Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

#6270
Lauantaiaamulle näyttää pienen pientä liukkaan kelin riskiä pääkaupunguseudulle. Tiet voivat olla liukkaita jopa 2-5 tunnin  ajan pääteiden ulkopuolella.

Pitkänajanennuste näyttää jouluviikolle asti lämmintä. Ennen joulua täällä nähtäneen vain 0-3 kunnon  talvirengaspäivää.

Ku tulis lumet. Mut ku ei tule. Nurmikko vielä vihertää ja pelargoniat hehkuvat ulkona punaisina. Huomenna ja ylihuomenna +10 C, vesisadetta ja nastarenkaat jyrsii väyliä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.11.20 - klo:19:18
Nurmikko vielä vihertää ja pelargoniat hehkuvat ulkona punaisina. Huomenna ja ylihuomenna +10 C, vesisadetta ja nastarenkaat jyrsii väyliä.

Sama meillä Hki:ssä, ryhmäruusut kukkii pihalla vieläkin kuin alkusyksystä :o Tosin melkoista lämpötilan pudotusta tuossa povaavatten to illan +10 > pe aamun 0 ja la oltaisiin sitten jo jokunen aste pakkasellakin ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Tänään kitkat alle. Alkaa 21. talvi kitkoilla. Jälleen huomasi kuinka hiljaiset ne ovat ja kuinka herkästi vierivät. Nokian Hakkapeliitta R2:t nyt neljättä talvea alla ja yhä pintaa kaikissa renkaissa 7 mm. Kestävät todella hyvin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Polouni

Aamulla koetaan mahdollisesti taas liukkaan kelin yllätys. Näyttää Päijät-Hämeeseenkin aikaisin aamusta lunta. Rohkeasti kitkoilla kalmantuoksuun.

SNG


TOURAN HIGHLINE

En kyllä olisi uskonut illalla nukkumaan mennessä, että tuohon "kalmankeliin" oikeasti pitää kohta puoliin lähteä. Sieltä se vaan näyttää tulleen, ennusteiden mukaisesti yön aikana.

HAL9000

Ei pääse tänäänkään pelti ryskymään ainakaan kehä I:sen sisäpuolelle. Märkää on.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.11.20 - klo:19:11
Tänään kitkat alle. Alkaa 21. talvi kitkoilla. Jälleen huomasi kuinka hiljaiset ne ovat ja kuinka herkästi vierivät. Nokian Hakkapeliitta R2:t nyt neljättä talvea alla ja yhä pintaa kaikissa renkaissa 7 mm. Kestävät todella hyvin.

Hieman yllätyin, ettet ole aikaisemmin niitä ruuvannut alle. Kun kerran tiedostat niiden polttoainesäästön, niin luulisi juuri sinun maksimoivan niiden käyttöajan. Itselläni R3 SUV alla jo kuukauden verran. Viimeistään siinä vaiheessa, kun talvinopeudet tulevat, en näe tarvetta enää viivytellä vaihdon kanssa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Polouni


Flat

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 20.11.20 - klo:10:46
Minulla kulutus pieneni n. 0,2-0,3 desiä. Contin kitkat.

Oliko kesäkumit  samassa koossa ja profiilissa ?   Monestihan talvikumien ecoilluusio johtu siitä, että kesällä on isoa, komeaa ja näyttävää rengastusta alla ja sitten tavella mennään vähän maltillisemmalla renagastuksella.

Polouni

No tässä tapauksessa juuri näin. Kesä 16 ja talvi 15. Ja profiilissa ero myös. Aiemmin kyllä ollut pienempi kulutus myös samassa koossa. Toki muuttujia on miljoona kuten vierinvastus.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.11.20 - klo:08:22
Hieman yllätyin, ettet ole aikaisemmin niitä ruuvannut alle. Kun kerran tiedostat niiden polttoainesäästön, niin luulisi juuri sinun maksimoivan niiden käyttöajan.
Tarkoituksena oli ajaa näillä kitkoilla 5-6 talvea, joten säästelin niitä. Nyt jälkikäteen ne olisi voinut laittaa jo aikaisemmin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.11.20 - klo:10:58
Oliko kesäkumit  samassa koossa ja profiilissa ?   Monestihan talvikumien ecoilluusio johtu siitä, että kesällä on isoa, komeaa ja näyttävää rengastusta alla ja sitten tavella mennään vähän maltillisemmalla renagastuksella.
Minulla on 205/55R16 koko sekä kesä että talvirenkaissa. Huomasin myös saman noin kahden desin laskun kulutuksessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.11.20 - klo:17:00
Tarkoituksena oli ajaa näillä kitkoilla 5-6 talvea, joten säästelin niitä. Nyt jälkikäteen ne olisi voinut laittaa jo aikaisemmin.

Mies elää kyllä nimimerkkinsä mukaisesti, pakko antaa siitä pisteet  ;D
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.11.20 - klo:17:00
Tarkoituksena oli ajaa näillä kitkoilla 5-6 talvea, joten säästelin niitä. Nyt jälkikäteen ne olisi voinut laittaa jo aikaisemmin.
Ajoin 5 talvea edellisillä X-Ice kitkoilla. Huomasi kyllä parina viime vuotena että ovat pikkaisen liukkaat talviolosuhteissa. Piti kaikkein jäisimmissä olosuhteissa vähän yrittää ennakkoon fundeerata. Nyt ihan tuliterät kitkat (X-Ice) alla ja kävin aamulla tuossa 1 cm sohjossa viemässä pojan kouluun. Kyllä on pitoa taas.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

b1mpo

Omissa ajoissa huomannut myös, että kolmas talvi on vielä ok pito hakkapeliitan kitkoissa, mutta neljäntenä ei enää niinkään. Ennemmin tulee siis ikä vastaan, kuin kuluneisuus omissa ajoissa. Viides talvi välttää, jos ei muuten liian kuluneet. Renkaat on puhtaina pusseissa kausisäilytyksessä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M-J-B

Samat kokemukset noksuista, kolme talvea menee hyvin, sen jälkeen olen ajanut kesällä loppuun jos on vielä pintaa. Yhdet RSi:t rengashotelli pilasi yhden talven jälkeen, viettivät todella helteisen kesän varaston vintillä kuuman katon alla. Sen kokemuksen jäljiltä olen pitänyt renkaita omassa varastossa, tai auton alla ympäri vuoden. Nyt jää nähtäväksi pitääkö X-ice Snown markkinointihöpinä pidon säilymisestä paikkansa. Kutakuinkin yhtä löysiltä ne tuntuu kuin nokialaisetkin, ehkä seuraavat on sitten keskieurooppakitkat.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.11.20 - klo:17:00
Tarkoituksena oli ajaa näillä kitkoilla 5-6 talvea, joten säästelin niitä. Nyt jälkikäteen ne olisi voinut laittaa jo aikaisemmin.
Pehmeät talvikumit kovettuvat tuolla ajanjaksolla jo melkoisesti. Minun pitää pikemminkin säästellä kesäkumeja, jotta talvirenkaat saa vaihtokuntoon neljään vuoteen.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

pekeke

Tänään etelän jäisillä/lumisilla motareilla ja pienemmillä teillä melkein slikseillä suvikumeilla, yllättävän hyvin pysyi muun liikenteen vauhdissa, jarrua piti kyllä varoa, ja ramppeja.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 20.11.20 - klo:21:39
Tänään etelän jäisillä/lumisilla motareilla ja pienemmillä teillä melkein slikseillä suvikumeilla, yllättävän hyvin pysyi muun liikenteen vauhdissa, jarrua piti kyllä varoa, ja ramppeja.
Vaihda talvirenkaat allesi. En halua sinua kylkeeni.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.11.20 - klo:17:03
Minulla on 205/55R16 koko sekä kesä että talvirenkaissa. Huomasin myös saman noin kahden desin laskun kulutuksessa.
Sama huomattu myös täällä, hieman matalampi kulutus paljaalla asfaltilla, sama koko kesä ja talvi on 205/60R16 eli hieman korkeampi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.11.20 - klo:18:40
Valitse renkaasi vallitsevien olosuhteiden mukaan joissa joudut kulkemaan.
Eli jos ja kun ajoista suurin osa on paljasta asfalttia läpi talven, älä valitse nastoja, sillä pilaat paitsi omat nastarenkaasi asfaltilla ajaessa, mutta myös tien.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.11.20 - klo:18:40
Kylläpäs taas tänään sai taputella rintaansa kun oli tutkittua tietoa jälleen  jaettu kansalle.
Vaativissa olosuhteisssa nastaregas on jarrutusominaisuuksiltaan yllättävän ylivoimainen.
Nämä ratkaisevat metrit voivat säästää monien ihmisten hengen ja muut henkilö ja ainevahingot.
SIIS. Valitse renkaasi vallitsevien olosuhteiden mukaan joissa joudut kulkemaan.
Vielä tärkeämpää on ajaa talvikausi uuden karheilla renkailla, kummat kumit sitten valitseekin, nastalliset vai nastattomat.

timpy

Minulla on nyt ensimmäiset kitkarenkaat alla koskaan. Autoilua n. 33 vuotta takana. Toki olen joskus koeajossa niillä ajanut. Ekat kokemukset kyllä positiiviset. Vähän aikaa varmaan menee, että niihin uskaltaa alkaa luottamaan. Nämä on Continentalit. Ne tuli auton mukana ja niilä on ajettu ehkä max.2000 km. Pintaa niissä on n. 8mm. Onko kitkoissa tyypillisesti vähemmän pintaa kuin nastarenkaissa? Toisessa autossa on n.5 vuotta vanhat nastat ja niissä pintaa n. 7,5mm. Kilsoja toki aika vähän noihin tullut.
ex: VW Golf HB 1.5 eTSI DSG Style Premium vm.-20
ex: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG vm.-18
ex: VW Golf HB 2.0 TDI vm.-13

TOURAN HIGHLINE

Taitaa olla... Renkaiden kulutuspinnan urasyvyys on kyllä noin yleensäkin mielestäni pienentynyt tässä viimeisten vuosien aikana. Muistan ennen olleen tavallista, että uusissa kesärenkaissakin oli se 8mm ja nykyään taitaa mieluummin olla kuutosella alkavaa ::). Vierinvastuksen vähentämisessä taitaa olla iso osa tämän taustaa, kun vähennetään renkaan massaa... ??? ??? ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: timpy - 21.11.20 - klo:08:07
Minulla on nyt ensimmäiset kitkarenkaat alla koskaan. Autoilua n. 33 vuotta takana. Toki olen joskus koeajossa niillä ajanut. Ekat kokemukset kyllä positiiviset. Vähän aikaa varmaan menee, että niihin uskaltaa alkaa luottamaan. Nämä on Continentalit. Ne tuli auton mukana ja niilä on ajettu ehkä max.2000 km. Pintaa niissä on n. 8mm. Onko kitkoissa tyypillisesti vähemmän pintaa kuin nastarenkaissa? Toisessa autossa on n.5 vuotta vanhat nastat ja niissä pintaa n. 7,5mm. Kilsoja toki aika vähän noihin tullut.

Isommassa tuumakoossa vähemmän ja pienemmässä enemmän. Jos rengaskoot eivät ole identtiset, niin esimerkkisi ei kerro mitään.

Contin nastoilla tai kitkoilla ei varmana mene valinta metsään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.11.20 - klo:18:40

Valitse renkaasi vallitsevien olosuhteiden mukaan joissa joudut kulkemaan.

No tämä ei todellakaan ole tapahtunut, 85% autoilijoista täällä ajanut nastoilla 4-5 vkoa paljaita asfaltteja, taas on tulossa nastapellejen takia muhkeat tiekorjausmaksut tuleville vuosille....Eli olet jakanut täysin vääräää tietoa jälleen...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.11.20 - klo:08:42
No tämä ei todellakaan ole tapahtunut, 85% autoilijoista täällä ajanut nastoilla 4-5 vkoa paljaita asfaltteja, taas on tulossa nastapellejen takia muhkeat tiekorjausmaksut tuleville vuosille....Eli olet jakanut täysin vääräää tietoa jälleen...

Mistä naftaliinistä sinut kaivetaan aina tähän topic:n? Vetää kuin paskanhaju kärpäsiä  ;D.

https://www.vagarena.fi/index.php?action=profile;area=showposts;u=15447
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.11.20 - klo:18:40
Nämä ratkaisevat metrit voivat säästää monien ihmisten hengen ja muut henkilö ja ainevahingot.

Jep. Tai sitten ne voivat olla ne metrit, jotka pystyy nipistämään jarrutusmatkasta pois myös kitkoilla. Tai sitten ne metrit, joita ei pysty nipistämään pois edes nastoilla. Koskaan et voi tietää, joten parempi kun jäät vaan kotiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy