Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f58c04d-639d-4702-a141-ef237d530dad

"Auto lähti yhtäkkiä heittelehtimään."  ;D
"Auto ojassa liukkaan tien takia."  ;D ;D

Kyllä täytyy sanoa, että on kuskin ajotaidoissa sanomista, - tai vähintään harkintakyvyssä. Ei mitään ongelmaa ollut tuollaisella tiellä kitkarenkailla, kun sunnuntaina ajelin lasten kanssa vesisateessa kotia. Vahinkoja tietysti voi sattua, mutta syy on yleensä aina kuskissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antore

Nämä talvirengaskeskustelut on kyllä todella hupaisia kikkelin venyttelyketjuja  ;D

mfroberg

Mulla on kyllä selvä puute moneen muuhun keskustelijaan verrattuna tällä palstalla. En millään kykene pelkän lehtijutun perusteella päättelemään mitä tarkalleen on tapahtunut, mistä osalliset kuskit ovat kotoisin ja millä renkailla olivat liikkeellä. Hyvä että muut fiksummat pystyvät meille muille tämän tulkitsemaan varmalla otteella.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.01.20 - klo:23:19
Mulla on kyllä selvä puute moneen muuhun keskustelijaan verrattuna tällä palstalla. En millään kykene pelkän lehtijutun perusteella päättelemään mitä tarkalleen on tapahtunut, mistä osalliset kuskit ovat kotoisin ja millä renkailla olivat liikkeellä. Hyvä että muut fiksummat pystyvät meille muille tämän tulkitsemaan varmalla otteella.

Karppa tietää.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.20 - klo:15:53
Olis varmaan kannattanut tänään Oulussa olla ne nastarenkaat alla  ;D.
"Hailuodontiellä kaksi tieltä suistumista melkein samassa paikassa " tien pinta kuin luistinrata"
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006360708.html
Lämpötila oli eilen Oulussa luokkaa +5-6C, ei siinä kyllä ensimmäisenä nastarenkaita kaipaa.

Mitä tulee raskaaseen liikenteeseen, niin niissä renkaita ei käsittääkseni ole lainkaan "optimoitu" jääolosuhteisiin. Joku viisaampi voinee valistaa miten raskaan liikenteen renkaat vertautuu vaikkapa pohjoismaiseen kitkarenkaaseen pidoltaan talvi (jää/lumi) olosuhteissa? Ajellaanko sitä samoilla renkailla kesät-talvet vai vaihtuuko "talvikumiin" ollenkaan ja jos niin minkälainen se on ominaisuuksiltaan?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

erttuli

#4986
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.01.20 - klo:22:52
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f58c04d-639d-4702-a141-ef237d530dad

"Auto lähti yhtäkkiä heittelehtimään."  ;D
"Auto ojassa liukkaan tien takia."  ;D ;D

Kyllä täytyy sanoa, että on kuskin ajotaidoissa sanomista, - tai vähintään harkintakyvyssä. Ei mitään ongelmaa ollut tuollaisella tiellä kitkarenkailla, kun sunnuntaina ajelin lasten kanssa vesisateessa kotia. Vahinkoja tietysti voi sattua, mutta syy on yleensä aina kuskissa.

Kyllä se on aina kuskissa vika..  Ajetaan hitaammin jos on liian liukasta. Vaikka sitten kävelyvauhtia jos se on ainut tapa pysyä tiellä. Kummasti tuollaisellakin kelillä suurin osa kuskeista onnistuu pysymään tiellä. Ei auta kuin katsoa peiliin.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, millä kumeilla nämä "kelin takia meni auto ojaan" -kuskit ajavat. Kannattaisi ehkä panostaa muutama euro laaturenkaisiin, eikä ajella jollakin Made in China -rimpuloilla. Säästöä tulee kun ei tarvitse autoa korjailla ojasta.

Tos®

APUA! Seinäjoella oli eilen tehty linja-autoreitteihin muutoksia, koska yksi tienpätkä (hiekkatie) oli ajokelvoton....
Tais olla kitkat...  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

-karppa-

Keski-Suomessa tänään pääsääntöisesti päätiet täysin sulat, mutta sivutiet täysin pääkallokeliä eli jään päällä vettä tai loskaa. Sai nauraa mökille palatessa, että yksi tai useampi vajaa vetoinen oli joutunut ottamaan vauhtia. Ei mitään ongelmia oikealla nelivedolla nastojen kera vaikka oli jään päällä vettä ja loskaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.01.20 - klo:22:56
Keski-Suomessa tänään pääsääntöisesti päätiet täysin sulat, mutta sivutiet täysin pääkallokeliä eli jään päällä vettä tai loskaa. Sai nauraa mökille palatessa, että yksi tai useampi vajaa vetoinen oli joutunut ottamaan vauhtia. Ei mitään ongelmia oikealla nelivedolla nastojen kera vaikka oli jään päällä vettä ja loskaa.

Ja taas tuli sentti lisää mittaa.

b1mpo

Upeeta ja mahtavaa. Moni käyttää hiekotusta ja pitää sitä mukana ennemmin, kuin ostaa nelivedon ja siihen uudet nastat. Hyvin moni, jos katsoo autojen keski-ikää ja rengastuksia. Se on hienoa, että on nastarenkaita ja nelivetoja, niin pääsee mökille ilman vauhtia.  8)

Jostain kumman syystä moiseen ei tule edes kiinnitettyä huomiota, että onko joku ottanut vauhtia ja onko vajaavetoinen. Ehkä sitä voisi tulla yhtä ylpeäksi, jos näin olisi omalla kohdalla. Samat fysiikan lait ja aikamääreet koskee kuitenkin meitä kaikkia ja niiden mukaan on mentävä. Tulipa tänään ajettua kymppivetoisella, jossa joka sään renkaat. Myös kuusivetoisella tuli päristeltyä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.01.20 - klo:23:17
Ja taas tuli sentti lisää mittaa.

Ei sentti riitä. Riemulla ei ole rajaa, kun nelivedolla ajaa ja vielä nastarenkailla...

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.01.20 - klo:23:26
Upeeta ja mahtavaa. Moni käyttää hiekotusta ja pitää sitä mukana ennemmin, kuin ostaa nelivedon ja siihen uudet nastat. Hyvin moni, jos katsoo autojen keski-ikää ja rengastuksia. Se on hienoa, että on nastarenkaita ja nelivetoja, niin pääsee mökille ilman vauhtia.  8)

Jostain kumman syystä moiseen ei tule edes kiinnitettyä huomiota, että onko joku ottanut vauhtia ja onko vajaavetoinen. Ehkä sitä voisi tulla yhtä ylpeäksi, jos näin olisi omalla kohdalla. Samat fysiikan lait ja aikamääreet koskee kuitenkin meitä kaikkia ja niiden mukaan on mentävä. Tulipa tänään ajettua kymppivetoisella, jossa joka sään renkaat. Myös kuusivetoisella tuli päristeltyä.

Kyllä peräkontissa oli 75 litraa hiekoitusvälineitä, mutta yhtään ei tarvittu, että pääsin perille. Miksiköhän?  Ja ei hieukoitusvälineet eivät olleet autoa varten, vaan IHMISI,,!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Suurimmalla osalla nuo mökit on kuitenkin ”kesä”mökkejä. Ja vaikka sinne näinä leudoilla talvina nyt pääsisikin, Niin järjetön ajatus ostaa nastat, jotta voi muille naureskellen edetä.
Huvinsa kullakin. Enempi täälä naurattaa osan typeryys ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Ainahan voi laittaa ketjut viimeiselle pätkälle jos on "keskelle metsää" menossa. Pito ylittänee nastojen pidon.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Nyt kun talvirenkaiden käyttökausi on taas saavuttanut (tai jo ylittänytkin) puolivälin, vastatkaahan te "etelän hetelmät" rehellisesti että montako päivää syyskuun alusta tähän hetkeen asti on ollut ulkona sellaisia kelejä että:

a) nastarenkaita on ollut "pakko" käyttää, kitkoilla ei olisi pärjännyt
b) skandikitkat on olleet "pakolliset", KE-kitkoilla ei olisi pärjännyt


Tässä kun etänä parin viime kuukauden aikana on katsellut Rauman rannikkoseudun kelejä, lämpötiloja ja ennusteita, olen tullut lopputulokseen että vastaus molempiin on pyöreät 0.


30 tuntia vuorokaudessa ja 5000km viikkoon Suomea ympäri suhaavat kauppamiehet voivat jäävätä itsensä tästä kysymyksestä, nyt kiinnosti nimenomaan palaute niiltä kuskeilta jotka ajavat viikottain Turusta Raisioon kauppakeskukseen ostamaan maitoa ja munia, vievät lapset kouluun, ajelevat keskustaan toimistolle töihin ja kerran talvessa käyvät jossain Tahkolla laskettelemassa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

batman14

^ Etelän vetelä voi vastata, että en olisi tarvinnut nastoja yhtenäkään päivänä vielä, ja on pistänyt mietityttämään oliko nastarengas oikea vaihoehtoa omaan autoon. Syyskuun jälkeen on tosin tullut vain noin 2000km, eli pahasti en ole joutunut kuluttamaan teitä.

jarkko_h

#4996
Etelän vetelä vastaa.

Tähän mennessä ei ole ollut vielä yhtään liukasta päivää. Tämän talven keleillä tähön mennessä olisi KE kitkoilla pärjännyt. Sivu ja "metsäteitä" on tullut myös ajettua Uudella maalla. Viimeksi tänään. Ehkä Röylän pikkutiet Uudenmaan pahimpien joukossa. Sielläkin vielä tänä aamuna tiet sulat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.01.20 - klo:10:35
Ainahan voi laittaa ketjut viimeiselle pätkälle jos on "keskelle metsää" menossa. Pito ylittänee nastojen pidon.

Vaihdatko ketjut viimeisen 20km matkalle ja ajat alle nopeusrajoituksen vai ajalet nastarenkaat alla? Ei ole hankala valinta, mutta eihän etelän hetelmät tätä ymmärrä!
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.01.20 - klo:13:22
Omalla kohdallani selvästi vaikeimmat kelit olen kohdannut kesämökkipaikkakunnalla Keski-Suomessa. Siellä ovat pienemmät tiet joskus olleet aivan jäässä.

Mulla ei muuta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.20 - klo:20:55
Nyt kun talvirenkaiden käyttökausi on taas saavuttanut (tai jo ylittänytkin) puolivälin, vastatkaahan te "etelän hetelmät" rehellisesti että montako päivää syyskuun alusta tähän hetkeen asti on ollut ulkona sellaisia kelejä että:

a) nastarenkaita on ollut "pakko" käyttää, kitkoilla ei olisi pärjännyt
b) skandikitkat on olleet "pakolliset", KE-kitkoilla ei olisi pärjännyt
Jos hieman lavennetaan geograafista aluetta Keski-Suomen pohjoispuolelle:
Tällä hetkellä Oulun tasalla on lämpöaallon ja sen jälkeisen pakkasen+lumisateen jälkeen liukkaat pihakadut. Isommat tiet ovat sulana, mutta toki niissä hieman jäätä/huurretta pinnassa on. Hiihtopaikan parkkipaikalla olisi todennäköisesti jäänyt KE-kitkoilla paikalleen sutimaan (lievä ylämäki liittymän kohdalla), jää+lumi pinnassa sai skandikitkankin sutimaan, mutta liikkeelle lähdettiin ok.

Liikenneympyröissä/pihakatujen mutkissa (alla jäätä/tamppaantunutta lunta) ei passaa ajaa lujasti, sillä hiekoitus vaihtelee, ettei lähde auto puskemaan tai perä heitä.

Vastaavalla "normiajolla" olisi KE-kitkoilla jääty todennäköisesti jumiin tänään yhden kerran (liikkeellelähtöpidossa on suurempi ero kuin jarrutuspidossa KE vs pohjoismainen) ja yhden kerran mahdollisesti olisi keula kutitellut liukkaassa risteyksessä lumipenkkaa. Tämän voisi toki välttää ajamalla todella hitaasti, liikkeellelähtö risteykseen olisi hankalampi paikka. Pitäisi pakittaa ja ottaa vauhtia ja löytää turvallinen väli mistä liittyä maantielle tai mennä vähän "summanmutikassa".

Ainakaan tällä tasalla ajellessa en henkilökohtaisesti löydä mitään syytä/hyötyä laittaa KE-kitkaa, siksipä ajelen pohjoismaisella kitkalla. Ja kun kerran on nastasta vaihtanut pois, niin ei houkuta alkaa jurruttamaan pääosin aina paljaita maanteitä nastoilla. Pohjoismaisella kitkalla ajelee miellyttävästi ja mukavasti pitkiäkin matkoja paljaalla asfaltilla. Jultsu lienee siinä oikeassa että osalle varsinkin "etelän ajelijoita" nasta on todennäköisesti keskimäärin kaikkein epäoptimaalisin rengas kun ottaa huomioon vallitsevat sääolosuhteet.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.20 - klo:20:55
Nyt kun talvirenkaiden käyttökausi on taas saavuttanut (tai jo ylittänytkin) puolivälin, vastatkaahan te "etelän hetelmät" rehellisesti että montako päivää syyskuun alusta tähän hetkeen asti on ollut ulkona sellaisia kelejä että:

a) nastarenkaita on ollut "pakko" käyttää, kitkoilla ei olisi pärjännyt
b) skandikitkat on olleet "pakolliset", KE-kitkoilla ei olisi pärjännyt

Täällä Kouvolan suunnilla uskoisin, että nolla ja nolla. Jälkimmäinen tosin mutulla, kun en ole KE-kitkoilla koskaan ajanut. Tuossa 29.12 oli pakkasta ja satoi vettä, silloin näytti tilannehuoneen ja median mukaan olleen jonkin verran ulosajoja monenlaisilla teillä, pääteistä syrjäisiin kyläteihin. Itsekin huomasin liukkauden skandikitkoilla, mutta hyvin pysyin tiellä. Monesta muusta foorumilaisesta poiketen, en osaa sanoa mitkä renkaat ojaan ajaneilla oli käytössä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

#5000
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.01.20 - klo:20:55
Nyt kun talvirenkaiden käyttökausi on taas saavuttanut (tai jo ylittänytkin) puolivälin, vastatkaahan te "etelän hetelmät" rehellisesti että montako päivää syyskuun alusta tähän hetkeen asti on ollut ulkona sellaisia kelejä että:

a) nastarenkaita on ollut "pakko" käyttää, kitkoilla ei olisi pärjännyt
b) skandikitkat on olleet "pakolliset", KE-kitkoilla ei olisi pärjännyt


Tässä kun etänä parin viime kuukauden aikana on katsellut Rauman rannikkoseudun kelejä, lämpötiloja ja ennusteita, olen tullut lopputulokseen että vastaus molempiin on pyöreät 0.


30 tuntia vuorokaudessa ja 5000km viikkoon Suomea ympäri suhaavat kauppamiehet voivat jäävätä itsensä tästä kysymyksestä, nyt kiinnosti nimenomaan palaute niiltä kuskeilta jotka ajavat viikottain Turusta Raisioon kauppakeskukseen ostamaan maitoa ja munia, vievät lapset kouluun, ajelevat keskustaan toimistolle töihin ja kerran talvessa käyvät jossain Tahkolla laskettelemassa.
Kesärenkaillakin pärjää Suomessa vaikka koko vuoden. Toki riippuu paljolti siitä missä ajaa, mihin aikaan ja kuinka paljon. Itse en valitse renkaita sen perusteella, että kuinka monena päivänä sataa tai on liukasta. Se yksikin päivä riittää siihen, että valitsen turvallisimmat renkaat, jos on pakko autolla mennä. Ja ei, en todellakaan vaihda renkaita kuin keväisin ja syksyisin.
Nämä jotka ajavat sen 10km päivässä eivät mielestäni edes tarvitse autoa. Ajattelepa paljonko tämä säästäisi asfalttia ja luontoa sekä puhdistaisi ilmaa.

Hidalgo

Muokkaus kun ei toimi, niin piti vielä sanoa, että itselläni vaihtoehtoina on kesärenkaat, skandikitkat ja nastat. Tarpeen mukaan näistä valitsen.

tsi1490

Lounais-Suomessa oli syksyllä muutamana päivänä niin liukasta, että talvirenkaista oli hyötyä. Sen jälkeen olisivat kesärenkaat olleet parempi valinta. En erottele kitka- ja nastarenkaita toisistaan, koska Continentaleina pito talvioloissa on kuitenkin samalla tasolla.

b1mpo

Kesärenkaiden kumiseos vain ei toimi tutkitusti viileämmillä keleillä. Ehkä keskieuroopan kitkat olisi sitten parempi siinä mielessä, jos ei paljoa jäätä ja lunta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006366386.html

Ja ropi-ropi vaan nastat ropisee kun etelän hetelmät raiskaa paljasta asfalttia vuodesta toiseen.  >:(
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mattinen

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.01.20 - klo:23:19
Mulla on kyllä selvä puute moneen muuhun keskustelijaan verrattuna tällä palstalla. En millään kykene pelkän lehtijutun perusteella päättelemään mitä tarkalleen on tapahtunut, mistä osalliset kuskit ovat kotoisin ja millä renkailla olivat liikkeellä. Hyvä että muut fiksummat pystyvät meille muille tämän tulkitsemaan varmalla otteella.

Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ensimmäisenä näistä analyyseista tulee mieleen, että niiden esittäjät haluavat esittää oman mielipiteensä tueksi empiiristä aineistoa. (Melko suppealla otannalla toki). Eli jos on esimerkiksi sitä mieltä, että nastarenkaat ovat Suomessa enemmän tai vähemmän tarpeelliset, kerrotaan tämän näkemyksen tueksi tapauksesta, jossa kitkarenkailla varustettu auto oli suistunut tieltä tms. Erikoista vain on, miten auton rengastus kyetään selvittämään uutisen (jossa sitä ei mainita) tai ohiajon perusteella. Koska kukaan tuskin kuitenkaan esittäisi täällä täysin pakoputkesta vedettyjä väitteitä, täytyy näillä henkilöillä olla jokin konsti em. seikkoja selvittämiseen. Mikä tuo konsti on, sitä voi vain arvailla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.01.20 - klo:07:31
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006366386.html

Ja ropi-ropi vaan nastat ropisee kun etelän hetelmät raiskaa paljasta asfalttia vuodesta toiseen.  >:(

Paljonko ne nastat ropisee sinulla Puolassa?

Kyllä päätiet on sulat, mutta sivutiet olleet ihan polanteilla ja peilillä viimeiset pari päivää eikä ole yhtään harmittanut siellä ajella nastoilla!

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.01.20 - klo:11:36
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ensimmäisenä näistä analyyseista tulee mieleen, että niiden esittäjät haluavat esittää oman mielipiteensä tueksi empiiristä aineistoa. (Melko suppealla otannalla toki). Eli jos on esimerkiksi sitä mieltä, että nastarenkaat ovat Suomessa enemmän tai vähemmän tarpeelliset, kerrotaan tämän näkemyksen tueksi tapauksesta, jossa kitkarenkailla varustettu auto oli suistunut tieltä tms. Erikoista vain on, miten auton rengastus kyetään selvittämään uutisen (jossa sitä ei mainita) tai ohiajon perusteella. Koska kukaan tuskin kuitenkaan esittäisi täällä täysin pakoputkesta vedettyjä väitteitä, täytyy näillä henkilöillä olla jokin konsti em. seikkoja selvittämiseen. Mikä tuo konsti on, sitä voi vain arvailla.


Eipä ole yksi eikä kaksi herraa kehunut pärjäävänsä kerran tai kaksi pohjoiseen suuntautunutta matkaa vaikka keskinkertaisilla kitkoilla. Ja taisi nuo kelit olla juuri joulunpyhien aikaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

erttuli

Varmaankin "pärjää", mutta on eri juttu jos tulee tositilanne ja tarvitsee oikeasti pitoa. Kesärenkaillakin "pärjää". Onko siinä mitään järkeä, siitä nyt voi olla montaa mieltä. Pärjää siihen asti, kun ei enää pärjännytkään. Monella taitaa "pärjää" tarkoittaa, että pysyy tiellä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.20 - klo:15:44
Eipä ole yksi eikä kaksi herraa kehunut pärjäävänsä kerran tai kaksi pohjoiseen suuntautunutta matkaa vaikka keskinkertaisilla kitkoilla. Ja taisi nuo kelit olla juuri joulunpyhien aikaan.

Näiden herrojen kehumisista en osaa sanoa mitään. En liioin siitä, miten he ovat pärjänneet. Sitäkään en ole tähän päivään menessä keksinyt, miten jotkut voivat tietää onnettomuusuutisissa mainittujen ajoneuvojen rengastuksen.

jarkko_h

Suomessa on suurempi todennäköisyys kuolla tukehtumalla selvin päin kuin kuolla liukkauden vuoksi autolla. Syömmekö silti varalta pelkkää keittoruokaa?

Uskallammeko edes elää, jos muutaman liukkaan päivän vuoksi 2000 luvun 5 tähden Euro NCAP tankkiin laitetaan täällä eteläsuomessa kaiken varalta nastat?




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy