Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Nikken Polo

Nelivedolliset autot on lisääntyny huomattavasti, mutta suuri osa uusista nelivedon omistavista ei osaa ajaa autollansa, kun se lähtee hanskasta. Nelivedolla, kun pitäiski laittaa lisää kaasua, niin toiset himmailee
VW Polo GTI

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.02.20 - klo:00:22
Mutta kun ei tuuppaa. Ai mistä tiedän, kun omistan haldex:lla olevan sähkövatkaimen sekä aidon nelivedon. Eikä tarvinnut miettiä kummalla tänään lähdin liikenteeseen...

Nasta tekee kummasti, kun siellä loskan ja lumen alla on vielä jäätä! Oli hyvinkin pohjolarallin fiilistä tänään, kun ajelin vähän päälle tunti sitten kotiopäin.

Eikä se renkaita tai vetotapaa katso, jos kuskilla on kankkusen jalat ja omat kädet.
Sillä ei ole varmasti mitään merkitystä millä sinä ajelet. Jos vain keskitytään itse aiheisiin. Etkä voi nykyautolla vetää hallittua sivuluisua ilman, että olet kytkenyt avut pois. Tuollaisessa esimerkkitilanteessa sitä ei olisi kerennyt tehdä. Summana kuskin ajonopeus oli keliin nähden liian suuri. Totta vai tarua?

Haldeksihan tuuppaa jo takapyörille momenttia nykyisin ennen, kuin etupyörä sutaisee. Tuossa volvossa oli sähköllä takapää, ei haldex. Mistä tietää ajoiko pelkällä sähköllä? Niin.

Nasta ei ole myöskään niin pitkä, että se menisi loskaliirrossa loskan läpi tai lumen läpi, eli ei tuo mitään etua.

Vähän kuulostaa siltä, että liikkumissuunnallasi toisten täytyy varoa julkisilla teillä ralliautoa, jolta ohituksissa nastat sinkoilee, kun poljenta on niin ankaraa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

#5102
Lainaus käyttäjältä: Nikken Polo - 02.02.20 - klo:03:11
Nelivedolliset autot on lisääntyny huomattavasti, mutta suuri osa uusista nelivedon omistavista ei osaa ajaa autollansa, kun se lähtee hanskasta. Nelivedolla, kun pitäiski laittaa lisää kaasua, niin toiset himmailee

Juurikin näin. Osataan painaa kaasua ja kun auto rupeaa pikkaisen puskemaan, niin painetaan jarrua ja sen jälkeen mennään pulkkana, kun olisi pitänyt painaa lisää kaasua, että veto pysyy.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/201703032200080151

https://tekniikanmaailma.fi/tm-vastaa-onko-nelivetoinen-auto-parempi-kaksivetoinen/

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:09:38
Sillä ei ole varmasti mitään merkitystä millä sinä ajelet. Jos vain keskitytään itse aiheisiin. Etkä voi nykyautolla vetää hallittua sivuluisua ilman, että olet kytkenyt avut pois. Tuollaisessa esimerkkitilanteessa sitä ei olisi kerennyt tehdä. Summana kuskin ajonopeus oli keliin nähden liian suuri. Totta vai tarua?

Haldeksihan tuuppaa jo takapyörille momenttia nykyisin ennen, kuin etupyörä sutaisee. Tuossa volvossa oli sähköllä takapää, ei haldex. Mistä tietää ajoiko pelkällä sähköllä? Niin.

Nasta ei ole myöskään niin pitkä, että se menisi loskaliirrossa loskan läpi tai lumen läpi, eli ei tuo mitään etua.

Vähän kuulostaa siltä, että liikkumissuunnallasi toisten täytyy varoa julkisilla teillä ralliautoa, jolta ohituksissa nastat sinkoilee, kun poljenta on niin ankaraa.

KYllä nauratti tuollainen Volvo XC60 T8 TwE AWD. Yritti näyttää miten lähdetään, mutta kovasti puski kun mentiin peräkkäin. En ihmettele yhtään miksi volvo oli tuossa kuvassa ojan pohjalla.

Jos google ei ole tuttu, niin voit eilisenkin reitin katsoa vaikka googlen maps:stä ,,htäri-JKL sekä miettiä paljonko siellä oli liikennettä ilta 21.00-23.00 välillä saati tienhoitoa. Eikä minun autosta sinkoile nastoja, koska A:Ne on continentaleissa vulkanoitu/liimattu ja B:Nelivedolla sudittelu on paljon väheisempää, kuin vajaavetoisella C:Yhdestäkään neljästä ajamastani contin conticecontact sarjasta ei ole lähtenyt yhtään nastaa!

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kumi-haastaa-alumiinin-nastan-runkona-nain-toimii-kuminasta/3adeba03-429e-343c-a72f-c780211372f3

"Vetovaaka näytti 526 newtonin lukemaa, kun nasta irtosi renkaasta. Tämä on noin 54 kilogramman massan aikaansaava voima."

"”Nasta kestää vetoa ilman liimausta tyypillisesti 150 newtonia”, Rautiainen kertoo."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei liity nastarenkaisiin nelivedon käytös. On noilla autoilla tullut sen verran harjoiteltua, että ymmärtää tuon nelivedon käytöksen. Kylläpä ne ammattimiehet rallissakin tekee virheen ja liian suuren tilannenopeuden takia ulos ajaa. Ei sitä kaasulla enää korjata fysiikan lakia uusiksi.

Volvolla tuollaista takasähkövetoa ei varmaan suunniteltu dynaamiseen kilpa-ajoon karpan kanssa, vaan pointti aivan muualla.

Tuo nastan suora veto ei kuvasta sitä tilannetta, jossa sitä irroitetaan kuin maitohammasta. Varmasti hyvin pysyy, mutta eipä se nastojen irtoaminen ole ollut ongelma ilman superliimojakaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:10:48
Volvolla tuollaista takasähkövetoa ei varmaan suunniteltu dynaamiseen kilpa-ajoon karpan kanssa, vaan pointti aivan muualla.

Tuo nastan suora veto ei kuvasta sitä tilannetta, jossa sitä irroitetaan kuin maitohammasta. Varmasti hyvin pysyy, mutta eipä se nastojen irtoaminen ole ollut ongelma ilman superliimojakaan.

Minä en aja kilpaa liikenteessä, mutta risteyksestä käsittääkseni saat ihan lain puitteissakin kiihdyttää 80km/h vauhtiin mikä on nopeusrajoitus?

No paljonko sinulla on kokemusta Continentalin conti ice contact 2 nastoista?

Koeta nyt päättää onko sillä kiinnistystavalla merkitystä vai ei? Kerrotko myös lisää tuosta superliimasta ja minkä valmistajan nastarenkaissa sitä on käytetty?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Karpan ajotyylillä tarvii nastat väistämättä liimata, eihän ne muuten pysyisi  ;D

Tuossa kuvan paikassa ihan 50km/h rajoitus ja risteyksestä käännös yli 90 asteen kulmassa vasemmalle. Näkyvyys on hyvä kääntyvälle, jolloin vauhti voi olla hiukan suuri. Oikealla ajolinjalla toki voi vauhti ollakin suurempi.

Toisessa autossa meillä pyörii nuo contin uusimmat nastat. Ollut varmaan 30tkm pian alla, eli kolmatta talvea. Pitää tarkastaa kunto kun vaihtaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nikken Polo

Se on kuitenkin fakta, ettei kukaan meistä tiedä, mitä tuolle kuvan Volvolle oli tapahtunut... oli se sitten liian kova tilannenopeus, äkkinäinen väistöliike tai jokin muu, niin te kaksi voisitte lopettaa tuon typerän kinastelun. (Ei tarvii varmaan selventää, ketä tarkoitan? 😂)
VW Polo GTI

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Nikken Polo - 02.02.20 - klo:15:27
Se on kuitenkin fakta, ettei kukaan meistä tiedä, mitä tuolle kuvan Volvolle oli tapahtunut... oli se sitten liian kova tilannenopeus, äkkinäinen väistöliike tai jokin muu, niin te kaksi voisitte lopettaa tuon typerän kinastelun. (Ei tarvii varmaan selventää, ketä tarkoitan? 😂)
Ei siitä kinastella tarvi. Vauhti kääntyessä risteyksestä loskaisella tiellä liian kova ja pitkäksi meni. Vetotapa, käyttövoima tai renkaat eivät olleet syyllisiä, vaan kuski. Olisiko tapaus käsitelty?  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nikken Polo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:20:22
Ei siitä kinastella tarvi. Vauhti kääntyessä risteyksestä loskaisella tiellä liian kova ja pitkäksi meni. Vetotapa, käyttövoima tai renkaat eivät olleet syyllisiä, vaan kuski. Olisiko tapaus käsitelty?  ;)

Ehkä on vieläkin turhan pitkälle meneviä päätelmiä, mutta voitaneen sanoa, että vetotapa, käyttövoima ei todennäköisesti ole syynä. Renkaista tuon kuvan perusteella sanoa, että hyvä kuntoiset nastat näyttää olevan, eli tuskin on niidenkään vika.
Eihän sitä tiedä vaikka olis väistänyt jotakin tuonne ojan puolelle.
VW Polo GTI

jt

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:00:14
Ei nastoista tosiaan tuossa ollut mitään iloa, kuin mistään muustakaan rengastyypistä. Ei se nasta tuollaisen loskan ja tamppaantuneen lumen läpi auta muutenkaan.
Maksimi sallittu nastaulkonema on 2mm. Nyt jos renkaan alla on sitten yli 2mm tamppaantunutta lunta tms, nasta ovat lähes yhtä tyhjän kanssa. Toisin sanoen, kun ajellaan vaikkapa sillä auraamattomalla sivutiellä jossa lunta, jos renkaan alle jää yli tuon parin millin lunta, niin nasta ei ota tien kovaan pintaan kiinni.

Tässähän lienee yksi selitys siihen miksi laadukkaat nastat ja kitkat ovat lumella about saman vertoja, kitka toisinaan parempikin, kun ei noissa olosuhteissa nastoista ole hyötyä. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:12:02
Karpan ajotyylillä tarvii nastat väistämättä liimata, eihän ne muuten pysyisi  ;D

Toisessa autossa meillä pyörii nuo contin uusimmat nastat. Ollut varmaan 30tkm pian alla, eli kolmatta talvea. Pitää tarkastaa kunto kun vaihtaa.

Kuten tähänkin ketjuun olen todennut, niin kaksi renkaista on hävinnyt nastoja. Hakkapeliitta 4 ja 8:t. Eikä johtunut ajotavasta ja sen jälkeen en ole nokialaisia itse oman auton alle laittanut.

No koska ilmoitat onko niitä nastoja hävinnyt conteista (Conti ice contact 2 tai 3:sta)? Epäilen ettei vastausta löydy/tule, koska huomaisit, että teit itsestäsi pellen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei nastojen häviäminen itselle ole koskaan ollut ongelma. Mitenkäs se minusta pellen tekee, vaikkei yhtään nastaa olisi conteista tippunu? Ei tippunu hkpl8:sta, eikä 7:sta aikanaan. Eikä michelinin xi-3, eikä hkpl5. Yksi tai kaksi nastaa ei meinaa muutenkaan mitään.

Jos oikein nastoja irroittaa haluaa, niin siihen on kätevä konsti joku ramppi, jossa valumavesiä varten ritilät. Siinä vähän sitten sudittelee.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Jossain vanhemmassa contissa painuu nasta niin syvälle, että särkee renkaan. En muista mallia, mutta naapurilla sattui niin. Sisäänajo vaikuttaa hyvin paljon nastojen pysymiseen. Ajotapa tietysti myös.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

#5113
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.02.20 - klo:06:45
Kuten tähänkin ketjuun olen todennut, niin kaksi renkaista on hävinnyt nastoja. Hakkapeliitta 4 ja 8:t. Eikä johtunut ajotavasta ja sen jälkeen en ole nokialaisia itse oman auton alle laittanut.

No koska ilmoitat onko niitä nastoja hävinnyt conteista (Conti ice contact 2 tai 3:sta)? Epäilen ettei vastausta löydy/tule, koska huomaisit, että teit itsestäsi pellen!
Olen varmasti pelle, mutta on kokemusta sekä IceContactista että IceContact 2:sta ja molemmista alkoi parin talven jälkeen nastat kadota.

Ja mikä hassuinta niin nastakato oli suurin etuvetoisen taka-akselilla olleissa kumeissa.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: Nikken Polo - 02.02.20 - klo:03:11
Nelivedolliset autot on lisääntyny huomattavasti, mutta suuri osa uusista nelivedon omistavista ei osaa ajaa autollansa, kun se lähtee hanskasta. Nelivedolla, kun pitäiski laittaa lisää kaasua, niin toiset himmailee
Eipä tuo ole loppujen lopuksi etuvedoilla sen kummempaa. Esim. keskivallin ylityksessä pitäisi vedättää kaasulla yli, vaikka auto pikkasen vikuroisikin. Siinä kun menee löysäämään kaasun niin tuloksena on spinnaus, paitsi että nykyään ajonvakautukset pitää himmelit tiellä oli vetotapa sitten mikä vaan. Sama tilanne, jos perä pyrkii mutkassa rinnalle.
Entinen VAG-kuljettaja.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.02.20 - klo:09:31
Eipä tuo ole loppujen lopuksi etuvedoilla sen kummempaa. Esim. keskivallin ylityksessä pitäisi vedättää kaasulla yli, vaikka auto pikkasen vikuroisikin. Siinä kun menee löysäämään kaasun niin tuloksena on spinnaus, paitsi että nykyään ajonvakautukset pitää himmelit tiellä oli vetotapa sitten mikä vaan. Sama tilanne, jos perä pyrkii mutkassa rinnalle.
Paitsi että kun painat kaasulla siihen keskivalliin, toinen vetävistä pyöristä kerrallaan kadottaa pitonsa, jolloin spinnaus itse asiassa lähempänä. Onneksi on ajonvakautus, kun tollaisia vinkkejä jaellaan. ;)

eli veto pois ja rauhassa vallin yli, kunnes voi taas pitävällä pinnalla painaa kaasua.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 03.02.20 - klo:10:45
Paitsi että kun painat kaasulla siihen keskivalliin, toinen vetävistä pyöristä kerrallaan kadottaa pitonsa, jolloin spinnaus itse asiassa lähempänä. Onneksi on ajonvakautus, kun tollaisia vinkkejä jaellaan. ;)

eli veto pois ja rauhassa vallin yli, kunnes voi taas pitävällä pinnalla painaa kaasua.
Tasakaasulla vallin yli ois mun valinta. Toki näillä nykyautoilla voi lähes huoletta painaa "kaasu pohjassa" kaistan vaihdossa hyvän luistoneston ja vakautuksen kanssa. On kyllä ihme jos spinnaamaan näitä saa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.02.20 - klo:10:51
Tasakaasulla vallin yli ois mun valinta. Toki näillä nykyautoilla voi lähes huoletta painaa "kaasu pohjassa" kaistan vaihdossa hyvän luistoneston ja vakautuksen kanssa. On kyllä ihme jos spinnaamaan näitä saa.
Nimenomaan tasakaasulla yli. Jos siinä löysää kaasun pois niin auto spinnaisi, mutta kuten sanoin ajonvakautuksen ansiosta näin ei nykyään tapahdu.
Entinen VAG-kuljettaja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.02.20 - klo:11:02
Nimenomaan tasakaasulla yli. Jos siinä löysää kaasun pois niin auto spinnaisi, mutta kuten sanoin ajonvakautuksen ansiosta näin ei nykyään tapahdu.
Aika monessa autossa kaasun löysääminen laittaa auton vain rullaamaan vapaalla ja vaikka ei laittaisikaan, niin nykymoottoreissa moottorijarrutus on aika heikkoa.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.02.20 - klo:11:41
Aika monessa autossa kaasun löysääminen laittaa auton vain rullaamaan vapaalla ja vaikka ei laittaisikaan, niin nykymoottoreissa moottorijarrutus on aika heikkoa.
Monessa autossa on nykyisin myös b-moodi.  ;) Suosittelen polanteiden ylitykseen kyllä aina sitä tasakaasua, jopa pientä kaasun lisäystä, jottei vauhdi hiivu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Pieni kaasunlisäys ainakin normaalitehoisessa nelikossa ja varmasti etuvetoisissa varmin tapa. Takavetoiset hieman eri case.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.02.20 - klo:09:25
Olen varmasti pelle, mutta on kokemusta sekä IceContactista että IceContact 2:sta ja molemmista alkoi parin talven jälkeen nastat kadota.

Ja mikä hassuinta niin nastakato oli suurin etuvetoisen taka-akselilla olleissa kumeissa.

Conti ice contact ei ollut edes liimattuja nastoja joten tarkoituksella jätin sen pois.

Conti ice contact 2 ollut 101 heppaisesta etuvedosta kolmessa 180-500 heppaisessa nelikossa eikä yhtään nastaa ole kadonnut. Ajokilometrejä noilla neljällä sarjalla yli 80.000km.

Joko toiset ei osaa ajaa renkaita sisään tai sitten ajotapa on hyvin erillainen, kuin itsellä.

Mitä Hakkapeliitta 4 ja 8 nastojen katoamiseen tulee, niin ensimmäisissä  oli valmistusvikoja jotka nokian renkaat myönsi. Kasissa syyttivät tehokasta etuvetoa, kun nastat lähti takaa  ;D. Noin 20 hakkapeliitta 8 sarjaa pyöritellyt ja tuo nastojen painuminen on ominaisuus niissä eikä ole merkitystä onko Venäjällä tai Suomessa tehty. Ja ei en osta enää nokian renkaita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Ai että nyt on sitten parasta mitä rahalla saa kitkoina "Paras kitkarengas, 2019 Continental ContiVikingContact 7" tehokkaamman nelivedon alle. Nyt kun tuota alijäähtynyttä vettä satoi ja tulin mökille toisella meidän nelikoista, niin ContiVikingContact 6 alkoi tuntua lipoisilta. Paskinta noissa on, että ääntä ei kuulu eikä edes luistonesto kerkeä ilmoittaa mitään, kun liukasta on. Toki kuljettajana perse/rattituntuma on paras, mutta tämäkin häviää, kun kaikki on sähköistetty.

Mökin pihaan tultiin vaikka maha raapi.  Pois pääsy voisi olla tiukkaa ilman kolaa. Conti ice contact 2 nastat oli taas pari viikkoa pois toisen nelikon alta, kun oli vain puhdasta asvalttia ja ettei kukaan pääse pahoittaamaan mieltänsä, että Stadin reissulla olisin raapinut asvalttia  ;D ;D ;D. Ensi viikolla taas nastat tehottoman alle ja tehokkaamman alle kitkat. Saapahan ajotuntumaa ja samoin voin testata miten perheen toinen kuljettaja suhtautuu eri renkaisiin tietämättään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Juu-u. Samaan aikaan, ihan Suomessa, Suomenmaalla, tässä tällä viikolla, tuli ajeltua viikon verran 165 leveillä KE-kitkoilla, paljailla asfalteilla, Helsinki/Turku/Tampere. Kaikki KE-kitkoista "järeämmät" kumit olisivat olleet täyttä rahan haaskausta sekä turvallisuuden laiminlyömistä. Se korvia raastava rohina mikä noillakin renkailla kantautui ohjaamoon pilalle raiskatusta asfaltista oli kyllä surkeaa kuunneltavaa :(
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.02.20 - klo:22:38
Ai että nyt on sitten parasta mitä rahalla saa kitkoina "Paras kitkarengas, 2019 Continental ContiVikingContact 7" tehokkaamman nelivedon alle. Nyt kun tuota alijäähtynyttä vettä satoi ja tulin mökille toisella meidän nelikoista, niin ContiVikingContact 6 alkoi tuntua lipoisilta. Paskinta noissa on, että ääntä ei kuulu eikä edes luistonesto kerkeä ilmoittaa mitään, kun liukasta on. Toki kuljettajana perse/rattituntuma on paras, mutta tämäkin häviää, kun kaikki on sähköistetty.

Mökin pihaan tultiin vaikka maha raapi.  Pois pääsy voisi olla tiukkaa ilman kolaa. Conti ice contact 2 nastat oli taas pari viikkoa pois toisen nelikon alta, kun oli vain puhdasta asvalttia ja ettei kukaan pääse pahoittaamaan mieltänsä, että Stadin reissulla olisin raapinut asvalttia  ;D ;D ;D. Ensi viikolla taas nastat tehottoman alle ja tehokkaamman alle kitkat. Saapahan ajotuntumaa ja samoin voin testata miten perheen toinen kuljettaja suhtautuu eri renkaisiin tietämättään.

Ei perstuntuma häviä mihinkään "sähköistyksen" johdosta. Ohjaustuntumakin on nykyisin autosta kiinni enemmän, kuin sähköisen ja hydraulisen tehostajan erosta. Liukkauden pitäisi kyllä noilla kehutuilla kilometreillä olla jo "arvattavissa" muustakin, kuin äänestä.

Ei se nelivedon teho liity suoranaisesti renkaiden pitoon, joten tarviiko sitä aina mainostaa? Ehkä se on vain kuskista kiinni, miten kokee liukkauden ja rengastyyyppien erot. Joihinkin paikkoihin ei kitkoilla pääse, mutta ei myöskään nastoilla ja jopa ketjutkaan auta. Osta maasturi, jos pitää hankeen ja kulkemattomille jäisille poluille päästä, niin tekee mettämiehet.  ;D

Justiinsa muuten istuin "professional" G mersun kyydissä linjahommissa. Oli -12, mutta luulin autoa 14 vuotta vanhemmaksi.  ;D Sillä pääsee ja jos ei pääse, niin vaikka vinssaa. Oli juu yli kolmesataa heppaa ja 700Nm.  ;D ;D Kertaakaan ei ohitettu.   ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.02.20 - klo:15:31
Joko toiset ei osaa ajaa renkaita sisään tai sitten ajotapa on hyvin erillainen, kuin itsellä.
Näyttäs kirjotusten perusteella siltä, että lähes kaikilla on varmasti erilainen ajotapa.
Montaa kuskia ei heti tule mieleen kuka ei tunnista liukkautta perstuntumalta, oli sähköavusteita tai ei.
Suosittelen vahvasti näille kuljettajille nastoja, niin voivat rapinasta sitten päätellä onko nyt liukasta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.02.20 - klo:23:32
Juu-u. Samaan aikaan, ihan Suomessa, Suomenmaalla, tässä tällä viikolla, tuli ajeltua viikon verran 165 leveillä KE-kitkoilla, paljailla asfalteilla, Helsinki/Turku/Tampere. Kaikki KE-kitkoista "järeämmät" kumit olisivat olleet täyttä rahan haaskausta sekä turvallisuuden laiminlyömistä. Se korvia raastava rohina mikä noillakin renkailla kantautui ohjaamoon pilalle raiskatusta asfaltista oli kyllä surkeaa kuunneltavaa :(

Mitä tuo kertoo? Viime viikolla tuli noin 2000km ajettu useammalla autolla ja rengastuksena oli nastarengasta, nastatonta nastarengasta ja kitkarengasta. Keleinä tarjottiin kuivaa asvattia, mustaa jäätä, vesisadetta, räntäsadetta ja lumisadetta missä tiellä oli 10-15cm lunta. En joutunut kertaakaan sinun trollaamaasi vesiliirtoon saatu ajautunut tieltä ulos. Lumiliirrossa ja lumen "päällä" olin pari kertaa, mutta se tarkoitti lisää syöttöä, kun maavara meinasi loppua kesken!

JA kyllä nastat tulee huomenna alle, kun kelit muuttui taas lumiseksi/jäiseksi täällä keski-suomessa!

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.02.20 - klo:00:10
Ei perstuntuma häviä mihinkään "sähköistyksen" johdosta. Ohjaustuntumakin on nykyisin autosta kiinni enemmän, kuin sähköisen ja hydraulisen tehostajan erosta. Liukkauden pitäisi kyllä noilla kehutuilla kilometreillä olla jo "arvattavissa" muustakin, kuin äänestä.

Ei se nelivedon teho liity suoranaisesti renkaiden pitoon, joten tarviiko sitä aina mainostaa? Ehkä se on vain kuskista kiinni, miten kokee liukkauden ja rengastyyyppien erot. Joihinkin paikkoihin ei kitkoilla pääse, mutta ei myöskään nastoilla ja jopa ketjutkaan auta. Osta maasturi, jos pitää hankeen ja kulkemattomille jäisille poluille päästä, niin tekee mettämiehet.  ;D

Justiinsa muuten istuin "professional" G mersun kyydissä linjahommissa. Oli -12, mutta luulin autoa 14 vuotta vanhemmaksi.  ;D Sillä pääsee ja jos ei pääse, niin vaikka vinssaa. Oli juu yli kolmesataa heppaa ja 700Nm.  ;D ;D Kertaakaan ei ohitettu.   ;D

Niin meinaat ettei autojen tuntuman välillä ei ole eroja? Kumminkin kirjoitat sen jälkeen, että se on autosta kiinni. Oot melkoinen kuski, että arvaat asioita! Onkos sattunut eurojack-pottia kohdalleen? JA kyllä näin "talvella" hehkutan nelivetoa. Juuri sen vuoksi omat molemmat autot on nelikkoja, koska voin ja sellaisella haluan ajaa! Töissä saan tarpeeksi ajaa vajaavetoisilla.

Oletko paljonkin ajanut G-mersulla? Minä olen ja on harvinaisen paska ajaa. Se on työkalu siinä missä Hilux/Land Cruiser. Jollaisen mielummin otan, kuin G-mersun.

Koskas kerrot paljonko nastoja on 30tkm matkalla hävinnyt teidän toisen auton contin nastoista?

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.02.20 - klo:08:12
Näyttäs kirjotusten perusteella siltä, että lähes kaikilla on varmasti erilainen ajotapa.
Montaa kuskia ei heti tule mieleen kuka ei tunnista liukkautta perstuntumalta, oli sähköavusteita tai ei.
Suosittelen vahvasti näille kuljettajille nastoja, niin voivat rapinasta sitten päätellä onko nyt liukasta.

Kumma kyllä näitä löytyy penkoilta ja jopa motarilta poikittain? Viime perjantaina kolme kappaletta ja oli vain hieman loskaa!

Mulla ei muuta...
https://www.riemurasia.net/kuva/Autoilija-yllatti-liukkaan-kelin/26147

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 08.02.20 - klo:08:48
Hyvin useasti ne kuskit jotka luulevat osaavansa ajaa ovat siellä penkassa kännykkä korvalla ja Malbbis poskessa.

Juurikin näin. Enpä muista, koska viimeksi olen ollut penkassa  ;D. Taitaa mennä viime vuosi tuhannen puolelle ja kohtuu jyrkässä mäessä nastat eikä 320 heppaa ja 420nm auttanut. Johtui etuvedosta ja ketjujen puutteesta. Peruutettaessa rinnetta alaspäin ei pito riittänyt ja veti penkkaan. Auto pois penkasta, enemmän vauhtia ja vähemmän vaihteiden vaihtoa, niin meni perille saakka. Voisi ehkä syyttää myös kuskia, kun teki yhden vaihdon alaspäin liian aikaisten. Nelivedolla olisi mennyt heittämällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.20 - klo:18:07
Mitä tuo kertoo? Viime viikolla tuli noin 2000km ajettu useammalla autolla ja rengastuksena oli nastarengasta, nastatonta nastarengasta ja kitkarengasta. Keleinä tarjottiin kuivaa asvattia, mustaa jäätä, vesisadetta, räntäsadetta ja lumisadetta missä tiellä oli 10-15cm lunta. En joutunut kertaakaan sinun trollaamaasi vesiliirtoon saatu ajautunut tieltä ulos. Lumiliirrossa ja lumen "päällä" olin pari kertaa, mutta se tarkoitti lisää syöttöä, kun maavara meinasi loppua kesken!

JA kyllä nastat tulee huomenna alle, kun kelit muuttui taas lumiseksi/jäiseksi täällä keski-suomessa!

Niin meinaat ettei autojen tuntuman välillä ei ole eroja? Kumminkin kirjoitat sen jälkeen, että se on autosta kiinni. Oot melkoinen kuski, että arvaat asioita! Onkos sattunut eurojack-pottia kohdalleen? JA kyllä näin "talvella" hehkutan nelivetoa. Juuri sen vuoksi omat molemmat autot on nelikkoja, koska voin ja sellaisella haluan ajaa! Töissä saan tarpeeksi ajaa vajaavetoisilla.

Oletko paljonkin ajanut G-mersulla? Minä olen ja on harvinaisen paska ajaa. Se on työkalu siinä missä Hilux/Land Cruiser. Jollaisen mielummin otan, kuin G-mersun.

Koskas kerrot paljonko nastoja on 30tkm matkalla hävinnyt teidän toisen auton contin nastoista?

Kumma kyllä näitä löytyy penkoilta ja jopa motarilta poikittain? Viime perjantaina kolme kappaletta ja oli vain hieman loskaa!

Mulla ei muuta...
https://www.riemurasia.net/kuva/Autoilija-yllatti-liukkaan-kelin/26147

Juurikin näin. Enpä muista, koska viimeksi olen ollut penkassa  ;D. Taitaa mennä viime vuosi tuhannen puolelle ja kohtuu jyrkässä mäessä nastat eikä 320 heppaa ja 420nm auttanut. Johtui etuvedosta ja ketjujen puutteesta. Peruutettaessa rinnetta alaspäin ei pito riittänyt ja veti penkkaan. Auto pois penkasta, enemmän vauhtia ja vähemmän vaihteiden vaihtoa, niin meni perille saakka. Voisi ehkä syyttää myös kuskia, kun teki yhden vaihdon alaspäin liian aikaisten. Nelivedolla olisi mennyt heittämällä.
Kyllä kaiken tämän ulostulon jälkeen täytyy todeta, että ralli on menettänyt paljon, kun tällainen kuski ei ole mukana.  ;)

Jos maavara meinaa loppua kesken, niin ei silloin liikaa kannata pyörien alle kuoppaa kaivaa. Kolaa vaikka sitä tietä ennemmin.

Vesisadetta ja plussaa luvannut maanantaiksi.

Niin siis enemmän se on auton suunnittelusta kiinni, onko sitä tuntumaa rattiin pyörien asennosta, ei niinkään enää käytetystä tekniikasta(sähkö vs hydraulinen). Tämä asia on vakkilaisissa ja foordilla ollut kunnossa sähköisilläkin toteutuksilla. Väärin ymmärrys on tämän päivän normi näissä keskusteluissa, ei yllätä.

Nuo hehkutuksesi autoistasi on aivan yltäkylläistä. Meinaatko, että se herättää kateutta, vai mikä sen syvin pointti on? Kumarrus nelivedolle ja hevosvoimille?

Se G:stä kertominen oli sarkastista tuohon kehumiseesi liittyen, ei mitään hyödyttävää.

Kerron toisen auton renkaista, kun niitä viimeistään kesärenkaiden alle laittaessa hypistelen, jos muistan.

Autoja löytyy aina kolaroituna, oli sitten mitkä renkaat tahansa alla. Eikä siihen vaikuta, että onko hydraulisella tai sähköisellä tehostimella varustettu. Löytyisi vielä enemmän, jos ei olisi vakautuksia ja muita turvajärjestelmiä tänä päivänä. Nelivetoisia on suhteessa automäärään näistä vielä enempi.

Eikä tarvi jatkuvasti huutaa!!! Menee kuulo!  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

OctyRO

Olen nyt seuraillut tätä vääntämistä.. Mitä jos mielipiteiden lisäksi tulisi faktaa. Ihan mitattua sellaista.. Turha se on mielipiteistä vääntää samalla kun monet yritykset ja porukat on noita testailla ja kehittäneet meitä varten faktaa..


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy