Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

seaboss

Tai sivistysvaltioissa kiellettyä, mutta täällä 90% jyrää sulia teitä nastoilla, no pandemia tais vähän pelastaa suomen teitä. Suomen srategiaan kuuluu tällaiset kulkutautien huomioiminen ja ajankohdankin tiesivät päättäjät tarkalleen ;D ;D

Tuossa tuon linkin 63 tie on 2018 kesällä laitettu uusi pinta Sievistä etelään, katsoin jo viimme kesänä että ei tule olemaan pitkäkestoinen, nastojen tekemää "rokkopintaa" oli jo huolestuttavan paljon, nyt oli lähes ämpärin mentäviä reikiä n. 10kpl/10km matkalla, ilman urapaikkausta tai järeämpää tuo pätkä ei kestä 3 vuotta.

Hieman idempänä oleva 760 tie on tasaisuudeltaan lähinnä pottupeltoa muistuttava, sora porsii läpi joka paikasta. Jo aiemmin tie muistutti tilkkutäkkiä onnettomine paikkauksineen. Näin meillä Suomessa.
nämä asiat hoituu.

https://www.google.fi/maps/@63.880223,24.4805966,12.83z

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.03.20 - klo:14:55
Hanki elämä.

Ei taida tulla tiet kuntoon jönglööraajan kaltaista elämää hankkimalla....muutenkaan en oikein taantumasta lämpene ;D ;D

Taitoa ja järkeä maailmassa tarvitaan, tumpelot tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

V60

Tuli tehtyä 1600 km reissu pohjoiseen. Matkalle osui pääosin märkää ja kuivaa asfalttia mutta myös runsaasti vettä tiellä, loskaa, lunta ja jäätä. Voi kyllä todeta että pohjoismainen kitka eli R3 tässä tapauksessa, oli mainio rengas.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.03.20 - klo:09:32
En tiedä onko ollut täällä, mutta ihan ajankohtainen video.

https://youtu.be/bKtnczk8Mxk

Hyvä ja mielenkiintoinen video. Lopussa hyvää ja tervettä pohdintaa Saarimaan näkökannasta " all season antaa riittävön surituskyvyn lumelle, jota voi tulla kerran parissa vuodessa".

Pohdintaa omasta ajohistoriasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Talviajosta arviolta 98% ajosta sulilla teillä. Olen täysin turhaan ajanut nastarenkailla. Varautuminen nastoilla 2% olosuhteisiin on johtunut omasta hölmöydestä, asenteesta ja tiedon puutteesta.

OT: Riski tukehtua selvinpäin ruokaan  on paljon suurempi, kuin kuolla talviliikenteessä. Pitäisikö alkaa soseuttamaan ..  ;D




V60

Katulamppujen alla ajelijat varmaan pärjää KE- kitkoilla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 16.03.20 - klo:23:00
OT: Riski tukehtua selvinpäin ruokaan  on paljon suurempi, kuin kuolla talviliikenteessä. Pitäisikö alkaa soseuttamaan ..  ;D

Montako ihmistä tiedät kuolleen tukehtuen ruokaan? Minä en yhtään, mutta talviliikenteessä tiedän ainakin kahden jotain kautta tutun kuolleen! Enkä tänne rupea erittelemään kenestä se johtui. 

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

bustedi

Lainaus käyttäjältä: V60 - 16.03.20 - klo:22:56
Tuli tehtyä 1600 km reissu pohjoiseen. Matkalle osui pääosin märkää ja kuivaa asfalttia mutta myös runsaasti vettä tiellä, loskaa, lunta ja jäätä. Voi kyllä todeta että pohjoismainen kitka eli R3 tässä tapauksessa, oli mainio rengas.

Itsellä nyt ensimmäiset kitkat omassa autossa ja myyntimulkunhommat Itä-Suomessa on onnistuneet hienosti R3:silla. Paljon tulee ajeltua sivuteitä landella ja olosuhteet olleet tänäkin talvena vaihtelevia.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

jarkko_h

#5530
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.03.20 - klo:06:21
Montako ihmistä tiedät kuolleen tukehtuen ruokaan? Minä en yhtään, mutta talviliikenteessä tiedän ainakin kahden jotain kautta tutun kuolleen! Enkä tänne rupea erittelemään kenestä se johtui.

Minä, minä, minä....

Yhden ihmisen minä, minä -tilasto ei kerro mitään. Tilastokeskuksen onnettomuustilastosta voi todeta että Suomessa todennäköisyys esim.  hukkua tai tukehtua ruokaan on suurempi kuin kuolla autolla liilenteessä talvella liukkaalla kelillä.

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Se on vain jännä, että kelien huonotessa autoja tulee vastaan perä edellä. Tämä siitäkin huolimatta, että tilastollisesti niissä autoissa on kuitenkin pääsääntöisesti nastat. Ei kelien mukaan ajamisessa ole mitään pahaa ja turvallisuus on nr1 tuolla liikenteessä. Mutta jokatapauksessa kitkoilla ajaminen ei ole tuonut minkäänlaista epävarmuuden tunnetta huonommassakaan kelissä.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.03.20 - klo:08:31
Monikin näistä tulkuttajista ei edes pysty ajamaan ääriolosuhteissa kelin ja tien vaatimalla tasolla. ;)
Mitä tämä lausahdus tarkoittaa? Talvi yllätti autoilijan?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.03.20 - klo:11:12
Menehän ajamaan sileiltä teiltä sellaisille sivu teille joissa on 10 cm korkeat liukkaat jääpolanteet.
Taatusti nastarenkaat ovat silloin paikallaan.
Ã,,lkää KITKA-TUOMOT yrittäkö ohjailla ketään rengasasioissa kyllä jokaonen ymmärtää ajo-olosuhteet.
Ajakaa vaan siellä suolapaskassa millä haluatte kuitenkin viitaten  edelliseen lauseeseen. ;)
En nyt huvikseen mene mihinkään metsäautoteille, jos ei sinne asiaa. Auton maavarakin on niin pieni, että ei sitä jokapaikkaan voikaan ajaa. Siltä varalta en silti nastoja osta. Serkkupojalla tulee käytyä silloin tällöin ja se asuu vähän perämettässä. Perille on päästy aina, eikä nastarengas olisi sinnekään tuonut juuri mitään etua. Jos itse siellä asuisin, niin voisin harkita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

Onko Jömglööraaja ja Karppa samoja henkilöitä? Kielenkäyttö samanlaista ja molemmat pyytävät hankkimaan elämän.

En halua elämää, jossa laitan satoja-tuhansia viestejä yhteen rengastopiikkiin. Nyt ulos ja lenkille  8)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.03.20 - klo:12:01
Ei tarvitse olla mitään metsäautoteitä. Monilta osin teiden talvikunnossapito on surkeaa. Tiet ovat luokiteltu kunnossapito luokituksen mukaan. Nykyään joka talvi on teiden kunnossapito vaan huonontunut jos tie kuuluu alhaisempaan kunnossapito luokkaan. Todellakin jääpalteita kuoppia sohjoa. Yksityisteiden auraus ja kunnossapito on miltei aina heikkoa taloudellisuussyistä (tiemaksut).
On tuurhaa kyllä mälkyttää kenenkään rengasvalinnoista. Kyllä jokainen tietää omat kulkemisensa.
Tuntuu vaan siltä kun lukee näitä KITKA-TUOMOJEN juttuja, että jokaisen pitäisi ajaa samanlaisella rengastuksella kun itsellä on etelä suolateillä. ;)
Kuskihan siitä ajamisesta on vastuussa kokonaisuudessaan. Ei voi syyttää renkaita, tai tien kunnossapitoa kuten nykyään on tapana. Totta tiet kuuluu eri luokkiin kunnossapidon osalta. Kuopat ja sohjot ei liity mitenkään kumpaankaan talvirengastyyppiin. Nasta ei myöskään kovin paljon sivusuunnassa anna pitoa, eli jos kuski itse tekee ajovirheen, tippuu nastarengaskin uraan tietyillä keleillä.

Eihän kukaan ole toista pakottanut mihinkään rengasvalintaan, vaan valinta tehdään jokaisen olosuhteiden ja ajokokemuksen mukaan. Se ei ole mälkyttämistä, tai mitään muutakaan, jos tuo mielipiteitään asiallisesti julki.

Talviajokursseja varmasti järjestetään, jos ajaminen liukkaalla tuntuu pelottavalta tai haastavalta. Ilman absoluuttisesti parhaita varusteita täytyy osata ajaa talvellakin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Kuski on vastuussa kuljettamastaan ajoneuvosta. Se on ihan sama mitkä renkaat siellä on alla. Ei siis ole suoraan verrannollinen varallisuuteen, johon jotkut täällä viittaa erinomaisuuttaan.

On myöskin hankala jatkaa keskustelua, kun oma vajavainen fysiikan tuntemukseni kertoo vielä huonommasta fysiikan tuntemisesta. Toisten leimaaminen ja nimittely on todella lapsellista.

Tuollaisen talviajokurssin lisäksi suosittelen tutustumaan raskaan liikenteen talviajamiseen ja fysiikan parempi tuntemuskaan ei olisi pahitteeksi tulkintojesi perusteella.

Talven aikana vajaa kymppitonni ajettu lähestulkoon paljaalla pinnalla r3 kitkoilla. 8mm merkki juuri näkyy vielä vetävissä pyörissä. Turhaan olisin nastoja rutisuttanu asfalttiin tänäkin talvena.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a4b8

mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.03.20 - klo:07:57
Minä, minä, minä....

Yhden ihmisen minä, minä -tilasto ei kerro mitään. Tilastokeskuksen onnettomuustilastosta voi todeta että Suomessa todennäköisyys esim.  hukkua tai tukehtua ruokaan on suurempi kuin kuolla autolla liilenteessä talvella liukkaalla kelillä.

Esitit väitteen ja kun kumosin sen omakohtaisella kokemuksella piti mennä henkilökohtaisuuksiin! Nyt sitten rupesit oikomaan todennäköisyyksissä ja etsimään itselle mieluisia tilastoja. Jos lapset ja oikeat vanhukset saisivat ajaa liikenteessä myös niiden kuolleisuus olisi korkeampi talvikeleillä!

https://www.stat.fi/til/ksyyt/2016/ksyyt_2016_2017-12-29_fi.pdf

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.03.20 - klo:08:14
Kertoo se yhden ihmisen tietämättömyydestä ;)

Ai että mitä koivennylkyttäjältä pystyi odottamaan? Yllättäisit joskus?

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.03.20 - klo:12:41
Onko Jömglööraaja ja Karppa samoja henkilöitä? Kielenkäyttö samanlaista ja molemmat pyytävät hankkimaan elämän.

En halua elämää, jossa laitan satoja-tuhansia viestejä yhteen rengastopiikkiin. Nyt ulos ja lenkille  8)

Emme todellakaan ole samoja henkilöitä vaikka ajamme hyvillä continental:n renkailla. Ja se fakta katsoppa seaboss:n viestien määrä tähän topic:n ja onko ollut paljoa annettavaa muihin topic:n?



Sitten vähän kokemuksia kitkoista vrt nastat. Kitkoissahan on tunnetusti tiheämpi lamelli, kuin nastarenkaassa.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/TJrDswNmEEWYvzVYugu0eYYR8rE1Xt2xpifmwihfxsrFiM40oFOIkcbgoA7k19R4hFrpGpR0N1V3yc8eTE39A4Kpq7-yG7snX75kpOpYT6lrUA8SZuQ7uFO_QygB-r5veONLXT1skoDFKPNbo52pc6YJDTjPkjUA15fPTyxJ1G21NLq1QC5j1nMD2ssB5A

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSpYIaXR-eDn6_3kTlJPtqJDbpLIroXXfLAq94U7SpmRjDNA3wWUrU6DtHhqGk&usqp=CAc

Tämä tuli huomattua torstaina aamusta, kun lunta/räntää oli tullut kohtuu paljon eikä aurausta ollut tehty. Ei vesiliirtoon en ole kitkoilla päässyt, mutta loskaliirtoon kyllä. Ihan tarkoituksella kokeilin, kun Keljossa oli hyvä paikka ylämäkeen, kun vasemman puoleisella kaistalla oli sopivasti loskaa. Kummasti täytti renkaan urat ja vakkari päällä pukkasi oikean puoleiselle kaistalle kunnes urat tyhjentyivät loskasta ja kaistalla oli vähempi loskaa mikä ei täyttänyt uria. Nelivedolla tuon kokeileminen ei ole mikään ongelma.

Saman huomaisi ohitettaessa, että tuollainen haldex-nelikko ei ole loskalla häävi auto kitkojen kera, jos haluaa ohittaa ja joutuu puskemaan keskikaistan loskavallin läpi. Löytyi taas yksi keli missä nastat olisi olleet paremmat ja se oikea neliveto!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.03.20 - klo:08:31
Jokainen valitsee renkaansa niiden olosuhteiden mukaan joissa joutuu ajamaan.
Onhan nyt selvää , että jokainen valitsee itselleen sopivan turvallisen rengastuksen autoonsa.
En nyt ole ihan samaa mieltä väittämän kanssa. Siitä n. 80%:sta joka nastoilla ajelee, valtaosa varsinkin eteläisessä Suomessa jurruttaa niillä nastoilla paljaalla asfaltilla suurimman osan talvesta. Ja näissä oloissahan nasta ei suinkaan ole automaattisesti turvallisin valinta, pikemminkin päinvastoin (tässä välissä ei liene tarpeen toistaa aikaisemmin mainittuja seikkoja asiaan liittyen). Syy nastojen suureen osuuteen lienee historiallinen/kulttuurillinen, eikä niinkään faktapohjainen renkaan valinta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.03.20 - klo:17:48
Sitten vähän kokemuksia kitkoista vrt nastat. Kitkoissahan on tunnetusti tiheämpi lamelli, kuin nastarenkaassa.
Tämähän on kiinni valmistajasta/mallista. Contin tapauksessa urat ovat selkeästi kapeampia kitkassa kuin nastassa:
Conti Ice3 (nasta):
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/2875772/f91903919c66a9f7e58ee7fb1730c94f/icecontact-3-product-pic2-18-30grad-data.png
Conti Viking7 (kitka):
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/2373406/uncropped/0/395/2/vikingcontact-7-tire-image.png
Nokian R3 (kitka):
https://dc602r66yb2n9.cloudfront.net/pub/web/images/hero_images/2018/tyre_images/HakkapeliittaR3_with_crystals_v4.png?c=product_2018

Kuvista näkee että R3:sen kuvio muistuttaa enemmän Ice3 nastaa kuin Contin kitkaa. Contin kitka taasen on ollut testeissä loppupäässä liittyen vesiliirto-ominaisuuksiin, esim. R3 on parempi märällä. Jos tarkastellaan laajemmin esim. vi bilägare vesiliirtotestin tuloksia, niin GoodYear:ssa kitka on selkeästi parempi (10km/h) kuin saman valmistajan nasta. Contilla taasen nasta on parempi kuin kitka, Nokian tapauksessa taasen about samalla tasolla (kitka marginaalisesti parempi).

Tietenkään vesiliirtotesti ei ole sama asia kuin loskansieto, mutta todennäköisesti näiden välillä on ainakin osittainen korrelaatio. Sopivalla kelillä kaistojen välille voi kertyä niin paksut loskavallit, että melkein millä tahansa renkaalla tai rengastyypillä niihin ajaminen voi johtaa pidon menetykseen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.03.20 - klo:17:48
Sitten vähän kokemuksia kitkoista vrt nastat. Kitkoissahan on tunnetusti tiheämpi lamelli, kuin nastarenkaassa.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/TJrDswNmEEWYvzVYugu0eYYR8rE1Xt2xpifmwihfxsrFiM40oFOIkcbgoA7k19R4hFrpGpR0N1V3yc8eTE39A4Kpq7-yG7snX75kpOpYT6lrUA8SZuQ7uFO_QygB-r5veONLXT1skoDFKPNbo52pc6YJDTjPkjUA15fPTyxJ1G21NLq1QC5j1nMD2ssB5A

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSpYIaXR-eDn6_3kTlJPtqJDbpLIroXXfLAq94U7SpmRjDNA3wWUrU6DtHhqGk&usqp=CAc

Tämä tuli huomattua torstaina aamusta, kun lunta/räntää oli tullut kohtuu paljon eikä aurausta ollut tehty. Ei vesiliirtoon en ole kitkoilla päässyt, mutta loskaliirtoon kyllä. Ihan tarkoituksella kokeilin, kun Keljossa oli hyvä paikka ylämäkeen, kun vasemman puoleisella kaistalla oli sopivasti loskaa. Kummasti täytti renkaan urat ja vakkari päällä pukkasi oikean puoleiselle kaistalle kunnes urat tyhjentyivät loskasta ja kaistalla oli vähempi loskaa mikä ei täyttänyt uria. Nelivedolla tuon kokeileminen ei ole mikään ongelma.

Saman huomaisi ohitettaessa, että tuollainen haldex-nelikko ei ole loskalla häävi auto kitkojen kera, jos haluaa ohittaa ja joutuu puskemaan keskikaistan loskavallin läpi. Löytyi taas yksi keli missä nastat olisi olleet paremmat ja se oikea neliveto!
Loskakeli on maantiellä kaikkein pahin keli ajaa henkilöautolla, oli alla mitkä renkaat tai vetotapa mikä tahansa. Loskaliirtoon henkilöauto nousee hyvinkin maltillisissa nopeuksissa. On toki renkaissakin eroja. Automaattisesti kitka ei ole nastaa huonompi loskakelissä. Haldexin pitäisi toimia täysin moitteetta suuremmissakin nopeuksissa ja tasapainottaa ohituksissa ihan samalla tapaa, kuin vaikkapa torsen. Jos näin ei ole, on silloin syytä epäillä jotain vikaa.

https://youtu.be/eGCukBY2haA
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

fixed

Video kuvaa hyvin miten surkeat noi KE-kitkat on pienessä loskassa/talvessa

b1mpo

Juu. Mutta myöskin sen, että haldex on aivan pätevä ja tasapainottava myös maantiellä normaalisti ajettaessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

#5544
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 17.03.20 - klo:19:25
Haldexin pitäisi toimia täysin moitteetta suuremmissakin nopeuksissa ja tasapainottaa ohituksissa ihan samalla tapaa, kuin vaikkapa torsen. Jos näin ei ole, on silloin syytä epäillä jotain vikaa.

Höpö Höpö! Eron huomaan yöllä ja päivällä aidon nelivedon ja haldex:n välillä, kun pitää loskan tai lumen yli pukata silloin kun sitä on kaistojen välissä.

Ai mistä tiedän? Kun löytyy molemmat ja ajan niillä päivittäin!

Ja mitä tuo kävely/juoksuvauhdilla urassa ajaminen videolla kertoo? Normi talvirenkailla ja etuvedolla ajaisit ihan samallalailla ja nyt pitäisi kusta hunajaa, kun kaverilla oli haldex:lla varustettu nelikko  ;D ;D ;D. Sitten kun ajetaankin 80-100km/h, niin eroja rupeaa tulemaan.


https://www.youtube.com/watch?v=9qS_BvcY2NQ

https://www.youtube.com/watch?v=KaQKR5UtVpA
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#5545
Eikös nuo contit (nasta ja kitka) todettu rutsalaisessa testissä löysäksi, huonosti ohjaavaksi äkkiliikkeissä.

Jotta oikeaa vertailua voisi tehdä pitäisi rengastesteihin saada lisätyä loskatesti hirvenväistökokeen kera. Olisi jännä nähdä olisiko nuo löysät Contit noissakin äkkiolosuhteissa paljon surkeammat kuin Nokian R3:set.

sakal83

Välillä se nasta pitää olla kun ajaa jäällä jossa vettä.
Nyt se pitää olla jo loskassa.
Kohta sillä ajetaan paljaalla asfaltilla, eiku.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: fixed - 17.03.20 - klo:20:06
Video kuvaa hyvin miten surkeat noi KE-kitkat on pienessä loskassa/talvessa
Nuo videon kelit eivät näytä mitenkään poikkeuksellisilta Suomen olosuhteisiin, sankassa lumituiskussa sitä on tullut ajeltua vajaavetoisella ja nordic-kitkoilla ilman ihmetyksiä. Kiihdytyspidossa nordic ja ke-kitkan ero voi olla vieläkin suurempi kuin jarrutuksessa.  Tosin voi olla että tuossa videolla osalla autoilijoista voi olla alla "allseason" etc renkaita jotka ovat KE-kitkaa vieläkin heikompia talviolosuhteissa. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.03.20 - klo:22:51
Contin nastarengas kyllä menee hieman löysäksi kun mittari menee lämpimän puolelle.
Kirjoitin tästä jo aijemmin ja kerroin kuinka kovemmassa kiihdytyksessä esim. ohitustilanteessa tuntuu vetelyä.
Ny tullaankin taas näitten kaikentietävien "valopäiden" kannaottoihin  tällä sivulla ;D. Käskettiin minun olla ajamatta tienpäällä. Hyvin tyypillinen tilanne kaikille nastarenkaille kun lämpötila nousee yli talvirenkaan oletusarvon ts. plussalle ilmiö on selvä. Ohituksissa kannattaa ottaa huomioon kyseinen tilanne. Talvirengas kuuluu talveen olipa kyseessä kitka tai nasta.
Jälleen hyvä esimerkki kaikkitietävien foorumilla ja todenpuhuminen lytätään kun ei ole kokemusta ja ymmärtämystä.

Jonglööraaja. Kannatta lukea nuo ruotsalaiset testitulokset. Olosuhteissa, joissa muut toimivat ok on conti jo löysä. Kyse ei ole mistään helleolosuhteesta. Talvellakin on nollakeliä, joskus jopa vähän plussalla?

Tuon testin perusteella en hirveästi hehkuttaisi contia maailman parhaana talvirenkaana. Ok, mutta löysä.  Löysä talvikeleissä, joissa monet muut merkit väistöissä paremmin hallittavia.

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.03.20 - klo:22:28
Eikös nuo contit (nasta ja kitka) todettu rutsalaisessa testissä löysäksi, huonosti ohjaavaksi äkkiliikkeissä.

Jotta oikeaa vertailua voisi tehdä pitäisi rengastesteihin saada lisätyä loskatesti hirvenväistökokeen kera. Olisi jännä nähdä olisiko nuo löysät Contit noissakin äkkiolosuhteissa paljon surkeammat kuin Nokian R3:set.
Moitteita tuli pääasiassa Ice3 nastalle. Ruotsalaisen Teknisk Världin testissä Contin Ice3-nasta oli joukoin toiseksi heikoin hirvenväistötestissä, samoin ajettavuudessa (suuntavakaus / mukavuus). Ice3 nastan ajettavuutta ja löysyyttä moitittiin niin että siitä kirjoitettiin jopa yksi ylimääräinen sivu otsikolla ett steg framÃ¥t, ett steg tillbaka. Vain nasta-Kormoran oli näissä heikompi. 

Contin nordic-kitka (heikoin tulos väistössä nordic-kitkoista) oli nastaa hitusen parempi väistössä, mutta ajettavuus (suuntavakaus / mukavuus) arvostettiin selvästi paremmaksi ihan kärkipisteille.   

Nokian R3 oli väistötestissä molempia Contteja parempi ollen koko joukon n. puolivälissä. KE-kitkat olivat kärjessä. Nokian Nordman "halppis" nasta oli hitusen parempi R3:a kun taas Hakka9 nasta oli heikompi R3:ia, erot nyt eivät kuitenkaan suuria olleet. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy