Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

On ollut mukava ajaa kitkoilla viime päivät täällä Päijät-Hämeessä kunnon talvikeleissä. Alla Nokia Hakkapeliitta R2 neljättä talvea ja täytyy sanoa, että pito on yhä todella hyvä. Pieniä mutkaisia maaseututeitä on ilo ajaa. Ihmetyttää taas nastakuskien väitteet, että kitkoilla pärjää etelässä, mutta idässä ja pohjoisessa tarvitaan nastat. Huomaa selvästi, ettei kitkoista ole kokemusta. Kitkarengas toimii sitä paremmin, mitä talvisemmat kelit ovat. Ne  sopivatkin kuin nenä päähän itä- ja pohjois-Suomeen. Samoin kummastelen joidenkin logiikkaa ajaa välikelit kitkoilla, mutta sitten tammikuussa, kun alkaa kunnon kitkarengaskelit, vaihdetaankin nastarenkaat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 04.01.21 - klo:07:12
Vaikka huumorilla osin mennäänkin, niin huomioikaa; kaatuneet ja haavoittuneet on laskettu asukasta kohti, ei autojen määrää....
Se on katsos tuo tiheään kameratolpitettu Kehä I kun on nostanut uudenmaan turvallisuuden ihan uusiin sfääreihin - näkis vaan! >:( Koko pätkällä ikinä sattunut kuin 1 kuolonkolari ja sekin prätkäkuskin paskaa zägää, kävelyvauhdissa ajoi jonossa edellä menijän persuuksiin, kaatui ja yläkroppa jäi viereisen kaistan rekan alle. Noilla kameroilla ei siis olisi ollut tässäkään tapauksessa siis tasan mitään merkitystä, mutta hei, saatiinpahan perusteltua "miksi" nuo kamerat tuonne tarvitaan ::)

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.21 - klo:07:46
Ihmetyttää taas nastakuskien väitteet, että kitkoilla pärjää etelässä, mutta idässä ja pohjoisessa tarvitaan nastat.
No tästäkin on vähän kahta koulukuntaa. Toiset sanoo että nimenomaan pohjoisessa kitkat ovat parhaimmillaan, siellä kun on useimmiten lumisia kelejä joissa kitka on parhaimmillaan. Etelässä taasen enempi suolattua loskamössöä, joka sitten kovemmissa pakkasissa jäätyy ja jos lunta tulee kerralla reippaammin, se tampataan nopeasti liukkaaksi pinnaksi josta sitä pitoa löytyy enää vain nastoilla ???

Itse tuossa just annoin tuon oman perheliikuttelimeni pojalle kun suunnisti perheensä kanssa viikon lomareissulle pohjoiseen ja näin mahtuu kaikki tarpeellinen helposti mukaankin. Tuossa ranskattaressani on alla kitkat ja pojan omassa wanhemmassa premiumissa nastat, molemmat rengassarjat vasta 1. talveaan alla, joten sen puolesta ihan kummalla tahansa olisi voinut reissuun lähteä. No itse sitten käväisin eilen kaupassa tuolla mursulla ja kyllähän oli muuten sellainen nulju ettei mitään rajaa! Piipahdus huoltoaseman kautta ja rengaspaineet tarkastukseen, joka nurkassa alle 2 kun vähintään 2.5 pitäs olla. Paineiden lisäyksen jälkeen ajotuntumakin kohosi jo kummasti - mutta ei tuosta silti ole tuon oman ranskattareni veroiseksi, ei vaan istu omaan hanskaan, mutta mielipiteitähän nämä vain ovat 8)

Anyways talvirenkaissakin siis se riittävä rengaspaine on kaiken A ja O, parantaa renkaan toimivuutta varsin oleellisesti ja varsinkin kovemmilla pakkasilla kun nuo paineet tuppaa muutenkin laskemaan jo ihan lämpötilankin vaikutuksesta :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Polouni

Pohjoisessa lienee polannetta enemmän tiessä kuin täällä. Onko siinä sitten nasta turvallisempi? Tuo kehämaailma pääkaupunkiseudulla on kyllä melkoinen helvetin esikartano. Turvallinen toki  8)
Renaan käytös kyllä muuttuu kun pakkanen laskee, paineet tietysti, mutta myös kitka täysin erilainen.


b1mpo

Polanteet on yhtä vaarallisia molemmille rengastyypeille. Jos on jäisiä polanteita, niin ei voi ajaa niin, etteikö niistä piittaisi, vaan rengastyypistä huolimatta täytyy huolehtia ajolinjoista, jottei toinen akseli kulje väärässä urassa ja auto poikittain. Ikinä ei ole kitkoilla näin käynyt, eikä nastatkaan sitä kokonaan estä, jos ollenkaan kuluneina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#6634
OT:

Hitec,
Tuolla kehä 1 ei tosiaankaan ollut käytännössä ennen tolppiakasn henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia. Tolppien ja liitäntöjen parannusten jälkeen kolhimisten määrät (ovat tippuneet noin 50% ajosuoritetta kohden.

Vaikka itse inhosinkin tolppia, niin nykyään olen jo sitä mieltä että tolppien ansiosta liikenteestä on tullut paremmin ennakoitavaa ja jopa sujuvampaa lähinnä vähentyneiden peltirysäytysten vuoksi. Joudun kulkemaan tuota päivittäin ja nykyään enää aniharvoin on liikenne kokonaan seis lisääntyneestä liikennemäärästä huolimatta. 2010 paikkeilla tilanne oli huonompi.

Pumppaamista toki tapahtuu, mutta ei  aivan samaan tahtiin kuin 2016 tolppien tullessa. Itseä tuo pieni pumppaus ei haittaa. Laitan adaptiivisen vakkarin +5 yli sallitun ja ajan virran mukana ja ohitan tarvittaessa. Oleellisempaa mulle on että virta kulkee ennakoitavasti ilman peltirysäytyksiä. Silloin pääsen sovittuna aikana perille.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.01.21 - klo:12:57
Tolppien ja liitäntöjen parannusten jälkeen kolhimisten määrät (ovat tippuneet noin 50% ajosuoritetta kohden.
No juu, totta toki tuokin :)

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.01.21 - klo:12:00
Jos on jäisiä polanteita, niin ei voi ajaa niin, etteikö niistä piittaisi, vaan rengastyypistä huolimatta täytyy huolehtia ajolinjoista, jottei toinen akseli kulje väärässä urassa ja auto poikittain.
Riippuu myös hyvin paljon autosta ja sen rengastuksesta. Tuo eräskin muinoinen käyttikseni oli sellainen että todella huoletta sai sillä painaa menox, sitä ei saanut luistelemaan edes pienellä yrittämiselläkään ja kuitenkaan lisävarusteista ABS:ää kummoisempia nykykikottimia siinä ei vielä ollut :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Vagit on olleet melko huolettomia ajella juurikin haastavissa keleissä, joka on yksi syy itselle ajella niillä. Aika huoletta ja jännittämättä saa ajella kitkoillakin haastavammassakin kelissä ja polanteiden yli "kaasu pohjassa" ohitustilanteissa ilman että auto siitä heittoon lähtee. Eli joo, kyllä autollakin on merkitystä rengasvalintaan. Ja järkeä saa käyttää tätä lukiessa, eli ei tarvi vetää vääriä johtopäätöksiä ajotyylistä tai muusta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Polouni

Samaa mieltä vagien ominaisuuksista. Parinkymmenen vuoden aikana ollut 8 vagia ja 1 KIA ceed, eka mallisukupolvi 2007. Oli herkkä polanteille jo kaupunkinopeuksissa ja toki muutenkin ajettavuus ja ohjaustunto tuossa ekassa sukupolvessa hävisi vageille.
Hyvät nastat oli alla, mutta oikein jäänyt mieleen tuo polanneherkkyys.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 03.01.21 - klo:21:39
Nuuksio on landella, ei Helsingissä.

Lähin "urbaanimetsä" stadilaisille, jossa "talvi" vielä yllätti näin landelta katsottuna.

Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.01.21 - klo:22:51
Kannattaa pysytellä Uudellamaalla.








Minkähän läpi suurin osa liikenteestä mahtaa mennä pohjoista kohti?

Noh pitää tässä ruveta mammalle laittelemaan nastarenkaita alle, kun valitteli kitkoista mökille tullessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#6639
Lähin "urbaanimetsä" stadilaisille, jossa "talvi" vielä yllätti näin landelta katsottuna.

Karpalla tais tulla lahkeeseen, kun piene kourallinen miljoonasta asukkaasta kokee jotain pientä vaikeutta liikenteessä.  ;D  Jostain syystä en koe samaa nautintoa siitä kun esim. Jyväskylässä samoja vaikeuksia. Vastahan siellä talvi yllätti Kuokkalan sillalla (nokkakolari...). Asia tuntui pahalta. En koe nautintoa edes silloin, kun Jyväskylän amisviikset ovat jälleen kerran vuodesta toiseen jääneet rysään Nesterallin mainingeissa. Enemmänkin surua ja ylimääräistä varovaisuutta testosteriniohjuksien vuoksi,  kierrän alueen kaukaa Nesterallin aikaan ja vielä pari päivää sen jälkeen.

Karppa, oletko käynyt Nuuksiossa? Minä olen ja usein,  samoin kuin lukuisissa puistoissa koko Suomen alueella. Suositttelen paikkaa. Voittaa nimittäin 6-0 monen läänin tylsät maisemat jylhyydellään. Ei nyt ihan UKK, Saanan tai Oulangan luokkaa mutta mahtavan ainutlaatuinen mesta miljoonan asukkaan vieressä. Olen käyttänyt Nuuksiossa jopa ulkomaisia yritysvieraita vientiponnisteluissa. Sinne saa ostettua hyvät ohjelmapalvelut mutta itse luonto on kovin ohjelma. Kovin monen maan pääkaupingin vieressä ei ole moista paikkaa. Suomi voi olla tuosta ylpeä.




kerkko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.01.21 - klo:21:54
Lähin "urbaanimetsä" stadilaisille, jossa "talvi" vielä yllätti näin landelta katsottuna.

Keskuspuistossa Helsingin kaupunkialueella on metsää 700 ha, peltoineen 1 000 ha. Kai tuo ainakin köyhimpien maanomistajien silmissä jonkinlaisesta metsiköstä käy?

Antore

Vähemmän yllättävä kommentti karpalta ;D Mun puolesta voit ihan hyvin olla siinä uskossa, että viiden vuoden tilastot on täysin perseestä ja vääristyneitä koska Uusimaalaiset autoilijat on ojanpohjalla matkalla lappiin. Herää nyt hyvä ihminen sieltä pilvilinnastasi ja usko huviksesi, että sinun lisäksi tästä valtakunnasta löytyy läjäpäin autonsa hyvin hallitsevia kuskeja - ihan riippumatta siitä millaiset talvirenkaat alla pyörii. Itse asiassa veikkaan, että olet korkeintaan keskinkertainen rattimies. Tuollainen oman eriniomaisuuden korostaminen on hyvin tyypillinen merkki omasta epävarmuudesta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Antore - 04.01.21 - klo:22:50
Itse asiassa veikkaan, että olet korkeintaan keskinkertainen rattimies.

Mikä on "rattimies"? Onko hän taitava ratinkääntäjä, joka osaa vetää oppimaansa reittiä tai valmiiden nuottien pohjalta ns. lusikka pohjassa. Vai onko hän kaveri joka kykenee samaan täysin tuntemattomallakin pätkällä. Veikkaan meinaan että aika harva "Vatanen" tuohon jälkimmäiseen pystyy ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Antore

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.01.21 - klo:23:12
Mikä on "rattimies"? Onko hän taitava ratinkääntäjä, joka osaa vetää oppimaansa reittiä tai valmiiden nuottien pohjalta ns. lusikka pohjassa. Vai onko hän kaveri joka kykenee samaan täysin tuntemattomallakin pätkällä. Veikkaan meinaan että aika harva "Vatanen" tuohon jälkimmäiseen pystyy ???

No tässä yhteydessä tarkoitin rattimiehellä kaikki tilanteet über-hyvin hallitsevaa jäsen karppaa, joka tietää meitä kaikkia paremmin millä renkaalla meistä kukin pysyy ojien välissä. Ja toki pistää siinä sivussa tilastotkin uuteen uskoon, koska hän vaan tietää nämä hommat paremmin kuin sinä tai minä.

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.21 - klo:07:46
On ollut mukava ajaa kitkoilla viime päivät täällä Päijät-Hämeessä kunnon talvikeleissä. Alla Nokia Hakkapeliitta R2 neljättä talvea ja täytyy sanoa, että pito on yhä todella hyvä. Pieniä mutkaisia maaseututeitä on ilo ajaa. Ihmetyttää taas nastakuskien väitteet, että kitkoilla pärjää etelässä, mutta idässä ja pohjoisessa tarvitaan nastat. Huomaa selvästi, ettei kitkoista ole kokemusta. Kitkarengas toimii sitä paremmin, mitä talvisemmat kelit ovat. 
Sama rengas alla, about samaa ikäluokkaa ja pintaa jäljellä 6mm. Ajelua on ollut nyt loskassa etelä pohjois-suunnassa ja nyt Pohjois-Pohjanmaan talvisissa keleissä. Hyvinhän noilla ajelee kunhan muistaa että nyt on aito talvi eikä kesä/sulakeli. Rengasmielessä haastavin lienee ollut tälle talvea etuvetoisella Syötteen huipulle ajo, tie luminen/jäinen, ei hiekkaa/mursketta tiellä. Nousua tulee reippaasti ja jyrkkyyttä myös. Välillä luistonesto välkytti, mutta ylös päästiin ilman pysähdyksiä tai uusintayrityksiä. Tuossa nelivedosta olisi ollut aitoa hyötyä. Tämän hetken rapsakoilla pakkaskeleillä (alle -10C) ei pidon kanssa ole normaalikunnossa olevilla teillä oikeastaan mitään ihmeempiä haasteita, normi talviajoa sanoisin.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.01.21 - klo:07:46
sopivatkin kuin nenä päähän itä- ja pohjois-Suomeen. Samoin kummastelen joidenkin logiikkaa ajaa välikelit kitkoilla, mutta sitten tammikuussa, kun alkaa kunnon kitkarengaskelit, vaihdetaankin nastarenkaat.
Onhan tuossa se logiikka ettei ajeta välikeleillä nastoja pilalle paljaalla asfaltilla (ja pilata samalla teitä). Ja onhan ajomukavuus/melu (siis melun vähyys) kitkoilla paljaalla asfaltilla nastoihin verrattuna eri luokkaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

M-J-B

#6645
Noista hienoista kartoista: Mitä niillä oikeasti yritetään kommunikoida? Mikä luku on suhteutettu alueen asukasmäärään? Alueen asukkien onnettomuudet koko maassa, alueen asukkien onnettomuudet kyseisellä alueella, vai kaikkien alueella liikkuneiden onnettomuudet suhteutettuna alueen asukasmäärään? Koko maan onnettomuudet suhteutettuna alueen asukasmäärään?  ::) Hauskempihan noista tietysti on kiistellä ellei kukaan tiedä mitä luvut oikeasti kuvaavat.  ;D

Lionman

"Kannattaa pysyä Uudellamaalla"
Mutta kun ette pysy. Suksiboxit katolla puhallatte läpi suomen kitkarenkailla ylinopeutta pohjoiseen. Kartathan ei kerro minkä alueen ihmiset tapahtumat kullakin alueella on aiheuttaneet.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

jarkko_h

#6647
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 05.01.21 - klo:04:24
"Kannattaa pysyä Uudellamaalla"
Mutta kun ette pysy. Suksiboxit katolla puhallatte läpi suomen kitkarenkailla ylinopeutta pohjoiseen. Kartathan ei kerro minkä alueen ihmiset tapahtumat kullakin alueella on aiheuttaneet.

Kartat eivät kerro tätä, mutta tilastot kertovat, että kitkarenkaallisille autoille tapahtuu paljon vähemmän onnettonuuksia ajokilometria kohden.

Tarkka havaintosi kitkarenkailla kaahailevista kuskeista  on erinomainen uutinen kitkarenkaiden käytännön turvallisuudesta. Kaahailusta huolimatta kitkarenkaallisille autoille tapahtuu siis paljon paljon vähemmän onnettomuukksia ajokilometria kohden kuin nastarenkaallisille autoille.

Omnettomuustilastojen (kitka vs nasta) ja Lionmanin tarkan havainnon perusteella on erikoista, että vielä joku perustelee nastarenkaita turvallisuudella.

---
En itse lupaa pysyä Uudenmaan sisällä. Mulle kelpaa Lapin luonto ja lappilaisille, minun rahat. Seuraavan kerran kun taas ajan kitkarenkailla suksiboxi katolla Nuorgamiin, ajan nopeusrajoitusten mukaan.  8)

Lionman

MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

jarkko_h

#6649
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 05.01.21 - klo:05:15
Osu ja uppos!

Ai mikä? Ai se että kitkarenkailla ajetaan 4 kertaa vähemmän vakavia onnettomuuksia ajokilometria kohden?

---
Olen tilapäisesti uudella maalla ja tila on Lapissa. Pidän täysin lapsellisena puuhana puhua Uusimaalaisista yhtenä ryhmänä. Suurimmalla osalla (81,5%) uusmaalaisia on edelleen jopa nastarenkaat. Siis keskimääräinen suksinoxilla ohitsesi menevä uusmaalainen ajaa nastarenkailla.

---
Olen asunnut muuallakin ja Uudellamaalla on hyvä liikennekulttuuri, joka paranee vuosi vuodelta. Vetoketjut toimii... toisin kuin vielä esim. Oulussa ja Rovaniemellä.  Toki voi vähemmän täällä ajaneelle olla aluksi vaikeaa sopeutua isoihin virtoihin. Niin oli mullakin aluksi. Pelkästään kehä1 menee melkein satatuhatta autoa vuorokaudessa! 

V60

Kyllä se nasta kuitenkin tasaa olosuhteita paremmin kuin kitka. Viikonloppuna tuli ajettua kitkoilla 250 km lenkki ja pito oli pääosin oikein hyvä. Mutta sitten tietyissä kohdin kun piti jarruttaa liukkaaksi liippaantuneella polanteella, niin tulipa vähän pulkkafiilis. Nasta olisi tuohon purenut. Eli pitää olla tarkkana kun porkkana, kun pito-olosuhteet eri tiestöillä vaihtelee, nastan karhennukset jne. Eli kun väärässä kohdassa joutuu vauhdista tekemään äkkijarrutuksen niin tuleepa ohjelmaa. Toki nastarenkaankin pitää olla laadukas ja hyvässä kunnossa.

6. talvi nyt menossa kitkoilla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 05.01.21 - klo:07:53
Olen asunnut muuallakin ja Uudellamaalla on hyvä liikennekulttuuri, joka paranee vuosi vuodelta. Vetoketjut toimii... toisin kuin vielä esim. Oulussa ja Rovaniemellä.  Toki voi vähemmän täällä ajaneelle olla aluksi vaikeaa sopeutua isoihin virtoihin. Niin oli mullakin aluksi. Pelkästään kehä1 menee melkein satatuhatta autoa vuorokaudessa!

Näin kotimaisella mitta-asteikolla ruuhkaisat PK-seudun tiet yksinkertaisesti vain pakottavat tuohon joustavuuteen, hyvään liikennekulttuuriin ja näin jokainen pääsee sinne määränpäähänsä edes about inhimillisessä ajassa vs. että joku punaniska törkyilemällä saa edes pienekin peltikolarin aikaiseksi jossain Kehä I:llä ja niinhän se sitten kohta seisoo koko väylä toista tuntia = todellakin kaikki kärsii yhden munapään toilailuista :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.01.21 - klo:08:44
Näin kotimaisella mitta-asteikolla ruuhkaisat PK-seudun tiet yksinkertaisesti vain pakottavat tuohon joustavuuteen, hyvään liikennekulttuuriin ja näin jokainen pääsee sinne määränpäähänsä edes about inhimillisessä ajassa vs. että joku punaniska törkyilemällä saa edes pienekin peltikolarin aikaiseksi jossain Kehä I:llä ja niinhän se sitten kohta seisoo koko väylä toista tuntia = todellakin kaikki kärsii yhden munapään toilailuista :-\

Kyllä suurimmat perseilijät löytyy nimenomaan pääkaupunkiseudulta ja motarilta. Johtuu ihan minä minä asenteesta. Toki keskustassa vilkulla pääsee paremmin, kuin muualla ryhmittäytymään, mutta sekin johtuu pääosin siitä, että se auto tulee joka tapauksessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.01.21 - klo:08:44
Näin kotimaisella mitta-asteikolla ruuhkaisat PK-seudun tiet yksinkertaisesti vain pakottavat tuohon joustavuuteen, hyvään liikennekulttuuriin ja näin jokainen pääsee sinne määränpäähänsä edes about inhimillisessä ajassa vs. että joku punaniska törkyilemällä saa edes pienekin peltikolarin aikaiseksi jossain Kehä I:llä ja niinhän se sitten kohta seisoo koko väylä toista tuntia = todellakin kaikki kärsii yhden munapään toilailuista :-\

Ei se mitään hyvää liikennekulttuuria ole, vaan pakon edessä hidasta sopeutumista vallitseviin olosuhteisiin.

Punaniskat törttöilevät PK-seudun ruuhkissa ja PK-seudun törtöt puolestaan törttöilevät landella kun eivät ymmärrä mitään oikeista turvaväleistä ja oikeasta valojen käytöstä pimeällä maantiellä, ohituspaikoista, maantielauttojen ajojärjestyksistä ja vastaavista. PK-seudun jampalla kun tulee turvaton olo jos joutuu pimeällä maantiellä yksikseen ajamaan pitkillä valoilla, niin mieluummin ajaa kehätieruuhkatuntumalla edellä ajavan riesana. (Niin tekee kyllä Turkulainenkin joka poistuu mukavuusalueeltaan katuvalojen jäädessä taakse.)

Miten liittyy talvirenkaisiin? No ne PK-seudun kitkakuskit pyrkivät pitämään edes jonkinlaista turvaväliä talvisella maantiellä eikä heti erotu maaseutuliikenteessä.

jarkko_h

#6654
Surkein turvavälitilanne on Oulussa. Siellä asuessa tämä ihmetytti paljon. Oulun ohittavalla 4 tiellä vähän liikennettä verrattuna kehä 1:een. Silti moottoritien alettua kaikki ovat viimeistään Zeppelinin kohdalla puskureissa kiinni vaikka tilaa olis vaikka kuinka.

Kerran Oulussa huomautin ystävällisesti kyseisellä motarilla 3...5 metrin välillä ajavaa taksikuskia asiasta. Mulla oikeasti pelotti olla kyydissä. Kuski sai raivarin huomautulsesta ja meinas perkele tulla päälle. Silloin pelotti vielä enemmän.

---
Eiköhän me kaikki olla huonompia kun mennään mukavuusalueen ulkopuolelle. Landepaukut eivät osaa ajaa niin hyvin pääkaupunkiseudulla, pääkaupunkiseutulaiset eivät maaseudulla, Karppa ei kiihtymättä possujonossa.... ;D

Lionman

jarkko_h; kun et ymmärtänyt, että mikä "osui ja upposi", niin valaisen asiaa vanhalla suomalaisella sanonnalla: "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 05.01.21 - klo:11:05
Eiköhän me kaikki olla huonompia kun mennään mukavuusalueen ulkopuolelle.

Mutta juuri silloinhan se autoilu on just parhaimmillaan :o En minäkään voi sanoa varsinaisesti tykkääväni ajaa pimeässä, liukkaalla, hirveässä lumisateessa... mutta ihan pirun mukavaa se vaan silti on, haastaa itseänsä miten noistakin olosuhteista sitä vaan lopulta selvitään. Periaatteessa siis vähän samaa kuin vaikka mökkeilyssä. Ei, mökille ei kuulu astianpesukoneet, ei suihkut, ei vesi-WC, ei... Siis hakeudutaan ihan tarkoituksellisesti hyvinkin paljon ns. normaaleista kotiolosuhteista poikkeaviin olosuhteisiin, räpelletään ja tusataan sillä vähällä mitä sattuu olemaan ja lopputuloksena parin pv jälkeen on useimmiten lähes euforinen fiilis kun lopulta pääsee taas takaisin kotiin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.01.21 - klo:14:35
Periaatteessa siis vähän samaa kuin vaikka mökkeilyssä. Ei, mökille ei kuulu astianpesukoneet, ei suihkut, ei vesi-WC, ei... Siis hakeudutaan ihan tarkoituksellisesti hyvinkin paljon ns. normaaleista kotiolosuhteista poikkeaviin olosuhteisiin, räpelletään ja tusataan sillä vähällä mitä sattuu olemaan ja lopputuloksena parin pv jälkeen on useimmiten lähes euforinen fiilis kun lopulta pääsee taas takaisin kotiin 8)
Mitäs jos kotona on se puulämmitteinen sauna ja mökillä sähköllä lämpiävä ??? ;)

Lionman

No. Minäpä nyt lopetan omalta osaltani joutavan länkätyksen ja vinoilun.

Palaten aiheeseen, kun tämä ketju on lajinsa pitkä enkä ole sitä läpi kahlannut, niin onko täällä puhuttu talvikelikorkeuksien nastakarhennuksesta? Itse olen viimeiset 5v ajanut kitkoilla ja sitäkin ennen välillä. Nytkin kun täällä Pohjois-Savossa on -8 ja lunta vähän tulee niin paikoitellen on risteyksissä ja kiertoliittymissä aika liukasta. Mietin vaan miten liukasta olisikaan jos ei nastat tien pintaa karhentaisi. Leon ehybridillä kyllä on hyvin päässyt, elektroninen tasauspyörästön lukko on abs-tekniikan vetoluistonestoa etevämpi, ainakin 1kk:n kokemuksella.

Nykynastat on muuten lähentyneet ominaisuuksiltaan kitkoja. Ostin kuukausi sitten Adidaksen lenkkarit joissa on Continentalin pohjat. Hyvä on pito, lamellointia olisi voinut olla enempikin niissä.

Tärkein syy kitkojen käyttöön itselläni on vähäisempu rengasmelu. Niin kallista autoa ei eläkeläisen ole vara hankkia jossa nastamelu ei sisälle kantaudu. Työsuhdeautoon josta joulukuussa luovuin, vaihdatin nastojen tilalle kitkat samasta syystä. Auto oli Volvo XC60 T8. Pöljä kun otinkin siihen Hkpl:n nastat. Ei vaan jaksanu sitä ääntä kuunnella.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

M-J-B

Joo, onhan täällä nastojen karhennusefektistä jauhettu katupölyäkin. Mitään uutta ei ole enää keksitty, niin länkytetään joutavia.  ;)

Onhan kunnolla karhennetulla pinnalla parempi pito, mutta karhentaako nastat ratkaisevasti - en tiedä.

Viimeiset sadat metrit pihaan mennään tietä jolla ei nastoilla ajeta kuin pari kertaa talvessa, enkä ole huomannut, että se mitenkään ratkaisevasti olisi muita teitä liukkaampi. Naapurin mummo tykkää vedellä potkukelkalla niin ei sitä yleensä hiekotetakaan ellei ole raskasta kalustoa tulossa pihaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy