Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 17.04.20 - klo:07:56
Vannetukun aloitussivuilla renkaita mainostetaan jopa useita vuosia vanhoilla vertailuilla. Uusin kerrottu taisi olla vuodelta 2017. Minulle tuli heti sellainen olo, että nyt kuluttajaa huijataan ja oikein kunnolla. Vai eikö sivuja ole enää päivitetty lähivuosina?

Vannetukku hehkuttaa jopa 10 vuotta vanhoilla asioilla/testeillä ja vertaa testeissään useasti omia uutuuksiaan, jopa poistuneihin nokian renkaiden malleihin. Heillä testimenestys tarkoittaa 17 renkaan testissä sijaa 14. Jos oikein muistan tuon kesärengastestin missä linkilonkki voitti kuusi vuotta vanhan michelinin kesärenkaan. En nyt jaksa puhelimella etsiä tuota surullista vertailua...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.04.20 - klo:09:21
Vannetukku hehkuttaa jopa 10 vuotta vanhoilla asioilla/testeillä ja vertaa testeissään useasti omia uutuuksiaan, jopa poistuneihin nokian renkaiden malleihin. Heillä testimenestys tarkoittaa 17 renkaan testissä sijaa 14. Jos oikein muistan tuon kesärengastestin missä linkilonkki voitti kuusi vuotta vanhan michelinin kesärenkaan. En nyt jaksa puhelimella etsiä tuota surullista vertailua...

Se kuuluisa "VTT:n testi" ei sitten kuitenkaan vanhene ikinä vaan siihen on aina hyvä vedota  ::) ::) ::)


ps. Sitä kuuluisaa "VTT:n faktaa" osa 2:

https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2012/T49.pdf


LainaaTulosten mukaan keskieurooppalaisia ja pohjoismaisia kitkarenkaita käyttäneiden kuljettajien ajokokemuksissa eikä tapahtuneiden liikennevahinkojen määrässä havaittu merkittäviä eroja. Ei voida myöskään väittää, että läheltä piti- tai vaaratilanteisiin joutuneiden kuljettajien määrät eroaisivat eri kitkarengasryhmissä, vaikka keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat raportoivatkin lukumäärällisesti enemmän vaaratilanteita. Kuljettajille tapahtuneet läheltä piti -tilanteet olivat molemmissa kitkarengasryhmissä hyvin samanlaisia ja ne olivat tapahtuneet samankaltaisissa olosuhteissa. Sekä keskieurooppalaisilla että pohjoismaisilla kitkarenkailla ajaneet kuljettajat arvioivat, että vaaratilanne olisi useimmiten johtanut risteysvahinkoon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jabajee

Köyhät ostaa käteisellä ja persaukisille ei edes myönnetä lainaa 8)


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.04.20 - klo:07:06
Mä en ymmärrä sun kouhottamista nokian renkaista? En ole sellaisia omistanut vuosiin oman auton alla  ;D. Kyllä kannattaa ne lääkkeet ottaa ja laittaa foliohattu päähän.

En ymmärrä mistä löysit olkinuken trianglen renkaista, nokian renkaisiin ja siihen miten trianglea hehkutettiin melkein vuosi ennen, kuin se testattiin, että oli tavallinen kiinarengas! Itse kyseenalaistin tuota hehkuttamista!

Kysymys kuuluu mikä sinun suhde on vannetukkuun ja triangleen, kun noin kovasti hyökkäsit? Kukaan ei ole kiistänyt nokian renkaiden testimanipulointia, josta he ovat jääneet kiinni.

Väität myös ettei vanhoja renkaita vuosien varrella kehitetä?

Kumpaan minä luotan Teräksenharmaaseen vai Tekniikan Maailmaan tai esimerkiksi tuohon julkisen sanan neuvoston ratkaisuihin  ;D.

Koska vilpin mahdollisuus on ollut tiedossa, on renkaat Tekniikan Maailman testeihin jo usean vuoden ajan hankittu ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti tehdään maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta.
En ole muuten kirjoittanut tässä sanaakaan Trianglen renkaista. Silti jostain syystä mielessäsi näet tuollaista. Edelleenkin se lääkkeiden tarvitsija löytyy peilistäsi. Olen tuosta vertailusta kirjoittanut pelkästään sitä, että vaikka TUulilasin pyhästi vakuutti renkaiden olevan kaupasta haettuja, niin silti vertailuun päätyi renkaat suoraan tehtaalta. Mitä jos kaiken turhan henkilöön hyökkäämisen sijaan selittäisit, että mitä tuo tarkoittaa? Nyt vain ohitit tuon koko asian keskeisimmän pointin.

Nokian Renkaat ovat hyvä esimerkki kaikkien tuntemista syistä, mutta aivan kuten olen kirjoittanutkin, niin se on vain yksi testiin renkaita optimoiva valmistaja muiden joukossa. Et näköjäön tajua, etten ”vouhota” Nokian Renkaista tai mistään muustakaan rengasbrändistä, vaan tiettyjen lehtien testeistä, joihin tilataan renkaat suoraan valmistajalta.

Varmasti jotain kehitystä renkaissa tapahtuu, mutta ei likimainkaan siinä määrin, että joka vertailuun pitäisi toimittaa renkaat uoraan tehtaalta. Varsinkin silloin, kun vakuutetaan renkaiden tulevan kaupasta, mutta silti renkaat tulevat suoraan tehtaalta, pitäisi nousta kysymyksiä, mutta niinpä vain Karppa ohittaa koko homman. Vaikka tuo sotiikin kaikkea järkeä vastaan, niin eihän siinä varmaan mitään omituista ole... Hassuahan tuossa perustelussa on myös se, että kun esimerkiksi Vi Bilägare vertailee renkaat syyskuussa, niin mallit on tietenkin juuri päivitetty ja ne on otettava suoraan tehtaalta. Sitten kun TM testaa samat renkaat seuraavan vuoden alussa, niin taas on renkaat pöivitettyjä ja suoraan tehtaalta ne on otettava. Sama päivitysrumba vielä joka vuosi.

TM onkin oikein luotettava tapaus. Tuo julkaisuhan ei tehnyt mitään edes silloin, kun myöhemmin julkisesti testioptimoiduksi paljastettu rengas jäi kiinni TM:n tarkastustestissä. Jopa silloin, kun mittaukset kertovat muuta, he lantoivat valmistajan kertoa, että, kaikki on ok. Jos JSN on selittänyt, että miten kaksi kaupasta ostettua rengassettiä löytää tiensä Ivaloon asti uunituoreina, niin kerro toki heidän näkemyksensä. Jos JSN ei taasen ole otttanut mitään kantaa tähän, niin lienee aika turhaa hakea tukea tuosta neuvostosta. Voihan sitä luottaa ja uskoa vaikka joulupukkiin, mutta jos joulupukki ei ole ottanut mitään kantaa tähän asiaan, niin aika huono auktoriteetti joulupukki tässä keskustelussa on.

Ja ei, en pyydä sinua luottamaan minuun. Mutta mitä jos luottaisit omaan järkeesi kaikkien vakuuttelijoiden sijaan? Miten kaksi settiä juuri valmistettuja renkaita löysi Ivaloon vertailuun valmistajan miljoonien renkaiden varastojen ja kaupan portaiden läpi? Miksi nämäkin renkaat oli valmistettu siinä tehtaassa, jonka tuotanto näyttelee varsin pientä osaa kokonaisuudesta?

-karppa-

Kykenetkö vastaamaan väitteeseesi, jonka olet toistanut useaan kertaan? Missä talvirengastestissä continentalin tai joku muu pohjoismaalainen merkkikitkarengas on todettu hengenvaaralliseksi?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.04.20 - klo:10:53
Se kuuluisa "VTT:n testi" ei sitten kuitenkaan vanhene ikinä vaan siihen on aina hyvä vedota  ::) ::) ::)


ps. Sitä kuuluisaa "VTT:n faktaa" osa 2:

https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/technology/2012/T49.pdf
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Käänteistä logiikkaa käyttäen, juuri tuon edellälinkkaamani VTT:n FAKTOIHIN perustuvan testin perusteella skandikitkat ovat tilastollisesti aivan yhtä hengenvaarallisia kuin KE-kitkatkin.  ::) ::) ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.04.20 - klo:16:02
Käänteistä logiikkaa käyttäen, juuri tuon edellälinkkaamani VTT:n FAKTOIHIN perustuvan testin perusteella skandikitkat ovat tilastollisesti aivan yhtä hengenvaarallisia kuin KE-kitkatkin.  ::) ::) ::)

Missä siellä lukee niin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.04.20 - klo:12:57
En ole muuten kirjoittanut tässä sanaakaan Trianglen renkaista. Silti jostain syystä mielessäsi näet tuollaista. Edelleenkin se lääkkeiden tarvitsija löytyy peilistäsi. Olen tuosta vertailusta kirjoittanut pelkästään sitä, että vaikka TUulilasin pyhästi vakuutti renkaiden olevan kaupasta haettuja, niin silti vertailuun päätyi renkaat suoraan tehtaalta. Mitä jos kaiken turhan henkilöön hyökkäämisen sijaan selittäisit, että mitä tuo tarkoittaa? Nyt vain ohitit tuon koko asian keskeisimmän pointin.

Nokian Renkaat ovat hyvä esimerkki kaikkien tuntemista syistä, mutta aivan kuten olen kirjoittanutkin, niin se on vain yksi testiin renkaita optimoiva valmistaja muiden joukossa. Et näköjäön tajua, etten ”vouhota” Nokian Renkaista tai mistään muustakaan rengasbrändistä, vaan tiettyjen lehtien testeistä, joihin tilataan renkaat suoraan valmistajalta.

Varmasti jotain kehitystä renkaissa tapahtuu, mutta ei likimainkaan siinä määrin, että joka vertailuun pitäisi toimittaa renkaat uoraan tehtaalta. Varsinkin silloin, kun vakuutetaan renkaiden tulevan kaupasta, mutta silti renkaat tulevat suoraan tehtaalta, pitäisi nousta kysymyksiä, mutta niinpä vain Karppa ohittaa koko homman. Vaikka tuo sotiikin kaikkea järkeä vastaan, niin eihän siinä varmaan mitään omituista ole... Hassuahan tuossa perustelussa on myös se, että kun esimerkiksi Vi Bilägare vertailee renkaat syyskuussa, niin mallit on tietenkin juuri päivitetty ja ne on otettava suoraan tehtaalta. Sitten kun TM testaa samat renkaat seuraavan vuoden alussa, niin taas on renkaat pöivitettyjä ja suoraan tehtaalta ne on otettava. Sama päivitysrumba vielä joka vuosi.

TM onkin oikein luotettava tapaus. Tuo julkaisuhan ei tehnyt mitään edes silloin, kun myöhemmin julkisesti testioptimoiduksi paljastettu rengas jäi kiinni TM:n tarkastustestissä. Jopa silloin, kun mittaukset kertovat muuta, he lantoivat valmistajan kertoa, että, kaikki on ok. Jos JSN on selittänyt, että miten kaksi kaupasta ostettua rengassettiä löytää tiensä Ivaloon asti uunituoreina, niin kerro toki heidän näkemyksensä. Jos JSN ei taasen ole otttanut mitään kantaa tähän, niin lienee aika turhaa hakea tukea tuosta neuvostosta. Voihan sitä luottaa ja uskoa vaikka joulupukkiin, mutta jos joulupukki ei ole ottanut mitään kantaa tähän asiaan, niin aika huono auktoriteetti joulupukki tässä keskustelussa on.

Ja ei, en pyydä sinua luottamaan minuun. Mutta mitä jos luottaisit omaan järkeesi kaikkien vakuuttelijoiden sijaan? Miten kaksi settiä juuri valmistettuja renkaita löysi Ivaloon vertailuun valmistajan miljoonien renkaiden varastojen ja kaupan portaiden läpi? Miksi nämäkin renkaat oli valmistettu siinä tehtaassa, jonka tuotanto näyttelee varsin pientä osaa kokonaisuudesta?

Löysit siis jutusta vain tuulilasin ja minä mainitsin vain trianglen, joka paljastui täysin paskaksi renkaaksi hehkutusten jälkeen. Sen jälkeen rupeat kouhottamaan usean vuoden takaisesta testimanipuloinnista. Mikä sinun suhde on vannetukkuun? Ilman foliohattuakin rupeaa ihmettelemään miten sait asian käännettyä tuohon nokian renkaisiin  ;D.

Sitten asiaan. Continentalin CVC7:t on nelinkertainen testivoittaja. Jultsun mukaan hengenvaaralliset. Osaat varmaan faktoilla osoittaa, kuinka paljon continental on huijannut noissa testeissä tai on maksanut testaajille  ;D.


Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.04.20 - klo:16:02
Käänteistä logiikkaa käyttäen, juuri tuon edellälinkkaamani VTT:n FAKTOIHIN perustuvan testin perusteella skandikitkat ovat tilastollisesti aivan yhtä hengenvaarallisia kuin KE-kitkatkin.  ::) ::) ::)

"Jotta erilaisten kitkarenkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen voitaisiin selvit-tää  luotettavasti,  tulisi  erilaisiin  onnettomuusrekistereihin  kirjata  jatkossa  yksityis-kohtaiset  rengasmerkinnät   onnettomuuksissa  osallisina  olleiden  ajoneuvoista.  Lisäksi eri rengastyyppien onnettomuusriskien määrittämiseksi tulisi suoritetietoja kerätä rengastyypeittäin. "

"Tutkimus  toteutettiin  puhelinhaas-tatteluna.  Tavoitetuista  131  henkilöstä  kaikkiaan  38  vastasi  koko  kyselyyn."  ;D ;D ;D ;D.

"Aineiston  pienuuden  ja  sattuman  mahdollisuuden vuoksi ei voida kuitenkaan vetää johtopäätöstä"

"Vaikka  keskieurooppalaisilla  kitkarenkailla  aja-neet  kuljettajat  raportoivat  lukumäärällisesti  enemmän  vaaratilanteita"

" Keskieurooppalaisilla  kitkarenkailla  ajaneet  kuljettajat  arvioivat  kun-non  olleen  yleisesti   hieman  heikompi  kuin  pohjoismaisilla  kitkarenkailla  ajaneet  kuljettajat. Keskieurooppalaisilla kitkarenkailla ajaneiden mielestä pidolla oli myös hieman harvemmin vaikutusta vaaratilanteen syntyyn kuin pohjoismaisilla renkailla ajaneiden  kuljettajien.  Aineiston  pienuuden  takia  sattuman  vaikutus  voi  olla  huo-mattava.  "

"Pienen  aineiston  lisäksi  tuloksia  on  voinut  vääristää  se,  että  tutkimus  perustui  kuljettajien itsearviointeihin ja muistikuviin."


https://tekniikanmaailma.fi/continental-nokian-juhlivat-tmn-talvirengasvertailussa/

Verrokkina käytetty Keski-Euroopan kitkarengas (Continental TS850) osoittautui jäällä ja lumella suorastaan vaaralliseksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001741649.html

"Keski-Euroopan lempeisiin talviolosuhteisiin räätälöidyt kitkarenkaat muodostavat liikkuvan turvallisuusriskin Pohjolassa, arvioi VTT. Toisissa automerkeissä riskirenkaat ovat yleisempiä kuin toisissa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

En kyllä tiedä pystynkö nukkumaankaan, kun paljastui, että joku nimimerkki väitti nettifoorumilla jotain mitä ei sitten lukuisista pyynnöistä huolimatta todistanutkaan. Ensin ikäviä koronauutisia ja sitten vielä tämä. Voiko mihinkään enää luottaa, jos ei rengastesteihinkään. :'(

765turbo

Suurimman riskin autossa kuin autossa aiheuttaa kuljettaja renkaista riippumatta. VTT taasen kerran puhuu ihan tuubaa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.04.20 - klo:10:12
En kyllä itsekään lähtisi maakunnan ABC:tä pidemmälle pelkän leluelectronin kanssa, saattaa tulla äitiä ikävä jossain JFK:n lentokentällä tai Pattayan turistihelvetissä kun se electronin veloitus ei menekään läpi. Ilmeisesti ratkaisu on sitten vaihdella kymppitonnilla käteistä paikalliseen valuuttaan ja kantaa sitä vyölaukussa mukanaan kaikkialle?   ::)

Ihan vaan täältä sivusta huomautan, että on olemassa myös debit-kortti. Toimii täysin samoin kuin luottokortti, mutta ei ole luottoa, vaan pankkitilin saldolla mennään. Ei siis tarvitse leikkiä "leluelectronin" kanssa, vaikka ei haluaisi luottokorttia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.04.20 - klo:10:35
Ihan vaan täältä sivusta huomautan, että on olemassa myös debit-kortti. Toimii täysin samoin kuin luottokortti, mutta ei ole luottoa, vaan pankkitilin saldolla mennään. Ei siis tarvitse leikkiä "leluelectronin" kanssa, vaikka ei haluaisi luottokorttia.

Jos pikkaisenkin enemmän kierrät maailmaa on sinulla aina vähintään visa ja mastercard mukana.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

batman14

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.04.20 - klo:11:31
Jos pikkaisenkin enemmän kierrät maailmaa on sinulla aina vähintään visa ja mastercard mukana.

Visa ja mastercard ei tosin kerro onko kyseessä debit vai credit kortti.


SNG

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 18.04.20 - klo:11:32
Visa ja mastercard ei tosin kerro onko kyseessä debit vai credit kortti.

Valaise vähän. Tarkoittaneet kuitenkin noita ns "electron-kortteja"?

Debit/Credit kortit sisältävät aina kummatkin puolet. Monet hotellit ja autovuokraamot vaativat Creditin käyttöä, jotta voivat laskuttaa jälkikäteen ylimääräisiä kuluja asiakkaalta. Ilman luottoa et siis välttämättä hotellihuonetta tai vuokra-autoa voi saada.

Lisäksi pankkien gold- ja platinum- korteissa esim matkavakuutusta ja tuotevakuutuksia mukana creditillä ostetuille matkoille ja tavaroille.

Kun luottoa käyttää maksuaikakorttina, korkokuluja ei mene.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.20 - klo:11:57
Valaise vähän. Tarkoittaneet kuitenkin noita ns "electron-kortteja"?

Visa Electron ja Visa Debit eroavat siinä, että electronilla tehdään aina sähköinen katevaraus tililtä. Se vaatii siis aina online-päätteen. Debit toimii kuin luottokortti, ihan vaikka "höyläämällä" (vai onko nuo höylät jo poistettu käytöstä?). Kelpaa periaatteessa vaikka ei tilillä olisi katetta, jos maksupääte on offline-mallia. Toki jos ei olekaan katetta, niin tulee tilin ylitys, ja kovat maksut siitä. Eli täysin sama kortti kuin credit, mutta ilman luottoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jabajee

Kyllä vähintään Visa pitaa olla, jos enemmän matkustelee. Kävellenkään ei jaksa lähteä.

batman14

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.04.20 - klo:13:19
Visa Electron ja Visa Debit eroavat siinä, että electronilla tehdään aina sähköinen katevaraus tililtä. Se vaatii siis aina online-päätteen. Debit toimii kuin luottokortti, ihan vaikka "höyläämällä" (vai onko nuo höylät jo poistettu käytöstä?). Kelpaa periaatteessa vaikka ei tilillä olisi katetta, jos maksupääte on offline-mallia. Toki jos ei olekaan katetta, niin tulee tilin ylitys, ja kovat maksut siitä. Eli täysin sama kortti kuin credit, mutta ilman luottoa.

Nykyään yli 90% tapahtumista varmennetaan, eli käytännössä eroa noilla ei ole enää juurikaan.

SNG: Sitä tarkoitin että jos joku sanoo Visa niin se ei kerro yhtään tarkoitetaanko Debitiä, Creditiä yms. Kaikki nuo kortit on ihan yhtä lailla Visoja. Ei kerro onko luotto ominaisuutta vai ei koska Visalla ei ole siinä mitään eri roolia.

Nyt mennään pahasti off topicin puolelle, anteeksi siitä. Lopetan tämän aiheen tähän.

SNG

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 18.04.20 - klo:14:16
Nykyään yli 90% tapahtumista varmennetaan, eli käytännössä eroa noilla ei ole enää juurikaan.

SNG: Sitä tarkoitin että jos joku sanoo Visa niin se ei kerro yhtään tarkoitetaanko Debitiä, Creditiä yms. Kaikki nuo kortit on ihan yhtä lailla Visoja. Ei kerro onko luotto ominaisuutta vai ei koska Visalla ei ole siinä mitään eri roolia.

Nyt mennään pahasti off topicin puolelle, anteeksi siitä. Lopetan tämän aiheen tähän.

OK. Tuplatsekkasin vain.

Ilman oikeaa luottokorttia maailmalla on hankalaa liikkua ja toimia. Ja se ei ole luotolla elämistä vaan välttämätön pakko.

Matkat ja nettikaupan tuotteet kannattaa maksaa AINA luottopuolella (creditillä). Tällöin tavaran jäädessä tulematta tai matkatoimiston mentyä konkkaa, saa rahansa myös takaisin toisin kuin käteisellä tai debitillä maksaessa!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.04.20 - klo:18:32
Löysit siis jutusta vain tuulilasin ja minä mainitsin vain trianglen, joka paljastui täysin paskaksi renkaaksi hehkutusten jälkeen. Sen jälkeen rupeat kouhottamaan usean vuoden takaisesta testimanipuloinnista. Mikä sinun suhde on vannetukkuun? Ilman foliohattuakin rupeaa ihmettelemään miten sait asian käännettyä tuohon nokian renkaisiin  ;D.
Joo minähän se olen Vannetukku ja teen itse kaikki Trianglet. Juuri siksi foorumeilla kyselen, että mistä voisi ostaa vanteita ja kehun Contin renkaita... Mistä sä Karppa ammentat kaiken tuon vertaansa vailla olevan päättelykysi?

Edelleenkäön minä en ole kirjoittanut yhtään mitään Trianglen renkaista. Miksi koko ajan yrität kääntää keskustelua niihin? Minua ei kiinnosta sinun selvästi tunteikas suhde Triangleen vähääkään. Johtuuko yritys kääntää keskustelua pois aiheesta siitä, ettet osaa selitellä tuota Tuulilasin vertailun kusetusta muuksi? Joo onhan se neljä vuotta vanha vertailu, mutta mitä sitten? Tuo on erinomainen esimerkki, koska juuri ennen tuota vertailua kyseinen valmistaja oli kertonut parantaneensa vanhat pahat tapansa ja lehti painotti hakeneensa renkaat kaupasta. Silti vain testiin osui jopa testioptimoiduiksi renkaiksi erityisen tuoreet kumit. Sä nyt vain kiertelet aiheen ympärillä ja varot ottamasta mitään kantaa tähän ilmeiseen kusetukseen. Ovatko faktat liian kipeitä, kun et pysty käsittelemään niitä?

Ja eipä tuo TM:n uusimman rengasvertailun tuotannon lomautusviikolla ja tietenkin vain vähän ennen vertailua itsestään pyhästö hengestä syntynyt rengassarja saa sulta mitään kommenttia. Onhan sekin tietenkin jo monta kuukautta vanha vertailu, joten varmaankin ihan huono esimerkki sekin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.04.20 - klo:16:01
Joo minähän se olen Vannetukku ja teen itse kaikki Trianglet. Juuri siksi foorumeilla kyselen, että mistä voisi ostaa vanteita ja kehun Contin renkaita... Mistä sä Karppa ammentat kaiken tuon vertaansa vailla olevan päättelykysi?

Edelleenkäön minä en ole kirjoittanut yhtään mitään Trianglen renkaista. Miksi koko ajan yrität kääntää keskustelua niihin? Minua ei kiinnosta sinun selvästi tunteikas suhde Triangleen vähääkään. Johtuuko yritys kääntää keskustelua pois aiheesta siitä, ettet osaa selitellä tuota Tuulilasin vertailun kusetusta muuksi? Joo onhan se neljä vuotta vanha vertailu, mutta mitä sitten? Tuo on erinomainen esimerkki, koska juuri ennen tuota vertailua kyseinen valmistaja oli kertonut parantaneensa vanhat pahat tapansa ja lehti painotti hakeneensa renkaat kaupasta. Silti vain testiin osui jopa testioptimoiduiksi renkaiksi erityisen tuoreet kumit. Sä nyt vain kiertelet aiheen ympärillä ja varot ottamasta mitään kantaa tähän ilmeiseen kusetukseen. Ovatko faktat liian kipeitä, kun et pysty käsittelemään niitä?

Ja eipä tuo TM:n uusimman rengasvertailun tuotannon lomautusviikolla ja tietenkin vain vähän ennen vertailua itsestään pyhästö hengestä syntynyt rengassarja saa sulta mitään kommenttia. Onhan sekin tietenkin jo monta kuukautta vanha vertailu, joten varmaankin ihan huono esimerkki sekin.

Mitä tuulilasin kusetusta? Tuulilasi nimenomaan testasi tuon Vannetukun hypetyn trianglen renkaan, joka oli floppi! Vain sinä olet sen kääntänyt Nokian renkaisiin mihin en ottanut mitään kantaa. Taidat olla täysi idiootti?

Lainaan vielä tasan kerran mistä tämä lähti liikenteeseen sinun toimesta!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:06:43
Odotan myös sitä, että löydät tuosta sinun mainitsemastasi testistä continental:n kitkoista sanan hengenvaarallinen. Mä väitän ettei kovin moni autolehti uskalla tuollaista perätöntä väitettä kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä tuulilasi, joka totesi ettei triangle vastaa markkinalupauksia ja joka piti vielä paikkaansa. Sen taas löydän useasta suomalaisen autolehden talvirengastestistä, että KE-kitka on luokaton Suomen talvessa!

Missä on yksikään sana Nokian renkaista, joka sai sinun pasmat sekaisin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.04.20 - klo:17:14
Mitä tuulilasin kusetusta? Tuulilasi nimenomaan testasi tuon Vannetukun hypetyn trianglen renkaan, joka oli floppi! Vain sinä olet sen kääntänyt Nokian renkaisiin mihin en ottanut mitään kantaa. Taidat olla täysi idiootti?
Näyttää olevan Karpalle mahdoton ymmärtää, etten kinastele rengasbrändeistä vaan näytin se, kuinka noissa vertailussa kusetetaan. Edelleenkin yrität siihen ohjata keskustelua noihin brändeihin, vaikka en missään vaiheessa ole lähtenyt siihen mukaan. Taitaa olla melko tärkeä osa elämääsi se renkaan brändi, kun ajatuksesi eivät siitä irtoa sitten mitenkään ja pitää oikein kehua, kuinka rahat riittää renkaiden ostamiseen. Sitten kun pitäisi tuottaa joku argumentti, niin homma menee pelkäksi huonosti maaliin löytäväksi suun soitteluksi.

Tuulilasin kusetus oli se, että vannoivat testaavansa kaupasta hankitut renkaat, mutta testasivatkin Ssuraan valmistajalta tulleet.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.04.20 - klo:17:38
Näyttää olevan Karpalle mahdoton ymmärtää, etten kinastele rengasbrändeistä vaan näytin se, kuinka noissa vertailussa kusetetaan. Edelleenkin yrität siihen ohjata keskustelua noihin brändeihin, vaikka en missään vaiheessa ole lähtenyt siihen mukaan. Taitaa olla melko tärkeä osa elämääsi se renkaan brändi, kun ajatuksesi eivät siitä irtoa sitten mitenkään ja pitää oikein kehua, kuinka rahat riittää renkaiden ostamiseen. Sitten kun pitäisi tuottaa joku argumentti, niin homma menee pelkäksi huonosti maaliin löytäväksi suun soitteluksi.

Tuulilasin kusetus oli se, että vannoivat testaavansa kaupasta hankitut renkaat, mutta testasivatkin Ssuraan valmistajalta tulleet.

Mitä siittä, niin tekee muutkin autolehdet, jos eivät saa uutuuksia kaupasta. Ilmeisesti olet pihalla, kuin lumiukko?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.04.20 - klo:07:06
Kumpaan minä luotan Teräksenharmaaseen vai Tekniikan Maailmaan tai esimerkiksi tuohon julkisen sanan neuvoston ratkaisuihin  ;D.

https://tekniikanmaailma.fi/kaikki-mita-olet-halunnut-kysya-tekniikan-maailman-rengastestauksesta/

Miten testirenkaat valitaan ja hankitaan testeihin?

Testeihin otetaan mahdollisimman laaja valikoima yleisesti markkinoilla olevia renkaita. Vaikka sama rengas olisi testattu edellisellä kerralla, useaan otteeseen on havaittu, että renkaita kehitetään jatkuvasti ja ominaisuudet voivat samankin renkaan osalta muuttua.

Koska vilpin mahdollisuus on ollut tiedossa, on renkaat Tekniikan Maailman testeihin jo usean vuoden ajan hankittu ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti tehdään maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta.

Miksi jonkun renkaan tulos vaihtelee eri vuosina?

Suurin syy on se, että renkaat kehittyvät kaiken aikaa, ja valmistajat tekevät muutoksia tuotteisiinsa, vaikka nimi ja ulkonäkö säilyvät samana. Myöskään testiolosuhteita ei voi täysin vakioida, ja rengasyksilöissäkin voi olla pieniä eroja. Vaikka testit tehdään mahdollisimman monipuolisesti, varsinkin huippurenkaiden välillä erot ovat minimaalisia, joten järjestys saattaa vaihtua, vaikka tuotteet olisivat periaatteessa teknisestikin identtisiä.

Miten varmistetaan se, että valmistajalta testiin saadut renkaat vastaavat kaupasta ostettavia renkaita?

Valmistajalta saatujen renkaiden sekä vähänkään epäilyttävien tulosten tapauksissa tehdään jälkeenpäin varmistustestejä kaupasta hankituilla renkailla, ja jos eroja löytyy, asia selvitetään. Muutamien prosenttien erot suorituskyvyssä ovat normaaleja, kelistä, testiradasta tai tuotannon toleransseista johtuvia. Suuremmat erot sen sijaan vaativat lisätestausta.

Lisätestejä on tehty pistokokeenomaisesti koko TM:n rengastestihistorian ajan, ja vuodesta 2012 alkaen systemaattisesti. Niissä on aiemminkin paljastunut epäilyjä, joista osa on julkistettu, osa taas on johtanut renkaan jättämiseen pois lehden tuloksista. Joissakin tapauksissa on käynyt jopa niin, että kaupasta ostettu rengas on ollut parempi kuin valmistajan toimittama.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.04.20 - klo:16:02
Käänteistä logiikkaa käyttäen, juuri tuon edellälinkkaamani VTT:n FAKTOIHIN perustuvan testin perusteella skandikitkat ovat tilastollisesti aivan yhtä hengenvaarallisia kuin KE-kitkatkin.  ::) ::) ::)
Suosittelen tutustumaan aina mitä tutkimuksessa oikeen tutkitaan. Tässä tapauksessa kyseessä oli kyselytutkimus.
Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna, johon vastasi 38 kuljettajaa. Siis tässä ei edes ollut kyseessä minkään sortin tilastollinen tutkimus, se vain kuvastaa 38 (vastanneet) kuskin henkilökohtaisia mielipiteitä ja tuntemuksia - ei siis mitään tilastollista faktaa esim. toteutuneista kolareista tms. Tutkimuksessa jopa mainitaan että osa kuskeista ei oikein tarkasti muistanut kysyttyjä asioita/vastaus oli en tiedä.

Vaikka kyseessä olikin kysely subjektiivisista tuntemuksista, esim. taulukko 11. on mielenkiintoinen, tien pinta mahdollisessa vaaratilanteessa. Yksikään pohjoismaisilla kitkoilla ajava ei ollut kohdannut vaaratilannetta märällä pinnalla, sen sijaan KE-kitkoilla 2 oli. Esim. Jultsu on jatkuvasti väittänyt pohjoismaisia kitkoja vaarallisiksi märällä pinnalla ja tämän kyselytutkimuksen perusteella yksikään kuski ei ollut samaa mieltä, toisin kuin KE-kitkoilla. Samoin jääpinnanasta merkintöjä tuli KE-kitkalle 9 vs 6, joka on 50% enemmän.

Tästähän voisi johtaa että KE-kitkat ovat 50% vaarallisempia jääpinnalla - mutta en väitä niin vaikka tuo hyvin pienen otoksen kyselytutkimus näin osoittaakin, koska tällaisessa metodissa ja näin pienessä otoksessa suhteellinen virhe voi olla hyvinkin suuri. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.04.20 - klo:17:38
Tuulilasin kusetus oli se, että vannoivat testaavansa kaupasta hankitut renkaat, mutta testasivatkin Ssuraan valmistajalta tulleet.
Jos sinusta tuntuu että Tuulilasi on huijannut, niin laitathan toki palautetta heille ja pyydät selvitystä asiaan. Ehkäpä totuus on tarua yksinkertaisempi ja takaa ei löydykkään "suurta huijausta"? Se että Nokian renkaalta on suomalaisessa testissä Suomessa valmistettu rengas ei ole minusta mitään ihmeellistä, kun kuitenkin kyseistä brändirenkaan kokoa tehdään Suomessa, niin logistisesti ketju on myös lyhin. Samoin myydyn renkaan kiertonopeus valmistajalta loppuasiakkaalle on todennäköisesti selvästi lyhyempi kuin vaikkapa Kiinasta raahatun halppiksen.

Ohessa vielä vertailuksi mielenkiinnosta ruotsalaisen Vi Bilägare lehden valmistusaikoja/paikkoja kitkoista:
Conti 7: vk47 / 2018 / Saksa
Nokian R3: vk30 / 2018 / Suomi
GoodYear: vk12 / 2018 / Puola
Nokian Nordman: vk44 / 2018 / Venäjä
...
Conti EU-kitka: vk40 / 2018 / Saksa

Varsinainen testi tehtiin helmikuussa-maaliskuussa 2019, ja kaikki testiin osallistuneet renkaat oli valmistettu 2018 paitsi yksi (Sava) oli 2017 lopusta. Yksi rengas (Pirelli) jäi testistä pois koska malli oli päivittymässä eikä uusi malli ollut vielä saatavilla. Nokian brändirengas on vähemmän yllättäen Suomesta ja halppis malli (Nordman) sitten Venäjän tehtaalta. Vaikka Nokian R3 oli yli puoli vuotta vanha paistoleiman mukaan, silti testimenestystä tuli. Ja taisi täällä VAGareenalla olla jossain keskustelussa linkattuna Michelin doku jossa korostetaan että oikein varastoidun, käyttämättömän renkaan ominaisuudet säilyvät hyvin.

Saman lehden nastatestissä taasen Contin Flex 3 (sama josta nastat irtosivat, takaisinveto), taasen oli ainoana valmistettu 2019 (vk2) kun muut olivat 2018, vanhin oli Michelin X-Ice joka oli 2018 vk4. Testi oli helmikuun loppu - maaliskuu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ile

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.20 - klo:14:25
OK. Tuplatsekkasin vain.

Ilman oikeaa luottokorttia maailmalla on hankalaa liikkua ja toimia. Ja se ei ole luotolla elämistä vaan välttämätön pakko.

Matkat ja nettikaupan tuotteet kannattaa maksaa AINA luottopuolella (creditillä). Tällöin tavaran jäädessä tulematta tai matkatoimiston mentyä konkkaa, saa rahansa myös takaisin toisin kuin käteisellä tai debitillä maksaessa!

Se on just noin. Debitillä ei tee yhtään mitään esim autonvuokrauksessa tai joka kolmannessa vaikka Italian tai Ranskan outletissä - siellä ne ihmettelee et häh mikä debit-puoli, no voidaan yrittää - oho no ei tämä toimi ;)

Sen verran asiaan, että tänään vaihtui GY Ice Articit Pirellin cinturato P7 -kumeihin samassa koossa ja meteli sen kun kasvoi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ile - 19.04.20 - klo:01:42
Sen verran asiaan, että tänään vaihtui GY Ice Articit Pirellin cinturato P7 -kumeihin samassa koossa ja meteli sen kun kasvoi.

Oliko tuo yllätys?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ile - 19.04.20 - klo:10:33
No, ei nyt ihan. Mutta pikkasen oli unohtanut kuin karmeet renkaat nuo oli  8)

Kitkat on hiljaisemmat ja nuo pirellit ei ole hiljaisimmasta päästä kesärenkaina.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.04.20 - klo:17:44
Mitä siittä, niin tekee muutkin autolehdet, jos eivät saa uutuuksia kaupasta. Ilmeisesti olet pihalla, kuin lumiukko?

Niin tässä lehti vakuutti, että nyt renkaat on haettu kaupasta. Se on oleellinen ero siihen, että kerrotaan rehellisesti renkaiden tulevan suoraan valmistajalta valmistajan niin halutessa. Jaksat kyllä toistella, kuinka pihalla, idiootti ja tyhmä olen, mutta et pysty vastaamaan oikein mitään noihin esimerkkeihini kusetuksista. Tuollainen 5-vuotiaan argumentointi ei varsinaisesti saa vakuuttumaan siitä, että tietäist yhtään mitään näistä.

teräksenharmaa

#5789
Lainaus käyttäjältä: jt - 18.04.20 - klo:18:34
Jos sinusta tuntuu että Tuulilasi on huijannut, niin laitathan toki palautetta heille ja pyydät selvitystä asiaan. Ehkäpä totuus on tarua yksinkertaisempi ja takaa ei löydykkään "suurta huijausta"? Se että Nokian renkaalta on suomalaisessa testissä Suomessa valmistettu rengas ei ole minusta mitään ihmeellistä, kun kuitenkin kyseistä brändirenkaan kokoa tehdään Suomessa, niin logistisesti ketju on myös lyhin. Samoin myydyn renkaan kiertonopeus valmistajalta loppuasiakkaalle on todennäköisesti selvästi lyhyempi kuin vaikkapa Kiinasta raahatun halppiksen.
En minä tee yhtään mitään Tuulilasin selityksillä. Itse asiassa lopetin kyseisen julkaisun seuraamisen tuohon tapaukseen. Eikö olekin vähän erikoista, että esimerkiksi TM:n vertailuun vuodesta 2010 lähtien Nokianin kaikki kesärenkaat ja vuoden 2010 kitkoja lukuunottamatta kaikki talvirenkaat on tehty Suomessa? Yhteensä 11 sarjaa kesärenkaita ja  20 talvirenkaita Suomesta ja yksi sarja kitkoja  Venäjältä. Kun menet Suomessa kauppaan, niin suhdeluku hyllystä löytyvistä renkaista on täysin toinen. Onko sekin mielestäsi ihan normaalia, että toimitusketjusta vastaava johtaja kertoi tuotannon olleen lomautettuna sen viikon ajan, minkä aikana TM:n viimeisimmän vertailuun rengas on tehty?

EDIT: Ehkä eniten kummastelen sitä, että miksi usko valmistajien ja lehtienvilpittömyyteen on noin kova, vaikka kusetuksia on paljastunut monia? Taloudelliset kannustimet ovat tässä vahvat, eikä firmoja viime kädessä kiinnosta mikään muu kuin tuloksen maksimointi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy