Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: jt - 30.12.18 - klo:09:59
Nastojen takia joudutaan käyttämään karkeampaa asfalttia, kiven raekoko on siis isompi (siis käytetty kivi on erilaista). Tällainen asfaltti ei kestä niin hyvin märkiä sula-jää kelejä...
Raekoko on isompi myös siksi, että tien pinta kestää autojen painon.. ts. ei deformatoidu niin helposti (lähde: asfalttifirmojen nettisivut).
Pehmeämpiä asfalttilaatuja voidaan käyttää vain vähäliikenteisillä autoteillä ja pyöräteillä.
Parhaat kylmäominaisuudet olisi kumibitumivaluasfalttilla.. mutta siihenkin on lisättävä kalliomursketta pinnan karkeuttamiseksi ja
kitkan parantamiseksi (lähde: asfalttifirmojen nettisivut).

Ei tässäkään asiassa ole yhtä ainoaa totuutta.
Esim. täällä lisää: https://www.yit.fi/asfaltti/paallystyksen-tuotteet/perusasfaltit

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.12.18 - klo:20:39
Asvalttia varten voi perustaa oman topic:n!

Samoin kallionmurskaajia varten. Hyvää kivipitoista uutta vuotta 2019 !  ;D
Yritetään pärjätä.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 04.11.18 - klo:10:13
Edullisesti tuli saatua uudet Hankookin iz2 w616 kitkarenkaat koossa 205/55/16. Hintaa sarjalle jäi 250e ja työt ei maksanut mitään, kun oman firman rengaskoneella pyöräytin gummit vanteelle. Ei nuo testivoittajia ole, mutta kokeillaan, jos pärjätään noilla yksi talvi.
Voin kyllä suositella näitä renkaita, jos joku hakee edullista budjettirengasta. Mielestäni aika edullinen rengas ja kyllä näillä on tiellä pysytty ongelmitta, eikä ole tarvinnut olla tientukkona.

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.12.18 - klo:20:39
Asvalttia varten voi perustaa oman topic:n!
Joo.. olikin liian asiapitoista tavaraa tähän ketjuun :)

tet

Sinänsä viihdyttävä keskustelu, joskin ihan kaikkea jankkaamista en aina jaksa lukea ajatuksella läpi. Hirveän mustavalkoisia näkemyksiä kuitenkin. Enkä tarkoita nyt vain tätä pääkiistaa eli ajetaanko nastoilla vai kitkoilla, vaan myös esimerkiksi rengastyyppien sopivuutta eri keliolosuhteisiin. Olennaisempaa kuin se, kumpi on absoluuttisesti parempi jossakin asiassa, on se kuinka paljon tai vähän parempi se on. Keskustelusta paistaa nyt sellainen "Formula 1 -ajattelu", että vain voittajalla on merkitystä ja hopea ja pronssi jätetään jakamatta kokonaan.

Heitän lonkalta ajatuksen, että varmaan ainakin 70 % suomalaisista autoilijoista on niitä, joilla ei ole kokemuksia kitkarenkaista lainkaan(?). Minusta olennaisinta olisi saada rohkaistua nämä autoilijat kokeilemaan kitkarenkaita itse, sen sijaan että yrittävät niiden käyttökelpoisuutta päätellä rengastesteistä, tai pahimmassa tapauksessa vaikka tästä keskusteluketjusta. ::) Oman lyhyen, tällä hetkellä noin puolitoista talvea kestäneen kokeilun perusteella uskon, että näistä kokeilijoista varmasti ainakin puolet toteaisi kitkoja kokeiltuaan, että ne soveltuvat heille mainiosti.

Tällöin oltaisiinkin jo jossain siellä "fifty-sixty" prosenttiosuudessa kitkarenkailla ajavien osuudessa. Kenenkään ei olisi tarvinnut vastentahtoisesti vaihtaa rengastyyppiä, kukaan ei joutuisi maksamaan ylimääräistä "nastaveroa" tai kärsimään mitään muutakaan haittaa omasta valinnastaan. Katupöly ja teiden kuluminen olisi vähäisempää. Mitä pahaa siinä olisi, jos ihmiset omakohtaisen kokemuksen perusteella valitsisivat kitkarenkaat?

Tällainen hirmuinen vääntö ja vastakkainasettelu voi saada jotkut ajattelemaan, ettei kitkoja voi kokeilla, koska siinähän lähtee henki jos sattuu liukas keli kohdalle kokeilun aikana. Omasta kokemuksestani voin vakuuttaa, että kyllä noilla nastattomilla pysyy tiellä kelillä kuin kelillä, kun malttaa ajella kelin vaatimalla tavalla. Eli jos malttaisitte vain vaikka edes yhden talven "vain pärjätä" kitkarenkailla? Niistähän pääsee varmasti eroon vaikkapa netin myyntipalstoilla, jos tarve tulee - tältäkin palstalta löytyy varmasti potentiaalisia ostajia vähän käytetyille kitkarenkaille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.12.18 - klo:10:19

Heitän lonkalta ajatuksen, että varmaan ainakin 70 % suomalaisista autoilijoista on niitä, joilla ei ole kokemuksia kitkarenkaista lainkaan(?).
Olisiko noin suuri prosentti? Voi toki ollakin. Itselleni ei tule mieleen tutuistani ketään autoilevaa henkilöä, joka ei olisi ajanut kitkoilla. Mutta ehkä pk-seudun ulkopuolella kitkarenkaiden kokeilijoita löytyy vähemmän.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.12.18 - klo:23:14
Joo.. olikin liian asiapitoista tavaraa tähän ketjuun :)

Ei ollut. Noilla ei ole enää mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa. Niistä voi spekuloida uudessa ketjussa, jonka varmaan sinäkin kykenet perustamaan!

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.12.18 - klo:10:19
Heitän lonkalta ajatuksen, että varmaan ainakin 70 % suomalaisista autoilijoista on niitä, joilla ei ole kokemuksia kitkarenkaista lainkaan(?).

Minulla on ensimmäiset kitkarengas kokemukset yli 20 vuoden takaa ja meinasi Oulussa Rajakylän ramppi mennä pitkäksi vaikka vauhtia ei ollut kummemmin, kuin normaalisti nastarenkailla! Sen jälkeen oli yli 15 vuoden tauko kitkoissa eivätkä edelleenkään vakuuta minua Keski-Suomessa tai Pohjois-Suomessa mitä olen ajanut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sepinki

En oikeastaan enää jaksa tätä jankkailua, mutta totean, että kummassakin nickin torsen- nelikossa on talvirenkaat. Itse ajan vaimon ympärillä sitä kuuluisaa kahdeksikkoa kitkoilla kun hän ajaa nastoilla. Renkaat cvc6 ja cic2 alle 10 tkm ajettuna alle vuoden dot:lla. Että sinällään turha keskustelu täällä menossa, joku tykkää tyttärestä ja joku isoäidistä.

Nopeusrajoitusten mukaisesti ajettaessa ihan sama mitkä talvirenkaat alla, kunhan kuskilla on aivot tallella. Ellei pysty mukauttamaan nopeutta/ajotapaa kelin mukaan on joko mulkku tai voi viedä kortin poliisille. Se mitä siinä tien vierustan kyltissä lukee on se suurin salittu nopeus on sitten kuinka dynaaminen kuski tahansa. Mun elämä ei ainakaan ole vartista kiinni, kuolen kuitenkin joskus.
2 × A6 c7 quattro

jarkko_h

#3669
 Itse ajattelin että jos täällä Hidalgo ja Karppa vastustavat kitkarenkaita kuin lestaatiolaiset ehkäisyä, täytyy kitkoissa olla jotain erinomaista. 8)

Asia on vahvistunut nyt kokeilun myötä ja paluuta nastoihin ei ole.



sepinki

jarkko_h: n kanssa osin samaa mieltä... en taida olla käyttänyt ehkäisyä kun on neljä lasta ja uskon lähinnä siihen alakerran heppuun...

Karpan tavoin (ja saman työnantajan palveluksessa) käytin aikanaan alle kolmekymppisenä kolmea rengaskertaa. Kesällä kesikset, syksyllä ja keväällä kitkat ja kunnon talvella nastat.

Nyt kun ikää vähän enemmän ja kello ei sanele ihan niin paljoa jätin itse tuon talvivaiheen pois. Hyvin olen pärjännyt kun ei tartte max nopeudet talvella olla yli 160. Jos pitäis viel ajella tuolla tavalla ottaisin talvikeliin nastat.

Kun on päässyt "chiefmaster callahan" asemaan ei töihin pääsy ole sekunneista kiinni...
2 × A6 c7 quattro

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 31.12.18 - klo:18:53
Itse ajattelin että jos täällä Hidalgo ja Karppa vastustavat kitkarenkaita kuin lestaatiolaiset ehkäisyä, täytyy kitkoissa olla jotain erinomaista. 8)

Kovin vääränlaiset aurinkolasit päässä luet tekstejä, koska edelleen minulta löytyy molempiin autoihin myös KITKA sekä nastarenkaat! Käytän myös niitä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.18 - klo:17:46
Ei ollut. Noilla ei ole enää mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa...
Liittyi aiheeseen nastarenkaat & teiden kuluminen. Kts. topicin otsikko.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 31.12.18 - klo:20:13
Liittyi aiheeseen nastarenkaat & teiden kuluminen. Kts. topicin otsikko.

Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.12.18 - klo:19:26
Nautinto ajaa. Ei mitään nastojen jurinoita. Vakkari ja kuunnelma päällä.

Komppaan. Mullakin on semmonen auto, ettei rengasäänet kuulu sisälle. Tutkacruise päällä ja Spotifystä Dynaudion läpi hyvää musiikkia. Ihan sama, mitkä renkaat alla pyörii  ;D

No eikai, hauskaa Uutta Vuotta kaikille kumppaneille, vaikka eri mieltä ollaankin rengasvalinnoista!
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.12.18 - klo:20:50
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat.
Asfaltin 'jyrsimisestä' ja kulumisesta jauhettu 120 sivua.. nytkö siitä tuli kielletty puheenaihe? :'(

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 31.12.18 - klo:21:48
Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat.
Asfaltin 'jyrsimisestä' ja kulumisesta jauhettu 120 sivua.. nytkö siitä tuli kielletty puheenaihe? :'(

Koska et siihen kyennyt, niin tuolla voit jatkaa teiden kunnosta keskustelua:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41419.0
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 31.12.18 - klo:18:53
Itse ajattelin että jos täällä Hidalgo ja Karppa vastustavat kitkarenkaita kuin lestaatiolaiset ehkäisyä, täytyy kitkoissa olla jotain erinomaista. 8)

Asia on vahvistunut nyt kokeilun myötä ja paluuta nastoihin ei ole.
Tämähän täällä palstalla juuri on vikana, että kun pidetään siitä omasta mielipiteestä kiinni, niin ei enää nähdä eikä välitetä mitä muut kertovat. Jos täällä sanon, että nastat pitävät liukkaalla paremmin, niin se värittyy esim jarkko_h:n mielessä muotoon että vastustaisin kitkoja  ;D

En vastusta kitkoja enkä nastoja, eilen viimeksi ajoin kitkoilla. Edelleen toisessa autossa on kitkat ja toisessa nastat.

japa

#3678
Olette vitun tyhmää porukkaa. Jotka joutasitta hevon vittuun täältä. Eikö lie selvää että molemmat renkaat on suomessa sallittu ja minä ajan aina kitkoilla ja saatana jos nastat on paremmat niin olkoon se ei haittaa vittu pätkääkään ajakaa niillä vaikka maailman tappiin niin saatte hyvän mielen  piste.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

ile

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.19 - klo:01:06
Tämähän täällä palstalla juuri on vikana, että kun pidetään siitä omasta mielipiteestä kiinni, niin ei enää nähdä eikä välitetä mitä muut kertovat. Jos täällä sanon, että nastat pitävät liukkaalla paremmin, niin se värittyy esim jarkko_h:n mielessä muotoon että vastustaisin kitkoja  ;D

En vastusta kitkoja enkä nastoja, eilen viimeksi ajoin kitkoilla. Edelleen toisessa autossa on kitkat ja toisessa nastat.

Soon just näin. Oikeastaan mikään muu töki kuin moodi ”minä olen ajanut näillä 10/20/30v ja nää on parhaat eikä edes kuunnella muita optioita. Itsellä 25v+ kortin saamisesta enkä ole tainnut ajaa nastoilla tai kitkoilla kertaakaan putkeen yli 4-5v vaan aina enemmän tai vähemmän ristiin. Pääasia, että renkaat on tuoreat enkä ole kyllä uskaltanut hiuvoi-merkkeihin koskea.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: japa - 01.01.19 - klo:02:23
Olette vitun tyhmää porukkaa. Jotka joutasitta hevon vittuun täältä. Eikö lie selvää että molemmat renkaat on suomessa sallittu ja minä ajan aina kitkoilla ja saatana jos nastat on paremmat niin olkoon se ei haittaa vittu pätkääkään ajakaa niillä vaikka maailman tappiin niin saatte hyvän mielen  piste.

Muutoin ihan kivasti ja hienosti argumentoitu, mutta ketjun otsikossa on kolme eri rengastyyppiä ja sinä mainitset että molemmat on sallittu joka implikoisi sitä että vaihtoehtoja on vain kaksi. Siltikin, papukaijamerkin arvoinen postaus.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

japa

Olipa hyvä kun olit hereillä nimittäin just ajattelin että vähintään yksi näsäviinas ei ole sammunut vielä siinä toivossa että akka huutaisi sängystä että voit tulla jo kohta et saa.  Mulla ei ole enää puutetta kun äsken sain
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

-karppa-

Erittäin mielenkiintoinen pohdinta saako kiksejä millä renkailla ajaa 😂?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Henkilökohtaisesti saan kiksini tästä uutisesta: https://www.aamulehti.fi/a/201379540?c=1522737894164

LainaaAlkuvuonna 2018 kitkarenkaiden osuus talvirenkaista oli Ruotsissa 39 prosenttia. Kitkarenkaista peräti 22 prosenttia oli Keski-Euroopan talvioloihin tarkoitettuja.

Ruotsalaiset ovat vihdoin löytämässä valon pimeän tunnelin päästä? Valitettavasti suomessa useat ovat vielä aivan umpitunnelissa (kuten eilisyön kommenteista voinee huomata...)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

#3684
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.01.19 - klo:11:42
Henkilökohtaisesti saan kiksini tästä uutisesta: https://www.aamulehti.fi/a/201379540?c=1522737894164

Ruotsalaiset ovat vihdoin löytämässä valon pimeän tunnelin päästä? Valitettavasti suomessa useat ovat vielä aivan umpitunnelissa (kuten eilisyön kommenteista voinee huomata...)
Miksi sinä saat kiksejä siitä millä renkailla toiset ajavat?
Suurin osa ruotsalaisista asuu etelämpänä kuin suomalaiset. Ruotsalaiset ajavat myös uudemmilla autoilla, eikä yli 15 vuotta vanhoilla  ;)
Mutta en näe mitään syytä kehua sitä, että jotkut ajavat renkailla, jotka on tarkoitettu Keski-Eurooppaan ja toimivat vain vesisateessa, eivätkä Suomen talvikeleillä. Pelkät jarrutusmatkat jäällä ke-kitkoilla lämpötilassa -1 ovat 90% pidempiä kuin nastarenkailla. Jäätä löytyy myös Helsingin Mannerheimintieltä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 01.01.19 - klo:12:12
Suurin osa ruotsalaisista asuu etelämpänä kuin suomalaiset.

Ai vähän samalla tavalla kuin suurin osa suomalaisista jotka asuvat tiukkaan pakatusti pisin eteläisintä rannikkoseutua?

Lainaa
Ruotsalaiset ajavat myös uudemmilla autoilla, eikä yli 15 vuotta vanhoilla  ;)

Erään nettisivuston mukaan henkilöautojen keski-ikä on suomessa 9.69 vuotta, ruotsissa 6.71 vuotta. Ilmeisesti siis tuossa viime vuosikymmenen vaihteessa tapahtui jotakin mullistavaa ajoneuvotekniikan saralla (josta minä en ole kuullut) joka kumoaa osittain fysiikan lakeja ja jolloin myös rengastuksella ei enää olekaan merkitystä?

Lainaa
Mutta en näe mitään syytä kehua sitä, että jotkut ajavat renkailla, jotka on tarkoitettu Keski-Eurooppaan ja toimivat vain vesisateessa, eivätkä Suomen talvikeleillä. Pelkät jarrutusmatkat jäällä ke-kitkoilla lämpötilassa -1 ovat 90% pidempiä kuin nastarenkailla. Jäätä löytyy myös Helsingin Mannerheimintieltä.

Minä en näe mitään syytä kehua sitä, että jotkut ajavat etelässä renkailla, jotka on tarkoitettu Ivalon testiradalle ja toimivat vain silloin kun olosuhteet ovat samanlaiset, eivätkä oikeilla eteläisen Suomen talvikeleillä. Pelkät vesiliirtoon lähtemisen rajat vesisateella KE-kitkoilla lämpötilassa -1 ovat 50% suuremmat kuin skandikitkoilla. Vettä löytyy myös Helsingin Mannerheimintieltä, ja vieläpä paljon useammin kuin sitä luistinratajäätä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.01.19 - klo:11:42
Henkilökohtaisesti saan kiksini tästä uutisesta: https://www.aamulehti.fi/a/201379540?c=1522737894164

Ruotsalaiset ovat vihdoin löytämässä valon pimeän tunnelin päästä? Valitettavasti suomessa useat ovat vielä aivan umpitunnelissa (kuten eilisyön kommenteista voinee huomata...)
Ruotsissa käytetään huomattavan paljon erityisesti käytetyissä vain yhtä rengassarjaa. Eli ajetaan kitkoilla ympäri vuoden. Tuollaisessa käytössä KE-kitka renkaat toimivat erityisesti kesähelteillä paremmin. Myös jotkut autovuokrauspalvelut laittavat autoihin vain yhdet renkaat ja niillä ajellaan kesät talvet.

Kuvio juontaa varmaan siihen kun auto menee myyntiin, jobbari tai myyjä itse, myy kesärenkaat tai talvirenkaat pois ja auto menee myyntiin vain yksillä renkailla (yleensä kitkoilla). Uusi omistaja ei sitten jaksa investoida uuteen rengassarjaan vaan ajaa samoilla kesät talvet.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.01.19 - klo:12:50
Minä en näe mitään syytä kehua sitä, että jotkut ajavat etelässä renkailla, jotka on tarkoitettu Ivalon testiradalle ja toimivat vain silloin kun olosuhteet ovat samanlaiset, eivätkä oikeilla eteläisen Suomen talvikeleillä. Pelkät vesiliirtoon lähtemisen rajat vesisateella KE-kitkoilla lämpötilassa -1 ovat 50% suuremmat kuin skandikitkoilla. Vettä löytyy myös Helsingin Mannerheimintieltä, ja vieläpä paljon useammin kuin sitä luistinratajäätä.
Samoin kuin Ivalon testiradan neitseellistä jääpintaa, ei testiradan joenpohjaa oikein käytännön olosuhteista löydy. Sen sijaan märkää tietä löytyy ja ero parhaan KE-kitkan ja skandin välillä keskimäärin on n. 16%. Sitten taas tulee se talvipito siis lumella ja jäällä jossa KE-kitka jää jopa yli 50%.

Nyt sitten vain päättelemään kumpi on omaan käyttöön parempi. Onko liukasta märällä ja täysin sulalla tiellä? Hanki KE-kitkat. Onko liukasta lumella ja jäällä ja taitosi riittävät sulalla maantiellä ajamiseen? Hanki skandikitkat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jarkko_h

Olen samaa mieltä jt:n kanssa. Tänään Hesassa 4 astetta lämmintä ja vettä satanut ja urissa vettä. Ei mitään ongelmia ajaa nopeusrajoitusten mukaan syviinkään uralätäköihin hyväkuntoisilla nordic kitkoilla. Se on ollut yllätys itselle, että nuo samaiset nordic kitkat (Nokian R3 suv) pitävät erinomaisesti karkealla vetisellä ja uraisella jääpinnalla. Tämän perusteella hyväkuntoiset nordic -kitkat ovat  erinomainen yleisrengas talveen.

Kotipiihalle menee todella jyrkkä ja ahdas mäki jyrkällä mutkalla.  Alunperin ajattelin että kitkakokeilu päättyy parissa viikossa tuohon mäkeen ja kitkat menevät vaihtoon ja nastat tilalle. Iloisesti voin todeta olleeni väärässä. Kitkat toimivat mainiosti,  ei tarvitse pelätä alas jarrutellessa/eikä ylös mäkeä mennessä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.01.19 - klo:12:50
1. Ai vähän samalla tavalla kuin suurin osa suomalaisista jotka asuvat tiukkaan pakatusti pisin eteläisintä rannikkoseutua?

2. Erään nettisivuston mukaan henkilöautojen keski-ikä on suomessa 9.69 vuotta, ruotsissa 6.71 vuotta. Ilmeisesti siis tuossa viime vuosikymmenen vaihteessa tapahtui jotakin mullistavaa ajoneuvotekniikan saralla (josta minä en ole kuullut) joka kumoaa osittain fysiikan lakeja ja jolloin myös rengastuksella ei enää olekaan merkitystä?

3.Minä en näe mitään syytä kehua sitä, että jotkut ajavat etelässä renkailla, jotka on tarkoitettu Ivalon testiradalle ja toimivat vain silloin kun olosuhteet ovat samanlaiset, eivätkä oikeilla eteläisen Suomen talvikeleillä. Pelkät vesiliirtoon lähtemisen rajat vesisateella KE-kitkoilla lämpötilassa -1 ovat 50% suuremmat kuin skandikitkoilla. Vettä löytyy myös Helsingin Mannerheimintieltä, ja vieläpä paljon useammin kuin sitä luistinratajäätä.
1. Kyllä, mutta lämpötilat ja kelit ovat erilaiset kuin Etelä-Ruotsissa.

2. En ole sellaista väittänyt, mutta se mitä renkaita ruotsalaiset käyttävät liittyy asiaan yhtä paljon kuin millä autoilla ajavat. Vanhemmissa autoissa yleensä myös jarrutusmatkat ovat pidemmät, yleensä jo pelkästään iskunvaimentimien ja jousituksen kunnon takia, saati sitten millä rengastuksella näillä pommeilla ajetaan. Mutta kukin tyylillään.

3. Kyllä se jää on vettä vaarallisempi yhdistelmä kun yritetään autoa pysäyttää esim. lapsen juostessa eteen. Helsingin Mannerheimintiellä et saa millään rengastuksella autoa vesiliirtoon, mikäli noudatat nopeusrajoituksia.

Oletko muuten koskaan edes käynyt testiradoilla ja tutustunut minkälaisissa olosuhteissa niillä renkaita testataan? Ei siellä ajeta vain Ivalon sään mukaisissa oloissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy