Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

taski63

Näinä märkinä nykytalvina mainittava ongelma on teiden kuluminen. Nastarengas ja märkä asvaltti... Sitten kun kaikki posottaa niissä samoissa urissa. Täällä keskemmällä Suomea on harvassa tiet, joissa ei ole paikka paikan päällä.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: taski63 - 01.12.20 - klo:15:26
Näinä märkinä nykytalvina mainittava ongelma on teiden kuluminen. Nastarengas ja märkä asvaltti... Sitten kun kaikki posottaa niissä samoissa urissa. Täällä keskemmällä Suomea on harvassa tiet, joissa ei ole paikka paikan päällä.

Totta tämäkin. Eikä nuo kaistavahdit yms. kauheasti paranna tilannetta, ne kun pyrkii pitämään keskellä kaistaa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

M-J-B

Mitäköhän ao linkin renkaan tuotekehitykselle on mahtanut tapahtua? Kuollut ja kuopattu? Voisi harkita nastarenkaita jos tuo tottelisi auton ajonvakautusjärjestelmä automaagisesti.

https://www.is.fi/autot/art-2000000715393.html

Voin kyllä kuvitella montakin ylitsepääsemätöntä käytännön ongelmaa tuon tuotteistamisessa, mutta en olekaan insinööri.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 01.12.20 - klo:15:56
Eikä nuo kaistavahdit yms. kauheasti paranna tilannetta, ne kun pyrkii pitämään keskellä kaistaa.

Riippuu ihan toteutuksesta, onko tosiaan kaistavahti vaiko kaistallapitovahti. Eka pyrkii pitämään joko keskellä tai siinä missä auto oli kun se aktivoitiin, jälkimmäinen lähinnä vain tarkkailee ettei kaistaviivoja ylitetä, mutta antaa auton seilata kaistan sisällä ihan vapaasti 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.12.20 - klo:08:35
Riippuu ihan toteutuksesta, onko tosiaan kaistavahti vaiko kaistallapitovahti. Eka pyrkii pitämään joko keskellä tai siinä missä auto oli kun se aktivoitiin, jälkimmäinen lähinnä vain tarkkailee ettei kaistaviivoja ylitetä, mutta antaa auton seilata kaistan sisällä ihan vapaasti 8)

Tätä on kyllä vaikea määritellä. Minun käsittääkseni kaistavahti on vain tarkkailujärjestelmä joka kyttää ettei reunaviivoja ylitetä ja jos näin tapahtuu niin piippaa tai täräyttää rattia tai molempia. Kaverilla oli moinen Subaru Outbackissa. Tämä järjestelmä ei ohjaa autoa mitenkään.

Kaistallapitoavustin(aktiiviset ohjausliikkeet):
- Perus: Pitää auton viivojen välissä ohjaamalla tarvittaessa autoa
- Mukautuva: Pitää auton keskellä kaistaa ohjaamalla tarvittaessa autoa

Omassa Golfissa voin valita kumpi vaihtoehto kaistallapitoavustimesta on käytössä.

Saisivat standardoida mitä noilla tarkoitetaan, nyt olemme lähinnä mainostajien armoilla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tet

^ Fordissa on molemmat kamppeet. Kaistavahti tavallaan ohjaa hieman sekin, eli keventää ohjausta niin, että kuskin käsi luonnostaan kääntää oikeaan suuntaan. Kaistanpitoavustin taas ohjaa aktiivisesti, pyrkien oletuksena pitämään auton keskellä kaistaa. Mutta jos kuski panee hetken kampoihin, ja ohjaa väkisin kaistan reunaan, niin avustin oppii paikan ja pitää sen jälkeen auton tuossa kuskin määrittelemässä kohdassa kaistaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 01.12.20 - klo:16:32
Mitäköhän ao linkin renkaan tuotekehitykselle on mahtanut tapahtua? Kuollut ja kuopattu? Voisi harkita nastarenkaita jos tuo tottelisi auton ajonvakautusjärjestelmä automaagisesti.

https://www.is.fi/autot/art-2000000715393.html

Voin kyllä kuvitella montakin ylitsepääsemätöntä käytännön ongelmaa tuon tuotteistamisessa, mutta en olekaan insinööri.
Taitaapa olla no-go kaupallisena business casenä. Varsinkin kun nastarenkaat itsessään alkavat olla jo monessa paikka joko kiellettyjä tai rajoitettuja ja kun pohjoismaiset kitkarenkaat ovat parantuneet niin ettei nastoille ole välttämättä tarvetta kuin rajatuissa tapauksissa, niin target markkina alkaa jäädä aika suppeaksi. Tuommoinen rengaskonsepti maksaisi reippaasti, kestävyys, paino, kulutus, pito, turhan monta kysymysmerkkiä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Tänään tultiin mökille kahdella nelikolla. Lunta tuli ihan kivasti ja tiet oli jäässä. Molemmissa autoissa Continentalin CVC7 kitkat, joista minulla ajettu viime kevät ja toisessa pari päivää vanhat. Mä iloisesti ohittelin niitä jotka körötteli 55km/h 80km/h rajoituksella ilman ongelmia mökille. Normi talvikeli.

Lainaan paremman puoliskon kommentteja, kun kirosi noita jotka körötteli ja kysyin miksi ei vain mennyt ohi.

"Minä en noihin kitkoihin luota, kun ne liiraa"
Nehän on uudet.
"Niin on, mutta ne on etelänvetelien hommia, kun tullaan mökille"
Ilmeisesti vaihdan nastat alle sulle?
"Kyllä"
Noh mä pidän ainakin tässä tehokkaammassa nelikossa kitkat vielä alla.

;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.20 - klo:20:18
Tänään tultiin mökille kahdella nelikolla. Lunta tuli ihan kivasti ja tiet oli jäässä. Molemmissa autoissa Continentalin CVC7 kitkat, joista minulla ajettu viime kevät ja toisessa pari päivää vanhat. Mä iloisesti ohittelin niitä jotka körötteli 55km/h 80km/h rajoituksella ilman ongelmia mökille. Normi talvikeli.

Lainaan paremman puoliskon kommentteja, kun kirosi noita jotka körötteli ja kysyin miksi ei vain mennyt ohi.

"Minä en noihin kitkoihin luota, kun ne liiraa"
Nehän on uudet.
"Niin on, mutta ne on etelänvetelien hommia, kun tullaan mökille"
Ilmeisesti vaihdan nastat alle sulle?
"Kyllä"
Noh mä pidän ainakin tässä tehokkaammassa nelikossa kitkat vielä alla.

;D.
Oot selvästi löytänyt vertaisesi kuljettajan rinnallesi.
Ohi vaan, oli sitten normi talvikeli, tai tuli lunta ihan kivasti ja tiet jäässä.
Saakelin etelänvetelät on vaan tukkona köröttelemässä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.12.20 - klo:20:35
Oot selvästi löytänyt vertaisesi kuljettajan rinnallesi.
Ohi vaan, oli sitten normi talvikeli, tai tuli lunta ihan kivasti ja tiet jäässä.
Saakelin etelänvetelät on vaan tukkona köröttelemässä.

Jos normi talvikelillä ajellaan 80km/h tai 100km/h rajoituksella 55km/h todellista nopeutta, niin kyllä mä menen ohi. Yksi tällaisista köröttelijöistä vuoteen on päästänyt jonon ohi.

Mä pärjään edelleen niillä renkailla mitkä on alla (Jotka sattuu olemaan omissa autoissa tällä hetkellä kitkat), mutta jos se parempi puolisko haluaa nastat alle se saa ne. Mä olen jo useamman kerran ja vuosia sitten sanonut, että mä kyllä pärjään renkailla ku renkailla, mutta sitten ku mamma sanoo, että ei tarvita nastoja, niin voidaan siirtyä kesärengas/kitkailuun, vaikka pääsääntöisesti ajankin nastarenkailla.   

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.20 - klo:20:18
Lainaan paremman puoliskon kommentteja, kun kirosi noita jotka körötteli ja kysyin miksi ei vain mennyt ohi.

"Minä en noihin kitkoihin luota, kun ne liiraa"
Nehän on uudet.
Ehkäpä tilausta voisi olla "nastasimulaattorille", joka soittaisi auton äänentoiston kautta rauhoittavaa nastojen rapinahälyä nopeuden mukaan ja sopivasti kahisisi kiihdytyksissä ja vähän tiukemmissa jarrutuksissa... Onhan sitä keinotekoisesti vahvistettu moottorinääniäkin, niin miksei sitten rengasääniäkin. Ja kuten aidoissa sokkotutkimuksissa, kuskille ei saa kertoa kummat ovat alla kuin vasta jälkikäteen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 06.12.20 - klo:22:22
Ehkäpä tilausta voisi olla "nastasimulaattorille", joka soittaisi auton äänentoiston kautta rauhoittavaa nastojen rapinahälyä nopeuden mukaan ja sopivasti kahisisi kiihdytyksissä ja vähän tiukemmissa jarrutuksissa... Onhan sitä keinotekoisesti vahvistettu moottorinääniäkin, niin miksei sitten rengasääniäkin. Ja kuten aidoissa sokkotutkimuksissa, kuskille ei saa kertoa kummat ovat alla kuin vasta jälkikäteen.

Olen aikaisemmin jo todennut, että jännä miten netin välityksellä jotkut pystyvät tietämään autolla ajanutta paremmin ajo-olosuhteet ja näsäviisastella tuosta.

Itselläkin eilen UUDENVEROISILLA CVC7 kitkoilla meinasi auto pyörähtää eikä edes luistonesto väläyttänyt, kun oli jään päällä vettä mökiltä tullessa (Mustaa jäätä pimeällä tiellä). Olisi ollut niille nastoille tarvetta, jotka nimenomaan purevat tuohon jäähän ja myös ilmoittavat, jos rupeaa pito lähtemään. Toki tätä ei ymmärrä, jos ajaa vain paljaalla asvaltilla kitkoilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

DSL

Kitkarenkailla ajaminen vaatii tietyillä liukkailla keleillä enemmän ennakointia ja hiljaisemman ajonopeuden.
Ajonopeutta on lasketa aikaisemmin kuin nastarenkailla ja sama nopeuden lasku tulee ihan varmasti eteen myös nastarenkailla ajettaessa jo ennen peilijäälle siirtymistä.

Sanontaa lainaten: "Mihinkäs sitä on kiire valmiissa maailmassa".
(Kirjoittaja ei kuulu pelastuslaitoksen eikä virkavallan työntekijöihin).

Hannes

Ajatellaanpa asia niin että näet että tie on ns. iljanteella eli märkä jää eli niin liukas kun vain voi olla. Auto lähtee luisuun kyseisellä tiellä niin kummassa on vika renkaissa vai ajajassa??

Sitten vastaavassa tilanteessa jos ajaja ajaa ymmärtämättä tien liukkautta niin mitä nastat hyödyttää muuta kuin sen että mennään kovemmalla vauhdilla metsään kuin kitkarenkailla.

Päätelmä, ajo nopeus on suhteutettava molemmissa tapauksissa kelin mukaan ajoit sitten kummilla renkailla tahansa, nastarenkaat ei tee kenestäkään rattimiestä mutta antavat anteeksi enempi todella liukkaalla kelillä ajajan virheitä määrättyyn pisteeseen asti mutta eivät takaa varmuudella sittenkään turvallista perille pääsyä ilman ojan kautta käyntiä.

DSL

Tieliikennelaissa jo kerrotaan ajo-olosuhteiden huomioon ottamista, joten kuskin toiminta on tarkastelun alla ensin.

-karppa-

Netin välityksellä saa myös pimeänäön. Näkee kuinka netissä on keskivertoa paremmat kuskit neuvomassa. Kertoisivat vielä mistä päin Suomea nämä parhaat kuljettajat ja neuvot tulevat  ;D.

Kyllä meinasin vetää lipat aamulla, kun en huomannut mustaa jäätä kävellessä. Nastakengät olisi olleet paikallaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hannes

Niin....Kysehän ei ole tässä asiassa mistään paremmuudesta vaan siitä että oman järjen käyttöä ei saisi unohtaa vaikka varustautuisi millaisilla turva varusteilla.

Jos ajatellaan niin että on oltava talvella nastarenkaat ja nastakengät niin oisko tuo siltikään ihan järkevää. En kyllä oikein äkkiä tiedä ketään joka nastakenkiä talvella käyttäisi jokapäiväisessä käytössä, paitsi minä käytän liukkaalla kelillä lenkkeillessä ;D
mutta kokemusta on että noidenkin kanssa kaadutaan ja siinä tapahtuu juuri niin kun noiden nastarenkaidenkin kanssa, nurin mennään ja lujaa.

Nastarenkaat ovat ihan puolustettavissa oleva rengas jos siitä itselleen saa varmuuden tunteen ja varmaankin se on se syy miksi ne yleensäkin halutaan mutta on muistettava että ei nekään talvesta kesää tee. Talven aikana sattuu 1-2 kertaa keli jolloin nastat ovat turvallisemman tuntuiset kuin kitkat ei siitä mihinkään pääse.

mabe

Pidempään näitäkin ketjuja lukeneena ja katselleena on tullut voimakkaita mielipiteitä vastaan suuntaan ja toiseen.

-karppa- on kyllä melko selvästi perustellut ajoväyliään, kolmen rengassarjan taktiikkaa ja vastaavaan ajoprofiiliin kyllä samansuuntaista toimintaa harrastaisin itsekin. Ehkä vähemmillä ohitteluilla mutta nämä paistaa aina eri lukijoilla eri tasolla silmään eikä verkossa saa todellista kuvaa.

Kun keli on pahimmillaan ja auto valuu nastoillakin ojaan, pitäisi jättää vaan lähtemättä. No, olenko niin tehnyt muka joskus. En.
Siinä vesijääkelissä olen saanut omaa typeryyttäni yhden auton valumaan sivuttain ojaan, kun vastaantulevan takia otin vauhdin kokonaan pois ja jarrua oli liikaa -> etupyörä lukittui about nollavauhdissa. Tämän vuoksi valui sivuttain riittävästi ojaan ettei enää omin voimin noussut.

Edellisellä autolla kitkojen kanssa on ollut kelejä, joissa isolohko 1.2tsi löi tyhjää nelostiellä Ã,,änekosken eteläpuolella pintakaasulla 70 vauhdissa kutosella. Taas oli jännää, ei mitään intoa hätäilyyn liikenteessä ja välit pitenivät edessä meneviin reiluun sataan metriin. Olisin jo kaivannut hyviä nastoja tuossa.

Nyt taas on nastat, ihan turhaan. Ajoprofiilissa toisaalta ei auto koronan takia liiku mihinkään niin se ja sama. Oli tarkoitus vaihtaa kumit jossain välissä mutta ei nuo edes kulu.
Kesäpyörinä crossclimate+ ja talveksi nastat. Vaihdoin keskisen suomen reissua varten alle piikit ropisemaan. Siellä oli parikymmentä kilometriä tarvetta. Muuten on jauhettu pahimmillaankin vain märkää kestopäällystettä.

Jos ajot on nykyisenkaltaisia niin ei meille piikkejä tule enää.
Mutta toisilla on oikea tarve ja se pitää hyväksyä eikä näsäviisastella muille kirjoittajille.
Mieti itse mikä pyörylä toimii omassa ajossa.
Vaikka tällä listalla:
- Käynkö mökillä / mummolassa / muualla pikkutiestön päässä yli 10 kertaa talvikelissä?
- Lähdenkö aamulla kuuden maissa liikkeelle ja on oltava sillä minuutilla töissä?
- Ajaako autolla monet käyttäjät joista osa kokemattomia?
- Voiko jättää aamulla lähtemättä jos keli todella sitä vaatii?
- Onko asuinpaikka valtaväylän varressa / muuten korkean hoitoluokan tiestön läheisyydessä?
- Onko mökille tai kotiin poikkeuksellisen jyrkkä mäki jossa on useita kertoja vuodessa haasteita pihaan/pihasta liikkumisessa?

Minun lista on kaikkiin kysymyksiin sellainen, että nastoja ei kaivata.
Joten turhaan en enää moisia osta.

b1mpo

Minusta tänne on turha laittaa sellaisia viestejä, että auto lähti lapasesta tai melkein lähti lapasesta. Sehän ei millään tavalla kerro renkaista, vaan kuskin ajotaidoista, näkökyvystä, ennakoinnista ja kelinlukutaidoista. Voihan niitä stooreja kertoa, mutta ne ovat mielestäni aivan turhia. Jos kokee tarvitsevansa nastoja, niin sitten ajaa niillä. Kitkoilla ajo vaatii opettelua enemmän mm. siksi, kun ääntä ei tule. Ja kyllä se liukkaus pitää osata havainnoida muualta, kuin mittariston välkyttävästä valosta tai nastojen ropinasta kaikilla renkailla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M-J-B

On se renkaista kiinni jos pysäköity auto lähtee parkkipaikalla lapasesta, eikä kitkoilla ajo vaadi yhtään enempää opettelua. Vaatii se tietysti ylimääräistä opettelua jos siirtyy nastarenkaista kitkarenkaisiin tai päinvastoin, mutta jos ajoharjoittelun alkujaan aloittaa kitkoilla niin samalla opettelulla se menee kuin nastarenkaillakin opettelu - luonnistuu tai ei ole luonnistuakseen, mutta se onkin sitten oppilaasta ja opettajasta kiinni.

b1mpo

Mulla on itellä pysyny toistaiseksi 7v keväisen jäisellä pinnalla pelkällä käsijarrulla auto paikallaan kitkarenkailla. Paikka on melko viettävä(mäkilähtöavustin kytkeytyy) ja hiekka/sora/savi -pohjainen ilman salaojaa, joten paikka on liukas keväisin varsinkin. Myöskään hiekoitusta ei ole liikaa. Jos näyttää, ettei auto siinä pysy, niin hiekoitan itse. Ja jos keli on sopivan lämmin, että hiekoitus painuu jään läpi, niin jätän muualle, mitä ei ole vielä tapahtunut. Ongelmaksi en ole kokenut. Ehkäpä siellä kitkoissa muutama sepeli on kiinni auttamassa paikallaan pysymistä. Toki joskus oon kokeillut työntää autoa sivuttain ja saanut perän liikkumaan.  ;D

Mutta mäkiseen kadun varteen en pysäköisi liukkaalla kelillä, en edes nastoilla ajaessa. Siinähän voi joku muu tytöille, vaikka oma auto paikallaan pysyisi.


Kevennystä..
https://youtu.be/vJaynhwhFXg
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Kerran silloisella esimiehellä lähti hyvillä nastarenkailla varustettu Camry liukumaan sivuttain parkkipaikalla. Päätyi viereisen auton kylkeen. Aika loivasti viettävä asfaltoitu P-alue. Taisi olla keväällä. En muista oliko kyse pannejäästä vai nopeasti lauhtuneesta kelistä. Uskomaton tapaus.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mabe - 07.12.20 - klo:09:26
Vaikka tällä listalla:
1. Käynkö mökillä / mummolassa / muualla pikkutiestön päässä yli 10 kertaa talvikelissä?
2. Lähdenkö aamulla kuuden maissa liikkeelle ja on oltava sillä minuutilla töissä?
3. Ajaako autolla monet käyttäjät joista osa kokemattomia?
4. Voiko jättää aamulla lähtemättä jos keli todella sitä vaatii?
5. Onko asuinpaikka valtaväylän varressa / muuten korkean hoitoluokan tiestön läheisyydessä?
6. Onko mökille tai kotiin poikkeuksellisen jyrkkä mäki jossa on useita kertoja vuodessa haasteita pihaan/pihasta liikkumisessa?

1. Kyllä käyn aina, kun mahdollista lähteä mökille
2. Kyllä ja joskus aamuyöstäkin
3. Kyllä on useita käyttäjiä eikä välttämättä kokemattomia, mutta ajavat vähemmän eikä aina niin haastavissa ajo-olosuhteissa kuin itse
4. Ei voi
5. On, mutta se ei kerro mihin olet menossa
6. Kyllä on.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.12.20 - klo:09:54
Minusta tänne on turha laittaa sellaisia viestejä, että auto lähti lapasesta tai melkein lähti lapasesta. Sehän ei millään tavalla kerro renkaista, vaan kuskin ajotaidoista, näkökyvystä, ennakoinnista ja kelinlukutaidoista. Voihan niitä stooreja kertoa, mutta ne ovat mielestäni aivan turhia. Jos kokee tarvitsevansa nastoja, niin sitten ajaa niillä. Kitkoilla ajo vaatii opettelua enemmän mm. siksi, kun ääntä ei tule. Ja kyllä se liukkaus pitää osata havainnoida muualta, kuin mittariston välkyttävästä valosta tai nastojen ropinasta kaikilla renkailla.

Minä kerron kokemuksista renkaista ja niiden käytöstä, vaikka sinä olisi mitä mieltä tahansa. Se taitaa nimenomaan teitä kitkajonneja sapettaakin, kun kerron rehellisesti miten renkaat toimii ja milloin ne eivät ole toimineet. Kitkoille pahin tilanne on nimenomaan jäinen keli, jossa vielä jään päällä on vettä. Tuossa tilanteessa nastoilla saa vielä kitkaa!

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.12.20 - klo:12:41
Kerran silloisella esimiehellä lähti hyvillä nastarenkailla varustettu Camry liukumaan sivuttain parkkipaikalla. Päätyi viereisen auton kylkeen. Aika loivasti viettävä asfaltoitu P-alue. Taisi olla keväällä. En muista oliko kyse pannejäästä vai nopeasti lauhtuneesta kelistä. Uskomaton tapaus.

Tämä on täysin totta. Tosin vain vagforumilla olen nähnyt väitettävän ettei auto voi itsestään valua esimerkiksi ojaan, jos se on jätetty talvella parkkiin ja esimerkiksi keli on lauhtunut yllättäen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.12.20 - klo:17:33
Minä kerron kokemuksista renkaista ja niiden käytöstä, vaikka sinä olisi mitä mieltä tahansa. Se taitaa nimenomaan teitä kitkajonneja sapettaakin, kun kerron rehellisesti miten renkaat toimii ja milloin ne eivät ole toimineet. Kitkoille pahin tilanne on nimenomaan jäinen keli, jossa vielä jään päällä on vettä. Tuossa tilanteessa nastoilla saa vielä kitkaa!

Tämä on täysin totta. Tosin vain vagforumilla olen nähnyt väitettävän ettei auto voi itsestään valua esimerkiksi ojaan, jos se on jätetty talvella parkkiin ja esimerkiksi keli on lauhtunut yllättäen.
Kerrot vain siitä, ettet osaa lukea keliä kehumastasi suuresta kokemusmäärästä huolimatta. Tottakai itse tunnen ja tiedostan kitkarenkaiden ominaisuudet, kuten nastarenkaidenkin. Tiedän miten ne pitää missäkin kelissä ja ajan sen mukaan. Se että auton renkaan alle tulisi yllättäen jäätä pitävään parkkiin jätettäessä, on hiukan kyseenalainen teoria. Auto kuin auto renkaista riippumatta saattaa valua/luistaa kaltevalla liukkaalla pinnalla, jos jätetty sellaiselle omaa tyhmyyttään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Kyllä kitkajonneilla ottaa tunteen päälle  ;D. Meinasi ei ole synonyymi, että sattui. Siinä on aika iso ero.

Unohtui vielä mainita, että satuin vielä olemaan liikenteessä tuolla nelikolla, jossa on enemmän tehoa per rengas, kuin sinulla 1.0TSI:ssä oli kahdella yhteensä.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.12.20 - klo:19:11
Kerrot vain siitä, ettet osaa lukea keliä kehumastasi suuresta kokemusmäärästä huolimatta. Tottakai itse tunnen ja tiedostan kitkarenkaiden ominaisuudet, kuten nastarenkaidenkin. Tiedän miten ne pitää missäkin kelissä ja ajan sen mukaan. Se että auton renkaan alle tulisi yllättäen jäätä pitävään parkkiin jätettäessä, on hiukan kyseenalainen teoria. Auto kuin auto renkaista riippumatta saattaa valua/luistaa kaltevalla liukkaalla pinnalla, jos jätetty sellaiselle omaa tyhmyyttään.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.12.20 - klo:09:11
Netin välityksellä saa myös pimeänäön. Näkee kuinka netissä on keskivertoa paremmat kuskit neuvomassa. Kertoisivat vielä mistä päin Suomea nämä parhaat kuljettajat ja neuvot tulevat  ;D.

Kyllä meinasin vetää lipat aamulla, kun en huomannut mustaa jäätä kävellessä. Nastakengät olisi olleet paikallaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.12.20 - klo:06:56
jännä miten netin välityksellä jotkut pystyvät tietämään autolla ajanutta paremmin ajo-olosuhteet ja näsäviisastella tuosta.

Toki tätä ei ymmärrä, jos ajaa vain paljaalla asvaltilla kitkoilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.12.20 - klo:19:34
Unohtui vielä mainita, että satuin vielä olemaan liikenteessä tuolla nelikolla, jossa on enemmän tehoa per rengas, kuin sinulla 1.0TSI:ssä oli kahdella yhteensä.

Katos katos, siinäkin on siis tuplatehot, kuten luupäässä! Varo ettei Palokan ramppi syö sitä iltapalaksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.12.20 - klo:19:49
Katos katos, siinäkin on siis tuplatehot, kuten luupäässä! Varo ettei Palokan ramppi syö sitä iltapalaksi.

Foorumi vaihtuu ja täällä pystyt länkyttämään vähän enemmän. Neliveto välittääkin vähän paremmin tuon tehon tiehen, kun vajaavetoinen ja käyttäytyykin loogisesti.

Noh koskas sun pistokehybridin voi ladata? Ford:n kun omistaa, niin taivaspaikka on ansaittu.

https://www.hupipaidat.fi/product/taivaspaikka-varmistettu-ford  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.12.20 - klo:19:11
Se että auton renkaan alle tulisi yllättäen jäätä pitävään parkkiin jätettäessä, on hiukan kyseenalainen teoria. Auto kuin auto renkaista riippumatta saattaa valua/luistaa kaltevalla liukkaalla pinnalla, jos jätetty sellaiselle omaa tyhmyyttään.

Jos virallista parkkialuetta ei ole saatu aurattua/hiekoitettua työpäivän alkuun mennessä, niin kyllähän kitkaolosuhteet voivat muuttua iltapäivään mennessä.

Kyseessä suuren Teknologiakeskuksen (Teknopolis) p-alue, eli kyllä siellä keskimääräistä fiksumpaa porukkaa pysäköi kuin "netissä olevat kirjoittajat keskimäärin". Ihmeellistä ja typerää syyllistämistä ilman perusteluja,

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 07.12.20 - klo:20:54
Jos virallista parkkialuetta ei ole saatu aurattua/hiekoitettua työpäivän alkuun mennessä, niin kyllähän kitkaolosuhteet voivat muuttua iltapäivään mennessä.

Kyseessä suuren Teknologiakeskuksen (Teknopolis) p-alue, eli kyllä siellä keskimääräistä fiksumpaa porukkaa pysäköi kuin "netissä olevat kirjoittajat keskimäärin". Ihmeellistä ja typerää syyllistämistä ilman perusteluja,
Eikai nyt ketään syyllistetä? Jos jätän autoni sellaiseen paikkaan, että se lähtee siitä valumaan, on mielestäni omaa tyhmyyttäni. Yhtälailla se on myös muiden kohdalla tyhmyyttä. Se ei korreloi viisautta kaikilla elämän osa-alueilla, vaikka auto olisi teknopoliksen parkissa, jota ei hoideta. En voi syyttää p-alueen hoitoa, jos autoni valuu parkissa.  ;D Eli muiden tulisi huolehtia autoni paikallaan pysyminen. Tyhmyyttä se on vastuun pakoilukin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy