Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:10:37
Toiset ajaa Hangosta-Käsi varteen. Toiset uhoaa vain netin välityksellä...

Tänään kolmas kerta joulukuun aikana HKI-Ruka. Ensimmäisen reissun menomatka erittäin lepposa, paluussa n. Varkaus-Kuortti -väli tie luistinratana lähes nollakelillä. Toisen reissun menomatkalla Suomussalmen jälkeen alkoi pukkaamaan lunta tosissaan ja paluussa taas Kuopion motarin jälkeen Mikkeliin asti tie umpijäässä.

On alla nastat tai kitkat niin Suomen talvessa pääväylätkin voi olla välillä mitä on.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.12.18 - klo:11:07
Kolmannet ajaa sen Hangosta-Käsi varteen ilman nastoja.

Kerrotko kuinka moni ajaa kitkoilla ja kuinka moni nastoilla. Sen jälkeen paljonko oli eroa matka-ajassa?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:10:15
Oletko varma, että KAIKKI ME pärjättäisiin kitkoilla ja lisätään vielä ilman suolausta? Kertooko sen sinun asennevammasta ja minäminäminä-asenteesta vai siitä, että toinen osaa katsoa Suomea vähän laajemmalla käsitteellä. SEn jälkeen voit katsoa minun kirjoitukset kitkarenkaista.

Joko sinulta saa vastauksen?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:10:37
Kuten muutkaan päättellyt tämäkään ei sattunut kohdalleen. Kannattaisi lukea ne kirjoitukset eikä vain trollata ja leikkiä kiukuttelevaa/uhoavaa teiniä.

Toiset ajaa Hangosta-Käsi varteen. Toiset uhoaa vain netin välityksellä...

Jaa, ajatko mula sivutietä pitkin tuon välin,hahhaa... lähetään metsäautielle sitten katsoon kuka sieltä palaa?

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:11:21
Kerrotko kuinka moni ajaa kitkoilla ja kuinka moni nastoilla. Sen jälkeen paljonko oli eroa matka-ajassa?



Nopeusrajoituksia noudattaen ei eroa ole ollenkaan.Siinäpä se sun ponttis oli. Sekin voidaan kokeilla, jos joku vedon tästäkin uskaltaa lyödä. Onko sulla joku kyselyikä menossa,ku joka komenttiin pitää joku kysymys lisätä päivän selvistä asioista tai sitten täysin absurteista. Ihme hemmo.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 21.12.18 - klo:11:23
Jaa, ajatko mula sivutietä pitkin tuon välin,hahhaa... lähetään metsäautielle sitten katsoon kuka sieltä palaa?

;D ;D ;D. Jatka vain uhoamista ja kyllä metsäautoteitäkin pahemmissa paikoissa on tullut ajettua. Myös tulevaisuudessa. Netin välityksellä naurattaa nämä uhoajat. Todellisuus on sitten todennäköisesti aivan muuta.

Mutta jopa minä voin todeta, että ei pidä ruokkia enempää trollia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:11:39
;D ;D ;D. Jatka vain uhoamista ja kyllä metsäautoteitäkin pahemmissa paikoissa on tullut ajettua. Myös tulevaisuudessa. Netin välityksellä naurattaa nämä uhoajat. Todellisuus on sitten todennäköisesti aivan muuta.

Mutta jopa minä voin todeta, että ei pidä ruokkia enempää trollia.


Ei susta ole miestä kokeileen todellisuutta ja lähteen sinne metsäautotielle. Kyllä sä täällä jeesustelet ym, mut ei susta muuhun ole ;D

mfroberg

Joku tuossa muisteli wanhoja sfnet-aikoja. Itsekin tuli sitä seurattua vaikkei autoilu-osiota niinkään. Mutta jo silloin oli tällaisia turhanpäiväisiä nokitteluja.

Nyt olisi ihan kiva jos jompikumpi olisi aikuinen ja jättäisi vastapelurin viimeisen kommentin ilman vastanokittelua. Tällaista soopaa voisitte siirtyä vaihtamaan keskenänne privaatisti.

Ja aiheeseen löyhästi liittyen, meidän pihalla on autoissa 2 * nastat ja 1 * kitkat. Itselle käy periaatteessa mikä vaan talvirengas mutta elokuussa kortin saaneelle jälkikasvulle en kyllä kelpuuttanut ensitalveksi muuta kuin hyvät nastarenkaat.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:11:21
Kerrotko kuinka moni ajaa kitkoilla ja kuinka moni nastoilla. Sen jälkeen paljonko oli eroa matka-ajassa?

Joko sinulta saa vastauksen?
En kerro. Kokeile joskus ja tule jakamaan info.
Multa menee tasan saman verran aikaa matkaan ja en ole edes Juha Kankkunen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.12.18 - klo:15:56
En kerro. Kokeile joskus ja tule jakamaan info.
Multa menee tasan saman verran aikaa matkaan ja en ole edes Juha Kankkunen.

Minä taas väitän ettei sinulla mene samaa aikaa ja kyllä kokemusta on!

Sen takaa Suomen keliolosuhteet sekä muu liikenne, mutta jatka vain...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:16:04
Minä taas väitän ettei sinulla mene samaa aikaa ja kyllä kokemusta on!

Sen takaa Suomen keliolosuhteet sekä muu liikenne, mutta jatka vain...
Sulla on kokemusta mun ajasta etelästä pohjosiin siirryttäessä? Sähän nyt saatana melkonen meedio olet?
Ei kyllä ole ollut tapana kyyditä spedejä tämmösiä matkoja.

Suomessa on katsos sellaiset liikennerajoitukset. Niiden mukaan kuuluisi ajaa ja useinmiten noudatan niitä. Ne sen kellonajan sulle ilmottaa perillä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.12.18 - klo:16:23
Sulla on kokemusta mun ajasta etelästä pohjosiin siirryttäessä? Sähän nyt saatana melkonen meedio olet?
Ei kyllä ole ollut tapana kyyditä spedejä tämmösiä matkoja.

Suomessa on katsos sellaiset liikennerajoitukset. Niiden mukaan kuuluisi ajaa ja useinmiten noudatan niitä. Ne sen kellonajan sulle ilmottaa perillä.

Sun Hanko-Käsivarsi reissut on tasan 0. Oli kyse kitkoista tai nastarenkaista auton alla Eikä tartte olla edes meedio.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Mulle on kyllä jäänyt epäselväksi että mitä väliä tai merkitystä tuollaisella äärimmäisen harvinaisella maan päästä päähän ajelulla ja siihen "vaadittavalla" rengasvalinnalla on merkitystä sille pk-seudulla töihin pendelöivälle kansanosalle joka suhaa niitä suolattuja paljaita maanteitä joka arkipäivä. Sitä yhtä lapin reissua varten ei tarvitse ostaa vääränlaisia renkaita, ja harva sinne lappiin myöskään ajaa autolla vaikka sellaisen omistaisikin JA rengasvalinta olisi etelän keleihin vääränlainen (eli skandikumit), useimmat kun kulkevat lentäen tai junalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.12.18 - klo:18:11
Mulle on kyllä jäänyt epäselväksi että mitä väliä tai merkitystä tuollaisella äärimmäisen harvinaisella maan päästä päähän ajelulla ja siihen "vaadittavalla" rengasvalinnalla on merkitystä sille pk-seudulla töihin pendelöivälle kansanosalle joka suhaa niitä suolattuja paljaita maanteitä joka arkipäivä. Sitä yhtä lapin reissua varten ei tarvitse ostaa vääränlaisia renkaita, ja harva sinne lappiin myöskään ajaa autolla vaikka sellaisen omistaisikin JA rengasvalinta olisi etelän keleihin vääränlainen (eli skandikumit), useimmat kun kulkevat lentäen tai junalla.

Ja minä aion lähteä Saksaan skandikitkoilla. Kyllä nyt tuolla reissulla varmaan lähtee henki...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Kyllähän nyt Hanko-Käsi varsi väliä ajavat ne nastansa sitten tarvitsevat.
Käyvät vissiin Keski-Suomen rampit samalla ajelemassa läpi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:18:16
Ja minä aion lähteä Saksaan skandikitkoilla. Kyllä nyt tuolla reissulla varmaan lähtee henki...

Toivottavasti ei, tulisi ikävä näitä loistavia foorumikeskusteluja. Edelleen kyllä kaipaisin selvennystä tuohon kysymykseeni että miksi esimerkiksi sen Vantaalla asuvan 40-vuotiaan kolmen lapsen äidin pitäisi valita autonsa alle ne Ivalon testiradalla parhaiten toimivat renkaat kun ne hänen ajokilometrit koostuvat pelkästään vetisten kehäteiden hinkkaamisesta ja lasten harrastuksiin kuskaamisesta?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.12.18 - klo:18:27
Toivottavasti ei, tulisi ikävä näitä loistavia foorumikeskusteluja. Edelleen kyllä kaipaisin selvennystä tuohon kysymykseeni että miksi esimerkiksi sen Vantaalla asuvan 40-vuotiaan kolmen lapsen äidin pitäisi valita autonsa alle ne Ivalon testiradalla parhaiten toimivat renkaat kun ne hänen ajokilometrit koostuvat pelkästään vetisten kehäteiden hinkkaamisesta ja lasten harrastuksiin kuskaamisesta?
Ei kai ne nyt _pelkästään_ vetisiä ole? Vetiset tiet tuppaa usein talvella jäätymään. Kurkkaas vaikka nyt Vantaan 5pv sääennuste.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

pekeke

Tänään oli harvinainen pakkasliukas/alijäähtynyt vesikeli Turun motarilla(näytti ihan kuivalta), ensimmäinen kerta kun kitka tuntui vähän horjakalta, piti tyytyä 120km/h vakkariin.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 21.12.18 - klo:18:41
Ei kai ne nyt _pelkästään_ vetisiä ole? Vetiset tiet tuppaa usein talvella jäätymään. Kurkkaas vaikka nyt Vantaan 5pv sääennuste.

Kyllä vain, Vantaa 5pv näyttää olevan poikkeuksellinen ja pakkasen puolella, kuudentena päivänä palataankin sitten taas normaaliin päiväjärjestykseen ja plusasteille. Aivan normaalia että muutamana päivänä talvirengaskauden aikana kelit ovat epäsuodulliset renkaille jotka muulloin ovat paras valinta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.12.18 - klo:18:56
Kyllä vain, Vantaa 5pv näyttää olevan poikkeuksellinen ja pakkasen puolella, kuudentena päivänä palataankin sitten taas normaaliin päiväjärjestykseen ja plusasteille. Aivan normaalia että muutamana päivänä talvirengaskauden aikana kelit ovat epäsuodulliset renkaille jotka muulloin ovat paras valinta.
Meinaatko, ettei tammi-helmikuussa enää tule pakkasia? Sitäpaitsi öisin nuo plussakelit menee helposti pakkaselle.

Mun mielestä nuo olosuhteet on juuri niitä nastojen ominta aluetta.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.12.18 - klo:18:56
Kyllä vain, Vantaa 5pv näyttää olevan poikkeuksellinen ja pakkasen puolella, kuudentena päivänä palataankin sitten taas normaaliin päiväjärjestykseen ja plusasteille. Aivan normaalia että muutamana päivänä talvirengaskauden aikana kelit ovat epäsuodulliset renkaille jotka muulloin ovat paras valinta.
Säätiedotteista ei näe ajokeliä. Esim. tänään pk-seudulla satoi jäätävää vettä, joka jäädytti niin tuulilasit kuin myös tien pinnan. Olin tänään kitkoilla liikenteessä, mutta ehdottomasti mieluummin olisin ajanut nastoilla. Huomenna aion ottaa alleni auton, jossa nastat.
Mutta yksikin kerta on liikaa, jos jarrutusmatka pitenee huomattavasti ja esim. lapsi jää alle. Ja siihen ei auta mikään ennakointi, jos lapsi tulee täysin ennalta-arvaamattomasti eteen. Siksi liukkaalla aina ennemmin nastat kuin kitkat.

tet

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.12.18 - klo:19:35
Mutta yksikin kerta on liikaa, jos jarrutusmatka pitenee huomattavasti ja esim. lapsi jää alle. Ja siihen ei auta mikään ennakointi, jos lapsi tulee täysin ennalta-arvaamattomasti eteen. Siksi liukkaalla aina ennemmin nastat kuin kitkat.

Nyt menee kyllä minusta vahvasti jossittelun puolelle. Aivan samalla tavoin se lapsi voi tulla nastarenkaallisen eteen niin äkkiä, ettei ehdi pysäyttää. Tällainen perustelu toimii, jos niitä jääkelillä tapahtuvia lasten eteen tupsahtamisten aiheuttamia jarrutuksia tulee eteen vaikka 100 kpl talvessa. Tällöin nastoilla voi esim. 5 - 10 lasta pelastua auton alle jäämiseltä, verrattuna kitkoihin. Mutta jos niitä tilanteita kohtaa yhden talvessa, niin on täysin tuurissa pelastuuko vai eikö, ihan renkaista riippumatta. Jotta voisi varmuudella todeta, että juuri nastarenkaat pelastavat sen talven ainoan alle tunkevan lapsen, niin nastarenkaiden pidon täytyisi olla ainakin 10 kertaa parempi kuin kitkojen.

Liikenne (kuten elämä yleensäkin) on monimuuttujaista kaaosta, mistä johtuen tällainen melko pieni ero (joitain kymmeniä prosentteja jarrutusmatkassa pahimmillaan) näkyy tilastollisesti isommalla otannalla, mutta yhdessä yksittäistapauksessa se häviää muiden lukemattomien muuttujien sekaan. Esimerkiksi riittävän ennakoivalla ajotavalla välttää suurimman osan potentiaalisista äkkijarrutusta vaativista tilanteista, sillä on siis selkeästi suurempi vaikutus kokonaisturvallisuuteen kuin rengasvalinnalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.12.18 - klo:19:51
Nyt menee kyllä minusta vahvasti jossittelun puolelle. Aivan samalla tavoin se lapsi voi tulla nastarenkaallisen eteen niin äkkiä, ettei ehdi pysäyttää. Tällainen perustelu toimii, jos niitä jääkelillä tapahtuvia lasten eteen tupsahtamisten aiheuttamia jarrutuksia tulee eteen vaikka 100 kpl talvessa. Tällöin nastoilla voi esim. 5 - 10 lasta pelastua auton alle jäämiseltä, verrattuna kitkoihin. Mutta jos niitä tilanteita kohtaa yhden talvessa, niin on täysin tuurissa pelastuuko vai eikö, ihan renkaista riippumatta. Jotta voisi varmuudella todeta, että juuri nastarenkaat pelastavat sen talven ainoan alle tunkevan lapsen, niin nastarenkaiden pidon täytyisi olla ainakin 10 kertaa parempi kuin kitkojen.

Liikenne (kuten elämä yleensäkin) on monimuuttujaista kaaosta, mistä johtuen tällainen melko pieni ero (joitain kymmeniä prosentteja jarrutusmatkassa pahimmillaan) näkyy tilastollisesti isommalla otannalla, mutta yhdessä yksittäistapauksessa se häviää muiden lukemattomien muuttujien sekaan. Esimerkiksi riittävän ennakoivalla ajotavalla välttää suurimman osan potentiaalisista äkkijarrutusta vaativista tilanteista, sillä on siis selkeästi suurempi vaikutus kokonaisturvallisuuteen kuin rengasvalinnalla.
Tietenkin tämä on jossittelua. Kyllä jokainen täällä saa autonsa liikenteeseen ja osaa ajaa talvella ajamatta ulos niin kitka- kuin nastarenkailla. Ainoa ero talvikeleillä näissä on, että liukkaalla toinen on jo kaupunkinopeudessa toistakymmentä metriä pidemmän pysähtymismatkan tarpeessa. Se on se ratkaiseva tekijä, jos ajattelee muita kuin itseään.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.12.18 - klo:19:57
Tietenkin tämä on jossittelua. Kyllä jokainen täällä saa autonsa liikenteeseen ja osaa ajaa talvella ajamatta ulos niin kitka- kuin nastarenkailla. Ainoa ero talvikeleillä näissä on, että liukkaalla toinen on jo kaupunkinopeudessa toistakymmentä metriä pidemmän pysähtymismatkan tarpeessa. Se on se ratkaiseva tekijä, jos ajattelee muita kuin itseään.

Mutta silloin alla pitää olla testien parhaimmistoa, eivät mitkä tahansa nastarenkaat. Ja ne pitää vaihtaa joka syksy uusiin. Se mahdollinen pieni etu näet säilyy vain sen ajan, kun nastat ovat tallella ja teräviä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.12.18 - klo:20:19
Mutta silloin alla pitää olla testien parhaimmistoa, eivät mitkä tahansa nastarenkaat. Ja ne pitää vaihtaa joka syksy uusiin. Se mahdollinen pieni etu näet säilyy vain sen ajan, kun nastat ovat tallella ja teräviä.
Ei tässä ollut kyse mistään pienestä erosta. Kitkarenkaan jarrutusmatka liukkaalla on n. 40% pidempi kuin nastarenkaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.12.18 - klo:20:19
Mutta silloin alla pitää olla testien parhaimmistoa, eivät mitkä tahansa nastarenkaat.

Köyhällä ei ole varaa ostaa ensin huonoa ja sen jälkeen hyvää...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.12.18 - klo:20:26
Ei tässä ollut kyse mistään pienestä erosta. Kitkarenkaan jarrutusmatka liukkaalla on n. 40% pidempi kuin nastarenkaan.

Mitä testeistä. Sinultahan tulevat testitulokset omasta päästä ja ne pätevät kaikille renkaille merkistä riippumatta.

jarkko_h

#3536
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.12.18 - klo:19:57
Tietenkin tämä on jossittelua. Kyllä jokainen täällä saa autonsa liikenteeseen ja osaa ajaa talvella ajamatta ulos niin kitka- kuin nastarenkailla. Ainoa ero talvikeleillä näissä on, että liukkaalla toinen on jo kaupunkinopeudessa toistakymmentä metriä pidemmän pysähtymismatkan tarpeessa. Se on se ratkaiseva tekijä, jos ajattelee muita kuin itseään.

Kyllä meinaa ihan tippa tulla linssiin. Totaalista tekopyhyyttä.

Ensiksi ollaan valmiita pilaamaan kaupunkien paikallisilmasto ja aiheuttaen lapsille, vanhuksille, astmaatikoille terveysongelmia, jopa kuolemia. Tämän lisäksi ollaan valmiitan rapauttamaan yhteisillä varoilla rakennettuja teitä.

Jos oikeasti ajatellaan muita, lopetetaan teiden ja ilman täysin turha pilaaminen nastoilla uudellamaalla. Alennetaan tilannenopeutta tarvittaessa niinä harvoina päivinä kun on liukasta. Liikenne sujuu, parempi ilma, vähemmän viattomien sivullisten kuolemia ja keuhkosairauksia.

Olen alkanut vanhemmin ajatella jostain syystä muita kuin itseä. Siitä tämä kitkarengaskokeilukin lähti.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 21.12.18 - klo:21:04
Mitä testeistä. Sinultahan tulevat testitulokset omasta päästä ja ne pätevät kaikille renkaille merkistä riippumatta.
Saman suuntaista ne kaikki testit riippumatta tekijästä on, en minä näitä päästä heittele. Tässä palstalla nyt viimeksi läpikäydyn testin tulosta voit tarkastella esim sivulla 116.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.12.18 - klo:21:20
Kyllä meinaa ihan tippa tulla linssiin. Totaalista tekopyhyyttä.

Ensiksi ollaan valmiita pilaamaan kaupunkien paikallisilmasto ja aiheuttaen lapsille, vanhuksille, astmaatikoille terveysongelmia, jopa kuolemia. Tämän lisäksi ollaan valmiitan rapauttamaan yhteisillä varoilla rakennettuja teitä.

Jos oikeasti ajatellaan muita, lopetetaan teiden ja ilman täysin turha pilaaminen nastoilla uudellamaalla. Alennetaan tilannenopeutta tarvittaessa niinä harvoina päivinä kun on liukasta. Liikenne sujuu, parempi ilma, vähemmän viattomien sivullisten kuolemia ja keuhkosairauksia.

Olen alkanut vanhemmin ajatella jostain syystä muita kuin itseä. Siitä tämä kitkarengaskokeilukin lähti.
Siinä sitä tekopyhyyttä kerrakseen  ;D
Turvallisuus ja vihreät arvot ovat kaksi eri asiaa. Jos ilmanlaatu huolestuttaa, niin kannattaa jättää autolla ajaminen kokonaan väliin. Maailmassa ja kaupungeissa on muita saastuttajia paljon enemmän kuin nastat.

jarkko_h

#3539
Hidalgo sulla on outo logiikka. Jos on muita ongelmia, ei se tarkoita että nastojen aiheuttamaa ongelmaa ei kannattaisi ratkaista.

https://yle.fi/aihe/ohjelma/mot-nasta-juttu-3052016

Nastojen aiheuttama pöly on todella vakava asia. Tänä talvena pääkaupunkiseudun mittarit havaitsivat nastarenkaat ennen kuin oli edes kertaakaan hiekoitettu. Norjassa kivipölyn määrä romahti kaupungeissa kitkarenkaiden osuuden kasvaessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy