Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

En kyllä tiedä ketään, joka olisi noin itsekeskeinen, että korostaa erinomaisuuttaan joka käänteessä. Anteeksi avautuminen.  :-X Enkä kyllä osaa sanoa kenenkään autosta ajotavan perusteella, että onko se oma vai varastettu, tai että mikä rengastus siellä mahdollisesti on. En myöskään jaksa pohtia, että onko jonkun muun kanssa-autoilijan pellin alla montakin heppaa.

En sotkenut radalla ajoa normaaliin liikenteeseen, vaan itse tuot kilpa-ajon ammattilaisia mukaan keskusteluun. Varmaan ne Juha Kankkuset ja Mika Häkkiset on sitten niin päteviä kertomaan tuosta siviililiikennekäyttäytymisestä ja työmatka-ajosta renkaiden osalta. Hehän voivat ostaa ne pitävimmät renkaat joka keliin ja varmasti mielellään niin tekevät tehoa unohtamatta.

Keskimäärin tehokkaammat autot edustaa itseään kolaritilastoissa korkealla jostain syystä. En väitä, että sillä olisi ajokäytöksen kanssa mitään tekemistä.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikey

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.04.20 - klo:16:19
En kyllä tiedä ketään, joka olisi noin itsekeskeinen, että korostaa erinomaisuuttaan joka käänteessä.

Entäs Skriko?

jabajee

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.04.20 - klo:16:19
En kyllä tiedä ketään, joka olisi noin itsekeskeinen, että korostaa erinomaisuuttaan joka käänteessä. Anteeksi avautuminen.  :-X Enkä kyllä osaa sanoa kenenkään autosta ajotavan perusteella, että onko se oma vai varastettu, tai että mikä rengastus siellä mahdollisesti on. En myöskään jaksa pohtia, että onko jonkun muun kanssa-autoilijan pellin alla montakin heppaa.

Elämässään pahasti päähänpotkitut ja kiusatut ihmiset eivät pääse yli näistä traumoistaan vaan yrittävät päteä ja pönkittää huonoa itsetuntoaan esim. netissä, liikenteessä, jne. Terapia toisi näille ihmisille enemmän apua kuin paskan suoltaminen nettifoorumeille.
Näiden kanssa ei kannata alkaa vänkäämään sillä he haluavat aina sanoa sen viimeisen sanan koska elämässään heidät on aina painettu maan rakoon ja vaiennettu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.20 - klo:15:30
Kerrotko lisää kenellä tuollainen taipumus mahtaa olla ja miten se näkyy?

Jännä miten autofoorumilla pitäisi pyytää anteeksi, että pitää tehokkaista/nopeista autoista? Se ei tarkoita perseilyä liikenteessä.
Hänellä, joka kokee auton tehon vähentävän tarvetraa näyttää muille kaapin paikka liikenteessä. Hänellä, joka näkee risteyksessä edellä olevan olevan syyllinen peräänajoon. Hän joka näkee liikenteessä jatkuvasti jotain perseilijöitä, joiden ohittamiseen tarvitaaan valtavasti voimaa. Hän joka näkee muut liikenteesssä olevat jonain possujunana. Sama suhtautuminen muihin näkyy myös nettikirjoittelusaa.

Ehkä ne (perseilyn?) ammattilaiset osaavat kertoa lisää.

Sillä, millaisista autoista kukin pitää, ei ole mitään merkitystä tässä.

-karppa-

Olet yrittänyt jo useasti lokeroida ja saada minut johonkin lokeroon missä kaahailisin tai vaarantaisin liikennettä, mutta kun et ole onnistunut siinä ja toistan samoja faktoja vuodesta toiseen, niin olen itsekeskeinen ja pahoitat mielesi.

Moottoriurheilua voi harrastaa Suomessa ihan laillisilla tehottomilla tai tehokkailla autoilla. Ilmeisesti sinulla ei mielikuvitus ei vain riitä mitä kaikkea se sisältää.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.04.20 - klo:09:09
Tarviihan niitä tehoja, jotta saa näyttää muille.  8) Toisille siitä elvistelystä tulee iloa, jos saa muut ihastelemaan tai kateelliseksi. Toki radalla siitä onkin hyötyä ja joskus saa oikeaakin fiilistä ihan normaalissakin arkiajossa. Radalla vaan tärkeämpää on keveys, jarrut, alusta ja renkaat.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.04.20 - klo:16:19
En kyllä tiedä ketään, joka olisi noin itsekeskeinen, että korostaa erinomaisuuttaan joka käänteessä. Anteeksi avautuminen.  :-X Enkä kyllä osaa sanoa kenenkään autosta ajotavan perusteella, että onko se oma vai varastettu, tai että mikä rengastus siellä mahdollisesti on. En myöskään jaksa pohtia, että onko jonkun muun kanssa-autoilijan pellin alla montakin heppaa.

En sotkenut radalla ajoa normaaliin liikenteeseen, vaan itse tuot kilpa-ajon ammattilaisia mukaan keskusteluun. Varmaan ne Juha Kankkuset ja Mika Häkkiset on sitten niin päteviä kertomaan tuosta siviililiikennekäyttäytymisestä ja työmatka-ajosta renkaiden osalta. Hehän voivat ostaa ne pitävimmät renkaat joka keliin ja varmasti mielellään niin tekevät tehoa unohtamatta.

Keskimäärin tehokkaammat autot edustaa itseään kolaritilastoissa korkealla jostain syystä. En väitä, että sillä olisi ajokäytöksen kanssa mitään tekemistä. 

Ai että mä rakastan kotitarvepsykologeja. Parhaaksi tässä tapauksessa tekee sen, että nimenomaan KITKOILLA ajavat kuljettajat ovat tässä eniten äänessä, kun ajelin pelkästään nastarenkailla talvella mielipiteet eivät kelvanneet, koska en tiennyt mitään kitkoista, kun en ajanut niillä. Nyt kun ajan kitkoillakin tänäkin talvena suurimman osan talvikaudesta mielipide ei kelpaa. Sen jälkeen nelinkertaiset continental kitkat ovat hengenvaaralliset ja sortavat alle jollaista en ole itse kokenut. Tämäkin mielipide tulee Puolasta kaverilta, joka ei edes omista kyseisiä renkaita.

Tämän jälkeen kotitarvepsykologi iskee loistavalla analyysillä, että päähänpotkittu ja koulukiusattu purkaa traumojaan netissä. Lueppa oma kirjoitus ajatuksen kanssa sekä muutaman muun kirjoitus. Minä väittäisin, että classinen koulukiusaamisesimerkki missä erimieltä oleva henkilö yritetään hiljentää "Kitkoilla ajavien toimesta" ja tähän etsitään mitä ihmeellsimpiä esimerkkejä onnistumatta siinä.

,,lä huoli pääsen myös muualla äänen enkä jää silloinkaan hiljaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 15.04.20 - klo:16:46
Elämässään pahasti päähänpotkitut ja kiusatut ihmiset eivät pääse yli näistä traumoistaan vaan yrittävät päteä ja pönkittää huonoa itsetuntoaan esim. netissä, liikenteessä, jne. Terapia toisi näille ihmisille enemmän apua kuin paskan suoltaminen nettifoorumeille.
Näiden kanssa ei kannata alkaa vänkäämään sillä he haluavat aina sanoa sen viimeisen sanan koska elämässään heidät on aina painettu maan rakoon ja vaiennettu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Se on ihan sama mikä on aiheena, niin se oma paremmuus korostuu vahvasti. Myös omistamisesta pitää aina mainita.  Se on tarve todistella jotakin. Ei kummonen keittiöpsykologi tarvitse olla näitä huomatakseen. Mielipiteitä mahtuu, mutta ketään ei varmasti oikeasti kiinnosta tässä ketjussa tehot tai omistussuhde johonkin asiaan. Ketään ei silti hiljentää tarvi. Kokemuksia jakamalla joku voi hyötyäkin jotain. Agenda ei tässä ole siis kenenkään hiljentäminen tai vaientaminen.

Tuohon loppuun itse laitoitkin sen kaikkein tärkeimmän.
",,lä huoli pääsen myös muualla äänen enkä jää silloinkaan hiljaiseksi."
Eli tuo se vissiin perimmäinen tarkoitus on. Yritetään ymmärtää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

V60

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.04.20 - klo:11:10
Ja tämäkö ei toteudu toisinpäin?  :o
Vaikea puhua muiden puolesta, mutta jos ajan lähelle, niin saman tien ohi. Perässä en roiku. Eiks nää ole ihan perusasioita....?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jabajee

#5737



-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

#5739
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 15.04.20 - klo:21:07


Tässä alkuperäinen hyrskhyrsk Cossu-Sierra video  :D

Tosiasiahan on, että kaikkeen tehoon turtuu yllättävänkin nopeasti.

https://www.youtube.com/watch?v=VrjK-92Qa5E

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.20 - klo:18:09joka ei edes omista kyseisiä renkaita.

Minkä takia ne pitäisi omistaa? Nehän on puolueettomasti testattu ammattilaisten toimesta ja todettu hengenvaarallisiksi tietyissä ajoympäristöissä / tilanteissa. Fakta juttu.


ps. jos ostan renkaat luottokortilla, omistanko ne oikeasti, ennenkuin luotto on maksettu? Entä jos liisaan auton, omistanko renkaita silloinkaan vai liisaanko vain niitäkin? Saanko silloinkaan puheenvuoroa vai pitääkö olla ihan kould haard kääsh?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Muuta luettavaa "tuplatehojen" ja omistamisen filosofian syövereiden pohdinnan sijaan.. - Contin selitys: jotain mennyt tehtailla pieleen.

Nastat eivät pysy testivoittajan renkaassa " nyt valmistaja kertoo miksi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nastat-eivat-pysy-testivoittajan-renkaassa-nyt-valmistaja-kertoo-miksi/3e8e6868-a392-45ec-b3d4-a582b379d76b
”Tikka Spikesin työssä ei ole ollut moitittavaa, vaan haasteet löytyvät Saksan ja Venäjän tuotantolaitoksista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.20 - klo:22:51
Minkä takia ne pitäisi omistaa? Nehän on puolueettomasti testattu ammattilaisten toimesta ja todettu hengenvaarallisiksi tietyissä ajoympäristöissä / tilanteissa. Fakta juttu.


ps. jos ostan renkaat luottokortilla, omistanko ne oikeasti, ennenkuin luotto on maksettu? Entä jos liisaan auton, omistanko renkaita silloinkaan vai liisaanko vain niitäkin? Saanko silloinkaan puheenvuoroa vai pitääkö olla ihan kould haard kääsh?

Tässäkin päästään siihen, että yritä päättää! Uskotko niitä testejä vai itseä, kun ajat niillä renkailla käytännössä. Odotan myös sitä, että löydät tuosta sinun mainitsemastasi testistä continental:n kitkoista sanan hengenvaarallinen. Mä väitän ettei kovin moni autolehti uskalla tuollaista perätöntä väitettä kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä tuulilasi, joka totesi ettei triangle vastaa markkinalupauksia ja joka piti vielä paikkaansa. Sen taas löydän useasta suomalaisen autolehden talvirengastestistä, että KE-kitka on luokaton Suomen talvessa!

PS. Minä voin ostaa luotolla hyvällä omallatunnolla, koska se on draftattu plussan puolelle. Syy myös luotolla ostolle useassa kaupasssa löytyy esimerkiksi tuolta. Toki tätä tietämättömät ei osaa käyttää hyväksi:
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/tuoteturva

Eipä edes ulkomaanmatkan peruuntuminen koronan takia, niin paljoa vittuttanut, kun rahat taataan netsin puolelta. Kannattaa myös se liisarisopimus lukea tarkkaan, että tiedät mihin olet sitoutunut, näin taantuman aikaan. Siitä sopimuksesta voi olla hankalampi päästä eroon, kuin omasta maksetusta autosta. Toki rahalla pääsee molemmista eroon  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta et varmasti ole ainoa joka täällä tajuaa luottokortin idean.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: V60 - 15.04.20 - klo:18:53
Vaikea puhua muiden puolesta, mutta jos ajan lähelle, niin saman tien ohi. Perässä en roiku. Eiks nää ole ihan perusasioita....?

Mielestäni liikennekäyttäytymisen perusasioihin ei kuulu jatkuva ylinopeus, niin kuin sinun ajokäyttäytymisestä saa kuvan.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.20 - klo:09:49
En oo ikkään tarvinnut luottokorttia, enkä tuu tarvitsemaan.
Joten en minäkään ymmärrä.
Jotenkin hävettäisi maksaa luottokortilla ja ajaa velka-autolla.
Ymmärrät hiukan paremmin, kun hiukan laajennat  maailmankuvaasi. Jos moni ottaa henkilökohtaisen riskin ja lainan, pyörii yhteiskunta paremmin. Ihan esimerkkinä vaikka turvallisempi auto ja kertynyt verotulo, joista jokainen hyötyy. Mutta ethän sinä sitä voi ymmärtää kuplastasi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

En kyllä itsekään lähtisi maakunnan ABC:tä pidemmälle pelkän leluelectronin kanssa, saattaa tulla äitiä ikävä jossain JFK:n lentokentällä tai Pattayan turistihelvetissä kun se electronin veloitus ei menekään läpi. Ilmeisesti ratkaisu on sitten vaihdella kymppitonnilla käteistä paikalliseen valuuttaan ja kantaa sitä vyölaukussa mukanaan kaikkialle?   ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.20 - klo:09:49
En oo ikkään tarvinnut luottokorttia, enkä tuu tarvitsemaan.
Joten en minäkään ymmärrä.
Jotenkin hävettäisi maksaa luottokortilla ja ajaa velka-autolla.
Uskon tämän. Onhan tuolla ihmisiä jotka eivät vieläkään käytä edes nettipankkia, puhumattakaan mistään tunnistautumisista älypuhelimella.
Niin se aika vaan ajaa ohi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:06:43
Mä väitän ettei kovin moni autolehti uskalla tuollaista perätöntä väitettä kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä tuulilasi, joka totesi ettei triangle vastaa markkinalupauksia ja joka piti vielä paikkaansa.

Luehan tarkemmin se Tuulilasin vertailu. Tuohan tehtiin Nokianin testirengaskusetuksen paljastumisen jälkeen. Lehti pyhästi vakuutti, kuinka nyt on Nokianit haettu kaupasta, aivan kuten kuka tahansa kuluttaja ne hakisi. Samoin Nokian vakuutteli, että nyt on pahat tavat jötetty pois ja ollaan niin rehellisiä ja läpinäkyviä. Vertailuun Ivaloon päätyi kuitenkin kaksi sarjaa Nokianeja, jotka molemmat oli valmistettu juuri ennen vertailun tekemistä. Noin sitä pientä kuluttajaa viedään...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.04.20 - klo:12:15
Luehan tarkemmin se Tuulilasin vertailu. Tuohan tehtiin Nokianin testirengaskusetuksen paljastumisen jälkeen. Lehti pyhästi vakuutti, kuinka nyt on Nokianit haettu kaupasta, aivan kuten kuka tahansa kuluttaja ne hakisi. Samoin Nokian vakuutteli, että nyt on pahat tavat jötetty pois ja ollaan niin rehellisiä ja läpinäkyviä. Vertailuun Ivaloon päätyi kuitenkin kaksi sarjaa Nokianeja, jotka molemmat oli valmistettu juuri ennen vertailun tekemistä. Noin sitä pientä kuluttajaa viedään...

Haukuttiinko kyseisessä testissä jotain merkkirengasta hengenvaaralliseksi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:12:45
Haukuttiinko kyseisessä testissä jotain merkkirengasta hengenvaaralliseksi?

Mitä väliä manipuloiduilla arvioilla on? Itse puhun tästä vertailusta, missä muka kiinnitettiin erityistä huomiota puolueettomuuteen ja silti sama vanha kusetus vain jatkui.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.20 - klo:09:49
Jotenkin hävettäisi maksaa luottokortilla ja ajaa velka-autolla.

Ei liity mitenkään itse aiheeseen mutta...

En minäkään aja velka-autolla, enkä käytä luottokorttia siksi, että tarvitsisin luottoa. Luottokorttia tarvitsen, koska suurin osa maksuista ulkomaille on pakko tehdä luottokortilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.04.20 - klo:13:08
Mitä väliä manipuloiduilla arvioilla on? Itse puhun tästä vertailusta, missä muka kiinnitettiin erityistä huomiota puolueettomuuteen ja silti sama vanha kusetus vain jatkui.

Normaalisti en tälle tasolle lähtisi, mutta onko aamulääkkeet jäänyt ottamatta?

Oliko muuta tuohon Vannetukun sontaan trianglesta ja nykyisestä Kontio merkistä?
Vapauttava 6442/AL/16
https://www.jsn.fi/paatokset/6442-al-16/

Missä Suomalaisessa autolehdessä on todettu merkkiTALVIrenkaista, että ne ovat HENGENVAARALLISET? Näytä minulle se lehti tai artikkeli! Jultsu ei kykene siihen vastaamaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:06:43
Tässäkin päästään siihen, että yritä päättää! Uskotko niitä testejä vai itseä, kun ajat niillä renkailla käytännössä. Odotan myös sitä, että löydät tuosta sinun mainitsemastasi testistä continental:n kitkoista sanan hengenvaarallinen. Mä väitän ettei kovin moni autolehti uskalla tuollaista perätöntä väitettä kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä tuulilasi, joka totesi ettei triangle vastaa markkinalupauksia ja joka piti vielä paikkaansa. Sen taas löydän useasta suomalaisen autolehden talvirengastestistä, että KE-kitka on luokaton Suomen talvessa!

Tässä ylistystekstit ja mainokset:
https://www.autosompa.fi/testi-vahvistaa-trianglen-hinta-laatusuhde-on-erinomainen-testissa-kaytetty-nopeus-epailyttaa/
https://www.is.fi/autot/art-2000001035907.html
https://www.is.fi/autot/art-2000001119638.html
https://www.is.fi/autot/art-2000001019329.html
Tässä sitten totuus:
https://www.apu.fi/artikkelit/kohutulos-rengastestissa-paljon-hehkutettu-kiinalaisrengas-petti-lupaukset
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.04.20 - klo:13:08
Mitä väliä manipuloiduilla arvioilla on? Itse puhun tästä vertailusta, missä muka kiinnitettiin erityistä huomiota puolueettomuuteen ja silti sama vanha kusetus vain jatkui.
En ole samaa mieltä, tässä on vain teräksenharmaa:n vahva oma mielipide (=mutu) siitä että rengastesteissä huijattaisiin. Ja toisekseen, valmistajat voivat aivan hyvin ostella toistensa renkaita ja tehdä vastaavia testejä, jos näissä tulisi eroja, kyllä siitä kuultaisiin. Samoin ruotsalaisissa lehdissä rengastestien tulokset ovat hyvin samansuuntaisia ("halppikset/ihmerenkaat" ovat siellä häntäpäässä). 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:16:40
Missä Suomalaisessa autolehdessä on todettu merkkiTALVIrenkaista, että ne ovat HENGENVAARALLISET? Näytä minulle se lehti tai artikkeli! Jultsu ei kykene siihen vastaamaan.
Ei ole suomalaisissa lehdissä silmään pistänyt. Sen sijaan ruotsalaisista lehdistä löytyy termiä "vaarallinen" mm allaolevissa muutamassa yhteydessä:

1) Kitkojen (esim. ...ret runtdäck) käyttö kesärenkaina. Kesäkuumalla pehmeä kumiseos ja kesän rankkasateet eivät ole optimi yhdistelmä. Varsinainen kesärengas toimii paljon paremmin lämpimässä märällä pinnalla.

2) Talveen sopimattomat KE-kitkat. Jo yli 15v sitten ovat varoitelleet etteivät keskieuroopassa käytetyt talvirenkaat sovellut kunnon talviolosuhteisiin.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8wJVkA/de-farliga-vinterdacken
Tuossa artikkelissa kuva Porschesta lumipenkassa kiinni kun ei vain "autobahn" renkaissa pito riitä talviolosuhteissa. Lehden idea oli siis siinä että ajetaan Ivaloon tekemään testejä, mutta jo matkalla lipsahti Porsche lumipenkkaan.. 

3) Halppisrenkaat - linkin teksti kertoo jo kaiken.
https://www.test.se/artiklar/vinterdacken-du-absolut-inte-ska-kopa
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.20 - klo:16:40
Normaalisti en tälle tasolle lähtisi, mutta onko aamulääkkeet jäänyt ottamatta?

Oliko muuta tuohon Vannetukun sontaan trianglesta ja nykyisestä
Tietääkseni Vannetukku ei ole kirjoittanut mitään tuosta uunituoreiden renkaiden osumisesta vertailuun. Jos kuitenkin tiedät noin tapahtuneen, niin voit varmaan linkittää lähteen. Jos taasen kirjoitit vain pehmoisen väitteen, niin keksi seuraavaksi parempia herjoja ja etsi lääkkeiden tarvitsijaa peilistä.

https://www.apu.fi/videot/tuulilasin-odotetun-rengastestin-tulokset-kuinka-kiinalainen-kohurengas-parjasi

Tähän vertailuun osui siis noin kaksi viikkoa vanhat sarjat Nokianeja. Uskotko todella, että ihan sattumaa vain, että noin tuoreet renkaat ehtivät Ivaloon vertailuun? Kaksi settiä ja tietenkin molemmat vielä Suomessa valmistettuja, vaikka leijonan osa renkaista tehdään Venäjällä. Kaikkien varastojen ja jakeluportaiden läpi olisi jotenkin kaksi kertaa tuollainen jättipotti löytänyt vertailuun.

Tai kuulostaako yhtään omituiselta, että TM:n viimeisimpään kesärengasvertailuun löysi tiensä Suomessa lomautusviikolla valmistetut renkaat? Tuntuuko sekään yhtään omituiselta, että lähes aina vertailuissa on Suomessa valmistetut renkaat?

Lainaa6.11.2019 10.13
Milloin tuotanto seisoo seuraavan kerran?

" Meillä on tällä hetkellä tuotanto seis seuraavat kolme viikkoa henkilöautonrengastuotannossa. Se alkoi tämän viikon maanantaina.
https://www.aamulehti.fi/a/f7409f59-dc2f-4e85-9064-8f8f573f2487

LainaaNokian Hakka Black 2   225/45 ZR17 94Y XL   ei   kyllä   YLDH   2019 viikko 47   Suomi
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b-2020/tm-vertailu-kesarenkaat-turvallisuus-ensin/

Jotenkin hassua, että vaikka monet isot valmistajat, ei siis suinkaan pelkästään Nokian, ovat jääneet kiinni testioptimoinnista, niin silti vain uskosi noiden samojen valmistajien vilpittömyyteen on horjumaton. Vuosia vanhat rengasmallit pitää saada toimittaa suoraan tehtaalta vertailuun, koska taas sattui niin, että juuri ennen vertailua siihen vanhaan malliin olikin tullut tosi tärkeitä päivityksiä...


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.04.20 - klo:23:26
En ole samaa mieltä, tässä on vain teräksenharmaa:n vahva oma mielipide (=mutu) siitä että rengastesteissä huijattaisiin. Ja toisekseen, valmistajat voivat aivan hyvin ostella toistensa renkaita ja tehdä vastaavia testejä, jos näissä tulisi eroja, kyllä siitä kuultaisiin. Samoin ruotsalaisissa lehdissä rengastestien tulokset ovat hyvin samansuuntaisia ("halppikset/ihmerenkaat" ovat siellä häntäpäässä).
Siis onhan näitä testioptimointeja tullut esiin ihan julkisestikin. Ei se ole mikään minun mielipide. Miksi tietyt valmistajat haluavat aina toimittaa renkaat suoraan tehtaalta vertailuun?  Miksi  tietyt testaajat eivät huoli suoraan tehtaalta toimitettuja renkaita? Miten luulet menettelyjen poikkeavan Ruotsissa?

Se on hyvinkin mahdollista, että isojen valmistajien renkaat olisivat parempia, vaikka ne hankittaisiin samaa ketjua pitkin, kuin mitä me kuluttajat niitä hankimme. Silti,  eikö se yhtään ihmetytä, että tietyiltä merkeiltä on lähes aina juuri valmistetut renkaat vertailuissa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 16.04.20 - klo:23:44
Ei ole suomalaisissa lehdissä silmään pistänyt. Sen sijaan ruotsalaisista lehdistä löytyy termiä "vaarallinen" mm allaolevissa muutamassa yhteydessä:

1) Kitkojen (esim. ...ret runtdäck) käyttö kesärenkaina. Kesäkuumalla pehmeä kumiseos ja kesän rankkasateet eivät ole optimi yhdistelmä. Varsinainen kesärengas toimii paljon paremmin lämpimässä märällä pinnalla.

2) Talveen sopimattomat KE-kitkat. Jo yli 15v sitten ovat varoitelleet etteivät keskieuroopassa käytetyt talvirenkaat sovellut kunnon talviolosuhteisiin.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/8wJVkA/de-farliga-vinterdacken
Tuossa artikkelissa kuva Porschesta lumipenkassa kiinni kun ei vain "autobahn" renkaissa pito riitä talviolosuhteissa. Lehden idea oli siis siinä että ajetaan Ivaloon tekemään testejä, mutta jo matkalla lipsahti Porsche lumipenkkaan.. 

3) Halppisrenkaat - linkin teksti kertoo jo kaiken.
https://www.test.se/artiklar/vinterdacken-du-absolut-inte-ska-kopa

Kiitokset JT:lle, että jaksat yrittää, koska Jultsulta ei edelleenkään saa tuota hengevaarallista rengasmallia esille ja miten se osoittautuu sellaiseksi. Kovasti kumminkin väittää tallaista.


Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.03.20 - klo:15:36
Skandikitka on hengenvaarallinen sadekelillä, tämä on fakta juttu ja todistettu lukuisissa puolueettomissa rengastesteissä.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.10.19 - klo:20:08
Eräs pohjoismainen suuri rengasvalmistaja on surullisenkuuluisa eräästä skandikitkarengasmallistaan joka oli (on kyllä edelleenkin) hengenvaarallinen sadekelillä.

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.10.19 - klo:00:03
Ei mitenkään. Jultsu viitannee jonkun vuoden takaiseen ruotsalaisen lehden rengastestiin jossa on "vattenplaning" testi, eli ajetaan vajaa sentin veden peitossa olevalla testiradalla jatkuvasti kiihdyttäen niin lujaa että renkaiden nopeusero on 15%. Ja jotta saadaan klikkiotsikoita "vähän" kärjistetään..

Voidaan kuitenkin tarkastella myös vähän tuoreempaa tavaraa, vaikkapa tämän syksyn (2019) ruotsalaisen Vi Bilägare lehden kitka- ja nastatestejä ja katso miten testit menivät:

-Märän tien jarrutestissä 80-0km/h Nokian R3 oli joukon paras nordic kitka ja sai siitä testistä täydet 10 pistettä, tulos 30m. Verrokki EU-kitka, Continental TS860, oli vielä hiukan parempi ja sai 26,4m, ero siis 3,6m, eli prosentteina n.13% ero. Peräpää jäi n. 4 metriä R3:sta. Nastatestissä Nokian Hakka 9 tuli vajaan 30m tuloksella lähes samaan.
-Jääjarrutestissä taasen EU-kitka on heikompi selvästi jopa Kiina-nordic halppista, jääden kärjestä (Continental, Nokian) n. 40%, eli 25-5km/h jarrutuksessa eroa ehtii kertyä jo n. 4 metriä. Jos 80km/h nopeudesta jääpinnalla menisi vaikka 80 metriä, niin EU-kitkalla tulos olisi silloin luokkaa  112 metriä, eli 32 metriä eroa. 
-Tämänkin vuoden testissä oli myös "vattenplaning" testi. Nordic kitkat ja nastat olivat n. 57-60 km/h tuloksilla about tasaisena joukkona muutaman km/h eroin muutama poikkeusta lukuunottamatta (esim. Goodyearin nordic kitka ~70km/h) ja EU-kitka parhaana vajaa 75km/h. Joukon viimeinen tässä testissä oli muuten Continentalin nordic kitka VikingContact 7.

EU-kitka (kokonaispisteissä toiseksi viimeinen ennen Kiina-halppista) on siis mitä oivin valinta jos talviajo koostuu paksun vesipatjan peittämästä testiradasta tai virtaavaksi joeksi muuttuneesta valtatiestä, muussa tapauksessa laadukkaat nordic kitkat ja nastat tarjoavat huomattavan paljon enemmän pitoa varsinaisissa talviolosuhteissa ja lienevät siten kaikkein turvallisin valinta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Mä en ymmärrä sun kouhottamista nokian renkaista? En ole sellaisia omistanut vuosiin oman auton alla  ;D. Kyllä kannattaa ne lääkkeet ottaa ja laittaa foliohattu päähän.

En ymmärrä mistä löysit olkinuken trianglen renkaista, nokian renkaisiin ja siihen miten trianglea hehkutettiin melkein vuosi ennen, kuin se testattiin, että oli tavallinen kiinarengas! Itse kyseenalaistin tuota hehkuttamista!

Kysymys kuuluu mikä sinun suhde on vannetukkuun ja triangleen, kun noin kovasti hyökkäsit? Kukaan ei ole kiistänyt nokian renkaiden testimanipulointia, josta he ovat jääneet kiinni.

Väität myös ettei vanhoja renkaita vuosien varrella kehitetä?

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.04.20 - klo:00:21
Tietääkseni Vannetukku ei ole kirjoittanut mitään tuosta uunituoreiden renkaiden osumisesta vertailuun. Jos kuitenkin tiedät noin tapahtuneen, niin voit varmaan linkittää lähteen. Jos taasen kirjoitit vain pehmoisen väitteen, niin keksi seuraavaksi parempia herjoja ja etsi lääkkeiden tarvitsijaa peilistä.

https://www.apu.fi/videot/tuulilasin-odotetun-rengastestin-tulokset-kuinka-kiinalainen-kohurengas-parjasi

Tähän vertailuun osui siis noin kaksi viikkoa vanhat sarjat Nokianeja. Uskotko todella, että ihan sattumaa vain, että noin tuoreet renkaat ehtivät Ivaloon vertailuun? Kaksi settiä ja tietenkin molemmat vielä Suomessa valmistettuja, vaikka leijonan osa renkaista tehdään Venäjällä. Kaikkien varastojen ja jakeluportaiden läpi olisi jotenkin kaksi kertaa tuollainen jättipotti löytänyt vertailuun.

Tai kuulostaako yhtään omituiselta, että TM:n viimeisimpään kesärengasvertailuun löysi tiensä Suomessa lomautusviikolla valmistetut renkaat? Tuntuuko sekään yhtään omituiselta, että lähes aina vertailuissa on Suomessa valmistetut renkaat?
https://www.aamulehti.fi/a/f7409f59-dc2f-4e85-9064-8f8f573f2487
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/6b-2020/tm-vertailu-kesarenkaat-turvallisuus-ensin/

Jotenkin hassua, että vaikka monet isot valmistajat, ei siis suinkaan pelkästään Nokian, ovat jääneet kiinni testioptimoinnista, niin silti vain uskosi noiden samojen valmistajien vilpittömyyteen on horjumaton. Vuosia vanhat rengasmallit pitää saada toimittaa suoraan tehtaalta vertailuun, koska taas sattui niin, että juuri ennen vertailua siihen vanhaan malliin olikin tullut tosi tärkeitä päivityksiä...

Kumpaan minä luotan Teräksenharmaaseen vai Tekniikan Maailmaan tai esimerkiksi tuohon julkisen sanan neuvoston ratkaisuihin  ;D.

https://tekniikanmaailma.fi/kaikki-mita-olet-halunnut-kysya-tekniikan-maailman-rengastestauksesta/

Miten testirenkaat valitaan ja hankitaan testeihin?

Testeihin otetaan mahdollisimman laaja valikoima yleisesti markkinoilla olevia renkaita. Vaikka sama rengas olisi testattu edellisellä kerralla, useaan otteeseen on havaittu, että renkaita kehitetään jatkuvasti ja ominaisuudet voivat samankin renkaan osalta muuttua.

Koska vilpin mahdollisuus on ollut tiedossa, on renkaat Tekniikan Maailman testeihin jo usean vuoden ajan hankittu ensisijaisesti rengasliikkeistä tai verkkokaupoista. Käytännön syistä se ei kuitenkaan aina ole mahdollista, sillä esimerkiksi syksyllä julkaistava talvirengastesti tehdään maaliskuussa, jolloin kaikkia uutuusmalleja ei ole saatavissa. Näissä tapauksissa renkaat pyydetään valmistajilta.

Miksi jonkun renkaan tulos vaihtelee eri vuosina?

Suurin syy on se, että renkaat kehittyvät kaiken aikaa, ja valmistajat tekevät muutoksia tuotteisiinsa, vaikka nimi ja ulkonäkö säilyvät samana. Myöskään testiolosuhteita ei voi täysin vakioida, ja rengasyksilöissäkin voi olla pieniä eroja. Vaikka testit tehdään mahdollisimman monipuolisesti, varsinkin huippurenkaiden välillä erot ovat minimaalisia, joten järjestys saattaa vaihtua, vaikka tuotteet olisivat periaatteessa teknisestikin identtisiä.

Miten varmistetaan se, että valmistajalta testiin saadut renkaat vastaavat kaupasta ostettavia renkaita?

Valmistajalta saatujen renkaiden sekä vähänkään epäilyttävien tulosten tapauksissa tehdään jälkeenpäin varmistustestejä kaupasta hankituilla renkailla, ja jos eroja löytyy, asia selvitetään. Muutamien prosenttien erot suorituskyvyssä ovat normaaleja, kelistä, testiradasta tai tuotannon toleransseista johtuvia. Suuremmat erot sen sijaan vaativat lisätestausta.

Lisätestejä on tehty pistokokeenomaisesti koko TM:n rengastestihistorian ajan, ja vuodesta 2012 alkaen systemaattisesti. Niissä on aiemminkin paljastunut epäilyjä, joista osa on julkistettu, osa taas on johtanut renkaan jättämiseen pois lehden tuloksista. Joissakin tapauksissa on käynyt jopa niin, että kaupasta ostettu rengas on ollut parempi kuin valmistajan toimittama.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.04.20 - klo:00:40
Siis onhan näitä testioptimointeja tullut esiin ihan julkisestikin. Ei se ole mikään minun mielipide. Miksi tietyt valmistajat haluavat aina toimittaa renkaat suoraan tehtaalta vertailuun?  Miksi  tietyt testaajat eivät huoli suoraan tehtaalta toimitettuja renkaita? Miten luulet menettelyjen poikkeavan Ruotsissa?

Se on hyvinkin mahdollista, että isojen valmistajien renkaat olisivat parempia, vaikka ne hankittaisiin samaa ketjua pitkin, kuin mitä me kuluttajat niitä hankimme. Silti,  eikö se yhtään ihmetytä, että tietyiltä merkeiltä on lähes aina juuri valmistetut renkaat vertailuissa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Rengastesteihin liittyen...

Tekniikan Maailma uusimmassa numerossaan sanoo, että heille sopii, että heidän testituloksiaan käytetään markkinoinnissa, kunhan muistetaan, että YLI VUODEN VANHOJA testituloksia EI EN,,,, K,,YTET,,!

Tuotteet muuttuvat, vaikka nimi ehkä ei. Renkaat kehittyvät ja muutaman vuoden vanhoilla sijoituksilla ei ole enää juuri mitään arvoa kuluttajille.

Vannetukun aloitussivuilla renkaita mainostetaan jopa useita vuosia vanhoilla vertailuilla. Uusin kerrottu taisi olla vuodelta 2017. Minulle tuli heti sellainen olo, että nyt kuluttajaa huijataan ja oikein kunnolla. Vai eikö sivuja ole enää päivitetty lähivuosina?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy