Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Antore

On varmasti virhe kirjoittaa yhtään mitään tähän pikkupoikien pippelinvenyttelyketjuun mutta menköön. Näihin kinasteluihin osallistuvia kohtaan koen lähinnä myötähäpeää, pois lukien nämä selvästi penaalin tylsimmät kynät jotka jostain syystä näyttävät korostuvan nastauskovaisten porukassa. Vaikea ymmärtää miten ihan fiksun oloiset tyypit jaksaa provosoitua jonkun sirkuspellen provoilusta.

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.12.20 - klo:23:17
On varmasti virhe kirjoittaa yhtään mitään tähän pikkupoikien pippelinvenyttelyketjuun mutta menköön. Näihin kinasteluihin osallistuvia kohtaan koen lähinnä myötähäpeää, pois lukien nämä selvästi penaalin tylsimmät kynät jotka jostain syystä näyttävät korostuvan nastauskovaisten porukassa. Vaikea ymmärtää miten ihan fiksun oloiset tyypit jaksaa provosoitua jonkun sirkuspellen provoilusta.

Eli häpeät itseäsi kun et voinut vastustaa kiusausta?  ;D

Häpeilemättä myönnän, etten minäkään voinut sitä vastustaa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 11.12.20 - klo:23:22
Eli häpeät itseäsi kun et voinut vastustaa kiusausta?  ;D

Häpeilemättä myönnän, etten minäkään voinut sitä vastustaa.

Kyllä. Mutta niin kuin itsekin totesin, tein ihan tietoisen virheen. Mutta tämän ketjun osalta jääköön minun kontribuutio tähän viestiin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.20 - klo:22:24
Suomi on aika pitkä maa. Toki se on hankala etelänhetelmien ymmärtää...

Etäisyyksien määritys tuottaa kyllä ongelmia yhdelle jos toisellekin, Hangosta Nuorgamiin on noin 1400km linnuntietä joka sattumoisin on täsmälleen sama etäisyys kuin Hangosta Krakovaankin. Siltikin jostain kumman syystä rengastus Hankolaisilla pitää joidenkin kirjoittajien mielestä aina olla sama kuin Nuorgamilaisillakin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.12.20 - klo:23:39
Kyllä. Mutta niin kuin itsekin totesin, tein ihan tietoisen virheen. Mutta tämän ketjun osalta jääköön minun kontribuutio tähän viestiin.

https://m.youtube.com/watch?v=QeBmXuOkBro

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.12.20 - klo:22:24
Eli pilaat hyvän faktan, että paras kitkat on samalla tasolla, kuin hyvä nasta toisen kauden lopussa, kun puhutaan todellisista talvikeleistä?

Voin samantien laittaa kaksi kuvaa poro ja hirvikolareista!

Suomi on aika pitkä maa. Toki se on hankala etelänhetelmien ymmärtää...
Et ymmärtänyt pointtia. Oliko Lapissa sellainen kuvailemani keli viime talvena? Ehkäpä vielä Oulussa oli melko sulaa. Jokatapauksessa pointti oli se, ettei se ropina auta, jos nastat jauhettu huonoiksi paljaalla pinnalla. Ei siihen tarvi porokuvia. Ehkäpä jos asuisin Lapissa, niin ajaisinkin nastoilla, ellei ajot suuntautuisi usein etelään.

Kyllä muistan kun viimeksi omassa oli nasta alla(kauan sitten), niin harmitti itseäkin aina, kun oli sula keli. Ei voinut huoletta ajaa esim. mutkaan, kun halusi pitää nastojen kunnon mahdollisimman hyvänä liukasta keliä varten. Kitkoilla ajaessa ei tarvi stressata nastojen kuntoa. Kun se pelkkä ropina ei lisää pitoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#6486
Täällä taitaa olla kovasti poroasiantuntijoita.
Laitetaan porokeskusteluun omakin kommentti.

Olen asunnut aikanaan aika pitkään Lapissa ja porojahan siellä riittää. Ehkä pahin porotie on Kemijärvi-Rivaniemi, mutta niitä riittää kaikkialla Lapissa.

Kaksi kertaa olen ollut apukuskin paikalla porokolarissa. Kummallakin kerralla oli nastat paikalla. Toisella kerralla lopetimme poron kirveellä, toisella kertaa ei ollut tarvetta. Kummassakaan rengastyyppi ei auttanut poroa.

En muista yhtään tilannetta, jossa olisin ajanut poron päälle vaikka alla olisi ollut huonotkin renkaat. Poro on liikenteessä talvella helppo eläin nähdä ja ennakoida. Se on talvella rauhallinen ja kulkee pienissä tokissa ja ne näkee hyvin.  Tiedän monta paikallista, jotka ajaneet todella paljon ja eivät ole eläissään ajaneet talvella poron päälle, vaikka keskimäärin ajannevat aika paskoilla renkailla. Olen monen paikallisen kanssa samaa mieltä siitä että noin 80% henkilöautoilla tapahtuvista porokolareista on seurausta kuskien täydellisestä ennakoinnin  puutteesta tai seurausta  täydellisestä piittaamattomuudesta poroja kohdatessa. Piittaamattomuuteen ei renkaat auta.

---
Porojen mukaanotto rengaskeskusteluun on kyllä turhaa. Lapissa asuvilla on muita hyviä syitä ajaa nastoilla. Jos Lapissa käy muutaman reissun talvessa ilman isoa kärryä, ei reissuihin nastoja tarvitse, ainakaan jos ne on pilattu etelän 95% sulilla teillä.




M-J-B

Saa ne kitkatkin kovalla ajamisella äkkiä piloille. Ei kitkat rata-ajoon sovi, eikä rata-ajo yleiseen liikenteeseen.

Pohjoisessa riittää poroja, etelässä peuroja. Vielä en ole mihinkään elukkaan törmännyt. Hirvi on kuitenkin hirvein, muutama tiukka väistö on tullut tehtyä ja peuroja näkee päivittäin enemmän kuin ehtii laskemaan. Ei nastojen ropina niitä pois pelota, ja varsinkin nuoremmat peurat ovat erittäin arvaamattomia poukkoilijoita.

Noihin peuroihin liittyen, niin ihan hullua, että nyt on Saaristotielle lisätty paljon kaiteita. Ennen peurat saattoivat kavuta tielle sellaista vauhtia, että niihin oli mahdollisuus reagoida. Nyt ne hyppivät metsästä vauhdilla kaiteen yli ja jää enemmän tuurin varaan osuuko kohdalle. Ei niiden kaiteiden kohdalla ojissa ennenkään mitään kitkajamppoja ruuhkaksi asti ollut.

jarkko_h

#6488
Täysin samaa mieltä peuroista. Paljon vaikeampia tapauksia kuin porot. Todella arvaamattomia. Peurakanta on kasvanut aivan liian suureksi. Näitä punkin levittäjiä on täällä jo tunkeutumassa pihoille asti. Laitoin juuri peurakarkoitetta pensaisiin, jotta eivät tulis enää pihalle yöpymään..

Kärjistäen voi sanoa, että jokainen  rannikkoseudun wannabe metsästäjä on peuroja ruokkimassa, mutta kykenemätön metsästämään.  Metsästystä ja kaatolupia aivan liian vähän. Kantaa pitäisi harventaa 50 ... 80 % ja kaikki ruokinta kieltää asetuksella.

Ja miten tämä liittyi renkaisiin. Ei mitenkään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 11.12.20 - klo:23:15
Avaa vähän järjenjuoksuasi. Logiikkasi ontuu niin pahasti ettei punaista lankaa tahdo löytyä.

Miten fakta pilataan? Harhaluulo voidaan toki oikaista, joskin se tietyissä tapauksissa vaatii enemmän työtä kuin hyötyihin nähden on kannattavaa.

Kokeileppa vaikka TM:aa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.20 - klo:14:36
Kokeileppa vaikka TM:aa.

Meinaat että transsendenttinen meditaatio (TM) auttaisi ymmärtämään aivoituksiasi? No aikoinaanhan alan gurut väittivät oppineensa levitoimaan ja siinä onnistuessaan ilmeisesti onnistuivat kumoamaan fysiikan lakeja, eli pilaamaan hyvän faktan - silloin ei kitkoja tai nastoja kauheasti tarvita.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 12.12.20 - klo:15:36
Meinaat että transsendenttinen meditaatio (TM) auttaisi ymmärtämään aivoituksiasi? No aikoinaanhan alan gurut väittivät oppineensa levitoimaan ja siinä onnistuessaan ilmeisesti onnistuivat kumoamaan fysiikan lakeja, eli pilaamaan hyvän faktan - silloin ei kitkoja tai nastoja kauheasti tarvita.

KVG TM.

Pääsee samalle tasolle sinun kanssa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Näyttää siltä, että viime talvi on toistumassa
https://mtvgo.fi/l/Y49R0Hxl

Eli vesisateessa mennään näillä näkymin koko talvi täällä etelässä. Stana että harmittaa.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 12.12.20 - klo:17:52
Näyttää siltä, että viime talvi on toistumassa
https://mtvgo.fi/l/Y49R0Hxl

Eli vesisateessa mennään näillä näkymin koko talvi täällä etelässä. Stana että harmittaa.

Ja omien aivojen käyttö edelleen kiellettyä, terveisin Tekniikan Maailma. Nastat alle niinkuin olis jo.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.12.20 - klo:18:39
Ja omien aivojen käyttö edelleen kiellettyä, terveisin Tekniikan Maailma. Nastat alle niinkuin olis jo.

Laitetaan nyt vielä lainauksena Tekniikan Maailman tämänsyksyisen talvirengastestin loppukaneetti, jotta kenellekään ei jää väärää kuvaa lehden linjasta.

"Kitkarenkaita oli mukana paljon, ja tulosten erot olivat suuria. Parhaat kitkarenkaat ovat nykypäivänä erinomaisia, myös jääpidoltaan, ja ne ovat erinomainen valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat valitsevan kannattaa kuitenkin ottaa huomioon niiden rajoitteet märän kelin ominaisuuksien suhteen. Tuloslistan viimeisiä ei kannata hankkia, olipa renkaassa nastoja tai ei."
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

Kitkarenkaat valitsevan kannattaa myös ottaa huomioon TM:n edelleen perin rajoittunut elämänkatsomus jossa maailmassa on vain yhdentyyppisiä kitkarenkaita. Voi kumpa olisi jokin kolmaskin vaihtoehto, joka olisi nimenomaan suunniteltu ja optimoitu märkiä ja plus-asteisia talvia silmälläpitäen  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.12.20 - klo:11:28
Kitkarenkaat valitsevan kannattaa myös ottaa huomioon TM:n edelleen perin rajoittunut elämänkatsomus jossa maailmassa on vain yhdentyyppisiä kitkarenkaita. Voi kumpa olisi jokin kolmaskin vaihtoehto, joka olisi nimenomaan suunniteltu ja optimoitu märkiä ja plus-asteisia talvia silmälläpitäen  ::)
Kyllähän TM:kin moisten renkaiden olemassaolon tunnustaa, muttei suosittele, johtuen juuri selvästi heikommista talviominaisuuksista, heikompien tapausten kohdalla (ks. Ruotsin testit) jäällä pito erittäin heikko. TM-asteikoilla taitaisi tulla 0-tähteä.
Toki halutessaanhan voi ottaa TM:n arvosteluasteikon ja skaalata haluamansa KE-kitkan sen mukaan korreloiden tulokset (huom. absoluuttiset, ei pisteet) vaikkapa sopivasta ruotsalaisesta testistä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Tuossa liukastelua Ukrainasta. Ei meinaa jalankulkijat päästä eteenpäin ja eipä nuo autotkaan pysy oikein linjassa.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/glashalt-i-ukraina-se-bilar-och-fotgangare-kampa
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.12.20 - klo:11:36Toki halutessaanhan voi ottaa TM:n arvosteluasteikon ja skaalata haluamansa KE-kitkan sen mukaan korreloiden tulokset (huom. absoluuttiset, ei pisteet) vaikkapa sopivasta ruotsalaisesta testistä.

Ei voi, koska tässä ketjussa keskustelu on sallittu ainostaan SUOMALAISELLA asfaltilla testatuista SUOMALAISELLA jäällä ja lumella ajetuista SUOMESSA myytävistä talvirenkaista, ei auta vaikka kuinka Hokkaidon saarella sataisi lunta tai Alaskan peräkulmilla joku hullu jenkki tykkäisikin Nokianin Hakkapellitoista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M-J-B

On Tekniikan Maailmakin havahtunut siihen, että pakko seurata aikaansa. Vuosikaudet on lehden asenne kitkarenkaita kohtaan ollut varsin nuiva, mutta nyt taitaa olla myös poliittista painetta nastattomien vaihtoehtojen hyväksymiselle. Lieneekö sitten asenteet muuttuneet tai henkilöt vaihtuneet, koska minusta ei kitkojen ja nastojen välisessä suhteessa ole tapahtunut mitään todellista radikaalia muutosta vuosiin. Pientä jatkuvaa hienosäätöä kyllä molemmissa leireissä, mutta ei mitään Blizzak-tyyppistä läpimurtoa. Jo 90-luvulla parhaat kitkat olivat tasavertaisia nastojen kanssa nastoilla karhennetulla jäällä Tuulilasin testeissä, mutta sitten tapahtui jotain kummallista. Nastarengastestit ja kitkarengastestit alettiin julkaisemaan eri ajankohtina huomautuksella, ettei testitulokset ole vertailukelpoisia. Tämä muutos vaikutti tahalliselta teolta, ettei totuus paljastuisi. Aivan kuin jollain muulla taholla olisi ote kotimaisesta lehdistöstä.

Joskus kymmenisen vuotta sitten juttelin erään rengasalan yrittäjän kanssa joka oli erittäin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitäni kitkoista, kuultuaan, että olen käyttänyt niitä 90-luvun alusta, ja havaittuaan että parhaimmillaan tulen kerran vuodessa vaihtamaan loppuunajetut uusiin. Hän itse myönsi, ettei ole koskaan käyttänyt omassa ajossa kitkarenkaita, ja että ainoat omakohtaiset kokemukset rajoittuvat kotimaisen lehdistön rengastesteihin osallistumiseen. Tästä keskustelusta sain kuvan, että testeihin osallistuu kuskeja joilla on pitkä monivuotinen kokemus nastarenkaista, mutta ensikontakti kitkoihin tulee testitilanteessa. Tämä taatusti vääristää tuloksia, ja siitä lähtien olen jättänyt testituloksista vähemmälle huomiolle ne osatestit jotka eivät perustu puhtaasti mittaustuloksiin, vaan joihin kuskin ominaisuudet vaikuttavat. Toivottavasti testikuskien kokemus testattavista rengastyypeistä on sittemmin tasoittunut. Lisäksi, kun testit ajetaan Lapissa mutta ajosuoritteet ovat pääasiassa ruuhkasuomessa, herää kysymys, ketä testit oikeasti palvelevat. Keskieurooppakitkoille on selkeä kysyntä ja tarve, mutta kotimainen lehdistö välttelee niitä.

Kun ei Nokian virallinen jälleenmyyjä Suomessa saa Nokian keskieurooppakitkoja myytäväksi asti, päädyin tälle kaudelle Michelineihin siinä toivossa että ne olisivat paljaalla ja märällä tiellä R3:sta tukevampia. Ensivaikutelma on kuitenkin pettymys. Käytännössä yhtä veltot, mutta polttoaineen kulutuksen nousu on havaittavissa. Aika näyttää millaiseksi kulutuskestävyys muodostuu, mutta seuraavat taitavat olla sitten harmaatuotuja ellei paikallinen politiikka siihen mennessä muutu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 13.12.20 - klo:12:42
On Tekniikan Maailmakin havahtunut siihen, että pakko seurata aikaansa. Vuosikaudet on lehden asenne kitkarenkaita kohtaan ollut varsin nuiva, mutta nyt taitaa olla myös poliittista painetta nastattomien vaihtoehtojen hyväksymiselle. Lieneekö sitten asenteet muuttuneet tai henkilöt vaihtuneet, koska minusta ei kitkojen ja nastojen välisessä suhteessa ole tapahtunut mitään todellista radikaalia muutosta vuosiin. Pientä jatkuvaa hienosäätöä kyllä molemmissa leireissä, mutta ei mitään Blizzak-tyyppistä läpimurtoa. Jo 90-luvulla parhaat kitkat olivat tasavertaisia nastojen kanssa nastoilla karhennetulla jäällä Tuulilasin testeissä, mutta sitten tapahtui jotain kummallista. Nastarengastestit ja kitkarengastestit alettiin julkaisemaan eri ajankohtina huomautuksella, ettei testitulokset ole vertailukelpoisia. Tämä muutos vaikutti tahalliselta teolta, ettei totuus paljastuisi. Aivan kuin jollain muulla taholla olisi ote kotimaisesta lehdistöstä.

Joskus kymmenisen vuotta sitten juttelin erään rengasalan yrittäjän kanssa joka oli erittäin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitäni kitkoista, kuultuaan, että olen käyttänyt niitä 90-luvun alusta, ja havaittuaan että parhaimmillaan tulen kerran vuodessa vaihtamaan loppuunajetut uusiin. Hän itse myönsi, ettei ole koskaan käyttänyt omassa ajossa kitkarenkaita, ja että ainoat omakohtaiset kokemukset rajoittuvat kotimaisen lehdistön rengastesteihin osallistumiseen. Tästä keskustelusta sain kuvan, että testeihin osallistuu kuskeja joilla on pitkä monivuotinen kokemus nastarenkaista, mutta ensikontakti kitkoihin tulee testitilanteessa. Tämä taatusti vääristää tuloksia, ja siitä lähtien olen jättänyt testituloksista vähemmälle huomiolle ne osatestit jotka eivät perustu puhtaasti mittaustuloksiin, vaan joihin kuskin ominaisuudet vaikuttavat. Toivottavasti testikuskien kokemus testattavista rengastyypeistä on sittemmin tasoittunut. Lisäksi, kun testit ajetaan Lapissa mutta ajosuoritteet ovat pääasiassa ruuhkasuomessa, herää kysymys, ketä testit oikeasti palvelevat. Keskieurooppakitkoille on selkeä kysyntä ja tarve, mutta kotimainen lehdistö välttelee niitä.

Kun ei Nokian virallinen jälleenmyyjä Suomessa saa Nokian keskieurooppakitkoja myytäväksi asti, päädyin tälle kaudelle Michelineihin siinä toivossa että ne olisivat paljaalla ja märällä tiellä R3:sta tukevampia. Ensivaikutelma on kuitenkin pettymys. Käytännössä yhtä veltot, mutta polttoaineen kulutuksen nousu on havaittavissa. Aika näyttää millaiseksi kulutuskestävyys muodostuu, mutta seuraavat taitavat olla sitten harmaatuotuja ellei paikallinen politiikka siihen mennessä muutu.

Jos olet noin pätevä kitkakuski, niin en ymmärrä miksi päädyit micheliineihin etkä goodyear:n?

Lainaan TM-Rengastestiä "Nasta vai Kitkat:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita"  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.20 - klo:17:47
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita"

Etelän hetelmät voisi kertoa millaisia reiluja talvia sitä on viime aikoina vietelty Turun, Porin ja Helsingin seuduilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.20 - klo:17:47
Jos olet noin pätevä kitkakuski, niin en ymmärrä miksi päädyit micheliineihin etkä goodyear:n?

Miksi ei misukoita? Uusi malli, kehuja saanut, testeissäkin pärjännyt ihan ok. Goodyearista on enemmän omakohtaisia kokemuksia kuin misukoista, eikä niistä paljoakaan tiedä ellei kokeile.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.20 - klo:17:47
Jos olet noin pätevä kitkakuski, niin en ymmärrä miksi päädyit micheliineihin etkä goodyear:n?

Lainaan TM-Rengastestiä "Nasta vai Kitkat:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita"  ;D

Pitkästä aikaa muistin tämän areenan olemassaolon ja tähän topiciin sitten päädyin :) Reilu talvihan tietäisi kunnolla lunta. Lumella kitkarengas todistetusti toimii hyvin. Itse siirryin käyttämään kitkoja talvella 2010-2011 ja sehän oli kunnon talvi täällä etelässäkin. Autona oli etuveto ja ilman ongelmia meni sekin talvi.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

jarkko_h

Tekniikan Maailman rengastestaajien jääkiekkokaukaloa vastaavissa olosuhteissa hankkima virtuaalitodellisuus:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita" 

Tekniikan Maailma referoima todellisuus todellisesta liikenteestä:
https://tekniikanmaailma.fi/yle-kitkarenkailla-ajetaan-paljon-vahemman-kuolonkolareita-kuin-nastarenkailla-liittyisiko-nastarenkaiden-kayttoon-vaaranlaista-turvallisuuden-tunnetta/


jt

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 13.12.20 - klo:12:42
On Tekniikan Maailmakin havahtunut siihen, että pakko seurata aikaansa. Vuosikaudet on lehden asenne kitkarenkaita kohtaan ollut varsin nuiva, mutta nyt taitaa olla myös poliittista painetta nastattomien vaihtoehtojen hyväksymiselle.
Kannattaa ottaa huomioon että TM:n talviautotestissä käytetään kitkarenkaita (taisi olla Nokian R3). Siellä jos missä on totiset talviolosuhteet, sillä testihän ajetaan Lapin lumisissa/jäisissä oloissa ja välillä saattaa pakkastakin olla ihan reippaasti.

Syykin oli selitetty jossain sivussa, syynä juuri nastojen ajossa tapahtuva (epätasainen) kuluminen, jolloin testitulosten luotettavuus heikkenee nastojen ominaisuuksien muuttuessa. Ideahan on testata autoja, ei vertailla nastojen kulumista eri autojen välillä.

Joten voidaan todeta että ainakin talviautotestejä tekevä TM:n teami on todennut pohjoismaiset kitkarenkaat parhaaksi renkaaksi todella talvisissa oloissa ajettavaan talviautotestiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.12.20 - klo:17:49
Etelän hetelmät voisi kertoa millaisia reiluja talvia sitä on viime aikoina vietelty Turun, Porin ja Helsingin seuduilla.
Turusta jäi viime talvelta yhdeltä reissulta muistiin ns. "pääkallokeli". Illalla oli satanut ja yöllä pakasti. Aamulla olikin sitten kohtuu liukkaat "jäätiet" ihan kaupunkialueella. En kyllä ottaisi puolet heikompaa jääpitoa jos vaihdossa saisi hieman paremmat plus-kelin ominaisuudet. Mutta makuja on monia, jokainen valitkoon itse mikä miellyttää. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.12.20 - klo:22:32
Syykin oli selitetty jossain sivussa, syynä juuri nastojen ajossa tapahtuva (epätasainen) kuluminen, jolloin testitulosten luotettavuus heikkenee nastojen ominaisuuksien muuttuessa. Ideahan on testata autoja, ei vertailla nastojen kulumista eri autojen välillä.

Juu, muistan lukeneeni tuon selityksen. Rengastestien yhteydessä siitä ei tosin hiiskuta mitään, mainitaan vain, että renkaita eniten kuluttavat testit suoritetaan lopussa. Kitkarenkaiden kesäkäytöstä jaksetaan usein muistuttaa, mutta ei tuosta nastojen arvaamattomasta kulumisesta, vaikka kuluuhan ne kitkatkin. Totuuksia hieman valikoiden.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.20 - klo:17:47
Lainaan TM-Rengastestiä "Nasta vai Kitkat:
" Valitettavasti Suomessa on myös reilu talvikausi, jolloin parhaalla tahdollakaan ei voi suositella kitkarenkaita"  ;D

Et sitten yhtään vanhempaa TM-artikkelia löytänyt, jota referoida? Tuo sanatarkka lainaus on Tekniikan Maailman numerosta 17 vuodelta 1977. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Onhan joillakin edelleen takatukka ja insinöörilasit sieltä asti.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy