Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:09
Tässä tuli todettua viime viikolla eräs nastojen kovasti edistämä ikävä puoli - tuulilasi säröillä. Nyt kun lämpötila on suurelta osin moottoriteillä plussan puolella, niin siellä ne nastojen tiestä jyrsimät kivet ja irronneet nastat ropisevat tuulilasiin. (nastojen tien kulutus on kertaluokkaa suurempi kuin kitkojen, ihan tutkimuksesta lainattuna)

Alle vuosi sitten uusitussa tuulilasissa on nyt sitten pitkä halkeama joka alkaa tuulilasin laitaan osuneesta pienestä iskeämästä. Iskeämä on niin pieni ja syvä että tuskinpa kyseessä on kivi vaan voi olla irronnut nasta. Ja eihän tuota voi edes korjata, koska tuulilasi on reunasta lähtien haljennut, näin ainakin viime kerralla lasiliikkeestä opastivat. "Lämmittää" kovasti mieltä. :(

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:30
Ei moottoriteitä hiekoiteta, siellä tuo napsahti tuulilasiin. Modernissa nastarenkaassa on myös lamelleja. Muistaakseni tuota pölyn nostokykyä saatettiin jossain tutkimuksessa tarkkailla ja ei siinä oikein eroja saatu aikaan.

Oletko joskus keväällä vaikka vertaillut kitka ja nastarenkaiden eroa kummassa on enemmän kiviä? Minä olen ja kyllä näissä tapauksissa continental:n talvirenkaissa kitkoissa on huomattavasti enemmän kiviä, kuin nastarenkaassa. Jos jaksaisin kaivaa puhelinta, niin voisi löytyä kuvatkin.

Nykyään nastan paino on vain maksimissaan 1.1 grammaa. Jokainen voi sitten itse punnita auton renkaasta paljonko nuo kivet painavat ja tehdä johtopäätöksen kumpia niihin ikkunoihin ropisee...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polouni

Itsellä sama kokemus kivistä. Kitkoissa enemmän, ei empiiristä tutkimusta.
Tänään Päijät-Hämeessä liukasta isolla iillä. Jos tulisi paljon ajoa sivuteillä, niin nastat olisivat nyt aamulla paikallaan. Itselle kitkat riittävät hyvin.
Taas siis palaamme kuskin tarpeeseen ja ajoprofiiliin (eikä jankkaamiseen)

Mites tuo jarrupöly ja auton maalipinta? Vai onko liiaan hienojakoista?


fixed

Takaroiskeläpät vähentää huomattavasti moskan ja samalla niiden kivien sekä nastojen nousua ilmaan. Saisi laittaa pakolliseksi varusteeksi.

Polouni

On tullut tavaksi jättää iso väli rampeissa kiihdyttäessä. Täällä Päijät-Hämeessä tuo onnistuu, pääkaupunkiseudulle ei välttämättä kehtaa hidastella kun liikennevirta on eri luokkaa....
Roiskeläppiä ei voi laittaa koska näyttävät pahalta ja maksavat liikaa  :P

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.20 - klo:06:53
Nykyään nastan paino on vain maksimissaan 1.1 grammaa. Jokainen voi sitten itse punnita auton renkaasta paljonko nuo kivet painavat ja tehdä johtopäätöksen kumpia niihin ikkunoihin ropisee...
Sitä nyt on mahdoton sanoa jälkikäteen kumpi tässä tapauksessa iski ikkunaan. Vaikka nasta ei painava ole, ongelma onkin sen terävä (jos sattuu ns. piikki tai reuna edellä) muoto ja metallintiheys jolloin yksittäiseen mutta pieneen pisteeseen syntyy paikallisesti suurempi voima verrattuna siihen että kappale olisi "pyöreämpi". Tässä tapauksessa ihmetytty äärimmäisen pieni ja syvä kolo lasissa josta halkeama lähti.

Toki väliä pystyy pitämään edellä oleviin, mutta sille ei voi mitään jos vierestä paahtaa ns. "premium" viuhahtaen ohi ja sieltä lentää pieni ylläri, tai kurvataan suoraan ohituksen jälkeen samalla kaistalle takaisin, heittäen siihen kaistojen väliin kertynyt kivimoska ilmaan.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.12.20 - klo:22:50
Sitä nyt on mahdoton sanoa jälkikäteen kumpi tässä tapauksessa iski ikkunaan. Vaikka nasta ei painava ole, ongelma onkin sen terävä (jos sattuu ns. piikki tai reuna edellä) muoto ja metallintiheys jolloin yksittäiseen mutta pieneen pisteeseen syntyy paikallisesti suurempi voima verrattuna siihen että kappale olisi "pyöreämpi". Tässä tapauksessa ihmetytty äärimmäisen pieni ja syvä kolo lasissa josta halkeama lähti.

Toki väliä pystyy pitämään edellä oleviin, mutta sille ei voi mitään jos vierestä paahtaa ns. "premium" viuhahtaen ohi ja sieltä lentää pieni ylläri, tai kurvataan suoraan ohituksen jälkeen samalla kaistalle takaisin, heittäen siihen kaistojen väliin kertynyt kivimoska ilmaan.

Mutta väitit sitä kumminkin nastaksi, kun se sopi paremmin omaan agendaan ja jatkat sitä vielä  ;D? Kivihän ei voi olla terävä eihän?

Odotan mielenkiinnolla tutkimusta tähän aiheeseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.12.20 - klo:22:50
Toki väliä pystyy pitämään edellä oleviin, mutta sille ei voi mitään jos vierestä paahtaa ns. "premium" viuhahtaen ohi ja sieltä lentää pieni ylläri, tai kurvataan suoraan ohituksen jälkeen samalla kaistalle takaisin, heittäen siihen kaistojen väliin kertynyt kivimoska ilmaan.
Voi se olla vastaantulijakin. Vuosi sitten 8tkm ajetusta muutaman kuukauden vanhasta autosta meni lasi, kun vastaantuleva rekka "heitti" kive lasiin, ja tietysti sinne lähelle reunaa, joten sehän sitten halkesi heti... :-[

Polouni

Kiviä tuntuu lentävän joka suunnasta. Myös vastaantulijoista. Minulla ainakin kitkarenkaissa olevat kivet on pääosin tuota järkyttävää hiekoitussepeliä. En ymmärrä miksi sitä sotketaan mihinkään. Jos hiekoetetaan, niin tarpeeksi hienoa ainesta sitten.
Tänään aamulla pienemmät kadut/tiet umpijäässä. Hyvin meni contin seiskoilla.   

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:00
Eikös nuo nastat ole aikalailla kevytmetallisia, runko erikoisalumiinia ja kärki kovametallia. Paitsi se yksi "kuminasta" joka ei pysynyt ensimmäisessä versiossa paikallaan.
Mitäköhän ainetta sä kuvittelet sen "kovametallin" olevan? Mun alkuainetaulukossa ei ainakaan ole sen nimistä ainetta. Todennäköisimmin se on jotain terässeosta. Ja kyllä se teräskin suolan ja veden kanssa reagoidessaan ruostuu.

hph

Varmaankin teidän alueen tiehoitokunta on ajetellut sinunkin turvallista liikkumista liikenteessä, ettet löydä itseäsi jostakin lepikosta niiden huippunastarenkaidesi kanssa.


M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:11:31
Nastamies ei tarvitse kumpaakaan ei hikkapölyä eikä suolaa.

Juu, suola nostaa verenpainetta mutta se hikkapöly on kaikista pahin. Hiekkakin aiheuttaa monta ongelmaa. Ei taida suolasta ja hiekasta päästä talviliikenteessä eroon ellei tavarakuljetuksia ja julkista liikennettä lakkauteta.

b1mpo

Onkos jönglööraajalla paljonkin kokemusta raskaalla kalustolla ajamisesta? Jos ei, niin koskaan et tule ymmärtämään hiekoitussepeliä tai suolaa. Jos on kokemusta, niin en ymmärrä kommenttejasi. Kitkoilla ajaminen on kuin leikkiä verrattuna oikeasti raskaan kaluston ajamiseen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

hph

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:03
Olempas kuule niin pitkään ajanut autolla ja kilsoja takana, että oot varmaan liikenteessä oppipoika.

No jaa...kohtapuolin 45 vuotta ollut ajokortti,enpä koe itseäni enää oppipojaksi. Sitä paitsi ajanut kitkoilla yli 15 vuotta ilman ongelmia. Tosimies ajaa kitkoilla kelistä riippumatta  8)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:03
Olempas kuule niin pitkään ajanut autolla ja kilsoja takana, että oot varmaan liikenteessä oppipoika.
Kysyin että oletko ajanut raskaalla kalustolla? En ole nähnyt liikenneympyrää, josta voi henkilöautolla ajaa, muttei raskaalla kalustolla. Pelastuslaitoksen vehkeillä pitää moneen paikkaan päästä, joten raskaan kaluston on mahduttava.
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:01
Ã,,lä kerro satuja. Aivan turhaa hiekoitetaan kapeita ajoväyliä ja ahtaita liikenneympyröitä joista ei edes raskas liikenne mahdu kulkemaan. Ei uppoa tun sun stoori.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ile

Lainaus käyttäjältä: hph - 17.12.20 - klo:15:18
No jaa...kohtapuolin 45 vuotta ollut ajokortti,enpä koe itseäni enää oppipojaksi. Sitä paitsi ajanut kitkoilla yli 15 vuotta ilman ongelmia. Tosimies ajaa kitkoilla kelistä riippumatta  8)

Tämä muotoilu pistää aina miettimään kuinka kapeahkolla tatsilla julistetaan sitä omaa sanomaa. Voisi muotoilla hyvin "Sitä paitsi ajanut <**valitse tähän alta**> yli 15 vuotta ilman ongelmia. Tosimies ajaa <**valitse tähän alta**> kelistä riippumatta  8)

**nastarenkailla**
**kitkoilla**
**eurokitkoilla**
**etuvedolla**
**takavedolla**
**kesärenkailla*
jnejne.

Toinen vakiokommentti muuten ollut aikalailla kymmeniä vuosia, että juuri nyt kitkat ovat samalla tasolla pidossa kuin nastat kun katsokaas kehitys, testit jne. Noh - samaa on jo hoettu jo sfnet.harrastus.autot -kulta-ajoista asti ;)

Noh, täällä ei ole kortti ollut kun sen vajaat 30v niin ei kyllä kehtaa julistaa mitään totuuksia. Vielä kun törkeästi mennyt vaihtamaan kitkojen ja nastojen välilläkin vähintään joka toinen tai kolmas vuosi.

hph

Tuppaa tuo provoilu vaan tarttumaan itse kuhunkin kyseisen ammatti prvoilijan kanssa  ;)

jarkko_h

#6556
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:51
Oletko todellakin sitä mieltä, että kaikista pienistäkin ympyröistä vedetään rekalla kuin rekalla. Se vaan on yksinkertaisesti niin, että taajamien pienistä ympyröistä ei kaikista mennä raskaalla kalustolla. Ei pelastuslaitoksella ole yhtään rekkaa niillä pätyköillähän ne ajaa ;D ;D ;D
Onko muuten itselläs kuormurikortti?

Nyt tulee Ramilta paksua tekstiä. Oon ollut järjestämässä relkakuljetuksia läpi taajamien ja peruskuljetuksissa ei ole vielä ole tullut vastaan vielä ympyrää mistä rekka ei olisi mennyt läpi.  Erikoiskuljetuksissa kyllä.

On huomioitava että telibussin kaartosäde on isompi kuin moduulirekan ja kiertoliittymän mitoitusajoneuvona köytetään tarvittaessa nimenomaan telibussia. Jos telibussi menee liittymästä läpi, ei moduulirekalla ole mitään hankaluuksia.

Jönglaara-Rami, Laitatko esimerkin liikenneympyrästä, josta rekka ei pääse kulkemaan. Kiinnostaa kovasti.

TOURAN HIGHLINE

Itse olen ajanut kuormuria (työkseni) viimeksi 90-luvulla, ja sen jälkeen ollut enempi kirjoituspöytähommissa, joten ei ihan enää muistu noista muuta mieleen, kuin että mitään nastoja niissä ollut, parhaimmillaan sellaisilla karkeilla palakuvioilla varustetut "nappularenkaat". Ihan hyvin pärjättiin talvellakin. Joskus oli varmaan joku tiukka paikkakin, joka edellytti erityista harkintaa, ennakointia ja varovaisuutta. Tosin tuohon aikaan ajoin sitten henkilöautolla nastarenkailla, ja ajaisin varmaan vieläkin, jos kalusto olisi samaa kuin silloin ABS-jarrujenkin ollessa ylellisyysvaruste, jota ei omissa kulkineissa vielä tuolloin tavattu.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:16:29
Voi voi monia ympyröitä löytyy taajamien pikkuteistä.
Talvella lumijäljistä näkee selvästi kun ympyrästä on jouduttu hädissään oikaisemaan.
Kerro esimerkkiympyrä, josta ei mahdu raskaalla kalustolla?
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.12.20 - klo:15:51
Oletko todellakin sitä mieltä, että kaikista pienistäkin ympyröistä vedetään rekalla kuin rekalla. Se vaan on yksinkertaisesti niin, että taajamien pienistä ympyröistä ei kaikista mennä raskaalla kalustolla. Ei pelastuslaitoksella ole yhtään rekkaa niillä pätyköillähän ne ajaa ;D ;D ;D
Onko muuten itselläs kuormurikortti?
Kyllä. Ajelen sellaisia melko raskaita työkaluja, joissa akselimassa saattaa olla jopa 14t ja akseleita useampia ja pituutta pitkän linkkarin verran. Ja kyllä, olen ajanut myös sitä täysperä "rekkaa" useampia vuosia työkseni. Myös taksikuskin ammatti on tuttu, mutta siitä on aikaa. Tämä nyt ei sinänsä liittynyt renkaisiin, mutta monenlaista vekotinta on tullut ajettua ja se vaikuttaa vahvasti mielipiteisiini. Nastoilla on paikkansa, mutta valtaosa ihmisistä selviytyisi turvallisesti talvesta ja niistä talven muutamasta hankalasta kelistä ilman nastoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#6559
Jatketaan vähä off topiccia.

Monesti rekkakuskeista keskustelu on negatiivispainoitteista.  Laitetaanpas välillä muutakin. Kun näkee puutavararekan intiaanipyöräytyksen lanssilla tai ajon talvitiellä, ei voi kuin ihailla kuskien taitoja. Tässä esimerkkiä tosielämästä:
https://m.youtube.com/watch?v=FKYvA3-8uXA
Ja tässä ilmeisesti koulutustilanne:
https://m.youtube.com/watch?v=uMkGx0XjetI

Voin myöntää että itseltä ei onnistuisi. Tuskin vaikka kovasti harjoittelisi.

Polouni

Hesarissa taas nostettu uusi THL:n tutkimus esiin. Sairauspoissaolot korreloivat katupölyn kanssa. Vähän sekava artikkeli kuitenkin....


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007687599.html


taski63

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.12.20 - klo:10:43
Mitäköhän ainetta sä kuvittelet sen "kovametallin" olevan? Mun alkuainetaulukossa ei ainakaan ole sen nimistä ainetta. Todennäköisimmin se on jotain terässeosta. Ja kyllä se teräskin suolan ja veden kanssa reagoidessaan ruostuu.

Tämä herätti uteliaisuuden, piti googlata tuo kovametalli. Ainoa mistä löytyi täsmällistä tietoa, oli iltiksen juttu vuodelta 2004 Tikka Groupin nastatuotannosta. Siinä mainittiin koboltti volframikarbidin sideaineena, joten ei rautaa. Voihan jotkut käyttää nykyään muutakin, mutta enpä ole yhtää ruostunutta rengasnastaa nähnyt.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

HAL9000

Tämä oli mielekiintoista:

"Suomessa tuskin päästään nastarenkaiden täyskieltoon kuten on tehty esim. Saksassa ja Puolassa, mutta meillä voitaisiin ottaa käyttöön molemmat sekä Tukholman että Norjan mallit, jolloin keskustassa määrätyillä kaduilla nastoilla ajo on kielletty, kuten Tukholmassa.
Keskustassa näitä rajoituksia voitaisiin tehdä nopeastikin, sillä uusi liikennemerkki asetus mahdollistaa sen vaikka välittömästi toimeenpantavaksi.

Sekä Norjan malli jossa säädetty suurten kaupunkien alueella nastarenkaiden käytölle haittamaksu, jolloin joka haluaa ajaa nastoilla voi ostaa viikko 7â,¬, kk 30â,¬, kausi 150â,¬ luvan ajaa nastoilla, tällöin satunnainen kävijä voi ostaa esim vain viikkoluvan, ja näin saa ajaa nastarenkailla ilman sanktioita.
Meillä tuon voisi säästää esim. Kehä-1 sisäpuolelle.

Norjassa maksun säätäminen pudotti nastoilla ajavien määrän 90% noin 20%, samalla katupölyn määrä väheni merkittävästi, liikenteen melu väheni ja myös onnettomuuksien määrä laski koska autoilijat ryhtyivät ajamaan ennakoivemmin kuten talvella tulee tehdäkin."

Jos tulokset ovat lähellekään tuon kaltaisia, niin olisi idiotismia olla kokeilematta sitä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Polouni

Osa vastustaa periaatteesta ja osa jos vain isommalla rahalla saa nastat tai nastarenkaat.

Antore

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 18.12.20 - klo:18:48
Olen sitä mieltä, että tämänkaltaisten kommenttien poustaajat pitää myös heittää helvettiin tältä foorumilta. Vaikka olisit eri mieltä, alakoulutyylinen kommentointi ei kuulu suomalaisen miehen kategoriaan. En kyl tiedä oletko kumpaakaan.

Minä ole sitä mieltä, että päivähoitotyyliin kirjoittavalle trollille voi ihan hyvin kirjoittaa alakoulutyyliin.

-karppa-

Tänään kyllä huomasin tuon kitkan huonon puolen, kun tiheämpi lamellikuvio täyttyy loskasta. Tuli nähtyä; Vettä, räntää, loskaa ja lunta.

Tuo loska oli kaikista haasteellisin noille contin CVC7:lle. Sinänsä saattoi olla liukaskeli, jos auto vitosvaihteella ohituskaistalla rupesi välkyttämään ilonestoa ja yksi hirvipariskuntakin tuli hävitettyä tien molemmin puolin. Nyt jos olisin saanut valita, niin olisi ollut contin nastat alla. Nyt mentiin kitkoilla. Pitää tutkailla sääkarttoja olisiko kohta nastojen aika. Sen verran paljon alkaa olla lunta jo mökillä ja jos keli lauhtuu, niin alkaa mennä haasteelliseksi mitä tuli tänään käytyä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Antore - 18.12.20 - klo:19:44
Minä ole sitä mieltä, että päivähoitotyyliin kirjoittavalle trollille voi ihan hyvin kirjoittaa alakoulutyyliin.
No, se kertoo sitten vain sinun kypsymättömyydestäsi.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

SNG

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 18.12.20 - klo:22:18
No, se kertoo sitten vain sinun kypsymättömyydestäsi.

Voi hellallettas. Paimentolainen Ramin/sirkustaiteilijan kolmas persoona?

PS. Karppa: Ei CVT6:kaan häävi ole loskan osalta pitkittäispidossa. Meni yksi jarrutus hiukan tänään pitkäksi. Hiukan syke nousi vaikkei ollut hirveän kriittinen paikka. Alkutalvi on aina jännää asikaa  ;D ;D ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 19.12.20 - klo:00:07
PS. Karppa: Ei CVT6:kaan häävi ole loskan osalta pitkittäispidossa. Meni yksi jarrutus hiukan tänään pitkäksi. Hiukan syke nousi vaikkei ollut hirveän kriittinen paikka. Alkutalvi on aina jännää asikaa  ;D ;D ;D

En mä jännästä tiedä, kun ajelin Stadista mökille Keski-Suomeen. Kyllä suurin osa oli taas tiellä, mutta ainakin itse olen huomannut CVC6/CVC7 eron contiicecontact 2 nastojen välillä, että nastarengas ei ole niin arka tuolle loskalle ja sen näkee ihan kuviosta, kun katsoo omin silmin. Pääsin jopa näkemään, kun ajettiin mökille ja takaisin samalla autolla, että mikä ero on ajotyylissä ja miksi toisesta saattaa tuntua jännemmältä tuo ajaminen sekä liukkaus.

Uusi ja tuore merkkirengas on pääsääntöisesti aina hyvä ja ei en vieläkään edes kaatosateessa joutunut vesiliirtoon nordic-kitkoilla, vaikka eräs jaksaa tästä pelotella enkä tarkoita sinua SNG. Loskaliirrossa oltiin parikin kertaa  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.12.20 - klo:00:15
En mä jännästä tiedä, kun ajelin Stadista mökille Keski-Suomeen. Kyllä suurin osa oli taas tiellä, mutta ainakin itse olen huomannut CVC6/CVC7 eron contiicecontact 2 nastojen välillä, että nastarengas ei ole niin arka tuolle loskalle ja sen näkee ihan kuviosta, kun katsoo omin silmin. Pääsin jopa näkemään, kun ajettiin mökille ja takaisin samalla autolla, että mikä ero on ajotyylissä ja miksi toisesta saattaa tuntua jännemmältä tuo ajaminen sekä liukkaus.

Uusi ja tuore merkkirengas on pääsääntöisesti aina hyvä ja ei en vieläkään edes kaatosateessa joutunut vesiliirtoon nordic-kitkoilla, vaikka eräs jaksaa tästä pelotella enkä tarkoita sinua SNG. Loskaliirrossa oltiin parikin kertaa  ;).

Voi olla kysymys liiasta luotosta talvirenkaisiin tai sitten liian suuresta tilannenopeudesta. Kieltämättä tuli räpättyä vähän liikaa  ;D

On nuo kitkat vaan mukavat. Nasta ei loskassa kauheasti (irti asfaltista) auta, Vittumaiset keli ollut viime aikoina niin autoilun kuin ulkoilun kannalta! Olis nyt perhana kunnon talvi----tai kesä!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy