Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:03
Miksi pitäisi harjoitella järven jäällä kun sehän ei mitenkään kuvasta normikeliolosuhteita liikenteessä  ;D
Ei niin, mutta kun keskustelu on vaihtunut siihen että
”Vaimo” ei enään osaa ajaa kun on talvi.
Onko nykyään enään ajokoulussa 2-vaihe jossa on pimeä ja liukaskelikoe?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 31.12.19 - klo:20:50
Ei niin, mutta kun keskustelu on vaihtunut siihen että
”Vaimo” ei enään osaa ajaa kun on talvi.
Onko nykyään enään ajokoulussa 2-vaihe jossa on pimeä ja liukaskelikoe?

Toiset on ajanut korttinsa milloin tuollaisia vaiheita ei ole edes ollut  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.19 - klo:20:54
Toiset on ajanut korttinsa milloin tuollaisia vaiheita ei ole edes ollut  ;D
Aivan. En epäile yhtään. Toisille TM, eikä mikään muukaan tule enään paperisena kotiin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

#4953
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:14
Aika kapea katsantokanta, jos et muka ole Helsingissä ajanut jäätyneellä tienpinnalla. Toki jos ajaa vain Länsiväylää pitkin Ruoholahdesta Lauttasaareen ja takaisin, niin pääset ajamaan suolavedessä. Mutta myös Larun pienemmillä kaduilla tiet ovat tänäänkin olleet jäässä.

Pääasiallisesti liukkainta Suomessa kuitenkin on rannikkoseuduilla, eli myös pk-seudulla, missä nastoista on eniten hyötyä kun kelit vaihtuvat tunnissa vesikelistä jäähän. Ja kyllä, kitkoillakin pärjää.

Hidalgo, monella paikkakunnalla olet asunut?
Mulla asumisesta ja kilsoista napapiirin yläpuolella suurin osa, pohjolan peräreiässä suuri osa ja pääkaupunkiseudulla iso osa.

Näiden perusteella ylälapissa talvikelit pääkaupunkiseutua paljon haastavampia ja kelit muuttuvat todella paljon nopeammin kuin pääkaupunkiseudulla ( joo ja ajan myös Larun pikkuteillä, Tapiolassa, Kirkkonummella...) talviolosuhteet helpot. Toki pääkaupunkiseudulla liikennettä paljon.

En kyllä keksimälläkään löydä mitään merkittävää hyötyä nastoista pääkaupunkiseudun olosuhteissa( jos ajaa pelkästään etelärannikolla).  Toista on esim. Inarissa, jossa myös nastarenkaat kestävät hyvin.

OT: pentuna meillä oli Lapissa oma jäärata. Nykyään ei saa enää pitää samassa paikassa. Ennen autot sylkivät lyijyä ja öljyä.  Silloin noista radoista oli todennäköisesti oikeasti haittaa vesistöille.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: jt - 31.12.19 - klo:12:03
Tässä voi olla kyse "henkisestä" pidosta. Se nastojen ropina, ulina ja kahina luo illuusiota paremmasta pidosta, joka ei välttämättä ole todellisuutta.

Ehkäpä se on sitten se pidon tunne nastojen rapinan myötä ja onhan uuden premium nastan pito peilijäällä uutta kitkaa parempi,

Jep. Itse olin vannoutunut nastakuski 35 vuotta. Nyt alla on (vielä jonkin aikaa) 260hv/600Nm takaveto, jolla kurvailtu 9 vuotta. Sitten toissa talvena vaihtui 3 vuotta / 40 tkm ajetut Misukan nastat Conti 7 kitkoihin. Sukulaismies rengasfirmassa kun sanoi, että kokeile edes noita ja puhu vasta sitten. Ja että jos helmikuussa edelleen on nastoja ikävä, niin vaihdetaan sitten IC2 nastat alle ilman lisäkuluja. Oikeassa heppu oli, ei todellakaan ole enää nastoihin paluuta.

Oleellisin ero nastoihin verrattuna on juurikin tuo nastojen ääni, joka perstuntuman lisäksi kertoo korvalle miten kurvissa / kiihdytyksessä / jarrutuksessa luistaa. Ilman tuota ääntä mennään pelkällä perstuntumalla ja nastojen rapinan puuttuessa tulee edelleen ajettua varmaankin tarpeettomankin varovasti.

Yhtään ohohupsis tai läheltä piti -tilannetta ei noilla Contin kitkoilla ole millään talvikelilä ollut vajaan 20 tkm aikana (ok, pääasiassa motaria) lähelläkään. Ja edelleenkin noiden kitkojen pito tuntuu kiillottuneissa risteyksissäkin jos ei huikealta, niin vähintäänkin riittävältä.

Ai niin, ja hyvää uutta vuotta kaikille tasapuolisesti.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Hannes

Noissa continental 7 renkaissa on käytetty tuollaista erityistä polyuretaani eristys kerrosta renkaan sisäpinnassa vähentämään melua, kumma kun tuollaista ei ole aiemmin jo keksitty.

https://www.rengaskeskus.com/continental-contivikingcontact-7-contisilent/

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.19 - klo:09:11
Eikö tekniikan maailman, tuulilasin ja autobildin talvirengastestin voittaja Suomessa ole aina ollut nastarengas? Eikö?

Kyllä. Ja tänä syksynä Tuulilasin testissä peräti kaksi parasta nastarengasta voittivat verrokkina olleen kitkarenkaan, loput jäivät kitkan taakse. Ajettavuudessa jäällä verrokkikitka pesi kaikki nastarenkaat.

http://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/continentalin-uusi-nastarengas-tuulilasin-testivoittaja-kumirunkonastat-heti-ykkoeseksi-2928154

LainaaContinentalin uutuusrengas, IceContactTM 3 ContiFlexStud, oli selkeä voittaja Tuulilasin tuoreessa (11/2019) nastarengastestissä. Vertailussa oli mukana seitsemän eri valmistajan nastarenkaat. Verrokkirenkaana mukana ollut Continentalin VikingContactTM 7 -kitkarengas sijoittui testin kolmanneksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

#4957
Nilsiässä on ollut jäätie Tahkon jääparkkipaikalta järvelle ajettaessa. Aikanaan Audi järjesti Quattro-ajokouluja siin ihan keskuksen tuntumassa. Kauepana olevalle toiselle jäätielle vei "yhdysjäätie".  Tuolla tuli aikanaan ajettua sataaviittäkymppiä jäällä ja todettua, että kyllä se jarrutusmatka on hitonmoinen nastoillakin, jos vauhtia liikaa.

Toinen jäärata ko huudeilla oli entisen Hotelli Nipasen (nykyisin kait Tahkon kylpylän) vieressä. Hotellilta lähti tie rantaan jyrkän penkan kautta. Ja järvi on Syväri. Ainakin kymmenenä talvena kultaisella kasarilla isäni työnantajan mökissä hiihtolomat viettäneenä tiedän että tuossa on ollut melkein aina jäärata. Ensimmäisen kerran rata taisi muodostua, kun jäätä vahvennettiin tukkirekkoja varten pumppaamalla jäälle vettä.

En tiedä onko Nilsiän seudulla enää noita ratoja, mutta jäälle pääsee ainakin noista kohdista.

Jäälle pitäisi jokaisen mennä ajamaan. Tampereen seudulla on jäiden salliessa jääratoja. Itse käynyt joskus Länsi-Teiskon radalla Kurussa. Tosin ratojen penkat rajoittavat vapautta. Penkat keväisin kivikovia, ja peltiä rusentuisi jos radalta suistuisi ulos.

Alkutalvesta tai lumien välillä sulettua olisi turvallisinta nykyteinienkin opetella pidon rajoja ja auton käyttäytymistä luistossa. Pienet sakotkin voisin ainakin maksaa "ympäristörikoksesta", jotta omat lapset saisi opetettua oikeasti talviajamiseen!

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:14
Aika kapea katsantokanta, jos et muka ole Helsingissä ajanut jäätyneellä tienpinnalla.

Jos katsontakanta olisi kapea, niin se tarkoittaisi kaiketi sitä, että vetäisin omien kokemusteni perusteella sellaisen johtopäätöksen, että kukaan ei koskaan Helsingissä päädy jäätyneille tienpinnoille. On se toki mahdollista, ja kyllä itsellänikin sellaisia kokemuksia on. Niistä vain niin pitkä aika, etten enää muista tapahtuma-aikaa. Mutta selvää on, että kokemukset vaihtelevat. Omalle kohdalla ei noita jäätyneitä teitä ole viime aikoina oikein osunut.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:14
Toki jos ajaa vain Länsiväylää pitkin Ruoholahdesta Lauttasaareen ja takaisin, niin pääset ajamaan suolavedessä.

Sanoisin, että tämä on aika kapea katsantokanta. Jos siis muka esität, että johtopäätös sulista teitä edellyttäisi pitäytymistä mainitsemaasi reittiin.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:14
Mutta myös Larun pienemmillä kaduilla tiet ovat tänäänkin olleet jäässä.

Lauttasaaressa on selvästikin erilainen mikroilmasto kuin Etu-Töölössä  :). Mutta tämä ei nyt tässä oikeastaan ole kovin olennaista. Aivan varmasti Helsingistä(kin) löytyy tienosuuksia, joissa ajankohtana X on jäätä. Olennaista on se, kuinka usein tällaista osuu omalla kohdalle. Sekä se, ovatko tällaiset tilanteet niin hankalia, että niiden vuoksi autossa kannattaa käyttää nastoitettuja talvirenkaita.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 31.12.19 - klo:20:14
Pääasiallisesti liukkainta Suomessa kuitenkin on rannikkoseuduilla, eli myös pk-seudulla, missä nastoista on eniten hyötyä kun kelit vaihtuvat tunnissa vesikelistä jäähän. Ja kyllä, kitkoillakin pärjää.

Tästä olisikin mielenkiintoista saada hieman tutkitumpaa tietoa. Jo ensinnäkin siitä, miten ”liukkaus” määritellään. Ja varsinkin siitä, miten jonkin alue määritellään liukkaammaksi kuin toinen. Itselläni on sellainen käsitys, että nastoittamattomien talvirenkaiden käyttö on yleisintä Etelä-Suomessa. Tälle voi olla useitakin selityksiä. Yksi voi olla se, että kelien vaihtelu ei sittenkään ole erityisen suuri ongelma. Tämä puolestaan voi johtua ensinnäkin siitä, että kelit eivät yksinkertaisesti vaihtele niin usein. Sekä siitä, että vaihtuessaankin keli ei muutu niin dramaattisesti, että alle tarvittaisiin nastoja. Kelivaihtelun mahdollinen problematiikka jää siis sen tosiasian varjoon, että suurimman osan ajasta (ja talvesta) tiet ovat sulia. Omalla kohdallani selvästi vaikeimmat kelit olen kohdannut kesämökkipaikkakunnalla Keski-Suomessa. Siellä ovat pienemmät tiet joskus olleet aivan jäässä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 01.01.20 - klo:01:09
Sukulaismies rengasfirmassa kun sanoi, että kokeile edes noita ja puhu vasta sitten.

Sukulaismies on fiksu kaveri.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.01.20 - klo:13:53
Sukulaismies olisi ollut tyhmä, jos olisi suositellut nastoja?

Tähän ei oikein voi ottaa kantaa, koska rengaskauppiaana työskentelevä sukulaismies ei tuollaista suositusta antanut. Mutta jos hän olisi nastoitettuja talvirenkaita suositellut, niin neuvon tyhmyys tai viisaus olisi luonollisesti ratkennut neuvon perustelujen nojalla.

Sukulaismiehen ehdoton viisaus on siinä, että kehotti sukulaistaan (=asiakastaan) itse kokeilemaan nastoittamattomia talvirenkaita ja vetämään sitten itse johtopäätökset. Sukulaismies saattaa tietää, kuinka paljon löysää puhetta talvirenkaisiin liittyy. Pidän mahdollisena, että hänellä on samanlainen kokemus kuin itselläkin. Eli vahva ristiriita kitkarenkaista kuultujen "asiantuntijalausuntojen" ja oman käyttökokemuksen välillä.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.01.20 - klo:14:46
Pidän mahdollisena, että hänellä on samanlainen kokemus kuin itselläkin. Eli vahva ristiriita kitkarenkaista kuultujen "asiantuntijalausuntojen" ja oman käyttökokemuksen välillä.
Joo, ko. sällillä kun oli mahdollisuus päästä Lapissa myös testiradoilla testaamaan Conti 7 kitkaa ja vertaamaan sitä Contin nastoihin jo hiukan ennen kuin ko. kumi tuli myyntiin. Ja sanoi itse vakuuttuneensa pidosta ja ominaisuuksista muutenkin.

Btw, itse kyllä ottaisin tuohon kumiin ennemmin lisävarusteeksi tuon puhkeamista estävän ContiSealin kuin melua estävän ContiSilent vaahtomuovin. Hiljainen kumi tuo mielestäni vakionakin on, mutta kovin herkästi ei mielestäni rullaa. Ja etenkin märällä kelillä huomaa selvästi, että kulutus nousee. Voi olla, että kokeilen hinnasta riippuen Nokian R kolmosta seuraavaksi.

Täysin offtopiccina toteaisin, että voi kunpa olisi samanlainen sukulaismies (tai miksei nainenkin) myös automyyjänä. Ja kun tuskailen DSG:n ja manuaalin välillä, niin saisi kokeilla DSG:tä tuollaiset puoli vuotta ja jos alkaisi ahdistaa, niin antaisi mahdollisuuden vaihtaa manuaalimalliin asevelihintaan :)
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 01.01.20 - klo:15:50
Täysin offtopiccina toteaisin, että voi kunpa olisi samanlainen sukulaismies (tai miksei nainenkin) myös automyyjänä. Ja kun tuskailen DSG:n ja manuaalin välillä, niin saisi kokeilla DSG:tä tuollaiset puoli vuotta ja jos alkaisi ahdistaa, niin antaisi mahdollisuuden vaihtaa manuaalimalliin asevelihintaan :)

On ymmärrettävää, että ratkaisut voivat olla vaikeita. Jos on pitkään, ehkä koko elämänsä, ajanut nastarenkailla/manuaalilla, voi vaihto kitkoihin/DSG:hen tuntuu isolta ja arveluttavalta muutokselta. Tähän liittyen sanoisin, että se mikä koskee talvirenkaita, koskee myös vaihteistoja. Eli esimerkiksi autofoorumeilla esitettyihin näkemyksiin kannattaa suhtautua terveellä lähdekritiikillä.

DSG:n kohdalla ongelmana on se, että ihmiset selvästikin odottavat automaattivaihteistolta erilaisia asioita. Se, mikä yhdelle on vaihteiston täysin normaalia ja ongelmatonta toimintaa, voi toiselle olla todella ärsyttävä ominaisuus. Eikä erilaisten foorum-näkemysten ongelmallisuutta vähennä sekään, että DSG-vaihteistoja on erilaisia, ja että saman tyypin vaihteistotkin tuntuvat toimivan eri autoissa eri tavoin. Olen monta kertaa ihmetellyt niitä kommentteja, joita ihmiset ovat DGS:stä mm. täällä esittäneet. Minulla ei ole ollut mitään syytä kiistää niitä. Ne vain ovat joskus olleet hyvin kaukana omasta kokemuksestani.

Sanoisin, että DSG:stä on mahdollisuus saada aika hyvä käsitys kunnollisen koeajon yhteydessä. Kannattaa vain mahduttaa siihen mahdollisimman paljon erilaisia liikennetilanteita. Yksi vaihtoehto on myös se, että vuokraa itselleen vaikkapa viikonlopuksi auton DSG:llä.

Hidalgo

#4964
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.01.20 - klo:13:22
1.Jos katsontakanta olisi kapea, niin se tarkoittaisi kaiketi sitä, että vetäisin omien kokemusteni perusteella sellaisen johtopäätöksen, että kukaan ei koskaan Helsingissä päädy jäätyneille tienpinnoille. On se toki mahdollista, ja kyllä itsellänikin sellaisia kokemuksia on. Niistä vain niin pitkä aika, etten enää muista tapahtuma-aikaa. Mutta selvää on, että kokemukset vaihtelevat. Omalle kohdalla ei noita jäätyneitä teitä ole viime aikoina oikein osunut.

2. Sanoisin, että tämä on aika kapea katsantokanta. Jos siis muka esität, että johtopäätös sulista teitä edellyttäisi pitäytymistä mainitsemaasi reittiin.

3. Lauttasaaressa on selvästikin erilainen mikroilmasto kuin Etu-Töölössä  :). Mutta tämä ei nyt tässä oikeastaan ole kovin olennaista. Aivan varmasti Helsingistä(kin) löytyy tienosuuksia, joissa ajankohtana X on jäätä. Olennaista on se, kuinka usein tällaista osuu omalla kohdalle. Sekä se, ovatko tällaiset tilanteet niin hankalia, että niiden vuoksi autossa kannattaa käyttää nastoitettuja talvirenkaita.

4. Tästä olisikin mielenkiintoista saada hieman tutkitumpaa tietoa. Jo ensinnäkin siitä, miten ”liukkaus” määritellään. Ja varsinkin siitä, miten jonkin alue määritellään liukkaammaksi kuin toinen.

5.Itselläni on sellainen käsitys, että nastoittamattomien talvirenkaiden käyttö on yleisintä Etelä-Suomessa. Tälle voi olla useitakin selityksiä.

6. Omalla kohdallani selvästi vaikeimmat kelit olen kohdannut kesämökkipaikkakunnalla Keski-Suomessa. Siellä ovat pienemmät tiet joskus olleet aivan jäässä.
Viisastelijalle vastauksia:
1. Kapea siksi, koska puhut vain omasta navastasi.
2. En ole moista muka esittänyt, enkä myöskään esittänyt. Tämä oli vain arvio sinun kulkureiteistäsi, mutta nythän se tarkentui Etu-Töölöön.
3. Hankalien tilanteiden takia en vaihtaisi nastarenkaisiin, mutta turvallisuuden takia voisin.
4. Vaikutat sellaiselta, joka haluaisi ikuisesti väitellä vaikka liukkauden ja ilmaston merkityksestä, mutta itseäni moinen ei kiinnosta. Tässä siis lyhyesti vastaus liukkauteen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Liukkaus
5. Paljon mahdollista.
6. Kertonee paljon siitä miten ja missä sinä liikut.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.19 - klo:17:00
Kerrotko millä järven jäällä ajat tänä päivänä autolla laillisesti ja ei en tarkoita jäätietä esimerkiksi Hailuotoon, vaan sellaista missä saat kokeilla rajoja.
Ei kaukana Hailuodon jäätiestä, kahtena viime talvena Oulussa on ollut meren jäälle tehty rata. Tälle talvea ei ole vielä kyllä jäille menemistä, kun on ollut niin leutoa. Tuossa alla Kalevan juttu aiheesta:
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oululaiset-vapaaehtoiset-valmistelevat-oritkariin-jaarataa-avataan-liikenteelle-ensi-viikolla/814090/
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 31.12.19 - klo:19:25
Evoluutio on huolehtinut tällaisten kokeilijoiden poistamisesta keskuudestamme.
Ja mitä evoluutia ei korjaa, sattumalta paikalle osuva virkavalta sakottaa kyllä. Mutkaisilla jääpolanneteillä ei Suomessa ole 100km/h lätkää, nelostielläkin on pitkiä pätkiä alennettu talvella 80km/h vaikka kyseessä on valtaväylä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.01.20 - klo:23:52
Ei kaukana Hailuodon jäätiestä, kahtena viime talvena Oulussa on ollut meren jäälle tehty rata. Tälle talvea ei ole vielä kyllä jäille menemistä, kun on ollut niin leutoa. Tuossa alla Kalevan juttu aiheesta:
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oululaiset-vapaaehtoiset-valmistelevat-oritkariin-jaarataa-avataan-liikenteelle-ensi-viikolla/814090/

Kiitos vinkistä. Pitääpä käydä nelikkoa nastarenkailla ulkoiluttamassa tuolla, jos kerkeää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.01.20 - klo:23:56
Ja mitä evoluutia ei korjaa, sattumalta paikalle osuva virkavalta sakottaa kyllä. Mutkaisilla jääpolanneteillä ei Suomessa ole 100km/h lätkää, nelostielläkin on pitkiä pätkiä alennettu talvella 80km/h vaikka kyseessä on valtaväylä.
Reilu 30v ja nolla (0) kolaria.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

seaboss

Täällä p-pohjanmaalla esim. 8-tie ei ole ollut kertaakaan jäässä tänä talvena, mutta näyttää suurinosa autolijoista jyräävän nastoilla noita sulia teitä päivästä toiseen, onhan se varmaan haastavaa hommaa. Ihme jos tiet kestää tällaista edes puoltakaan tavoite elinkaari-iästä. Helvetinmoinen meteli lähtee noista nastarengaista kun ulkoilee tuolla, ero on kyllä mämmentavän suuri kun vertaa kitkarenkaalla ajavaan. Näyttää tuo rengasmeteli nousevan päälimmäiseksi tässä liikenne melussa selvästi. Mutta kaiketi se varmaan on kansantaloudellisesti järkevää odottaa sitä jäätietä ja ajella stä odotellessa pääsääntöisesti sulia teitä nastoilla.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 02.01.20 - klo:09:16
Täällä p-pohjanmaalla esim. 8-tie ei ole ollut kertaakaan jäässä tänä talvena, mutta näyttää suurinosa autolijoista jyräävän nastoilla noita sulia teitä päivästä toiseen, onhan se varmaan haastavaa hommaa. Ihme jos tiet kestää tällaista edes puoltakaan tavoite elinkaari-iästä. Helvetinmoinen meteli lähtee noista nastarengaista kun ulkoilee tuolla, ero on kyllä mämmentavän suuri kun vertaa kitkarenkaalla ajavaan. Näyttää tuo rengasmeteli nousevan päälimmäiseksi tässä liikenne melussa selvästi. Mutta kaiketi se varmaan on kansantaloudellisesti järkevää odottaa sitä jäätietä ja ajella stä odotellessa pääsääntöisesti sulia teitä nastoilla.
Voi tietty myös olla, että nämä autoilijat ajavat myös muita teitä kuin vain 8-tietä. On myös melko vahvasti todettu, ettei 8-tie olisi tänä talvena vielä ollut jäässä miltään osin. Saattaa toki näinkin olla, itse kun en ole kyseistä tietä jatkuvasti tarkkaillut.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 02.01.20 - klo:11:34
Voi tietty myös olla, että nämä autoilijat ajavat myös muita teitä kuin vain 8-tietä. On myös melko vahvasti todettu, ettei 8-tie olisi tänä talvena vielä ollut jäässä miltään osin. Saattaa toki näinkin olla, itse kun en ole kyseistä tietä jatkuvasti tarkkaillut.
Ajelen tällä hetkellä Pohjois-Pohjanmaan maisemissa ja kyllä tuo 8-tiekin oli tuossa joulun jälkeen pakkasilla aika kaukana jääradasta, lumisateella ohituskaista oli luminen mutta ei se mikään ongelma kitkarenkaille ole, kitka voi olla lumella nastaa parempi, keskimäärin about samalla tasolla ollaan lumella. Sen sijaan asuntokadut ja pihat ovat paksun tamppaantuneen lumen/jään peitossa, tämän hetkinen plus-keli ei riitä vielä niitä sulattamaan, kun ei ole auringonpaistetta kuten keväällä ja liikenteen määrä vähäinen ko. paikoissa.

Sen sijaan se viimeinen 5-10 metriä voi olla usealla OKT-asukilla puhdasta jäätä, kun lämpötila menee plussalla ja sulanut vesi valuu pihalla. Onhan sen melkoista ironiaa jos viimeisen 5:n metrin takia on nastarenkaat ja kaikkialla muualla on sitten joko hoidettua lumi/jääpintaista tietä (asuntokadut) ja kaikki pääväylät ja kokoamatiet ovat lähes läpi talven sulana. Nastojen kitkaan verrattuna kovemman kulutuksen hinnalla ostaisi jo useammankin hiekkasäkin sen oman pihan hiekoitukseen ja samalla saattaisi jäädä mahdollisen liukastumisen aiheuttama mustelma/sairaalareissu väliin.

Ainakin oman kolmen talven kokemuksella esim. Oulun korkeudella nastarenkaista on lähinnä haittaa (syy: pääasiassa sulalla ajelu), nastojen "markkinaosuus" lienee kuitenkin luokkaa ~95%. Moottoritie on lähes aina sula läpi talven, poikkeuksena lumimyrskyt.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mattinen

#4972
Kommentteja Hidalgolle

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.20 - klo:19:38
1. Kapea siksi, koska puhut vain omasta navastasi.

Jos tarkkoja ollaan, niin navastani en puhunut mitään. Sen sijaan totesin, että ”[e]n muista, koska olisin Helsingissä viimeksi ajanut jäätyneellä tienpinnalla”. Tähän sisältyy välttämättömästi se, että puhun vain omasta kokemuksestani. Sama rajoitus koskee kaikkia keskustelijoita täällä. Tästä rajoituksesta totta kai seuraa, että jollakulla toisella voi olla toisenlaisia kokemuksia. Ja näin tässäkin tapauksessa olikin, esimerkiksi sinulla. Ajattelen kuitenkin niin, että omat kokemukset saattavat olla jossain määrin yleistettävissä. Eli kun kohtuullisesti tulee pääkaupunkiseudulla ajettua tietynlaisia havaintoja ajokeleistä tehden, eivät ne välttämättä mene ihan hirveästi pieleen. Mutta, kuten sanottu, mitään absoluuttista ja ehdotonta ei tietenkään kukaan voi lausua. Tässä suhteessa huomautuksesi on tietysti aivan oikea. Herrasmieheltä olisin kuitenkin odottanut jotain toista ilmaisua kuin "puhua omasta navasta". Mutta nämä ovat tietty makuasioita.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.20 - klo:19:38
2. En ole moista muka esittänyt, enkä myöskään esittänyt. Tämä oli vain arvio sinun kulkureiteistäsi, mutta nythän se tarkentui Etu-Töölöön.

Tuo esittämäsi arvio kuului seuraavasti: ”Toki jos ajaa vain Länsiväylää pitkin Ruoholahdesta Lauttasaareen ja takaisin, niin pääset ajamaan suolavedessä.”

Itse ymmärsin tämän niin, että aikaisemmin esittämäni näkemys Helsingin ajokeleistä on ongelmallinen sen vuoksi, että mielestäsi liikun melko rajoitetulla alueella. Siis ”Länsiväylää pitkin Ruoholahdesta Lauttasaareen”, joka oli sinun arviosi minun kulkureiteistäni. Mutta tässä kohdin olen ymmärtänyt sanomasi väärin. Pahoittelen tätä.

Etu-Töölöstä sen verran, että kaupunginosan maininta liittyi puheeseen, jonka mukaan Lauttasaaressa oli ajankohtana X ollut jäisiä katuja. Vastasin tähän, että ”Lauttasaaressa on selvästikin erilainen mikroilmasto kuin Etu-Töölössä”. Viittasin siis asuinpaikkaani, en kulkureitteihini. Asuupa henkilö sitten Lauttasaaressa tai Etu-Töölössä, ei hänen autoilunsa suinkaan rajoitu reitteihin, jotka alkavat tai päättyvät ko. paikkoihin. Mutta tämä olisi totta kai pitänyt selvemmin todeta, otan tästä opikseni.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.20 - klo:19:38
3. Hankalien tilanteiden takia en vaihtaisi nastarenkaisiin, mutta turvallisuuden takia voisin.

Tässä varmasti mennään aika lailla asian ytimeen. En hirveästi hämmästyisi, jos Helsingissä loppujen lopuksi aika harvalle talven aikana tulisi eteen tilanteita, joissa nastarenkaat tuon jälkimmäisen seikan vuoksi olisivat välttämättömät. Omien havaintojeni mukaan esimerkiksi ”jäiset tienpinnat” tarkoittavat Helsingissä ja Keski-Suomessa aika lailla erilaisia olosuhteita.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.20 - klo:19:38
4. Vaikutat sellaiselta, joka haluaisi ikuisesti väitellä vaikka liukkauden ja ilmaston merkityksestä, mutta itseäni moinen ei kiinnosta.

No, jos keskustelussa esittää esimerkiksi, että ”[p]ääasiallisesti liukkainta Suomessa kuitenkin on rannikkoseuduilla, eli myös pk-seudulla”, niin mielestäni silloin ei ole aivan kohtuutonta pohtia, onko asia todella näin. Kyse ei siis ole ”ikuisesta väittelystä”, vaan ihan vain siitä, kuinka pitävä nastarenkaiden puolesta esitetty argumentti loppujen lopuksi on. Mutta parempi on, että emme tähän väittelyyn, olipa se ”ikuinen” tai ei, lähde. Vaikutat nimittäin henkilöltä, joka suht hanakasti nappaa kiinni toisen keskustelijan henkilöön. Se tekee keskustelusta tympeää, eikä moinen minua kiinnosta.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.20 - klo:19:38
6. Kertonee paljon siitä miten ja missä sinä liikut.

Se saattaa kertoa jotain myös ko. alueiden olosuhteista. Mutta ei siis tietenkään kaikkea. Onhan tässä jo tullut selväksi esim. Lauttasaaren ja Etu-Töölön erot  :D.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 02.01.20 - klo:09:16
Täällä p-pohjanmaalla esim. 8-tie ei ole ollut kertaakaan jäässä tänä talvena, mutta näyttää suurinosa autolijoista jyräävän nastoilla noita sulia teitä päivästä toiseen, onhan se varmaan haastavaa hommaa. Ihme jos tiet kestää tällaista edes puoltakaan tavoite elinkaari-iästä. Helvetinmoinen meteli lähtee noista nastarengaista kun ulkoilee tuolla, ero on kyllä mämmentavän suuri kun vertaa kitkarenkaalla ajavaan. Näyttää tuo rengasmeteli nousevan päälimmäiseksi tässä liikenne melussa selvästi. Mutta kaiketi se varmaan on kansantaloudellisesti järkevää odottaa sitä jäätietä ja ajella stä odotellessa pääsääntöisesti sulia teitä nastoilla.

Olis varmaan kannattanut tänään Oulussa olla ne nastarenkaat alla  ;D.
"Hailuodontiellä kaksi tieltä suistumista melkein samassa paikassa " tien pinta kuin luistinrata"
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006360708.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.20 - klo:15:53
Olis varmaan kannattanut tänään Oulussa olla ne nastarenkaat alla  ;D.
"Hailuodontiellä kaksi tieltä suistumista melkein samassa paikassa " tien pinta kuin luistinrata"
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006360708.html

Oliko niillä?

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.20 - klo:15:53
Olis varmaan kannattanut tänään Oulussa olla ne nastarenkaat alla  ;D.
"Hailuodontiellä kaksi tieltä suistumista melkein samassa paikassa " tien pinta kuin luistinrata"
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006360708.html

Siellä taas Etelän hetelmät pärjäämässä kitkarenkailla  ;D.

"Lapissa on nyt todellinen pääkallokeli: autoja ojaan, letka pysähdyksissä Levin ja Rovaniemen välillä"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f58c04d-639d-4702-a141-ef237d530dad
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V-O

En olis kyllä uskonut että oli etelän hetelmiä Hailuodontiellä.

Mutta faktaahan ton täytyy olla.

jarkko_h

#4979
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.01.20 - klo:21:53
Siellä taas Etelän hetelmät pärjäämässä kitkarenkailla  ;D.

"Lapissa on nyt todellinen pääkallokeli: autoja ojaan, letka pysähdyksissä Levin ja Rovaniemen välillä"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5f58c04d-639d-4702-a141-ef237d530dad

Olen noilta seuduin kotoisin ja tuolla kyllä nastarenkaat perusteltuja, mutta eivät välttämättömiä. Kelit ja mäet ovat 10 x haastavampia ja pahojen talvikelien todennäköisyys 20 kertainen verrattuna täällä kehä 3:n keleihin. Täällä eteläsuomessa nastat täysin turhat.

Toki henkilöautoliikenne ei ole Lapissa pullonkaula. Raskas liikenne on pullonkaula ja niitä varten mäet pitää hiekoittaa ( esim Karasjoen seutu ja Karikasnimen rajanylitys hyvä esimerkki). Norjassa on tiukimmat määräykset raskaan liikenteen talvirengastukselle.

Tuolla Lapissa on nyt tullut ajettua Nokia R3:lla ja ei ole vielä ole tullut nastoille tarvetta. Ehkä sitten kun on kelkat perässä ja pääkallokeli ja turha kiire...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy