Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 21.10.20 - klo:16:57
Eipä tainnut olla 80-luvulla kitkarenkaista paljoakaan valinnanvaraa, ellei kelpuuta kaikkia "m+s North America" renkaita kitkarenkaiksi.

Tämän takia juuri kysyinkin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Ysärillahän tuli ensimmäiset "nordic-kitkat". Ensimmäisiä taisivat olla Bridgestonen Blizzakit "rouheella olevalla kumiseoksella" ja Nokialaiset.

Isävainaan työsuhdeautoon tuli liikkeestä nokialaiset. Ajoi todella paljon työreissuja ja myös perheemme kanssa lomamatkoja. Varmaan sen 50tkm vuodessa. Nuo "kitkat" vaihtuivat nastarenkaisiin muutaman taajamaperäänajon jälkeen. Olivat oikeasti kuin luistimet vetisellä jäällä. No eipä iskä hirveitä turvavälejä kyllä pitänyt, että siinä osasyy.

Tuosta jäi itsellenikin kitkakammo, josta tokenin vasta pari vuotta sitten. Nyt en enää nastoihin vaihtaisi. Kokemusta viime vuosilta on Contin kutosesta ja seiskasta. Itse tykkään enemmän noista kutosista.

Että tälläinen tarina vänkäämisen keskelle  ;)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.10.20 - klo:18:05
Tämän takia juuri kysyinkin.

Niinpä, siksi kitkarenkaan määritelmä on oleellinen osa kysymystä. Olihan niitä "kelirenkaita" ennen talvirengaspakkoa, ja oli niitä, jotka jättivät nastoitettavan talvirenkaan nastoittamatta. Jostain Nokian historiikistä muistan imukuppirengas-käsitteen. 70-luvulla uhmattiin talvirengaspakkoa ja ajettiin kesärenkailla. Että taisi niitä kitkakuskeja olla jo ennen termin vakiintumista.

Itse aloitin kitkoilla ajelun 80-90-lukujen taitteen Vikingeillä ja Nokian NRW:llä. Parit Blizzak-versiot ja kaikki Nokian nordic-kitkat on alla ollut, jotkut Misukat ja yhdet Contit. Nokian Q oli mielestäni se ensimmäinen joka tarjosi hyvää hallittavuutta jäällä, kun silloinen jarrutuspidon kunkku Blizzak oli sivuttaispidoltaan arvaamattomampi. Onhan ne uudemmat parempia, mutta saman kaltaista suorituskykyhyppyä en ole sittemmin kokenut. Nyt on mielenkiinto kääntynyt keskieurooppakitkojen suuntaan ja ympärivuotiseen käyttöön.

Lare111

Itsellä odottelee Passattiin laittoa Pirelli Ice Zero FR:t kitkat. Vielä kun tulisi kunnon talvikelit. Mielenkiinnolla kyllä odotan, miten kitkoilla pärjää Keski-Suomen talvessa. Luulisi ainakin olevan paljon paremmat, kuin edelliset loppuunajetut Contin nastat. Mökkitie kevään jäisillä vesikeleillä varmaan pahin, mutta toisaalta kaverin Contin kitkoilla pysyi sielläkin tiellä.

Nuo Pirellit pärjäsivät aika hyvin sekä TM:n talvirengastestissä että myös Tuulilasisssa. Hintaa tuli 205/60/16 -koossa 370â,¬ kotiin toimitettuna, eli ei ollut paha hintakaan. Reilu 9 milliä pintaa ja paistettu elokuussa 2020.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

-karppa-

Itsella ensimmäiset kokemukset Blizzakin kitkoista 1998 vuonna, kun Oulussa Rajakylän ramppi oli mennä pitkäksi, kun olin tottonut nastarenkaisiin. Seuraavan kerran heti perään joskus 2000-luvun loppupuolella porukat oli jumissa RSI:n kitkoilla keski-suomessa ja tästä ajettiinkin rengaskaupoille ja hakkapeliitta 7:t alle. Tämän jälkeen 2015 vuodesta saakka ollut kitkat (Tuli auton mukana) ja 2016 vuodesta saakka molemmissa autoissa myös kitkat nastarenkaiden lisäksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.10.20 - klo:14:00
Mieluummin luen Mattisen erinomaisen analyyttistä ja selkeää tekstiä
+1 täältäkin. Mukava lukea hyvin perusteltua tekstiä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

BMF

Henkeäni uhaten ajelin tänään uunituoreilla GY:n ultra grip ice2  kitkoilla Kotkasta-Kajaaniin aika tarkalleen 500km. Aivan järjettömän miellyttävät märän kelin renkaat. Ei vetele ja rullaa mukavasti. Aamulla oli mustaa jäätä matkalle lähtiessä parissa risteyksessä ja sain jopa absinkin raksuttamaan kun oli vähän "kesämoodi" päällä. Oli muuten keskikulutuskin ajotietokoneen mukaan 4.5l/100km tuolle matkalle joka on jonkinmoinen henkilökohtainen pihistelyennätys tälle skodalle.

Emännä fiestaan vaihdoin continentalin 4 vuotta vanhat nastat ja oli kyllä karmeat rohinat hytissä. Täytyy laittaa kitkat ensvuonna siihenkin.

Nastat ei vaan enää tuon metelin takia ole minulle vaihtoehto. En jaksa ajaa 95% talviajoista märällä /kuivalla asvaltilla ropinan saattelemana olipa sitten hengenlähtö taatumpi tai ei.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ifa

A5 Cab

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ifa - 21.10.20 - klo:21:57
Mitä eroa on Karpalla ja Karpolla ?
Karpolla on asiaa...

Väärin. Karpolla OLI asiaa, mutta mulla on vieläkin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 21.10.20 - klo:12:04
Nastarenkaiden, tai ainakin useimpien nastarenkaiden, pito-ominaisuudet epäilemättä ovat jäisellä tiellä paremmat kuin kitkarenkaan.
Tuossa ehkä hyvä lisäys olisi "keskimäärin".

Sillä rengastesteistä voi havaita että esim. jääjarrutuksessa premium nordic-kitka on usein parempi kuin heikommat nastat. Viimeisin tälle palstalle linkattu testi on ääriesimerkki tästä - paras KE-kitka (Nokian SnowProof) saa paremmat pisteet jääjarrutuksessa kuin kaksi heikointa nastarengasta - jotka olivat myös testin heikoimmat jääpidossa.

Nexenin (peräpäässä) nasta on heikompi jääpidossa kuin Nexenin nordic-kitka. Eli pelkkä nasta ei vielä takaa jääpitoa, tarvitaan myös jäähän tepsivä kumiseos ja kuviointi. Lisäksi kyseisen testin parhaan arvosanan jääjarrutuksessa sai nordic-kitka, paras nasta jäi jälkeen 2 pistettä. (Toki testiolosuhteet vaikuttavat. Todennäköisesti tuossa testissä olosuhde on ollut pakkasella).

Vaikuttaa siltä että kitkat ovat todella kehittyneet kun jäätesteissäkin saadaan noin hyviä tuloksia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.10.20 - klo:23:34
Tuossa ehkä hyvä lisäys olisi "keskimäärin".

Sillä rengastesteistä voi havaita että esim. jääjarrutuksessa premium nordic-kitka on usein parempi kuin heikommat nastat. Viimeisin tälle palstalle linkattu testi on ääriesimerkki tästä - paras KE-kitka (Nokian SnowProof) saa paremmat pisteet jääjarrutuksessa kuin kaksi heikointa nastarengasta - jotka olivat myös testin heikoimmat jääpidossa.

Nexenin (peräpäässä) nasta on heikompi jääpidossa kuin Nexenin nordic-kitka. Eli pelkkä nasta ei vielä takaa jääpitoa, tarvitaan myös jäähän tepsivä kumiseos ja kuviointi. Lisäksi kyseisen testin parhaan arvosanan jääjarrutuksessa sai nordic-kitka, paras nasta jäi jälkeen 2 pistettä. (Toki testiolosuhteet vaikuttavat. Todennäköisesti tuossa testissä olosuhde on ollut pakkasella).

Vaikuttaa siltä että kitkat ovat todella kehittyneet kun jäätesteissäkin saadaan noin hyviä tuloksia.

Miksi haetaan aina paras kitka vastaan paska nasta näissä vertailuissa? Kitkojen puolestapuhuja ei ikinä hae paskinta kitkaa ja parasta nastaa?

Kenellekkään tuskin on yllätys, että pelkät nastat ratkaisee kuinka hyvä rengas on? Vai kuunteletteko aktiivisesti goodriden mainoksia  ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Koska hyvin moni ostaa ne halvimmat nastat ja kuvittelee, että pito on hyvä. Kunhan on vaan mustat pyöreät ja nastat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

#6132
https://www.supla.fi/audio/3714234
Suosittelen kuuntelemaan ja ihan loppuun asti.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ile

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:07:46
Koska hyvin moni ostaa ne halvimmat nastat ja kuvittelee, että pito on hyvä. Kunhan on vaan mustat pyöreät ja nastat.

Ehkä pahempi tuosta on vielä se, että ajellaan niillä 4-5v+ talvirenkailla ja sniiduillaan kun selkeästi pintaa vielä on.

Voi olla vähän toistoa, mutta ainut mitä selkeästi on käteen jäänyt omakohtaisilla talvirengaskokemuksilla on se, että parin vuoden jälkeen niin kitka kuin nasta menettää selkeästi sen parhaan pitonsa. Liisareissa monesti se kolmas talvi oli aikamoista luistelua vaikka pintaa kohtalaisesti ja sai pikkasen vääntää saako renkaat vaihdettua uusiin vai ei.

Kun vielä "kotona asuin", isä osti ensimmäiset Sawan kitkat joskus -93 ja niillä jäinkin lahjakkaasti kiinni kevätlumeen (ajoi ammatikseen ja skottina vaihtoi joka syksy uudet kitkat talveksi ja sitten ajeli ne loppuun kesällä). Sitten enemmän perskohtaisia kokemuksia tuli -96 kun alle tuli blizzakit ja sen jälkeen on sekalaisesti vaihtuneet renkaat nastojen ja kitkojen välillä sekä nyt ensimmäistä kertaa KE-kitkat alla. En tosiaan ole vielä mitään valaistumista saanut kuin sen, että se ehdoton ja paras pito vaan löytyy nastoilla ja pari vuotta pito pysyy hyvänä talvirenkaalla. Sekä vastaavasti hävettäähän se ropisutella pk-seudulla kevään edetessä nastojen kanssa.

Mutta kuten jo hyvin tässä olikin kommentoitu - jokaisella omat ajoprofiilit ja tarpeet eikä ne ainoat oikeat renkaat ole todellakaan aina samat kuka pyörittelee kehällä 350pv/v vs. kenellä tulee pidempää ajoa kelistä riippumatta.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:07:46
Koska hyvin moni ostaa ne halvimmat nastat ja kuvittelee, että pito on hyvä. Kunhan on vaan mustat pyöreät ja nastat.

Kukaanhan ei osta halpoja nordic tai ke-kitkoja, kun on vaan mustat ja pyöreät...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.10.20 - klo:11:35
Kukaanhan ei osta halpoja nordic tai ke-kitkoja, kun on vaan mustat ja pyöreät...
Varmasti, mutta ei ehkä samassa mittakaavassa. Kitkojen ostajat on ehkäpä keskimääräistä valveutuneempia, kun kerran haluavat valinnan tehdä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:11:49
Varmasti, mutta ei ehkä samassa mittakaavassa. Kitkojen ostajat on ehkäpä keskimääräistä valveutuneempia, kun kerran haluavat valinnan tehdä.

Ja sulla on tähän joku tutkimus tueksi vai pelkkä mielipide?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.10.20 - klo:16:01
Ja sulla on tähän joku tutkimus tueksi vai pelkkä mielipide?
Tämä onkin nykyihmisten ongelma. Kaikki pitää tieteellä todistaa. Mistään ei voi puhua, ellei joku ole tehnyt aiheesta tiedettä ensin. Ei, en aio todistaa, vaan ihan kanssaihmisten ja hiukan tuntemattomienkin ihmisten kautta käsitys on muodostunut. Lisäksi jos katsoo vaikka torin myynti-ilmoituksia, niin tuo päätelmä saa vahvistusta. Enkä jaksa toristakaan pitää tilastoa, jotta siitä esitelmän voisin pitää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:17:02
Tämä onkin nykyihmisten ongelma. Kaikki pitää tieteellä todistaa. Mistään ei voi puhua, ellei joku ole tehnyt aiheesta tiedettä ensin. Ei, en aio todistaa, vaan ihan kanssaihmisten ja hiukan tuntemattomienkin ihmisten kautta käsitys on muodostunut. Lisäksi jos katsoo vaikka torin myynti-ilmoituksia, niin tuo päätelmä saa vahvistusta. Enkä jaksa toristakaan pitää tilastoa, jotta siitä esitelmän voisin pitää.

Kyllä mua naurattaa, että esimerkiksi otetaan paska nastarengas ja kehutaan, että parhaat premium kitkat voittaa sen paskan nastarenkaan. No shit sherlock. Eurolla saa euron tuotteen, mutta sitten kun kysyt, että miksi vertailuksi paskan nastarenkaan kanssa ei oteta paskaa kitkarengasta, niin selitykseksi saat että kitkarenkaan ostajat ovat valveutuneempia  ;D. Toki tämän perustelun antaja ajaa itsekkin kitkarenkailla!

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, kun joutuu ostamaan ensin sen halvan ja tämän jälkeen hyvän. Eikä se pennin venyttäjä ole sen kummempi ajaako nastoilla vai kitkoilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: V60 - 22.10.20 - klo:15:43
Siinä yksi näkemys.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006676705.html
Ei ole karppa tilastoja heittämässä tähän juttuun. Kuitenkin artikkelissa luki näin:
"Nastattomiin renkaisiin siirtyminen siis todennäköisesti lisäisi katupölyä jo talvella ja varsinkin keväällä."
Asiaahan tuossa arvuutellaan, ei esitetä todeksi.

Jos "hiekoitusta" tarvii oikeasti pitoa lisäämään, niin risteyksissä sellainen sepeli ei pysy kauaa jään päällä. Eli "hiekoituksen" vaikutus on varsin lyhytaikainen pidon suhteen, mutta pitkäaikainen sen aiheuttaman pölyhaitan suhteen, kun tiet ovat sulat ja suolassa.

Jos kivi olisi kovametallipalaa parempi hakku, renkaisiin lisättäisiin nastojen tilalle kiviä. Toisinsanoen nastat hakkaavat tietä eri tavalla, kuin kivi renkaassa. Hiekoitus ei siis juuri tietä kuluta, mutta nasta kuluttaa.

Sitä katupölyä tulee kaupungissa väistämättä, mutta moottoritien urat ovat hienoisena pölynä ajoradan reunoilla. Mitä kovempi ajonopeus, sen kovempi hakku on jokainen nastan isku tiehen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.10.20 - klo:17:09
Kyllä mua naurattaa, että esimerkiksi otetaan paska nastarengas ja kehutaan, että parhaat premium kitkat voittaa sen paskan nastarenkaan. No shit sherlock. Eurolla saa euron tuotteen, mutta sitten kun kysyt, että miksi vertailuksi paskan nastarenkaan kanssa ei oteta paskaa kitkarengasta, niin selitykseksi saat että kitkarenkaan ostajat ovat valveutuneempia  ;D. Toki tämän perustelun antaja ajaa itsekkin kitkarenkailla!

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, kun joutuu ostamaan ensin sen halvan ja tämän jälkeen hyvän. Eikä se pennin venyttäjä ole sen kummempi ajaako nastoilla vai kitkoilla!
Lähtökohta tuolle ajatusleikillesi on väärä. En ole vertaillut testivoittajakitkaa halpiksiin nastarenkaisiin pidon suhteen. Totesin, että ostetaan ne mahdollisimman halvat talvirenkaat, jotka ovat keskimäärin nastat hyvin isolla prosentilla. Ei silloin harkita keskimäärin  halpoja kitkoja. Eli halpoja kitkoja on kitkarenkaiden kokonaismäärään nähden vähän, mutta nastoissa tilanne on toinen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:17:19
Ei ole karppa tilastoja heittämässä tähän juttuun. Kuitenkin artikkelissa luki näin:
"Nastattomiin renkaisiin siirtyminen siis todennäköisesti lisäisi katupölyä jo talvella ja varsinkin keväällä."
Asiaahan tuossa arvuutellaan, ei esitetä todeksi.

Miksi minun pitää ottaa kantaa kolmannen osapuolen kirjoituksiin, jos sinä et pysty edes perustelmaan omia kirjoituksiasi millään?

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:17:26
Lähtökohta tuolle ajatusleikillesi on väärä. En ole vertaillut testivoittajakitkaa halpiksiin nastarenkaisiin pidon suhteen. Totesin, että ostetaan ne mahdollisimman halvat talvirenkaat, jotka ovat keskimäärin nastat hyvin isolla prosentilla. Ei silloin harkita keskimäärin  halpoja kitkoja. Eli halpoja kitkoja on kitkarenkaiden kokonaismäärään nähden vähän, mutta nastoissa tilanne on toinen.

Leikit kovasti ajatusleikeillä ja otat kantaa ilman faktoja! Edelleen premium nastat pähittää talvirengastesteissä, jopa parhaat kitkat. Paskat nastarenkaat on paskoja nastarenkaita eikä paskat kitkarenkaat ole sen parempia, mutta pidän outona vertausta, että hehkutellaan parhaiden kitkojen voittavan paskimmat nastarenkaat, kun kyllä vertailu pitäisi suorittaa niillä paskoilla kitkoilla.

Paska on paskaa vaikka, kuinka voissa paistaisi!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:07:46
Koska hyvin moni ostaa ne halvimmat nastat ja kuvittelee, että pito on hyvä. Kunhan on vaan mustat pyöreät ja nastat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.10.20 - klo:17:53
Miksi minun pitää ottaa kantaa kolmannen osapuolen kirjoituksiin, jos sinä et pysty edes perustelmaan omia kirjoituksiasi millään?

Leikit kovasti ajatusleikeillä ja otat kantaa ilman faktoja! Edelleen premium nastat pähittää talvirengastesteissä, jopa parhaat kitkat. Paskat nastarenkaat on paskoja nastarenkaita eikä paskat kitkarenkaat ole sen parempia, mutta pidän outona vertausta, että hehkutellaan parhaiden kitkojen voittavan paskimmat nastarenkaat, kun kyllä vertailu pitäisi suorittaa niillä paskoilla kitkoilla.

Paska on paskaa vaikka, kuinka voissa paistaisi!
Juurihan perustelin asian omien havaintojeni pohjalta. Enkä ole varmasti ainut havaintojeni kanssa kanssa, vaikken siitä tilastodataa olekaan tehnyt. Enkä minä ole pidon suhteen väittänyt mitään, vai olenko?

Lähtökohtaisesti iäkkäässä tai huonossa renkaassa on huono pito. Firmalla kattelin, kun fillarit oli inventaariossa roudattu kootusti yhteen paikkaan, että työkaveritkin ajelee keskimäärin todella huonoilla(merkki/malli), tai hyvin vanhoilla ja kuluneilla merkkirenkailla. Yhdessäkin sarjassa oli 12 vuotta vanhat todella kuluneet Nokian hkpl4 nastat, joista oli nastan kärjet häipyneet aikaa sitten ja parina niille oli tuoreemmat kiinalaiset nastat. Yksi rengassarja oli melkein 20-vuotias. Näkyipä siellä myös hkpl1, jonka dot oli 833(tai 338), mutta ne tuskin alle on kellään menossa. Niin tai näin, niin ei tainnut juuri kitkoja näkyä. Eli kyllä, vaikka rengas olisi vanha, niin täytyy sen hyvä olla, jos vaan nastoja näkyy ja pintaakin hiukan löytyy.

Kitkoilla ajavat vaihtavat renkaansa paljon aikaisemmin ja nimenomaan pito on syy vaihdolle. Nastarenkailla vain ajetaan pidosta välittämättä. Tämä tuntuu olevan työkavereiden asenne juuri nastoilla ajellessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.10.20 - klo:18:33
Juurihan perustelin asian omien havaintojeni pohjalta. Enkä ole varmasti ainut havaintojeni kanssa kanssa, vaikken siitä tilastodataa olekaan tehnyt. Enkä minä ole pidon suhteen väittänyt mitään, vai olenko?

Lähtökohtaisesti iäkkäässä tai huonossa renkaassa on huono pito. Firmalla kattelin, kun fillarit oli inventaariossa roudattu kootusti yhteen paikkaan, että työkaveritkin ajelee keskimäärin todella huonoilla(merkki/malli), tai hyvin vanhoilla ja kuluneilla merkkirenkailla. Yhdessäkin sarjassa oli 12 vuotta vanhat todella kuluneet Nokian hkpl4 nastat, joista oli nastan kärjet häipyneet aikaa sitten ja parina niille oli tuoreemmat kiinalaiset nastat. Yksi rengassarja oli melkein 20-vuotias. Näkyipä siellä myös hkpl1, jonka dot oli 833(tai 338), mutta ne tuskin alle on kellään menossa. Niin tai näin, niin ei tainnut juuri kitkoja näkyä. Eli kyllä, vaikka rengas olisi vanha, niin täytyy sen hyvä olla, jos vaan nastoja näkyy ja pintaakin hiukan löytyy.

Kitkoilla ajavat vaihtavat renkaansa paljon aikaisemmin ja nimenomaan pito on syy vaihdolle. Nastarenkailla vain ajetaan pidosta välittämättä. Tämä tuntuu olevan työkavereiden asenne juuri nastoilla ajellessa.

Joo ja? Milloinkas kitkarenkaat ovat ehkä hieman yleistyneet enemmän? Viimeisen parin vuoden aikana muutaman prosentin. Sen jälkeen teet tästä faktaa  ;D.

Pakko kyllä nauraa missä perseaukisessa firmassa olet töissä, että tuollaisia renkaita pyörii alla (Autoromuttamolla)? Kannattaisi ehkä kahvipöydässä aukaista suunsa. Edes niistä paskimmista kiinakitkoista  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Kun keskustelu taas käy kovin lämpimänä, niin heitänpä taas kevennyksen.

Juomuilla vai ilman?   ;D ;D ;D

Jultsu

Eihän tässä voi kuin kateellisena katsoa vierestä tuota Jyväskylän menoa, rahaa on ja se näkyy eikä kaveri/työpiirissäkään ole mistään puutetta, kumit on aina uudet, työpaikalla pyörii isot rahat ja elämä hymyilee ja vaimokin varmasti antaa perspillua monessa eri asennossa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mikey


b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.10.20 - klo:19:33
Joo ja? Milloinkas kitkarenkaat ovat ehkä hieman yleistyneet enemmän? Viimeisen parin vuoden aikana muutaman prosentin. Sen jälkeen teet tästä faktaa  ;D.

Pakko kyllä nauraa missä perseaukisessa firmassa olet töissä, että tuollaisia renkaita pyörii alla (Autoromuttamolla)? Kannattaisi ehkä kahvipöydässä aukaista suunsa. Edes niistä paskimmista kiinakitkoista  ;D.
Kitkarenkaat on olleet verrattain pitkään jo markkinoilla, mutta ihmiset eivät ole heränneet käyttämään niitä isossa kuvassa. Ehkäpä pientä lisääntyvää kiinnostusta on havaittavissa kuitenkin.

Miten varallisuus tai sen näyttäminen liittyy rengasvalintoihin, tai ylipäätään autoihin? Ennemmin se kertoo jostain muusta, ehkäpä asenteista. Ei haluta käyttää rahaa renkaisiin, kun renkaita saa halvemmallakin tai nastoja näkyy pinnan kanssa olevan jäljellä vielä.

Olen aivan riittävästi pauhannut renkaiden merkityksestä, tai ylipäätään auton kunnon merkityksestä. Ei se ole kaikille niin justiinsa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sahtiwaari

Tuli hommattua viime talvena uudet nastarenkaat ja laitettua ne nyt taas alle, niin että takana olleet nyt eteen ja edessä olleet taakse. Motarilla alkoi kunnon vapina ja eikun rengasliikkeeseen josta ne ostettu ja pyysin tarkistamaan tasapainotukset. Kävi ilmi että toisen takarenkaan sisäpuolelle tullut heittoa joka täristää. Rengasasentaja käski tarkastamaan ohjauskulmat ja käänti selän, laittoivat sen renkaan taakse kun ei siellä kuulemma niin paljon haittaa. Joo auto on menossa tarkistukseen mutta onko täällä kellään ollut vastaavaa kokemusta, eli oisko mahdollista että rengas on ollut viallinen? Osaakohan autoasentaja katsoa raportista onko tuo johtunut viallisista ohjauskulmista? Eipä ole tullut tällaista aiemmilla talvirenkailla tai kesärenkailla tällä autolla.

Pikkasen ärsyttää kun kallit melkein uudenveroiset renkaat ei nyt kulu tasaisesti ja vapisee se hieman siellä takanakin. Reklamoisitteko rengasliikkeeseen? Jos ei muu auta niin kai ohjauskulmien säädön jälkeen ostettava 1 uusi rengas  :P
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy