Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.01.19 - klo:08:30
Miksi päällysteiden kulumiskeskustelu yleensä on pitänyt erottaa talvirenkaiden valintakeskustelusta? Se kuuluu tähän ketjuun olennaisesti, ollen yksi suurimpia syitä miksi useamman pitäisi kokeilla nastattomia talvirenkaita.

Koska jo topic:n otsikko on:
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Ei keskustelua teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.01.19 - klo:08:36
Koska jo topic:n otsikko on:
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Ei keskustelua teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta!

Kun kerran ketjun otsikossa mainitaan kolme erilaista talvirengastyyppiä, on selvää että topiciin kuuluu keskustelu näiden välisistä hyvistä ja huonoista puolista. Silloin teiden kuluminen kuuluu aiheeseen. Samalla tavalla sinäkin tunnut trollaavan kaikkia talvirengaskeskusteluja, foorumista ja topicin nimestä riippumatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.01.19 - klo:08:44
Kun kerran ketjun otsikossa mainitaan kolme erilaista talvirengastyyppiä, on selvää että topiciin kuuluu keskustelu näiden välisistä hyvistä ja huonoista puolista. Silloin teiden kuluminen kuuluu aiheeseen. Samalla tavalla sinäkin tunnut trollaavan kaikkia talvirengaskeskusteluja, foorumista ja topicin nimestä riippumatta.

Väärin! Valitettavasti topic:n ei mahtunut tekstiä, että keskustelua Suomessa. Samoin kun otit muut foorumit mukaan, niin siellä pysytään aiheessa ja loppu laitetaan muihin topic:n! Tässä tapauksessa jeesustelu ilmansaasteista, hiukkasista ja teiden kulumisesta. Tämä topic on perustettu nimenomaan keskustelua talviRENKAISTA ja teiden kulumisesta sekä niiden määrärahoista voi keskustella toisessa topic:ssa!

Ja jos tekstini häiritsee, niin voit jättää lukematta. Elämä on täynnä valintoja ja maailma täynnä joojoo-miehiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: jt - 20.01.19 - klo:00:03
Oulussa(kin) on moottoritie ja suuremmat valtaväylät lähes talven ympäri sulana (ainoastaan lumimyrskyt saavat tielle lumipeitteen, muuten tienhoito ja liikenne hoitavat pinnan paljaaksi), joten sielläkin hyötyä olisi kitkojen suuremmasta osuudesta. Uusi pinta menee pilalle parissa vuodessa. Samoin Tampere, viime keväänä ilma oli oikein harmaa Tre:ltä etelään moottoritiellä kun siellä sinnikkäästi jyrsittiin täysin paljasta ja kuivaa asfalttia nastoilla.

Btw, tässä keskustelussa on välillä argumentoitu että ei Suomen "erikoisolosuhteita" voi verrata esim. Ruotsiin kun väkikeskittymät ovat etelämpänä kuin Suomessa, ilmeisesti siksi Ruotsissa "pärjää" kitkoilla. Vilkaiskaapa vaikkapa nyt Tukholman 10vrk sääennustetta: https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/ruotsi/tukholma?forecast=daily. Kyllä tuo aika talvista keliä pukkaa juuri nyt ja samaa on ollut aikaisemminkin. Silti liikenne on 50% kitkaosuudesta huolimatta turvallisempaa, ehkäpä syitä pitää siis hakea jostain muualta kuin renkaista.

Puhut asiaa. Jokunen vuosi sitten Kempeleen ja Oulun välinen 4-tie jouduttiin uusiin kahden vuoden päästä pinnoituksesta, koko talven oli paljaana ja nastojen osuus seudulla varmaan 90% luokkaa. Samoin on käynyt nyt täällä 100km etelämpänä vaikka liikenne määrät paljon pienemmät, 27tietä on urapaikattu pitkät pätkät kolme vuotta päälystämisestä.
Turvalinen ja joustava liikenne on nykyvälineillä ennen kaikkea psykologiaa, siihen ei teiden hajoittajia tarvita.

Hidalgo

Kyllä tämä topicci on valitettavasti mennyt aivan väärälle polulle. Sota nastojen ja kitkojen välillä on aiheuttanut sen, että keskustelu on vääntynyt vihervassaripopulistiseen suuntaan, jossa haetaan mitä tahansa vikaa nastarenkaista.

Jos ilmasto ja viherarvot mietityttää, niin silloin yksityisautoilu kannattaa kokonaan lopettaa. Renkaiden valinta ei ilmastoa tai lapsiemme tulevaisuutta tuhoa.

Täällä selitellään kuinka on pärjätty kitkarenkailla Kehä ykkösellä parikymmentä kilometriä, ja valitetaan kuinka ilmasto pääsee happanemaan nastarenkailla, vaikka tämä kitkarenkailija olisi hyvin voinut mennä saman matkan bussilla. Ei olisi tie eikä ilmasto kulunut.

Järjen käyttö on sallittua ja jokaisella on omat arvonsa. Itselläni oma ja lapsieni turvallisuus on ensimmäinen asia. Vasta sen jälkeen tulee muut kuten ilmasto- ja viherarvot, sekä raha.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:10:00
Itselläni oma ja lapsieni turvallisuus on ensimmäinen asia. Vasta sen jälkeen tulee muut kuten ilmasto- ja viherarvot, sekä raha.

Tästä olemme samaa mieltä unohtamatta parempaa puoliskoa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:10:00

Jos ilmasto ja viherarvot mietityttää, niin silloin yksityisautoilu kannattaa kokonaan lopettaa.

Täällä selitellään kuinka on pärjätty kitkarenkailla Kehä ykkösellä parikymmentä kilometriä, ja valitetaan kuinka ilmasto pääsee happanemaan nastarenkailla, vaikka tämä kitkarenkailija olisi hyvin voinut mennä saman matkan bussilla. Ei olisi tie eikä ilmasto kulunut.

Järjen käyttö on sallittua ja jokaisella on omat arvonsa. Itselläni oma ja lapsieni turvallisuus on ensimmäinen asia. Vasta sen jälkeen tulee muut kuten ilmasto- ja viherarvot, sekä raha.

Järjen käyttö olis kirjoituksissakin suotavaa. Nuo kirjoituksesi on  kyllä niin älyvapaata ettei aikoihin, mutta nastakäyttäjä kun olet niin ei mikään yllätys kuitenkaan. Ilmastosta,teiden kulumisesta, mielyttävämmästä autoilusta ym,ym. ovat kiinnostuneet muutkin vihervassarit.

Toivottavasti tuollaiset tumpelot lopettaakin yksityisautoilun, ainakin talvella...sun kaltaisten liikkujien vaikka kyseessä olisi työmatkaautoilu, lopputulema on markan voitolla aiheutetaan kahden markan kulut ja pilatut tiet.



Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:10:00Renkaiden valinta ei ilmastoa tai lapsiemme tulevaisuutta tuhoa.

Juu ei. Valtion kassa on pohjaton ja lainaa voi aina ottaa lisää eikä takaisinmaksusta tarvitse murehtia, eli koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta ei tarvitse leikata määrärahoja ikinä milloinkaan, ainakaan sen vuoksi että saataisiin kasvava tieverkoston korjausvelka edes pysäytettyä.

p.s. "Mutta ajatelkaa lapsia!" -kortti käytetty. Natsikortin esiinvetämistä odotellessa..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.01.19 - klo:11:13
Juu ei. Valtion kassa on pohjaton ja lainaa voi aina ottaa lisää eikä takaisinmaksusta tarvitse murehtia, eli koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta ei tarvitse leikata määrärahoja ikinä milloinkaan, ainakaan sen vuoksi että saataisiin kasvava tieverkoston korjausvelka edes pysäytettyä.

p.s. "Mutta ajatelkaa lapsia!" -kortti käytetty. Natsikortin esiinvetämistä odotellessa..

Noin 3-4 Miljardia ollaan laitettu lainaa "partalapsiin". Tuolla rahalla olisi tiet olleet kunnossa! Päästiin taas vihervassareihin ja taikaseinään sekä rahaan mitä jaettiin kysymättä kansalta mitään...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Olen vihervassareista yhtä kaukana kuin kuu maasta.

Tuo että jokainen käyttää sellaisia renkaita kuin parhaakseen näkee ei valitettavasti kansalaisten narsistiset piirteet huomioiden päästä kovinkaan merkittäviin edistyksiin, joten kannattaa ottaa mallia muista valtioista. Saksassa on mailman parhaat tiet, siellä jos mentäis esittään että nastat käyttöön talutettas varmaan navetan taka kyseinen hemmo. Ei ihme että siellä nauretaan lähinnä suomen liikenne kulttuurille, lisäksi saksa on suosituin paikka liikenneturismiin, sinne kannattaa mennä nastapellejen ihmetteleen kuinka homma saadaan toimiin.

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.01.19 - klo:08:36
Koska jo topic:n otsikko on:
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Ei keskustelua teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta!
Tähän keskusteluun kuuluu ihan olennaisesti eri rengastyyppien hyvät ja huonot puolet. 10..25 kertainen asfaltin kulutusnopeus on yksi nastan "ominaisuus" josta taas seuraa että tiet ovat ruvella. Ei se ikävä asia katoa mihinkään silmiä sulkemalla. Sekin voi olla mielenkiintoinen alajänne tässä väännössä mikä tekee eri nastojen välille niin suuria eroja tässä "ominaisuudessa".

Sen sijaan millä metodeilla niitä teitä uusitaan, käytetäänkö sitä sun tätä tekniikkaa, se menee ihan sujuvasti tuohon toiseen topikkiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

seaboss

Juurikin näin. jos ruotsissa käytetään tieden korjaamiseen enemmän rahaa ja huonomalla hyötysuhteella kuin suomessa, on sitä syytä etsittävä kolmannesta tekijästä, ja sehän on hyvin mahdollista. Mutta tosiaan sinne saksaan katsoon edistyksellistä liikennettä, niin nastoillahan sinne ette tietenkään pääse, rajalla käännytetään tien jyrsijät takaisin, ei saksassa kenekkään rahat riittäis sellaisen tieinfraa uusiin tuollaisin välein kuin suomessa.

Saksalaiset osaa vaatia tienhoidoltaankin vähän muuta kuin täällä suomessa ryssäläiseen tapaan hälläväli meninkiä ja vastuuttomuutta. Se heijastuu kyllä niin moneen muuhunkin asiaan tuo ero.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 20.01.19 - klo:12:15
Tähän keskusteluun kuuluu ihan olennaisesti eri rengastyyppien hyvät ja huonot puolet.

Voit perustaa itsellesi sopivan topic:n, jos tämä ei miellytä! Tämä on perustettu keskustelulle eri talvirengastyypeistä Suomessa ei maailmaa halaavalle jeesustelulle!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3914
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.01.19 - klo:08:36
Koska jo topic:n otsikko on:
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Ei keskustelua teiden kunnosta ja niiden ylläpidosta!


Rengastesteissä jopa mitataan teiden kuluttavuutta ja se on ominaisuus siinä missä renkaan kesto, ja jarrrutuspito. Nastarenkaiden raju teiden kulutus on renkaiden ominaisuus ja se ja sen suorat vaikutukset sopivat 100% säikeen otsikkon sisältöön.

Jos asia ei mielytä perusta Karppa taasen uusi aihe ja perusta samalla säie uusista nopeusennätyksistäsi nastarenkailla ja edessäsi hidastelevista idiooteista.  Voimme siellä keskustella miten taitava ohittelusi parantaa turvallisuuta.

jarkko_h

#3915
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:10:00
Jos ilmasto ja viherarvot mietityttää, niin silloin yksityisautoilu kannattaa kokonaan lopettaa. Renkaiden valinta ei ilmastoa tai lapsiemme tulevaisuutta tuhoa.

Täällä selitellään kuinka on pärjätty kitkarenkailla Kehä ykkösellä parikymmentä kilometriä, ja valitetaan kuinka ilmasto pääsee happanemaan nastarenkailla, vaikka tämä kitkarenkailija olisi hyvin voinut mennä saman matkan bussilla. Ei olisi tie eikä ilmasto kulunut.

Harvon näkee tämmöistä ajattelua, jossa on on/noff asento. Tämän on/off aivon mukaan yksityisautoilija ei saa lainkaan miettiä miten minimoida autoilun turhat
haitalliset vaikutukset ympäristöön ja teiden kuntoon.

Onneksi suuri osa ihmisistä miettii nokkaansa pidemmälle. Minä ite joukkoa varten tarvitaan ohjausta Norjan malliin. Vankat ennakkoluulot ja kyvyttömyys ajatella omaa nokkaansa pidemmälle vaatii rahalla ravistelua.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.19 - klo:18:57
Harvon näkee tämmöistä ajattelua, jossa on on/noff asento. Tämän on/off aivon mukaan yksityisautoilija ei saa lainkaan miettiä miten minimoida autoilun turhat
haitalliset vaikutukset ympäristöön ja teiden kuntoon.

Onneksi suuri osa ihmisistä miettii nokkaansa pidemmälle. Minä ite joukkoa varten tarvitaan ohjausta Norjan malliin. Vankat ennakkoluulot ja kyvyttömyys ajatella omaa nokkaansa pidemmälle vaatii rahalla ravistelua.
Niin, siksi sinunkin kannattaa hyväksyä se, että toiset ajavat kitkoilla ja toiset nastoilla. Jotkut kun ajavat sen Kehä ykkösen lisäksi myös muualla.

Ja kuten jos sanoin: Järjen käyttö on sallittua ja jokaisella on omat arvonsa. Itselläni oma ja perheeni turvallisuus on ensimmäinen asia. Vasta sen jälkeen tulee muut kuten ilmasto- ja viherarvot, sekä raha.

jarkko_h

#3917
Hidalgo. Mulla ajosta tulee reilu kolmasosa napapiirin yläpuolella. Tuosta suuri osa talvisin Karikasniemen seudulla Norjassa. Tästä huolimatta en näe että turvallisuus heikkenee kitkarenkailla. Tätä tukee myös tilastot: Suomessa vain 6% liukkaan kelin onnettomuustapauksissa auton alla on Nordic -kitkat.

Ajan sen verran kuivaa asfalttia kehä1 llä, että nastarenkaista on paras terä ja hyöty pois jo yhdessä syksyssä. Tämän jälkeen jäljellä lähinnä haitat ja blaseboefekti turvallisuudesta pyöristyneiden nastojen rapinoiden myötä.

Hidalgo

#3918
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.19 - klo:19:45
Mulla ajosta tulee reilu kolmasosa napapiirin yläpuolella. Tuosta suuri osa talvisin Karikasniemen seudulla Norjassa.
Tarkoitit varmaankin Karigasniemeä. Mutta sittenhän sulla on ihan oikeat renkaat lappiin. Tuolla kun on enimmäkseen tiet lumen peitossa, toisin kuin pk-seudulla, jossa tiet ovat ennemmin jäässä kuin lumessa. Lumella pärjää kitkoilla oikein hyvin.

Mutta ymmärrä nyt, ettei sinun valintasi ole välttämättä se ainoa oikea kaikille.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.19 - klo:18:44


Rengastesteissä jopa mitataan teiden kuluttavuutta ja se on ominaisuus siinä missä renkaan kesto, ja jarrrutuspito. Nastarenkaiden raju teiden kulutus on renkaiden ominaisuus ja se ja sen suorat vaikutukset sopivat 100% säikeen otsikkon sisältöön.

Jos asia ei mielytä perusta Karppa taasen uusi aihe ja perusta samalla säie uusista nopeusennätyksistäsi nastarenkailla ja edessäsi hidastelevista idiooteista.  Voimme siellä keskustella miten taitava ohittelusi parantaa turvallisuuta.

Meinaatko että sinun hehkuttaminen kitkoista outback:n alla ja nastojen haukkuminen fiestan alla antaa yhtään parempaa osviittaa?

Ja jos sinua ei topic miellytä voit vaihtaa sitä. Valitettavasti tämän forumin moderoinnintaso on mitä on! 

Mitä minun ajamiseen tulee, niin se taitaa vain sinua närästää, kun nastat vain maksimoi hauskuuden tehokkaalla nelivetoisella autolla TALVELLA!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Juurikin Karigasniemeä. Mulla on oikeat renkaat erityisesti kehä 1 olosuhteisiin. Jos ajaisin pelkästään Karigasniemellä voisin käyttää myös nastoja. Pohjois Lapissa nastat pysyvät pyöristymättä liukkaiksi muutaman talven, Kehä1:llä korkeintaan yhden talven.

Näissä etelän olosuhteissa nastarenkaan perustelu turvallisuudella on sulaa hulluutta. Rengastestit ajetaan terävillä nastoilla sileällä jäällä. Todellisuus : pyöristyneet nastat karkealla tiellä.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.01.19 - klo:20:04
...kun nastat vain maksimoi hauskuuden tehokkaalla nelivetoisella autolla TALVELLA!

Ã,,läs nyt, juuri pääsin kokeilemaan kaverin nelikkoa kitkoilla ja sehän olikin paljon hauskempaa kun luisto ei tunnu loppuvan ollenkaan kuten näillä nastapyörillä.
Harkitsen vakavasti kitkapyörien hankkimista leikittelyä varten.  ;)
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 20.01.19 - klo:20:10
Ã,,läs nyt, juuri pääsin kokeilemaan kaverin nelikkoa kitkoilla ja sehän olikin paljon hauskempaa kun luisto ei tunnu loppuvan ollenkaan kuten näillä nastapyörillä.
Harkitsen vakavasti kitkapyörien hankkimista leikittelyä varten.  ;)

Mä mietin tämän talven jälkeen, kun tarkastan onko nastat pysyneet  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.19 - klo:20:07
Mulla on oikeat renkaat erityisesti kehä 1 olosuhteisiin.
Hienoa, että koet sen noin. Sinulle kun selvästikin tärkeintä on raha ja ilmasto, mutta toisille se voi olla turvallisuus.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:20:17
Hienoa, että koet sen noin. Sinulle kun selvästikin tärkeintä on raha ja ilmasto, mutta toisille se voi olla turvallisuus.

Ei vain turvallisuus ja ajomukavuus ilman nastojen rapinaa.  Kaupanpäällisenä pienemmät ympäristövaikutukset ja pienemmät kulut yhteiskunnalle. Plussaa myös, että joku astmalapsi voi paremmin.

Pyöristyneiden nastojen rapina luo vain harhakuvan turvallisuudesta. Mulla ei ole valitettavasti varaa ostaa joka syksyn jäljeen rengastestejä vastaavaa teräväreunaisilla nastoilla varustettua rengassatsia kuivalla asfaltilla pyöristyneiden nastojen tilalle.

Kitkarenkaat eivät heikennä turvallisuutta. Tätä tukee myös tilastot. Vain 6% liukkaan kelin onnettomuuksista nordic -kitkat alla.

TTO

Elän vaarallisesti: Ajan talvisin kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja ajan kesäisin moottoripyörällä. Valtavaa riskinottoa liikenteessä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TTO - 20.01.19 - klo:20:44
Elän vaarallisesti: Ajan talvisin kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja ajan kesäisin moottoripyörällä. Valtavaa riskinottoa liikenteessä.
Eihän sitä kukaan täällä ole vastustanut, joten ihan vapaasti.
Näin teen myös itse välillä.

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.01.19 - klo:20:25
Ei vain turvallisuus ja ajomukavuus ilman nastojen rapinaa.  Kaupanpäällisenä pienemmät ympäristövaikutukset ja pienemmät kulut yhteiskunnalle. Plussaa myös, että joku astmalapsi voi paremmin.

Pyöristyneiden nastojen rapina luo vain harhakuvan turvallisuudesta. Mulla ei ole valitettavasti varaa ostaa joka syksyn jäljeen rengastestejä vastaavaa teräväreunaisilla nastoilla varustettua rengassatsia kuivalla asfaltilla pyöristyneiden nastojen tilalle.

Kitkarenkaat eivät heikennä turvallisuutta. Tätä tukee myös tilastot. Vain 6% liukkaan kelin onnettomuuksista nordic -kitkat alla.

;D ;D Eipä ne nastarenkaat nyt niin meteliä pidä. Miten kulunut ja reunoistaan pyöristynyt kitkarengas? Vai eikö ne kulu lainkaan?
Kitkarenkaat ei varmaan heikennä turvallisuutta uudemmissa autoissa kokkeneilla kuljettajilla, varsinkaan jos kaikki ajaisivat kitkoilla.
Tilastoilla saadaan aina näyttämään tilasto siltä miltä halutaan, tuo sinun tilasto on harhaa.Autoja on paljon, samoin eri rengasvalintoja, silloin ei voi laskea jonkun merkin hyvyyttä kolareissa koska lähtökohtaa ei ole monessako ei kolaroineessa autossa on moiset...

sakal83

Lainaus käyttäjältä: TDI Golf - 20.01.19 - klo:20:53
Tilastoilla saadaan aina näyttämään tilasto siltä miltä halutaan, tuo sinun tilasto on harhaa.
Tarkoittaako tämä, että kitkarenkailla voi ajaa selvinpäinkin?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 20.01.19 - klo:19:18
Ja kuten jos sanoin: Järjen käyttö on sallittua ja jokaisella on omat arvonsa. Itselläni oma ja perheeni turvallisuus on ensimmäinen asia. Vasta sen jälkeen tulee muut kuten ilmasto- ja viherarvot, sekä raha.
Jos etsii kelistä riippumatta maksimaallista turvallisuutta talvirenkailla, ja jos turvallisuuden mittana käytetään vaikkapa jarrutusmatkaa, ei ole yhtä rengastyyppiä joka sen tarjoaa. Kaikki rengastyypit ovat joltain osin ominaisuuksiensa kompromisseja. Nasta on sileällä jäällä leudossa kelissä keskimäärin pitävin, lumella taasen keskimäärin häviää nordickitkoille. Kunnon pakkasella jäällä kitka voi olla pitävämpi. Paljaalla asfaltilla nasta on keskimäärin heikoin. Märällä hävitään nordic-kitkojen kanssa KE-kitkoille.

Miten käy karkealla jäällä suomalaisella karkealla tienpinnalla jota liikenne on vielä kuluttanut, siihen emme saa vastausta rengastesteistä, koska kyseinen testi on kohtuu mahdoton vakioidusti tehdä. Subjektiivisia mielipiteitä asiaan löytyy yli 130 sivua ja lisää näyttää tulevan ;). Lienee tullut ihan käytännön kokeilujen (Lue:kitkan markkinaosuus) kautta tullut todistetuksi että sekä nasta- että kitkarenkailla molemmilla pystytään ajamaan turvallisesti. (ja päinvastoin myös)

Turvallisuuden lisäksi on turvallisuuden tunne. Nastojen rapina voi tuottaa tunnetta turvallisuudesta ja onhan siinä tietenkin se että kun pito loppuu alkaa äänekäs kahina - jonkun mielestä tuokin voi olla omaan ajeluun turvallisuustekijä, nyt tiedän että nastan pito loppui. Turvallisuuteen voi ajatella kuuluvan myös turvan ilmansaasteita vastaan, tuskinpa kukaan haluaa pölyn aiheuttamia terveysoireita vaikkapa jälkikasvulleen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy