Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.12.20 - klo:18:36
Onhan joillakin edelleen takatukka ja insinöörilasit sieltä asti.  ;D
No niitä on uustuotantona, mutta ei taida vm 1977 talvirenkaita liikenteessä enää vastaan tulla (toivottavasti).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.20 - klo:08:40
Et sitten yhtään vanhempaa TM-artikkelia löytänyt, jota referoida? Tuo sanatarkka lainaus on Tekniikan Maailman numerosta 17 vuodelta 1977. ;D

Tekniikka on kehittynyt.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.12.20 - klo:18:36
Onhan joillakin edelleen takatukka ja insinöörilasit sieltä asti.  ;D

Takatukasta ja insinöörilaseista on varmana ollut tuossa kehityksessä apua  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

KKN

Kävi niin, että molemmissa autoissa on nyt kitkat. Syksyllä hankitussa 2012 Volkswagen upissa tuli mukana CVC7 talvirenkaat. Pari vuotta sitten paistetut ja 7mm pinnalla, joten vielä ajelee pari-kolme talvea. Uuteen Ocuun valittiin sama rengas. Aikaisemmin melkein aina ollut nastat, mutta koitetaan nyt kitkoilla vaihteeksi. Jos tulevat talvet täällä etelässä on yhtään samanlaisia kuin edellinen, niin kitkat riittää meidän käyttöön vallan mainiosti.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:09:12
Ne jotka ajaa Etelän kurassa ajakoot millä haluaa, vaikka kapeilla renkailla.
Tosimies ajaa vallitsevissa oloissa ja valitsee talvisille teille Premiun nastarenkaat.
On niissä Conteissa murhaavaa pitoa jäällä.
Murhaavaa pölyä hengitysilmassa.  ;) Tosimies ei nastojen ropinaa kaipaa.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:09:12
Ne jotka ajaa Etelän kurassa ajakoot millä haluaa, vaikka kapeilla renkailla.
Tosimies ajaa vallitsevissa oloissa ja valitsee talvisille teille Premiun nastarenkaat.
On niissä Conteissa murhaavaa pitoa jäällä.

Suorastaan murhaavan surkeaa artikulaatiota jälleen.

Käännä levyä!

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:09:12
Ne jotka ajaa Etelän kurassa ajakoot millä haluaa, vaikka kapeilla renkailla.
Tosimies ajaa vallitsevissa oloissa ja valitsee talvisille teille Premiun nastarenkaat.
On niissä Conteissa murhaavaa pitoa jäällä.

Harmi vaan että etelän kurassa ajaa huomattavan suuri osa suomalaisista.

Ao. kuvassa 50% viiva tarkoittaa sitä että puolet suomalaisista asuu sen alapuolella, väittäisin että tällä alueella nastarenkaiden todellinen tarve on vähäistä. Jostain muistan vielä lukeneeni että pitkän ajan keskiarvo on, että tuo 50% viiva siirtyy vuodessa 0,7km alaspäin.



Toki aina tulee yksittäisiä päiviä jolloin niistä nastoista olisi hyötyä, itsellä edellisestä päivästä alkaa olla aikaa 2 vuotta, silloinkin 15min työmatka olisi suoriutunut vajaa 10sek nopeammin nastojen ansiosta, klo 10 eteenpäin ei ollut enää peilijäätä eli iltapäivällä nastahyötyä ei olisi ollut. Harmi kun tämäkin kerta sattui lauantaille niin ei ollut edes kiire töihin vaan olin leppoisasti menossa ostoksille.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:10:57
Kitkatuomojen renkaista irtoaa töhnää joka turmelee luontoa.
Nokiakin oikein mainosti kitkojaan, että niissä on hyvä pito ja niistä irtoaa hienon hienoja partikkelejä esim. jarruttaessa. Tosimies vetää nastoilla ja maksaa hankkiessa autoja rutkasti veroja joista pitäisi riittää tiestön parantamiseenkin euroja.
Pidetään sentään faktat kunnossa: Eniten sitä töhnää irtoaa asfaltista, jota nasta hakkaa. Se bitumi, joka niitä ruostejälkiä autoon jättää, on nastanmurunen, joka on bitumia tiestä napannut mukaansa.

Saman verran niitä veroja kitkoistakin maksetaan, että josko vaikka sen turhan ja tyhmän provoilunkin voisi jättää?


batman14

Siis mitä kirjoittajat nyt yrittävät saada irti tästä ketjusta? 226 sivua lähes turhaa länkytystä ja väittelyä joka ei johda mihinkään. Osa nimimerkeistä vielä notkuvat täällä vuodesta toiseen nohevilla kommenteilla. Ei tämä asia nyt miksikään muutu, antaa ihmisten käyttää niitä renkaita mitä itse kokevat omaan käyttöön tarpeellisiksi. Ihan turha maalailla omia kokemuksia kaiken totuudeksi.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 15.12.20 - klo:11:48
Siis mitä kirjoittajat nyt yrittävät saada irti tästä ketjusta? 226 sivua lähes turhaa länkytystä ja väittelyä joka ei johda mihinkään. Osa nimimerkeistä vielä notkuvat täällä vuodesta toiseen nohevilla kommenteilla. Ei tämä asia nyt miksikään muutu, antaa ihmisten käyttää niitä renkaita mitä itse kokevat omaan käyttöön tarpeellisiksi. Ihan turha maalailla omia kokemuksia kaiken totuudeksi.
Totuudet:
1. Osalle sopii paremmin kitkat, osalle nastat
2. Osa ajaa täysin turhaan nastoilla tottumuksen vuoksi, vaikka olosuhteiden puolesta pärjäisi kitkoillakin.
3. Nastat tuhoavat tienpintaa ja aiheuttavat suuria terveyshaittoja.

Nuo kolme huomioimalla jokainen löytänee sen itselleen sopivan rengastuksen ja voisiko nyt ylläpitokin alkaa reagoimaan, niin saataisiin tästäkin ketjusta sellainen, että sitä TIETOA viitsii käydä etsimässä?

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:12:03
Ai sää maksat veroja vain niistä kitkoista. Niin minäkin nastoista. Lisäksi ostan uuden pirssin 2-3 välein ja maksan veroja siten pirusti eikä sureta jos nasta iskee asfalttiin.
Se on kyllä totta, että miksi ihmiset ei saisi ajaa valitsemillaan renkailla. Kitkatuomot on heti vänkäämässä jokaisen auton alle kitkoja. Jokainen valitsee olosuhteisiinsa sopivat renkaat.  Aikoinaan kitkarenkailla ajavat kehuivat, että saa ajaa läpi vuoden samoilla renkailla, vaarallisilla. Kitkarenkaat pitäisi ehdottomasti kieltää kesällä. Ne ei ole kesärenkaat. Onhan ne "tyhjänpussin" ratkaisu. Paljon ajavat kesäkeleillä loppuun vanhoja kitkoja jotka ei laisinkaan sovi kesällä tien päälle.
Ã,,lä hyvä mies vaan aja kitkoilla ympäri vuoden. Oli aikoinaan oikein Urpoilun aihe tuo kesä/talvikäyttö meneee samoilla renkailla eikä tarvi vaihtaa.

Uusi lääkityksesi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:12:03
Kitkarenkaat pitäisi ehdottomasti kieltää kesällä.

Tästä olen kyllä samaa mieltä! Muuten sirkustirehtöörin ulosanti menee osastolle, että muija on varmaan nalkuttanut aamulla kun pihan lumityöt taas tekemättä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ile

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 15.12.20 - klo:11:30
Pidetään sentään faktat kunnossa: Eniten sitä töhnää irtoaa asfaltista, jota nasta hakkaa. Se bitumi, joka niitä ruostejälkiä autoon jättää, on nastanmurunen, joka on bitumia tiestä napannut mukaansa.

Tämä kiinnostelisi, joten onko tosiaan sitä faktaa tai tutkimuksia, että tosiaan raudanpoistoaineet tarvitaan tasan nastanmurusten takia?

tgotj

Lainaus käyttäjältä: ile - 15.12.20 - klo:12:43
Tämä kiinnostelisi, joten onko tosiaan sitä faktaa tai tutkimuksia, että tosiaan raudanpoistoaineet tarvitaan tasan nastanmurusten takia?
Eipä niitä raudanmurusia tielle oikein muusta tule kuin nastoista kulumalla. Ja bitumin kanssa ruostepilkkuja kiinnittyy ehjän maalipinnan pintaan. Bitumi ei ruostuta. Kiviaines ei ruostuta. Joten ainoaksi loogiseksi raudanlähteeksi jää nastanmurut.

Zego

Ns. Tar-remover aineet ovat niitä mitä juuri tarvitaan talven bitumipaskaan.

Lionman

En pahoittele off-topiccia tässä ketjussa. Rautaa tehdään kivestä. Asfaltissa käytetään meillä pääosin kaiketi graniittia, jossa voi olla vaihtelevia pitoisuuksia rautamineraaleja. Loogista?
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

ile

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 15.12.20 - klo:13:28
En pahoittele off-topiccia tässä ketjussa. Rautaa tehdään kivestä. Asfaltissa käytetään meillä pääosin kaiketi graniittia, jossa voi olla vaihtelevia pitoisuuksia rautamineraaleja. Loogista?

Tämähän se. Toisena itse olen ymmärtänyt, että yksi lähde lentoruosteelle on myös jarrut. Noita raudanpoistoaineiden markkina vain nastarengasmaissa voisi olla pikkasen pieni vs. kuinka monelta valmistajalta niitä tällä hetkellä löytyy.

Eli ilmeisesti sitä faktaa nastojen murusille ei kuitenkaan löydy.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 15.12.20 - klo:13:06
Eipä niitä raudanmurusia tielle oikein muusta tule kuin nastoista kulumalla. Ja bitumin kanssa ruostepilkkuja kiinnittyy ehjän maalipinnan pintaan. Bitumi ei ruostuta. Kiviaines ei ruostuta. Joten ainoaksi loogiseksi raudanlähteeksi jää nastanmurut.
Logiikkaa: missä rengasnastassa / nastanmurussa on rautaa?  ::)
Golfkärry Mk 7.5

b1mpo

Joo ei ne nastat kovin ruosteessa ole renkaissa. Jossain halpamerkeissä on näkynyt joskus ruosteisia nastoja, muttei enää niissäkään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.12.20 - klo:09:58
Murhaavaa pölyä hengitysilmassa.  ;) Tosimies ei nastojen ropinaa kaipaa.  ;)
Valitettavasti tuo "murhaava" pöly ei ole kiinni vain nastarenkaiden käytöstä. Kemikaalit, hiekoitus, jarrupölyt, rengaskulumapölyt, jne. kyllä pitävät huolen ongelmista. Ja kitkarenkaat(kin) ovat tehokkaita "hiomalaikkoja", varsinkin näiden "lisäaineiden" kera.

Oli sitten tosi tai ei, niin ropinaa ja rapinaa ei kyllä varmaan kukaan kaipaa - saati tarvitse.  ::)  Melusaastetta on kaikkialla kyllä liikaa!
Golfkärry Mk 7.5

jarkko_h

#6529
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.12.20 - klo:18:54
Nastarengas on erittäin hyvä vaihtoehto sielläpäin Suomea missä ovat haastavat ajokelit.
Nastarenkaan käyttäjä ei tarvitse suolaa ei hiekoitusta eikä levitä kitkarenkaiden tavoin Nokian mainostamia "hienon hienoja mikropartikkelejä". Nokian mukaan nämä partikikkelit joita irtoaa renkaasta parantavat pitoa. :D

Kitkamies tarvitsee suolaa ja hikoitusta varsinkin risteyksiin. Erittäin saastuttavaa ja suola ruostuttaa autoja voimallisesti. Suolalios jota vedetään teille jopa tuhoaa männyntaimia (isojakin). Selvä esimerkki J-kylä-Oulu välillä takavuosina.

Rami taitaa suolan sijasta tarvita vahvemmat lääkkeet tai raitista ilmaa. Levy jäänyt pahasti pyörimään.

Täällä on jo moneen kertaan tullut esille että kitkarenkaiden vuoksi ei teitä suolata.

Napapiirin yläpuolella kitkarenkaiden osuus on noin 0% ja yllätys yllätys teitä hiekoitetaan. Syykin täällä on moneen kertaan kerrottu.

jarkko_h

#6530
Lainaus käyttäjältä: jt - 13.12.20 - klo:22:32
Kannattaa ottaa huomioon että TM:n talviautotestissä käytetään kitkarenkaita (taisi olla Nokian R3). Siellä jos missä on totiset talviolosuhteet, sillä testihän ajetaan Lapin lumisissa/jäisissä oloissa ja välillä saattaa pakkastakin olla ihan reippaasti.

Syykin oli selitetty jossain sivussa, syynä juuri nastojen ajossa tapahtuva (epätasainen) kuluminen, jolloin testitulosten luotettavuus heikkenee nastojen ominaisuuksien muuttuessa. Ideahan on testata autoja, ei vertailla nastojen kulumista eri autojen välillä.

Joten voidaan todeta että ainakin talviautotestejä tekevä TM:n teami on todennut pohjoismaiset kitkarenkaat parhaaksi renkaaksi todella talvisissa oloissa ajettavaan talviautotestiin.

Lienee myös kyse testaajien työturvallisuudesta. Epätasaisesti kuluvat  nastarenkaat ( ulkonema&kuluma) eivät testaajien turvallisuutta paranna.

paimentolainen

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

SNG

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.12.20 - klo:19:03
Rami taitaa suolan sijasta tarvita vahvemmat lääkkeet tai raitista ilmaa. Levy jäänyt pahasti pyörimään.

Täällä on jo moneen kertaan tullut esille että kitkarenkaiden vuoksi ei teitä suolata.

Napapiirin yläpuolella kitkarenkaiden osuus on noin 0% ja yllätys yllätys teitä hiekoitetaan. Syykin täällä on moneen kertaan kerrottu.

Aina pelkkä lääkitys ei auta. Kaunis rauhallinen ympäristö auttaa myös...

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.12.20 - klo:22:14
Aina pelkkä lääkitys ei auta. Kaunis rauhallinen ympäristö auttaa myös...

...jossain kaukana etelän lämmössä jossa ainoa kylmä ja valkoinen on jätski, ja jäätä löytyy korkeintaan drinksusta.

SNG

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 15.12.20 - klo:22:23
...jossain kaukana etelän lämmössä jossa ainoa kylmä ja valkoinen on jätski, ja jäätä löytyy korkeintaan drinksusta.

Näin on, ja Ramirentiltä voi varmaan vuokrata nastoitettuja kylmäkoneitakin  ;D

jt

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 15.12.20 - klo:17:45
Logiikkaa: missä rengasnastassa / nastanmurussa on rautaa?  ::)
Eikös nuo nastat ole aikalailla kevytmetallisia, runko erikoisalumiinia ja kärki kovametallia. Paitsi se yksi "kuminasta" joka ei pysynyt ensimmäisessä versiossa paikallaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Tässä tuli todettua viime viikolla eräs nastojen kovasti edistämä ikävä puoli - tuulilasi säröillä. Nyt kun lämpötila on suurelta osin moottoriteillä plussan puolella, niin siellä ne nastojen tiestä jyrsimät kivet ja irronneet nastat ropisevat tuulilasiin. (nastojen tien kulutus on kertaluokkaa suurempi kuin kitkojen, ihan tutkimuksesta lainattuna)

Alle vuosi sitten uusitussa tuulilasissa on nyt sitten pitkä halkeama joka alkaa tuulilasin laitaan osuneesta pienestä iskeämästä. Iskeämä on niin pieni ja syvä että tuskinpa kyseessä on kivi vaan voi olla irronnut nasta. Ja eihän tuota voi edes korjata, koska tuulilasi on reunasta lähtien haljennut, näin ainakin viime kerralla lasiliikkeestä opastivat. "Lämmittää" kovasti mieltä. :(
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:09
Tässä tuli todettua viime viikolla eräs nastojen kovasti edistämä ikävä puoli - tuulilasi säröillä. Nyt kun lämpötila on suurelta osin moottoriteillä plussan puolella, niin siellä ne nastojen tiestä jyrsimät kivet ja irronneet nastat ropisevat tuulilasiin. (nastojen tien kulutus on kertaluokkaa suurempi kuin kitkojen, ihan tutkimuksesta lainattuna)

Alle vuosi sitten uusitussa tuulilasissa on nyt sitten pitkä halkeama joka alkaa tuulilasin laitaan osuneesta pienestä iskeämästä. Iskeämä on niin pieni ja syvä että tuskinpa kyseessä on kivi vaan voi olla irronnut nasta. Ja eihän tuota voi edes korjata, koska tuulilasi on reunasta lähtien haljennut, näin ainakin viime kerralla lasiliikkeestä opastivat. "Lämmittää" kovasti mieltä. :(

Eiköhän tuulilaseja kuitenkin talvella riko lähinnä hiekoitushiekka joka jää talvirenkaiden lamellehin kiinni. Oma veikkaus on, että kitkoista lähtee se pahin hiekkapuhallus kun vauhtiin päästään. Mutta tuo pienpoisto on kyllä ihan puhtaasti nastojen 'syytä' ja se ärsyttää. Auton helmat on normipesun jälkeen kuin hiekkapaperia.

jt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 15.12.20 - klo:23:24
Eiköhän tuulilaseja kuitenkin talvella riko lähinnä hiekoitushiekka joka jää talvirenkaiden lamellehin kiinni. Oma veikkaus on, että kitkoista lähtee se pahin hiekkapuhallus kun vauhtiin päästään. Mutta tuo pienpoisto on kyllä ihan puhtaasti nastojen 'syytä' ja se ärsyttää. Auton helmat on normipesun jälkeen kuin hiekkapaperia.
Ei moottoriteitä hiekoiteta, siellä tuo napsahti tuulilasiin. Modernissa nastarenkaassa on myös lamelleja. Muistaakseni tuota pölyn nostokykyä saatettiin jossain tutkimuksessa tarkkailla ja ei siinä oikein eroja saatu aikaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:30
Ei moottoriteitä hiekoiteta, siellä tuo napsahti tuulilasiin. Modernissa nastarenkaassa on myös lamelleja. Muistaakseni tuota pölyn nostokykyä saatettiin jossain tutkimuksessa tarkkailla ja ei siinä oikein eroja saatu aikaan.

Ei hiekoiteta mutta sen kiven irtoaminen vaatii usein moottoritienopeuden, että se lamellien puristuksesta irtoaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy