Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.11.20 - klo:22:56
Joka ei "pärjää", joutaa metsähallituksen puolelle! Helvetti vanhempi väki ajoi läpi vuoden kesärenkailla! Nyt jotkut tarvitsevat testivoittajanastat  ;D ;D ;D

Tuolla liikenteessä vain valitettavasti on jos jonkinlaista sukan kuluttajaa, jotka toheltavat siellä heinäkuussakin. Tuohon kun lisätään vielä talven liukkaat, niin ... onnea vain jos tien pinnatkin vielä pitää olla jäisen kiillotetut. Se toheltaja meinaan voi ihan hyvin olla tyrkkäämässä joku kaunis päivä sitä autonsa keulaa vaikka sun oman kiesisi kuskin ovesta sisään :-\

Ajokorttia pitäisikin siis uudistaa vaikka joustavin uusinnoin. Eli uusintaväli joustaa 1...5v ihan sen mukaan miten inssi katsoo sun läpäisseen vimosimman ajokokeesi. Näin saataisiin nopeasti kerättyä pois ne turhat kortit kun porukka ei läpäisisi ajokoetta enää lainkaan ja taas toisaalta toheltajat joutuisivat käymään ajokokeissa muita tiheämmin saadakseen yhä säilyttää sen korttinsa. Mutta eihän tälläinen käy, siitä tulee kustannuksia ja sillä kytätään autoilijoita, joten se siitä ajatuksesta jälleen kerran tehdä liikenteestä nykyistä turvallisempaa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.11.20 - klo:22:56
Helvetti vanhempi väki ajoi läpi vuoden kesärenkailla! Nyt jotkut tarvitsevat testivoittajanastat  ;D ;D ;D
...ja millaisilla autoilla aikanaan :o ;D
Eikun vakavasti, sitä liukkauden torjuntaa tarvitaan myös niille nastakiekkoihmisille, joilla autossa alla ne vielä "ah niin hyväkuntoiset" nastakumit vuodelta erkki ja kana. Ja näitähän riittää. Kuinka moni täällä uskaltaa nostaa käden virheen merkiksi?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 29.11.20 - klo:08:49
Eikun vakavasti, sitä liukkauden torjuntaa tarvitaan myös niille nastakiekkoihmisille, joilla autossa alla ne vielä "ah niin hyväkuntoiset" nastakumit vuodelta erkki ja kana. Ja näitähän riittää. Kuinka moni täällä uskaltaa nostaa käden virheen merkiksi?

Kuusi vuotta vanhat Nokian hakkapeliitta 8:t oli kyllä järkyttävät ajaa perjantaina keski-suomessa, kun et ajanut suolattuja pääteitä pitkin.

Melkein uuden karheat CVC7 vei samalla tiellä 10-0, mutta tämä nyt ei varmaan ole kenellekkään yllätys.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 28.11.20 - klo:18:25
Ei mitään raskasta liikennettä varten jos kaupunki miltei kokonaan kylvetty sannalla.
Kaupunkiympäristöissäkin, ainakin kun vähän liikahdetaan pohjoiseen päin etelärannikolta, pienemmät asuntokadut tms. hiekoitetaan. Isommat pääväylät ja kaupunkin sisäiset isot väylät sitten suolataan, niitä ei hiekoiteta (en ota nyt kantaa millä termillä sitä hiekkaa/kiviä/santaa/mursketta pitäisi kutsua-keskustelkaa ihan vapaasti siitä, minulle se on se ja sama).

Sen sijaan mitä useampi ei tule ehkä heti ajatelleeksi että ainakin taajamakaduilla on kaikilla kuitenkin myös hieman raskaampaa liikennettä. Nimittäin kaupungeissa lähes kaikki kiinteistöt ovat jätehuollon piirissä. Läpi talven esim. jäteautot kiertävät ja niissä ei todellakaan mitään nastoja ole, eikä myöskään hlö-autojen veroisia pohjoismaisia talvirenkaita. Oishan se ikävä jos roskapöntöt pitäisi itse kuskata "testivoittajanastoilla".

Toinen on että liukkaudentorjuntaa tarvitaan myös hlö-liikenteen takia. Jäisellä ja liukkaalla tiellä myös sen kaikkein parhaimmankin testivoittajanastan pito suorastaan romahtaa. Saati sitten niiden kovettuneiden nastojen kanssa vuosien takaa, taikka läpi talven paljaalla asfaltilla ajamalla pilattujen "testivoittaja" nastojen. 

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 29.11.20 - klo:08:49
Eikun vakavasti, sitä liukkauden torjuntaa tarvitaan myös niille nastakiekkoihmisille, joilla autossa alla ne vielä "ah niin hyväkuntoiset" nastakumit vuodelta erkki ja kana. Ja näitähän riittää. Kuinka moni täällä uskaltaa nostaa käden virheen merkiksi?
Voin nostaa käteni pystöön sen merkiksi että aikanaan oli alla juuri tuollaiset "hyvät" nastat, tulivat auton mukana. Olihan ne kyllä melkoiset luistimet.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.11.20 - klo:11:43
Kuusi vuotta vanhat Nokian hakkapeliitta 8:t oli kyllä järkyttävät ajaa perjantaina keski-suomessa, kun et ajanut suolattuja pääteitä pitkin.

Melkein uuden karheat CVC7 vei samalla tiellä 10-0, mutta tämä nyt ei varmaan ole kenellekkään yllätys.
Niin totta. Tämäkin selviää, kun uskaltaa kokeilla. Monelle tulee yllätyksenä, että ei se uusi laadukas pohjoismaisiin olosuhteisiin valmistettu nastaton talvirengas teekään autosta holtitonta luisupulkkaa, vaan sillä on mahdollisuus pysyä kaistamerkintöjen välissä ihan normaalilla ajotavalla liukkaallakin, ja jopa sieltä liikenneympyrästä selviää läpi, hiekoittamattakin. Kaiken lisäksi ne pysähtyvätkin liukkaalla, jopa yllättävän pienellä marginaalilla uuteen nastarenkaaseen.

Jos sitten mietitään rengasasiaa yleensä ottamatta enempää kantaa, minkä hyväksyttävän rengastyypin valitsee. Toki on totta, että hmisten taloudelliset resurssit ovat kovin erilaiset, mutta mieluummin väittäisin asian oleva arvo- kuin rahakysymys. Ihmeesti tuntuu vähän pienituloisemmallakin riittävän rahaa esimerkiksi tupakkiin ja oluen ostamiseen, mitä nyt vähän ympärilleen katsoessa havaitsee. Ja moniko aikuinenkaan tulee ajatelleeksi, että suklaa- ja karkkihyllyn ohi kulkiessa mukaan tulee otettua usein jotain sokerista hyvää, josta siitäkin kertyy helposti kymppejä kuukaudessa, siis sille aikuiselle itselleen. Ei ne hyvät renkaat siinä autossa enää niin kalliit olekaan...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 29.11.20 - klo:13:54
Niin totta. Tämäkin selviää, kun uskaltaa kokeilla. Monelle tulee yllätyksenä, että ei se uusi laadukas pohjoismaisiin olosuhteisiin valmistettu nastaton talvirengas teekään autosta holtitonta luisupulkkaa, vaan sillä on mahdollisuus pysyä kaistamerkintöjen välissä ihan normaalilla ajotavalla liukkaallakin, ja jopa sieltä liikenneympyrästä selviää läpi, hiekoittamattakin. Kaiken lisäksi ne pysähtyvätkin liukkaalla, jopa yllättävän pienellä marginaalilla uuteen nastarenkaaseen.

Jos sitten mietitään rengasasiaa yleensä ottamatta enempää kantaa, minkä hyväksyttävän rengastyypin valitsee. Toki on totta, että hmisten taloudelliset resurssit ovat kovin erilaiset, mutta mieluummin väittäisin asian oleva arvo- kuin rahakysymys. Ihmeesti tuntuu vähän pienituloisemmallakin riittävän rahaa esimerkiksi tupakkiin ja oluen ostamiseen, mitä nyt vähän ympärilleen katsoessa havaitsee. Ja moniko aikuinenkaan tulee ajatelleeksi, että suklaa- ja karkkihyllyn ohi kulkiessa mukaan tulee otettua usein jotain sokerista hyvää, josta siitäkin kertyy helposti kymppejä kuukaudessa, siis sille aikuiselle itselleen. Ei ne hyvät renkaat siinä autossa enää niin kalliit olekaan...

Tuo kertoo vain minulle sen, että paras kitkarengas on hyvän nastarenkaan tasolla kahden kauden jälkeen. Toki erona on etuveto noilla hakkapeliitta 8:lla ja neliveto CVC7 kitkoilla. Nelivedollakin on iso merkitys näin liukkailla keleillä miten auto käyttäytyy vaikka sekään ei kumoa fysiikanlakeja.

Mielummin ostan käytetyn merkkirenkaan, kuin uuden kiinarenkaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polouni

Millainen merkitys on autojen omamassan lisääntymisellä ollut pitoon? Jos mietitään edellistä 20 vuotta , niin samaan aikaan renkaat ovat kehittyneet kumiseoksiltaan ja autot muuttuneet raskaammiksi ja lisäksi SUV-painolisää liikenteessä yhä enemmän. Toki auton turvajärjestelmät mufuttuneet myös 20 vuodessa valtavasti.
Tällä lienee vaikutusta myös teiden kulumiseen, mutta nämä syyt varmasti lisänneet kitkojen "riittävyyttä" kuskeille.

b1mpo

Rengaskoot ovat kasvaneet myös autojen massan ja koon kasvaessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Polouni

Kyllä ovat ja myös ulkonäkösyistä. Vaikuttavat toki joskus myös negatiivisesti pitoon talvella jos leveä ja matalaprofiilinen (joustamaton).

fixed

Laitoin, tai oikeastaan meidän likkahan ne oikeastaan vaihtoi tohon yhteen talouden autoon "vanhat" Nokian 8:t alle. Paistoleima näytti olevan 2815 ja tulleet aikanaan uutena auton mukana. Katselin, että näistähän pitäisi vanhoista Nokialaisista olla kaikki nastat irti, mutta  ei sattunut silmään, että olisi puuttunut ainuttakaan nastaa. No kumin pitäisi ainakin olla ihan korppua, mutta näytti ihan vielä kumilta. Otin tallista kovuus mittarin ja näytti 53 shorea, ei hirveän paljon pehmeämpi ole ilmeisesti ollut uutenakaan. Vertailu mittaus talouden toisen auton alla olevista 4919 Contin 7:sta antoi tulokseksi 49 shorea, joka muistin mukaan on virallinen kyseisen renkaan kovuus. Sitten otin vielä Contin kesärenkaasta mittauksen ja tulos oli 66 shorea, joten mittarin tulokset pitää aikalailla kutinsa. Tosin kyseisillä Nokian 8:lla ei ole ajettu arviolta kuin noin +-15 tuhatta ja ovat säilytetty melkolailla ideaalisti niin varastoituina, kuin auton alla pääosin katoksessa ja autotallissa, joten eivät ole kovin paljon altistuneet UV:lle missään vaiheessa. Melkein sanoisin, että renkaat voivat poiketa kovettumisen osalta paljonkin toisistaan riippuen missä ovat säilytetty sekä varastoinnin aikana, että auton alla ollessaan. Ei noi kovin pahan tuntuiset ole ajella ihan paljaalla asfatilla oli sitten kuivaa tai märkää, ainakaan suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan ajeltuna. ,,äntä tosin on jonkin verran havaittavissa, mutta ei ne Ocun kokoluokassa yli suuret kesärenkaat koossa 18-19 tuuma enää kovin paljon hiljaisempia ole ainakaan jos sattuu vähänkään kovaäänisemmät renkaat olemaan kyseessä. Katsotaan  josko tänne etelä-suomeen saadaan joskus liukkaita kelejä, niin pysyykö näillä tiellä ollenkaan. Jos tuntuu ylitsepääsemättömän liukkailta, niin käynti rengaliikkeessä auttaa. Näillä nyt sitten jyrsitään ainakin tämä talvi vielä tällä autolla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 29.11.20 - klo:14:29
Vaikuttavat toki joskus myös negatiivisesti pitoon talvella jos leveä ja matalaprofiilinen (joustamaton).

Eikös tuo uusin suuntaus ole suuri vannekoko, mutta kaponen rengas. Näin saadaan se pienin vierintävastus, kuten, esim. BMB i3, 175/55 R20 ???


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HAL9000

Tänään taitaa olla se vuoden toinen päivä jolloin kehä I:en sisällä saattaa nastoista olla ihan konkreettista hyötyä mikäli ei viitsi ennakoida.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 29.11.20 - klo:21:07
Tänään taitaa olla se vuoden toinen päivä jolloin kehä I:en sisällä saattaa nastoista olla ihan konkreettista hyötyä mikäli ei viitsi ennakoida.

Jaa-a, sen verran huolella tuota suolaa jo eilisestä illasta lähtien kylvivät, jotta taitaa ennemmin olla käyttöä sille pissapojalle kuin nastoille ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Erkka

Etelä-Suomessa on myös pikkuteitä, joita ei välttämättä suolata. Liukasta...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 28.11.20 - klo:20:26
Kitkatuomot tarvitsee "santaa" risteyksiin, ympyröihin jne...

Kitkarenkaiden osuus Suomen talvirengaskannasta on tiettävästi noin 15 %. Jos tosiaan kuvittelet, että niitä varten on tienpitäjä ruvennut johonkin erikoistoimenpiteisiin, niin unta näet.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 28.11.20 - klo:20:37
Joko olit ajanut niillä kitkoilla, vai veteletkö vaan trollina näitä päähänpinttymisiäsi?

Trollina vetelee, tietenkin. Mutta mitäs me trolleista, antaa höpöttää. Johonkinhan se on tuollaisen reppanan pahaa oloaan purettava.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 28.11.20 - klo:20:26
Kitkatuomot tarvitsee "santaa" risteyksiin, ympyröihin jne... Sitten keväällä ne ihmettelee, että mikä tämä kaupunkipöly oikein on. Se on renkaiden jauhamaa "santaa" etupäässä.
Tässä on lyhyt ja ytimekäs mielipide, jossa meille asioita hieman huonosti ymmärtäville kerrotaan, miten ne asiat ovat. Ei turhia lurituksia, eikä viittauksia muiden teksteihin. Kyseessä on siis ihan oma ja aito mielipide. Hieno juttu.

Asiassa on kuitenkin yksi ongelma. Mielipide perustuu puutteelliseen tietoon. Sama kuin joku tulisi tänne ilmoittamaan, että talvisota kesti 205 päivää. Kyllä, napakka mielipide. Koska sen esittäjä ei kuitenkaan ole vaivautunut ottamaan asioista selvää, ei hänen näkemyksensä yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Hiekoitusta käytetään Helsingissä liukkauden torjuntaan vain erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Suolaus on se menetelmä, joka Helsingissä on käytössä. Kitkarenkaiden käytön lisääntyminen ei lisää hiekoituksen tarvetta Helsingissä. Staran huoltopäällikön kirjoituksen voi lukea tästä. Kiireiset ja keskittymiskyvyiltään rajoitetut voivat tyytyä lukemaan alleviivatut kohdat. Nastarenkaiden ja katupölyn välisestä suhteessa voi halutessaan lukea (lyhyesti) esimerkiksi täältä. On surullista, että keskuudessamme edelleen on henkilöitä, jotka eivät kykene näkemään nastarenkaiden käytön yhteyttä useisiin ongelmiin. Sekä terveyteen, tienpidon kustannuksiin että ajomukavuuteen liittyviin.


HAL9000

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.11.20 - klo:12:58
Tässä on lyhyt ja ytimekäs mielipide, jossa meille asioita hieman huonosti ymmärtäville kerrotaan, miten ne asiat ovat. Ei turhia lurituksia, eikä viittauksia muiden teksteihin. Kyseessä on siis ihan oma ja aito mielipide. Hieno juttu.

Asiassa on kuitenkin yksi ongelma. Mielipide perustuu puutteelliseen tietoon. Sama kuin joku tulisi tänne ilmoittamaan, että talvisota kesti 205 päivää. Kyllä, napakka mielipide. Koska sen esittäjä ei kuitenkaan ole vaivautunut ottamaan asioista selvää, ei hänen näkemyksensä yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Hiekoitusta käytetään Helsingissä liukkauden torjuntaan vain erittäin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Suolaus on se menetelmä, joka Helsingissä on käytössä. Kitkarenkaiden käytön lisääntyminen ei lisää hiekoituksen tarvetta Helsingissä. Staran huoltopäällikön kirjoituksen voi lukea tästä. Kiireiset ja keskittymiskyvyiltään rajoitetut voivat tyytyä lukemaan alleviivatut kohdat. Nastarenkaiden ja katupölyn välisestä suhteessa voi halutessaan lukea (lyhyesti) esimerkiksi täältä. On surullista, että keskuudessamme edelleen on henkilöitä, jotka eivät kykene näkemään nastarenkaiden käytön yhteyttä useisiin ongelmiin. Sekä terveyteen, tienpidon kustannuksiin että ajomukavuuteen liittyviin.

Amen +1
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

mattinen

En aina ole ihan varma siitä, kuinka siunauksellista perussuomalaisten harjoittama politiikka on. Nyt kuitenkin voin nostaa heille hattua ja paukauttaa pakoputkea ainakin yhden asian vuoksi. Perussuomalainen kansanedustaja Jussi Wihonen on viime vuonna esittänyt hallitukselle kysymyksen liittyen autoilijoiden talvirengasvalintoihin ja tiestön kuntoon. Kysymyksen voi lukea tästä.

Jotkut tuntuvat liittävät nastarengaskritiikkiin jonkinlaisen poliittisen elementin. Pyrkimys vähentää nastarenkaiden käyttöä (niitä ei siis olla kieltämässä) nähdään jonkinlaisena autoilijoiden kiusaamisena, jopa ”viherpiipertämisenä”. Tämän vuoksi on hyvä, että kysymykseen nastarenkaiden haitoista on tarttunut nimenomaan persujen kansanedustaja. Ehkäpä tältä suunnalta tuleva argumentaatio saa ”vanhan liiton” miehetkin lopulta ymmärtämään, mistä on kyse. Siis, että kyse ei ole vain hengitysilman laadusta ja muusta ”viherpiiperryksestä”. Kyse on myös siitä, että runsas nastarenkaiden käyttö yksinkertaisesti rikkoo tiet. Itse en enää vähään aikaan ole ymmärtänyt, miksi Suomessa ei muiden pohjoismaiden tapaan ole ryhdytty toimiin kitkarenkaiden osuuden kasvattamiseksi. Esimerkiksi näin. Seuraava lainaus on Ruotsin liikenneviraston (Trafikverket) nettisivuilta:

”Om bilen är utrustad med antisladdsystem, ESC, och du har bra dubbfria däck anpassade för nordiska förhållanden med ett mönsterdjup på 4"5 mm, har du goda förutsättningar att hantera olika vägunderlag under vintersäsongen (lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm).

Med antisladdsystem minskar antalet dödliga sladdolyckor med 92 procent. Nästan alla bilar tillverkade efter 2008 är utrustade med antisladdsystem, ESC. "m du har en sådan bil är dubbfria nordiska vinterdäck att föredra, och då har du goda förutsättningar att hantera olika väglag under vintersäsongen.

Cirka 15 procent av de polisrapporterade olyckor som sker på vintern inträffar på underlag där dubbdäck har fördel, det vill säga på is. Trafikverket kan i statistiken inte se någon ökad trafiksäkerhetseffekt av dubbdäck om man beaktar hela vintersäsongen.”

gunman

Oma kulkineeni vaihtui Saksasta uitettuun Atecaan.
Siinä oli alla ke-kitkat ja vieläpä eri merkkisiä ja tyystin erilaisella kuvioinnilla /akseli.

Päätin kokeilla Triangle snowlink-renkaita, kun halvalla sain. (uusi sarja 200,)
Tuskin nuo ainakaan lumella ja jäällä huonommat ovat, kun saksankitkat..

Tulevaisuus näyttää..  :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

gunman

Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Polouni

Tämä on asia, josta itsekin välillä kommentoinut. On aika kummaa jos oma identiteetti ja ego on kiinni siitä, että ajaa nastoilla tai syö lihaa ja halveksii sähkäreitä ihan vain periaatteesta tai tietämättömyydestä johtuen. Auton alle sitä mitä oma ajoprofiili vaatii ja ajotaidot edellyttävät. Kaikki ei kitkoilla pärjää olosuhteiden tai esim. työn takia, mutta paljon nykyistä useampi pärjäisi!! Periaatteet, periaatteet.
Järkevät perustelut mieluummin!





Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.11.20 - klo:13:39
En aina ole ihan varma siitä, kuinka siunauksellista perussuomalaisten harjoittama politiikka on. Nyt kuitenkin voin nostaa heille hattua ja paukauttaa pakoputkea ainakin yhden asian vuoksi. Perussuomalainen kansanedustaja Jussi Wihonen on viime vuonna esittänyt hallitukselle kysymyksen liittyen autoilijoiden talvirengasvalintoihin ja tiestön kuntoon. Kysymyksen voi lukea tästä.

Jotkut tuntuvat liittävät nastarengaskritiikkiin jonkinlaisen poliittisen elementin. Pyrkimys vähentää nastarenkaiden käyttöä (niitä ei siis olla kieltämässä) nähdään jonkinlaisena autoilijoiden kiusaamisena, jopa ”viherpiipertämisenä”. Tämän vuoksi on hyvä, että kysymykseen nastarenkaiden haitoista on tarttunut nimenomaan persujen kansanedustaja. Ehkäpä tältä suunnalta tuleva argumentaatio saa ”vanhan liiton” miehetkin lopulta ymmärtämään, mistä on kyse. Siis, että kyse ei ole vain hengitysilman laadusta ja muusta ”viherpiiperryksestä”. Kyse on myös siitä, että runsas nastarenkaiden käyttö yksinkertaisesti rikkoo tiet. Itse en enää vähään aikaan ole ymmärtänyt, miksi Suomessa ei muiden pohjoismaiden tapaan ole ryhdytty toimiin kitkarenkaiden osuuden kasvattamiseksi. Esimerkiksi näin. Seuraava lainaus on Ruotsin liikenneviraston (Trafikverket) nettisivuilta:

”Om bilen är utrustad med antisladdsystem, ESC, och du har bra dubbfria däck anpassade för nordiska förhållanden med ett mönsterdjup på 4"5 mm, har du goda förutsättningar att hantera olika vägunderlag under vintersäsongen (lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm).

Med antisladdsystem minskar antalet dödliga sladdolyckor med 92 procent. Nästan alla bilar tillverkade efter 2008 är utrustade med antisladdsystem, ESC. "m du har en sådan bil är dubbfria nordiska vinterdäck att föredra, och då har du goda förutsättningar att hantera olika väglag under vintersäsongen.

Cirka 15 procent av de polisrapporterade olyckor som sker på vintern inträffar på underlag där dubbdäck har fördel, det vill säga på is. Trafikverket kan i statistiken inte se någon ökad trafiksäkerhetseffekt av dubbdäck om man beaktar hela vintersäsongen.”



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: gunman - 30.11.20 - klo:14:05
Ja jos ovat susipaskat, niin eipä ollut kallis kokeilu.. :)

Sen jälkeen ku ostat merkkirenkaat, niin oliko se halpaa?

Mitä hiekkaan/santaan tulee, niin iloisesti sitä on kylvetty tänäänkin sivuteille!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 30.11.20 - klo:14:47
Nastarengasmies ei tarvitse mihinkään hiekoitusta eikä suolaa.
Ympäristö tykkää hyvää.
Monet astmasairaat säästyisivät ikäviltä ongelmilta kun ei olisi kitkarenkaiden jauhamaa hiekoituspölyä taajamissa.
AJATELKAA nyt mitä tapahtuu kun vedetään risteykseen täysillä ja jarrutetaan. Samoin sutilähtö hiekka menee pölyksi ja keväällä leijuu ilmassa. Harjauksen aikana pöly on älytön.
Näyttää todellakin  liukkauden torjunta hullulta ruskeaa "santaa" kylvetty joka paikkaan meidän kaupungissa. Voi voi kevättä ja astmaatikkoja.
Auttaisiko kapeat Attistonet asiaan?
Nastarengasmiehen elämä on varmaankin aika mautonta, kun edes suolaa ei mihinkään tarvita.
Täytyy kyllä ajatella oikein kunnolla näin tämän talven "nastarengasmiehenä" mitä siinä tapahtuu kun ajetaan risteykseen täysillä ja jarrutetaan. ,,kkiseltään tulis mieleen, että nastarengasmies on töpännyt jo paljon ennen tuota risteystä, jotta tähän tilanteeseen on tultu.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

#6413
Tänään oli hyvä ajokeli uudellamaalla. Rapaa tosin lensi ja talvirenkaita todennäköisesti enemmän turvallisuutta lisäsi täysi tankki pissapojannestettä ja hyvälaatuiset  alkuperäisvaraosasulat.

R3 SUV -kitkoilla nyt kolmas talvi menossa. Vielä eivät tunnu kuluneilta. Olen säilyttänyt renkaita viileässä. Pesun ja vahauksen  jälkeen kumen suoja-aineet pintaan ja säilytyspussiin. Tuo suoja-aine on kyllä turhaa. On jäänyt varastoon, niin käytän loppuun.

Uudellamaalla ei vielä yhtään kunnolla liukasta päivää. Lokakuun Lapin reissulla oli siitä edestä ankarat kelit. Pääsi harjoittelemaan ajamista oikeasti liukkaalla.


SNG

"Nastarengasmies" ei edelleenkään osaa kirjoittaa perustellusti vain pelkkiä omia mielipiteitään. Ihan kuten eräs taannoinen nimimerkki, jonka mainitseminen aiheutti aiemman tämänpäiväisen kirjoituksen poistamisen. Kaikenlaisia pellejä täällä foorumilla vaan pyörii!

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.11.20 - klo:19:15
Vähän pohjoisempana taas oli todella liukaskeli!

Jep, Uudellamaalla vesikeli hieman rännällä ryyditettynä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.11.20 - klo:15:34
Sen jälkeen ku ostat merkkirenkaat, niin oliko se halpaa?

On, edelleenkään tämä kokeilu ei maksa kuin sen kaksisataa...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

ile

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.11.20 - klo:12:58
Nastarenkaiden ja katupölyn välisestä suhteessa voi halutessaan lukea (lyhyesti) esimerkiksi täältä. On surullista, että keskuudessamme edelleen on henkilöitä, jotka eivät kykene näkemään nastarenkaiden käytön yhteyttä useisiin ongelmiin. Sekä terveyteen, tienpidon kustannuksiin että ajomukavuuteen liittyviin.

Tähän, että katupölystä 50% on nastarenkaista johtuvaa olisi hieno saada jotain dataa. Itse en nähnyt mitään viittauksia vaan vain yleisen uutisen ja kommentit miten voisi olla. Jotain viittauksia tutkimuksiin, mutta mitäköhän ne olisi.

Joskus jo kauan aikaa sitten linkkasin HSY:n ja Valtioneuvoston tutkimusdataa eikä ulkomuistista tilanne ihan tuollainen ollut. Esim pienhiukkasista katupölyn osuus oli vain 10% ja pakokaasut noin 20% (ja pienpoltto vielä tuplat pakokaasuista). Ja sitten katupölyssä suurin siivu tulee hiekasta ja tiestä irronnutta materiaalia oli kymmeniä prosentteja.

Toki se on selvää, että nastat ovat syyllinen tiettyyn osaan lisääntyneestä, mutta 50% kuulostaa todella isolta siivulta.

ConD

Lainaus käyttäjältä: ile - 01.12.20 - klo:12:58
Tähän, että katupölystä 50% on nastarenkaista johtuvaa olisi hieno saada jotain dataa. Itse en nähnyt mitään viittauksia vaan vain yleisen uutisen ja kommentit miten voisi olla. Jotain viittauksia tutkimuksiin, mutta mitäköhän ne olisi.

Joskus jo kauan aikaa sitten linkkasin HSY:n ja Valtioneuvoston tutkimusdataa eikä ulkomuistista tilanne ihan tuollainen ollut. Esim pienhiukkasista katupölyn osuus oli vain 10% ja pakokaasut noin 20% (ja pienpoltto vielä tuplat pakokaasuista). Ja sitten katupölyssä suurin siivu tulee hiekasta ja tiestä irronnutta materiaalia oli kymmeniä prosentteja.

Toki se on selvää, että nastat ovat syyllinen tiettyyn osaan lisääntyneestä, mutta 50% kuulostaa todella isolta siivulta.
Tässäpä on jotain summattu:
https://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-13.pdf

Yleistä katupölystä:
https://www.hsy.fi/ilmanlaatu-ja-ilmasto/katupoly-heikentaa-ilmanlaatua/

Tässä kannattaa aina koittaa pitää se mielessä, mistä pöly koostuu - minkäkokoisista partikkeleista on kyse. Pakokaasut esim tuottaa PM1 ja PM2.5 hiukkasia siinä missä se pöly minkä tunnemme ja näemme on PM10 kokoluokkaa. Eli 10um keskihalkaisijaltaan. Ja nimenomaa tuossa PM10 kokoluokassa nastarengas on todella merkittävä tekijä kitkarenkaaseen verrattuna. Vertailutesteissä yksittäiset testatut nastarenkaat renkaat tuottivat jopa 25-100x suurempia päästötasoja kuin nastattomat. Kun huomioidaan sitten jakauma talviliikenteessä, niin ajokilometrejä nasta vs. kitka tulee todella paljon enemmän - vaikkapa nyt siellä pks:lla joka on ollut tämänkin tutkimuksen alullepanija.

Pakokaasupäästöjä tulee tosiaan koko ajan, ne kertyy aina kun liikutaan, samalla kun renkaistakin tuleva. Nastat myös kuluttavat päällystettä koko ajan, mutta nämä päästöt voivat sopivalla kelillä vaan jäädä tulematta ja "kertyä" ja sitten tupsahtavat ilmoille kun keli kuivuu ja muuttuu tuulettomaksi. Hiekoitus puolestaan on kovin hetkittäistä ja se lisää tuota kertymää myös.

Sellaista tutkimusta jossa nuo kaikki pölyn muodostumistekijät on summattu yhteen en tähän hätään löytänyt.

Summa summarum:
Nasta kuluttaa ja pölyttää aina enemmän kuin kitka. Se on jokseenkin kiistaton tosiasia, jos ymmärtää sen päälle miten nastarengas ylipäänsä toimii.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: ConD - 01.12.20 - klo:13:43
Tässäpä on jotain summattu:
https://www.hel.fi/static/ymk/julkaisut/julkaisu-06-13.pdf

Yleistä katupölystä:
https://www.hsy.fi/ilmanlaatu-ja-ilmasto/katupoly-heikentaa-ilmanlaatua/

Tässä kannattaa aina koittaa pitää se mielessä, mistä pöly koostuu - minkäkokoisista partikkeleista on kyse. Pakokaasut esim tuottaa PM1 ja PM2.5 hiukkasia siinä missä se pöly minkä tunnemme ja näemme on PM10 kokoluokkaa. Eli 10um keskihalkaisijaltaan. Ja nimenomaa tuossa PM10 kokoluokassa nastarengas on todella merkittävä tekijä kitkarenkaaseen verrattuna. Vertailutesteissä yksittäiset testatut nastarenkaat renkaat tuottivat jopa 25-100x suurempia päästötasoja kuin nastattomat. Kun huomioidaan sitten jakauma talviliikenteessä, niin ajokilometrejä nasta vs. kitka tulee todella paljon enemmän - vaikkapa nyt siellä pks:lla joka on ollut tämänkin tutkimuksen alullepanija.

Pakokaasupäästöjä tulee tosiaan koko ajan, ne kertyy aina kun liikutaan, samalla kun renkaistakin tuleva. Nastat myös kuluttavat päällystettä koko ajan, mutta nämä päästöt voivat sopivalla kelillä vaan jäädä tulematta ja "kertyä" ja sitten tupsahtavat ilmoille kun keli kuivuu ja muuttuu tuulettomaksi. Hiekoitus puolestaan on kovin hetkittäistä ja se lisää tuota kertymää myös.

Sellaista tutkimusta jossa nuo kaikki pölyn muodostumistekijät on summattu yhteen en tähän hätään löytänyt.

Summa summarum:
Nasta kuluttaa ja pölyttää aina enemmän kuin kitka. Se on jokseenkin kiistaton tosiasia, jos ymmärtää sen päälle miten nastarengas ylipäänsä toimii.

Niin ei se nyt ihan noin ole että 50% katupölystä on nastarenkaiden jauhamaa ainesta. Pikaisesti vilkaisemalla tuon HSY:n tutkimuksen https://www.hsy.fi/globalassets/ilmanlaatu-ja-ilmasto/tiedostot/3_2013_talvirenkaiden_polypaastot_netti.pdf tuo nastojen irroittama aines näyttäisi olevan n. 20% kokonaisuudesta. Totuus kuitenkin lienee se että kitkarengas sellaisenaan, ei tuota asfaltin kiviainesta murskaa kesärenkaita enempää.

Ruotsisa aihetta on tutkittu vähän laajemminkin https://research.chalmers.se/publication/504719/file/504719_Fulltext.pdf ja nastojen vaikutus ihmisten terveyteen on kiistaton. Se mitä joku jossain saavuttaa sillä että voi ajella hiukan reippaammin liikenteessä, mitätöityy kokonaisuudessaan muina pölyn aiheuttamina terveysthaittoina. Vähän niinkuin tällä hetkellä maskin käyttämättä jättäminen. Viis muista.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy