Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Oliko kompurassa ilman lämpötila tasaantunut paineistuksesta?  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

58make

Kun ajelee vaan kaukoidän renkailla ilman nastoja kesät talvet, niin ei tarvitse
miettiä, minkä lehden parhaiksi testaamat renkaat  taas tulevaksi talveksi pitäisi
ostaa, näillä mennään ilman pienintäkään ongelmaa.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.04.20 - klo:21:29
Jotta ihan jollekin voisin olla hyödyksi, niin kerron kokemuksen Nokian Hakkapeliitta R3 renkaista. Ovat olleet kaikin puolin edellisiä R2:sia paremmat. Varsinkin suuntavakaudessa tuli kohennusta, joka on se suurin ja kaivatuin parannus. Toinen parannus on se, että nämä eivät ole niin "kivisyöpöt", kuten monet muut kitkat. Oiskohan 10tkm ajettu pääsääntöisesti paljaalla märällä asfaltilla. Juuri näkyy 8mm merkki ja sitä se oli todellisuudessakin. Renkaat olivat ajolleen turvalliset, eikä yllätyksiä tullut huonommallakaan kelillä. Kuvaan on vanteet pesty, mutta kivet on mitä olikin suoraan ajosta. Ei riitä mielenkiinto niitä rapsutella. Uskallan vahvasti suositella, enkä edes harkitse toisia tilalle.
Tällä viikolla vaihtui R2:set Hakka Green kesärenkaisiin. Eturengas oli lähes puhdas kivistä, mutta takarenkaiden lamellien välissä oli jonkun verran pikkukiveä ja joitakin yksittäisiä kiviä urissa. Vuosi sitten oli enemmän kiveä, kun oli "talvisemmat" kelit ja enemmän kadulla pikkukiveä levitettynä.

Ehkäpä R3:sessa on sitten menty eteenpäin kehityksessä myös tuollakin saralla tai sitten nyt on ollut vain niin vähäluminen/vähäkivinen kausi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 07.04.20 - klo:13:50
Tuokin osoittaa että nastoille pitäisi olla todellisuudessa alemmat nopeusrajoitukset kun muille rengastyypeille. Todellisuudessa ne kuitenkin ostetaan että ylinopeudet olisivat tapa.
Nastan aiheuttamaa kulutusta nopeuden funktiona on myös tutkittu. Pienellä googlailulla löytyy jokunen paperi missä asiaa on tutkittu, mm. tuossa Aalto-yliopistosta lisensiaattityö jonkun vuoden takaa
http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf. Kun nopeus tuplataan (esim. 40km/h), myös hiukkasemission lähes kaksinkertaistuu. Näin ollen talvinopeusrajoitukset suojelevat hieman myös sitä maanteiden yleensä paljasta asfalttia, kun suurin osa kuitenkin ajelle nastoilla läpi talven ja pitkälle kevääseen. Tässä(kin) tutkimuksessa todetaan nastojen moninkertainen hiukkasemissio (=tien kulutus) verrattuna kitkoihin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: 58make - 08.04.20 - klo:18:10
Kun ajelee vaan kaukoidän renkailla ilman nastoja kesät talvet, niin ei tarvitse
miettiä, minkä lehden parhaiksi testaamat renkaat  taas tulevaksi talveksi pitäisi
ostaa, näillä mennään ilman pienintäkään ongelmaa.

Kunnes keli yllättää...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.04.20 - klo:01:38
Nastan aiheuttamaa kulutusta nopeuden funktiona on myös tutkittu. Pienellä googlailulla löytyy jokunen paperi missä asiaa on tutkittu, mm. tuossa Aalto-yliopistosta lisensiaattityö jonkun vuoden takaa
http://lib.tkk.fi/Lic/2012/urn100674.pdf. Kun nopeus tuplataan (esim. 40km/h), myös hiukkasemission lähes kaksinkertaistuu. Näin ollen talvinopeusrajoitukset suojelevat hieman myös sitä maanteiden yleensä paljasta asfalttia, kun suurin osa kuitenkin ajelle nastoilla läpi talven ja pitkälle kevääseen. Tässä(kin) tutkimuksessa todetaan nastojen moninkertainen hiukkasemissio (=tien kulutus) verrattuna kitkoihin.

Nastat tulisi saattaa luvanvaraisiksi ainakin uudellamaalla, varsinaissuomessa ja satakunnassa. Vaihtoehdothan ovat:
a) nastarenkaat ja huonokuntoiset tiet
b) kitkarenkaat ja kohtuullisessa kunnossa olevat tiet.

Vaihtoehtoa nastarenkaat ja kohtuullisessa kunnossa olevat tiet ei ole, koska rahaa siihen ei ole, eikä tule olemaan http://velkakello.fi.

b1mpo

Olen samalla kannalla. Paljon liikennöidyillä seuduilla voisi olla nastavero, jolla katetaan teiden korjauksia. Jos auto on varustettu nykyaikaisella ajonvakautuksella, on suurella osalla Etelä-Suomen ihmisistä turvallista ajella kitkoilla. Renkaista riippumatta ihmiset kuitenkin joutuvat sopeuttamaan nopeuttaan erilaisissa keleissä, niin sen ei pitäisi olla ongelma. Nuo urat on paikoin jäätävän isot ja siten vaaralliset sadekelillä kesällä. Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä hetkeen valtiolla, jos sittenkään. Nastavero voisi siis auttaa tässä asiassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Jönglööraaja: Contit on ainoat kunnon renkaat!

Toivotan jälleen kerran onnea, menestystä ja pitkää ikää!

https://www.is.fi/autot/art-2000006469302.html
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.04.20 - klo:09:37
Jönglööraaja: Contit on ainoat kunnon renkaat!

Toivotan jälleen kerran onnea, menestystä ja pitkää ikää!

https://www.is.fi/autot/art-2000006469302.html
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kuminasta-tassako-uusi-ratkaisu-nastarenkaiden-haittoihin/
" Kyllä se vaan toimii, on tätä niin kauan, vuosikausia, suunniteltu, kehitelty ja testattu, Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen vakuuttaa.
No ehkäpä sitten seuraava iteraatio. Aika nopeastihan tuo nastojen irtoaminen tuli esiin kun rengas ehti olla markkinoilla vain vuoden.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Rauta7

Metallirunkoinen nasta pääsee hieman liikkumaan rengaskumissa, mutta ns. kuminasta on vulkanoitu kiinni rengaskumiin.

Jos tämä rengaskumi (polymeeri) on liian kovaa, siis ei salli nastan painumisen yhteydessä riittävää joustoliikettä, niin aikaa myöten tällainen liike "repii" nasta irti.
Renkaan seuraava kehitysversio taitaa sisältää nastojen kiinnitysalueen lisäjouston sallivan rakenteen kehittämisen (?). Tai sitten itse nastaa joustokumeineen on kehitettävä (polymeeri ja sen mitoitus).
Golfkärry Mk 7.5

Iro

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

b1mpo

2,5 talvea ja reilu 30tkm ajetut nastat vaimon autossa alkaa olemaan ehtoopuolella. Ei minulla luottamusta herätä nastojen ääni, jos tiedän pidon olevan jo huono. N. 6mm olisi kumea noissa jäljellä. Joku nasta sieltä oli irronnutkin, eikä ihme kun pyörivät kolossaan tuolla tavalla. Joillekin se ääni tuo mielenrauhaa, minulle ei. En tiedä kuinka tuon vaimon saisi puhuttua siirtymään kitkoihin. Hällä kuitenkin turvallinen hyvä ajonvakautuksellinen auto. Nämä siis contin kakkoset.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tapanixxx

Hanki testivoittajat tilalle. Niin minäkin tein. Michelin X Ice North 4.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 11.04.20 - klo:12:27
Hanki testivoittajat tilalle. Niin minäkin tein. Michelin X Ice North 4.
Luitko varmasti ajatuksella kirjoitukseni ja sitä edellisen viestin?  ;D Tiedän noin suurinpiirtein hyvät renkaat, siitä ei ole kysymys. Ja varmasti noi contitkin olleet testivoittajat jossain testissä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.04.20 - klo:13:59
Kiitos toivotuksista.
Itsellä on Conti Ice 3 normaali metallirunkoisilla nastoilla. Ensimmäisen talven jälkeen ei ainuttakaan nastaa irronnut.
Kuka tyhmä nyt ostaa jotain "uutuutta" renkaastakaan.
Järki kannattaa aina pitää hankinnoissa mukana.
Ei voi henkilökohtaisella tasolla kun taputtaa onnentoivotuksista ja onnistuneesta renkaani valinnasta.  ;D
Aikoinaan oli mainos: "viisas raha ostaa Anttilasta".
Tietenkin jos on ontto pää niin saahan ne nastat raastettua irti vaikka ensimmäisellä 1000 km matkalla. ::)

Lucky you.

58make

Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.04.20 - klo:13:59
Kiitos toivotuksista.
Itsellä on Conti Ice 3 normaali metallirunkoisilla nastoilla. Ensimmäisen talven jälkeen ei ainuttakaan nastaa irronnut.
Kuka tyhmä nyt ostaa jotain "uutuutta" renkaastakaan.
Järki kannattaa aina pitää hankinnoissa mukana.
Ei voi henkilökohtaisella tasolla kun taputtaa onnentoivotuksista ja onnistuneesta renkaani valinnasta.  ;D
Aikoinaan oli mainos: "viisas raha ostaa Anttilasta".
Tietenkin jos on ontto pää niin saahan ne nastat raastettua irti vaikka ensimmäisellä 1000 km matkalla. ::)
Mutta oot kuitenkin maininnut, että conti on niin laadukas merkki. Oman kokemuksen perusteella ei kuitenkaan näin ole muutamien kumien perusteella. Naapurilla painui vanhemmista conteista nastat kumin sisään päästäen paineen väärälle puolelle kumia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.04.20 - klo:12:18
2,5 talvea ja reilu 30tkm ajetut nastat vaimon autossa alkaa olemaan ehtoopuolella. Ei minulla luottamusta herätä nastojen ääni, jos tiedän pidon olevan jo huono. N. 6mm olisi kumea noissa jäljellä. Joku nasta sieltä oli irronnutkin, eikä ihme kun pyörivät kolossaan tuolla tavalla. Joillekin se ääni tuo mielenrauhaa, minulle ei. En tiedä kuinka tuon vaimon saisi puhuttua siirtymään kitkoihin. Hällä kuitenkin turvallinen hyvä ajonvakautuksellinen auto.
Voihan sitä kokeilla ruuvata alle kitkat ensi talvena ja olla mainitsematta siitä sen kummemmin... Vastareaktio voi olla hetkellisesti voimakas kun asia paljastuu, mutta mielipide voi kummasti kääntyä toisinpäin kun siinä pari viikkoa ajellaan - tässä vaiheessa ei kannata kuitenkaan toistella oman päätöksen erinomaisuutta, vaan olla diplomaattisesti ihan hiljaa ;)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: 58make - 11.04.20 - klo:19:04
Ei se keli mitään yllätä, sen näkee lähtiessä liikenteeseen.

Kelihän ei IKIN,, muutu matkan
varrella. Osa on melkoisia houdineita, koska minä olen nähnyt veden muuttuvan jäästä lumeksi ja päin vastoin matkan varrella...

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.04.20 - klo:19:28
Mutta oot kuitenkin maininnut, että conti on niin laadukas merkki. Oman kokemuksen perusteella ei kuitenkaan näin ole muutamien kumien perusteella. Naapurilla painui vanhemmista conteista nastat kumin sisään päästäen paineen väärälle puolelle kumia.

Jätit kumminkin kertomatta mistä mallista oli kyse. Informatiivisuuden arvo täysin NOLLA, kun naapurilla ollut...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.04.20 - klo:23:17
Voihan sitä kokeilla ruuvata alle kitkat ensi talvena ja olla mainitsematta siitä sen kummemmin... Vastareaktio voi olla hetkellisesti voimakas kun asia paljastuu, mutta mielipide voi kummasti kääntyä toisinpäin kun siinä pari viikkoa ajellaan - tässä vaiheessa ei kannata kuitenkaan toistella oman päätöksen erinomaisuutta, vaan olla diplomaattisesti ihan hiljaa ;)

Noh miten sen ottaa. Vajaa vuosi meni GY UG2lla ja parin pidemmän huonon kelin reissun (pohjoiseen 830-840km suuntaansa) jälkeen vaihtui takaisin ropisijoihin ja jyrsijöihin. Samalla loppui pieni keskialueen epämääräisyys & luikertelu kuivalla sekä varsinkin sivuttaispito jotain aivan muuta liukkaalla. Toki varmasti 80%+ normiajossa oli oikein ok, mutta silloin selviää millä tahansa. Nyt sitten ajelut vähenikin reilusti yleisen tilanteen takia niin kitkoilla olisikin helposti ”pärjätty”.

Ja Kuten karppakin ehti kommentoida, kelihän se ei ikinä vaihdu kesken matkan..

sakal83

Se onkin hyvä, että loppuu se keskialueen epämääräisyys ja luikertelu kuivalla nastoilla ajellessa. Tollahan vois melkein mainostaa käyttämään nastoja.

Toki ne renkaat kannattaa aina valita sen parin pidemmän reissun takia.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.20 - klo:23:27
Kelihän ei IKIN,, muutu matkan
varrella. Osa on melkoisia houdineita, koska minä olen nähnyt veden muuttuvan jäästä lumeksi ja päin vastoin matkan varrella...

Jätit kumminkin kertomatta mistä mallista oli kyse. Informatiivisuuden arvo täysin NOLLA, kun naapurilla ollut...
Matkan pituudesta ei ollut puhetta. Asian voi ymmärtää monella tavalla, vai onko oma ymmärryksesi se ainoa oikea? Jos siis käyn tuossa lähikaupassa autolla, ei keli yhtäkkiä mihinkään muutu.

Informaatio ei ole nolla, vaan on niitä muillakin aikanaan tapahtunut. Pointti oli siinä, että on contitkin tavallisten kuolevaisten kumeja kaikkinensa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 12.04.20 - klo:08:45
Matkan pituudesta ei ollut puhetta. Asian voi ymmärtää monella tavalla, vai onko oma ymmärryksesi se ainoa oikea? Jos siis käyn tuossa lähikaupassa autolla, ei keli yhtäkkiä mihinkään muutu.

Informaatio ei ole nolla, vaan on niitä muillakin aikanaan tapahtunut. Pointti oli siinä, että on contitkin tavallisten kuolevaisten kumeja kaikkinensa.

Sinulle ei siis ole ikinä käynyt esimerkiksi, niin että siinä lähikaupassa käydessä olisi vaikka ruvennut vettä satamaan  :D. Selvä.

Pääsääntöisesti merkkirenkaita, kun ostat et päädy kovin metsään. Kyllä muillakin valmistajilla niitä ohareita on tullut se miten ne korjataan ratkaisee aika paljon!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.20 - klo:10:21
Tosimiehet eivät käytä lasten renkaita. Tosimies ajaa kovilla keleillä nastarenkailla. Eikä millään teinirinkuloilla.
Kitkarenkaat eivät ole mitkään sulankelin eikä myöskään kunnon talvikelin renkaat.
FhVR miehen kannattaisi ajaa VR kyytillä eikä haitata muuta liikennettä tiellä.

Tosimies ei nalkuta vaan tuo kantansa esille, ja that´s it.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.20 - klo:10:21
Tosimiehet eivät käytä lasten renkaita. Tosimies ajaa kovilla keleillä nastarenkailla. Eikä millään teinirinkuloilla.
Kitkarenkaat eivät ole mitkään sulankelin eikä myöskään kunnon talvikelin renkaat.
FhVR miehen kannattaisi ajaa VR kyytillä eikä haitata muuta liikennettä tiellä.
Tosimies onkin varmasti antanut sinulle oikein kunnon kyydit, kerran jos toisenkin.
Siinä kun tosimies ajaa oikein kovaa, niin saa kumit kyytiä ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.20 - klo:10:40
Tosimies onkin varmasti antanut sinulle oikein kunnon kyydit, kerran jos toisenkin.
Siinä kun tosimies ajaa oikein kovaa, niin saa kumit kyytiä ;D

Tulitko kaapista ulos?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.03.20 - klo:09:18
,,lä kerro enempää omasta seksuaalisesta suuntautumisestasi. Sitä varten on ihan muut foorumit. Toisaalta eipä sinulta voinut ihmeempää odottaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.20 - klo:10:25
Sinulle ei siis ole ikinä käynyt esimerkiksi, niin että siinä lähikaupassa käydessä olisi vaikka ruvennut vettä satamaan  :D. Selvä.

Pääsääntöisesti merkkirenkaita, kun ostat et päädy kovin metsään. Kyllä muillakin valmistajilla niitä ohareita on tullut se miten ne korjataan ratkaisee aika paljon!
Liekö lähikaupassa käydessä merkitystä, vaikka sataisi lunta tai vettä? Haluat vain väkisin vääntää asiaa. En tiedä mikä on se loppupäätelmä, kun toiset ajelee ja toiset väittelee. Täytyykö löytää voittaja, vai saako toiset olla muuta mieltä omien havaintojensa pohjalta ja tuoda sitä julki? Kyllä jokainen osaa löytää lehdestä testivoittajan, joten ne omakohtaiset havainnot on rikkaudeksi kaikille ja mielestäni yhtä tärkeitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 12.04.20 - klo:10:21
Tosimiehet eivät käytä lasten renkaita. Tosimies ajaa kovilla keleillä nastarenkailla. Eikä millään teinirinkuloilla.
Kitkarenkaat eivät ole mitkään sulankelin eikä myöskään kunnon talvikelin renkaat.
FhVR miehen kannattaisi ajaa VR kyytillä eikä haitata muuta liikennettä tiellä.
Aikuinen ihminen osaa sovittaa nopeutensa kelistä, rengastyypistä, ja merkistä riippumatta. Haittojahan todistetusti nastoista löytyy enemmän, kuin kitkoista. Enkä osaa toisten ajamisesta päätellä muuta, kuin että ovatko fiksuja vai idiootteja. Eli en osaa päätellä nopeudesta tai ajotyylistä, että käytetäänkö millaisia renkaita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.20 - klo:11:23
Tulitko kaapista ulos?
LainaaJoten tuntuu, että jos tuohon litraiseen ocuun lyö viisi 100kg miestä ja mökkikamat peräkonttiin, niin ei kannata hirveitä odottaa. Tällä hetkellä kun Suomalaisen miehen paino lähempänä 100kg, kuin 70kg. Pitää varmaan itsekkin tuollainen käydä koeajamassa ja tehdä yhteenveto onko mistään kotoisin. Ensin ajan tuon ecoboost ford:n.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.07.17 - klo:00:39
Sun pointti oli? En ole tuota autoa omistanut pariin kuukauteen.170hp/400nm 4x4 on pirteämpi, kuin 115hp/200nm. Nykyisessä autossa tehoa ja vääntöä on huomattavasti enemmän. Ei haittaa vaikka kyydissä on 4kpl 100kg äijiä mökkireissulla ja peräkontti täynnä kaljaa. Ja ei vieläkään ei ole pirteä, mutta kerkeää huoletta possujunista ohi eikä tartte edes lyödä pedaalia lattiaan, kun 2000rpm---> löytyy yli 430Nm vääntöä. Eli tuplasti mitä tuosta maitopurkista löytyy ja kulutus alle 6 litraa.


https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-edullinen-espanjalainen-seat-leon/

"Kuopat tuntuvat takalistossa, eikä nypytys poistu moottoritienopeuksissakaan."

Näin olen kuullut tosimiehistä. Mutta kerro sinä kun ”mökkeilet” niin kovasti miesten kanssa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ile

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.20 - klo:01:13
Se onkin hyvä, että loppuu se keskialueen epämääräisyys ja luikertelu kuivalla nastoilla ajellessa. Tollahan vois melkein mainostaa käyttämään nastoja.

Toki ne renkaat kannattaa aina valita sen parin pidemmän reissun takia.

Tiedä sitten onko ollut vain huonoa tuuria kitkojen kanssa. Edelliset kolme sarjaa viimeisen viiden vuoden aikana ovat olleet Nokialaiset, Michelinit ja nyt nuo GY:t. Jokaisen kanssa aikamoista säätöä rengaspaineiden kanssa, jotta saisi edes hieman tukevuutta. Selkeästi karmeimmat kitkat oli Nokian R2:t ja ehkä parhaimmat nuo GY:t. Kun itse ollut paljon sekakäyttäjä jo pidempään niin nastat on kyllä olleet vähemmän "luikerot". Vuodessa tullee vajaa 50tkm, josta isoin siivu talvella pitkää matkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy