Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 14.12.19 - klo:12:34
Talveakin kalenterin mukaisesti on ollut vasta alle 14 päivää. Harvoin täällä etelässä tässä vaiheessa vielä pysyvää lunta on.
Koko talven pärjää aivan varmasti lapissakin kesärenkailla, mutta mitään järkeä tai laillisuutta siinä ei ole.

Parikytvuotta Lapissa asunneena sanoisin että siellä ei kyllä kesärenkailla talvea pärjää. Ei pärjää käytännössä etelässäkään tiiviimmän liikenteen vuoksi. Nyt täällä etelässä vähän normaalia leudompi alkutalvi ja tähän mennessä neljää päivää lukuunottamatta olisi ollut köytännössä lähes sama millä renkailla täällä olisi tähän mennessä päästellyt.

Jääratakelejä odotellessa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 14.12.19 - klo:17:15
Parikytvuotta Lapissa asunneena sanoisin että siellä ei kyllä kesärenkailla talvea pärjää. Ei pärjää käytännössä etelässäkään tiiviimmän liikenteen vuoksi. Nyt täällä etelässä vähän normaalia leudompi alkutalvi ja tähän mennessä neljää päivää lukuunottamatta olisi ollut köytännössä lähes sama millä renkailla täällä olisi tähän mennessä päästellyt.

Jääratakelejä odotellessa.

Olen kyllä nähnyt joidenkin ajavan talven läpi kesärenkailla Lapissa. Millä vain pärjää, kun osaa ajaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.12.19 - klo:18:27
Olen kyllä nähnyt joidenkin ajavan talven läpi kesärenkailla Lapissa. Millä vain pärjää, kun osaa ajaa.

Tuurilla ne laivatkin seilaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jhm

Ja toisaalta,heinä- elokuun vaihteessa pari kesää sitten joku parkkeerasi autonsa huoltoaseman pihaan Kolarissa,joka nurkassa oli nastarenkaat.Kai ajatteli ettei joudu kolariin  ;) .
VW Transporter T5  84kw 2014

Teppis

Keskustelun virikkeeksi suppeahko testi jääradalla. Renkaina Nokian tuoteperheestä Keski-Euroopan kitka, Nordic kitka ja nasterengas. Testialustana jääalusta ei tuossa ehkä vastaa ohutta jääkerrosta maantienpäällä. Tarkoitan tuota sillä, että miten pito muuttuu kun maantien päällä on ohut jääkerros verrattuna paksuun jääkerrokseen testiradalla.


http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Winter-Tyre-Compound-VS-Studded-Winter-Tyres-on-Ice.htm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Teppis - 15.12.19 - klo:12:25
Keskustelun virikkeeksi suppeahko testi jääradalla. Renkaina Nokian tuoteperheestä Keski-Euroopan kitka, Nordic kitka ja nasterengas. Testialustana jääalusta ei tuossa ehkä vastaa ohutta jääkerrosta maantienpäällä. Tarkoitan tuota sillä, että miten pito muuttuu kun maantien päällä on ohut jääkerros verrattuna paksuun jääkerrokseen testiradalla.


http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Winter-Tyre-Compound-VS-Studded-Winter-Tyres-on-Ice.htm

,,lä nyt tuo on maksettu homma ja varmaan manipuloitu  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

En usko, että on maksettu, tahi manipuloitu.
Kaikkihan sen tietää, että jos lähdet järvenjäälle ajamaan, niin laita nastarenkaat alle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.12.19 - klo:21:11
Kaikkihan sen tietää, että jos lähdet järvenjäälle ajamaan, niin laita nastarenkaat alle.
Huomionarvoista (tai jopa yllättävää joillekin?) tuossa videossa on se että parannus KE-kitkasta Nordic-kitkaan (~11 sec) on n. tuplat verrattuna Nordic kitkasta nastaan (~5 sec). Ja nyt on kuitenkin kyseessä järven jäälle lanattu jäärata joka oli videossakin huomattavan liukas kun kuski siinä kenkillään liukasteli ennen autoon hyppäämistä.

Uudenkarhea premium-nastarengas siis parantaa tässä järven jääradan "nastakelissä" kierrosaikaa vain n.8% verrattuna premium nordic-kitkaan. Ero on yllättävän pieni ja sitä kuskikin tuolla videolla hämmästelee.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jultsu

Huomionarvoisinta lienee tuossa videossa se, kuinka ukko ajelee järven jäällä kasuaalisti ja ongelmitta noilla "jääpidoltaan kesärenkaiden tasoa" olevilla KE-kitkoila.  :-*
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.12.19 - klo:07:11
Huomionarvoisinta lienee tuossa videossa se, kuinka ukko ajelee järven jäällä kasuaalisti ja ongelmitta noilla "jääpidoltaan kesärenkaiden tasoa" olevilla KE-kitkoila.  :-*

Siltä se näyttikin, kun auto puski menemään unohtamatta, että kyseinen kuski ei ollut mikään taviskuljettaja...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.12.19 - klo:07:29
...kyseinen kuski ei ollut mikään taviskuljettaja...


Niinkuin ei valtaosa suomalaisista kuskeistakaan?  ::)

Aika poikittaiselta ja luisuvalta näytti meno myös muillakin kumeilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.12.19 - klo:07:59

Niinkuin ei valtaosa suomalaisista kuskeistakaan?  ::)

Aika poikittaiselta ja luisuvalta näytti meno myös muillakin kumeilla.

KVG, niin selviää kuljettajan historia. Ja kyllä naatat taas näytti paikkansa tuollakin videolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.12.19 - klo:07:11
Huomionarvoisinta lienee tuossa videossa se, kuinka ukko ajelee järven jäällä kasuaalisti ja ongelmitta noilla "jääpidoltaan kesärenkaiden tasoa" olevilla KE-kitkoila.  :-*
Kesärenkailla ei olisi välttämättä päässyt edes radalle jos matkalla on edes pienikin jäinen ylämäki (eräässä toisessa jääratatestissä kesärengas ei saanut edes aikaa kun ei saanut kierrettyä rataa). KE-kitkoilla sentään saatiin rata kierrettyä (ja radalla päästyä) joka sekin on jo hyvä saavutus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Suberb 2012

Onko kokemusta, mulla kun ei ole noita nastagummeja pitkään aikaan ollut. Et jos auto seisoo pitkään ajamatta, painuuko nastat syvemmällä-> pito huononee?
Funtsin tässä, nostanko auton joulupyhiksi pukeille vai laitanko talliin noilla EU-kitkoilla seisomaan. Niillä kuitenkin voi mennä tarpeen (ison) vaatiessa.

Jultsu

Taitaa rengas mennä ennemmin soikeaksi kuin nastat painua sisään. Jos seisotat puolen vuotta, lienee pukitus parempi vaihtoehto.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Kylähän se gummi (wanhempikin) pyöristyy jo parin kilometrin jumpan jälkeen, mutta mahtaa se nastanpohjan gumi vertyä, vai jääkö syvemmälle/ tulee nastalle enemmän liikkumavaraa.
Joku RS-kuljettaja vois tehdä tästä oikein testin, meinaa voi vaikuttaa yllättäen juuri niissä ääritilanteissa :D

b1mpo

Ei taida vaihtoautorivistön autojen nastat mennä miksikään, vaikka hetken seisoo. Ei rengas "kanna" nastan kautta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Mutua on, mutta onko tutkittua tietoa?
Montako onnettomuutta on ehkä sattunut epäilyttävien asiahaarojen vallitessa, eikä ole huomattu että renkaiden suorituskyky oli alentunut yhdeltä kohtaa, juuri dramaattisesti sillä kohdalla kun oltiin ääritilanteessa ja lapasesta lähti!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.12.19 - klo:16:44
Mutua on, mutta onko tutkittua tietoa?
Montako onnettomuutta on ehkä sattunut epäilyttävien asiahaarojen vallitessa, eikä ole huomattu että renkaiden suorituskyky oli alentunut yhdeltä kohtaa, juuri dramaattisesti sillä kohdalla kun oltiin ääritilanteessa ja lapasesta lähti!

Nosta auto pukeille, niin ei tarvitse uskoa mutua tai sitten maksele testit ja kerro lopputulos  ;D.

Ainahan voit esittää kysymyksen myös Eskolle tai sitten Tekniikan Maailmalle!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.12.19 - klo:16:44
Mutua on, mutta onko tutkittua tietoa?
Montako onnettomuutta on ehkä sattunut epäilyttävien asiahaarojen vallitessa, eikä ole huomattu että renkaiden suorituskyky oli alentunut yhdeltä kohtaa, juuri dramaattisesti sillä kohdalla kun oltiin ääritilanteessa ja lapasesta lähti!

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 01.11.19 - klo:17:44mulla aina muuten on, mutta nyt vaan sattui tuolaset kymmenvuotta vanhat nastat jäämään. Nuuka kun on niin loppuunhan ne ajan. Sekin yksi syy varovaiselle menolle, suuret nopeudet ja siitä seuraava kuumuus saattaa jopa räjäyttää tuolaiset vanhat ja kovettuneet renkaat, näin opasti rengasalan ammattilainen

Eiköhän tuo nyt ole ihan taivaan sama vaikka ei olisi sitä tutkittua tietoa.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.12.19 - klo:16:52
Nosta auto pukeille, niin ei tarvitse uskoa mutua tai sitten maksele testit ja kerro lopputulos  ;D.

Ainahan voit esittää kysymyksen myös Eskolle tai sitten Tekniikan Maailmalle!

No tarkemman tiedon puutteessa kiersin jo Alpin 4:set (pin -0812) pyhiksi alle. Ei kulu nastat sitten tallissa turhaa. Kelit on ennusteen mukaan hyvinkin EU-kitan pidolle positiivisemmat kuin nastoille ja loppupelissä asfalttikin kiittää.
On kiva kun on pilarinosturi tallissa, käy nopsaan noi vaihdot. Jotenkin tars työmaalle saada kans nosturi, niin voi sitten kelien vaatiessa laittaa kotiolähteis vielä paksista nastat alle, ei pääse ääritilanteet yllättämään.

Antore

Menin minä ainakin lankaan ja luulin, että nyt kirjoitellaan ihan 'todellisen' henkilön kanssa. Hölmö minä mutta ihan hyvää vedätystä suberbilta :D Mahtaako sulla olla edes autoa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.12.19 - klo:18:52
Menin minä ainakin lankaan ja luulin, että nyt kirjoitellaan ihan 'todellisen' henkilön kanssa. Hölmö minä mutta ihan hyvää vedätystä suberbilta :D Mahtaako sulla olla edes autoa?

JA tällaisilla renkailla on ihan sama onko ne alla pidemmän aikaa vai ei...

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 09.12.19 - klo:16:48
Ei oo. Mulla on II-ocu ja 10 vuota wanhat Nokialaiset. Kyllä on hilijasta ja mahtava pito :D Eilenkin ajoin motarilla 120 sateessa (Ihan rajoituksen mukaan), eikä yhtään hetkeä vesiliirtoa ;) ja kuin sukilla menis...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.12.19 - klo:18:52
Menin minä ainakin lankaan ja luulin, että nyt kirjoitellaan ihan 'todellisen' henkilön kanssa. Hölmö minä mutta ihan hyvää vedätystä suberbilta :D Mahtaako sulla olla edes autoa?

Ei mulla ei ole ”autoa”, on vaan tuolanen halavalla Saksasta uitettu Skooda :D TSI ja Wanha. Nosturikin on ja 3 kierrosta gummeja, no kun halavalla sain... mut kato köyhän maalaisen pitää säästää joka paikasta.

On mulla autojakin ollu, mut oon vähän dowshiftannut, koska EU, poliisi, vihervasemmisto jajaja. No vaan muaalima pelastuu kun wanhalla öljyäpolttavalla pensa-autolla suhataan kiwikautiset renkaat alla :D

Antore

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 22.12.19 - klo:20:06
Ei mulla ei ole ”autoa”, on vaan tuolanen halavalla Saksasta uitettu Skooda :D TSI ja Wanha. Nosturikin on ja 3 kierrosta gummeja, no kun halavalla sain... mut kato köyhän maalaisen pitää säästää joka paikasta.

On mulla autojakin ollu, mut oon vähän dowshiftannut, koska EU, poliisi, vihervasemmisto jajaja. No vaan muaalima pelastuu kun wanhalla öljyäpolttavalla pensa-autolla suhataan kiwikautiset renkaat alla :D

Kyllä sun bluffi on nyt katsottu. Joku alaikäinen jonne siellä hihittelee nimimerkin takana ja ihmettelee miten pitkään pystyikin vedättämään täällä porukkaa. Hetken itsekin olin mukana mutta onneksi kuitenkin näin.

ile

Lainaus käyttäjältä: ile - 16.10.19 - klo:08:54
Noniin - toinen päivä putkeen Pohjois-Pohjanmaalla ja ihan vähän ikävä vanhoja pari vuotta ajettuja Hakkapeliitta 8:a. Alla nyt puoli vuotta vanhat GY Ultragrip ice 2:t samassa koossa.

Eilen päivällä plussaa ja sumuisenkosteaa, illalla meni pakkasen puolelle pari astetta. Tien pinta kimalteli jäästä ja sivuttaispito selkeästi huonompi kuin pari vuotta ajetuilla nastoilla. Biili kyllä pysähtyi ihan ok, mutta sellaista pientä hakemista varsinkin liikenneympyröissä. Tänään sitten se toinen päivä - yöllä tullut noin 5cm kosteaa, raskasta lunta joka tamppautunut tielle. Vielä isompi ero kuinka nastat olisi tuohon purreet vaikkakin vetää ja pysähtyy kohtalaisen ok eikä mene ihan kelkaksi. Ylämäet on kanssa hiekoitettu, mutta ei todennäköisesti nastakuskien takia. Varmaan hyvin tuo hiekka sitten keväällä pölisee kun kyseessä ihan isohko, paljon liikennöity asfalttitie.

Muistaakseni tullut nähtyä montakin kommenttia, että jos on liukkaampaa niin sitten täytyy jättää auto kotiin tjsp. Tai siis pointtina, että ei-parhaalla pidolla sitten tarvitse vaan lähteä liikenteeseen ja näitä päiviä on maksimissaan muutama talvessa. Tuosta keksin orjallisesti logitella hieman ylös noita pahimpia kelejä, jossa "kyllä pärjää", mutta ikävä tulee sitä parasta pitoa. Itsellä näitä päiviä on nyt jo tälle talvelle kuusi kappaletta.

1) Yo. keli lokakuussa Pohjois-Pohjanmaalla.
2) MA 25.11 ilta, kun lämpötila menikin pakkaselle pk-seudulla. Täälläkin oli jotain kommenttia, että ei mitään liukasta ollut, mutta riippuen paikasta todellakin oli. Kehä1:lla tai Hämeenlinnantiellä ei tietysti mitään (tai illalla Malmilla täysin sulaa), mutta Viinikkalassa ja Ylästössä pikkutiet oli aika rajut.
3) TI 26.11 aikainen aamu. Taksi kiroili matkalla kentälle, että nämä on ne kelit kun ei olisi pitänyt luopua nastoista.
4) KE 4.12 - TO 5.12 välinen yö Kainuun pohjoisrajalta ylös. Lähti pakkastamaan ja teissä urat. Haki tasaisesti koko ajan ja tuntui hiljaisellakin vauhdilla, että auto on puoliksi irti koko ajan. Sitten pienemmällä tiellä 30-40kmh vauhdista pari kertaa lähti irtikin kun sattuu osumaan uriin ja hakemaan niistä. Ehkä tämän talven ilkein keli.
5) TI 10.12 Orivedeltä hieman luoteeseen/pohjoiseen pienemmille teille. Aivan umpijäässä ja vielä kun tie vietti niin tuntui, että biili hakee suoraan ojaan. Taas se sivuttaispito on se hankalin tilanne.
6) LA 21.12 Kainuun pohjoisrajalta ylös. Kajaanin kulmilta ensin satoi vettä ja pikkuhiljaa meni ylemmäs ajettaessa pakkasella. Taas tiessä pienet urat, vähän vettä välissä jne. Ei nyt mikään mahdoton, mutta joutui vähän ihmettelemään kun itse ajeli nätisti 80kmh niin väkeä pukkaa ohi. Vissiin näillä oli sitten vaan paremmat renkaat ja/tai paremmat ajotaidot & luotto.

Perstuntumalla tietty loogisuus on ehkä se hankala tilanne itselle. "jarrutustestillä" ei välttämättä huomaa mitään ihmeellistä tai saa väärän fiiliksen liukkaudesta kun sivuttaispidon ja tietty herkkyys irtoamiseen on paljon isompi kuin mitä jarruttamalla voisi päätellä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ile - 23.12.19 - klo:12:28
Tuosta keksin orjallisesti logitella hieman ylös noita pahimpia kelejä, jossa "kyllä pärjää", mutta ikävä tulee sitä parasta pitoa. Itsellä näitä päiviä on nyt jo tälle talvelle kuusi kappaletta.

Omalle kohdalle sattunut vielä yhtään näinä 21 talvena, joina olen ajanut kitkoilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

#4887
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.12.19 - klo:13:22
Omalle kohdalle sattunut vielä yhtään näinä 21 talvena, joina olen ajanut kitkoilla.

Ihan pienenä provona täytyy kommentoida, että eihän sitä ikävä voi tullakaan jos on 21 talvea pistänyt menemään kitkoilla - ignorance is bliss ;)

Itsellä ollut sekaisin kitkoja ja nastoja viimoset 25v+. Nyt vertaan puhtaasti fiiliksiä edellisiin Hakkapeliitta kaseihin, joilla meni edelliset pari talvea (tai lähes pari talvea kun helmikuussa tuli GY:t). On nuo GY:t sentään selkeästi paremmat kun aikaisemmin olleet kitkat, "rungottomat luikero-R2:t". Toisaalta ihan hyvä saada pidemmältä ajalta omakohtaisia kokemuksia omien ajojen ja tarpeiden mukaan kuin ohimennen lyhyen matkan tai ajan perusteella päätellä, että nämä ja nämä renkaat on ihan surkeat - kaikille.

Iero

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.12.19 - klo:13:22
Omalle kohdalle sattunut vielä yhtään näinä 21 talvena, joina olen ajanut kitkoilla.
Vuosi sitten uudenvuodenpäivänä ajoin Helsingistä Seinäjoelle. Matkalla oli kaikki mahdolliset kelit etelän vesisateesta pohjoisempaan lumipyryyn. Ajan kitkoilla, mutta ei pidon kanssa ollut ongelmia, kun liikenne soljui sään mukaisilla nopeuksilla. Pari nastamiestä ohitti matkalla, mutta löytyivät vähän ennen Seinäjokea ojan pohjalta.
Auton ympäri kasvoi jääkuori niin, että kaikki kojetauluun tuli ilmoitus, että kaikki anturit toimintakyvyttömiä. Juustoportin pihassa kolistelin enimmät jäät pois. Tuuli oli niin kova, että tuskien takana oli pysyä pystyssä ulkona.
Seinäjoella oli varmaankin 20 cm uutta pöperöistä lunta teillä ja kaduilla, mutta renkaista ei ollut kiinni matkan tekeminen.
Olen ollut muutaman kerran samanlaisissa keleissä kitkoilla ongelmitta.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 24.12.19 - klo:10:53
Pari nastamiestä ohitti matkalla, mutta löytyivät vähän ennen Seinäjokea ojan pohjalta.

Nämä tarinat kyllä on kyllä helmiä. Mistä tunnistit nämä tasan pari nastamiestä jotka sitten oli ojan pohjalla ja sen, että heillä oli nimenomaan nastat alla  ;D. Pysähdyitkö kohdalle vittuilemaan ja tarkastit samalla myös nastojen paistoviikon ja vuoden?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy