Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Aikanaan mulla oli 17" kitkat. Kyllä se pohjoismainen talvirenkaan pintakuvio on aina veltto kesärenkaaseen verrattuna, vaikka runko olisikin kunnon paineella vahvistettu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 16.10.19 - klo:10:21
Mulla on R2:sissa 3,5kg ilmaa. Ei leiju, ei hötky. Oikeat paineet (autoon, tilanteeseen) on merkittävä juttu...
Ei paineet auta siihen, että R2:n pintamalli lamellointeineen on tosi veltto. Edellisessä autossa noin korkeat paineet tekivät tuntumasta entistä epämääräisemmän, koska tiehen koski vähemmän pintaa.

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.10.19 - klo:10:39
Ei paineet auta siihen, että R2:n pintamalli lamellointeineen on tosi veltto. Edellisessä autossa noin korkeat paineet tekivät tuntumasta entistä epämääräisemmän, koska tiehen koski vähemmän pintaa.

Niimpä  ;). Mulla on renkaissa paineet kohdillaan ja yleensä +0,2bar. Toki myös kokeilen eroja, jos rengas ei tunnu hyvältä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Itsellä on paineita, renkaasta riippuen, aina 2.7-3 bar ja hyvältä tuntuu :-X
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tet

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 16.10.19 - klo:08:17
Nykypäivän nastarengas on kitkarengas johon on lisätty nastat.

Jos näin on, niin mikä selittää sen, että jo useammassakin vertailussa on kovalla pakkasella ajettu jääradalla kitkarenkaalla parempia aikoja kuin nastarenkaalla?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Juu kyllä nastarenkaassa on jonkin verran kitkan ominaisuuksia nykyisin, kun vertaa vanhoihin nastarenkaisiin. Mutta eivät nastarenkaat ilman nastoja pärjää kitkoille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 16.10.19 - klo:08:17
Ne on vanhoja tutkimuksia. Nykypäivän nastarengas on kitkarengas johon on lisätty nastat.

Tilanne on vain pahentunut vuosikymmenen alusta. Nastojen kulumäärät renkaissa ovat räjähtäneet kasvuun ja samalla asfaltin kuluminen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Teppis

#4688
Mielenkiintoinen vertailu keskustelun tueksi:http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Summer-All-Season-All-Weather-Winter-Nordic-and-Studded-Tyres.htm

Vertailussa kuusi erilaista Nokian rengasta;  kesärengas, all season rengas, joka sään rengas Keski-Euroopan kitka, nordic kitka ja nastarengas.

b1mpo

Minusta tuo tie muuttuu vaarallisemmaksi juuri nastojen takia, kun järkyttävät liirtourat siinä on. Aurakaan ei yletä ajamaan sitä puhtaaksi, vaan siihen jää tavaraa. Talven lisäksi se on kesälläkin vaarallinen sateella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jamo75

tiet huononee suolauksen ja raskaan liikenteen takia. myöskin Suomessa säästetään eikä vedetä pinnoituksia uusiksi niin usein kun pitäisi. henkilöautojen nastat on ihan yksi lysti teiden kunnoissa tai toki jos ne takatuuppari ja 4 veto kuskien on pakko lähteä valoista täysillä kun lapsettaa niin toki ne renkaat lyö tyhjää

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.10.19 - klo:21:50
Minusta tuo tie muuttuu vaarallisemmaksi juuri nastojen takia, kun järkyttävät liirtourat siinä on. Aurakaan ei yletä ajamaan sitä puhtaaksi, vaan siihen jää tavaraa. Talven lisäksi se on kesälläkin vaarallinen sateella.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.10.19 - klo:21:39
Nastat ovat huomattavasti kevyempiä nykyään ja suorastaan "hellivät" tietä.
Samalla sopivasti hiovat tienpintaa kitkamiehille turvalliseksi. ;)
Kiitos karhennuksesta. Keväisin te nastajudet saatte nauttia samasta karhennuksesta täysin rinnoin.
Mutta kuten tässä jo todettu, me kitkatmiehet ei tarvita edes sitä karhennusta, koska osaamme ajaa.
Ymmärrän kyllä että kaikki eivät osaa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 16.10.19 - klo:21:20
Tilanne on vain pahentunut vuosikymmenen alusta. Nastojen kulumäärät renkaissa ovat räjähtäneet kasvuun ja samalla asfaltin kuluminen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

Samaan aikaan autoilijoilta kerätään noin 8 miljardia ja unohdetaan se, että asvalttia uusitaan vanhasta asvaltista, joka ei varmana paranna kestävyyttä. Uusi asvaltti kesti muistaakseni kahdeksan vuotta ja ns. uusioasvaltti 4-6 vuotta. Uusioasvallttihan kerätään nimenomaan vanhasta ja joukkoon lisätään uutta bitumia!

"liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta. "

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 16.10.19 - klo:22:17
tiet huononee suolauksen ja raskaan liikenteen takia. myöskin Suomessa säästetään eikä vedetä pinnoituksia uusiksi niin usein kun pitäisi. henkilöautojen nastat on ihan yksi lysti teiden kunnoissa tai toki jos ne takatuuppari ja 4 veto kuskien on pakko lähteä valoista täysillä kun lapsettaa niin toki ne renkaat lyö tyhjää


Paljonko sinulla pitää olla nelivedossa tehoa ja ettei luistonesto ole päällä, että saat nastoilla lyötyä tyhjää? Aika huono PROVO! Väitän että vajaavedolla ajavat sitä asvattia enemmän kuluttavat kiihdytellessä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.10.19 - klo:21:39
Nastat ovat huomattavasti kevyempiä nykyään ja suorastaan "hellivät" tietä.
Samalla sopivasti hiovat tienpintaa kitkamiehille turvalliseksi.
Vielä kun perustelet molemmat väitteesi jotenkin (muutenkin kuin "mutu":lla). Sitä pohtiessa, tutustu ensin allaoleviin: 

https://yle.fi/uutiset/3-9503668
Huolestuttavaa on, että viime vuoden ajokokeissa vuoden 2013 nastarengas aiheutti vähemmän katupölypäästöjä kuin yksikään nykyisistä nastarenkaista. Ero vanhan ja uuden välillä oli pahimmillaan lähes 2,5-kertainen vanhan rengasmallin hyväksi.

https://yle.fi/uutiset/3-9550920
Uutta tietoa liikenteestä: Karkea asfaltti pitää sileää huonommin
Suomalainen asfaltti on karhea ja äänekäs, mutta on harha, että se lisäisi renkaan ja tien välistä kitkaa


VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Teppis - 16.10.19 - klo:21:35
Mielenkiintoinen vertailu keskustelun tueksi:http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Summer-All-Season-All-Weather-Winter-Nordic-and-Studded-Tyres.htm

Vertailussa kuusi erilaista Nokian rengasta;  kesärengas, all season rengas, joka sään rengas Keski-Euroopan kitka, nordic kitka ja nastarengas.
Mielenkiintoinen testi. Merkillepantavaa että Nordic kitka R3 ja nasta Hakka 9 ovat lähes tasoissa eri testeissä. R3 hiukan parempi kuivalla ja Hakka 9 hitusen parempi jäällä, muuten erot todella pieniä ottaen vielä huomioon mittausten mahdollisen virhemarginaalin, voisi sanoa että käytännössä tasoissa. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Iero

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 16.10.19 - klo:22:17
tiet huononee suolauksen ja raskaan liikenteen takia. myöskin Suomessa säästetään eikä vedetä pinnoituksia uusiksi niin usein kun pitäisi. henkilöautojen nastat on ihan yksi lysti teiden kunnoissa tai toki jos ne takatuuppari ja 4 veto kuskien on pakko lähteä valoista täysillä kun lapsettaa niin toki ne renkaat lyö tyhjää


Ei nelivetoon nastarenkaita tarvitse. On mennyt ja menee loistavasti kitkoilla. Vajaavedotkin menee hyvin kitkoilla, jos kuljettaja osaa ajaa järkevästi.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 18.10.19 - klo:01:58

Ei nelivetoon nastarenkaita tarvitse. On mennyt ja menee loistavasti kitkoilla. Vajaavedotkin menee hyvin kitkoilla, jos kuljettaja osaa ajaa järkevästi.

Rohkeita päätelmiä tietämättä toisen paikkaa, aikaa ja tarvetta ajaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.19 - klo:08:17
Rohkeita päätelmiä tietämättä toisen paikkaa, aikaa ja tarvetta ajaa.
Tämä on täysin totta. Totta on myöskin se, että liian monet ajavat aivan turhaan nastoilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Adokcs

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.10.19 - klo:08:30
Totta on myöskin se, että liian monet ajavat aivan turhaan nastoilla.

Kukapa sen tietäisi onko meidän autoissa käytetty nastarenkaita 50 vuotta turhaan. On ainakin selvitty autoa naarmuttamatta, tai kolhimatta ja aina päästy mukavasti perille.

Olen kuullut että matkan keskeytyminen talvella, pakkasella ja perheen kanssa on todella kurja tilanne.

Kannattaa myös muistaa että hankeen ajetun auton moottori saattaa keittää yllättävän nopeasti, kun ei saa jäähdytysilmaa.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

tet

Lainaus käyttäjältä: Adokcs - 20.10.19 - klo:17:17
Kukapa sen tietäisi onko meidän autoissa käytetty nastarenkaita 50 vuotta turhaan.

Tuskin. 50 vuotta sitten kitkarenkaiden ja nastarenkaiden suorituskyvyssä oli valtava ero. Nykyään se ero on yhtä ongelmakeliä lukuunottamatta lähinnä marginaalinen. Siispä 50 vuotta sitten, tai vaikka 25 vuotta sitten, eivät nastat todennäköisesti olleet turhia. Vielä nykyäänkään niiden turhuutta ei voi todeta varmasti tietämättä ajo-olosuhteita, mutta todennäköisyys sille on kasvanut jo aika suureksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Suberb 2012

Kitkarenkaita ei ole ollut kun vasta sen 30 vuotta tarjolla. Hän kun on ajanut 80-luvulla nokia hakkapeliitta nr 09:llä muistaa sen jäätävän pidon, kunnes siitä nastat lähti 140:n vauhdissa :o Niillä ei tehnyt mitään ilman nastoja, kesäkelissä ne oli vaaralliset. Parasta niissä oli, kun onnistui pitämään nastat kiinni niin renkaan kuluminen lisäsi ulkonemaa-> pito vaan parani. Jollotus niissä ei ollut kovin mukava ominaisuus.

Mulla oli Polossa (vm 91) ekat kitkat, Nokian NRW. Ne oli huipputekniikkaa silloin ja todella hyvät ajaa. Pitoa riitti myös talvikelissä. Tehoa tuossa 1,1litran koneessa ei ollut senvertaa että olisi pahasti sutinut edes jäällä :D
Seuraava yrittäjä taisi olla Bridgestone, Blizzag. Ne melkein ok, ei pärjännyt Nokialle. Mulla lienee vieläkin tuolla jossain makasiinin perukoilla yhdet sellaiset, melkein ajamattomat.

fixed

Kyllä kitkarenkaita on kauemmin ollut kuin 30 vuotta. Muistan nuorena miehenä, kun enoni autossa oli kitkat jo kahdeksankymmentä-luvun alussa, ja vielä yllättyneenä niiden pidosta kehui niitä. Piti oikein varmistaa, etten muistanut väärin:â€" 1970-luvulla kehitettiin ensimmäiset nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat, joissa nastarenkaan pito-ominaisuudet korvattiin osittain voimakkaalla pintakuvion lamellitekniikalla sekä uusilla innovatiivisilla kumisekoituksilla. Kitkarengas tarjosi enemmän ajomukavuutta, sillä se oli lähes äänetön, Eromäki kertoo. Lainausta Nokian sivuilta, joten muisti ei pettänyt.

Suberb 2012

Nonni, nyt on nastoitetut polymmerikiekot taas alla. Mahtaako näillä pärjätä, kun tuossa kyljesssä on omituinen numerosarja?

Osaako joku rengasexpertti avata tuota? Gummit on Nokian 7 ja pintaa 6-7mm nastat tallessa liki kaikki. Yksi on vähän kuluneempi, liekö ollut edessä hanttarin puolella ja lyönyt enenpi tyhjää...

arsik

valmistettu viikolla 32 armon vuona 2011.
eteenpäin vaan.

Pihistelijä

Tänään kitkat alle. Kyllä on taas hienoa ajaa. Jo ennestään hiljainen Leon muuttuu hiiren hiljaiseksi. Hakkapeliitta R2:t on nyt alla kolmatta talvea. Yhdessä parissa näkyy 8 millin merkinnät vielä selkeästi, toisessa hieman haaleammin. Kierrätin parit toiseen päätyyn. Mittarissa nyt 49 tkm. Ovat kuluneet todella vähän. Kyllä näillä taas viisi talvea ajetaan.

Kitkoilla vuodesta 1999 alkaen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Pieni välitunnustus. Paremmat nämä R3:t on omaan makuun paljaalla tiellä, kuin edellinen r2 oli. Ei siis ole niin kova vaeltelija. Muuten ei moitteen sijaa. Ã,,ärettömän hiljaiset ja hyvin rullaavat nämä ovat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Varmasti ovat. Mulla on ollut viidet sarjat Hakkapeliitan kitkoja: 2xQ, RSi, R ja nyt R2. Ovat parantuneet rengas renkaalta. Taitaa jäädä nyt R3:t väliin. Julkaistaan R4:t ennen kuin tulee seuraavan sarjan hankinta ajankohtaiseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Mikey

Joko SNG olisi valmis antamaan loppuraporttinsa renkaiden kulumismittauksistaan?

b1mpo

Itellä R2 oli hiukan väliinputoaja ajettavuuden suhteen. Pitäisi rungossa saada sitä parannusta, jos sillä saisi tuon ajettavuuden paremmaksi nimenomaan paljaalla kelillä. Muut ominaisuudet on sitten riittävät itselle. Rsi:stä lähtien oon kaikilla nokialaisilla ajanu. Toki autotkin on vaihtuneet välissä paremmiksi ja tunnokkaammiksi, että myös tarkemmiksi rengasvalinnan suhteen. On toki välissä ollut contia, että micheliniä. Michelin x ice north ollut huonoin. Oisko se ollut kolmonen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

#4709
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 27.10.19 - klo:18:54
Joko SNG olisi valmis antamaan loppuraporttinsa renkaiden kulumismittauksistaan?

En ole vielä ehtinyt mittaamaan pintoja. Tarkoitus kertoa taas väliraportti, kunhan olen saanut luvun exceliin ja pyöräytettyä laskennat. Vuosi sitten taisi unohtua.

Pikamittauksella kolme rengasta noin 5mm pinnoilla, yhdessä pintaa 4-4,5mm. Varmaan oikea eturengas paikkamerkintöjä näkemättä. Sehän joutuu nelikossakin kovimmalle rasitukselle kun tielle liitytään Oikealle käännyttäessä. Toki vaihdan renkaan paikkoja edestä taakse joka kerta.

Kyllä noilla vielä ensi kesän ajelee. Pirun kestävät renkaat olleet nuo GY eff grip performancet!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy