Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 12.04.19 - klo:23:08
Vuoteen 2009 asti kitkat ja nastat ovat olleet sekä Norjassa että Suomessa yhtä turvallisia. Käytännössä mitään eroja ei ole. Jotain on tapahtunut sen jälkeen Suomessa nopeasti ja voimakkaasti kitkarenkaallisten autojen eduksi. Norjassa ei vielä ole kasattu aineistoa 2009 vuoden jälkeisestä ajasta. Jos siellä päädytään samaan muutokseen, niin jotain kitkoissa on oikeasti parempaa uusien autojen kanssa.

Miten Norja liittyy Suomeen?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


jarkko_h

#4322
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.04.19 - klo:06:55
Miten Norja liittyy Suomeen?

Liittyy kovastikin. Ilmastossa ja renkaissa yhtäläisyyksiä. Mm. Ruotsissa on hyödynnetty Norjan tutkimuksianjan Ruotsi on jopa tilannut yhden tutkimuksen Norjasta.

Suomesta löytynee vielä kaiken tietäviä urpoja, jotka eivät halua hyödyntää ympärillä olevia kokemuksia teistä, liikenteestä, lääketieteestä, rakentamisesta...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.04.19 - klo:08:17
Liittyy kovastikin. Ilmastossa ja renkaissa yhtäläisyyksiä. Mm. Ruotsissa on hyödynnetty Norjan tutkimuksianjan Ruotsi on jopa tilannut yhden tutkimuksen Norjasta.

Suomesta löytynee vielä kaiken tietäviä urpoja, jotka eivät halua hyödyntää ympärillä olevia kokemuksia teistä, liikenteestä, lääketieteestä, rakentamisesta...

Jep jep. Otetaan omaan agendaan sopiva tutkimus  ;D.

Odotan koska otetaan taas Japani verrokiksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#4324
Tällä logiikalla Suomessa ei ilmeisesti sitten saisi käyttää muita kuin Nokianin ja Trianglen valmistamia renkaita, koska esim. Continentalit on suunniteltu toimimaan vain täysin paikallisesti Saksassa tapahtuvissa ilmasto- ja sääolosuhteiden muutoksissa (joita vuodenajoiksikin kutsutaan) ja jotka eivät millään tasolla korreloi Saksan ulkopuolella tapahtuviin ilmasto- ja sääolosuhteiden muutoksiin (joita vuodenajoiksi myös kutsutaan, Saksan ulkopuolellakin)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.04.19 - klo:10:42
Tällä logiikalla Suomessa ei ilmeisesti sitten saisi käyttää muita kuin Nokianin ja Trianglen valmistamia renkaita, koska esim. Continentalit on suunniteltu toimimaan vain täysin paikallisesti Saksassa tapahtuvissa ilmasto- ja sääolosuhteiden muutoksissa (joita vuodenajoiksikin kutsutaan) ja jotka eivät millään tasolla korreloi Saksan ulkopuolella tapahtuviin ilmasto- ja sääolosuhteiden muutoksiin (joita vuodenajoiksi myös kutsutaan, Saksan ulkopuolellakin)

Vakavalla naamalla väität ettei Tikkakoskella tehdyillä nastoilla ja Suomessa testatuilla nordic Conteja ole suunniteltu Suomen talveen? Mites Venäjällä valmistetut Nokian talvirenkaat ja Triangelit on valmistettu Kiinassa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Sinähän se tässä pokerinaamalla selität että toisessa (Suomen kannalta maantieteellisesti lähes identtisessä) pohjoismaassa suoritettuja testejä, havaintoja ja kokemuksia ei voida käyttää naapurimaissa millään tavoin hyväksi koska...?

Haluaisin edelleenkin myös kuulla hyvän selityksen sille miksi vastaavasti 1300km etäisyydellä sijaitsevien Ivalon testiradan ja Ahvenanmaan välille ei kuitenkaan tarvitse tehdä minkäänlaista erottelua vaan molempia voidaan käsitellä yhtenä homogeenisena maantieteellisenä paikkana, niin ilmaston, keliolosuhteiden kuin tieverkostonkin puolesta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.04.19 - klo:09:37
Jep jep. Otetaan omaan agendaan sopiva tutkimus  ;D.
Suomen toteutuneet onnettomuustilastot parinkymmenen vuoden ajalta joista poistettu itsemurhat, sairauskohtaukset tsm, joiden osalta ei renkailla ole niin merkitystä. Eikös tuossa ole aika vahva viite siitä miten asiat ovat Suomessa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.04.19 - klo:18:15
Suomen toteutuneet onnettomuustilastot parinkymmenen vuoden ajalta joista poistettu itsemurhat, sairauskohtaukset tsm, joiden osalta ei renkailla ole niin merkitystä. Eikös tuossa ole aika vahva viite siitä miten asiat ovat Suomessa.

Ja? Miten tuo liittyi tähän:

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.04.19 - klo:08:17
Liittyy kovastikin. Ilmastossa ja renkaissa yhtäläisyyksiä. Mm. Ruotsissa on hyödynnetty Norjan tutkimuksianjan Ruotsi on jopa tilannut yhden tutkimuksen Norjasta.

Suomesta löytynee vielä kaiken tietäviä urpoja, jotka eivät halua hyödyntää ympärillä olevia kokemuksia teistä, liikenteestä, lääketieteestä, rakentamisesta...

Niin väitätkö että, jos kahdessa toisessa maassa suositaan kitkoja ja kolmannessa nastoja, niin tutkimukset eivät osittain ole sellaisia mitä tilaajaat haluavat?

Minä myös haluan sinulta perustelut miten edelleen jaksat jankata, että Suomessa paras talvirengas on KE-kitka, jos Keski-Euroopassakin pärjää Nordic-kitkalla paljon suuremmissa nopeuksissa?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.04.19 - klo:13:41
Sinähän se tässä pokerinaamalla selität että toisessa (Suomen kannalta maantieteellisesti lähes identtisessä) pohjoismaassa suoritettuja testejä, havaintoja ja kokemuksia ei voida käyttää naapurimaissa millään tavoin hyväksi koska...?

Haluaisin edelleenkin myös kuulla hyvän selityksen sille miksi vastaavasti 1300km etäisyydellä sijaitsevien Ivalon testiradan ja Ahvenanmaan välille ei kuitenkaan tarvitse tehdä minkäänlaista erottelua vaan molempia voidaan käsitellä yhtenä homogeenisena maantieteellisenä paikkana, niin ilmaston, keliolosuhteiden kuin tieverkostonkin puolesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Tulipa vaihdettua kitkat kesärenkaisiin. Yllättävä ilmiö oli se, että desibelit ei nousseet, vaikka rengas leveni pari senttiä ja profiili pieneni kympillä. Syksyllä kyllä taisi olla niin, että hiljaisuus saapui kitkojen muodossa. Silloin ei tullut tehtyä desibelivertailua. Koko kevään nuo kitkat on kuulostaneet kumman äänekkäiltä.

R2 kitkat olleet nyt 3 talvea alla. Vielä yhden talven juuri menisi, mutta auto menee sitä ennen vaihtoon. Yllättävän nopeasti kitkarenkaat kuluu tuossa Tampereen ohitustien suolatulla karkealla asfaltilla. Aikanaan R kesti yli tuplaten kilometrejä talvisemmissa olosuhteissa, toki tuumaa pienempänä.

Ajettavuus ja suuntavakaus asfaltilla on melko huono noissa R2:ssa. Varsinkin kuivalla kelillä saa jatkuvasti autoa paimentaa noilla uraisilla teillä. Talvikelissä on niiden paras anti, eikä yllätyksiä tai valittamisen aihetta niistä löydy, joka on se tärkein asia.

Kyllä tuli niin kesäinen fiilis, kun sai kesäkumit alle. Auto kulkee niinkuin pitää ja kurviinkin saa päästellä reilusti. Jarruihinkin tuli terävyys takaisin. Euroopan kitka voisi toimia paremmin tuossa pääsääntöisesti ohikulkutietä suhatessa. En siihen lähde kuitenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.19 - klo:18:38
Minä myös haluan sinulta perustelut miten edelleen jaksat jankata, että Suomessa paras talvirengas on KE-kitka, jos Keski-Euroopassakin pärjää Nordic-kitkalla paljon suuremmissa nopeuksissa?

Saat kyllä haluamasi kunhan keksit ensin jotkut hattivattiperustelut noille omille huuhaaväitteillesi joita tuossa edellä tiedustelin. Odotan innolla mitä keksijän pääkopasta löytyy, sen verran aikaa on jo kulunut viestin lähettämisestä että hitaammallakin mielikuvituksella ollaan jo kai jonkinlaisessa puhtaaksi kirjoittamisen vaiheessa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Iero

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 15.04.19 - klo:21:05
Tulipa vaihdettua kitkat kesärenkaisiin. Yllättävä ilmiö oli se, että desibelit ei nousseet, vaikka rengas leveni pari senttiä ja profiili pieneni kympillä. Syksyllä kyllä taisi olla niin, että hiljaisuus saapui kitkojen muodossa. Silloin ei tullut tehtyä desibelivertailua. Koko kevään nuo kitkat on kuulostaneet kumman äänekkäiltä.

R2 kitkat olleet nyt 3 talvea alla. Vielä yhden talven juuri menisi, mutta auto menee sitä ennen vaihtoon. Yllättävän nopeasti kitkarenkaat kuluu tuossa Tampereen ohitustien suolatulla karkealla asfaltilla. Aikanaan R kesti yli tuplaten kilometrejä talvisemmissa olosuhteissa, toki tuumaa pienempänä.

Ajettavuus ja suuntavakaus asfaltilla on melko huono noissa R2:ssa. Varsinkin kuivalla kelillä saa jatkuvasti autoa paimentaa noilla uraisilla teillä. Talvikelissä on niiden paras anti, eikä yllätyksiä tai valittamisen aihetta niistä löydy, joka on se tärkein asia.

Kyllä tuli niin kesäinen fiilis, kun sai kesäkumit alle. Auto kulkee niinkuin pitää ja kurviinkin saa päästellä reilusti. Jarruihinkin tuli terävyys takaisin. Euroopan kitka voisi toimia paremmin tuossa pääsääntöisesti ohikulkutietä suhatessa. En siihen lähde kuitenkaan.
1. Syksyllä tiet ovat vielä sileitä, kun kesän aikana laitettu uusi päällyste ja nastoilla ei ole vielä ehditty sitä karhentaa.
2. Talven jälkeen ei hiljaisuutta ole sen enempää kitkoilla kuin kesiksilläkään, kun tiet on revitty nastarenkailla karheaksi.
4. Suuntavakavuus keväällä huonoa, kun nastarenkailla jyrätty urat teihin.
5. Kitkat usein korkempaa profiilia kuin kesärengas - ainakin minulla.


Näin tiivistetyillä huomioilla selvisi nopeasti, miksi Suomen teillä on niin hankalaa ajaa keväällä ja alkukesästä, kun talven aikana nastarenkailla tiet on revitty hajalleen. Mitä pitäisi tehdä?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 15.04.19 - klo:22:04
Näin tiivistetyillä huomioilla selvisi nopeasti, miksi Suomen teillä on niin hankalaa ajaa keväällä ja alkukesästä, kun talven aikana nastarenkailla tiet on revitty hajalleen. Mitä pitäisi tehdä?

- Muuttaa ulkomaille?
- Sijoittaa enemmän, kuin 1/7 osa autoilijoilta kerätyistä varoista tiestöön?
- Vaimentaa auto?
- Tai siirtyä julkisten käyttöön?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#4333
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.04.19 - klo:22:16
- Muuttaa ulkomaille?
- Sijoittaa enemmän, kuin 1/7 osa autoilijoilta kerätyistä varoista tiestöön?
- Vaimentaa auto?
- Tai siirtyä julkisten käyttöön?

Tyhmiä ratkaisuja tyhmyydellä pilatuille teille.

Olisiko fiksumpaa korjata tiestön jokatalvisen rapautumisen juurisyy sensijaan että esim. tunataan satojatuhansia autoja hiljaisemmiksi tai kipataan joka kesä turhaa  rahaa nastojen suurelta osin pilaamille teille?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.04.19 - klo:22:55
Tyhmiä ratkaisuja tyhmyydellä pilatuille teille.

Olisiko fiksumpaa korjata tiestön jokatalvisen rapautumisen juurisyy sensijaan että esim. tunataan satojatuhansia autoja hiljaisemmiksi tai kipataan joka kesä turhaa  rahaa nastojen suurelta osin pilaamille teille?

Kuten aikaisemmin todettu jo useasti, niin nastat ei ole ainoa syy mikä kuluttaa tietä. Turha parin kitkajeesuksen on demonisoida yli 80% Suomalaisista!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.04.19 - klo:07:03
Kuten aikaisemmin todettu jo useasti, niin nastat ei ole ainoa syy mikä kuluttaa tietä. Turha parin kitkajeesuksen on demonisoida yli 80% Suomalaisista!

En ole väittänytkään että nastat ovat ainoa syy. Teiden urautuminen ja karkeutuminen on suurelta osin nastarenkaiden syy. Ei ainoa syy.

Satojen tuhansien autojen autojen eristäminen tyhmyymdellä karheutettujen teiden melun kompensoimiseksi on hölmöläisten hommaa.

Jokavuotinen asfaltin kaataminen tiestöön  tyhmyydellä karheutettujen teiden vuoksi on myös hölmöläisten hommaa. Toki korjauspaikkauksia aina tarvitaan, mutta määrä pienenisi merkittävästi nastarenkaiden määrän laskettua järkevälle tasolle.

tsi1490

"Tutkimusten mukaan noin puolet katupölystä on nastarenkaiden asvaltista irrottamaa ainesta. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen vähentäisi paitsi pölyä, myös melua."

https://www.is.fi/autot/art-2000006072151.html

sakal83

80% Suomalaisista. Joopa joo.
Oliskohan toi luku kuitenkin jotain lähempänä 40% ketä tiestön pilaamisesta joka kevät syytellään.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

seaboss

Tätä suomen tiestön käyttöä ja hoitoa on tullut nyt jokunen vuosi seurattua, ei voi kuin ihmetellä tätä tyhmyyden määrää nastarengaiden käytön yleisyyden muodossa ja sen vaikutuksia.
Ei näytä tulevaisuus hyvältä, näyttää että ongelmat vain lisääntyy juuri tuon nastarengaiden yleisyyden takia. Kuinka tyhmä ihmisen pitää olla että tälle asialle ei tehdä mitään, ei kait tätä kukaan järkevä voi olla näkemättä tätä tilannetta?
Paradoksaalistahan tämä on vielä siinä mielessä että autoilijat itse olisivat myös todellisia voittajia tuon tyhmyyden lopettamisen johdosta.
Ja näin minustakin tuli yhteiskunnan vihollinen. Keinot ovat moninaiset. Mukavaa alkavaa kesää kaikille muille paitsi nastarenkaiden käyttäjille.
 


ile

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 16.04.19 - klo:07:38
"Tutkimusten mukaan noin puolet katupölystä on nastarenkaiden asvaltista irrottamaa ainesta. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen vähentäisi paitsi pölyä, myös melua."

https://www.is.fi/autot/art-2000006072151.html

Kummasti iltapäivälehdeltä puuttui kokonaan paremmat lähteet. HSY on tuota moneen kertaan tutkinut ja linkkasin jo aikaisemmin noita tuloksia. Katupölystä todellakaan ei ollut puolta nastarenkaiden irroittamaa ainesta. Vielä kun HSY:n datoissa kuvio meni niin, että itseasiassa katupölystä olikohan se vain kymmeniä prosentteja oli peräisin tiestä ja loput kaikkea muuta. Tuossa ei edes otettu kantaa onko se vain nastarengas joka sitten tiestä vain ainesta irroittaa vain myös muut renkaat hiekkapaperi-ilmiöstä johtuen. Ilmassa on aika paljon muutakin nimittäin, suolauksesta, rakennustyömaista, kaukokulketumana, pakokaasuista, jarruista yms kotoisin olevia hiukkasia. Toki kyllä ne nastat jotain irroittaa, mutta ei todellakaan ollut merkittävin osuus.

Tiestön kunnon osalta en usko, että mitään selkeää parannusta tulisi. Teiden kunto edelleen on helppo päästää samaan kuntoon kuin nyt ja näin saada määrärahoja vielä pienemmiksi on niitä nastoja tai ei.

Ja tämä ihan kitka-Tuomo -kommentoijana. Edelleenkään en ole mitään isompaa valaistumista taaskaan saanut vaikka olen vaihdellut aika tasaisesti nastojen ja kitkojen välillä. Molemmissa puolensa, nyt onneksi kohta lullarunkoisista kitkoista pääsee eroon niin loppuu epämääräisyys ja levottomuus (huomiona, että renkaan profiili ja koko sama eikä samaa löysyyttä ole nastojen kanssa). Hävettää kyllä noin 10x vähemmän ajella talvirenkailla pk-seudulla kun ei kuulu ropinaa vs. edellinen kevät ;)

b1mpo

Teiden kunto ja katupöly eivät olekaan suoraan verrannollisia. Itseäni häiritsee enemmän tuo teiden kunto, kuin katupöly. Tämä on ihan omista olosuhteista johtuvaa, eikä poista katupölyn ongelmallisuutta. Katupöly on kuitenkin merkittävä terveyshaitta, enkä siitä syytä nastoilla ajavia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

BMF

Lainaus käyttäjältä: ile - 16.04.19 - klo:08:57
Tiestön kunnon osalta en usko, että mitään selkeää parannusta tulisi. Teiden kunto edelleen on helppo päästää samaan kuntoon kuin nyt ja näin saada määrärahoja vielä pienemmiksi on niitä nastoja tai ei.

Ja tämä ihan kitka-Tuomo -kommentoijana. Edelleenkään en ole mitään isompaa valaistumista taaskaan saanut vaikka olen vaihdellut aika tasaisesti nastojen ja kitkojen välillä. Molemmissa puolensa, nyt onneksi kohta lullarunkoisista kitkoista pääsee eroon niin loppuu epämääräisyys ja levottomuus (huomiona, että renkaan profiili ja koko sama eikä samaa löysyyttä ole nastojen kanssa). Hävettää kyllä noin 10x vähemmän ajella talvirenkailla pk-seudulla kun ei kuulu ropinaa vs. edellinen kevät ;)

Jos sinulla on nokian R2 kitkat niin ymmärrän" lullat" renkaat. Itselläni nykyään goodyear ultra grip ice 2 ja aivan loistavat kitkat ollut. Harmittaa taas laittaa alkup. Dunlopin kivijyräkesärenkaat alle... Meteli ja kulutus kasvaa ja tuskinpa pitokaan paljoa paranee...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.19 - klo:09:25
Ostakaa parempia autoja ei nastaropinat kuulu sisään, helppo ratkaisu.
Mitä tulee pölyn suhteen lopettakaa hiekoitus joka on kaikista suurin pölynaiheuttaja.

Ehkä kuitenkin edullisempi ja helpompi ratkaisu ostaa ne hiljaiset renkaat varsinkin jos on jo paras auto alla mitä rahalla saa. Enskesänä sit ostaa hiljaiset kesänakit kun on nämä nykyiset rullattu puhki.

Täällä ei varmaan montaa "hiekottajaa" ole palstalla mutta hyvä jos lopettavat hiekotuksen.  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.19 - klo:09:25
Ostakaa parempia autoja ei nastaropinat kuulu sisään, helppo ratkaisu.
Vaikkei hyvän nastarenkaan ääni juuri kantaudukkaan sisälle, ei se poista nastan aiheuttamia ongelmia? Pelkästään tieto nastan allaolemisesta saa veren kiehumaan, jos tien pinta on paljaana. Näin itsellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.04.19 - klo:07:44
80% Suomalaisista. Joopa joo.
Oliskohan toi luku kuitenkin jotain lähempänä 40% ketä tiestön pilaamisesta joka kevät syytellään.

Stadissakin 75% ajaa nastoilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: BMF - 16.04.19 - klo:09:16
Jos sinulla on nokian R2 kitkat niin ymmärrän" lullat" renkaat. Itselläni nykyään goodyear ultra grip ice 2 ja aivan loistavat kitkat ollut. Harmittaa taas laittaa alkup. Dunlopin kivijyräkesärenkaat alle... Meteli ja kulutus kasvaa ja tuskinpa pitokaan paljoa paranee...

Edelliset kitkat oli R2:t, välissä pari kertaa Hakkis 8:t ja nyt juurikin GY Ultra Grip Ice 2:t ihan sen pohjalta, kun noita kehuttiin ajettavuuden osalta.

Mutta kun lennossa vaihdoin H8:sta noihin, GY:t astetta levottomammat ja tunnottomammat täysin samassa koossa ja kantavuusluokassa (235/55-18). Mutta toki on nuo selkeesti jo parempaan suuntaan menneet R2:n jälkeen. Silloin olin vähän siinä fiiliksessä, että kitkoilla pilaa minkä tahansa auton ajettavuuden. Nyt GY:lla kyllä "pärjäilee ihan ok".

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.19 - klo:12:28
Loppupeleissä on taloudellisempaa autonomistajan kannalta ajaa sellaisilla renkailla joissa on ongelmallisissakin olosuhteissa MAX pito. Välttyy mälliltä.
Niin maar mää teen.

Niitä pitää sitten vaihtaa jopa päivittäin, koska maksimipito on eri olosuhteissa erityyppisillä renkailla. Täällä Länsi-Suomessa olisi kesärengas ollut pääasiassa pitävin jo pitkän aikaa.

Iero

RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Iero

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.04.19 - klo:09:25
Ostakaa parempia autoja ei nastaropinat kuulu sisään, helppo ratkaisu.
....
Varsin neuvostoliittilainen ratkaisumalli. Mielestäni olisi paikallaan selvittää juurisyy, mkä aiheuttaa teiden kulumisen ja uraitumisen. Näin päästäisiin järkeviin korjaustoimenpiteisiin tiellä liikkumisen sääntöjä tarkentamalla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy