulipa käytyä välipäivinä tutun autopajalla siltanosturilla.

Auto ylös ja pohjapanssari pois niin olipa ne  sumu+kulmavalojen polttimot ihan hyvin näkösällä ja myös vaihdettavissa. Vanhat Osramin H16 polttimot vaihtuivat Ledperfiltä hankittuihin näihin:
https://www.ledperf.fi/2-polttimon-paketti-h16-19w-taitettu-diamond-white-5000k-p-4973.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2rKls9O5gwMV9GCRBR0_mAE7EAQYASABEgLT-_D_BwE

On jo melko lailla xenonin väriläpötila. Eihän noista 19W halogeneista kovin paljoa valovoimaa lähde vaikka niitä tuplana puolellaan onkin. Melko lailla yhdessä vastaavat yhtä 35W H8 poltinta, joita monessa autossa sumuvaloina on. Edellisessä autossani oli projektori umpiossa H8 poltin. Myös ne vaihdoin Ledperfin valkoista valoa tuottaviin versioihin. Ne ainakin kestivät ihan hyvin. Saa nähdä miten nämä vastaavat H16 versiot.

Voisi tietenkin harkita noita Philipsin LED versioita:
https://www.valostore.fi/fi/tuote/led_sumuvalopolttimot_philips_ultinon_pro_3022_h8_h11_h16?dfw_tracker=160602-HS17784&g-ads-shopping-BOOST&gclid=EAIaIQobChMIkJ_4gNW5gwMVpleRBR3_MAggEAQYAiABEgIHbfD_BwE

Katsellaan ....


sambolo

Melko tyyriiksi tulee jos noita neljä pitää laittaa :'( jaa se olikin pari, no silti. Mut eikai sumuvaloja oikeesti näkemiseen tarvita ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

petrisa

#94
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 31.12.23 - klo:14:34Mut eikai sumuvaloja oikeesti näkemiseen tarvita ;D

Etusumuvalot ei ole mitään muutakaan varten kuin juuri näkemiseen. Tarkoitus on toki valaista lähelle ja leveälle. Aivan sama koskee noita kulmavaloja. Tarkoitus valaista sivulle lähialue kääntymissuunnassa, jotta näkee mahdolliset ojanreunat, lumipenkat, kivet ym. kääntyessä.
Sen vuoksi olisi noiden valojen tarkoitus oikeasti valaista jotain. Ei ne vain ole vastaantulijoiden koristevaloja.

Tässä Octaviassa nämä kulmavalot ovat kyllä todellisuudessa naurettavat. Aikaisemmissa autoissani ei minulla ole moisia ollutkaan, mutta tyttären Insigniassa sellaiset on. Ne on toteutettu huomattavasti järkevämmällä tavalla ja ne jopa valaisevat todellisuudessa. Kulmavaloina on H7 (55W) polttimot päävaloumpiossa. Polttimot on sijoitettu umpiossa auton keskilinjan puoleiseen sisäreunaan ja polttimon edessä on heijastin, joka suuntaa kaiken valon auton sivulle. Sumuvalot on sitten Insigniassakin perinteisesti alakulmassa heijastinumpiossa. Niiden valovoimasta ei ole minulla käytännön kokemusta.

Sumuvalojen tarpeesta voi olla montaa mieltä, mutta oikeat kunnon, huom! KUNNON, sumuvalot ovat hyvät eritoten sakeassa lumisateessa tai edessä ajavan auton lumipöllyssä. Edessä oleva tie ei silloin katoa näkyvistä. Nopeus on toki oltava riittävän alhainen. Itse olen autoillut 40 vuotta kelissä kuin kelissä ja eri valojen tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta on kyllä syntynyt hyvä käsitys.

ps. Nämä nykyiset sumuvalot 2x19W tai 35W on käytännössä osoittautunut liki turhiksi. Yhteen ex autooni asensin jälkikäteen projektori umpioiset sumuvalot H3 (55W) polttimoilla. Niillä oli jo merkitystä edellä mainituissa ajo-olosuhteissa.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 31.12.23 - klo:16:33Etusumuvalot ei ole mitään muutakaan varten kuin juuri näkemiseen. Tarkoitus on toki valaista lähelle ja leveälle. Aivan sama koskee noita kulmavaloja. Tarkoitus valaista sivulle lähialue kääntymissuunnassa, jotta näkee mahdolliset ojanreunat, lumipenkat, kivet ym. kääntyessä.
Sen vuoksi olisi noiden valojen tarkoitus oikeasti valaista jotain. Ei ne vain ole vastaantulijoiden koristevaloja.

Tässä Octaviassa nämä kulmavalot ovat kyllä todellisuudessa naurettavat. Aikaisemmissa autoissani ei minulla ole moisia ollutkaan, mutta tyttären Insigniassa sellaiset on. Ne on toteutettu huomattavasti järkevämmällä tavalla ja ne jopa valaisevat todellisuudessa. Kulmavaloina on H7 (55W) polttimot päävaloumpiossa. Polttimot on sijoitettu umpiossa auton keskilinjan puoleiseen sisäreunaan ja polttimon edessä on heijastin, joka suuntaa kaiken valon auton sivulle. Sumuvalot on sitten Insigniassakin perinteisesti alakulmassa heijastinumpiossa. Niiden valovoimasta ei ole minulla käytännön kokemusta.

Sumuvalojen tarpeesta voi olla montaa mieltä, mutta oikeat kunnon, huom! KUNNON, sumuvalot ovat hyvät eritoten sakeassa lumisateessa tai edessä ajavan auton lumipöllyssä. Edessä oleva tie ei silloin katoa näkyvistä. Nopeus on toki oltava riittävän alhainen. Itse olen autoillut 40 vuotta kelissä kuin kelissä ja eri valojen tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta on kyllä syntynyt hyvä käsitys.

ps. Nämä nykyiset sumuvalot 2x19W tai 35W on käytännössä osoittautunut liki turhiksi. Yhteen ex autooni asensin jälkikäteen projektori umpioiset sumuvalot H3 (55W) polttimoilla. Niillä oli jo merkitystä edellä mainituissa ajo-olosuhteissa.
No joo. Ainakin tuossa omassani noista kulma/sumuvaloista on oikeasti hyötyä. Koodasin molemmat syttymään kun peruuttaa ja hienosti näyttää etukulmat. Myös tuo kulmavalo kääntyessä näyttää hienosti reunat. Siis ainakin noilla uusilla kirkkailla polttimoilla. Niillä orkkiksilla ei tee mitään mutta toivottavasti tässä ei nyt niihin verrattukaan kun säikeessä on jo monta kertaa niiden huonous ja helppo vaihto käyty läpi..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 31.12.23 - klo:22:34No joo. Ainakin tuossa omassani noista kulma/sumuvaloista on oikeasti hyötyä. Koodasin molemmat syttymään kun peruuttaa ja hienosti näyttää etukulmat. Myös tuo kulmavalo kääntyessä näyttää hienosti reunat. Siis ainakin noilla uusilla kirkkailla polttimoilla. Niillä orkkiksilla ei tee mitään mutta toivottavasti tässä ei nyt niihin verrattukaan kun säikeessä on jo monta kertaa niiden huonous ja helppo vaihto käyty läpi..

Mulla on ollut valmiiksi koodattuna niin, että kulmavalot (uloimmat polttimot) syttyy pakilla ja kääntyessä sisäkurvin puoleinen. Sumuvalot päällä palaa sitten kaikki neljä.

Mitkä kirkkaat polttimot sulla on nyt paikallaan?

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 01.01.24 - klo:11:10Mulla on ollut valmiiksi koodattuna niin, että kulmavalot (uloimmat polttimot) syttyy pakilla ja kääntyessä sisäkurvin puoleinen. Sumuvalot päällä palaa sitten kaikki neljä.

Mitkä kirkkaat polttimot sulla on nyt paikallaan?
Osram Cool Blue Intense NextGen 4800k 35w. H8 polttimot joista modasin hieman sitä metalliosaa polttimossa. Hyvin meni paikoilleen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

No joo, jos on 19W H16 tilalla 35W H8, niin varmasti valaisee paremmin. Näitä on vielä puolellaan kaksin kappalein sumuvalokäytössä, niin niiden olettaisi valaisevan jo siinäkin tapauksessa oikein hyvin. Onhan silloin yhden umpion teho 70W. Enemmän kuin normi 55W H3 tai H7.

Mulla oli ex autossa juuri sumuvalopolttimoina nuo samaiset H8 Osramit ja voin vakuuttaa niiden olevan omien kokemusteni perusteella yhdet parhaimmat halogeenipolttimot. Kuten myös vastaavat H7 polttimot ajovaloissa, jotka on kakkosautona olevassa Golfissa tällä hetkellä.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 02.01.24 - klo:08:21No joo, jos on 19W H16 tilalla 35W H8, niin varmasti valaisee paremmin. Näitä on vielä puolellaan kaksin kappalein sumuvalokäytössä, niin niiden olettaisi valaisevan jo siinäkin tapauksessa oikein hyvin. Onhan silloin yhden umpion teho 70W. Enemmän kuin normi 55W H3 tai H7.

Mulla oli ex autossa juuri sumuvalopolttimoina nuo samaiset H8 Osramit ja voin vakuuttaa niiden olevan omien kokemusteni perusteella yhdet parhaimmat halogeenipolttimot. Kuten myös vastaavat H7 polttimot ajovaloissa, jotka on kakkosautona olevassa Golfissa tällä hetkellä.
Nuo on kyllä todella hyvät. Minä en oikeastaan koskaan käytä sumuvaloja joten ovat vain hetkittäin päällä peruuttaessa ja kääntyessä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy