Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Mikey


vwmies

#6211
Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.11.20 - klo:09:45
Vähän niinkuin kaljan rahtaus vaikka Iisalmesta Helsinkin, ja Viron kautta takaisin Iisalmeen matkaajan laivalta ostamana. EIH,,N TUOSSA OLE MIT,,,,N J,,RKE,,!!!

Soviet Suomi.

Järjen köyhyyttä. Parempaakin (siis maultaan) olutta saa Baltiasta... virolaiset, tsekit, kirsikkaa ymm. eikä siellä maksa maltailta (hmm. mitä lausuinkaan).
No, olutta kuluu sen verran wähän. että Valkassa lastaa mielummin ihan muita alkomahoolijuomia, jos sinne asti jaksaa körötellä. Melkein 400km edestakaisin plus laivalla ylitys käy jo puoliksi työstä...  :o
Tuttavani ei muistanut kun mainitsin, että siinä rajalla on 50 km/h ja kameravalvonta - eikös tämä saanut tuliaisina sekä Riiasta että rajlata melkein 300, tiketit postin kautta....   :(

P.s. vielä kesäkummit alla... hetken aikaa...
Yritetään pärjätä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 06.11.20 - klo:22:21
Järjen köyhyyttä. Parempaakin (siis maultaan) olutta saa Baltiasta... virolaiset, tsekit, kirsikkaa ymm. eikä siellä maksa maltailta (hmm. mitä lausuinkaan).
No, olutta kuluu sen verran wähän. että Valkassa lastaa mielummin ihan muita alkomahoolijuomia, jos sinne asti jaksaa körötellä. Melkein 400km edestakaisin plus laivalla ylitys käy jo puoliksi työstä...  :o
Tuttavani ei muistanut kun mainitsin, että siinä rajalla on 50 km/h ja kameravalvonta - eikös tämä saanut tuliaisina sekä Riiasta että rajlata melkein 300, tiketit postin kautta....   :(

P.s. vielä kesäkummit alla... hetken aikaa...

;D

Mutta olipahan "halpaa" ;)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 06.11.20 - klo:22:07
Vieläkö SNG on jaksanut kesäkumien kulumia mittailla?

Tottahan toki mittailen. Talvisodan hengessä prkl!  :D

Pikamittauksista paskaisista renkaista pinnat olivat painuneet 3-4mm peikkeille. Keväällä pinnat olivat keskimäärin 4.9mm (kuluma 52,9% jos ajetaan kahteen milliin).

Kun olen mittaillut tarkemmin ja excelöinyt niin laitan tähän ketjuun taas tiedon. Viimeinen täysi kausi varmasti noilla gummeilla. En vielä tiedä ajanko alkukesän noilla.


jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.11.20 - klo:19:51
Itse ainakin uskon tähän. Tiedän suurella varmuudella että suomalaiset firmat myy 2. laadun tuotteita venäjälle suomalaisina laatutotteina pikkasen halvempaan hintaan, koska siellä ne ovat vielä huikean laadukkaita verrattuna venäläisiin tuotteisiin ja täällä suomessa joutuisi myymään alihintaan kakkos-laatuisena..
Se että sama tuote olisi erilainen eri maissa ei ole vain legendaa, löytyy ihan esimerkkejä missä tuotetta on tuunattu paikalliseen ympäristöön sopivammaksi. Joitakin vuosia sitten osui silmään artikkeli jossa vertailtiin tietyn limsan hedelmäpitoisuutta eri maissa. Ja olihan siinä eroja vaikka ihan saman brändin/mallin alla myytiin.

Hieman topikkiin paremmin sopiva esimerkki lienee (taisi olla) Pirellin kitkarengas viime vuoden testeissä. Pari lehteä sai oikein hyvät tulokset liukkaalla ja yksi huonon tuloksen liukkaalla. Kävi ilmi että renkaasta oli kahta eri versiota, vaikka täysin saman merkin/mallin alla myivät, joista lieneekö uudempi valmistuserä ollut enemmän suunnattu Pohjoismaihin ja oli tehty selvästi pehmeämmällä kumiseoksella. Taasen kovemmalla kumiseoksella tehty lienee enemmän suunnattu enemmän Keski-Eurooppaan (?).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.11.20 - klo:23:44
Monrako noista luettelemistani maista on Itä-Eurooppaa? Se on selvä, tulliraja jakaa markkinoita. Itä-Euroopassa lienee lähinnä Venäjä, jonne tuolla vakmistajalla on myyntiä.
Eiköhän koulumaantiedolla mennä, esimerkki oli rahtikustannusten kannalta. Joskus mm. verotuksen takia kauemmas raahattu tuote voikin olla halvempi vaikka rahtikustannuksia tulisikin enemmän. Tai toimitusketju pitemmän reitin kautta voikin tarjota loppuasiakkaalle edullisemman loppuhinnan, jos toimitusketju kokonaisuudessaan tyytyy pienempään katteeseen (esim. "villi" jälleenmyyjä vs valtuutettu jälleenmyyjä)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.11.20 - klo:23:58
Hieman topikkiin paremmin sopiva esimerkki lienee (taisi olla) Pirellin kitkarengas viime vuoden testeissä. Pari lehteä sai oikein hyvät tulokset liukkaalla ja yksi huonon tuloksen liukkaalla. Kävi ilmi että renkaasta oli kahta eri versiota, vaikka täysin saman merkin/mallin alla myivät, joista lieneekö uudempi valmistuserä ollut enemmän suunnattu Pohjoismaihin ja oli tehty selvästi pehmeämmällä kumiseoksella. Taasen kovemmalla kumiseoksella tehty lienee enemmän suunnattu enemmän Keski-Eurooppaan (?).

Liekö kahdesta erilaisesta versiosta ollut kyse, vaiko vain tuotekehityksestä? Tietyn renkasmallin elinkaaren aikana niihin tulee kuulemma muutoksia matkan varrella, eli ei aina nimi vaihdu jos jotain pientä kehitystä tapahtuukin. Mallinimi vaihdetaan kai vähän markkinalähtöisesti, eli tietyn ajan jälkeen pitää vaan tuoda uusi malli, jotta kilpailijat eivät saa etulyöntiasemaa uutuuksillaan. Tuotekehityssykli voi ollakin erilainen, ja pienemmät kehitysaskeleet tapahtuvat ilman sen kummempaa rummutusta yhden ja saman mallinimen alla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.11.20 - klo:08:26
Liekö kahdesta erilaisesta versiosta ollut kyse, vaiko vain tuotekehityksestä? Tietyn renkasmallin elinkaaren aikana niihin tulee kuulemma muutoksia matkan varrella, eli ei aina nimi vaihdu jos jotain pientä kehitystä tapahtuukin. Mallinimi vaihdetaan kai vähän markkinalähtöisesti, eli tietyn ajan jälkeen pitää vaan tuoda uusi malli, jotta kilpailijat eivät saa etulyöntiasemaa uutuuksillaan. Tuotekehityssykli voi ollakin erilainen, ja pienemmät kehitysaskeleet tapahtuvat ilman sen kummempaa rummutusta yhden ja saman mallinimen alla.
Täytyy sanoa että tämän tapauksen osalta en tiedä varmaksi sanoa kummasta on kyse. Mutta noita pieniä parannuksia vuosien varrella samaan tuotteeseen toki tapahtuu. Sitten kun taas tulee "uusi" tuote, niin on jo pintakuviotakin näkyvästi muutettu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.11.20 - klo:00:05
Eiköhän koulumaantiedolla mennä, esimerkki oli rahtikustannusten kannalta. Joskus mm. verotuksen takia kauemmas raahattu tuote voikin olla halvempi vaikka rahtikustannuksia tulisikin enemmän. Tai toimitusketju pitemmän reitin kautta voikin tarjota loppuasiakkaalle edullisemman loppuhinnan, jos toimitusketju kokonaisuudessaan tyytyy pienempään katteeseen (esim. "villi" jälleenmyyjä vs valtuutettu jälleenmyyjä)
Mistä ne säästöt tulevat, jos Nokialla tehdyt renkaat myydään Suomeen ja Norjassa myytävät tehdään Pietarissa verrattuna siihen, jos tehtäisiin toisin päin? Muutenkin rahtikulujen erot taitavat olla Mitättömiä verrattuna Venäjän tehtaan halvempaan tuotantoon.

Flat

Olikos tämä jo täällä. Jos oli niin kertaus ei tee pahaa. Tämä juttu antaa hieman vastauksia otsikon aiheeseen.valintani pohjoismainen kitka jatkossakin. Sopii etelän pääteillä pörrääville.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

Kerrankin erilaisia renkaita testattu erilaisissa olosuhteissa. Juttu on pitkä mutta kannattaa selata loppuun asti.

tet

Lainaus käyttäjältä: Flat - 14.11.20 - klo:08:19
Olikos tämä jo täällä. Jos oli niin kertaus ei tee pahaa. Tämä juttu antaa hieman vastauksia otsikon aiheeseen.valintani pohjoismainen kitka jatkossakin. Sopii etelän pääteillä pörrääville.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

Kerrankin erilaisia renkaita testattu erilaisissa olosuhteissa. Juttu on pitkä mutta kannattaa selata loppuun asti.

Testi on erittäin hyvä ja ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Mutta taas kerran täytyy muistuttaa, että katsokaa niitä kuvaajia tarkasti. Olen ennenkin kritisoinut Moottorin tapaa piirtää noita katkaistuja kuvaajia, ja kritisoin edelleen. Monessa palkkikuvaajassa nollapiste ei ole oikeasti nollapiste, vaan jotain muuta. Tällä saadaan dramaattisen näköisiä eroja aikaiseksi sellaisissakin testeissä, joissa erot oikeasti ovat aika pieniä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ram1

Toi oli hyvä testi nimenomaan niille, jotka väittää p.kitkan olevan viileällä parempi kuin kesis. Ihmetellyt aina kun helppo itsekin todeta, että näin ei ole. Tämä myös näyttää hyvin, että p.kitka on ainoastaan lumella yhtä hyvä kuin nasta, eli pohjoisemmassa, mutta periaatteessa millään kelillä ei parempi kuin nasta. Etelässä ke- kitka lopulta turvallisin. Kuvaajat on mitö on, mutta itse katson metrejä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.11.20 - klo:09:35
Tämä myös näyttää hyvin, että p.kitka on ainoastaan lumella yhtä hyvä kuin nasta, eli pohjoisemmassa, mutta periaatteessa millään kelillä ei parempi kuin nasta.

Pohjoisemmassa? No täällä etelärannikkoon rajoittuvassa maakunnassa on lähes joka talvi lumikelejä. Viime talvi oli poikkeus, yleensä kyllä tulee lumella ajettua aika paljon talven aikana. Märkää jäätä sen sen sijaan on paljon harvemmin tullut vastaan.

Kai täällä joku on joskus kiihkeän väittelyn tuoksinassa sellaisenkin väittämän esittänyt, että kitkarengas olisi lumella parempi kuin nasta. Onhan se tietyissä oloissa aavistuksen parempi, mutta suuressa kuvassa sanoisin että yhtä hyvä. Selkeästi parempi se ei ole missään oloissa, ja selkeästi huonompi vain märällä sileällä jäällä. Kolme talvea kun olen kitkoilla nyt ajanut, ja neljäs alkamassa, niin taitaa edelleen olla noin kolmena päivänä yhteensä tullut vastaan tuota märkää sileää jäätä. Niistäkin selviää, jos osaa ennakoida.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.11.20 - klo:09:35
Tämä myös näyttää hyvin, että p.kitka on ainoastaan lumella yhtä hyvä kuin nasta, eli pohjoisemmassa, mutta periaatteessa millään kelillä ei parempi kuin nasta. Etelässä ke- kitka lopulta turvallisin.
Mulla on vissiiin vähän eroava sisälukutaito... Varsinkin tuon jälkimmäisen kommenttisi osalta... ???

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 14.11.20 - klo:09:52
Mulla on vissiiin vähän eroava sisälukutaito... Varsinkin tuon jälkimmäisen kommenttisi osalta... ???

Se mikä lopulta on turvallisin rengastyyppi tietylle kuljettajalle, riippuu paitsi eri rengastyyppien ominaisuuksista ja kuljettajan omasta ennakointikyvystä, myös siitä, kuinka todennäköisesti joutuu äkillisiin tilanteisiin minkäkinlaisilla alustoilla. Eri ihmiset ajavat erilaisilla teillä, joten todennäköisyys kunkin ajoalustan pidon tarpeelle on erilainen. Lisäksi erilaisilla teillä niitä äkkitilanteita tulee erilaisella todennäköisyydellä. Esimerkiksi muun liikenteen aiheuttamat vaaratilanteet ovat tietenkin yleisempiä siellä, missä on enemmän muuta liikennettä.

Näistä eri tekijöistä muodostuu sitten kokonaisriski, jonka tarkkaan laskemiseen ainakaan minä en omalla kohdallani kykene. Jonkinlaisen summittaisen arvion voi asiasta tehdä, miettien millaisilla alustoilla tulee ajamaan, ja kuinka usein. Esimerkiksi nastarenkaan hyvälle jääpidolle on käyttöä vain jäällä, joten kannattaa miettiä, miten usein on joutunut viime vuosina märällä sileällä jääpinnalla ajelemaan. Lisäksi kannattaa miettiä, kuinka todennäköinen on äkkitilanne sellaisella tiellä, jossa jääkeliä usein esiintyy. Onko siellä esimerkiksi kuinka vilkas liikenne, joka lisää äkkitilanteiden todennäköisyyttä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.11.20 - klo:10:04
Se mikä lopulta on turvallisin rengastyyppi tietylle kuljettajalle, riippuu paitsi eri rengastyyppien ominaisuuksista ja kuljettajan omasta ennakointikyvystä, myös siitä, kuinka todennäköisesti joutuu äkillisiin tilanteisiin minkäkinlaisilla alustoilla. Eri ihmiset ajavat erilaisilla teillä, joten todennäköisyys kunkin ajoalustan pidon tarpeelle on erilainen. Lisäksi erilaisilla teillä niitä äkkitilanteita tulee erilaisella todennäköisyydellä. Esimerkiksi muun liikenteen aiheuttamat vaaratilanteet ovat tietenkin yleisempiä siellä, missä on enemmän muuta liikennettä.

Näistä eri tekijöistä muodostuu sitten kokonaisriski, jonka tarkkaan laskemiseen ainakaan minä en omalla kohdallani kykene. Jonkinlaisen summittaisen arvion voi asiasta tehdä, miettien millaisilla alustoilla tulee ajamaan, ja kuinka usein. Esimerkiksi nastarenkaan hyvälle jääpidolle on käyttöä vain jäällä, joten kannattaa miettiä, miten usein on joutunut viime vuosina märällä sileällä jääpinnalla ajelemaan. Lisäksi kannattaa miettiä, kuinka todennäköinen on äkkitilanne sellaisella tiellä, jossa jääkeliä usein esiintyy. Onko siellä esimerkiksi kuinka vilkas liikenne, joka lisää äkkitilanteiden todennäköisyyttä.

Otetaanpa uusiksi.

Ram1:n tulkinta:
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 14.11.20 - klo:09:35
Etelässä ke- kitka lopulta turvallisin.

Suoraa lainausta Moottorin artikkelista:

"Vaikka Keski-Euroopan kitkarengas ja välikelin rengas olivat jääradalla kymmeniä sekunteja kesärengasta nopeampia, niidenkin pito-ominaisuudet ovat korkeintaan välttävällä, yhtä lailla liikenneturvallisuutta vaarantavalla tasolla.

Keski-Euroopan kitkarenkaan suurin ongelma pohjoismaisiin talvirenkaisiin nähden piilee ajokäytöksessä. Kovemman kumiseoksen ja miedomman lamelloinnin takia pyöreäolkainen rengas on pidon rajalla liikkeissään äkkinäinen. Kaasunkesto ja ohjautuvuus ovat niin ikään selvästi ”oikeita” talvirenkaita heikommat.

Keskieurooppalainen kitkarengas ei myöskään varoita pidon menetyksestä kovinkaan selkeästi. Rengas alkaa rajanopeudella täristä, mutta käytännössä ääni kuuluu juuri sillä hetkellä, kun rengas jo irtoaa vaarallisen pitkäkestoiseen luistoon.

Keski-Euroopan kitkarengas on pitävämmällä pakkasjäällä jonkin verran välikelin rengasta nopeampi. Ajokäytöksen arvaamattomuus säilyy samanlaisena lämpötilasta riippumatta.

Molemmat pohjoismaisiin talviolosuhteisiin kehitetyt rengastyypit ovat kaiken kaikkiaan viisikon ainoat, jotka ovat oikeasti turvallisia vaihtoehtoja jäisille teille.

Keski-Euroopan kitkarenkaan ja välikelin renkaan pito on jäällä liikenneturvallisuutta heikentävän heikko."


Ja lumella:

"Keski-Euroopan kitkarengas on vajaat pari sekuntia välikelin rengasta nopeampi. Viimeksi mainitun tavoin keskieurooppalaisenkin eturenkailla on kohtuullisen hyvin pitoa maltillisilla ajonopeuksilla, mutta varomaton kaasunkäyttö tai ohjauspyörän kääntäminen saa molemmilla renkailla auton reilusti puskemaan.

Kun testiolosuhteissa ajetaan tahallisesti pidon rajan yläpuolelle, välikelin rengas on loivissa vauhtikaarteissa turvallisempi. Keski-Euroopan kitkarengas lähtee näissä tilanteissa reiluihin peräluistoihin, joista palautuminen ottaa oman aikansa ja vaatii myös kuskilta hereillä oloa.

Pohjoismaiset talvirenkaat ovat lumellakin omaa luokkaansa.

Lumella rengastyyppien väliset erot kapenevat. Millä tahansa renkaalla ei kuitenkaan kannata lähteä liikenteeseen luistelemaan.

Pohjoismaiset talvirenkaat ovat lumellakin porukan turvallisimmat. Myös Keski-Euroopan kitkarengas ja välikelin rengas ovat suhteessa huomattavasti parempia lumella kuin jäällä. Niillä tulee auttavasti toimeen lumisateen yllättäessä, mutta jatkuvaan talvikäyttöön ei näistä renkaista silti ole. Etenkin sivuttaispito on teräväolkaisia talvirenkaita huonompi."


Jos oletetaan, että talvet tulevat olemaan viime talven toisintoja, noilla K-E talvirenkaillakin saattaa pärjätä eteläisimmässä Suomessa, mutta minä en kaikesta ilmastonmuutoshypestä huolimatta ainakaan kuulu noihin olettajiin.

Sorry Ram1, mutta minusta on melkoinen virherviointi, että tuon artikkelin perusteella tulkinta olisi, että se K-E kitkarengas olisi Etelä-Suomen talvessa se "lopulta turvallisin".
Ja tämä oma tulkintani ei sisällä mitään muuttujia kuljettajien erilaisista kyvyistä tai osaamisesta yleensäkään, sen paremmin kuin siitäkään, millaisella autolla kyseisillä renkailla liikutaan. Minusta kun se yksikin liukas keli voi olla kohtakokas auton hallinnan menetyksen suhteen taitavan ja ennakoivan kuljettajankin osalta. Märkä peruskeli toki piirtää käppyrät esim. jarrutusmatkojen suhteen K-E kitkarenkaiden hyväksi pohjoismaisiin talvirenkaisiin verraten, mutta sen kanssa tulee toimeen, toisin kuin täydellisen äkillisen hallinnan menetyksen suhteen. 

Lopuksi kevennys ko. artikkelista: "Perustelihan hallitus"
Pitäisikö vinkata Jarlalle... ;D


DSGOK

Tuossa on verrattu vain yhtä rengasta kustakin tyypistä, joten en nyt sen perusteella vetäisi noin jyrkkää johtopäätöstä.

tet

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 14.11.20 - klo:11:54
Sorry Ram1, mutta minusta on melkoinen virherviointi, että tuon artikkelin perusteella tulkinta olisi, että se K-E kitkarengas olisi Etelä-Suomen talvessa se "lopulta turvallisin".

Olen samaa mieltä, johtopäätös on yleistyksenä väärä. Sen sijaan kirjoittajan omin ajoihin rajaten se saattaa olla oikea.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 14.11.20 - klo:11:54Minusta kun se yksikin liukas keli voi olla kohtakokas auton hallinnan menetyksen suhteen taitavan ja ennakoivan kuljettajankin osalta.

Tätä perustelua kuulee käytettävän aina. Sitten kun kysyy että kai sinulla on kontissa lumiketjut, hätäraketti, täyteen ladattu varakännykkä yms yms. tarviketta sitä "yhtä isoa lumimyräkkää" silmälläpitäen, niin yllättäen ei siihen yhteen harvinaiseen päivään tarvikaan enää varautua. Sinä päivänä jäädäänkin sitten kotiin tai ajetaan hiljaisemmin tai eri reittiä tjsp. muu syy, joka ei jostain kumman syystä kelpaa taasen selitykseksi KE-kitkoilla ajeleville.

::) ::) ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.11.20 - klo:17:22
Tätä perustelua kuulee käytettävän aina. Sitten kun kysyy että kai sinulla on kontissa lumiketjut, hätäraketti, täyteen ladattu varakännykkä yms yms. tarviketta sitä "yhtä isoa lumimyräkkää" silmälläpitäen, niin yllättäen ei siihen yhteen harvinaiseen päivään tarvikaan enää varautua. Sinä päivänä jäädäänkin sitten kotiin tai ajetaan hiljaisemmin tai eri reittiä tjsp. muu syy, joka ei jostain kumman syystä kelpaa taasen selitykseksi KE-kitkoilla ajeleville.

::) ::) ::)

Odotan sitä vesiliirtoa nordic-kitkoilla jota en ole vieläkään päässyt kokemaan!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.11.20 - klo:18:43
Odotan sitä vesiliirtoa nordic-kitkoilla jota en ole vieläkään päässyt kokemaan!

Odotan itsekin sitä "pääkallokeliä" KE-kitkoilla jota en ole vieläkään päässyt kokemaan!
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.11.20 - klo:22:29
Odotan itsekin sitä "pääkallokeliä" KE-kitkoilla jota en ole vieläkään päässyt kokemaan!

Tervetuloa Puolasta Suomeen. Joka kevät sellaisia kelejä on. Myös tämän vuoden keväänä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.11.20 - klo:23:13
Tervetuloa Puolasta Suomeen. Joka kevät sellaisia kelejä on. Myös tämän vuoden keväänä!

Harmin paikka kun ei ollut kertaakaan niinä monena peräkkäisenä vuotena kun satuin asumaan vielä siellä ja oli KE-kitkat auton alla. Ilmeisesti maapallon magneettinen pohjoisnapa on muljahtanut sijoiltaan juuri samalla hetkellä kun muutin tänne, pitääkin tyypata tuo arktinen pohjola siis joku kerta vielä uudestaan, olettaen että magneettikentät ei satu muljahtamaan sitten juuri sillä hetkellä takaisin paikoilleen.  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 14.11.20 - klo:11:54
"Vaikka Keski-Euroopan kitkarengas ja välikelin rengas olivat jääradalla kymmeniä sekunteja kesärengasta nopeampia, niidenkin pito-ominaisuudet ovat korkeintaan välttävällä, yhtä lailla liikenneturvallisuutta vaarantavalla tasolla.

Keski-Euroopan kitkarenkaan suurin ongelma pohjoismaisiin talvirenkaisiin nähden piilee ajokäytöksessä. Kovemman kumiseoksen ja miedomman lamelloinnin takia pyöreäolkainen rengas on pidon rajalla liikkeissään äkkinäinen. Kaasunkesto ja ohjautuvuus ovat niin ikään selvästi ”oikeita” talvirenkaita heikommat.
...
Ajokäytöksen arvaamattomuus säilyy samanlaisena lämpötilasta riippumatta.

Molemmat pohjoismaisiin talviolosuhteisiin kehitetyt rengastyypit ovat kaiken kaikkiaan viisikon ainoat, jotka ovat oikeasti turvallisia vaihtoehtoja jäisille teille.

Sorry Ram1, mutta minusta on melkoinen virherviointi, että tuon artikkelin perusteella tulkinta olisi, että se K-E kitkarengas olisi Etelä-Suomen talvessa se "lopulta turvallisin".
Jos unohdetaan hetkeksi absoluuttiset mittaustulokset, niin yksi turvallisuutta lisäävä/vähentävä tekijä on ajokäytös pidon rajamailla. Tuon testin mukaan KE-kitka on pohjoismaisia selvästi arvaamattomampi. Pito lähtee alta pahemmin ilman ennakkovaroitusta ja hallinnan palautus on sen jälkeen vaikeaa. Tämä jos mikä on turvallisuutta heikentävä ominaisuus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.11.20 - klo:23:13
Tervetuloa Puolasta Suomeen. Joka kevät sellaisia kelejä on. Myös tämän vuoden keväänä!
Löytyy liukkaita kelejä myös ihan etelärajaltakin. Viime "talvena" oli kovin märkää ja lumi oli hakusessa etelämpänä. Märän kelin vastapaino on sitten siinä että jos/kun illasta lämpötila menee pakkasen puolelle, tiekin menee jäähän. Jäi mieleen yksi tapaus siltä ajalta, märkä keli ja illasta pakasti. Tiehän alkaa tietenkin jäätyä, pidon vähenemisen huomasi jarrutuksissa, jos liian nopeasti yritti jarruttaa niin ABS-heräsi. Alla oli pohjoismaiset kitkat. Autosta noustessa meinasi lentää nurin, lenkkareiden pito ei riittänyt mihinkään vaikka autolla pihaan ajaessa tuntui kuin ei täällä jäätä ole ollenkaan. No olihan sitä ns. mustaa jäätä.

Taasen Oulun korkeudella pihatiet/kadut olivat lämpöaallon aikaan liukkaita viikkotolkulla, sillä alla oli tamppaantunut lumi/jää ja siihen lämpöaalto päälle, niin kyllähän sitä liukasta keliä riitti muillekin jakaa. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 14.11.20 - klo:15:12
Tuossa on verrattu vain yhtä rengasta kustakin tyypistä, joten en nyt sen perusteella vetäisi noin jyrkkää johtopäätöstä.
Totta ja kaiken lisäksi renkaat ovat eri valmistajilta, testi on vain suuntaa antava eri rengastyyppien eroista. Esim. testiin valikoitu Contin CVC7 kitka on pohjoismaisista kitkoista kenties heikoin märällä (viime talven testit, märkäosuus, mukaan lukien ns. halppikset).

Jos mukana olisi ollut vaikkapa jokin toinen premium nordic-kitka, olisi tässä testissä pohjoismaisen kitkan suhteessa heikoin osatestitulos myös parantunut.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.11.20 - klo:00:56
Jos unohdetaan hetkeksi absoluuttiset mittaustulokset, niin yksi turvallisuutta lisäävä/vähentävä tekijä on ajokäytös pidon rajamailla. Tuon testin mukaan KE-kitka on pohjoismaisia selvästi arvaamattomampi. Pito lähtee alta pahemmin ilman ennakkovaroitusta ja hallinnan palautus on sen jälkeen vaikeaa. Tämä jos mikä on turvallisuutta heikentävä ominaisuus.
Juurikin. Siksipä en koe tarvitsevani nastallisia talvirenkaita, mutta pohjoismaisiin oloihin kehitetyt parhaasta päästä olevat kitkat kylläkin. R3 kelpaa mainiosti, etenkin sen loogisen ajettavuuden osalta, vaikka absoluuttisissa mittauksissa ei aina ihan esim. Contille pärjääkään.
Toinen asia on sitten se, että missä vaiheessa renkaat menee uusiksi. Minulla talvirenkaat nykyään aika tiheällä kierrolla, maantiekilometrejä kun etupäässä maalaisena tulee. Kaikilla ei valitettavasti ole tähän edes varaa, mutta käsittämätön aivopieru on ajaa niillä vanhoilla kuluneilla ***koilla nastarenkailla ja selittää, että kun autokin on vanha ja halpa, niin ei siihen voi uusia renkaita ostaa...

Polouni

Itselläni ei ole kokemusta renkaan pettämisestä kuin kerran. Jouduin pysähtymään pienemmällä tiellä. Tie oli märkä ja jäässä, joten auto valui siististi ojaan.
Tässä keskustelussa on yllättävän vähän sivuttu (tai sitten jäänyt huomaamatta) risteyksiä ja liikenneympyröitä. Näissä ne arjen haasteet ainakin itsellä on suurimmat johtuen ajoprofiilista. Kitkoilla nykyisin ajavana yritän skarpata nämä kohdat erityisesti. Uusissa liikenneympyröissä on yllättävän usein kaato ulospäin ja tämä lisää haastetta....

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 15.11.20 - klo:09:32
Itselläni ei ole kokemusta renkaan pettämisestä kuin kerran. Jouduin pysähtymään pienemmällä tiellä. Tie oli märkä ja jäässä, joten auto valui siististi ojaan.
Tässä keskustelussa on yllättävän vähän sivuttu (tai sitten jäänyt huomaamatta) risteyksiä ja liikenneympyröitä. Näissä ne arjen haasteet ainakin itsellä on suurimmat johtuen ajoprofiilista. Kitkoilla nykyisin ajavana yritän skarpata nämä kohdat erityisesti. Uusissa liikenneympyröissä on yllättävän usein kaato ulospäin ja tämä lisää haastetta....
Nyt saat ryöpyn niskaasi, suomalainen osaa kyllä ajaa ympyrät vaikka silmät ummessa kesärenkailla ;) ;D Itse ajanut n. 30 v. kitkoilla. Nyt tuli keväällä käytetyssä autossa Nokian nastat matkassa, täytynee ajaa loppuun. Ennakointi on se sana ja se että ostaa vain laatukitkoja. Yleensä täällä Pirkanmaan korkeudella on se pari-kolme keliä talvessa jolloin ajetaan varovasti tai jäädään kotiin jos ei ole pakko lähteä. Kerran olen tullut pohjoisesta Oulu -  Alavus välin kahden kelkan kärryn kanssa 40-60km /h ja toivonut että olisi nastat.
Nykyiset kitkat kyllä jo parempia kuin silloin n. 10v sitten.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy