Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.04.20 - klo:22:40
Tämä kaikki (hiekotus) joudutaan tekemään avuttomien kitkarengaskuskien takia jotta ei kolise

Mites ne avuttomat nastarengaskuskit ja raskasliikenne? Heitä varten ei suinkaan hiekkaa kylvetä.
Kitkarenkaita suosivat ne joille vuosittain tulee selvästi keskivertoa enemmän kilometrejä.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

seaboss

Tänne sais tulla joku johtaja Elystä vastaa kysymyksiin, miks suomessa on tienhoito tuollaista ku on, ja annetaan noiden polvästien jyrsiä tiet piloille ennen aikojaan nastoilla, samaan aikaan tuolla maakunnissa on pilvin pimein kolmi- ja nelinumeroisia teitä kuin pommituksen jäliltä, rahat ei riitä kun ennen aikaisiin valtaväylien pinnoituksiin.

Tuollaisten jonglöörajien ja kaltaisten teoilla ja höpinöillä suomi taantuu...ja verot nousee entisestään.

En ole suolauksen ja hiekoituksen kannattaja, molemmat minimiin.


b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikey

Olettaisin että moottoriteillä ja vastaavilla merkittävin kevätpölyn aiheuttaja on talven aikana levitetty suola, joka kuivalla kelillä sitten pöllyää.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 06.04.20 - klo:19:43
Olettaisin että moottoriteillä ja vastaavilla merkittävin kevätpölyn aiheuttaja on talven aikana levitetty suola, joka kuivalla kelillä sitten pöllyää.
Suola imee kosteutta itseensä helposti. Epäilen, ettei se ole suolasta johtuvaa, sillä kesälläkin suolataan, jotta ei pölisisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

Miksi sitä mitään olettamaan tai mutuilemaan, jos asiasta on tehty jotain tutkimuksiakin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Tutkimuksen perusteella voitaisiin tiputtaa nastoilla ajavien nopeuksia.  ;D Se olisi tehokas keino saada ihmiset harkitsemaan kitkojen käyttöä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jamo75

tai sitten vaikka valtio pitäisi tiet kunnossa kuten muuallakin keski euroopassa
vai aattelitko että raskaan kaluston teiden kulutus magisesti loppuu kun henkilöautoissa ei ole nastoja

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.04.20 - klo:20:30
Tutkimuksen perusteella voitaisiin tiputtaa nastoilla ajavien nopeuksia.  ;D Se olisi tehokas keino saada ihmiset harkitsemaan kitkojen käyttöä.  ;D
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.04.20 - klo:21:40
Kiinassa on vielä pahempaa vaikka ei ole hiekotettu.
Nastapölyn osuus on hyvin vähäinen hiekoituspölyyn ja muuhun liikennesaasteeseen nähden.

Lähdeviite kiitos. Laitatko vastaavan myös muille väitteillesi?

teräksenharmaa

#5649
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.04.20 - klo:22:24
Teiden urautumiseen vaikuttaa kaikista eniten raskas liikenne ja niiden massat varsinkin lämpimillä ilmoilla.
Isot raskaat autot leipovat lämmintä asfalttia.
Itse olen asunut öljysataman viereisellä tiellä jossa raskaat tankkiautot leipovat tietä. Kahden vuoden jälkeen oli tiessä syvät urat. Kyseisellä tiellä ei henkilöauto liikennettä juuri laisinkaan. Se teiden urautumisesta ja nastoista. Nastat vain karhentaa pintaa mutta kulutus tiestöön on vähäinen. Vähäinen siihen olettamaan mitä luullaan.
Nokia kun aikoinaan teki sensaatio kitkarenkaan mainosti rengasta: Siitä irtoaa pienen pieniä hiukkasia jotka toimivat hyvänä pitona renkaaseen ??? KYLL,, näin on. :(

Raskas liikenne kyllä tosiaan mankeloi lämmintä asfalttua juuri tuollaisissa paikoissa. Se ei vain kerro mitään siirä, miksi maan- ja moottoriteille ilmestyy raskasta liikennettä kapeamat karkeapintaiset urat. Raskasta liikennettä ei myöskaan juurikaan ole kaupunkien keskustoissa, joissa hiukkaspäästot aiheuttavat eniten ongelmia.

Mikähän mahtaa olla tuo Nokianin rengas?

b1mpo

#5650
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.04.20 - klo:22:24
Teiden urautumiseen vaikuttaa kaikista eniten raskas liikenne ja niiden massat varsinkin lämpimillä ilmoilla.
Isot raskaat autot leipovat lämmintä asfalttia.
Itse olen asunut öljysataman viereisellä tiellä jossa raskaat tankkiautot leipovat tietä. Kahden vuoden jälkeen oli tiessä syvät urat. Kyseisellä tiellä ei henkilöauto liikennettä juuri laisinkaan. Se teiden urautumisesta ja nastoista. Nastat vain karhentaa pintaa mutta kulutus tiestöön on vähäinen. Vähäinen siihen olettamaan mitä luullaan.
Nokia kun aikoinaan teki sensaatio kitkarenkaan mainosti rengasta: Siitä irtoaa pienen pieniä hiukkasia jotka toimivat hyvänä pitona renkaaseen ??? KYLL,, näin on. :(
Mistä tuon esimerkkikuvani kapean raidevälin urat johtuu, joita esiintyy tuossa Tampereen ohitustillä melko paljon? Siihen ei raskas kalusto mahdu. Olen sen todennut sekä raskaalla kalustolla, että henkilöautolla ajellessa. Urat ovat syntyneet melko nopeasti talven aikana. Jos jossain muualla raskas kalusto jyrää tien pohjaa urille, se on ihan eri asia. Sen tien pohja ei kestä. Ainahan raskas kalusto ”jyrää” jonkin verran, mutta siitä ei synny kapeita uria, vaan leveitä. Myöskään raskaan kaluston ”leipomat” urat ei synnytä katupölyä niin paljoa, vaan se asfaltti painuu sinne tien pohjaan.

Ps. Tässä kuva.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.04.20 - klo:22:24
Teiden urautumiseen vaikuttaa kaikista eniten raskas liikenne ja niiden massat varsinkin lämpimillä ilmoilla.
Isot raskaat autot leipovat lämmintä asfalttia.
Itse olen asunut öljysataman viereisellä tiellä jossa raskaat tankkiautot leipovat tietä. Kahden vuoden jälkeen oli tiessä syvät urat. Kyseisellä tiellä ei henkilöauto liikennettä juuri laisinkaan. Se teiden urautumisesta ja nastoista. Nastat vain karhentaa pintaa mutta kulutus tiestöön on vähäinen. Vähäinen siihen olettamaan mitä luullaan.
Nokia kun aikoinaan teki sensaatio kitkarenkaan mainosti rengasta: Siitä irtoaa pienen pieniä hiukkasia jotka toimivat hyvänä pitona renkaaseen ??? KYLL,, näin on. :(

Varmasti niissä harvoissa paikoissa, joissa raskasta liikennettä suurilla kuormilla saattavat urat tulla paripyöräleveydelle.

Tuohon pölyasiaan kaipailen kovasti sitä lähdeviittausta. Kun viitataan kirjoittelut tieteellisiin tutkimustuloksiin niin kukaan ei satuile ainakaan itse.

PS. Taisi muuten olla Bridgestone, joka mainosti Blizzak kitkarenkaiden  kumiseokseen sekoitetuista teräväreunaisista partikkeleista.

sakal83

Jönglörin tiedot on sieltä Esson baarista tai joku muu hänelle kertoi hourulassa.
Tässä on nyt monen monta tutkimusta tai muuta tiedonlähteitä heitelty, mutta yksi Urpo se heittelee omasta takataskusta jotain järkeilyjään ilmoille.
Joko on saatanan tyhmä persoona tai trolli?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.20 - klo:14:09
Eipä ole ollut mitään ongelmia Conti ice contact 2:n nastojen pysymisessä. Molemmissa nelikoissa toimii nastoina ja kaikki tallella.

Jep, vaihdoin vaimon autosta ko renkaat koossa 205/55-16 pois lauantaina. Kyseessä 2.5 talvea ajetut renkaat, 30+ tkm ja kaikki nastat tallella. Pintaa ehkä sen 7mm silmämääräisesti katseltuna.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 07.04.20 - klo:12:48
Sielläpä todella viisanolinen mies.
Kannattas mennä tutkituttamaan omaa yläpään mutteria.
Monet tutkimukset ovat pelkkää huuhaa tutkimuksia.
Todellakin Kiinassakin pölisee pirusti vaikka nastarenkaat ovat heille tuntematon asia.
Monet tutkimukset onkin huuhaata, tai ainakin pienellä varauksella täytyy aina suhtautua. Kriittisyys ei ole pahasta. Mutta mitä sun omat silmät kertoo siitä rekan perästä otetusta kuvasta, rehellisesti? Tai sitten tämä seuraava kuva, jossa auto yrittää ajaa urista sivulla? Raideleveys sopii tuohon henkilöautoon.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tulppu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 07.04.20 - klo:12:59
Monet tutkimukset onkin huuhaata, tai ainakin pienellä varauksella täytyy aina suhtautua. Kriittisyys ei ole pahasta. Mutta mitä sun omat silmät kertoo siitä rekan perästä otetusta kuvasta, rehellisesti? Tai sitten tämä seuraava kuva, jossa auto yrittää ajaa urista sivulla? Raideleveys sopii tuohon henkilöautoon.

...tai miten jöngloori sun mielestä syntyy urat moottoritien vasemmalle eli ohituskaistalle? Kuten bimpon kuvastakin näkyy, on vasemmalla kaistalla - ainakin Tampereen seudulla - selvästi pahemmat urat kuin oikealla.
Niska kyyryssä kohti uusia pettymyksiä...

seaboss

Tuokin osoittaa että nastoille pitäisi olla todellisuudessa alemmat nopeusrajoitukset kun muille rengastyypeille. Todellisuudessa ne kuitenkin ostetaan että ylinopeudet olisivat tapa.

seaboss

Kyllä raskasliikenne hieman saa tuoreen asfaltin urautumaan, tämä ei kestä pitkään, mutta nastojen urat on kyllä ihan toista luokkaa. Kyllä tuon on ihan silmälläkin havaittavissa helposti mikä milloinkin aiheuttaa, on niissä niin selvät erot. TM muistaakseni  80-luvulla laski nastojen aiheuttaman kulutuksen, eli sen kivimassan painon jonka nastat talvessa kuluttaa pölynä ilmaan, tuo tonnimäärää ei valitettavasti mieleen jäänyt, kyllähän se artikkeli vielä löydettävissä on, onko joku joka muistaa samaisen tai löytää tuon? Itsellä ole silloin edes korttia ollut.

Nastat on muuttuneet, mutta niin on liikennemäärätkin, luuelmpa, ettei tuo luku kovin kaukana ole nykynormi talvesta.     

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 07.04.20 - klo:13:50
Tuokin osoittaa että nastoille pitäisi olla todellisuudessa alemmat nopeusrajoitukset kun muille rengastyypeille. Todellisuudessa ne kuitenkin ostetaan että ylinopeudet olisivat tapa.

Lueppa se parin vuoden takainen VTT:n testi kummilla renkailla ajavat kaahasivat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

No empä lue, ihan elävästä elämästä riittää mulla havaintoja, ettei tarvi kaikkea lukea. Mutta se ei ole se pointti, vaan se kuka hajottaa tiet, jotku tekee saman asian aiheuttamatta sen tramaattisempaa haittaa niin tiestölle kuin valtion kassaankaan, muista terveydellisistä näkökulmista puhumattakaan. Varmaan noilla vuosien saatossa pölynä ilmaa heitetyillä kymmenillä miljoonilla per talvi olisi nytkin muutakin käyttöä. Minä en niitä tarvi suoranaisti kuin tien hoitoon, mutta niitäkin on, joilla ei ihan niin hyvin mene.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 07.04.20 - klo:18:00
No empä lue, ihan elävästä elämästä riittää mulla havaintoja, ettei tarvi kaikkea lukea.

Eli olet samanlainen trolli  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Monet tutkimukset ovat huuhaata.
Eli noi rengastestitkin voivat olla ihan hyvin huuhaata. Niihin kuitenkin usko on kova vaikka mainosrahat on lehdille maksettu.
Ehkä tässä kannattaa monen mutterit käydä testauttamassa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG


Jultsu

Ei älkääs nyt pojat vielä luovuttako, täällä Puolassa oli tänään +25 ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta mutta kyllä tännekin vielä jonnekin niemennotkoon on öisin muutama pakkasaste luvattuna, pitänee hakea tuosta lähimmästä rautakaupasta jokunen tuhat ruuvia ja alkaa porailemaan niitä noihin KE-luistimiin kun ei tässä rengaskaupoillekaan enää karanteenien vuoksi pääse. Katsotaan tuossa kuukauden päästä kun menee 30 rikki että josko sitä vähän tahmeampaa seosta alkaisi miettimään, ehkä bitumipalluraiset sitten ruuvin kärkiin lisäksi?  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.04.20 - klo:18:08
Eli olet samanlainen trolli  ;D

Kuka? Kerro vaan lisää ihan omin sanoin :D

Sanoppas sinä ihan rehellisesti onko tällaisessa touhussa jotain järkeä, että ajetaan paljaita asfaltteja nastoilla, niin kuin esim. täällä nyt tehdään, viikkoihin ei ole ollut talvikelistä juuri tietoakaan. Tämä ei eroa normi keväästä muutakuin, että on autoja vähemmän liikkeellä.

Siinä on vielä sellainen ero, että kitkoilla ajetaan silloin kovempaa kuin keli sen sallii, nastoilla kovaa kelistä riippumatta eli niputettuna sama aika menee kilometria kohden, eli ei ajan säästöä talven aikana. Tässä on se yksi juttu mitä nastapellet ei näytä ymmärtävän, eikä näköjään päättäjätkään. Sama työ tuli tehtyä molemmilla rengastyypeillä, toinen ryhmä vaan teki jumalattoman määrän muita negatiivisia asioita siinä ohessa. Markan voitolla tehtiin kahden markan tappio. :D


b1mpo

Jotta ihan jollekin voisin olla hyödyksi, niin kerron kokemuksen Nokian Hakkapeliitta R3 renkaista. Ovat olleet kaikin puolin edellisiä R2:sia paremmat. Varsinkin suuntavakaudessa tuli kohennusta, joka on se suurin ja kaivatuin parannus. Toinen parannus on se, että nämä eivät ole niin "kivisyöpöt", kuten monet muut kitkat. Oiskohan 10tkm ajettu pääsääntöisesti paljaalla märällä asfaltilla. Juuri näkyy 8mm merkki ja sitä se oli todellisuudessakin. Renkaat olivat ajolleen turvalliset, eikä yllätyksiä tullut huonommallakaan kelillä. Kuvaan on vanteet pesty, mutta kivet on mitä olikin suoraan ajosta. Ei riitä mielenkiinto niitä rapsutella. Uskallan vahvasti suositella, enkä edes harkitse toisia tilalle.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Positiivistä huomata tuo ettei vedä hirveitä määriä kiviä tuonne kuvion sisään kuten moni rengas tekee ja sieltä niitä kiviä sinkoilee muiden ikkunoihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.04.20 - klo:21:37
Positiivistä huomata tuo ettei vedä hirveitä määriä kiviä tuonne kuvion sisään kuten moni rengas tekee ja sieltä niitä kiviä sinkoilee muiden ikkunoihin.

Vahva veikkaus, että tuo kuva on eturenkaasta. Ei kivet eturenkaissa varsinkaan etuvetoisessa autossa kovin pitkään viihdy vaan ne jämähtää juuri sinne takarenkaisiin josta sitten aika ajoin kimpoilevat takana tulevan päälle. Itse en koskaan ole vaivautunut kiviä kaivamaan lamellien väleistä mutta koska korona, niin tekemisen puute on aika ankara. Takarenkaista sai kaivaa todella paljon kiviä, eturenkaista niitä sai hakemalla hakea. Ja kyseessä siis Michelin X-Ice North 4 nastarenkaat.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.04.20 - klo:22:50
Vahva veikkaus, että tuo kuva on eturenkaasta. Ei kivet eturenkaissa varsinkaan etuvetoisessa autossa kovin pitkään viihdy vaan ne jämähtää juuri sinne takarenkaisiin josta sitten aika ajoin kimpoilevat takana tulevan päälle. Itse en koskaan ole vaivautunut kiviä kaivamaan lamellien väleistä mutta koska korona, niin tekemisen puute on aika ankara. Takarenkaista sai kaivaa todella paljon kiviä, eturenkaista niitä sai hakemalla hakea. Ja kyseessä siis Michelin X-Ice North 4 nastarenkaat.
Otin kuvan varmuudeksi kaikista. Tuossa ensimmäisessä kuvassa vilahtaa toinenkin rengas. Taitaa olla takarengas juuri se ensimmäisen kuvan rengas.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.02.20 - klo:16:08
Asennutin tällä viikolla vanteelle kaksi uutta kesärengasta. Täytetty tunkkaisella korjaamoilmalla. Mittasin tänään paineet ja mittaan kahden ja neljän viikon päästä uudestaan. Kerron sitten tulokset.

Nyt on kuusi viikkoa asennuksesta, ja tuona aikana renkaat ovat keskiarvoisesti vajuneet 0,09 bar. Pyöreästi ottaen siis 0,1 bar/1,5 kk.

Mittauksiin tuli häslinkiä tallin lämpötilavaihteluista. Järjestyksessään toinen ja kolmas mittaus tehtiin 2-3 astetta lämpimämmässä kuin 1. ja 4. mittaus. Alkulämpötilan ollessa n. 15 C (=288 K), 3 asteen muutos tekee reilun 1% heiton paineisiin. Koska alkupaine oli n. 2,9 bar, niin prosentin virhe (= 0,03 bar) on jo tuloksia heilutteleva.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy