Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 07.03.20 - klo:00:31
-karppa- on nykyisin varjo entisestään.

Ennen aikaan kamppailut päättyivät aina -karpan- voittoon. Fonttikoko isoni ja boldaus tuli mukaan. Nykyään kaikki nokkivat -karppaa-...


Tällä tekstillä oli jotain annettavaa tähän rengaskeskusteluun?

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.03.20 - klo:00:23
En tarkoittanut itseäni.

;D.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey


b1mpo

Tuohon Saksan reissuun sen verran, ettei siihen mitään erityistä huomiota tarvi autolle, jos huollot tehty asianmukaisesti huoltosuunnitelman mukaan. Itse en niin romulla ajaisi täälläkään, etteikö sillä voisi Saksaan lähteä. Enkä tarkoita sitä, että auton tarvitsisi olla uusi, jotta olisi kunnossa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05


Rauta7

Golfkärry Mk 7.5

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 08.03.20 - klo:16:04
Eikös kitkarenkailla ajaneiden onnettomuudet (5%) pidä suhteuttaa siihen kitkarenkaiden osuuteen (14%), eikä koko tavirengasmäärään (100%)?  ::)

Kitkarenkaiden osuus talvirenkaista n.14% ja kitkarenkaiden osuus renkaista johtuvissa talvikelionnettomuuksissa n.5%. Ei pitäisi olla mitään epäselvää itse luvuissa. Johtopäätöksiä voi tehdä ihan miten haluaa.

jarkko_h

Nuo lukemat ovat viimeisen 10 vuoden ajalta. Jos otetaan mukaan pelkästään viimeiset 5 vuotta on etu kitkarenkaiden eroksi vieläkin suurempi (3%/15%). Luvut ovat selvät, harmi että esim. Nokian renkaat ei rahoita tutkimusta syyn selvittämiseksi.

---
Käännös kitkarenkaiden eduksi on ollut dramaattinen ja nopea. On täysin mahdollista että yksi pieni osasyy on nastauudistuksessa. Ns.. supernastoitetut renkaat eivät ole välttämättä turvallisia koko elinkaaren aikana etuvetoautoissa. 100 nastan renkaat pysyvät todennäköisesti pidempään turvallisempana.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 08.03.20 - klo:15:13
https://www.verkkouutiset.fi/poliisi-hammastyi-nama-renkaat-sittenkin-turvallisimmat/
Tuo tulee yllätyksenä vain kitkarenkaita kokeilemattomalle nastakuskille, joita tälläkin palstalla on paljon. Me kitkakuskit olemme tietäneet tuon jo kauan sitten.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Antore

"Tilastot paljastavat kuitenkin yllättävän eron nasta- ja kitkarenkaiden välillä. Onnettomuustietoinstituutti OTIn tilastojen mukaan viimeisen kymmenen vuoden aikana (talvikausina 2009-2018) on kirjattu vain 13 kitkarenkaista aiheutunutta onnettomuutta. Kaikkiaan renkaista johtuvia onnettomuuksia oli yhteensä 218."

Mitäs tuo nyt oikeastaan tarkoittaakaan. Ei tuota tutkimustulosta ainakaan niin voi tulkita, että joko nasta- tai kitkarengas on toista parempi. Jos onnettomuus johtuu renkaista on renkaissa jotain vikaa, tässä tapauksessa ilmeisesti alla pyörii sakkorenkaat.

V-O

Renkaista johtuneita onnettomuuksia oli siis talvikuukausina 218 kpl.

Kitkarenkaista johtui 13 kpl, mutta lukiko jossain kuinka monta onnettomuutta johtui nastarenkaista ja kuinka monta johtui kesärenkaista? Noina talvikuukausina kesärenkaista johtui 201 onnettomuutta, vai johtuiko?

Että tilastoa on siis uskominen 😋

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: V-O - 08.03.20 - klo:19:59
Renkaista johtuneita onnettomuuksia oli siis talvikuukausina 218 kpl.

Kitkarenkaista johtui 13 kpl, mutta lukiko jossain kuinka monta onnettomuutta johtui nastarenkaista ja kuinka monta johtui kesärenkaista? Noina talvikuukausina kesärenkaista johtui 201 onnettomuutta, vai johtuiko?

Että tilastoa on siis uskominen 😋

Kylläpä renkaat aiheuttaa paljon onnettomuuksia  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: V-O - 08.03.20 - klo:19:59
Renkaista johtuneita onnettomuuksia oli siis talvikuukausina 218 kpl. Kitkarenkaista johtui 13 kpl, mutta lukiko jossain kuinka monta onnettomuutta johtui nastarenkaista ja kuinka monta johtui kesärenkaista?

Poliisi puhui talvirenkaista. 205 onnettomuutta johtui siis nastarenkaista, 13 kitkarenkaista. Mahdollisia kesärenkaita ei siis oltu huomioitu luvuissa.

fixed

Jos pilkkua viilataan, niin poliisi puhui talvikelionnettomuuksista. Eli saattaa siellä olla kesärenkaillakin ajettuja onnettomuuksia tai sitten ei.

tsi1490

"Kitkarenkaiden osuus henkilöautojen talvirenkaista on n. 14 %, mutta niiden osuus talvikelionnettomuuksista vain n. 5 %."

Minusta täytyy kyllä tahallaan ymmärtää väärin, jos tähän lukuun haluaa laskea mahdolliset kesärenkaat. Sallitaan se niille, jotka haluavat pilkkua viilata.

V60

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 08.03.20 - klo:17:08
Kitkarenkaiden osuus talvirenkaista n.14% ja kitkarenkaiden osuus renkaista johtuvissa talvikelionnettomuuksissa n.5%. Ei pitäisi olla mitään epäselvää itse luvuissa. Johtopäätöksiä voi tehdä ihan miten haluaa.
Riippuu nyt vähän missä niillä renkailla ajelee. Ja siis itsellä kitkat. Perjantaina ajelin 160 km kuivia tai märkiä valtateitä. Illansuussa sitten alemman luokan tielle, vähän kaasua mutkassa ja sit oltiinkin jo kivassa sladissa nelikolla. Kyllä, tie oli aivan jäässä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Antore

Yrittäkää nyt ymmärtää, että tuossa onnettomuustietoinstituutin tilastossa tutkitaan renkaista johtuneita onnettomuuksia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kitka parempi kuin nasta. Jos tuosta jotain voi päätellä niin ehkä sen, että kitkarengaskuskit eivät aja yhtä usein sakkorenkailla/keliin sopimattomilla renkailla. Eikä oikeastaan yllätä yhtään, että palsternakkakin on kuutamolla - ei ole ensimmäinen kerta. Tässä vielä grafiikkaa oti:n sivuilta onnettomuuksien syistä jotka siis ovat niitä "renkaasta johtuvia" onnettomuuksia. Se miten hyvin onnettomuus voidaan varmasti sanoa johtuneen näistä syistä onkin sitten ihan toinen tarina.




V-O

Kiitokset antore faktoista.

Totta, tossahan puhuttiin tosiaan talvirenkailla aiheutetuista onnettomuuksista. Oma moka, en lukenu kun toisen twiitin ☹

tet

#5507
Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.03.20 - klo:21:36
Yrittäkää nyt ymmärtää, että tuossa onnettomuustietoinstituutin tilastossa tutkitaan renkaista johtuneita onnettomuuksia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kitka parempi kuin nasta.

Tuossa liittämässäsi kuvassa yksi sektori (18 %) on "keliin sopimattomat renkaat, esim. kitkarenkaat". Toinen (15 %) on "heikkokuntoiset nastarenkaat". Minusta tuo kyllä osoittaa, että tutkimustulos liittyy olennaisesti tähän nasta/kitka-vääntöön. Jos kyse olisi ollut kaikista onnettomuuksista, niin joukossa olisivat olleet esim. itsemurhat, sairauskohtaukset ja rattijuopumukset, joihin ei tietenkään rengastyyppi vaikuta mitenkään. Sen sijaan tässä on katsottu niitä onnettomuuksia, joissa renkaat ylipäätään näyttelevät merkittävää roolia.

Siitähän tässä ketjussa juuri väännetään, renkaiden paremmuudesta. Itse en ainakaan keksi, mitä muuta tutkimuksessa pitäisi tutkia, jotta se kertoisi, ovatko nastat turvallisemmat talvella kuin kitkat, tai toisinpäin. Vaikka toki joku on tainnut täälläkin olkiukkona heittää, että kitkakuskit ajavat kännissä. Se seikka ei tästä tutkimuksesta selviä, mutta olennaisemmin rengastyyppiin liittyvät kyllä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Antore

Jos tutkimuksessa on selvitetty onnettomuuksia jotka johtuvat talvirenkaista niin minusta silloin yksiselitteisesti kysymys on siitä, että renkaissa on jotain vikaa/käytetään keliin sopimattomia renkaita jne. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, onnettomuus harvoin johtuu koskaan renkaista vaan kuljettajasta joka ei sopeuta ajamistaan käyttämiensä renkaiden kuntoon.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Antore - 09.03.20 - klo:13:12
Jos tutkimuksessa on selvitetty onnettomuuksia jotka johtuvat talvirenkaista niin minusta silloin yksiselitteisesti kysymys on siitä, että renkaissa on jotain vikaa/käytetään keliin sopimattomia renkaita jne. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, onnettomuus harvoin johtuu koskaan renkaista vaan kuljettajasta joka ei sopeuta ajamistaan käyttämiensä renkaiden kuntoon.

Yhtä kaikki, miksi silloin rouhitaan nastoilla tiet piloille, täytetään ilma melusta ja maisema pölystä?

Tienhoito velka miljardin...mitä tässä odotetaan, toista mokomaa? Tämä ei ole mitään pelkkää sanan helinää vaan tuolla on ihan säälittävässä kunnossa olevia teitä, jotka huutaa rahaa....

Antore

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 09.03.20 - klo:13:35
Yhtä kaikki, miksi silloin rouhitaan nastoilla tiet piloille, täytetään ilma melusta ja maisema pölystä?

Tienhoito velka miljardin...mitä tässä odotetaan, toista mokomaa? Tämä ei ole mitään pelkkää sanan helinää vaan tuolla on ihan säälittävässä kunnossa olevia teitä, jotka huutaa rahaa....

En minä tiedä miksi, enkä siihen ottanut kantaa. Ei kuitenkaan kannata ihan kaikkea asiaankuulumatonta tutkimustietoa sotkea tähän keskusteluun. Riippuen sitten mihin tutkimukseen tuo uutisen kirjoittanut toimittaja viittaa. Jos tutkimuksesta voi päätellä tietyn tyypin talvirenkaan paremmuuden, niin silloin juttu on ainakin kirjoitettu väärin.

jt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.03.20 - klo:21:36
Yrittäkää nyt ymmärtää, että tuossa onnettomuustietoinstituutin tilastossa tutkitaan renkaista johtuneita onnettomuuksia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko kitka parempi kuin nasta. Jos tuosta jotain voi päätellä niin ehkä sen, että kitkarengaskuskit eivät aja yhtä usein sakkorenkailla/keliin sopimattomilla renkailla.
Miten niin ei ole? Toteutunut tilastohan kertoo sen että kitkarenkaat ovat nastoihin verratuna, käyttäen kriteerinä vakavia onnettomuuksia joidenka syy on liitettävissä renkaisiin, tilastollisesti tarkastellen selvästi turvallisempia. Eikä vain yhtenä vuotena (hajonta!) vaan yli 10 vuotta peräjälkeen. Miksi kitkoilla on sitten niin paljon vähemmän (suhteessa määrään) renkaisiin johdettavia onnettomuuksia, sitähän tilasto ei kerro.

Vastaavastihan voisi päätellä että nastarenkaat eivät sovi Suomen olosuhteisiin, koska ne käytettynä muuttuvat nopeasti vaarallisiksi (kategoria kuluneet renkaat + nastarenkaat tms), johonka taasen ilmiselvä ja todennäköinen syy voidaan johtaa paljaalla asfaltilla ajeluun (nastaulkonema, nastojen tylsyminen, nastojen irtoaminen) - jossa taasen kertynee valtaosa nastoilla ajetusta liikennesuoritteesta. Siinä sivussa tekevät teistä vielä vaarallisempia urauttamalla ne ja likaamalla ilmaa pölyllä.

Ja mikä onkaan sitten "keliin sopimaton rengas"? Koska kyse on talvirenkaista, kesärengas se ei voi olla, joten voisiko kyseeseen tulla esim. heikkolaatuinen KE-kitkarengastyyppi tms? Koska kulunut rengas on luokiteltu erikseen tähän kategoriaan ei pitäisi tulla kuluneita renkaita?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ram1

Jokainen aivot omaava tajuaa, että tuo tilasto ei kerro renkaista, vaan siitä miten ja millä ajetaan.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.03.20 - klo:06:53
Jokainen aivot omaava tajuaa, että tuo tilasto ei kerro renkaista, vaan siitä miten ja millä ajetaan.

Jokainen aivot omaaba tajuaa että edes johtopäätöstä ajosta tai ajotavasta ei voida tehdä. Arvailla voi, mutta mitään tutkimuksia tästä ei ole tehty ja tilaston nopea muutos ei tue tätä selitystä.

Faktaa on vain että viimeisen 5 vuoden aikana kitkarenkailla on ajettu ajosuoritteeseen nähden noin 5 kertaa vähemmän onnettomuuksia kuin nastarenkailla. Faktaa on myös se, että erittäin jyrkkä muutos tilastoissa tapahtui reilu 10 vuotta sitten. Muuttuivatko 10 vuotta sitten kitkarenkailijoiden ajotavat kolmen talven aikana radikaalisti taitavimmiksi/ennakoivimmiksi suhteessa nastarenkailijoihin. Tuskin.

ram1

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.03.20 - klo:08:11
Jokainen aivot omaaba tajuaa että edes johtopäätöstä ajosta tai ajotavasta ei voida tehdä. Arvailla voi, mutta mitään tutkimuksia tästä ei ole tehty ja tilaston nopea muutos ei tue tätä selitystä.

Faktaa on vain että viimeisen 5 vuoden aikana kitkarenkailla on ajettu ajosuoritteeseen nähden noin 5 kertaa vähemmän onnettomuuksia kuin nastarenkailla. Faktaa on myös se, että erittäin jyrkkä muutos tilastoissa tapahtui reilu 10 vuotta sitten. Muuttuivatko 10 vuotta sitten kitkarenkailijoiden ajotavat kolmen talven aikana radikaalisti taitavimmiksi/ennakoivimmiksi suhteessa nastarenkailijoihin. Tuskin.
En olettanutkaan että peruspena tajuaisi.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 09.03.20 - klo:13:12
Jos tutkimuksessa on selvitetty onnettomuuksia jotka johtuvat talvirenkaista niin minusta silloin yksiselitteisesti kysymys on siitä, että renkaissa on jotain vikaa/käytetään keliin sopimattomia renkaita jne. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, onnettomuus harvoin johtuu koskaan renkaista vaan kuljettajasta joka ei sopeuta ajamistaan käyttämiensä renkaiden kuntoon.

Osut naulan kantaan, todella harvoin onnettomuus johtuu renkaista. Sen takia minua ihmetyttääkin, miksi niin moni tuntuu vierastavan kitkarenkaita sen takia, että nastat ovat kuulemma turvallisemmat. Miten ne voivat olla turvallisemmat, jos kerran onnettumuudet johtuvat lähes yksinomaan kuljettajista, eivät renkaista. Ei kai tietyn rengastyypin valitseminen tee automaattisesti kuljettajasta parempaa?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Kenelläkään ei tule mieleen, että nastoja käytettäisiin huonommissa autoissa ilman luistonestoja, kun taas kitkoja uudemmissa autoissa missä on espit ja despit?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#5517
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.03.20 - klo:16:47
Kenelläkään ei tule mieleen, että nastoja käytettäisiin huonommissa autoissa ilman luistonestoja, kun taas kitkoja uudemmissa autoissa missä on espit ja despit?

Tämä on todennäköisesti yksi merkittävä selittävä tekijä, mutta ei selitä koko ilmiötä.  Nastarenkailla ajettujen onnettomuuksien määrä ei ole laskenyt merkittävästi vaikka tarkastelujaksolla ESP peitto on kasvanut myös nastarenkaallisissa autoissa moninkertaiseksi.

Asiaan tulee lähiaikana varmuus. Vuoden 2026 jälkeen meillä on enää hyvin vähän liikenteessä autoja, joissa ei ole ESP:tä. Jos 2026 nastarenkaalliset törmäilevät edelleen keskimäärin liikenteessä suhteellisesti moninkertaisesti kitkarenkaillisiin nähden, pitää syytä etsiä muualta kuin ajonvakautuksesta.


b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy