Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Polouni

Kyllä kitkoilla hyvin pärjännyt täälläkin. Ryöppy tai ei, mutta moni tulee risteykseen tai ympyrään liian kovaa siis tuon aivan loppumetrit ja sitten reipas jarrutus ja taas liikkeelle renkaat sutien. Kiillottaa mukavasti tuon pinnan vaikka olisi nastat alla. Ei toki tämä poppoo täällä koska ammattimiehiä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 15.11.20 - klo:20:18
Nyt saat ryöpyn niskaasi, suomalainen osaa kyllä ajaa ympyrät vaikka silmät ummessa kesärenkailla ;) ;D Itse ajanut n. 30 v. kitkoilla. Nyt tuli keväällä käytetyssä autossa Nokian nastat matkassa, täytynee ajaa loppuun. Ennakointi on se sana ja se että ostaa vain laatukitkoja. Yleensä täällä Pirkanmaan korkeudella on se pari-kolme keliä talvessa jolloin ajetaan varovasti tai jäädään kotiin jos ei ole pakko lähteä. Kerran olen tullut pohjoisesta Oulu -  Alavus välin kahden kelkan kärryn kanssa 40-60km /h ja toivonut että olisi nastat.
Nykyiset kitkat kyllä jo parempia kuin silloin n. 10v sitten.

Kyllä nuo liikennejakajat ja ympyrät ovat ne paikat mitkä yllättävät. Varsinkin jos sattuu olemaan vielä mukulakivellä? Vai etkö ole ikinä nähnyt autoja siinä keskellä saati ajaneena kanttariin? Minä olen tälle parille liukkaalle nähnyt jo kaksi autoa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Sehän on ainoastaan kuskin vika renkaiden tyypistä riippumatta. Liikenneympyrät harvemmin on sellaisia paikkoja, joissa ajonopeus olisi niin vaarallinen, että jotain sattuisi ihmisille. Noita liikenneympyrään ajaneita on kyllä kesäkelilläkin näkynyt, että se syy ei aina liukkaudessakaan ole.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05


sakal83

Lainaus käyttäjältä: Antore - 15.11.20 - klo:21:47
https://youtu.be/Dv8vVU2bEh0
Tää kun oli Puolasta, niin taisi olla KE-kitkarenkaat alla?
Jäsen -kurppa- varmaan voi kertoa paremmin, kun hän näkee renkaat liikkuessaan muiden autojen alta ;D

Olisiko tässä nasta tai pohjoismainen kitkarengas pelastanut?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sokota09

Ei taida löytyä uutista, mihin auto päätyi tuon ilmalennon jälkeen? Onneksi oli maastoauto kyseessä, muuten ei olisi välttämättä päässyt yli.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.20 - klo:22:18
Jäsen -kurppa- varmaan voi kertoa paremmin, kun hän näkee renkaat liikkuessaan muiden autojen alta ;D

Olisiko tässä nasta tai pohjoismainen kitkarengas pelastanut?

Lobotomia voi pelastaa osan ihmisistä samoin kirjoitus/lukihäiriölle voi tehdä myös myöhemmällä iällä jotain! Suosittelen lämpimästi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.11.20 - klo:07:10
Lobotomia voi pelastaa osan ihmisistä samoin kirjoitus/lukihäiriölle voi tehdä myös myöhemmällä iällä jotain! Suosittelen lämpimästi.
Kun kerran suosittelet lämpimästi, niin omaat kokemuksen. Molemmista, vai vain toisesta?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Polouni

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.11.20 - klo:21:45
Sehän on ainoastaan kuskin vika renkaiden tyypistä riippumatta. Liikenneympyrät harvemmin on sellaisia paikkoja, joissa ajonopeus olisi niin vaarallinen, että jotain sattuisi ihmisille. Noita liikenneympyrään ajaneita on kyllä kesäkelilläkin näkynyt, että se syy ei aina liukkaudessakaan ole.

Suurin osa liikenteessä sattuvista vahingoista on kuskin vika renkaista riippumatta. Tarkoitan sitä, että ajetaan vähän tyhmästi kun talvirenkailla ei tarvitse "varoa" niin paljon. Sujuvuus kärsii ja reunakivet paukkuvat. En tiedä onko muilla samoja kokemuksia, mutta nykyisin tuntuu yhä enemmän olevan niitä, jotka ympyrään tai risteykseen tullessaan hidastavat viime hetkellä. Pjärkkeleen ärsyttävää...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 16.11.20 - klo:11:31
Suurin osa liikenteessä sattuvista vahingoista on kuskin vika renkaista riippumatta. Tarkoitan sitä, että ajetaan vähän tyhmästi kun talvirenkailla ei tarvitse "varoa" niin paljon.
No kertaalleen ovat kitkakumit päässeet yllättämään, kun tien pinta muuttui typerän tienpidon johdosta luistinradaksi => suoralla motarilla 100km/h nopeudessa tuolloinen Megane II farkku heitti itsensä yllättäen lähes poikittain, tarjosi perää sivulle => hetken oli kabiini täynnä käsiä kun tuota heittoa otin kiinni, mutta lopulta siitäkin selvittiin pelkällä kalsaripyykillä, Rellu pysyi väylällä ja matka jatkui kotia kohti aika paljon pienemmällä nopeudella. Jaa jotta miten tuo mukamas oli tienpidon syy? Koko matka Tre-Hml-Klaukkala tien pinta oli kuivaa, paljasta asfalttia, keli oli kirkas ja reilun -10 pakkasella. Mutta tuosta Klaukkalasta eteenpäin olivat ilm. aloittaneet suolauksen, joka nestemäisenä oli sitten tietty jäätynyt tiehen välittömästi ja näin tuo olikin todella liukas. Auton käytöksen syyksi epäilenkin ajouran pohjalta heittoa tms. jonka johdosta perä menetti yllättäen pitonsa. No tuolla matkalla Klaukkala-Kehä III laskettiin jo toista kymmentä autoa ojien pohjilta, kuka heittänyt kumpaan suuntaan ajaessaan, joko omalle puolelleen tai keskialueelle penkkaan :-\

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 16.11.20 - klo:11:31
En tiedä onko muilla samoja kokemuksia, mutta nykyisin tuntuu yhä enemmän olevan niitä, jotka ympyrään tai risteykseen tullessaan hidastavat viime hetkellä. Pjärkkeleen ärsyttävää...
Ei sitten voi mitenkään tuollaisen perässä ajaessaan jo ennakkoon himmata itse ja antaa sen edellä menijän leikkiä ihan miten haluaa, vaikka sitten vasta viimehetkellä? Ja taasen ympyrässä jo olleessasi se on jälleen sen toisen ihan omalla vastuulla miten himmailee, hän kun on väistämisvelvollinen joka tapauksessa, nopeudet ovat pieniä ja mahd. kolahtaessa siitä ei juuri peltivaurioita kummempia kuitenkaan synny. Ihan turha näistä on omia hermojaan menettää, ajelee itse jouhevasti ennakoiden ja antaa nuorison leikkiä, kyllä se oppi heillekin aikanaan perille menee viimeistään kantapään kautta, missä kannattaa leikkiä ja onko liikenne ylipäätään mikään leikkikenttä 8)

Asiaa hieman liipaten oli uusimmassa moottori-lehdessä aika asiallisen tuntuinen artikkeli renkaista :)
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Polouni

Tuo oli yllättävän hyvä artikkeli. Tuli luettua viikonloppuna.
En tuossa aiemmin tarkoittanut, että hermot menisi. Tai ehkä silloin kun ei ole varma pysähtyykö toinen osapuoli. Ei huvita kolistella..
Ja kyllä aina välillä keli yllättää myös autoilijat, mutta useimmiten toisinpäin. Nuo teiden urat ovat todella petolliset liukkaalla jos raideleveys ei ole kohdillaan...

Antore

Moottorilehdelle pisteet tuosta jutusta. Voidaan myös unohtaa jutut siitä, että lähellä nollakelejä pohjoismainen talvirengas toimisi kesärengasta paremmin.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.11.20 - klo:13:33
Moottorilehdelle pisteet tuosta jutusta. Voidaan myös unohtaa jutut siitä, että lähellä nollakelejä pohjoismainen talvirengas toimisi kesärengasta paremmin.
Miksi? Onhan selvä asia, että alle 7:n asteen lämpötiloissa kesärenkaan pintamateriaalin pito-ominaisuudet alkavat selvästi heikkenemään. Ja talvirenkaiden kulutuspinnan materiaali on suunniteltu toimivaksi - pysyy mm. joustavana - alhaisemmissa lämpötiloissa kuin kesärenkaan. Siis nollakeleissä talvirenkaan toimivuus on parempi kuin kesärenkaan.
Golfkärry Mk 7.5

M-J-B

Kerran on kitkat pettäneet. Pysäköin, nousin autosta ja paiskasin oven kiinni niin auto jatkoi matkaansa lumipenkkaan. Kumma kyllä, että omin voimin siitä sitten matkaa jatkoin kun olin ensin asioillani käynyt. Tämä tapaus oli 90-luvun alkupuolella muutaman talven ajetuilla kitkoilla. Sittemmin on kaikki liukastumiset (ei niitä monta ole) johtuneet ajovirheestä oli alla sitten kitkat tai nastat.

Ajosuoritteeseen nähden suhteellisesti ylivoimaisesti eniten noita kämmejä on sattunut nastarenkailla. Omia kämmejähän ne, mutta selittelen asiaa kuitenkin rengastesteistäkin luettavilla faktoilla. Tyypillisesti nastarengas, kun niitä etuvedoilla testataan, päihittää kitkarenkaan suuremmalla marginaalilla kiihdytyksissä kuin jarrutuksissa joissa erot ovat suhteellisesti pienemmät. Kitkarenkaisiin tottuneena lähtö nastarenkailla tapahtuu "kuin kesäkelillä" ja liukkauteen havahtuu vasta jarrutuksessa, mutta siinä vaiheessa on liian myöhäistä ennakoida ja ajaa varovaisemmin. Nyt on (toivottavasti) tulossa ensimmäinen talvi nelivedolla, saa nähdä mitä kehtaan keväällä kommentoida, alle kun tulee taas kitkat (vaihteeksi Misukat).  ;D

HiTeccin mainitsema suolaus on oikeastaan se pahin (petollisin) keli johon olen kitkoilla ikinä päätynyt. Pakkasessa puoliksi sulanut (tai puoliksi jäätynyt) tienpinta on petollisen liukas koska sitä limakerrosta sileällä jäällä ei luonnollisesti muodostu niissä lämpötiloissa. Luonnollisesti jäätynyt on harvemmin niin tasalaatuisen liukas kuin suolauksella väkisin sulatettu keskipolanne joka on levinnyt koko tien leveydelle ja uudelleen jäätymässä. Monta vuotta ajoin vähintään kaksi kertaa vuorokaudessa tieosuutta jonka puolivälissä tienpito vaihtui polanteisesta suolatuksi - ja se suolattu oli pääsääntöisesti vaikeampi ajettava. Ellei pinta ole liukas niin rapa roiskuu.

Henkilöautoliikenteessä voitaisiin vallan hyvin luopua nastoista ja maanteillä suolauksesta, opetella ajamaan kelin ehdoilla, mutta raskaalla liikenteellä ei riittävän hyviä kitkoja ole, joten suolaus jatkuu vaikka se nostaa verenpainetta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.11.20 - klo:13:33
Moottorilehdelle pisteet tuosta jutusta. Voidaan myös unohtaa jutut siitä, että lähellä nollakelejä pohjoismainen talvirengas toimisi kesärengasta paremmin.

Eipä tuo paremmin näytä toimivan, mutta toisaalta ei niin hirveän paljon huonomminkaan, että se antaisi aihetta pitkittää talvirenkaiden vaihtoa viime tippaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.11.20 - klo:14:21
Eipä tuo paremmin näytä toimivan, mutta toisaalta ei niin hirveän paljon huonomminkaan, että se antaisi aihetta pitkittää talvirenkaiden vaihtoa viime tippaan.

Itse asiassa plussakeleillä kesärengas näytti toimivan yllättävänkin hyvin vs. mitä pohjoismainen kitka toimii. Ja jos talvet täällä pk-seudulla alkaa olemaan tuollaisia 1/2 vuoden syksyjä, niin mitäpä muuta sitä olisi tarjolla kuin märkää plussakeliä, kuten oli viime "talvenakin" => pitäisikö alkaa harkitsemaan jopa ns. välikelirenkaita, koska about jokaisessa kohdassa se oli tasaisesti keskikastissa, toimii kaikissa olosuhteissa -20 pakkasesta +10 lämpimään, niin kuivalla kuin märälläkin melko kohtuullisesti ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

M-J-B

Välikelin renkaissa tämä "kotimainen" valmistaja ampuu itseään jalkaan, kun valtuutetut jälleenmyyjät eivät saa toimittajalta sitä tavaraa mitä asiakas on halukas ostamaan. Olisin viimeaikaisten etelän talvien johdosta varsin suurella mielenkiinnolla ottanut jotain tukevampaa sadekelille soveltuvaa alle ja kokeillut testeissä hyvin pärjännyttä Snowproofia silläkin uhalla, että joutuisin kesken kauden vaihtamaan varastosta nastat alle. Kun ei sitä saa kuin keplottelemalla toiselta markkina-alueelta, päätin heittää pitkäkestoisen merkkiuskollisuuden romukoppaan. Päätöstä vauhditti myös se, että ne meidän markkina-alueen kitkat on "made in Russia". Kun Nokian R3:lla voi ajella etelän pääteitä kesät talvet, niin en oikeasti usko tuon Snowproofin olevan samassa käytössä merkittävästi vaarallisempi. Snowproof on maailmalla hinnoiteltu reilusti alle R3:n, oiskohan siinä se todellinen syy ettei niitä haluta meidän markkinoille?

Rauta7

Laittakaa talvirenkaisiin selvästi suuremmat paineet kuin kesärenkaisiin; ja etuvetoautoihin vähintään samat paineet taakse kuin eteenkin, jopa hieman enemmän - ja kuorman lisääntyessä pitää muistaa lisätä vielä takapaineita.

Esimerkkinä: jos kesällä suositellaan 2,5 bar'ia, niin talvella ainakin 2,8. Ajettavuus, erityisesti suuntavakavuus paranee; polttoaineen kulutus pienenee vierintävastuksen pienentyessä.
Golfkärry Mk 7.5

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.11.20 - klo:15:24
Itse asiassa plussakeleillä kesärengas näytti toimivan yllättävänkin hyvin vs. mitä pohjoismainen kitka toimii. Ja jos talvet täällä pk-seudulla alkaa olemaan tuollaisia 1/2 vuoden syksyjä, niin mitäpä muuta sitä olisi tarjolla kuin märkää plussakeliä, kuten oli viime "talvenakin" => pitäisikö alkaa harkitsemaan jopa ns. välikelirenkaita, koska about jokaisessa kohdassa se oli tasaisesti keskikastissa, toimii kaikissa olosuhteissa -20 pakkasesta +10 lämpimään, niin kuivalla kuin märälläkin melko kohtuullisesti ???

Tsop tsop tsop, nyt liikutaan vaarallisilla vesillä, omien aivojen käyttäminen on ehdottomasti kielletty! Etkö lukenut tänä vuonna tekniikan raamatun lahjomatonta sanaa? Vain nastat ovat kylliksi hyvä vaihtoehto etelän vaihteleville keleille, mielellään pitää autossa vielä toisen mokoman sarjan nastoja jotta renkaat voi tuplanastoittaa tiukan paikan tullen tien päällä, sekä konttiin mukaan myös hätäraketit, lumikengät, ahjo, SA-INT kenttälapio, vetoköyttä, vinssi, 230v aggregaatti, lumiketjut jne jne.  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.11.20 - klo:17:24
Tsop tsop tsop, nyt liikutaan vaarallisilla vesillä, omien aivojen käyttäminen on ehdottomasti kielletty! Etkö lukenut tänä vuonna tekniikan raamatun lahjomatonta sanaa? Vain nastat ovat kylliksi hyvä vaihtoehto etelän vaihteleville keleille...

Jos raamatulla viittasit TM-lyhennettä käyttävään aviisiin, niin kyllä se taisit olla sinä, joka ei tämänvuotista testiä lukenut. ;) Jo artikkelin otsikko oli "Kitkarenkaiden vastaisku". Lainaus testin loppupäätelmästä alla, boldaus allekirjoittaneen oma.

LainaaParhaat kitkarenkaat ovat nykypäivänä erinomaisia, myös jääpidoltaan, ja ne ovat erinomainen valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat valitsevan kannattaa kuitenkin ottaa huomioon niiden rajoitteet märän kelin ominaisuuksien suhteen. Tuloslistan viimeisiä ei kannata hankkia, olipa renkaassa nastoja tai ei.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 16.11.20 - klo:16:41
Laittakaa talvirenkaisiin selvästi suuremmat paineet kuin kesärenkaisiin; ja etuvetoautoihin vähintään samat paineet taakse kuin eteenkin, jopa hieman enemmän - ja kuorman lisääntyessä pitää muistaa lisätä vielä takapaineita.
Perustuu lähinnä ajatukseen jotta ne renkaat vaihdetaan plussakeleillä ja ne paineet tarkastetaan silloin sen ainokaisen kerran koko talvikautena, mutta talvellapa saattaa olla myös pakkasta, jolloin myös nuo rengaspaineet laskee jos niitä ei tarkisteta aina välillä :-\

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.11.20 - klo:17:24
Tsop tsop tsop, nyt liikutaan vaarallisilla vesillä, omien aivojen käyttäminen on ehdottomasti kielletty!
Eikös tuo nykyinen laki talvirenkaista nimenomaan ohjannut aikaisempaa enemmän oman korvavälin käyttöön, ajetaan niillä keliin sopivilla renkailla, joka siis tuon Moottori-lehdenkin testien mukaan saattaa olla Etelä-Suomessa jopa välikelin rengas; toimii hyvin märillä nollan pinnassa keikkuvilla keleillä mutta ei ihan hirveästi säikähdä sitä satunnaista luntakaan ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.11.20 - klo:08:26
Eikös tuo nykyinen laki talvirenkaista nimenomaan ohjannut aikaisempaa enemmän oman korvavälin käyttöön, ajetaan niillä keliin sopivilla renkailla, joka siis tuon Moottori-lehdenkin testien mukaan saattaa olla Etelä-Suomessa jopa välikelin rengas; toimii hyvin märillä nollan pinnassa keikkuvilla keleillä mutta ei ihan hirveästi säikähdä sitä satunnaista luntakaan ???
Puoliksi oikein minusta. Jos siis oikeasti leuto sää jatkuu, ei ole pakko vaihtaa talvirenkaita vielä joulukuun alkuun mennessä, mutta niillä kesärenkailla ei enää saa luistella marraskuun talvessa, kuten aikaisemmin. Tämä se korvien välin tuuletus minusta oli lainsäätäjän tarkoituksena.

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 17.11.20 - klo:11:09
Puoliksi oikein minusta. Jos siis oikeasti leuto sää jatkuu, ei ole pakko vaihtaa talvirenkaita vielä joulukuun alkuun mennessä, mutta niillä kesärenkailla ei enää saa luistella marraskuun talvessa, kuten aikaisemmin. Tämä se korvien välin tuuletus minusta oli lainsäätäjän tarkoituksena.

Sivuhuomautuksena, että joulukuu ei näyttele mitään roolia enää nykyään talvirengasmääräyksissä. Joulukuun alku ei vaikuta mitään mihinkään, noin niinkuin kalenteriajankohtana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Polouni

Itse pelkään eniten vakuutusyhtiöitä. Jos lipsahtaa ja kesärenkaat niin hauska tapella sen jälkeen....

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.11.20 - klo:12:09
Katsotaan miten talvi yllättää perjantaiaamuna...

Itsellä just to iltana pitäs vielä cruisailla Hki>Lpr, jotta pääsee pe seisoksimaan kuopan reunalle ja illalla takasin Lpr>Hki. Voi olla melko "mielenkiintoinen" tilaisuus, toivottavasti pastori pitää puheensa lyhkäsinä :-\

Auton suhteen sinällään nou hätä, nyt jo on 100% talvivarustelu päällänsä. Toki uusi auto ensi kertaa lumella on aina pikkasen jännä paikka, vaan eiköhän tuostakin selvittäne, itse kun nimenomaan tykkään ajaa haasteellisissa olosuhteissa :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Polouni

Pysytään poissa itse kuopasta  ;)

Onko muuten kellään tietoa/kokemusta rengasliikkeistä antavatko vuoden ajetuille talvirenkaille mitään vaihtoarvoa jos päivittää uusiin. Ei ole koskaan tullut tällaista tilannetta vastaan itselle.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tet - 17.11.20 - klo:11:40
Sivuhuomautuksena, että joulukuu ei näyttele mitään roolia enää nykyään talvirengasmääräyksissä. Joulukuun alku ei vaikuta mitään mihinkään, noin niinkuin kalenteriajankohtana.
Juurikin näin. Siis nykylain mukaan. Vielä viime syksynähän oli toisin. Vertasin menneeseen, mikä jäi vähän rivien väliin.

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 17.11.20 - klo:15:30
Onko muuten kellään tietoa/kokemusta rengasliikkeistä antavatko vuoden ajetuille talvirenkaille mitään vaihtoarvoa jos päivittää uusiin. Ei ole koskaan tullut tällaista tilannetta vastaan itselle.
Itsellä ainakin ihan hyviä kokemuksia moisesta vaihtokaupasta. Rahanarvoista tavaraa ne käytetytkin renkaat on rengasliikkeille, varsinkin jos edustavat hyväkuntoista merkkituotetta ja ovat vielä uudehkojakin.

tapanixxx

Luulen että halpis kiinarenkailla ei ole taloudellist arvoa kun ne ajaa rengasliikkeestä ulos. Siksi suosin länsimaalaisis merkkirenkaita.

Polouni

Tässä kyseessä HKPL 8. En tietenkään odota ihmeita saavani. En ole koskaan antanut renkaita vaihdossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy